Gruwelijke scenes in Midnight express R.O.-Concert in „De Fluit' Deze week in de Leidse bioscopen Charlton Heston door rampen achtervolgd Schitterende oude Simone rol van Signoret Sneeuwman volgt King Kong op De rechtvaardigen Balletschool voor Katwijk Keramiek in galerie Kerkdam VRIJDAG 1 SEPTEMBER 1978 LEIDSE COURANT PAGINA 7 LEIDSCHENDAM - Van avond geeft het Residentie-or kest onder leiding van Ferd. Leitner een „Familieconcert" in de sporthal „de Fluit" in Leidschendam. Solist is de fluitist Koos Verheul. Uitge voerd wordt de Symphonie nr. 99 die de toen zestigjarige Haydn in 1792 componeerde, een van de mooiste van zijn vele werken. Koos Verheul solieert vervolgens in het Fluitconcert van de Rotter dammer Theodor Verhey. Verhey was een leerling van Waldemar Bargiel die destijds de Nederlandse première leid de van Bachs Mattheus Pas sion. Het concert wordt beslo ten met de Negende Sympho nie van Schubert die Felix Mendelssohn in 1839 in Leip zig voor het eerst dirigeerde. De Stichting Cultureel Con tact Prinsenhof die het con cert als introductie van de reeks „concerten op de zon dagavond" organiseert wii met een „familie"-concert op de eerste pilaats niet-concert- bezoekers in cle gelegenheid stellen een groot orkest te zien en aan te horen. Zowel het programma als de toe gangsprijzen zijn voor deze kennismaking aangepast. Ui- teraard zijn ook de vaste con certgangers en andere mu- ziekvrienden van harte wel- kom. Het concert in de sport hal, die een zeer redelijke akoestiek heeft, begint om half 8. De toegangsprijs is 3 gulden 50 en voor CJP- en PAS65-houders 2 gulden. Een gezinskaart voor ouders plus maximaal drie kinderen kost echter maar 10 gulden. Kaar ten zijn verkrijgbaar volór aanvang van de zaal. Op 6 oktober 1970 werd de jonge Amerikaan Billy Hayes op het vliegveld van Istanboel betrapt toen hij een hoeveelheid hasj het land wilde uitsmokkelen. Hij belandde voor ruim vier jaar in een Turkse gevange nis, maar de openbare aan klager niet tevreden met het feit dat de jongeman slechts veroordeeld was we gens het in bezit hebben van hasj wilde hem smokkel ten laste leggen en kreeg ge daan van de rechters dat men er nog eens dertig jaar bij deed. Hayes, die zich al die tijd onder vaak erbarmelijke om standigheden had proberen aan te passen aan het rauwe gevangenisleven, waagde toen een ontsnappingspoging die wonder boven wonder ge lukte. Thuisgekomen stelde hij met de hulp van „ghost writer" William Hoffer zijn belevenissen te boek en zo ontstond de best-seller „Mid night express", die Hayes nog eens een klein fortuin lijkt te gaan opleveren aan verfilmingsrechten. Maar waar het boek een soort ego-trip is van een jon geman, die zich het slachtof fer voelde van de willekeur van de Turkse rechtspleging, heeft regisseur Alan Parker er met scenarioschrijver Oli ver Stone nog een schepje bovenop gelegd met enkele walgelijke scènes zoals het afrekenen met de verrader en een monoloog voor de rechters, die niet in het boek voorkomt, maar waarin de hele Turkse natie voor zwij nen wordt uitgemaakt. Laatstgenoemde scène is in middels uit de Nederlandse versie verdwenen en als de in ons land vertoevende Tur ken verder niet te hard aan de noodrem trekken kan de ze „Midnight express" ook in ons land van start gaan. Voor een gezellig avondje uit hoeft u er niet naar toe. Re- LUXOR Midnight express a.l. met Billy Hayes en Mike Kellin. Regie: Alan Parker. gisseur Parker, die nadruk kelijk verklaart geen filmj over een ohtsnapping te heb ben willen maken, vergeet de laatste hoofdstukken van het boek en concentreert zich ge heel op het Turkse gevange nisleven met sadistische be wakers en onbetrouwbare in heemse medegevangenen. De niet-Turken zoeken elkaar dan ook op binnen de muren van de Sagamilcar-gevange- nis