6ETATS Café „De Morsch poort" Zuchten en zweten in museum Boerhaave McLaglen stort zich op het oorlogsgeweld En verder Deze week in de bioscopen George Kennedy alleen kan rampen voorkomen Fonda bekommert zich om Vietnam-veteraan Spelplezier in 'De uit vinding van de wals heeft een man die tappen kan ViUJUALj Z7 GKTüBBii ly/Ö LEIDSE COURANT PAGINA In het café is de „tap" heel duidelijk een verbinding. Een verbinding tussen de leden van de groep en tussen de groep en het café. Op een bepaalde manier klampen ze zich vast aan dit platform, dat reikt tot de hoogte van hun navel, en zo kunnen ze zich laten gaan. zonder angst zichzelf te verliezen.Deze „tap", die net als een navelstreng hen vastbindt aan het lichaam van het café. j. P HevhaftinHexaroche. 1974. LEIDEN De instrumenten die tegenwoordig in de medi sche wetenschap worden ge bruikt bij de bewegingsthera pie, bijvoorbeeld voor de re validatie van in de versukke ling geraakte gewrichten zul len niet altijd even plezierig op de patiënt overkomen. Dat dat vroeger nauwelijks in mindere mate het geval ge weest moet zijn bewijst de tentoonstelling „Zuchten en Zweten" in het museum Boerhaave, rijksmuseum voor de geschiedenis van de natuurwetenschappen aan de Steenstraat 1 in Leiden, (vóór Volkenkunde). Zuchten moeten zijn geslaakt en zweet rijkelijk gevloeid bij gebruik van de geëxposeerde Zander-apparaten. Deze gym- nastiekapparaten werden rond 1860 door de Zweedse arts Jonas Wilhelm G us tav Zander ontworpen. Hij ging daarbij uit van de basisprinci pes van de Zweedse- of heil gymnastiek: tijdens een be paalde oefening mag slechts één spier of spiergroep sa mentrekken, en de kracht die tijdens de oefening wordt uit geoefend moet groter of klei ner kunnen zijn naarmate de patiënt over meer of minder kracht bezit. Op grond hiervan kwam Zan der tot een reeks van niet minder dan 70 toestellen, die elk geschikt zijn voor één soort beweging, bijvoorbeeld heffen van de armen of het rollen van de voet. Het vraag stuk van de hoeveelheid kracht tijdens de beweging loste hij op door toepassing van een verzwaarde hefboom, die de patiënt tijdens de oefe ning moest verplaatsen. Niet alle apparaten werden door de patiënt zelf in bewe ging gebracht. Een aantal ap paraten brachten integendeel de patiënt in beweging door middel van bijvoorbeeld aan sluiting op een stoommachi ne. Aangenomen moet wor den dat dit menigeen het nodi- The Swarm (12). Een zwerm bijen terroriseert een dorp. Nadat de eerste doden zijn gevallen ontstaat paniek, (der de week). EUROCINEMA III (Alphen) - Ben Hur (16) Charlton Hestor, in een prima spektakelfilm, (derde week). EUROCINEMA IV (Alphen) - Brokkenjagers m Tirol (16). Het gebruikelijke Duitse prik- kelwerk. ge angstzweet gekost zal heb- boekte bij patiënten met ben. Deze apparaten waren staan- en loopproblemen. Die voor passieve bewegingen, die konden het gevolg zijn van vooral bedoeld waren om ver- ongevallen, ziekte, aangebo- stijfde gewrichten weer soe- ren afwijkingen en dergelijke, pel te maken. Verschillende apparaten op In 1891 werd in Groningen het de expositie in museum Boer- eerste Nederlandse Zander- haave kunnen ook echt door instituut geopend. In een tien- de bezoekers worden ge tal andere plaatsen werden bruikt, zoals het met de hand ook Zander-instituten inge- bedienbare apparaat dat het .richt; als laatste in 1904 het polsgewricht oefent, het en- Nijmeegse instituut. Enkele keigewricht oefent of bijvoor- Zander-instituten hebben tot beeld de armen. En dan blijkt in de dertiger jaren bestaan, dat de vaak wat grimmig uit- maar ook daarna werd de ziende apparaten heel wat on- apparatuur elders nog ge- schuldiger zijn dan op het bruikt eerste gezicht lijkt Voor dege- Zo is de verzameling Zander- nen die menen dat zij die apparaten van het museum gewrichtsoefeningen niet no- Boerhaave afkomstig uit het dig hebben vallen er heel wat Rotterdamse Zander-Insti- mechanische wondertjes te tuut. Dit