Eeri moeilijke dag voor dominee Wim „Je kunt het toch niet meenemen" TERUGBLIK TELEVISIE MAANDAG TELEVISIE DINSDAG RADIO MAANDAG RADIO DINSDAG DE MINDERE MAN WEET: RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT,. MAANDAG 4 SEPTEMBER 1978 pagina 2 NEDERLAND 1 NOS 18.50 De Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19.00 Film Thuis: „Les Gaspards" 20.35 De natuur en de mens NOS 21.37 Journaal VARA 21.55 Firato-live NOS 22.40 Stichting Symbiose 22.49 Journaal NEDERLAND 2 NOS Journaal KRO De Flintstones Het geheime projekt, serie NOS Journaal KRO Je kunt 't toch niet meene men, film Brandpunt Graven in bijbelse bodem NOS Journaal 20.00 20.27 DUITSLAND 1 19.30 Spiel urn halb 7: Kabillowit- sch 19.40 lm Krug zum granen Kran- ze, amusementspro gramma met volksmuziek 19.50 Tier und Menschen, een koninkrijk voor een paard 20.15 Hier und Heute 20.45 Spiel urn 4tel vor 8: Kabillo- witsch 21.00 Tagesschau 21.15 Karschunke Sohn, zesde en laatste deel van Duitse 22.15 Kraftproben, reportage over Silezische kolenmijn 22.45 Dr. Muffels Telebrause, sa tirisch amusementspro gramma 23.30 Tagesthemen 24.00 Probeaufnahmen (Zdjecia próbne), Poolse speelfilm uit 1977 01.45 Tagesschau DUITSLAND 2 18.00 Heute 18.10 Abenteuer Wildnis, afl. 2 18.40 Die Drehscheibe 19.20 Königlich Bayerisches Ambtsgericht,serie 20.00 Heute 20.30 Disco '78, hits en grappen 21.15 Kinder Kinder, opvoedings programma 22.00 Heute-journaal 22.20 Die Geburtstagfeier, tv-spel naar toneelstuk van Harold Pinter 00.05 Der Kongress denkt, over filosofie 00.35 Heute DUITSLAND 3 dagogiek tijdens het eerste schooljaar 20.00 Hinter dan Schlagzeilen: Dritte Welt 20.45 Journaal 3 21.00 Journaal 21.15 Natur und Technik im Drit- ten 22.00 Momente 22.15 Die Mutter und die Hure (La maman et la putain), Franse speelfilm uit 1972 met Bernadette Lafont, Fran<poise Lebrun en Jean Pierre Léaud. 01.45 Journaal ENGELAND 1 18.35 Ivor the Engine, serie 18.40 Journaal 18.55 Nationwide, regionaal pro gramma 19.45 Speelfilm 21.10 Panorama 22.00 Journaal 22.25 Telefilm 24.00 Tonight, actualiteiten 00.40 Weerbericht ENGELAND 2 20.00 Journaal 20.35 Grapevine, serie over parti culiere initiatieven 21.05 World of music, gitarist John Williams 22.00 The Goodies 22.30 A Curtain Cal for Molière, tv-spel met Jean-Pierre Da- ras als Molière 23.15 Oneupmanship 23.45 Hospital, documentaire se rie 00.10 Loudon Wainwright in con cert 00.30 Journaal BELGIË NEDERLANDS 18.00 Peppi Kokki 18.15 De kinderen van apparte ment 47A, slot 18.40 De Middellandse Zee: Het erfdeel 19.35 Mededelingen en Morgen 19.45 Journaal 20.10 Weerman 20.15 De Urbanus van Anus- show, opnamen gemaakt tijdens het Humorfestival in Knokke 21.05 De Stichting (Foundation), Engelse tv-serie met in de hoofdrol Lynette Davies 21.55 Inspraak: het einde van het begin 22.45 Journaal BELGIË FRANS Traits de mémoire Histoire d as, documentaire film van Franse tv Lundi-sports Weerbericht Journaal Souvenirs de Justice (Me mory of justice), reportage film uit 1975 over „Neuren berg en andere plaatsen". Journaal La civilisation de i'lslam Journaal 19.15 19.29 19.30 19.50 22.10 22.25 23.15 NEDERLAND 1 NOS 10.00- 14.30 Schooltelevisie 15.00 Eén jaar Open School en: i mee kunt doen, TELEAC DUITSLAND 1 11.00 Tagesschau; 11.05 Heute- journaal; 11.25 Die Sitten der Patrizier, Venetie ïn de 18de eeuw; 12.00 Eröff- nungsveranstaltung der In- terparlementarischen Unionstagung in Bonn; 17.10 Tagesschau; 17.15 Trans-Europa-Express. DUITSLAND 2 DUITSLAND 3 ENGELAND 1 07.38 Open University; 13.45 Journaal; 14.00 Pebble Mill; 14.45 Bod, kinderpro gramma; 17.45 Ask Aspel, tv-programma's op ver zoek. ENGELAND 2 07.38 Open University; 10.30 TUC-conference; 12.00 Play School, kleuterprogramma; 12.25 TUC-conference; 15.25 TUC-conference; 17.55 Open University. HILVERSUM 1 18 19 P P Uitz. van de PSP. EO 18.30 Nws. 11.41 EO-Metterdaad. 