Parijs gooit roer om BINNENLAND MAANDAG 25 SEPTEMBER 1978 LEIDSE COURANT Nude modeshows in Nederland op volle toeren draaien, is het aardig een terugblik te geven op het Parijse modefeest, waarop de couturiers het roer voor 1978- 1979 volledig omgooiden. Het nieuwe Parijse modebeeld kwam van Yves St. Laurent, die wijdte uit het silhouet verbande. Dior deed dapper mee en toonde een schitterend herenpak: grijs flanellen panta lon, waarop een bordeaux met zwart „gilet" herenvest. Daarover een zwart flanellen jacquet naar het model van grootvaders receptiekleding. Schoenen met steile hakken. Een der fraaiste stukken uit de collecties en volstrekt repre sentatief voor de nieuwe haute couture. Paco Rabanne, de eertijdse „smid" van de mode (zo'n tien Nina Ricci met stijlvolle avondrobe van zijden crepe „clo- jaar geleden creëerde hij jurken van aaneengesmede stuk- qué". De rok bestaat uit een asymmetrische volant, die ook ken metaal) toonde een avondensemble: zwarte rechte ere- het bovenlijfje markeert. Brede zijden ceintuur. pe rok met split, waarop een met schitters geborduurde sluike casaque-blouson met bijbehorende „trucker" (mutsje dat vrachtrijders dragen). Courrèges, enfant terrible van- Parijs, toonde een wit over slagjurkje, dat met een ingecrustreerde ceintuur wordt dich- tgestrikt. Voorts zwarte strikjes te over: om de nek, om de. benen. Teenloze schoentjes, kanten kousen met bijpassende handschoenen. Transparante wit-zwarte plu. Roklijn: kort. 1 HAVELTE In de Drentse legerplaats Havelte, basis van de 43e pantserbrigade, zijn zo'n tweeduizend mili tairen gelegerd. Zonder hen als beroepsgroep met de vinger na te wijzen is bekend, dat militairen best een glaasje lusten. De 29-jarige luitenant Arno van der Valke maakt het echter te bont: hij kan er niet meer vanaf blijven. Voor er misverstanden ontstaan: wel van de drank, maar niet van de glazen. Van der Valk heeft namelijk een voor „normale mensen" pijnlijke hobby; fakirisme. Hij ligt op spijkerbedden, spuwt vuur, steekt saté-pennen dwars door zijn wang en eet glas zoals gewone stervelingen een boterhammetje. Arno van der Valk, die al ruim tien jaar met volle teugen van zijn hobby ge- niet heeft van dit genoegen een schnabbel weten te J|||||iX maken. Vele avonden per maand treedt hij in dienst van een impressario op in het land. Tot groot genoe- gen van bomvolle zalen, Jïl waaruit tijdens zijn show £*2 meestal wel enkele dames spierwit verdwijnen. Eerste luitenant Van der |Spf Valk zegt echter in de eer ste plaats militair te zijn. In zijn schitterende boer- Jwi derijtje in het Friese dorp- je Blesdijke vertelt hij over zijn leven als fakir; „Het is 4$$»^ allemaal begonnen met het houden van reptielen. In mijn jeugd bezat ik veel 15 centimeter lange ver slangen en hagedissen. Ik roeste spijkers steken, een .heb een tijdje biologie ge- vlijmscherpe zwaardvormi- studeerd en in die periode ge pen van om en nabij de ben ik eens op een avondje 40 cm., een saté-pen eri een met mijn slangen opgetre- glas vloeibare brandstof, den". Madrahasj komt op in een „Je ontdekt dan opeens dat lange mantel, waaronder je geld kunt verdienen met hij een goudkleurige knie- zo'n show en dat kon ik in broek draagt. Het bovenlijf mijn studietijd best gebrui- is ontbloot en het hoofd is ken. Ach, later ben ik met met een tulband getooid, de studie gestopt en moest ik in militaire dienst. Dat Zijn entree is spectaculair, beviel mij uitstekend en na Snel bewegend toont hij verloop van tijd heb ik be- zich aan het publiek, en sloten in beroepsdienst passant een brandende si- over te gaan. Tja en dat garet opetend. Coulissen stukje hobby is eigenlijk zijn er niet dus de fakir steeds verder gaan uit- kan niet snel iets uit zijn groeien. Op een gegeven mond verwijderen.