Promenadeconcert in Stadsgehoorzaal Café voor „prima piepels" GETA?? „Mysteries" blijft in schoonheid steken Deze week in de bioscopen DE UYL VAN HOOGLAND En verder Gruppo Sportivo bij jubilerend centrum Lindehoeve Sandokan als kaperkapitein een lachertje Wijnproeverij De Beukenhof Expositie Jopie Limburg in galerie De Pomp VRIJDAG 8 SEPTEMBER 1978 LEIDSE COURANT PAGINA 7 genre. Het Gewestelijk Orkest vervat zijn uitvoeringen in een toernee, waarin ook Lei den wordt aangedaan. In de Stadsgehoorzaal vindt op zaterdag 9 september een Promenadeconcert plaats. Het volledig programma van de concerten luidt als volgt: Ou verture Cyrano de Bergerac- Johan Wagenaar, optreden van Mieke Telkamp, Varia tions Symphoniques voor pia no en orkest-César Frank, so list George van Renesse. Pau ze. Rondo Capriccioso, opus 28 Camille Saint Saëns, so list Pleun van der Linden, Danse Macabre, opus 40-Ca- mille Saint Saëns, optreden van Andrei Serban en ensem ble, de negen symfonieën van Beethoven Louis Andries- sen. Dirigent Arie van Beek zal deze concerten leiden. Het Promenadeconcert in de Stadsgehoorzaal begint 's avonds om 20.15 uur. LUXOR Midnight express (16). Relaas van de Amerikaan Billy Hayes die in Turkije werd betrapt op het bezit van hasj. Hij belandde in de ge vangenis. In gruwelijke beel den wordt de tijd in de gevan genis belicht. (Tweede week). CAMERA Saturday night fever (16). John Travolta als de „drager" van een film over de jeugd in de zeventiger ja ren. Een gevoelig portret met kritische ondertonen over jon geren die hun leefruimte al vast opsouperen omdat er straks toch niets meer komt. Rijkelijk gelardeerd met uit stekende muziek en dans (der tiende week). LIDO I Convoy (16). Bont spektakel van Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs die in een massale optocht diverse straten doorkruisen, ruziënd met malafide politieagenten. De regie is in handen van Sam Peckinpah, hetgeen een stevig' brok spanning en sensatie ga randeert. (Vijfde week). LIDO II The grey lady down (12). Een Noors schip ramt een Amerikaanse atoom- onderzeeër, zodat het vaartuig zinkt. Een reddingsactie is noodzakelijk. Kaptein van de onderzeeër is Charlton Hes ton, de leider van de reddings operatie Kung Fu David Car- radine. Overigens is het een vrij humorloze spektakelfilm geworden. (Tweede week). LIDO III La vie devant soi (16). Simone Signoret in wel licht haar allerbeste rol als pleegmoeder. Indrukwekken de film met Arabisch-Joodse verhoudingen als inzet. (Twee de week). REX Het heetste hoertje al ler tijden (16). Smerige porno film. EUROCINEMA I-Convoy (16). Zie Lido I. EUROCINEMA II (Alphe- n) Pinkeltje. Verfilming van een avontuur van het beroem de kaboutertje van auteur Dick Laan. EUROCINEMA III (Alpe- n) Annie Hall (17). Uitste kende satire van acteur Woo dy Allen op de Amerikaanse samenleving. EUROCINEMA IV (Alphe- n) De Tiroler sexexpress (16). Sexwerkje voor de lief hebbers. LEIDEN Het „Gewestelijk Orkest" verleent in de eerste helft van het seizoen 78/79 zijn medewerking aan een aantal „Promenadeconcerten" in Zuid-Holland. Deze concer ten zijn geïnitieerd door de Stichting Promenadeconcer ten Nederland en hebben evenals in vorige jaren een programma waarin naast de klassieke muziek een plaats is ingeruimd voor de voort brengselen van het lichtere door Peter tfïeriffli Gruppo Sportivo OEGSTGEEST Restaurant het diner worden acht rode De Beukenhof aan de Ter- en witte wijnen geproefd uit weeweg 2-4 in Oegstgeest or- diverse streken van de Bore- ganiseert op woensdag 13 sep- daux. Wijnadviseur Frits ten tember een wijnproeverij tij- Cate en de journalist Stan dens een diner-degustation. Huygens zullen hun mede- Het diner bestaat uit een ne- werking verlenen, gental kleine, zeer verfijnde en harmonieus op elkaar af- Om 18.30 uur wordt een ape- gestemde