PLATEI Oscar PetersouSammy Davis» Buddy Bieb en Louie Bellson Concertagenda AlUAWItA r.KAig«l 99Ik hen geen disco zangeres, ik hen een entertainer" LEIDSE COURANT/1 t Het mag een beetje laat lijken, maar het oktobernummer van het Engelse Jazz-blad „Jazz Journal" heeft de jazzfestivals van afgelopen zomer nog eens uitgebreid en kritisch aan het oog van z'n medewerkers laten voorbijgaan. „Festival fever" heet dat overzicht, en al is er bijna vier maanden na dato weinig koortsigs meer aan Newport, Northsea, Montreux, Middlesbrough, Bracknell en Nice, het blijft leuk even te weten hoe buitenlanders ons, pardon, Paul Ackets North Sea Jazz Festival zien zitten binnen het traditionele zomer se jazzgeweld. Wel, Nick Ro- bertshaw zegt in Jazz Jour nal": „Zij het minder bekend dan Nice of Montreux, Den Haags derde North Sea Festi val mikte op een programa dat ambitieuzer is dan die twee". En: „Plaats van handeling was het Congresgebouw, een uitge strekt, gezichtloos en voorna melijk depressief ogend ge bouw aan de rand van de stad. Aan de binnenkant bleek het echter een ander verhaal, om een enthousiast, genuanceerd, maar hoofdzakelijk zeer posi tief verslag te geven van wat daar allemaal gebeurde. Ro- bertshaw concludeert: „De rijkdom aan te beluisteren mu ziek was buitengewoon, en als je eenmaal je moeilijke keus tussen concurrerende, maar gelijktijdige attracties als, la ten we zeggen, Count Basie, Betty Carter, Clark Terry en Anthony Braxton gemaakt had, bleken die nog buiten gewoner inderdaad in de aangekondigde zaal en inder daad op de aangekondigde tijd aanwezig te zijn. Paul Acket zou D-day moeten hebben or ganiseren". En een beter com pliment kan je van een Engels man toch niet verwachten. Hoogtepunten van de interna tionale jazz in Nederland voor de komende weken zijn o. a. de door Paul Acket georgani seerde optredens van het Os car Peterson Trio in Rotter dam en Amsterdam. Op 10 november is de Rotterdamse Doelen en op zaterdagnacht 11 november het Amsterdamse Concertgebouw het toneel voor een ruim twee uur du rend concert van Peterson, die begeleid wordt door drummer Louie Bellson en bassist John Heard. Nieuwe begeleiders dus voor Peterson, terwijl het concert ook al een „first" is voor Nederland. Peterson zat hier nooit zó lang achtereen op de planken, maar deelde z'n concerturen altijd met an deren. Collega-impresario Wim Bosman brengt een ande re topper: entertainer Sammy Davis jr. en Buddy Rich en zijn big band in één program ma op dinsdag 7 november in het Haagse Congresgebouw. Een unieke combinatie. Davis is hier twee jaar geleden (Con certgebouw Amsterdam) voor het laatst geweest, en al is hij geen echte jazz-man, hij leunt daar zachtjes tegenaan, en de combinatie met Buddy Rich is natuurlijk een vondst Twee supervakmensen, beiden al van kindsbeen afin het Ameri kaanse muziek- en theaterle ven: Sammy Davis de man die zegt „nooit een korte broek gedragen te hebben" en bij wijze van spreken zo uit de luiers in mini-kostuum in de familie-act gezet, Buddy Rich die als drummend wonderkind de Amerikaanse Bühnes ook al sinds turfhoogte kent. Rich was hier voor het laatst, trou wens net als Peterson, op Ac kets North Sea Jazz festival, maar dat mag de pret niet drukken. Zijn band is jong, dynamisch en zorgt voor ver rassingenDat laatste kan je van Sammy Davis dan mis schien niet zeggen, maar dat is een man die overbekende songs met zo'n meesterschap brengt dat je je niet meer kan voorstellen dat ze ook nog eens door anderen vertolkt zijn. Terugkomend bij de nieuwe Oscar Peterson in Rotterdam en Amsterdam nieuwe triobezetting, (foto Simon Smit) Sammy Davis, entertainer en Mr Showbusiness, met het jazzgeweld van Buddy Rich. bezetting van het Oscar Peter son trio, kan de naam van drummer Louie Bellson je ei genlijk alleen maar verbazen. Bellson geldt als een drummer met een enorme techniek, en een zeer sterke „drive". Een big band-drummer, vergelijk baar met een Buddy Rich. Beide zijn trouwens blank. Bellson werkte bij de orkesten van