en trachten elkaar moed m te spreken. De film is het sterkst in het tonen van de communicatie moeilijkheden met de autori teiten het Turks wordt al leen in de rechtzaal-scènes vertaald maar te vaak al leen maar goor op effect be rekend. Alan Parker, notabe- ne de maker van het vriende lijke kinder-gangsterfilmpje „Bugsy Malone" had bij het verfilmen van het boek best wat meer aan de verbeelding kunnen overlaten, dan had hij meer bereikt. In de rol van Billy Hayes staat boven dien een acteur als Brad Da- vis, die blijkbaar ook nooit van subtiliteit heeft gehoord. Randy Quaid en vooral Mike Kellin als de vader doen het beter. Hayes heeft verklaard, dat hij het boek moest schrij ven om zijn schulden te beta len en om jongeren als hij te waarschuwen voor onbezon nen daden in Turkije. Daar is hij dan met de hulp van Alan Parker doeltreffend in geslaagd. Na het zien van ..Midnight express" en al zijn sadisme, denk je wel twee keer na voor je hasj gaat Of het nu een aardbeving is, dan wel een vliegramp Charlton Heston schijnt er koelbloedig als altijd steeds middenin te moeten zitten. Zo ook in „Grey lady down", waarin een Amerikaanse atoomonderzeeër wordt ge ramd door een Noors vracht schip dat geen radar aan boord had. (De Noren in Ne derland zullen dit niet leuk, vinden). Kapitein van de on fortuinlijke „Neptune" - u heeft het reeds geraden - is Charlton Heston, die voorlo pig weinig meer kan doen dan zijn mannen rustig hou den, terwijl de onderzeeër naar de zeebodem verdwijnt. Dan wordt het de film van de Amerikaanse marine, die onder leiding van Stacy Keach mag bewijzen hoe handig ze wel zijn in moeilij ke reddingsacties en speciaal de film van David Carradine als de ontwerper en bestuui\ der van een vestzak-onder- zeeërtje, dat het zware werk moet verrichten en tenslotte in een poging de ruim dertig overlevenden in veiligheid te brengen tenondergaat. Maar verder «kan de red dingsactie zeer geslaagd wor den genoemd en dat mag dan ook wel, gezien alles wat er voor op de been werd ge bracht. Regisseur David Greene heeft er een stevig humorloos werkstuk van gemaakt, dat ons afwisselend naar het bin nenste van de „Neptune", Carradin in zijn „Snark" en de reddingsploeg aan de op- deze rampenfilm te spelen, pervlakte verplaatst. maar hij zal bij een volgende Heston opgesloten in zijn on- gelegenheid ongetwijfeld re- derzeeër krijgt dit keer geen vanche nemen, gelegenheid de heldenrol in MILO Simone Signoret als de oude joodse Madame Rose met haar Arabische beschermelingetje Mohammed (Samy Ben Youb) in Moshe Mizrahi's "La vie devant soi". STUDIO Een heel leven voor je (16) met Simone Signoret en Michel Bat. Regie: Raymond Danon. Toen we vlak na de oorlog Simone Signo ret voor de eerste maal op het bioscoop scherm zagen als Franse verzetsstrijdster in een overigens onbeduidende Engelse film was zij een in het oog springende verschijning. Nu meer dan dertig jaar later, dikker en opvallend lelijk beheerst eij zelfs het hele doek in een rol, die je maar daar valt altijd over te twisten de grootste uit haar carrière zou willen Toen Emile Ajar zijn roman „La vie de vant soi" schreef, werd die met gemengde gevoelens ontvangen vanwege de zeer mil de houding, die het verhaal aannam ten opzichte van de controverse tussen Israe li's en Arabieren. Het boek was vanuit een Arabisch jongetje, liefdevol opgevoed door een oude joodse vrouw, die eens in het rosse Parijse leven had verkeerd, zich na haar concentratiekamp-ervaringen had toegelegd op het tegen betaling verzorgen van kinderen van ex-collega's, geschreven. De Israëlisch-Franse regisseur Moshe Miz- rahi heeft het aangedurfd deze roman te verfilmen. Een vrijwel onmogelijke opga ve, maar dankzij de briljante vertolking van Simone Signoret, waardoor het accent wel wordt