Concert-agenda Jazz Moeit ook in Oosten van Europa JAZZ PLATEN LEIDSE COURANT/xi- ZATERDAG 26 AUGUSTUS 1978 ONBEKEND. ONBEMIND MAAR INTERESSANT Zondag 27 augustus Openluchtmuziekge- beuren van middags 1 tot 6 uur georgani seerd door jongerencentrum Don Bosco Burcht Opgetreden wordt door Aqua, Fun ky. Rene and the Alligators. Morn, en Second Dream. Woensdag 30 augustus Optreden van Flairck in het Haagse Appeltheater. Vrijdag 1 september Optreden van Buzz cocks in Paradiso te Amsterdam. Zondag 3 september l'do Jürgens geeft een exclusief Haags optreden in het Neder lands Congresgebouw. Aanvang 20.15 uur. City Boy treedt op in de Sonesta Koepel zaal te Amsterdam. Aanvang 20.00 uur Woensdag 6 september Eerste Nederlandse optreden van de Ierse Boom town Rats in Paradiso te Amsterdam. Genesis is te zien m het A hoy' Sportpaleis te Rotterdam. Aanvang 20.00 uur Donderdag 7 september De Amerikaanst formatie Blondie treedt op in de Doelen h Rotterdam. Zondag 10 september Haags Popfestival in het Zuiderpark. groepen zijn Frank Zappa. The Tubes. Peter Gabriel. The Boom town Rats en Brand X. gebeuren. Het is een ervaring, die je met niemand kan delen. Ik mis dat gevoel vooral de laatste maanden erg sterk eiï wil daarom weer op tournee Momenteel ben ik bezig een nieuwe band samen te stellen. Ik heb hier al- heel wat interessante mensen ontmoet en met hen van gedachten gewisseld. Dat is het fijne van L. A.. alles wat je ziet en voelt is muziek en dat miste ik echt in London. Engeland was niet goed genoeg meer voor me. Londen heeft als muzikale hoofdstad afge daan. want daar wordt geen muziek meer gemaakt. De stad en het land inspireerden me niet meer nieuwe nummers te schrijven -Daarom ben ik hier gaan wonen Amerika is voor mij het beloofde land. Hoelang ik blijf weet ik niet. waarschijnlijk zolang het muzikaal aantrekkelijk blijft" ..De nieuwe groep wordt geen perma nente band. Ik wil de nieuwe band opzetten voor een jaar of twee. Ik zoek nieuwe mensen, goede musici, waar van er hier een hoop rondlopen, waar door het musiceren ook voor mij weel een uitdaging wordt. Met de nieuwe band wil ik in de herfst een wereld tournee gaan maken en later mis schien één of twee elpees, voordat hij weer ontbonden wordt". ..Muzikaal ga ik een andere richting op. omdat vooral de gitaar een belang rijke plaats in de nieuwe band krijgt. Op ..Hobo with a grin" heb ik voor de laatste keer de synthesizer gebruikt. Het instrument vind ik niet interessant meer om mee te werken omdat tegen woordig iedereen hem gebruikt Op mijn nieuwe elpees moet meer rock roll muziek komen". ..Hobo with a grin" zal voor veel men sen de stap terug naar ..Timeless flight" zijn. Tenslotte ging Steve Har- ley met ..Love's a prima donna" een nieuwe weg. ..Het is altijd moeilijk om te beslissen wat je op een nieuwe elpee gaat doen. Ik had inderdaad een eigen weg gevonden op mijn laatste elpee, maar als ik die weg gevolgd had. had niemand iets van de nieuwe elpee be grepen. Ik ben wat dat betreft zelf ook teleurgesteld maar in de muziek-indus- trie moet je kiezen. Wil je commercieel succes, dan zal de elpee moeten verko pen. Nu ik in Amerika woon en ook de Amerikaanse markt eindelijk eens wil bereiken, heb ik voor dat commer ciële succes gekozen. Artistiek gezien is het misschien een achteruitgang, die ik op de volgende elpee goed kan makenJe moet nu eenmaal een keus maken: Is de elpee voor het publiek of voor mijn eigen artistieke voldoe ning. ..Hobo with a grin" vind ik een uitstekend geproduceerde en kwalita tief hoogstaande plaat, die in 1 I 4 jaar in Londen en Los Angeles gemaakt heb. Het is de