'De Vuist blijft
een worsteling
met de materie'
if
,De laatste der walvissen'
vertelt de
geschiedenis walvisvaart
TERUGBLIK
hou tl
het lI
scherm
in het
oog
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT,
DONDERDAG 26 OKTOBER 1978 PAGINAT
WILLEM DUYS:
Slechts overtroffen door „Swiebertje" met 18
jaar gaat „De Vuist" van Duys met 15 jaar het
tweede langst lopende tv-programma worden.
Spreekstalmeester Willem van de vaderlandse
welletjes en weetjes wil er wel eens lekker voor
gaan zitten als hij op 27 oktober in het theater
't Spant te Bussum tussen de babbelende bedrij
ven door het feit zal memoreren, dat hij drie
lustra geleden voor het eerst een „Vuist" maakte
met aan de ene kant de vis in zijn kom als
een zwijgende souffleur en aan de andere kant
zijn gast die frank en vogelvrij het met zijn
verhaal moet gaan maken bij het volk aan de
buis.
Willem met het oog op dit jubileum openhartig
op zijn praatstoel: „Je moet nog maar afwachten
of zo'n man of vrouw iets gaat zeggen. Dat blijft
telkens weer een verrassing. Er bestaan genoeg
mensen die met hun woorden aardig uit de voeten
kunnen, maar voor hetzelfde geld klappen ze
dicht als ze voor de camera's staan waarachter
ze de miljoenen weten. Zelf heb ik ook eens
met mijn mond vol tanden gestaan. Karei Prior
zat toen nog bij de AVRO en die kwam op het
idee om ene mijnheer Simons uit Bussum voor
de camera te halen. Die Simons kende men bij
alle omroepen als een geduchte figuur. Elke
ochtend na een uitzending ontving de omroep,
die de avond had gevuld, van hem een kaartje
waarop niets anders dan kritiek. Zelfs mensen
als Toon Hermans, Wim Kan en Wim Sonneveld
vond hij waardeloos. Die man zit op zeker
moment tegenover me. Ik begon mijn gesprek
met hem te zeggen, dat hij de hele tv dus een
misselijk makende uitvinding vond en dat zelfs
grote artiesten bij hem geen goed konden doen.
„Maar, mijnheer Duys", zo reageerde toen de
man, „ik geniet juist elke avond volop van mijn
televisie en Kan en Hermans daar moet ik altijd
erg om lachen". Toen wist ik ook niet meer wat
ik met die man aan moest. Die heb ik toen
geruisloos afgevoerd. Mijn later overleden vader
is trouwens ook eens sprakeloos voor de c
in de „Vuist" geweest, liever gezegd eronder. Mijn
vader was toen in de 80 en bezat over een heleboel
dingen een uitgesproken mening, over hoe de
samenleving er mooier uit zou kunnen zien en
zo. Hij had al vaak tegen mij gezegd, dat ik
hem eens een keer de kans moest geven om
dat ten overstaan van heel het kijkvolk uit te
spreken. Maar ja, dat gaat zo één-twee-drie niet.
De kans deed zich voor in een uitzending op
oudejaarsavond. Ik had hem samen met mijn
moeder aan een tafeltje in de studio gezet met
de afspraak, dat ik hen klokslag twaalf gelukkig
nieuwjaar zou wensen en dat ik hem dan de
microfoon voor zou houden. Dan kon hij zijn
zegje doen. Toen ik op dat eigenste ogenblik
met microfoon aan het tafeltje verscheen, was
mijn vader nergens te vinden. Hij had een oliebol
uit zijn handen laten vallen en zocht die onder
het tafeltje. Tot overmaat van ramp zag hij geen
kans die snel te grijpen, zodat de kostbare
minuten zendtijd zonder meer verstreken. Hij
heeft dat zichzelf nooit meer kunnen vergeven".
