Balletfilm „Vlinders" zoekt zwevend bestaan 81.1 BEJAARDENKOREN BEZINGEN HET LEVEN VAN VANDAAG D'66 voor reorganisatie van de omroepwet Fles halfvolle melk hele liter tijdelijk TERUGBLIK hou eI het lJ scherm in het oog TELEVISIE VANAVON E\ TELEVISIE DONDERD; RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT WOENSDAG 24 MEI 1978 PA Het onthaal van Het Nationa le Ballet-op-tournee in New York heeft als bijval in het applaus de handen ineen doen slaan van het ministerie van CRM en NOS-tv. Daar vloeide een film uit voort, een ode aan de dans en aan de mensen die voor dit zwe vend bestaan gekozen heb ben. Als vlinders fladderen zij tussen de coulissen en ei genlijk ook door het leven, zodat een andere titel voor deze film dan „Vlinders" een ongehoord beroep op de vin dingrijkheid zou hebben be tekend. Filmmaker Gerben Hellinga gaat dan maar voor bij aan het zweet dat op de koppen staat als voor de spiegel de spieren worden ge teisterd teneinde het lichaam te dwingen zich los te maken van de aarde, doorlopend het voetje van de vloer. Men kan de transpiratie over het scherm zien biggelen, wan neer vanavond op Ned. 1 om 20.00 uur die film door de spoelen loopt. Gerben Hellinga: „Alles in wie danst is er op gericht om van de aarde los te komen, om die geheimzinnige toe stand van schijnbare gewicht loosheid te vinden, die het vogels en engelen, muggen en vlinders mogelijk maakt naar de wolken te stijgen, om dan, in pijlsnelle duikvlucht, in een dwarrelende buiteling of be dachtzaam cirkelend naar de aarde terug te keren". Deze vitale lyriek geeft hij mee aan een film die het ver der met weinig tekst moet stellen. De beelden dienen om het te zeggen, de dagelijkse ontmoeting met het eigen spiegelbeeld in urenlange oe feningen. Het spiegelbeeld dat toestaat de eigen vorderingen nauwlettend in het oog te houden, maar dat altijd ver kleefd blijft aan de eigenaar en nooit een fraaier weergave geeft dan het eigen lijf te bieden heeft. De balletdanser ontleent zijn gedrevenheid aan het falende voorbeeld in de spiegel. Hij blijft erin gelo ven zijn aan de aarde gebon den evenbeeld op zekere dag te overtreffen. De opwaartse Scène uit „Twilight" van Hans van Maanen, het spel van toenadering en verwijdering van man en vrouw. Kleine meisjes moeten al heel vroeg leren dansen als ze het ver willen schoppen. sprong moet zo krachtig wor den ingezet dat het lichaam de indruk wekt voorlopig niet naar de vloer te willen terug keren. Voor deze zwevende kunst dient men derhalve ste vig met beide voeten op de grond te staan, omdat het al lemaal begint bij de afzet. En daar staat deze anderhalf uur durende film uitvoerig bij stil. Het overwinnen van de materie, je eigen lichaam naar je hand zetten teneinde het bruikbaar te maken voor de bevliegingen van de geest, waarop men tot in New York zit te wachten, levert jaren lang een slopende dagtaak op, die al in de kindertijd begint, d.w.z. niet buiten spelen, maar fouettees en jetees in plaats van knikkeren en dief je met verlos, dit alles met geen andere doelstelling dan kunst te bedrijven, het onzeg baar wezenlijke in de mens in gedanste vormen doorzichtig te maken, zodat men tot een dieper inzicht komt omtrent zichzelf. De dans is al oud. Zij stamt uit de godenwereld van de klassieken, verdween in de middeleeuwen, toen het zwaartepunt kwam te liggen op de vergeestelijking van de mystiek, maar keerde met gracieus vertoon weer in de renaissance bij de herontdek king van het lichaam. Bij de groepsdansen ter uitbeelding van zieleroerselen ontstond de behoefte aan basisbewe gingen, het klassieke ballet. Van oorsprong een mannelij ke kunst, waarin de vrouwen rollen werden gedanst door verklede mannen. Elke