- moment heb ik de slangen Bij de volgende vuurproef aan de kant gedaan en heb ik een show als fakir ont wikkeld". |k I 1 li Honderd procent echt! N3 iï)6t VOllÉ Hoe ik dat gedaan heb? „Nou, geloof mij: dat is gewoon een kwestie van 1^ U aUU am m doen. Even in alle eerlijk- TfJ H R li M M 8 heid: wat ik doe is niet I I v w WVI I getruceerd en dus 100 pro cent echt. Als ik een glas lijk6naarbinnen'en^een VcM 66(1 Q0( pen door mijn wang zit er w dwars door. Dat mag iede re bezoeker eigenhandig controleren. Raadselach- h\/AAAOA O'lO tig? Weineen.MyMl'UOv G'Ö „Het berust in beginsel al- T lemaal op het stellen van de geest boven het li- 11 chaam. Dat gebeurt niet A K C| A M A A Q zomaar. Ik heb jaren ge- UI CU IUI v vv werkt aan het verhogen van de pijndrempel. Op dit moment ligt die op een hoogte dat ik zonder ver- Qlfjl doving een kies kan laten VIV/ l trekken. Zo eenvoudig is J!:!)»-.v- het Wie Madrahasj (dat is de theaternaam van Van der A Valk en betekent letterlijk P „moeder van het bovenzin- nelijke") aan het werk ziet, lopen binnen enkele minu- ten de kriebels over de rug. Zijn attributen zijn een- voudig. Een spijkerbed, waaruit enkele honderden klinken in de zaal al ner veuze gilletjes van dames. Madrahasj druppelt brand stof op zijn borst en tong en teistert vervolgens beide lichaamsdelen met bran dende toortsen. De eerste mensen verlaten de zaal als de fakir zich op zijn spijkerbed vlijt en drie personen vraagt plaats te willen nemen op zijn li chaam. Een gewicht van zo'n 250 kilo komt extra op Madrahasj te drukken. Nochtans blijkt er na afloop van de show geen lekkage te zijn aan rug of benen. Wel te zien zijn de plaatsen waar de spijkers het lichaam geraakt heb ben. Helemaal te gek wordt het als de fakir twee pennen in zijn gezicht steekt. Een gaat er dwars door zijn. wang en de ander door het strottehoofd. Frappant vind ik vooral dat er geen bloedende wonden achter blijven. En dat de pennen letterlijk dwars door het vlees gaan, hebben wp zelf kunnen constateren. „Denk nou niet dat ik geen pijn voel. Ik heb na afloop van een optreden in het land wel eens zitten grie nen van de pijn. Dan denk je bij jezelf: waar "doe ik het voor. Zijn vrouw Willemien met een ijzige blik in de op zich lieve ogen: „Dat vraag ik me nog steeds af". Zij licht toe: „Voor mij is de lol van het fakirisme er af. Ik ga bijna altijd met Arne mee, maar ik vind het niet leuk meer. Niet dat ik er niet tegen kan, o, je, dat zegt mij niets. Ik lach mij vaak naar om die gillende vrou wen. Neen dat is het niet. soms na uren. „Er zijt ic mensen die ik niet ondei ar hypnose kan brengen tt, maar een ander slaagl daar wel in. Voor mijn m show vraag ik zo'n 25 vrij willigers. Die mensen ko- j£ men een uur van te voren op het toneel en daar zoek ik de mensen uit die vrij snel onder hypnose te j] brengen zijn. In mijn show n heb ik uiteraard niets aan iemand waar ik twintig mi- itt nuten aan moet werken