Ofschoon in Amerika mensen als John Carson
en Jimmy Carter reputaties opbouwden met hun
talkshows, werd de „Vuist" vooral opgezet als
een vertoning van wisselende onderwerpen met
vooral flink wat muziek erin. Tot de eerste gasten
behoorden figuren als Elek Schwarz, Rien van
Nunen als Stiefbeen, ZZ en de Maskers van Bob
Bouber en Adamo, welke laatste daarmee op
slag populair werd in ons land. Ted de Braak
werd met „Een glaasje madeira, my dear" op
slag een nationale figuur evenals Jackie Schram
met zijn „Glaasje op, laat je rijden". In die
allereerste uitzending heeft Willem bovendien
zijn moeder opgebeld, die die dag juist 70 jaar
werd en binnenkort dus 85. Half een land zeeg
toen in vertedering voor Willem ineen, hetgeen
zich later herhaalde, toen hij spontaan uitbarstte
in het zingen van het Wilhelmus. Regisseur Bob
Rooyens schrok ervan en kwam de regiewagen
uitrennen met de schreeuwende vraag: „Maar,
Willem, wat doe je nou", terwijl het combo voor
Willem Duys: „Mijn vrienden zeggen, Willem, je moet jouw gaven in dienst stellen
van belangrijker dingen voor de mensheid dan die AVRO-rubriek".
de muziek op de achtergrond uit verbouwereerd
heid de herkenningsmelodie van „Zo is het
toevallig ook nog eens een keer" inzette, Carel
Briels kwam later uithuilen bij zijn geflopte
Waterloo-spel. In deze vergaarbak van stoeien
en verfoeien paste ook wonderwel de figuur van
de veelgesmade kruidendokter v.d. Moosdijk en
van de medische student Bart Huges, die tijdens
de uitzending een geestverruimend gaatje in zijn
schedel liet boren. Mogelijk is die Bart misleid
door de aanvankelijke werktitel van dit program
ma „Spreekuur" en meende hij dat het iets met
de dokter te maken had. Willem Duys durfde
niet direct zo'n Varietëitenshow aan. Ger Lugten-
burg heeft hem ertoe moeten overhalen, nadat
hij zich op een liefdadigheidsmanifestatie in
Laren had laten gelden als een geduchte ge
spreksleider. Voor een beetje stevige kost in zijn
programma schrok Willem niet terug. Zo haalde
hij Ridder van Rapperd erin, toenmalige burge
meester van Gorinchem, die in de Tweede Kamer
wilde met een partij van de zwijgende meerder
heid. Hij vroeg een zeer hoog honorarium voor
zijn medewerking. Hij zei dat die voor de brand
weer bestemd was. Het corps zat dan ook voltallig
in de zaal. Eerst zou het gesprek niet doorgaan.
De Ridder had aan Willem gevraagd: „Hoe stelt
u zich dat voor, dat ik voor de tv praat met
mensen van zulk laag allooi als u?" De vreugde
in de zaal keerde echter snel weer, toen Toon
Hermaens verscheen met zijn carnavalskraker:
„Mien, waar is mijn feestneus", waar later velen
over vielen, omdat die plaat werd uitgegeven
door een zaak waarvan Willem zelf directeur was.
Opspraak ontstond er in den lande, toen Willem
in een gesprek met de moeder van een verkracht
meisje, zich al te scherpe bewoordingen permit
teerde tegenover de dader. De waardering voor
het programma, meestal ergens in de zeventig,
heeft gedurende enige tijd op 80 gestaan met
later concurrentie van Wim Kan.
Willem: „Maar dit alles blijft een worsteling met
de materie. Het is een live-uitzending. Er kan
van alles mis gaan. Om het levendig te houden
sprak ik vroeger helemaal niet vooraf met de
gasten, maar daar kun je lelijk de mist mee
ingaan. En echt mooie onderwerpen zijn dodelijk
voor je programma. Ik had een keer de zoon
van Yehudi Menuhin, een meesterlijke pianist.
