Chiropedist De Vries volgt klachten „op de voet", maar voorkomt ze liever z'n baas VAN HUISVLIJT TOT DISCO AVONDEN Hoogmadese jongeren veertig jaar in NKJB-verband aaneengesmeed Het klikte niet tussen Bruno en na iTAD/REGIO LEIDSE COURANT ZATERDAG 21 OKTOBER 1978 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. s Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond beschreven die in het asiel verblijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschreven honden zijn alle door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Om uiteenlopende redenenvaak begrijpelijk, maar soms ook volslagen onzinnig. De in „hond zoekt huis" beschre ven dieren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van ca. 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 131670. Geopend di. t/m vr. 10.00-12.00 en 14.00-17.00 uur. Zaterdag van 10.00-12.00 en 14.00-16.00uur. Zondag en maandag gesloten. JAARLIJKS GRATIS CONTROLE VAN KINDERVOETEN Midden in een foxtrot-ma noeuvre verzeild geraakt moet ik ineens denken aan het verdwaalde oermens dat nu wel eens in opper ste verbazing door de beslagen ruitjes van de dansschool zo kunnen kijken. Van alle hedendaag se evenementen zou het instituut dansles hem wel eens het meest in het pré-dilluviale oog kunnen springen. Een raar verhaal misschien, maar schrik niet, ik heb dat wel meer. Terug naar de dansleszaal. Voor een buitenstaander moet het beslist een waan zinnig verschijnsel zijn. Een instructieve figuur zet, keurig in het pak, een muziekje op en telt hardop mee. En dan ineens gaan aaneenklevende menselijke H paren als door een wesp gestoken, simultaan „lo pen" op de maat van de muziek. Hier en daar pro beert iemand spontaan te kijken. Over het algemeen toch alom bloedserieuze gezichten. De meeste dansers missen kennelijk liever een hand dan dat ze zo'n geprefabriceerd pasje overslaan. Met in het achterhoofd de spektaculai- re ontdekking van de bronnen van de Nijl, ga ik op zoek naar de stille kracht die de vaderlandse dansparen op de been houdt, in een kast waar niemand hem vermoedde vind ik een „encyclopedie" uit de oertijd of in ieder geval van voor 1934. Het inspiratievolle boekwerk besteedt niet minder dan vijf paternalistische pagi na's aan het „wereldse" dansen. „Een rytmische levensuiting door middel van opzettelijk daartoe gekozen lichaams beweging", zo luidt een eerste nuchtere voorzet. Voorts wordt een onder scheid gemaakt tussen heidense en religieuze dansen. Vermoedelijk houdt het dansen van tegenwoor dig het midden tussen beide begrippen. Ook wordt een bijzonder onthullende vergelijking gemaakt met het dierenrijk. Hier schijnen dansen ge bruikelijk te zijn. Maar dan met een opzet die ook aan het menselijke dansen niet geheel vreemd is. Al in 1934 hief de encyclopedie schrijver al een waarschu wende vinger op. De gren zen tussen erotische, religieuze, heidense en plastische dansen zullen vervagen, zo vond de stoffige dansexpert. Ook voorspelde hij dat „den socialen dans" het zou winnen van de andere en dat het dansen zich uiteind elijk zou degraderen tot „volksvermaak". Louter schokkend is het te moeten horen wat de geleerde „twintigers" van mijn foxtrot, Engelse wals en cha-cha vinden. Toen ik .enkele weken geleden zo lichtvoetig de dansschool betrad, kon ik ook niet geweten hebben welke vreselijke straffen mij boven het hoofd hingen. Tot nu toe bestaat het resultaat uit een gat in mijn zondagse schoenen, een blauw scheenbeen en een niet te taxeren dosis dan servaring in de categorie ijspret. Maar hoe moet ik de uitspraak van het 4e provinciale concilie van Mechelen (1920) nu aan mijn achterban verkopen. „Niet alle dansen zijn oneerbaar. Maar toch plegen zij door kleding, feestelijk vertoon en aanra king gevaar op te leveren voor de zuivere zeden. Den laatsten tijd zijn zekere dansen verspreidt geraakt, welke door de manier waarop man en vrouw elkaar prangend omarmen, op zichzelf en objectief een zware zonde van ontucht of althans van ergernis uitma ken". Zo, en laat het nu maar