eerste elpee, die ik niet alleen produceerde, maar waarvoor ik hulp kreeg van Michael J. Jackson". „Mijn teksten heb ik ook eenvoudiger gehouden waardoor ze voor de eerste keer door iedereen volledig gevolgd kunnen worden. Er zit alleen geen tekstblad bij omdat ik op een dag besloot die er niet bij te doen". ..Hobo with a grin" is in veel opzichten een unieke plaat. Niet alleen omdat een van de 's werelds beste bassisten Herbie Flower er op meespeelt, maar ook omdat Mare Bolan. een van Ste ve's beste vrienden, er op voorkomt. ..Het is een van de laatste dingen die Marc in de studio heeft gedaan voor dat hij het dodelijke auto-ongeluk kreeg. Hij zingt mee op ..Someone's coming" en speelt samen met Jo Par tridge gitaar op ..America the brave". Op ..Hobo with a grin" is het ook de eerste keer dat Steve niet alle num mers alleen schreef. ..Het schrijven met anderen is een natuurlijke evolu tie. Waarom zou ik altijd alles alleen doen. Het eerste nummer dat ik samen met Jn Partridge schreef begon als een grap. Het liep allemaal zo lekker dat ik besloot het experiment ook met andere vrienden te proberen. Ik ben zelf een ongedisciplineerd persoon, en schrijf mijn nummers meestal pas in de studioIk speel voor de opname wat aan de groep \oor zodat ze weten hoe het ongeveer gaat worden. Dan gaan ze een kop thee drinken en in de tussentijd schrijf ik de nummers. ..The best years of my life" werd voor 2/3 zo gemaakt". Steve Harley heeft een druk leven waaraan Los Angeles niets kon veran deren. ..Ik wacht momenteel af wat de elpee gaat doen en of hij succesvol is. Ik heb ook een uitnodiging van twee platenmaatschappijen gekregen om mensen te produceren, maar daar heb ik geen tijd voor. Je moet dan min stens twee maanden zonder onderbre king kunnen werken, maar die tijd heb ik niet beschikbaar. Ik sta er overigens nog steeds versteld van als mensen mij vragen, dan denk ik ..wie ben ik. dat ze mij willen gebruiken" ..Als ik geen teksten zou schrijven, was ik nooit als pop-muzikant bekend geworden, want ik bespeel geen enkel instrument en zou niet in een groep kunnen zingen Ik voel me dan ook gevleid als een producer mij vraagt een bepaalde track van een elpee te zingen zoals ik gedaan heb voor Alan Parsons en niet zo lang geleden voor de elpee ..Deai Anyone", die geproduceerd werd dooi Andrew Powell" Steve Harley's drukke bestaan wordt momenteel ook voor een groot deel in beslag genomen voor het zoeken naai nieuwe muzikanten. ..Ik wil in de herfst op tournee Het is dan bijna twee jaar geleden dat ik voor het laatst optrad. Dat is niet alleen voor mij een lange tijd maar zeker ook voor mijn fans. die ik niet langer wil laten wach- ten Hans Piët Stanley Clarke Op zijn onlangs uitgebrachte soio- langspeelplaat ..Modern man" etaleert Stanley Clarke meer zijn kwaliteiten als componist dan als bassist. En het is nog maar de vraag of die gewijzigde aanpak valt toe te juichen, aangezien het moeilijk is een consequent stijl te ontdekken in de num mers van zijn hand. Naast elkaar komencomposities voor die op basis van stevig jazzrock-werk een massaal orkest laten horen (met 'een grote strijkersgroep en veel synthesizers), of die een dis- co-dreun bieden, maar ook rustige composities, al dan niet met zang van Stanley zelf. Tussen de nummers zijn een drietal zogenaamde in terludes opgenomen, korte staaltjes van Stanley's veeU zijdige baskwaliteiten Buiten die stukjes komt het baswerk eigenlijk alleen op de voor grond in het nummër ..Rock 'n' roll jelly", waarop boven dien Jeff Beck en drummer Carmine Appice te horen zijn. Hoogtepunten van de langspeler zijn ..More hot