instituut werd in 1937 aanschouwen, afgewerkt op gesloten, maar de antiek uit- een sierlijke manier die type- ziende apparatuur bleef bij rend is voor de tijd waarin het psycho-therapeutisch in- ze gebouwd zijn. Erg aardig stituut in dezelfde stad tot is bovendien dat bij de meeste zelfs in 1971 in gebruik. apparaten een oude prent te zien is waarop het betreffende Uit de jaarverslagen van de apparaat in volle actie, ge Nederlandse instituten blijkt bruikt door een mens te zier dat de Zander-therapie, hoe- is. wel voorgeschreven aan pa- „Zuchten en zweten" is van tiënten met velerlei kwalen zaterdag 28 oktober tot en met van suikerziekte tot zenuwpij- 25 maart 1979 voor het pu- nen het meeste succes bliek geopend. APPARAAT DAT HET ENKELGEWRICHT OEFENT LEIDEN Galerie De Oude Rijn houdt van 3 november tot en met 10 december met de werken van Clemens Zijl mans en Wijnand Zijlmans de laatste expositie op het adres Oude Rijn 40. Met ingang; van 15 december neemt men de nieuwe expositieruimte aan de Stille Mare 4 in Leiden in gebruik. Clemens Zijlmans is kunst schilder, Wijnand Zijlmans beeldhouwer. Het werk van beide kunstenaars is in de galerie te bezichtigen en uite raard te koop vanaf 3 novem ber Tijdens de opening van half negen tot tien uur speelt Bert Haasjes gitaar met zang van Astrid Groot. De eerste zondag na de opening is de galerie geopend van twee tot vijf uur; voorts is men geo pend van woensdag tot zater dag van twaalf tot vijf uur. Diploma toegekend door de sociëteit der Brouwers aan J. van Heusden, die als deelne mer aan de nationale biertapwedstrijden georganiseerd door het Centraal Brouwerij Kantoor namens de Nederlandse bierbrou wers, gehouden te Sassenheim in 1977 aan een deskundige jury heeft bewezen zijn bekwaamheden in het tappen, schenken en serveren van bier, waarvoor deze jury een le prijs heeft toegekend. „Ik doe nu al 19 jaar mee aan de nationale biertapwedstrijden. Dit jaar behoorde ik tot de vijf beste tappers van Nederland. Ik heb zeven maal de le prijs gewonnen, vijf maal de 2e en drie keer kreeg ik een eervolle vermelding. Je moet je zenuwen tijdens de wedstrijd goed de baas blijven. Ik doe altijd net alsof er niks aan de hand is. Negen jury-leden houden je nauwlettend in het oog. De kunst is, dat je het biertje in een keer onder de kraan vandaan haalt. Je moet de kraag gelijk afschuimen en er voor zorgen, dat er geen belletjes inzitten. De bierkraag behoort twee vingers dik te zijn. Als je twee glazen hebt getapt dan loop je ermee naar de jury-tafel. Daar moet je dan nog eens hetzelfde kunstje overdoen, maar dan uit een flesje. Vanuit het flesje moet je het bier in het glas op de juiste hoogte brengen. Precies zoals in de getapte glazen". rock en roll Café „De Morschpoort" aan de Nieuwe Beestenmarkt behoort tot de momumentale kroegen van de stad. Er wordt weieens beweert, dat de gesprekken die in de loop der tijd in een café worden afgestoken een duidelijke weerspiegeling geven van de ge schiedenis en cultuur van een volk. Voor een café als „De Morschpoort" geldt dit wel in het bijzonder. In de jaren zestig was dit het rock and roll-café van Leiden. Schocking Blue-zangers Mariska Veres heeft hier twee jaar lang avond en avond opgetreden met haar groep Danny and the Favorites alvorens zij de Amerikaanse hitlijsten bestormde met haar bestseller Venus. Een zelfde verhaal gaat op voor de welbekende popformatie de Shoes en René and his Alligators. Kortom, alle bekende bands hebben ooit in die dagen wel eens in„De Morschpoort" gespeeld. Binnenkort hoopt kastelein Jan van Heusden hier weer levende muziek te brengen. „We doen het dan wel wat rustiger aan. Mijn vaste klanten zijn wat ouder geworden en houden meer van de bekende vaderlandse meedei- ners a la Vader Abraham, hoewel Johnny Travolta hier ook erg geliefd is. De stickers voor de muziekavondjes heb ik al laten drukken". het „Achie" „De Morschpoort", beter bekend onder zijn klanten