zondag worden! Alleen al om het feit, dat (volgens een Duits onderzoek in 1961, „en het is sindsdien alleen maar érger geworden") 45 procent van de jon gens en 59 procent van de meisjes te korte schoenen draagt, voelt de Leiderdorpse chirope- krassen. Er is een tijd geweest, dat als je trouwde je geen lid meer mocht zijn. Daar valt men bij de NKJB niet meer over; als je een dergelijke stap hebt gezet mag je gewoon lid blijven. Drie dagen in november gaat de NKJB Hoogmade er tegenaan. Er is een receptie in De Stal aan de Kerkstraat en vrijdagavond 17 november is daar ook een reünie van oud-bestuur sleden. Iedereen die sinds '38 in het bestuur heeft gezeten is dan van harte welkom, 's Zaterdags gaan de leden dineren bij V.d. Ploeg en dansen op de muziek van Stage Fright. Zondagavond mag iedereen meedoen op het bal dat gegeven wordt in De Schuur en waar de Dizzy Man's Band medewerking verleent. Dat worden fijne tijden en men zal ook gelegenheid krijgen om nog eens die geweldige liederen aan te heffen, als daar zijn het Kajotterslied („Jongeman, hoor 'ns an") en het KAJ- lied („Vooruit, gij jongens onvervaard..."). De dagen van „fier en vrij" en „Op, ten kamp gereed" zullen herleven. Ook al zal dit de huidige jongelui, gestoken in eigen t-shirt waarop het NKJB-embleem wat onwer kelijk in de oren klinken. Maar voor den donder is het zo geweest; daar mogen ze van overtuigd zijn. In tegenstelling tot het verhaal van vorige week over Troetel, bergt de geschiedenis van Bru no niet zo veel dramatiek en spanning in zich. Bruno werd op 10 augustus naar het asiel gebracht. Zijn baas had hem een jaar geleden gekocht maar verloor gaandeweg de belang stelling voor Bruno. Het aloude spreekwoord „het bezit van de zaak is het eind van het ver maak" is hier dan ook wel van toepassing. Wie zich een hond (of welk ander huisdier ook) aanschaft, moet zijn levensrit me aan dat dier aanpassen. Een alleenstaande die acht uur per dag de deur uit is, hoeft niet te rekenen op een goede ver standhouding met zijn huisdier. Dit om maar een voorbeeld te noemen. Maar een soortgelijke situatie was ook van toepassing op Bruno. De geringe interesse die zijn baas voor hem had uitte zich in min of meer langdurige ui thuizigheid. Bruno, op zijn beurt meende dit te moeten honoreren met enige activitei ten binnenshuis, die zich voor namelijk toespitsten op het slo pen van het meubilair. Een en ander droeg natuurlijk niet veel bij aan het goede humeur van Bruno's baas, en op die manier belandden baas en hond in een vicieuze cirkel. Met het voort schrijden van de tijd werd de situatie nijpender en op een slechte dag begonnen er klap pen te vallen. Op dat moment zag Bruno's baas echter ook wel in dat het zo niet langer kon en bracht zijn hond naar het asiel. Het is begrijpelijk dat Bruno uit die tijd het een en ander heeft overgehouden. Vooral toen hij nog pas korte tijd in het asiel was, bleek hij erg schichtig en wantrouwend. Vooral wanneer Bruno in het hok vertoefde had hij daar veel last van. Een stuk beter ging het wanneer hij in de buitenren mocht. Nu, een kleine drie maanden later komt hij direkt al kwispelstaartend op beheerder Wil Tiele toe om aangehaald te worden. Ook voor vreemden is Bruno niet zo bang meer. Er is echter nog een punt dat wel in zijn nadeel spreekt en dat is het fenomeen auto. Aan dit vervoermiddel heeft Bruno een gruwelijke he kel en het is nog maar de vraag of iemand er in slaagt hem van dit vooroordeel af te brengen. Misschien lukt het, maar dan met veel moeite en pas na lange tijd. Verder heeft Bruno veel goede eigenschappen, zoals een goede omgang met eventuele andere huisdieren en kinderen. Hij is redelijk gehoorzaam en bij een wandeling loopt hij aan de lijn zonder al te veel getrek. Bruno is zwart-bruin van kleur, heeft een kortharige vacht en een lange enigszins krullende staart. Een spitse snuit en flaporen schijnen bij hondjes als Bruno als standaard gegevens in de bouwtekeningte staan. Nog wat cijfers: Bruno's schofthoog te is ongeveer 40 