Een interessant gesprek, maar op het andere net
kweelde Vader Abraham en daar stappen 'de
kijkers dan op over. Ik heb ook nog Schmelzer
gehad. Ook dat nemen de kijkers je niet in dank
af. Liggend in bed kan ik mooie dingen bedenken
over hoe de wereld verbeterd moet worden en
zo. Daar heb je in een live-gesprek echter niets
aan. De kracht van het programma is dat het
publiek zijn eigen gevoelens en gedachten erin
bevestigd vindt. Ik ben geen artiest, ik breng
geen show. Ik ben een bemiddelaar tussen de
mensen die iets te vertellen hebben en die willen
luisteren. Dat is ook het verschil tussen Mies
en mij. Ik heb een journalistieke achtergrond,
mik op feiten. Mies gooit het meer op de gezellige
toer. Ik ben eens een tijdje met dit programma
gestopt, maar kreeg zoveel onderwerpen die in
dat programma pasten onder ogen en er kwamen
zoveel brieven met vragen over dit programma,
dat we snel verder zijn gegaan. We hebben
allerhande dieren in de uitzending gebracht, tot
krokodillen toe. En ook oude mensen die we
over het verleden lieten vertellen. Daar houden
de kijkers van. Jammer dat sommige oudere
gasten kort nadien overleden, waarschijnlijk ook
omdat de spanning van de uitzending hen teveel
geworden was. Stunts maakte ik ook. In een
circus stapte ik een leeuwekooi binnen of ging
onder een olifant liggen. Ik vraag me nu nog
af waarom ik die waaghalzerijen pleegde. Ik vond
altijd dat het bij het programma hoorde. In mijn
vriendenkring zijn er die zeggen: „Willem, met
zulke gaven als jij hebt, moet je de mensheid
met hogere dingen dienen dan met zo'n program
maatje. Ben ik het niet mee eens. Ik voel me
thuis in dit programma en maak het nog steeds
graag. Ik kan de mensen aan het praten krijgen.
Ik kan ook goed luisteren. Eén keer kreeg ik
complimenten voor een heel mooi gesprek, dat
ik met een bepaalde man had gehad. Men vond
dat hij zo vrij aan het woord had mogen komen.
Ik moet zeggen: Ik weet nu nog niet waar die
man het over gehad heeft. Hij sprak zo onver
staanbaar, dat ik hem maar zijn gang heb laten
gaan".
TON OLIEMULLER
Actualiteit
in
school-tv
HILVERSUM Vrijdag 27
oktober, om 11.30 uur (Ned.
1) zal de onderwijstelevisie
een actualiteitenuitzending
van een half uur presente
ren, waarin drie onderwer
pen aan de orde komen.
De uitzending begint met een
korte documentaire over
Rhodesiê: de olieboycot en de
rol van Nederland daarbij.
Hierover wordt vervolgens
een gesprek gevoerd met het
Tweede-Kamerlid Relus ter
Beek.
Het tweede onderwerp be
treft de groep zigeuners in
het kamp in Laren: kunnen
zij dit kamp binnenkort ver
laten, of zijn ze nergens in
Nederland welkom?
De uitzending wordt besloten
met een toelichting van Mar-
got Kroes op een tweetal
initiatieven van de Vereni
ging Milieudefensie, t.w. de
milieukrant en de kringloop
papieractie.
Voor meer gegevens kan men
zich wenden tot de Stichting
N.O.T.: Postbus 80500, 2508
GM 's-Gravenhage, tel.: 070-
Rob Out niet in
NOS-bestuur
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
HILVERSUM - Nu de VOO
de status van C-omroep gaat
krijgen heeft zij recht op
twee leden in het bestuur van
de NOS. Namens de VOO
heeft daarin al zitting mr.
Bordewijk. Wil Rob Out ech
ter naast hem zitting nemen,
dan zal de minister moeten
besluiten om het aantal leden
in het bestuur met vier te
verhogen, omdat dit bestuur
dan ook aangevuld zal moe
ten worden met twee kroonle-
den.
Uitwisseling van
tv-programma's
met
Oostbloklanden
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
HILVERSUM - Na een be
zoek aan de landen van het
oostblok is NOS-voorzitter
mr. E. Jurgens met het voor
stel in het bestuur gekomen
om tot uitwisseling te geraken
van tv-programma's met de
Oostbloklanden. Hij heeft op
zijn reis daarvoor diverse nut
tige contacten gelegd. Dit
voorstel komt binnenkort in
het NOS-bestuur.
Cineast Piet Windmeyer stel
de in opdracht van de NOS
een documentaire samen die
de titel „De laatste der wal
vissen" meekreeg. De eerste
Nederlandse walvisjagers op
ereerden- in het begin van de
zeventiende eeuw vanaf het
walstation Smerenburg op
Spitsbergen. Na een bloeiperi
ode waarin de Nederlandse
vloot 250 tot 300 walvisvaar
ders telde, presenteerden zich
al snel de kwalijke gevolgen
van overbejaging. Er kwam
dan ook voor Nederland een
einde aan de vangst in 1860.
In de behoefte aan walvis
traan werd van af dat mo
ment voorzien door aardolie.