als café het Achtje (uitspraak „achie"), omdat het nummer van het pand acht is, is bepaald geen jeugdcafé te noemen. Het grootste deel van de stamgasten is ouder dan dertig jaar. Men treft hier veel echtparen aan en passanten of mensen die 's avonds naar de bioscoop zijn geweest en nog een glaasje willen drinken. Veehandelaren die vroeger op de Beestenmarkt hun dieren verhandelden, hebben „De Morschpoort" niet kunnen vergeten. Zaterdagsavonds ko men zij hier vanuit alle windstreken naar toe om dat gemis op alle mogelijke manieren ruimschoots te compenseren. Het grote bil jart in dit riante en met schemerlampjes verlichte café blijft op de zaterdag dan ook nooit onbespeeld. Verder wordt er gekaart en gedobbeld. Dat de café's aan de Beestenmarkt nog wel eens een bedenkelijke frons op het gelaat van de burgerij weten te bewerkstelligen omdat het er vroeger wel eens hard aan toe kon gaan, is thans een achterhaalde geschie denis. „De laatste jaren is hier geen politie meer gezien, moeilijkheden komen hier maar zelden of nooit voor. Daar zorgen de kaste leins van deze buurt wel voor. Het is een uniek sfeertje dat hier heerst. De Beesten markt is een gezellig uitgaanscentrum en dat mag iedereen weten", aldus Jan van Heus den. Kastelein Jan gaat ervan uit, dat zijn café zijn huiskamer moet zijn. „Elke dag staan er verse bloemen op de tafeltjes en 's avonds ga ik altijd met een hartig hapje rond. Alle mensen worden hier gelijk in de huiskamer opgenomen. Eigenlijk is het net één grote familie". Andrew V. McLaglen, zoon van de acteur Victor McLag len, brak ongeveer vijftien jaar geleden door van het televisiewerk en het regisse ren van B-films naar de groots opgezette westera. Het wilde westen schijnt echter geen brood meer voor hem op te leveren en nu heeft McLaglen zijn arbeidsterrein verplaatst naar het moderne Afrika, waarin blanke huur lingen het vuile werk moeten opknappen voor rijke specu lanten en de zwarte bevol king elkaar uitmoordt. „Aasgieren vallen aan" (The wild geese) is het verhaal van een vijftigtal huurlingen dat een gevangen zwart staats hoofd moet bevrijden, maar vervolgens, omdat de Engelse' opdrachtgever een goede LIDO 1 Aasgieren val len aan (16) met Richard Burton en Roger Moore. Regie: Andrew McLaglen. overeenkomst met de nieuwe regering heeft kunnen sluiten, door deze midden in de rim boe in de steek gelaten wordt. Omdat echter de leiding bij Richard Burton berust en hij Roger (Bond) Moore, Richard Harris als plannenmaker en Hardy Krüger als Zuidafri kaan onder zijn gevolg heeft, proberen zij alsnog een weg te banen naai- de hoofdstad om met de bevrijde president in handen een revolutie te ontketenen. Het loopt uit op een waar bloedbad, waarbij McLaglen's westerns kinder filmpjes waren. Het enige wat misschien nog voldoening schenkt is dat de weinige overlevenden van het avon tuur nog even verhaal komen halen op de Engelse opdracht gever, gespeeld door de in middels knap vergrijsde Ste ward Granger. Wie deze onoverzichtelijke ge weldfilm actiefilm is een LUXOR - Grease (a.l.) John Travolta en Olivia Newton- John in een lieve, vriendelijke musical over de high-school- jeugd in de jaren vijftig. Tijdig plaats bespreken is gewenst, want de publieke belangstel ling voor deze rolprent is ont zagwekkend groot. CAMERA - Marx Brothers Kastelein Jan van Heusden: „Binnenkort levende muziek" festival (a.l.) A day at the races (do. t/m zo.)