fun" waarin een stevige bas. strijkers en blazers in een agressief arrangement elkaar afwisselen, en ..Got to find my own place" met lekker gitaarspel en een snelle pia no-partij. tot een goéd klin kend en vol geheel aangevuld door strijkers. (CBS) Darts Een Phil Spector- achtige produktie. vocale en instrumentale kwaliteit, en het gebruik van leuke oude stijltjes en vaak komische teksten maken de langspeel plaat ..Everyone plays Darts" (een titel met dubbele bo- Tsjechen s ik veertig of vijftig ben, wil ik bekend zijn als een uitstekend -artiest, maar als de briljante rijver van boeken en korte verha- Dat ik nu muziek maak is een uurlijke stap in die richting. Ik een geboren schrijver, die zijn nten nu gebruikt om muziek te een. Vroeger was ik journalist en r een aantal jaren wil ik dat iede- i me als schrijver kent. Ik doe één tegelijk, maar heb ook plannen binnenkort te gaan acteren. Dat én van de redenen waarom ik naar erika ben gegaan" zegt Steve Har de ex-frontman van de inmiddels bonden Engelse formatie Cockney iel. Hij verhuisde enkele maanden •den naar Los Angeles in Califor- en bewoont daar nu samen met vriendin Yvonne Keeley een r/an- ii/a in Beverley Hills. i huis. dat van de weg af niet te ■lis. wordt omgeven door een grote i rijen bomen en een ijzeren hek. villa is veel te groot voor Steve en mne alleen, maar daar hebben ze niet veel van gemerkt want er •ert altijd wel iemand bij hen. De ste twee maanden was dat Jini gan (ex-Cockney Rebel). die in erika is voor opnamen van Rod wart's nieuwe elpee reden voor het vraaggesprek is re Harley's nieuwe album ..Hobo 7 a grin", waarop hij weer voortref- jk te voorschijn komt al praat hij over zijn passie acteur te worden wil gaan acteren omdat ik de ikkigste momenten uit mijn leven het toneel heb beleefd. Het mag maal sentimenteel klinken en ik •t dat een hoop artiesten hieroxer willen praten, maar als ik op het eel sta lijkt het alsof al mijn ambi- in verx'ulling zijn gegaan. Het is een droom. Je staat er in een een cocon en er kan niets met je dem) tot een vrolijk en prima geheel. De acht heren en één dame brengen geïnspireerd en zeer authentiek uitgevoer de 'Amerikaanse muziek uit het einde van de vijftiger ja ren ten gehore, compleet met vingerknippen, handklappen. ..de-wap"- en ..ooh-ba-ba- ooh"-koortjes. twist werk en boogie-xvoogie-pianospel. Vooral het nummer ..My true story" laat horen wat de Darts zoal in huis hebben. Het gebrek aan originaliteit wordt goedgemaakt door het enthousiasme en de kwaliteit van de groepsleden. (Ne- Er werd door een aantal jazz- fans wat vreemd opgekeken, toen tijdens een persconfe rentie van het North Sea Jazz Festival de vraag van een buitenlandse journalist kwam waarom er geen groe pen uit Oost-Europa verte genwoordigd waren. Maar die vraag zal minder gek klinken voor wie iets van de ontwikkeling van de jazz weet in wat we met een lelijk woordt het Oostblok noemen Oost-Duitsland, Polen, Tsje- choslowakije en Rusland voornamelijk. (Organisator Paul Acket antwoordde er overigens op dat hij zelf wei nig van de jazz daar wist, geen enkel aanbod uit die richting had gekregen, maar wel zeer geïnteresseerd was). Wat je in het Westen van die Oosteuropese jazz merkt is miniem en erg incidenteel. Alleen op Dixie- land-gebied is er een voortdu rende uitwisseling van oude stijl-orkesten die hun toernees langs de diverse jazzclubs maken. Het orkest van de Ts jech Pavel Smetécek heeft bijvoorbeeld een zeer stevige naam opgebouwd, vorig sei zoen bezocht het Poolse Jazz Band Ball Orchestra diverse jazzclubs waaronder de Haag se, en in vele gevallen blijken die