18.48 (S) Daar waar de molens staan, muz progr 19.00 Ronduit, gesprek. 1940 De Bijbel open 20.00 (S) Ga er eens voor zitten, gevar progr. 20.40 Repor tage NOS 21.05 (S) Hobbyscoop. 21 40 Open School. 22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Boerenbont. VOO: 22.55 (S) informatie-show met actual, en muz. 23.55 Nws. HILVERSUM 2 18 00 Nws. NCRV: 1811 Hier en nu. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19.45 Psalm van de week. 20 00 Nws. 20 05 (S) Het Amsterdams Kamerorkest en het NCRV Vocaal Ensemble met solis ten: klass muz. 20.55 (S) De liederen van Claude Debussy (5) 21.35 (S) Lite- rama. 22 50 (S) Poerama NOS: 23 00 (S) Met het oog op morgen. 23.55 HILVERSUM 3 NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) Avondspits AVRO: 19.02 (S) Het steen entijdperk. 20.02 (S) Radiojourn. 20 05 (S) Supercleandreammachme. 21.0? (S) Negen-uur-jazz-show NOS: 22.02 Nordring Radio Prize 1978: lichte mu ziek AVRO: 0 02 Radiojourn. 0.05 (S) Platenscala EO: 1.02-7.00 (S) True light. HILVERSUM 1 AVRO: 7 00 Nws. 7.02 (S) Muziek en inf. (07.30 Nws. 07.41-07.55 AVRO's Radiojournaal). 08.30 Nws. 08.36 Gym. voor de vrouw. 08.45 De groenteman. 08.50 Morgenwijding. 09.00 (S) Verstild en flitsend: klass. muz. 09.15 Open School. 10.00 Radio Lawaaipapagaai. 10.10 Arbeidsvitaminen (10.30 Nws. 10.33-10.35 AVRO's Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom Twaalf. 12.26 Me- ded. 12.30 Nws. 12.41 AVRO's Radio journaal. 1255 Europa van morgen. 13.10 (S) Lichte pianomuz. 13.25 Beursplein 5. 13.30 (S) 'n Middagje AVRO. muz. en inf. (15.30 Nws. 15.33 AVRO's Radiojourn. 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt...). 17.20 OVERHEIDSVOORLICHTING De Ne derlandse Antillen. 17.30 Nws. 17.32 AVRO's Radiojournaal. 17.50 Toppers HILVERSUM 2 KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Ovenweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade, klass. muz. 9.00 De L'M- ter (M). 9.30 Scheepspraat. 9.35 Water- st. 9.40 De Letter M (2). 10.30 Met een boekje in een hoekje. 11.00 Nws. 11.03 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ouder worden we alle maal; gesprekken. 12.00 In de Boerde rij. OVERHEIDSVOORLICHTING: 12.49 Uitz. voor de landb. KRO: 13.11 Echo magazine. 13.40 Boekenwijsheid. 14 00 Lange vingers. 15.00 In de wachtka mer. 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur. NOS: 17.00 Het zal mijn tijd wel duren, inform, serie. 17.20 (S) Eurolight: Nor- dring Rendez-Vous. 17.40 Knollen voor citroenen. 17.50 Gedicht. 17.55 Meded. HILVERSUM 3 VARA: 7.02 (S) VARA's Lijn drie. HILVERSUM 4 TROS 7 00 Nws. 7 02 (S) Capriccio. 9.00 Nws. 9.02 (S) Als reizigers onder weg. 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 (S) Intermezzo. 13.00 (S) De meest verkochte „klassieke tien". 1330 (S) Koren en korpsen. 14 00 Nwa. 14.02 (S) Om de kunst. 