Na de Tweede Wereldoorlog
werd er een techniek ontwik
keld waardoor uit traan mar
garine kon worden bereid. De
internationale walvisvangst
bloeide weer op. Nederland
stuurde het schip de Willem
Barendsz naar het zuidpoolge
bied. Oud opvarende van het
schip halen in de film herin
neringen op. Aan hun avon
tuur kwam in 1964 definitief
een einde. Een groot deel van
de documentaire bestaat uit
de Polygoonfilm „Walvis in
zicht" en wordt aangevuld
met de laatste gebeurtenissen.
Ned.1,22.25 uur.
Twee voor twaalf
In de VARA kwis „Twee
voor twaalf" moeten twee
maal twee kandidaten aan de
hand van twaalf vragen een
woord vormen. De spelleider
is Joop Koopman.
Ned.1,19.05 uur.
Rockford files
Een 25 meter lange walvis wordt op het dek van de Willem
Barendsz ontleed.
gymnastiek vanuit Straats
burg.
Ned.1,23.01 uur.
Puzzeluur
Jos Brink presenteert in het
nieuwe winterseizoen om de
week het bekende programma
„Puzzeluur" een kwis voor
tweemaal twee personen. De
twee spelletjes die gespeeld
worden zijn „Topscore" en
„Telecross".
Ned.II, 20.27 uur.
Jack Hedley als Alan Hal-
dane komt de Australiër
Tony Viglis te hulp in
„Wie betaalt de veer
man?".
ring 400.000 dollar. Zijn vrien
din Nancy is er echter niet zo
zeker van dat het een onge
luk was. Zij gelooft dat zijn
vrouw hem uit jaloezie heeft
vermoord. Ze roept de hulp
van Rockford in, maar ver
dwijnt korte tijd later zelf.
Ned.1, 19.45 uur.
Stichting
„Vluchteling 1976"
Twee jaar geleden werd er
een collecte gehouden ten
bate van vluchtelingen. Er
werd ruim 18 miljoen gulden
opgehaald. Wat is er met dat
geld gebeurd?
Ned.1,22.10 uur.
Sport-extra
Wie betaalt de
veerman
Op het vliegveld van Herakli-
on wordt een lijkkist uit een
vliegtuig getild. De Australiër
Anthony Viglis die de kist be
geleidt, vertelt dat in de kist
het lichaam van zijn grootva
der ligt. Deze emigreerde
naar Australië maar wilde op
Kreta begraven worden, in
het bergdorp Dhafnai. Het
blijkt echter niet eenvoudig te
zijn want de bewoners willen
onder geen voorwaarde dat
hij daar begraven wordt.
Tony Haldane komt te hulp
maar is ondanks dat hij in de
Tweede Wereldoorlog op Kre
ta vocht, toch een buiten
staander, die geen inzicht
heeft in de ingewikkelde on
derlinge verhoudingen.
Ned.ll, 21.30 uur.
TROS veel
bekeken maar
niet best
gewaardeerd
(Van onze radio- en tv-radactie)
HILVERSUM De TROS heeft
evenals in de eerste drie maan
den van dit jaar ook in het
tweede kwartaal volgens het
continu-kijkonderzoek de
meeste televisiekijkers tot zich
getrokken. De programma's
van deze zuil werden gemid
deld door ruim 2,7 miljoen Ne
derlanders gevolgd. Dit hoge
gemiddelde kwam voorname
lijk tot stand door de grote
belangstelling voor de TROS
op de vaste dinsdagavond met
gemiddeld 3,3 miljoen kijkers.
De hoogste gemiddelde waarde
ring in het tweede kwartaal
bleek te bestaan voor de pro
gramma's van de VARA en de
Ev. Omroep, elk met het cijfer
73. Hier moet de TROS met 72
de derde plaats delen met de
AVRO en de NCRV.
Wat de gemiddelde kijkcijfers
betreft kwam Veronica tot ruim
2,4 miljoen, de AVRO, de KRO
en de NCRV tot 2,2 miljoen, de
NCRV tot 1,7 miljoen, de VARA
tot 1,5 miljoen, de VPRO tot 1,1
miljoen en bleef de Ev. Omroep
volgens traditie de rij sluiten
met een half miljoen.
De grootste kijkdichtheid was
in dit tweede kwartaal wegge
legd voor een aantal wedstrij
den van het wereldkampioen
schap voetbal met de finale
ArgentiniëNederland met bij
na tien miljoen kijkers als abso
lute topper.