Tommy Dorsey, Harry James en Duke Ellington, die hem „de beste drummer ter wereld" noemde. Dus geen ty pische begeleider voor het sub tielere, trio-werk waar je je persoonlijkheid wat naar de achtergrond moet schuiven. Bellson lijkt daar nu net de man niet naar, ook al gezien zijn laatste elpee „Louie Bell son The „Explosion" Orche stra" waarop hij met z'n eigen big band stevig uitpakt. Het zijn opnamen van eind 1977, geproduceerd door Norman Granz voor diens Pablo label Pablo 2310 813) en de plaat heet „Sunshine Rock". Het is een orkest van meer dan twin tig man, de nummers zijn voornamelijk van BeUson zelf, of van hem samen met zijn trombonist Nick Di Maio. Ty pisch modern big band-werk, soms erg gecompUceerd gear rangeerd en perfect uitge voerd blazerswerk, ste\ roek-ritmes door BeUson ai gezet, maar zo goed als gt solo-werk. Dat is jammi want zulke improvisatiepi ten geven vaak rust en tegi wicht in de balans van zi overdynamisch geheel. De zikanten van BeUson zijn st voor stuk mensen van na, dus mogehjkheden gene (Trompettisten Conté Candi Cat Anderson en trombon ten Bob Payne en Alan Kapli bijvoorbeeld). BeUson ze heeft als leider nog de mees vrijheid, zoals in een prinL0I solo in „Numero Uno", slo,ev( nummer van de plaat. Je zo|L zo'n band dan ook wel eeiL^,- „live" wülen horen, want aizwj^ BeUson (inmiddels ook al t?oo1 gen de 55 jaar oud; drummei aai schijnen de eeuwige jeugd ;*v, bezitten, Buddy Rich is al zeaee tig geweest) bij Peterson be SLj een paar solo's te spelen krjijjL gen, zijn werk is het mee j0* effectief als basis voor zo rij0 groot orkest. „Sunshine RodL.e is in elk geval een „must" vo< JL de big-band liefhebbers die (uw acht nummers op hun draait*' fel via de volumeknop wi, .toz open kunnen draaien. Want 1 +e opnamekwaliteit is opvaUer .ya Bert Jansi Buddy Rich en z'n big band, op 7 november in l Haag, samen met Sammy Davis. Zondag 29 oktober Popmanifestatie 1978 in het gebouw Amicitia. Aan dit evenement doen meer dan 20 groepen uit de Den Haag en omstreken mee. Aanvang 13.30 uur. Peter Tosb treedt op in Paradiso te Am sterdam. Aanvang 10.00 uur. Dinsdag 31 oktober De Franse chanson nier Michel Fugain geeft een concert in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag. Aanvang 20.15 uur. Vrijdag 3 november Optreden van de new wave band Wire in Paradiso in Am sterdam. Liefhebbers van de Salsa-muziek (Latijnse muziek) kunnen hun hart ophalen in het Nederlands Congresgebouw in Den Haag waar Celia Cruz met een 10 man sterk or kest o.l.v. Pete 'El Conde' Rodriguez op treedt. Zaterdag 11 november „De kiUer" Jerry Lee Lewis zal met zijn Amerikaanse band gelij tens een éénmaUg en exclusief concert voor fi^e Benelux geven in de Amsterdamse Edenhal. Aanvang20.00 uur. Vrijdag 17 november Optreden van ir*a' Engelse reggae-band Steel Pulse. Zaterdag 17 november Optreden van £rj?e Amerikaanse formatie Santana in de LeiajS^ Groenoordhal. fjJJ jjfisp woensdag 22 november Optreden vëtho Billy Gobbam in de Doelen in Rotterdam, jniet Donderdag 23 november Elkie Broobaa treedt op in het Concertgebouw in Amsti—e dam. f- bli; 01ivia Newton-John, die naast John Tfce volta in de film Grease te zien is, kojighe voor een éénmalig concert naar Nederlafa]jjv Ze treedt op in de Jaap Edenhal in Altaar sterdam. Aanvang 20.15 uur. jerlii Vrijdag 24 november De Amerikaarfcde Shirts in Paradiso in Amsterdam. d< Zaterdag 25 november Tweede optreedt g< van The Shirts in de Eksit in Rotterdam.