al- S] vorens hij in trance is, 0|j Heel belangrijk is dat de ige mensen je vertrouwen. Al- leen op die basis kan ik K] werken". „Alle mensen gaan bij mij fit naar huis. Een heel be kend grapje is het zoge naamde oproepen. Iemand die onder hypnose is gaat bijvoorbeeld in zijn han den klappen als hij de eer ste tonen van het Wilhel- i mus hoort. Dat is prachtig in een zaal en op een po dium, maar als je dat er niet „uithaalt" kunnen er de grootste ongelukken ge beuren. Zo'n man rijdt drie dagen later in zijn auto op de snelweg en hoort via zijn autoradio de eerste to nen van het Wilhelmus... Nou je kunt je voorstellen wat daar voor brokken kunnen ontstaan. Daarom forg ik er altijd voor dat ik alle tijd kan nemen om de mensen de juiste nazorg te geven". Die nazorg krijgt hij zelf in het landelijke Blesdijke, waar Arno van der Valke na zijn normale dagtaak en na elk optreden zich kan ontspannen met de paar den van vrouw Willemien, de geiten, eenden, kippen en de hond. j}< SJOERD POST Daarna hapt Madrahasj nog even snel een gedeelte van een sherryglas weg. De microfoon geeft de kraken de geluiden van glas tussen zijn tanden nog een extra dimensie. Inmiddels heb ben heel wat bezoekers de blik afgewend. Als de fakir de laatste hap genoeglijk doorgeslikt heeft, kun je een speld horen vallen. In een grandioos slot van de show laat Madrahasj iets zien van zijn tweede gave: het hypnotiseren van mensen. Hierbij zoekt hij een medewerker uit de zaal, die overigens uit vrije wil onder hypnose wordt gebracht, waarna hij de man een soort haakpen in de wang „breidt". Als de pen weer uit de wang van de vrijwilliger getrokken wordt zonder dat daarbij een druppel bloed vloeit, barst een oorverdovend applaus los in de zaal. Het publiek heeft genoten en gegriezeld. Alle ingrediën ten voor een puur stuk theater waren aanwezig en Madrahasj heeft het voor treffelijk gebracht. dekt dat ik auto-didact ben op dit gebied. Dus lees ik wel eens iets op het terrein van de hypnose, maar het belangrijkste moet ik toch zelf ontwikkelen". Hypnose, staat de laatste tijd in negatieve zin nogal in de belangstelling. Is het niet erg gevaarlijk dat een wildvreemde door middel "van hypnose een ander zijn Arno van der Valk: „Op zich niet, maar ik erken direct dat er op dit gebied charlatans werkzaam zijn Dat zou inderdaad verbo den moeten worden. Ik heb voor mij zelf strenge gren zen getrokken. De mensen die ik op het toneel vraag gaan niet af. Ik zorg er voor dat ze zich zelf niet belachelijk maken. Ook houd ik rekening met de leeftijd van de mensen. De grens voor mij ligt daar waar ik mij afvraag of ik het nog leuk zou vinden als ik er zelf als „patiënt" zou staan. Volgens Madrahasj is in beginsel iedereen onder hypnose te brengen. Wel zegt hij er bij dat dit bij de ene persoon in een mi nuut lukt en bij een ander Ik persoonlijk vind zijn hypnoseshow veel beter". Arno: „Ja, die vind ik zelf ook veel fijner om te doen, maar het vreemde is dat mensen nog altijd liever het sensationele en specta culaire in een fakirshow zien. Toch heb ik sinds eni ge tijd een tweede show opgebouwd, waarin ik uit sluitend als hypnotiseur optreed. Kijk, op zich heeft het natuurlijk wel met el kaar te maken. In wezen is fakirisme niets anders dan zelfhypnose. Ik heb ont- Na afloop vertelt hij:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 8