_en A nigt at Cassablanca (ma. t/m wo.). Het tweede deel van het festival van deze wereldberoemde ko mieken. LIDO II - The boys from Bra- sil (12). Angstaanjagende film over de gevolgen van de activi teiten van een concentratie kamparts uit {ie Tweede We reldoorlog. (derde week). LIDO III - La vie devant soi (16) Simone Signoret in wel licht haar allerbeste film tot op heden. Op een voortreffelij ke wijze geeft zij gestalte aan de pleegmoeder van een Ara bisch weesje. Ronduit indruk wekkend. (negende week). REX - Sexworld (16) Porno film. (tweede week). EUROCINEMA I (Alphen) - The boys from Brasil (16) zie LidoII. EUROCINEMA II (Alphen) - Galerie De Oude Rijn LEIDEN „Het gaat uiteindelijk om het spelplezier", zegt Pieter Vrijman, regisseur van de herfst-theaterproductie van het LAK. „De uitvinding van Wals" (Vladimir Nabokov), die zaterdagavond 4 november in het LAK-theater in première gaat: „Ik had misschien wel eens boos moeten worden dat Annemiek Jongen, Patsy Haccon, Marscha Kramer, Hanneke Otte, Maarten Mous, Wim Hagen en Joke Leget. had de opvoering mogelijk meer energie gegeven, maar het moet uiteindelijk uit henzelf komen". Met die „hen" bedoelt Pieter het elftal dat nu al sinds februari van dit jaar aan deze productie werkt, en dat ik op een zaterdagmiddag op een repetitie betrap. Hoewel het LAK wel probeert wat meer niet-studenten aan haar cursussen en voorstellingen te laten deelnemen, heeft maar één niet-stu- derende, een middelbare scholier, de stoute schoenen aange trokken en zich in het intellectuele milieu gewaagd. De andere tien spelers studeren alle. Men is begonnen met wat introductie lessen; vervolgns heeft Pieter Vrijman zijn spelers laten kennis maken met verschil lende speelstijlen om er één van vast te houden voor de voorstelling: in „De uitvinding van Wals" wordt geprobeerd een lichte mate van ovér-acting toe te passen. Alles zal enigszins gechargeerd worden, zonder nu in de speelstijl van de klucht te vervallen. Dat lijkt me uitstekend te passen bij de aard en de thematiek van het stuk. Nabokov schreef „De uitvinding van Wals" vlak voor de tweede wereldoorlog. Het stuk heeft drie bedrijven. Het is het enige toneelstuk van Nabokov, die veel meer bekendheid geniet door zijn romans (Lolita, Bleekvuur). „De uitvinding van Wals" is tweemaal eerder in Nederland gespeeld. Men zou het stuk kunnen karakteriseren als anti-oorlogstoneel. Maar meer nog overheerst het thema .Macht corrumpeert". Wals namelijk heeft een machtige uitvinding gedaan waarmee hij de macht over de staat in handen krijgt. Het was zijn bedoeling die macht ten goede te gebruiken, maar eenmaal op de heersers troon worden zijn eisen steeds absurder. Wanneer eindelijk iemand weigert nog langer aan die waanzin nige verzoeken te voldoen, dan blijken uitvinding en macht fantasie te zijn. Dat klinkt allemaal nogal ernstig. De vreemde typen, die het stuk bevolken en die door de wat overdreven speelstijl vermoedelijk goed recht worden gedaan, en de vreemde situaties waarin deze verzeilen, moeten een humoristisch tegenwicht bieden tegen al te zware ernst. Ook de vele verkleedpartijen er zijn talrijke dubbelrollen en de bizarre aankleding (de spelers hebben hun costuums zelf samengesteld uit aankopen bij het Leger des Heils, de voorraad in het LAK-kledingmagazijn en eigen maaksel) zullen het hunne tot enig jolijt tijdens de voorstelling moeten bijdragen. PAUL VAN DER PLANK TRIANON - Oog om oog, tand om tand (16) met George Kennedy en John Mills. Regie: Edward Dmytryk. Als je George Kennedy niet minstens één keer per week op het televisiescherm als „The blue knight" zijn wijk hebt zien lopen, dan kan je hem tegenwoordig altijd nog als de redder in de nood op het witte doek aan het werk zien. Nu hebben die terroristen het ongeluk dat ze als eerste slachtoffers het gezin van Kennedy uitzoeken, die als braaf NATO-employee met de hulp van een computer deskundige (John Mills) ach ter de identiteit komt van de daders en dan meedogenloos wraak neemt, terwijl de auto riteiten nog een afwachtende houding aannemen bij een gijzelingsactie in een Napoli- taanse NATO-supermarkt. De langzamerhand, met zijn 69 jaren, tot de veteranen behorende Amerikaanse re gisseur Edward Dmytryk heeft er na een bedachtzaam begin 'n keiharde, vitale film van gemaakt waarin met poli tieke terreur - achtergronden worden niet onthuld - zonder enige vorm van proces wordt afgerekend. George Kennedy, die zijn car rière begon met schurkenrol- STUDIO