Kijkers moeten wel sterk m
de schoenen staan om alle
narigheid die een televisiea
vond soms te bieden heeft
zonder schadelijke gevolgen
te doorstaan. Gisteren werden
zij weer op zware proef ge
steld. In plaats van wat gezel
lige buisuren kregen ze het
ene probleem na het andere
voorgeschoteld. Het begon in
een Britse film met een 17-ja-
rige knaap, niet helemaal
droog achter de oren, die op
zekere dag een la opent van
een door zijn vader zorgvul
dig op slot gehouden secretai
re en daarin prikkelende
blaadjes vindt. Hij gaat er ge
weldig over tobben, want zijn
vader is van het voorbeeldige
soort van wie je zoiets niet
kunt verwachten. De moeder
is adviseuse op een bureau
waar de mensen komen met
huwelijksperikelen. Dat komt
goed uit want nu kan ze in
haar eigen gezin ook eens
wat wijze raad geven om de
scherven te lijmen die de
knaap in de werkplaats van
zijn vader uit - wraak voort
gekomen - uit teleurstelling
aanricht. De vader vindt het
allemaal nogal overtrokken en
zo werd het ook gespeeld.
Nauwelijks bekomen van deze
ellende werd je op het andere
net alweer bezig gehouden
met een deprimerende mono
loog van een patiënt tot zijn
psychiater. Jack Commandeur
vertolkte de rol van Keefman
uit de gelijknamige en inder
tijd geprezen verhalenbundel
van Jan Arends, die kon we
ten hoe het er aan toe kan
gaan in psychiatrische inrich
tingen, want hij heeft er zelf
ingezeten. Deze Keefman is
speciaal van de planken naar
de televisie overgeheveld. De
herkomst kon je er wel aan
afzien, want de monoloog
kwam uit toneelmatige loca
ties en was vanuit telkens
wisselende perspectieven soms
moeilijk te verstaan. Zette je
het geluid harder dan werd
het weer een heel ge
schreeuw.
Dit overigens voortreffelijke
solotoneel was de inleiding tot
nog meer narigheid. Voor de
tweede maal, de vorige keer
was maandag, kwamen men
sen met psychische moeilijk
heden vertellen over hun er
varingen. Dit keer kwam in
dit programma van Ad Zon
neveld de schaduwzijde van
veel hulpverlening aan de
beurt. Van te voren werd mede
gedeeld dat de besproken ge
vallen opzettelijk op hun
ergst zijn voorgesteld om de
discussie te prikkelen. Het
verschil tussen reële en ge
speelde affaires, daar moest
je dan soms wel naar raden.
Maar de telefoon stond klaar
om opgenomen te worden
voor diegenen die er meer
over wilden weten. Langs
deze weg neemt de televisie
ook de taak over van al die
telefoondiensten die mensen
in nood proberen bij te staan.
HANJONKERS
NEDERLAND I
NOS
18.30 Sesamstraat
18.45 Paspoort voor Turken
18.55 Journaal
VARA
18.59 Barbapapa
19.05 2 voor 12, quiz
19.45 Rockford Rles, TV-serie
20.35 De werkelijkheid van de
media, documentaire
(deel 1)
NOS
21.37 Journaal
21.55 Den Haag Vandaag
22.10 Vluchtelingen 1976
22.25 De laatste der walvissen,
documentaire
23.01 Sport (WK turnen)
23.36 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.55 Journaal
AVRO
18.59 De astronautjes
19.05 Toppop
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.27 Puzzeluur
21.30 Wie betaalt de veerman?,
TV-serie, afl. 4
22.20 Televizier Magazine
NOS
23.10 Journaal
DUITSLAND 1
WDR:
18.00 Gute Laune mit und ohne
Musik (Die Berliner Sta-
chelschweine). 18.15 Aben-
teuer der Landstrasse
(Heimkehr). 19.15 Hier und
Heute. 19.45 Spiel um 4tel
vor 8 lleben Sie Kishon?
Harte Wahrung).