koude en warme ge- ritief geschonken in de vorm rechten. De gerechten worden van een glas champagne. Het bereid door chefkok Koos diner begint om 19.30 uur. van Fulpen in samenwerking Tijdige tafelreservering is ge- met twee gastkoks, Paul Fa- wenst. Totale kosten 115 gel en Cees Helder. Tijdens per persoon. WARMOND In galerie De Pomp is deze maand het werk te zien van Jopie Limburg. Deze keer geen amateur maar een beroepsschilderes die haar sporen in de kunst al verdiend heeft. De galerie is vrijwel geheel gevuld met aquarellen met hier en daar een olieverfschilderij. Bloemen hebben als onderwerp duidelijk haar voorkeur hoewel zij ook stillevens, landschap pen, naakten en portretten maakt. Na haar opleiding aan de Kon. Academie voor Beeldende Kunsten heeft zij zich nog, jarenlang geoefend in de techniek van het aquarel en dat is duidelijk te zien. Het werk van Jopie Limburg wordt alom hooglijk gewaardeerd. Zij heeft werkstukken verkocht aan verschillende gemeenten en instellingen, toch zijn de prijzen beslist niet tot Appel-hoogte gestegen. De galerie is dagelijks geopend van 14.00 - 17.00 en 19.00 - 21.00 uur. Bovendien op woensdagochtend van 10.00 - 12.00 uur met koffie. Rutger Hauer als Nagel leest politiecommissaris Fons Rademakers de les in Paul de Lussanet's verfilming van Knut Hamsuns „Mysteries". STUDIO Mysteries (16) met Rugter Hauer en Sylvia Kristel. Regie: Paul de Lussanet. De nieuwe Nederlandse speelfilm „Mysteries" van Paul de Lussanet ziet er fan tastisch mooi uit, maar de toeschouwer zal - net als wij - enige moeite hebben met het verhaal. Dat was vóór wij de roman van de in Ame rika herontdekte Nobelprijs winnaar Knud Hamsun waarop de film is gebaseerd gelezen hadden. Na het lezen worden de bedoelingen van De Lussanet duidelijker, maar dan moet je ook consta teren dat de regisseur, die zelf ook het scenario schreef, er toch niet helemaal uitge komen is toen hij dit comple xe verhaal voor de film be werkte. Je moet dan constateren dat het bij een ambitieuze poging gebleven is om Hamsun in filmbeelden te vertalen, maar die vooral waar het de hoofd figuur Nagel betreft érg aan de oppervlakte is blijven ste ken. Rutger Hauer, die de rol van de mysterieuze vreemde ling speelt die een gezapige eilandbevolking in rep en roer brengt, blijft een nogal broeierig kijkende figuur waar je weinig hoogte van krijgt in tegenstelling tot de vaak scherp getekende dorpe lingen. De acteur, die we zelf hierover spraken na afloop van de film en bekenden dat wij het boek (toen nog) niet gelezen hadden, zei daarover: „Misschien is het wel beter dat je het boek later leest. Maar je moet het beslist le zen. Het is een fantastisch boek". Waaruit je zou kunnen opmaken dat ook hij van me ning was dat er niet helemaal is uitgekomen wat de rol van Nagel beloöfde. Bij het lezen kom je ook wel tot de ontdekking dat Paul de Lussanet bijzonder hoog heeft gegrepen voor een regis seur die zijn eerste lange film maakt na een episode uit het vierluik „Alle dagen feest" te hebben verfilmd. Jammer daarom dat het bij een illus tratie van de roman ié geble ven. Maar wat voor een illus tratie Schitterend sfeervol camerawerk van Robby Mul ler, een lokatie om je vingers bij af te likken en tot in -de kleinste details verzorgde beelden. Producent Matthijs van Heyningen kan dan ook met niet geringe trots zeggen dat de film „maar" één en een kwart miljoen heeft gekost. Hij ziet er veel en veel duur- Nadat we in de beginbeelden Peter Faber zonder een woord te zeggen met doorges neden polsen in het stof heb ben zien bijten, verschijnt de geheimzinnige vreemdeling die zich Johan Nagel noemt ten tonele. Hij toont meer dan gewone belangstelling voor de koele Da(g)ny Kielland - Syl via Kristel in een zeer ingeto gen rol - en sluit vriendschap met de verschoppeling van het