cm., zijn leef tijd bedraagt anderhalf jaar. Troetel Een gezin met kinderen heeft zich over Troetel ontfermd. Haar verschijning in deze ru briek heeft veel reacties losge maakt, zodat Troetel een ruime keus had. Ze heeft kennelijk gedacht „wat je ver haalt is lekker" en daarom koos ze het gezin uit Waddinxveen. Naar de laatste berichten te oordelen heeft ze het erg naar de zin bij haar nieuwe bazen. Een rustig disco-ogenblikje in De Stal van Hoogmadese NKJB In het dorp Hoogmade, waarvan niemand ooit zal kunnen zeggen dat er niets gebeurt want ik krijg het sterke ge voel dat op elk honderd tal inwoners er wel een 1 vereniging te vinden is staat weer een mijl paal te bezingen. De Nederlandse Katholieke Jongeren Beweging bestaat plaatselijk veer tig jaar en daarom wordt er een flink feest gebouwd rond deze jubilaris op 17, 18 en 19 november. Via voorzitter Frans v.d. Salm ben ik er aardig wat over te weten gekomen. Wat dat Hoogmadese organisatie leven betreft wil ik vooraf nog wel even kwijt, dat je daar beslist een hoge pet voor moet opzetten. Volgens Frans ben je als Hoogmade- naar bijna verplicht van een stuk of vier vereni gingen lid te zijn, „en dat gebeurt ook wel". Maar nu de NKJB. In de grijze oudheid van 1938 moet deze vereniging in Hoogmade tot leven zijn gekomen. Hoe? Dat is volslagen onbekend, meent Frans. Wel staat vast, dat er een pastoor Lips was die de club opgericht heeft. De man is helaas aan tbc 1 gestorven en al zijn zaken paperassen moesten vernietigd worden om besmetting te voorkomen. Dus ook de oprichtingspa pieren zullen op die manier verdwenen zijn. Frans v.d. Salm: „Wel is bekend, dat de pasicfOr de drijfveer van de vereniging was. Die heette toen nog St. Jozefs gezellen. Na de oorlog stond men te boek als Kajotters of NKJB". De activiteiten vein vroeger en die van nu verschillen als dag en schemering, zal ik maar zeggen. Je kunt ze nauwelijks nog vergelijken. Destijds had je bijvoor beeld landelijke sportdagen, waarbij Hoogmade berucht was om z'n touwtrekploeg. Die knapen waren zo oersterk dat ze altijd en overal wonnen. Steeds was er het „geestelijk woord" vooraf en daarna ging men over tot de spelletjes of deed men aan huisvlijt. Kom daar nou nog 'ns om; vandaag houden de Hoog madese NKJB-ers zich bezig met onder andere toneel, dansavonden, film avonden, disco-avonden, puzzelritten, tobbetje varen en roeiwedstrijden ware festijnen op De Does karnaval en ga zo maar een tijdje door. Maar wat moeten die pijp en sigaarrookwedstrijden in de vroege vijftiger jaren niet prachtig zijn geweest. Als je de notulen van een pijprook wedstrijd anno 1952 onder ogen krijgt, springen de tranen meteen tevoorschijn: „Voorzitter opende met gebed en groet en heette (hete zelfs) alle leden en de aalm. van harte welkom. Komen jullie allemaal maar 'n pijp halen zéi de voorzitter want we gaan roken en na allemaal voorzien te zijn van tabak 2 gram gaf de voorz. het sein om te beginnen en ineens schoten er 26 lucifers aan en stoven de rookwolken naar boven en na 2 min. gaf de voorz. weer het sein dat er geen pijp meer aangestoken mocht worden want dan ben je af". Schit terend. De Aalm. vermoed de dat ie „in de voorste prijzen zouw komen, maar Ted rookte zo langzaam dat de Aalm. benauwd werd". Voorzitter Jo Baak kwam als eerste uit de bus in 44 minuten, nomero één, zogezeid". Na de pijpen weer afgegeven te hebben besloot de voorz. met gebed en groet. Aanwezig 27 leden". Over leden gesproken. In '38 waren het er negen, waarmee werd begonnen. Op het ogenblik zijn het 160 leden: „een geweldige groei", vindt Frans, „op 't moment zitten we ronduit aan de top zoals die er nooit eerder is geweest". De „spelletjes" zijn verdwenen, maar er zijn vaak waarde volle dingen voor in de paats gekomen. En de geest is best gebleven. Je hoeft ook niet meteen weer op te dist Jan de Vries zich genoopt, jaarlijks de opgroeiende jeugd aan een nader voetonderzoek te onderwerpen. Contro le van de middenvoets beentjes, de hielen en de teenpartijen, tot en met de stand