20.00 Journaal
20.15 Kraftproben (Der Fall D),
documentaire
21.00 Aus fernen Tagen, Lieder
und Tarïze des 16 Jahrhun-
derts
21.45 Sterns Stunde (proefdie
ren), deel 2 (Die Seele)
22.30 Tagesthemen
23.00 Sport (turnen)
24.00 Journaal
DUITSLAND 2
16.20 Die Tony Randall Show
(Geld gegen Geist). 19.00
Journaal. 19.30 Hallo Peter,
show (met o.a. Peter Kraus,
Maria Schell, Amanda Lear)
20.30 Notizen aus der Provinz,
satire
21.00 Journaal
21.20 BuVger fragen, Politiker
antworten (drs. J. M. den
Uyl)
22.20 Chomas Trommel, TV-film
naar klassieke Indiase ro
man over het noodlot van
de paria's
00.20 Journaal
DUITSLAND 3
WDR:
18.00 Sesamstrasse. 18.30 Cur
sus geschiedenis. 19.00 Ju-
gend: Is was? 19.45 Regio
nieuws.
20.00 Journaal
20.15 Das grosse Spiel (Rings on
her Fingers), Amerikaanse
speelfilm (1942) van R0b
ben Mamoullan met Henri
Fonda en Gene Tierney.
21.40 Famlllenrat (Medlkamet
tenmlssbrauch bel Klndetn
22.10 Mein Mann geht fremd, dij
cussie
onge
nek
ENGELAND
BBC 1:
18.20 Nationwide, regionieuw 1!
18.55 Tomorrow's World ;ftpn
19.20 Top of the Pops. u j.
20.00 The good Life, TV-serkW"
(When I'm 65)
20.30 Mastermind, spelpro1
gramma
21.00 Journaal
21.55 The Savage (Paul Gaugulil11"
and the Construction of Pa
radise), TV-film met
McKern als de schilde
Gaugin.
22.20 World Gymnastics Cham
pionships
23.10 Tonight, actualiteiten
BBC 2:
18.50 Journaal. 20.55 When tin
Boat comes in, TV-serli
(Ask for Tuppence, take i
Penny). 19.45 Journaal
19.55 One Man and his Da
(finale).
20.30 Casablanca, Amerikaansi
speelfilm (1943) van
chael Curtiz met Humphry
Bogart en Ingrid Bergmai
In oorlogsavontuur.
22.10 My Homeland, documet
taire (Hongaarse cineasl
Robert Vas)
23.15 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS 1
18.00 Kuifje. 18.05 Rondomons,
18.30 Huize Westway, TV'
serie. 18.55 Fllopat en Pata
fil, tekenfilm. 19.00 Sporttrl
bune. 19.30 Kijk uit, ver
keerstips. 19.35 Morgen
19.45 Journaal.
20.10 Jubileumnoncert 25 jaai
Vlaamse TV
21.40 Panorama
22.05 Jubileumconcert (vervolg)
23.20 Journaal
BELGIE FRANS 1
en 2
20.10 King, TV-serie over dr. Mar
tin Luther King, afl. 1
21.00 In de schaduw (Sted. Mu
seum St. Niklaas)
21.20 Filmpremieïes
BELGIE FRANS 1
en 2
18.00 Muppet Show (met Don De-
luise). 18.30 Zigzag, spel-
programma. 18.45 Specta
cle, toneelagenda. 19.15
Antenne-Soir, regionieuws.
19.30 Jornaal. 19.50 Sugga
stions, programmatips.
20.00 Autant savoir (bio-indus
trie)
20.20 l'Homme qui voulalt êtreioV
(The Man who would be'
King), Amerikaanse speeL
film (1975) van John Huston;
met Sean Connery en Ml-;
chael Caine.
22.25 Journaal
22.40 Le Carrousel aux Images,;
filmpremietes
23.30 Journaal
NEDERLAND 1
10.30 Schooltelevisie
DUITSLAND 1
10.00 Journaal, Tagestemen.
10.25 Liebe ist nur ein Wort,
Duitse speelfilm (1971) van
Alfred Vohrer. 12.10 Quer-
schnitt (Techniek uit de
oudheid). 12.55 Presse-
schau. 13.00 Journaal.
16.10 Journaal. 16.15 Kam
puchea 1978, Joegoslavi
sche documentaire. 17.00
Joker (Wer Schmetterlinge
DUITSLAND 2
11.00 Rappelkiste. 11.30 Cursus
wiskunde. 16.15 Leben mit
Chemie, afl. 6. 16.45 Jour
naal. 16.55 SchuTer-Ex-
press. 17.40 Die Drehschei-
be.
DUITSLAND 3
WDR:
08.05 Schooltelevisie. 17.00
Schooltelevisie.