dorp, in de film een dwerg gespeeld door David Rappaport met in de Neder landse versie de stem van Cees Linnebank. De dwerg Minuut treedt in afwijking van het boek ook als verteller op, die het bezoek van Nagel aan het eiland becommenta rieerd. Rita Tushingham met witte pruik en de stem van Mariël Fiolet heeft een mooi rolletje als de zonderlinge Martha Gude, maar Andrea Ferreol als de vrouw uit Na- gel's verleden is - hoewel de figuur ook in het boek voor komt - in de film moeilijk te plaatsen. Kees Brusse, Fons Radema kers en Siem Vroom zijn fraaie dorpsnotabelen, terwijl Liesbeth List goed overkomt in deze kostuumfilm al blijft zij in de schaduw van Marina de Graaf, een opvallende ver schijning als kamermeisje en daarmede bewijzend dat ze meer mogelijkheden heeft dan we na het zien van Nouchka van Brakel's „Het debuut" achter haar gezocht hadden. Café „De Uyl van Hoogland" Nieuwstraat 18, Leiden Open: alle dagen van de week vanaf vier uur 's middags tot de gebruikelijke slui tingstijden rond middernacht; zaterdags opent het café zijn deur om twaalf urn en zondags om acht uur 's avonds. Snacks: tosti's, portie kaas, leverworst en bierworstjes. „Ik timmer een café, ik gooi mijn deur open en dat is alles; mijn rol is uitgespeeld. Van de klanten moet het nu afhangen wat voor soort café het zal gaan worden. Een caféhouder mag nooit zijn stempel op zijn zaak drukken. Hij werkt vanuit de achter grond. De taak van een caféhouder is om zo weinig mogelijk te doen. Het enige wat mij rest is erop toe te zien, dat de klanten elkaar respecteren. Een goed café is een café waar iedereen kan komen èn wat belangrijk is, dat iedereen elkaar kan zien. Daarom zit ik ook met mijn kroeg op een hoek, het licht moet er van alle kanten binnen kunnen vallen, 's Avonds houd ik de gordijnen dan ook altijd open". De Uyl van Hoogland is zo'n café. Deze maand bestaat het precies^een jaar. In dat jaartje heeft De Uyl zich weten te plaatsen in het rijtje van de top tien der Leidse kroegen. De formulie lijkt duidelijk: „Ik timmer een café, ik gooi mijn deur ope- Zo simpel? Bijvoorbeeld, dat De Uyl het drukstbe- zochte café van Leiden is, er op topdagen (en dat schijnt elke week een paar keer zo te zijn - red.) bijelkaar ongeveer 150 koppen te tellen zijn (excusez le mot, want het gaat hierom klanten), die volgens Peter toebehoren aan mensen, welke door hem' allemaal als „prima piepels" worden aan geduid. De Uyl van Hoogland kijkt met een schuin oog naar de Hooglandse Kerk, een bouw werk, dat al sinds mensenheugenis met steigers is gedecoreerd. De uilen zijn er gevlogen omdat zij er geen leven hadden. „Maar wat is een kerk zonder uil, heb ik me afgevraagd. Het was dus niet zo moei lijk voor mij om een passende naam voor deze kroeg te vinden. Sommige klanten hebben dat goed begrepen en nemen wel eens een uiltje mee, een opgezet beestje of een beeldje, dat ze ergens in huis had den staan. Dat vind ik leuk, kijk maar eens goed om je heen, je ziet ze overal staan". „Ja inderdaad, zo simpel ligt dat", zegt Peter van der Hoorn (34), de eigenaar van dit café. „Het heeft weinig zin om erg filosofisch te doen over het karakter van een kroeg. Wel dacht ik, toen ik deze zaak eigenhandig inelkaartimmerde, dat het erop moest lijken alsof hier altijd al een café gezeten had. Ik ben vanuit het niets gestart, want er was hier gewoonweg niets; een kale bedrijfsruimte, een vervallen pandje. Een jaarlang ben ik op mijn ge mak gaan timmeren. Zowel de lambrize- ring als de bar zijn gemaakt van oude kloosterdeuren, dat is een verhaal apart waar we het vandaag niet over zullen hebben. Nou en het resultaat zie je en verder zou ik het niet meer weten. Wat moet ik verder nog vertellen?" Inspiratie De klanten van De Uyl en Peter zijn moeilijk te typeren. „Prima piepels" zoge zegd, variërend' van een