^,;wer ■fflirf,TiW"TFET¥TSWnn^m^^^MgB«rlo'r r Larry Carlton Gitarist- zanger Larry Carlton is en prima aanwinst in de cate gorie softrock, waarin de gitaar letterlijk het toonaan gevende instrument is. Larry beschikt over een uit stekende techniek, en vol doende eigen stijl om geen goedkope copilst genoemd te kunnen worden. Vooral de klank van zijn instru ment ook al gaat het sig naal vaak via een booster- versterker) is erg mooi, de toonzetting van meneer Carlton is zuiver en vak kundig, ook bij het opdruk ken van de snaren. In de nummers, die bijna alle door Larry zelf zijn ge schrevenspelen strijkérs, f enderpiano en orgel een belangrijke, vullende rol. Kortom, de plaat staat vol goed-gearrangeerde muziek (Room 335), soms funky (zoals in Nite Crawler), soms erg ingetogen, soms ook agressiever en sneller met imponerend gitaarwerk (Point it up). Larry's zingen is eerder aangenaam dan bijzonder te noemen. Al met al een plaat die voor velen de moeite waard is. (Warner Bros) AC/DC Met het concert in de Amsterdamse Jaap Edenhal nog fris in het ge heugen, brengt platenmaat schappij Atlantic een „live"- elpee van ACfDC uit. De el pee, opgenomen tijdens de Europese tournee, omvat zo'n beetje het hele concert, al wordt er op de plaat be ter gemusiceerd dan in de Jaap Edenhal. Angus Young gaat hevig tekeer op zijn gitaar, ondersteund door broertje Malcolm Young, gitaar; Phil Rudd, drums en Cliff Williams, bass. Bon Scott zingt met zijn schelle hoge stem de vocalen. Alle successen van de groep staan op de plaat zoals „Whole lotta Rosie", ,JLet there be rock" en „Rock 'n' roll damnation". Op de hoes heeft gitarist Angus Young pet een gitaar in zijn lichaam gestoken en het bloed stroomt eruit. De titel van de plaat is dan ook „If you want blood, you've got it" Atlantic- fWEA). Radio Stars De Engelse drie-mansformatie Radio Stars deden zich op hun de buut-elpee „Songs for swin ging lovers" voor als de humo risten. Op hun nieuwe plaat „Radio Stars Holiday Album" strooien ze weer de nodige flauwekul rond. Het is humor die weinig om het lijf heeft maar wel leuk uit de verf komt. Wat de muziek betreft zijn de ruwe kantjes er afge schaafd en komen er meer gepolijste klanken uit de groe ven van de plaat vooral door het gebruik van de synthesi zer. Bassist pianist en tekst schrijver: Martin Gordon, An dy Ellison: zang, en Ian Ma cLeod: gitaren, blijven ook op deze elpee lekkere popsongs en rock roll produceren. Uitschieters op dit album zijn het lijflied „Radio Stars" van de band en de uitstekende heruitvoering van „No Rus sians in Russia". Het is een plaat vol lekkere achter grondkoortjes, rockerige gita ren en uitstekend mondhar- monika-spel van Paul Jones op „Sex in chains blues" en Sitting in the rain". Alles bij elkaar een fijne luisterplaat, een echt vakantie-album dus. Chiswick/Ariola). Joanne Mackell Even denk je dat Rod Stewart aan het zingen is, maar als je dan de hoes nog eens goed bekijkt, Amanda Lear, de zangeres met de donkere stem, die zich nogal sexy voor de camera beweegt, timmert nu al weer zo'n drie jaar aan de weg. Haar laatste single „Follow me" werd een regelrechte wereldhit en vestigde haar naam als disco zangeres, iets waar ze een gruwelijke hekel aan heeft. Ze vindt zelf dat ze dat niet is, omdat die single veel te langzaam is om goed op te dansen. Het is niet gemakkelijk om haar voor een interview te strikken. Door haar ster-sta tus is zo overbezet en kan nauwelijks tijd vrij maken. Op de dag van het gesprek, heeft ze tot drie uur 's ochtend in de platenstudio in München aan haar nieuwe elpee gewerkt, waarvoor ze alle teksten zelf schreef. „Die teksten zijn nogal droevig omdat ze gaan over hoe moeilijk het is om verliefd te worden, en hoe eenzaam mensen kunnen zijn. Mijn nieuwe plaat is qua tekst mtellectueler dan de voorgaande". Ze zal de volgende dag alweer naar Londen vertrekken vooreen foto sessie, waarna Madrid, Milaan en een drie weken durende tournee door Canada op het programma staan. Met Amanda praten betekent geen gebrek aan gespreksstof hebben. Een woord is genoeg om haar twee uur te laten vertellen. Ze heeft van te voren via haar platenmaatschappij Ariola laten weten, maar wat weg te ba bbelen, zonder direct het vraag en antwoordspel te moeten spelen. Vragen tussendoorstellen is trouwen zinloos en overbodig want ze praat alleen maar over dingen, die ze kwijt wil. Ondertussen drinkt ze melk - mag geen alcohol en vette spullen van de dokter, vanwege haar maag - en blijkt zich zeer goed bewust te zijn da t veel publiciteit, het middel is om platen over de toonbank