14.00 (S) Guitarito»- ten. 15.00-17.00 (S) Belcantortum. In haar beperkte wijsheid en onpeilbare besluiteloosheid in het kiezen van een man of een vrouw, die als programmamaker voor de tv opmerkelijke dingen heeft laten zien, besloot de Nipkow-jury dit jaar de schijf toe te kennen aan de IKON als geheel. Deze prijs wordt woensdag 6 september uitge reikt tijdens een bijzonder gebeuren op de Amsterdamse RAI, waar dan de Firato wordt gehouden. Dat wordt een moeilijke dag voor dominee Wim Koole, de IKON-di- recteur, die deze edelmetalen onderschei ding voor de beste programmamaker van het jaar aan de brede borst zal drukken zonder ooit zelf een programma te hebben gemaakt. Volgend jaar kan daar dus Kloos van de VARA staan of Hendriks van de KRO. Dit een keer of acht en alle Hilver- sumse programmamakers zullen zijn gëeerd in de persoon van hun directeur of voorzit ter. De Nipkow-jury kan vervolgens zichzelf opheffen met als verfoeilijke verdienste zich te hebben gedragen als het meest wei felmoedige genootschap, werkzaam in het randgebied van radio en tv. Natuurlijk, dominee Wim Koole is niet alleen een aardige man met hart voor zijn omrcep- werk, hij heeft bij de IKON een sfeer en een platform helpen scheppen, waarbinnen goede tot begenadigde programmamakers de ruimte vonden zich in hun werk waar te maken. Bij alles wat zij deden kreeg de IKON meer eigen gezicht: het zoeken naar openingen voor een meer menselijke samen leving. Deze tendens werd bewust gezocht in de kinderprogramma's op woensdag en in de serie van vrijdagse produkties voor vol wassenen stond ook de openheid voorop voor andersdenkende mensen en andere cul turen en leefsystemen. Zelfs de minder goe de uitzendingen werden toch gedragen door dit idee. Vrijblijvendheid bleef de IKON altijd verre. Maar voor die inzet heeft dominee Wim Koole altijd gemakkelijk mogelijkheid kun nen vinden. Zijn IKON is geen omroepver eniging, die rekening moet houden met le dental, achterban en met de omroepwet inz- overre die een totaalprogramma voorschrijft, waarbij amusement, cultuur en informatie even zwaar gewogen worden. Anders gezegd: dominee Wim Koole kon zijn gang als direc teur van een zendgemachtigde met een be perkte omroeptaak. Hij kreeg dan wel eens moeilijkheden met anderhalve lastige domi nee, die meer bijbels woord in de uitzendin gen wenste, of met de samenwerkende con fessionele omroepen, die vonden dat de IKON zaken aansneed welke tot hun terrei nen behoorden, maar voor de rest fladderde hij rond als een vrije vogel die zelfs de kijkcijfers naast zich neer kon leggen. Dat is een groot goed in omroepland en dan zit je ook meteen goed. Zo iets dan maakt de dit jaar verleende Nipkowschijf dit opval lend duidelijk. Dominee Wim Koole heeft- dat mag uit het het voorgaande blijken- die schijf wel ver diend, maar hij komt hem niet echt toe. Die moet gaan naar al die mensen achter hem, enige tientallen bekende en minder bekende programmamakers, die het IKON-gezicht hebben geboetseerd en waaruit we hier een willekeurige greep doen, omdat de Nipkow- jury het niet aandurfde een bepaalde man of vrouw naar voren te halen, zelfs niet Wim Neijman, die met zijn Geloof, Hoop en Lief de Show een even opmerkelijk als omstreden programma op de buis bracht. De een noem de het een rariteitenkabinet -weliswaar geen vrouw met drie borsten, maar dan toch wel een man met twee vrouwen de ander karakteriseerde het als een menselijk docu ment met raakvlakken in veler gevoelens. Had Neijman dan die prijs gegeven, omdat hij behalve