HILVERSUM 1
18.00 (S) De kerk vandaag. P P. 18.19
Uitzending van de PvdA. NCRV: 18.30
Nws.-18.45 (S) De wereld zingt Gods
lof: gewijde muziek. 19.35 (S) Leger
des Heilskwartier, 19.50 Je kunt het
geloven of niet. 20.00 (S) Draaischijf.
21.20 Een, twee, uit de maat. 21.40 bij
de tijd, magazine over mens en samen-
i leving. 22.00 Rondom het Woord. 22.25
I Zojuist verschenen. 22.30 Nws. 22.40
I Politiek Weekoverzicht. 22.50 (S) KLae-
I sieke liederen. 23.30 (S) Muziek van
eigen tijd 23.55 Nws.
HILVERSUM 2
18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. IKON.
18.30 Kleur. AVRO: 19.00 AVRO-dort-
derdagavond. 19 00 (S) Licht-klassieke
muziek. 20.00 Nws. 20.05 (S) Promena
deconcert. 21.30 (S) Klassieke orkest
muziek. 21.45 Dombey en Zoon, hoor
spelserie. 22.25 (S) Orkest met sopraan,
moderne muziek. NOS: 23 00 (S) Mei
het oog op morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM 3
18,03 De vacaturebank. 18.10
Avondspils. TROS: 19.02 (S) Poster
20.02 (S) Soul-show. 22.02 (S) Sesjun
23.02 (S) LP-Top-20. 0.02 (S) De Hug
van Gelderen Show. 1.02 (S) De Nacht
wacht.
HILVERSUM 1
KRO 7.00 Nws 7.02 Het Levende
I Woord. 7.09 (s) Even na zeven gevar.
progr. (7.30 Nws.) 8.30 Nws. 8 36 Gymn.
v.d. vrouw. 8.45 (S) Gevar. progr. (10.30
Nws 11 00 (S) Zuid-Nederlandse ont
moetingen. 12.00 (S) Gevar. progr.
(12.30 Nws.) 14.00 (S) Gevar. progr.
(15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00
(S) Gevar. prog. (15.30 Nws.) 16.00 (S)
Spreekuur. 17.00 (S) Beelden uit mijn
kinderjaren. 17.30 Nws. 17.32 (S) Echo
magaz.
Hilversum 2
i NCRV: 7~00 Nws. 7.11 Ochtendgymn
7.20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de
man af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en nu.
8 25 Vandaag. vrijdag, gevar. progr.
9.00 Politiek en samenleving, gesprek.
NOS: 9.10 Spiegel van België. 9.35
Waterstanden. 9 40 Schoolradio. 10.00
De Taaishow. 10.30 NOS Jazzportret.
11.00 Nws. 11.03 Meer over minder.
12.30 Rechtoprecht. 12.49 Overheids
voorlichting: Uitz. voor de landbouw
13.00 Nws. NCRV: 13.11 Echo NOS:
13.30 Vonken onder de as 13 45 Onder
de groene linde. 14 00 Kijk op
Communistische wereld. 14 45 Kijk
West-Europa. 15.00 Verhaal. 15.30 Zoe
klicht op Nederland, reg. progr (1600
Nws.). VPRO" 17.00 Welingelichte'
gen. 17.45 Embargo. 17.55 Meded.
HILVERSUM 3
leder heel uur nieuws. EO: 7.02 (S)
Ronduit op III. 8.03 EO Metterdaad
memo. 8.05 (S) Tijdsein 9.03 (S) De,
muzikale fruitmand. Verzoekplaten
10.03 (S) Te elfder ure. TROS: 11-03
(S) Polderpopparade. 12.03 (S) Neder
landstalige top-tien. NCRV: 13.30 (Sj
Peter Blom. 15.03 (S) Elpee-pop, NOS;.
16.03 (S) Nationale hitparade.
HILVERSUM 4
NOS. 7.00 Nws. 7.02 Vroeg klassiek
9.00 Nws. 9.02. Muz. uit Middeleeuwen
en Renaissance. 9 30 (S) Vrijdagmor
genconcert: 9 30 Aspekten va
mermuziek; 10 00 Gewijde mu
Pianoconcert. EO: 13.00 (S) Klanksp«
gel. 14.00 Nws. 14 02 (S) Op de vleug®:
len van het lied. 14.20 (S) Sefer t'hillim
14.45. (S) Woord der Waarheid VPRO
15.00-17 00 muziek-op-vier