te laten vliegen. „Ik kan mezelf uitstekend verkopen "zegtze dan ook. Tijdens het gesprek doet ze een aantal opmerkelijke uitspraken. Zo vindt ze dat mannen vrouwen gebruiken als objecten. Als ze je tegenkomen zeggen ze: kan ik je een drankje aanbieden. Ze kunnen beter zeggen: kan ik je kopen, want dat bedoelen ze eigenlijk. Een andere uitspraak is: Als Hitier nu geboren zou worden, werd hij disco-zanger, want dat is de enige manier om tot de grote menigte door te dringen Amanda Lear praat Engels met een Duits accent. Ze werd in Zwitserland geboren. Haar moeder en vader scheidde toen ze nog jong was. Doordat haar moeder een echte bourgeoisie was, kreeg ze een goede opleidingen spreekt dan ook vijf talen vloeiend. Ze schreef voor twee Londense kranten een roddelrubriek was foto-model, filmster en momenteel de best verkochte artieste in Duitsland. Haar eerste poging om in de showbusiness te komen was een gesprek met Da vid Bowie. Voor hem had ze wat teksten geschreven. „Ik was in die tijd foto-model, maar omdat ik geen mening mocht hebben over bepaalde zaken, omdat er alleen maar van me gevraagd werd in bepaalde houdingen te gaan staan, ging ik hedjes schrijven. David Bowie luisterde naar mijn nummers en zei:„Waarom ga je ze niet zelf zingen Ik had volgens hem een goede stem en was een persoonlijkheid. Hij zei dat ik zanglessen moest nemen, waarvoor hij betaalde. Zes maanden lang had ik in Londen iedere dag een uur les en kon toen bijna zingen. Wat de producer echter deed toen we een plaat gingen opnemen was me een pakje sigaretten in mijn handen duwen en die laten oproken. Om 's morgens drie uur was mijn stem helemaal niet meer wat het zou moeten zijn en werd de plaat opgenomen en dat bleek achteraf succes te hebben. De nieuwe elpee wordt in een wat andere sfeer opgenomen. Het wordt een ongelooflijk goed album. Ik denk daarmee eindelijk van het disco-ster stempel af te komen. Ik ben geen disco-ster, ook nooit geweest Al die onzin. Het lijkt wel alsof ik de vrouwelijk John Travolta ben. Het is eigenlijk een vergissing, dat mijn muziek zo genoemd wordt Het zou hetzelfde zijn als je The Rolling Stones vanwege „Missyou een disco-groep zou noemen. Ik hou er niet van om in een hokje geduwd te worden. Ik hoor nergens thuis omdat ik mezelf ben. Ik ben iets nieuws, iets unieks en mèt niemand te vergelijken. Ik ben „After punk". Ik ben ook geen filmster, want dan moet je je kunnen overgeven aan een neurotische regisseur. Je moet kunnen doen wat hij zegt en dat net zo lang totdat het goed is. Het is een vak voor idioten. Na mijn tweede film, begreep ik dat ik het niet zou kunnen opbrengen filmster te worden. Ik ben te onafhankelijk, daarom doe ik als zangeres ook alleen maar waar ik zin in heb. Ik ben een entertainer. Je denkt nu toch ook niet aan die te hoge telefoonrekening? Dat is de functie van een entertainer, de mensen hun gedachte afbrengen van de dagelijkse problemen. Ik zie mezelf als een Shirley Mclaine of een Bette Midler. Mijn muziek heeft geen boodschap en kan ook de wereld niet veranderen. Als zangeres doe ik mijn werk, dat is alles. Ik wil dan ook niet over politiek zingen bijvoorbeeld. In de tijd dat ik bekend gemaakt moest worden bij het publiek, ging ik met mijn maatschappij rond de tafel zitten. Er werd gezegd Amanda Lear is een nieuw product. Hoe gaan we haar verkopen Als een mooie blonde,... of als een disco-zangeres? Ik zei wacht even. In de Amerikaanse NBC-show van David Bowie - mijn eerste kans kreeg ik van hem - was ik een vampier-meisje uit Transalvanië. Dat is het"zei iedereen. „We zeggen dat Amanda Lear uit Transalvanië komt". Dat is een goede stunt omdat niemand weet waar dat ligt. Ik werd een vrouw van het mannelijk geslacht en plotseling was iedereen geinteresseerd. Of het waar was of niet deed er weinig toe want ik had van David Bowie geleerd dat je jezelf zo interessant mogelijk moet maken, Radio Stars. blijkt het de Amerikaanse zangeres Joanne Mackell te zijn. Met een stem als schuur papier zingt ze haar eigen