van eventuele x-benen (bij meisjes voornamelijk) en o-be- nen, die bij jongens weliger tieren. Het lijkt een luchtig verhaaltje, maar het is doodserieus bedoeld. Het gaat om 't staan en gaan van het jonge volksdeel, waarbij de eerste voetklachten tot ontwikkeling komen en vaak leiden tot een mensenleeftijd vol narig heid. Jan de Vries beschouwt zichzelf als een luxe pedicu re: chiropedist, een Grieks aandoende samenstelling die de zorg voor handen en voeten in zich bergt. Mooie en ingewikkelde aanduidin gen doen het goed in onze jaren, waarin het gebodene meer indruk maakt als het ook duurder betaald wordt. Vroeger had je de heilgym- nast, die uitgestorven is en vervangen door de fysio therapeut. „De chiropedist is een beroep in opbouw. Sinds een jaar of zes is men daarmee bezig in ons land. In Den Haag is in september een experimente le opleiding begonnen die tot een officieel diploma moet voeren", aldus Jan de Vries, die al heel wat ervaring in zijn Leiderdorp- se „polikliniekje" heeft opgedaan, maar voor die officiële erkenning nog even de kat uit de boom wil kijken. Hij is de man j die niet alleen nagels knipt, j likdoorns verwijdert en eksterogen bezweert, hij maakt ook kunstnagels volgens een moderne me thode, hij corrigeert tenen, houdt ze in het gelid, en vervaardigt soepele steunzo len. Hij doet aan 't „vermaken" van schoenen, door er bijvoorbeeld steunpunten in te bouwen. Vaak heeft hij slachtoffers van de „confec tie" onderhanden; de men sen met de doorgezakte voeten. „Kinderen krijgen tegenwoordig behoorlijke voetaandacht, met dure schoenen en speciale mer ken. Maar een groot deel van die kinderen valt buiten de confectiestan- daard", aldus chiropedist De Vries. „Neem alleen de ouderen: bij bijna de helft van de mensen is de grote teen langer dan de tweede teen, slechts 13 pet. heeft een tweede teen die langer is dan de grote. Dit laatste is, qua model van de schoen, een ideale toestand, het is evenwel slechts 13 pet". In veel gevallen („daar lopen er legioenen mee") komen de teenformaties vooral bij vrouwen in conflict met de schoen. Het is de degeneratie van steun en bindweefsels, met in 't bijzonder de hoge hak als grote boosdoener. Zoals Jan de Vries zegt: „de bezitsters daarvan gaan gewoon de boot in". In verband met al deze zaken heeft deze chiropedist sinds een paar jaar een voeten controle voor kinderen tot en met 15 jaar doorge voerd: „zestig procent van de kinderen wordt geboren met een lichte tot ernstige x-been-stand, meest bij meisjes. Die stand vertrekt meestal rond het zesde levensjaar, maar houdt z'n gevolgen. Het hielbeen kantelt naar binnen, waar door de kans op platvoeten geboren is". Nu moet men, volgens De Vries, niet wachten tot de klachten komen. „De kin dervoet is erg gevoelig; het kind verslijt in z'n jeugd zowat 21 schoenmaten. Je moet die toestand op de voet volgen", vindt de Leiderdorpse chipopedist, die de „holvoetigen" pro bleemmensen noemt. Hij meet bij de kinderen de voetstand, de kanteling van het hielbeen. Daarna kun nen correcties volgen met steunzolen of steunpuntjes. Een half jaar daarna is er doorgaans weer een contro le. Zoals ik al opmerkte, ook de x-of o-been-stand wordt opgemeten. Proble men worden bestreden: „ouders zien veelal wel de facetten van de kinder schoenen, maar het gaat verder. Daarom wil ik, dat men mij weet te vinden. Kinderschoenen verkoop ik niet". Jan de Vries, die contro leert onder het motto „Voeten is hoofdzaak" (onder toenemende belang stelling), weet dat altijd met pijn in de voeten lopen een wanhoop is. „Als je mensen daarvan afhelpt, kunnen ze je wel zoenen. Het is mach tig werk, dat ik met plezier doe. Afgezien van dat zoenen; dat loopt wel los". Zaterdag 28 oktober organi seert De Vries weer zo'n gratis controledag voor kinderen van 4 tot en met 15 jaar. Volgens afspraak. Iedereen kan hem, vooraf, bellen: tel. 89 02 21, na 10 uur 's morgens. Adres: Sandhorst 1, Leiderdorp. Jan de Vries; „Voeten is hoofdzaak"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 5