het gezicht van de IKON ook het eigen gezicht durfde laten zien. Het mocht zo niet zijn en dus kan elke kijker zijn eigen voorkeur kiezen uit de veelheid van IKON- medewerkers, zoals uit de losse hand en te hooi en te gras: Philip Engelen, Trudy van Keulen, Anita van Ommeren Dore Smit, Leoni Schrederhof, Karei Eijkman, Hans Fels, Mary Michon, Ruud Schuitemaker, Want niet over dominee Wim, maar over al die naamlozen handelt het jury-rapport als het zegt, dat men van het IKON-pakket mag stellen, dat er een uitstekende synthese werd gevonden van kwaliteit en zinvolle inhoud met als ideologische draad de poging om algemeen menselijke en maatschappelijke problemen duidelijk en toegankelijk te ma ken. Het gaat om een waslijst van voortreffe lijke programma's, ondanks een enkel wis selvallig geval. Er is door de IKON in het afgelopen jaar geen minuut zendtijd ver spild. En elitaire programma's waren er niet bij. De IKON was er zich steeds van bewust dat het soms moeilijke kwesties had te pre senteren aan een groot publiek. Duidelijk is wel, dat de IKON voor zijn programma nooit de Televizierring zal krijgen, aldus de jury, die helemaal over het hoofd zag, dat een programma best eens én voor die ring én voor die (waarom?) hoger te waarderen schijf in aanmerking kan komen. Dit had ditmaal best eens kunnen gebeuren met de KRO-serie „Dagboek van een her dershond", dat ongekend hoge kijk- en waar deringscijfers kreeg van het grote publiek, dat eigen leefsfeer en besognes moet hebben herkend in deze reconstructie van het Lim burgse en misschien wel landelijk verleden, dat bepalend is voor het heden. Willy van Hemert kreeg hiervoor de Televizierring en dat geldt bepaald niet als een aanbeveling voor het merendeel van de Nipkow-jury, al liet zij totnutoe achterwege die weerzin on der woorden te brengen, hetgeen toch op zijn minst verhelderend zou kunnen werken. Deze levensbeschouwelijk zeer gevarieerde jury kwam trouwens tot meer opmerkelijke uitspraken. Van de beste tv-interviewer Jaap van Meekren werd door enkelen gezegd, dat zoveel mensen hun werk goed doen en dat van hem ook niet anders verwacht mag worden. En dat is dan natuurlijk waar ook, zelfs voor dominee Wim. Koos Postema be heerst het vak tot in zijn vingers en maakt telkens weer opvallende uitzendingen, maar over het geheel is hij toch een te behoudende VARA-man die mikt op gemakkelijk senti ment. Jan Keja dan, die met Guy de Maupas sant opnieuw verrassend drama-talent aan de dag legde? Maar nee, meende een deel van de jury, diens werk valt alleen maar op, omdat er in ons land zoveel slecht drama wordt gemaakt en bovendien illustreert hij eerder geschreven drama dan dat hij zelf met beelden drama oproept. En zijn Dahl- verhalen dan? Ja, het is alweer een jaar geleden dat hij dit maakte. Meer dan tech nisch prettig amusement leverde dat niet op. Over de eervolle vermelding van Pieter Ver- hoeff bestonden er geen moeilijkheden. Hij maakte voor de VPRO „De bewakers" en „De strijd om de stad", in drama-vorm uitge werkte informatie, resp. over de nachtveilig heidsdienst en over het stadsbestuur. De jury waardeert in zijn werk de juiste dosering tussen drama en documentaire, waardoor het aangrijpt en tegelijk als niet-fictie geloof waardig blijft. Eén opmerking willen we hierbij nog wel plaatsen: Verhoeff moet zijn in drama te verwerken informatie wel blij ven putten uit betrouwbare bronnen en niet - zoals