geschreven rockers als „Fire down below", met een swin gende piano a la Jerry Lee Lewis in zijn goede tijd en prima sologitaarspel van Joe Falsia, die ook de elpee pro duceerde. Als je net lekker in de stemming ljent, komt er plotseling een mooie ballade, want popmuzikanten zijn helemaal niet interessant Sex en schandaal zijn altijd goed voor de krant. Je moet mensen eerst schokkeren waardoor je de aandacht krijgt, daarna gaan je platen vanzelf verkopen. Het werkte want me platen werden veelvuldig op de radio gedraaid en al snel door de Duitse tieners gekocht Eenmaal beroemd vertelde ik tegen iedereen dat het allemaal een grap was geweest om in het nieuws te komen, maar niemand gelo.ofde me. Er waren mensen die zeiden ze lijkt op een man en heeft ook een donkere stem. Ik bevond me in een vreemde positie waarin een popzanger nog nooit had verkeerd. Ik moest gaan bewijzen dat ik een vrouw was. De volgende stap voor mij was om naaktfoto's te laten nemen voor „Playboy". Ik had twee redenen om dit te doen. Ik kreeg er zoveel geld voor, dat niemand had geweigerd en ten tweede zouden de foto's bewijzen dat ik een vrouw was. Achteraf gezien bleek het niet zo'n goed idee te zijn. Er kwamen mensen naar me toe die zeiden dat er niets mysterieus meer was aan Amanda Lear omdat ze nu alles gezien hadden. Het beeld Van het sexy-meisje, da t er van me bestond maar waar ik van afwilde was nu een beetje moeilijk te realiseren. Ik dacht dat iedereen blij zou zijn, maar dat was niet zo". Het gezegde: met beroemd worden komt de eenzaamheid geldt zeer sterk voor Amanda Lear, wantzeis door het succes erg eenzaam geworden. „Ik verlies al mijn vrienden en geliefden, heb bijna geen contact meer met ze omdat ik geen tijd heb om ze op te zoeken. Ik kan niet normaal als iedere mensen een reis maken, want er is altijd wel iemand die me herkent en een handtekening wil hebben. Wanneer kan ik rustig naar een museum of de film Al mijn vriendinnen in Londen benijden me omdat ik zo'n fascinerend leven heb en zij vastzitten aan hun vervelende man en kinderen. Ik benijd hun ech ter omda t ik die niet heb. Ik zou graag willen ophouden en weer een normaal leven leiden, maar dat kan niet want ik heb een vijf-jarige contract voor onder meer drie films en een wereldtournee. De maatschappij wil dat ik nog groter wordt dan dat ik al ben. Bij het tekenen van het contract had ik al weinig keus. Ik moest een disco-zangeres worden en kon dan 25.000mark krijgen of ik kon weer gaan en kreeg geen contract. Ik wil graag rijk worden en netzo veel geld krijgen als Howard Hughes omda tik in de mensheid teleurgesteld benKijk maar eens om je heen en zie wat er allemaal gebeurt. Mensen vermoorden elkaar of verhongeren. Als je net zo rijk bent als Howard Hughes, dan kun je je van de wereld afsluiten en je eigen wereld kopen. Ik ben momenteel heel erg ongelukkig. Is het leuk om in Italië bewaakt te moeten worden door bodyguards, die 500 dollar kosten en die me tot in de slaapkamer bewaken. Ik probeerde LSD maar dat maakt je ambities dood en daarom stopte ik ermee. Ik stop nu alle energie in mijn werk. Ik ben wel op zoek naar - een gelukkiger leven met man en kinderen, maar die moet dan wel met beide benen op de grond staan. De mannen die ik nu ontmoet willen me alleen maar voorin bed. Als ze 's morgens weggaan, bellen ze hun vriendjes op om te vertellen hoe het is geweest. Liefde is heel makkelijk te koop. Er zijn mannelijke groupies, die vooreen handtekening met je slapen, maar daar ben ik-nietnaar op zoekIk wil een goede band met een man, die van me houdt en niet met me trouwt voor het geld. HANSPIëT. I wordt de gitaar acoustisch en blijft er weinig te swingen over. Haar stem verandert en wordt zacht en lief. Vooral op kant twee staan een aantal prachtige ballades. Joanne Mackell schrijft aangrijpende teksten, luister naar You re ceive me" en „I don't want a lover" en is zeker een talent. Deze plaat bewijst dat. (Uni ted Artists/EMI)-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18