winkelende huis moeder op de oergezellige zaterdagen, marktdag, („o, was het maar altijd zater dag"), kooplieden, oude Leidenaars en voor 50 procent studenten. „De zaterdag middag, zo tussen vier en acht uur, dat vind ik het fijnste moment van de week. Het terras zit stampvol en binnen liggen de bossen bloemen op tafel, boodschap pentassen puilen uit. Wat een sfeertje, zo hoort een café te zijn, een toneelvoorstel ling, een bron van inspiratie", aldus Peter van der Hoorn, de spraakzame bezitter van het „prima praatcafé". TRIANON De zwarte piraat (12) met Kabir Bedi en Mel Ferrer. Regie: Sergio Sollima. Wanneer je eenmaalmet je doorborende blik indruk hebt gemaakt in een televisie-se rie, zit er ook nog een film carrière voor je in. Tenmin ste, dat moet Sandokan alias Kabir Bedi gedacht hebben toen hij met regisseur Sergio Sollima in zee ging als „De zwarte piraat". Nou dat is dan verkeerd uit gevallen. Want een zeerovers- film met alle» cliché's die aan het genre kleven sedert Doug las Fairbanks in 1926 een zwarte piraat speelde, maar hoofdzakelijk aan land en liefst in de studio werd opge- Acrobatiek a la Douglas Fairbanks. vijarfcl te doden, de film is een lachertje geworden waar de oude Fairbanks, Errol Flynn en noem nog maar een paar gehaaide degenvechters op, zich voor zouden schamen. Dat moeten Kabir Bedi en de heer Sollima zich dan ook, maar het meest nog mis schien Mel Ferrer, eens 'n acteur van naam, die zich nu laat lenen voor het rolletje van de pure slechterik en dat nog bar slecht doet ook. De „Zwarte piraat" betekent de dood van alle piratenfilms, bij de meest kritiekloze toe- f?"J°ch 31 de mod?f" schouwer niet meer mee door. dat,n?e nu bete5 kan begraven, tot er iemand nomen, met een rolbezetting Kabir Bedi kan dan nog zo r"1 graven, 101 er lemana die zo ongeloofwaardig is dat dreigend in de camera kijken z werkelijk met men zmh op een gekostu- en Sifs een verbond met de °P meerd bal waant, kan er zelfs duivel sluiten om zijn aarts- zeeroversfilm wil werpen. Peter van der Hoorn, achter de zelfgetimrperde tap. Vanavond treedt de popgroep Gruppo Sportivo in de Linde hoeve op. Aanvang 20.30 uur; de toegangsprijs bedraagt 7,50 gulden. Zaterdag, komt de groep Navel naar Voor schoten. Aanvang eveneens om 20.30 uur en de toegang sprijs hiervoor is 5 gulden. De mogelijkheid bestaat om een koppelkaart van een tientje te kopen voor deze twee avon- De festiviteiten gaan dinsdag 12 september verder met het toneelstuk „Als de kat van honk is. gespeeld door Theater Amsterdam. Aan vang 20.30 uur. Toegang 3 gulden. Woensdag 13 septem ber is er een reünie van oud medewerkers en huidige me dewerkers van de Lindehoe ve. De Shakey Sam's Blues band zorgt voor de muzikale omlijsting. Donderdag wordt er een variétéavond met me dewerking van het Oosten rijkse trio Andy Weil Band georganiseerd met een groots optreden van fakir King Raja Sindra en een optreden van buikdanseressen. Aanvang 20.0 uur: toegang 3 gulden. De officiële receptie ter gele genheid vein het eerste lus trum van de Lindehoéve wordt op vrijdag 15 septem ber gegeven van 17.00 tot 19.0 uur. Van 21.00 uur tot 02.00 uur is er een gastoptreden van Lindehoeves bekendste oud-DJ's. Zaterdag 16 sep tember komt VAR A'S Drive- King Raja Sindra in-disco om 14.00 uur naar de Lindehoeve. Aanvang 14.00 uur en de toegang bedraagt 3 gulden. (Alleen toegang voor de jeugd tot 17 jaar). Na afloop wordt er een nachtcon cert gegeven door de groep Szmotsz. Dit nachtconcert dat de feestelijkheden moet af sluiten begint om 20.00 uur en de toegang bedraagt 3 gulden. VOORSCHOTEN Het Jon gerencentrum de Lindehoeve viert vrijdag 15 september het eerste lustrum. Naar aan leiding hiervan worden er vanaf vrijdag 8 september verschillende activiteiten georganiseerd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7