in het geval van „De bewakers" - uit de mond van een mislukte en ontslagen beginneling. Want dit doet de geloofwaardig heid van zijn tv-produkties geen goed. Dezelfde jury verleende de Reiss-microfoon aan Tony van Verre voor zijn VAR A-inter views met figuren als Ko van Dijk, Arinie M. G. Schmidt, Simon Carmiggelt en ande ren, waarbij hij zijn eigen vragen in de uitzending wegliet, zijnde een doordachte methode om de aandacht geheel en al te richten op de mensen in kwestie, die in monologen de kans kregen zich helemaal uit te spreken en zich bloot te geven. En dat laatste zal dominee Wim ook moeten doen op de dag van de uitreiking van de Nipkow-schijf. Als gezegd zal dit een moeilij ke dag voor hem worden, omdat hij niet kan volstaan met een enkele verwijzing onder hartelijke dankzegging naar zijn tientallen medewerkers, die hem ongetwijfeld geloof, hoop en liefde toedragen en dat niet alleen maar voor de show. minder geslaagde films, in het Nederlands „Vroeg rijp" gehe ten, met niemand minder als Laurence Olivier als tegenspe ler. Er worden wel aardige ef fecten bereikt als je de Franse charme van Simone Signoret in contact brengt met de Britse gewoonten. Het is al in meer van haar films met succes toe gepast. Hier bleef haar rol als vrouw van een Engelse leraar die zichzelf met een leerlinge in de nesten werkt, toch te onder geschikt. Nog altijd een bele venis die close-ups van Simo- ne's expressieve gezicht. Avro's Televizier begon met een nare zaak. Op het Haagse bureau van politie zou een vijf tienjarige Surinamer, betrapt op winkeldiefstal, lelijk zijn toegetakeld. Een van de ter ondervraging voor de buis ge roepen politiemannen sprak over Zuidamerikaanse toetake lingen, maar dan om aan te geven, dat zoiets in Den Haag zeker niet kon voorkomen. Als er al kwetsuren waren toege bracht, dan waren die de schuld van de tegenstribbelen de knaap zelf. Toch leken ze er mee in te zitten, en vooral het feit dat vergeten was er een dokter bij te halen leverde de aarzelende erkenning op, dat het wel wat uit de hand was gelopen. Willy van Hemert kreeg als pleister op de hem door de kritiek toegebrachte wonden wegens zijn Dynastie der klei ne luijden de Televizierring voor „Dagboek van een her dershond". De kapelaan kwam hem het kleinood zelf aan de vinger schuiven. Dat geeft de burger weer moed, zei Willy na afloop. Joop Reinboud schatte het aan tal televisiekijkers naar de plechtigheden in Rome op één miljard. Op het St. Pietersplein waren het er ongeveer hon derdduizend, waaronder tal van staatshoofden. Han Jonkè s Henk Biersteker, Yvonne Doets, Froukje Bos, Kees Hin, Sandra van Beek, Wouter van Praag, Ferry Franssen, Jan Kuiper, Dieneke Teeuw, Hedda van Gennep, Eric Oosthoek, Jef Rademakers, Ben Sombogart, Rolf Ort- hel, Yvonne Scholte, Andre Truyman, Peter Hofstede, Fteze Pijlman, Jeanne Winkler en nog vele anderen. Omdat de Nipkow-jury heeft geweigerd hieruit een keus te doen, wil dan nu de ware IKON-man of -vrouw op staan op aanwijzing van Dominee Wim, die er niet mee kan volstaan de prijs in ont vangst te nemen, alsmede de gelukwensen en foto's in de krant om vervolgens te getuigen van zijn walgelijke bescheidenheid, dat niet hij, maar zijn naaste medewerkers de IKON hebben gemaakt tot wat deze zendgemachtigde als schijfwinnaar is. Dominee Wim Koole krijgt de prijs die zijn naaste medewerkers voor hem verdienden. Wat je zaterdag bij de Vara zag