Coming home (16) met Jane Fonda en Jon Voigt. Regie: Hal Ashby. Het was te verwachten dat films in het genre van „Coming Home" over de frustraties van het thuisfront tijdens de oorlog in Vietnam nu het levenslicht zouden zien. Laat natuur lijk, maar zolang het is toevertrouwd aan scenarioschrijvers als Waldo Salt en Robert C. Jones, er een begaafd regisseur als Hal Ashby de scepter over zwaait die de beschik king heeft over acteurs als Jon Voight en Bruce Dern met Jane Fonda in de rol van de „langzaam ontwakende vrouw" dan kan er achter de facade van een romance 'n zeer sterke anti-oorlogsfilm naar voren komen. Voor Jane Fonda moet het een rol naar haar hart zijn geweest. Ze speelt Sally Hyde, het Jane Fonda met haar veteraan Jon Voigt vrouwtje van een kapitein van de mariniers die heldendom zoekt en opgewekt naar het front trekt. Sally, volgzaam en zonder eigen mening staat nu plotseling overal alleen voor en naar het voorbeeld van een vriendin gaat zij als volontair werken in het Vietnam Veteranen Hospitaal. Daar wordt ze gecon fronteerd met de stille ellende, die de toe schouwers al onder de begintitels zagen. Ze voelt zich daarbij bijzonder aangetrokken tot de verbitterde, half verlamde Luke Martin eens de gevierde aanvoerder van haar universiteitsfootbalteam, waarvan zij cheer- leidster was en tracht hem te helpen. Dit leidt langzaamaan de film mist wel eens tempo tot een tedere verhouding, waarmee de jonge vrouw geen raad meer weet, zeker niet als de echtgenoot zélf verbitterd en ontgoocheld van het front terug komt. Met vele oorlogsinvaliden die zichzelf spelen schept Ashby een overtuigend triest beeld van de mannen, die verminkt voor het leven terug kwamen uit een oorlog waarvan zij het nut nooit konden inzien en die nu „als oud papier" worden behandeld omdat hun revalidatie de staat schatten kost. Dern als de echtgenoot die als marinier in de oorlog gelooft, Jane Fonda als het jonge vrouwtje dat zich plotse ling bewust wordt van de menselijke ellende die zich achter de schermen in een legerhospi- taal afspeelt, maar vooral Jon Voight als de opstandige Luke Martin die aanvankelijk luiers gevoelens wil kwetsen, maar door zijn contact met Jane alleen maar wil verhinderen dat jongeren door valse propagandaleuzen hetzelfde zullen ondergaan als hem over kwam, vormen een ijzersterk trio. Een zeer ingetogen bijna romantische anti oorlogsfilm, maar zoals gezegd wel wat laat. Maar films als „Coming home" zouden, vijf jaar geleden dan ook geen enkele kans hebben gehad om gerealiseerd te worden. De tijd was er toen te rijp voor. MILO Café „De Morschpoort" Nieuwe Beestenmarkt 8, Leiden Open: alle dagen van de week vanaf 12 uur tot de gebruikelijke sluiting stijden van één of twee uur na middernacht Snacks: broodjes, uitsmijter, bitter ballen en stukjes kaas. 4»r Peter r«M George Kennedy als gehavende held. len, is na zijn vijftigste plotse ling terecht gekomen bij de bikkelharde „good guys", maar hij moet toch wel een beetje uitkijken wil hij niet in dit genre altijd dezelfde figuur uitbeelden. In „The human factor", of zoals de Nederlandse titel luidt „Oog om oog, tand om tand", is hij „The blue knight" zonder politie-uniform en ei genlijk niet meer, terwijl hij als acteur de capaciteiten heeft zo'n rol meer dimensies te geven. Maar ach, dat heb ben John Mills, Rita Tushing- ham, Raf Vallone en Barry Sullivan eigenlijk ook niet ge daan. In een maatschappij, waar terreurdaden langzamerhand aan de orde van de dag zijn, is zo'n resoluut optreden van George Kennedy misschien verkwikkend, maar we moe ten wel bedenken dat hij het scenario méé heeft en dat de goede afloop, zonder nog meer onschuldige slachtof fers, daardoor verzekerd is. Dat alles neemt niet weg, dat Dmytryk een na 'n traag be gin zeer zeker onderhoudende thriller heeft gemaakt. Maar of dit soort films nu een ge zonde samenleving bevorde ren. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7