verschoven, een alleszins haal bare kaart. Simone Signoret speelt de vrouw, die het oudste beroep ter wereld heeft opgegeven, omdat zij er te oud voor werd, en nu als begrijpende pleegmoeder optreedt zo su bliem, dat je zo nu en dan over het hoofd ziet, dat er eigenlijk maar heel weinig in de film gebeurt. De ouder wordende Madame Rose kan haai- „handel" niet meer aan en de enige kqstganger - ook al wordt daar niet meer voor betaald - is een Arabisch veertienja rig jongetje, dat als moslim opgevoed, de nodige aanpassingsproblemen heeft met de rosse buurt, waarin hij opgroeit. De oude en steeds meer dement wordende Madame Rose is zijn enige band met de samenle ving, zeker nadat hij er achter gekomen is, dat zijn vader, een souteneur, die zijn moeder in een vlaag van jaloezie heeft vermoord en vervolgens in een psychiatri sche inrichting werd opgesloten, hem ook geen enkele houvast voor een toekomst biedt. Hij blijft de oude Madame Rose trouw tot op haar doodsbed in de kelder, die zij als joodse schuilplaats heeft ingericht, „La vie devant soi" geldt als titel beslist niet voor Madame Rose, die een heel leven vol bitte re herinneringen achter zich heeft en het mag symbolisch gezien worden, dat het enige fascinerende contact, dat de kleine Mohammed met de buitenwereld heeft een jonge vrouw is, die in de montagekamer van een filmstudio werkt en de dingen terug kan draaien. Maar het is Simone Signoret, die de film „maakt" en dan zou je bijna vergeten, dat Samy Ben Youb als het jongetje Moham med ook nog enkele prachtige scènes heeft. MILO TRIANON Yeti de verschrikkelijke sneeuwman (12) met Phoenix Grant en Jim Sullivan. Regie: Frank Kra mer. Tot vóór het zien van „Yeti, de verschrik kelijke sneeuwman" had ik nog nooit van acteur Mimo Crao gehoord. Het valt trou wens te vrezen, dat we verder ook nooii meer iets van hem zullen horen, maar ik heb hem inmiddels wel bijgezet in de galerij van beklagenswaardige schepselen. Crao mag zich namelijk een hele film lang hullen in een ruimschoots behaard soort apepak, slechts de mooie blauwe ogen en een mond laten zien, eerstgenoemde alleen alsmaar opzetten en die laatste enkel ope nen voor gekrijs en gesis. Waarschijnlijk kan zelfs een Richard Burton van zoiets geen garen spinnen, laat staan een man als Crao, die (de uitdrukking is van Car- miggelt) nauwelijks gehinderd wordt door enig acteertalent. Crao speelt de Yeti, dat is de Himalayaan- se naam voor de verschrikkelijke sneeuw man, een mythisch wezen, waarvan men wel eens gedacht heeft de reusachtige voet sporen in het Tibetaanse hooggebergte te hebben aangetroffen. In het hoge Noorden van Amerika is er ook sprake van zo'n De "Yeti" is tot leven gekomen en maakt het moeilijk in Montreal. mythe en vandaar dat Italiaanse filmpro ducers op het idee kwamen de Yeti van daar tot leven en tussen de wolkenkrab bers van Montreal te brengén. Tenslotte had Dino de Laurentiis „re-make" van King Kong ook redelijk succes, dus waar om niet nog eens griezelen om een reus achtig wezen, dat verliefd op een meisje is, en door die boze mensheid niet begre pen wordt. Er wordt dus volop gestolen in de film van Frank Kramer (een pseudo niem voor een Italiaan, dus niet de voetbal ler/presentator) en zelfs componist Romi- telli heeft z'n Leitmotiv zo aan John Bar ry's score voor „Lion in Winter" ontleend. King Kong ging dood, maai- de Yeti blijft leven. Altijd goed voor een vervolg. BERT JANSMA En verder CAMERA Saturday night fever (16) John Tra volta als de „drager" van een film over de jeugd van de zeventiger jaren. Een ge voelig portret met kritische ondertonen van jongeren die hun leefruimte alvast opsouperen omdat er straks toch niets meer komt. Rij kelijk gelardeerd met uit stekende muziek en dans (twaalfde week). LIDO I - Convoy (16) Bont