in de documentaire over de bootmensen van Honkong is, zij het in andere vorm, ook in ons Zeeland aan de gang. Ver plaatsing van de visvangst naar bezigheden aan de wal. Hier als gevolg van inpoldering en misschien ook omdat steeds minder vis wordt gegeten, die desondanks opraakt. In Hong kong is dat een nog veel ingrij pender proces. Daar wonen ze al eeuwen op het water en vissen op oud-testamentische wijze. Daar komt steeds meer verandering in. Door moderni sering van de visvangst is wo nen op het water niet meer nodig. Vandaar volksverhui zing naar de wal, waardoor andere gewoonten en gebrui ken ontstaan. Voorts werd bij de Vara weer gëimproviseerd en met beroe pen gejongleerd. Het eerste in de serie „Improvisaties", waar in Joop Brusse de aanreiker is en het tweede in „Weet wat je deed" met Wim Bosboom als stimulerende kracht. Misschien ligt het aan de presentators, die beiden komen uit programma's waar veel vormingswerk aan te pas kwam, respectievelijk „Hoe bestaat het" en „Koning Klant", er kan bepaald meer vaart en humor in gebracht worden. Er zitten in die improvisaties soms merkwardige vondsten. Zoals vallende herfstbladeren, hoe krijgen ze het zo actueel, en vechtende jongens op de piano laten uitbeelden. En een gesprek tussen een belastingin specteur en een juffrouw die in koffiedik kijkt. Toch steekt het improviseren er nog te veel doorheen. In „Weet wat je deed" liep het ook niet alle maal van een leien dakje. In een scène met Marjan Berk kon je bijvoorbeeld zien waar om acteurs op een echt toneel nooit voor hun beurt praten, dat deden ze hier soms wel. In het Simone Signoretfestival draaide de Vara een van ha^r De mindere man weet dat je aardse rijkdommen toch niet kunt meenemen. Daarover gaat de film van Frank Capra, waarin een kapitalist, ene Kir- by, het moet afleggen tegen over de vrijgevochten opa Vanderhoff. De eerste wil een stuk grond kopen, waarop het huis van de tweede staat. Opa geeft geen krimp, maar zijn kleindochter, die zich wil ver loven met de zoon van de kapi talist, moet voor hem wel de situatie redden. Capra kreeg een Oscar voor deze film. Ned. II 20.27 uur. Film thuis In de serie „Film thuis" van avond de komedie „Les Gas pards", waarin een vader ach ter zijn dochter aangaat, die in Pairijs aansluiting heeft gezocht bij een groep die zich keert tegen milieuvervuiling etc. Ned. 119.00 uur. Natuur en mens De steenbok vecht voor zijn behoud in bos en hooggebergte Scène uit de film „Je kunt het toch niet meenemen" met het verloofde ste' in omhelzing en de kapitalist en de mindere man in discussie. in de documentaire serie „Na tuur en mens". Ned. I 20.35 uur. Paco de Lucia Vanuit de Firato op de Amster damse RAI een concert van twee vedetten van het Iberisch schiereiland. Uit Spanje de fla menco-gitarist Paco de Lucia en uit Portugal de fado-zange res Fernanda Maria. Ned. I 21.55 uur.. Geheim project In de derde aflevering van de jeugdserie „Het geheime pro ject" zien de hoofdfiguren kans de code te ontcijferen, die toe gang verleent tot de geheimzin nige, wetenschappelijke experi menten. Ned. II 19.24 uur.. Bijbelse bodem Bij het graven in bijbelse bo dem stuit men op overblijfse len uit het destijds machtige Assyrische rijk. Ned. II 23.10 uur. Na de ontcijfering van de code zijn de hoofdrolspelers weer een stap verder in het ontraadselen van het geheime project.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2