orkesten zeer zuiver van stijl te klinken en bovendien een brok enthousiasme op te brengen die dat traditionele jazzwerk iets nieuws en fris geeft. Andere Oosteuropese namen figureren, voor wie er op let, herhaaldelijk in allerlei Amerikaanse formaties en al gaat het dan voornamelijk om Oosteuropese emigranten, hun veelvuldige aanwezigheid bewijst in elk geval de brede basis in Oost-Europa. Miros- lav Vitous is zo'n naam. Een Tsjech die met Joe Zawinul een van de oprichters was van het zeer succesvolle Wea ther Report. Hij is bassist, maar speelt - inmiddels met een eigen formatie - ook toet sen- en snaarinstrumenten, een beetje in een aan Weather Report verwant idioom. De Bulgaarse pianist Milcho Le- viev, die ooit voor het symfo nie-orkest van Sofia stond, heeft via formaties met Al- bert Mangelsdorff en de big band van Don Ellis laten ho ren dat hij een knap jazzmu sicus is, de Tsjechische bari ton-saxofonist/fluitist Jan Ko- nopasek speelt al sinds '68 een vooraanstaande rol in big bands van Oliver Nelson, Stan Kenton en Woody Her man, de Poolse, van oor sprong klassieke, violist Zbig- niew Seifert maakt opvallend veel platen, zowel met Oos teuropese combinaties als met Duitse en Amerikaanse (o.a. in een in de Verenigde Staten gemaakte produktie van „on ze" Chris Hinze), de Tsjechi sche pianist Jan Hammer is een van de vooraanstaande „fusion"-mensen geworden met funky rock-jazz, en in middels ook op zoek naar nieuwe wegen omdat (aldus Hammer) „er zoveel bands dat werk al spelen en nie mand meer erg veel onderling verschil kan merken". Bij drummer Art Blakey en zijn Messengers soleert al een paar jaren de Rus Valerie Ponomareff, en op de con certplanken kan je hoogstens aan z'n wat stijve houding merken dat hij niet van Ame rikaanse jazz-origine is. daag stoelt. Op dit ogenblik heeft een nieuwe Praagse big band erg veel succes. Kenny Clarke, jarenlang mede-leider van de Clarke/Boland Big Band, schijnt tijdens een jazz festival in Praag zelfs zeer enthousiast geraakt te zijn. Uit de recente Tsjechische jazzplaten-produkten twee voorbeelden als het topje van de ijsberg die de jazz in een deel van Oost-Europa vormt: „5 ran do cepice" van de for matie van altsaxofonist/flui tist Jiri Stivin, en „Elegie" van de groep „Jazz Q" van Martin Kratochvil. Beide pla ten tonen knap hoe heden daags de Tsjechische jazz kan klinken. Kratochvil, zelf op piano en moog synthesizer, mengt akoestische en elektri sche instrumenten plus een scala aan subtiel ingepaste geluiden tot een verfijnd soort jazz met rock en souün- vloeden. Wat het mist aan spontanièteit door een zekere mate van overarrangering, wordt goed gemaakt door hu mor en pure muzikaliteit. Sti vin en de zijnen (onder wie alweer - de Poolse violist Seifert, en de Amerikaanse bassist Barre Phillips) timme ren wat geavanceerder aan de weg met onder de titel „Vijf slagen op m'n hoed" (een wat ouderwets-Tsjechisch vloekje) vijf nummers die iets als een suite, vormen met lichte varia ties van een en hetzelfde the ma. Modem, soms met een strakke ritmische achter grond (er zijn twee drummers in de groep), soms uitlopend in brokstukken totale „free- music". AI en toe pretendeert Seiferts muziek wat te veel. meestal is het interessant en gekund. Stivin: „Ik wil dat mijn muziek vrij kan stro men, zonder al die formules. Het is mogehjk dat er naar mijn muziek geluisterd wordt als naar poëzie, dat men erbij associeert, met dingen combi neert, waarbij het niet belang rijk meer is wat voor de muzi kant wel belangrijk is: Of er nu een f of een fis gespeeld wordt. Belangrijk is dat mijn muziek een atmosfeer