spektakel van Amerikaanse vrachtwagenchauffeurs die in een massale optocht di verse staten doorkruisen, ruziënd met malafide poli tieagenten. De regie is in handen van Sam Pecinpah, hetgeen een stevig brok spanning garandeert (vier de week). LIDO III - The turning point (16) Shirley McLaine en Anne Bancroft in een aangrijpende film over twee vrouwen met een ge meenschappelijk verleden, maar ieder met een eigen kijk op dat verleden. Het komt tussen hen tot een confrontatie (zevende week). REX Het heetste hoertje aller tijden (16). De titel spreekt voor zich. Voorbe houden aan de liefhebbers (vierde week). EUROCINEMA I en II (Alphen aan den Rijn) - Convoy (16) zie Lido I. Scène uit ,,De Rechtvaardigen LEIDEN Het Publiekstheater brengt op woensdag 6 september „De Rechtvaardigen" van de Franse schrijver Albert Camus in de Leidse Schouwburg. Het stuk is gebaseerd op historische feiten. In februari van het jaar 1905 organiseerde een groep terroristen in Moskou - aangesloten bij de sociale revolutionaire partij- een bo maanslag op grootvorst Sergei, een oom van de Tsaar. De aanslag en de merkwaardige omstandigheden die daaraan vooraf gingen en er op volgden vormen het onderwerp van „De Rechtvaardigen". („Les Justes"). In de rollen: Petra Laseur, Annet Nieuwenhuyzen, Wim van der Grijn, Hugo Koolschijn, Johan Ooms, Henk Reijn, Chiem van Houwenin- ge, Bram van der Vlugt en Hans van den Berg. Regie Ton Lutz. Aanvang 20.15 uur. KATWIJK - Katwijk krijgt er een Balletschool bij. Dan- spedagoge Marianka Schep begint vanaf woensdag 6 september haar lessen in de gymzaal aan de Evertselaan. Zij geeft les aan alle leef tijdsgroepen tussen 6 en 60 jaar. Marianka geeft les in klassieke en moderne tech niek, ritmiek en danscompo- sitie. Voor de volwassenen is de moderne danstechniek ge- kombineerd met ontspan- nings-, ademhalings- en yo- gaoefeningen. Marianka heeft 10 jaar in Zweden lesgegeven onder an dere aan de Moderne Dans Studio van Stockholms Uni versiteit en aan Enkopings Balletschool. Ze heeft opge treden met eigen kompositie en haar eigen groep op het Festival de la Danse Moder ne in La Costa in Frankrijk. Ze is een actief lid van de Natural Dance Workshop met workshops in Engeland, Duitsland en Holland. Ma rianka woont sinds 3 jaar weer in Nederland en begint nu haar derde school in Kat wijk. Aanmeldingen en inlichtin gen aan de zaal woensdag middag tussen 14.00-16.00 uur of telefonisch 01718- 72371, tussen 20.00-22.00 uur. In het weekend is zij te berei ken op nummer 02154-17716. WASSENAAR De bekende kunstschilder Louis Meys opent morgen 2 september om drie uur een tentoonstelling van het werk van Maud Muller en Suzanne Eckhart in de Wassenaarse Galerie Kerkdam. Maud Muller-Massis is goed bekend in Wassenaar om haar collectie wandkleden. Suzanne Eckhart heeft een nieuwe collectie poppen en beesten van gekleurd keramiek. Haar tentoonstelling bij kunstzaal Heuff in 1975 was een groot succes De expositie die tot 23 september gehouden wordt is van woensdag tot en met zaterdag geopend van 10.00 tot 16.00 uur en dinsdag van 14.00 tot 20.00 uur. Kunst en kunstenaars In Galerie Krikhaar te Am sterdam zullen van 2-21 sep tember nog niet eerder ten toongestelde schilderijen uit 1969 van Pablo Picasso te zien zijn. De expositie is tot stand gekomen door nauwe samenwerking van de galerie met de Spaanse schrijver Juan Vilato Ruiz, een neef van de kunstenaar. Galerie Arta. Kazernestraat 58 Den Haag, exposeert van 5 t/m 30 september etsen van Ans Wortel. .EUROCINEMA IH (Alphen aan den Rijn) - Saturday night fever (16) Zie Camera. EUROCINEMA IV (Alphen aan den Rijn) - Roller Coas ter (12) Spanning en sensa tie rond een Amerikaanse achtbaan (tweede week). Pop van Suzanne Eckhart

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7