schil dert en zo iets te zeggen heeft. En dat is tenslotte de belang rijkste eigenschap van zovele kunsten". Of hun platen hier de markt halen, blijft een vraag. Dat musici als Stivin, Kratochvil en niveau-genoten ooit hier jazzclubs en festivals halen, is te hopen. BERT JANSMA Namen van Tsjechische muzi kanten zijn inmiddels vaak gevallen in dit summiere overzicht Geen wonder, Tsje- choslowakije heeft een zeer rijke muzikale traditie, en dan echt niet alleen door Dvo rak of Smetana. In de jaren twintig, dertig had Praag al een rijke amusementsmuziek traditie van niveau en een pianist als Jaroslav Jezek componeerde een aantal hits die zeer lang het wereldreper toire hebben bevolkt. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog formeerde Gustav Brom een van de oudste big bands van het Europese vasteland en bouwde een jazz-traditie op waarop het werk van iets ou dere jazz-m uzikan ten in het Tsjechoslowakije van van- De Poolse violist Zbigniew Seifert veel te horen in Oost-Europa en Amerika. George Thorogood And The Destroyers Dat knap gi taarspel nog niet genoeg is om een goede elpee af te leveren xvordt maar weer eens bewezen met de eerste langspeler van de groep George Thorogood And The Destroyers. George Thoro good is de grote man achter deze blanke Engelse blues- groep. Hij schreef een aantal composities, neemt de zang voor zijn rekening, en be speelt bovendien technisch erg knap de slide-gitaar. Maar bij dat gitaarspel van George blijft het op deze plaat verder. De rest van de groep behoort tot de middel maat. de composities zijn zwak en de in blues zo ge wenste spanning ontbreekt volledig. De versies van be kende nummërs als ..Madi son Blues" van James en John Lee Hooker's ..One Bourbon. One Scotch. One Beer" zijn zelfs ronduit zou teloos. Jammer eigenlijk, want met iets meer mede werking moet George Thoro- The Darts good toch in staat worden geacht om een betere blues plaat af te leveren. (Sonet) Jerry Jeff Walker Een jaar na de heruitgave van de uit 1969 stammende elpee ..Driftin' Way Of Life" van de Amerikaan Jerry Jeff Walker, is van deze folkzan- ger nu ook de in 1970 ver schenen langspeler ..Five Years Gone" opnieuw uitge bracht Een inderdaad te rechte release, want het gaat hier om één van de betere platen, die van deze New- Yorker zijn verschenen. Be halve een zeer fraai live in Jerry Jef's huiskamer opge nomen ..Mr. Bojangles". het nummer waarmee hij we reldberoemd zou worden, be vat de langspeler nog een negental andere composities, hoofdzakelijk van de hand van de zanger zelf. Sfeervolle tijdloze muziek, 'gedragen door de warme, ietwat gebro ken stem van Walker, die zichzelf begeleidt op de akoestische gitaar, af en toe aangevuld met een eenvoud1 ge ritme-sectie en een orgel Een plaat die ver uitsteekt boven het werk dat deze zan ger de laatste jaren aflevert. (Atlantic Wea) Gene Cotton Een rustig voortkabbelend plaatje heeft zanger-gitarist Gene Cotton gemaakt met ..Save the dan cer". Veel akoestische gitaar. Van de eerste plaatkant is ..You're a part of me" het aardigst, met een duet van Gene en zangeres Kim Car ries. Kant twee versterkt de gepolijste indruk van Gene: Lekker voor bij de open haard, de brave hond stre lend op het kamerbrede hoogpolige tapijt, gitaar op de linkerknie. (Ariola) een prettige maar niet bijzon dere stem. en net niet teveel zwaar orkestwerk op de ach tergrond. maken deze plaat tot een produkt dat je elk moment op kunt zetten. Jon geman Cotton beweegt zich met zijn repertoire tussen vrolijk rockerig werk en langzame, trieste deuntjes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 13