tijd, elke cultuurstroming legde ei gen karakteristieken in de dans, waarin het accent in de romantiek met zijn gedanste sprookjes kwam te liggen bij de vrouwelijke rollen. Ballet ontwikkelde zich tot een kunst, die als specifiek vrou welijk werd begrepen, waar bij in één moeite door de mannelijke dansers gaande weg als „mietjes" werden beoordeeld. Ten onrechte, want zij verlenen door hun kracht juist het zwevend ver toon, de sierlijke c.q sensitie ve plastiek van de danseres sen. In het klassieke ballet worden de vrouwen letterlijk op handen gedragen. In het moderne ballet plaatsen zij de op stemming gerichte belij ningen naast de draad van het „verhaal" van de manne lijke dansers. Maar bij allen blijft in het ballet het lichaam het voertuig van de ziel. Het is zoals in een toneelstuk niet afhankelijk van tekst, krijgt vaak niet meer mee dan een titel, en wordt vrijwel altijd gedragen door het conflict tussen de naar vrijheid ver langende ziel, het innerlijke dat aan elke controle ont snapt, en de van buitenaf op gelegde regels. De dansge- schiedenis zelf biedt daar vol doende voorbeelden van, zoals aan het begin van deze eeuw de naturalistische stro ming, die af wilde van de standaardposes en -passen, hetgeen via het turn-achtige ballet van Martha Graham en het expressionisme van Kurt Jooss leidde tot het moderne mathematisch realisme, dat de roes zoekt in ruimte en ritme, zoals Hans van Maane- n's ballet „Twilight" dat in deze film wordt gedanst door Alexandra Radius en Han Eb- belaar Gerben Hellinga: „Alles wat in balletten verhaald wordt handelt over de aantrekkings kracht tussen het vrouwelijke en het mannelijke. Bron van het ballet is de erotiek, ver taald in bewegingen en sym bolen, tot passies verheven il lusies, die de levenskracht, de dieper gelegen drijfveren ont hullen en versterken". Dat komt er in deze film wel uit, met name waar de came ra uitvoerig verwijlt in de oe fenruimte, maar in plaats van de beelden achter het toneel in New York, hadden we lie ver gedanste delen gezien uit hetrijke repertoire, dat het Nationaal Ballet in vele jaren moeizaam heeft opgebouwd, ook al bestaan daar eerder films van. De opbouw van een ballet kan pijnlijke processen ople veren. Uit de concrete gege vens van muziek en voorge schreven passen moet door middel van het lichaam ge stalte gegeven worden aan een zieleroersel. En dit weer moet leiden tot de vreugde van de bevrijdende werking, het naar buiten brengen van het eigen innerlijk, persoon lijk leven dat een eigen weg zoekt en daardoor geloof waardig wordt. Ton Oliemuller Vanavond zendt de KRO-tele- visie het bejaardenoratorium „Een dag als vandaag" uit De schrijver J. Bernlef en compo nist Bernard van Beurden, zijn de samenstellers van deze „muzikale dokumentaire", waaraan wordt meegewerkt door een aantal bejaardenko ren uit Rotterdam onder lei ding van Agatha Peskens en een ensemble van het Rotter dams conservatorium. Een basis voor „Een dag als vandaag" waren talloze inter views, in totaal ruim vijftig uur, die vier KRO-medewer- kers. Eva Hoornik, Frieda van Ammers. Louis Houët en Han Peekei, maakten met bejaar den over problemen als jeugd, werk, toekomst, ouder worden, de maatschappelijke konse- kwenties daarvan en de dood. Deze interviews zijn later door Bernlef bewerkt, waarna de componist Bernard van Beur den de muziek schreef. Bernlef noemde dit oratorium „Een dag als vandaag", omdat het ouder worden - behalve de af takeling van het lichaam - vooral een probleem is van het anders staan in de tijd. „Als kind lijkt de toekomst miljoe nen jaren weg (vandaar de on dertitel die dit programma meekreeg: „Oud zijn is nog een miljoen jaar weg"). De oudere mens is vaak veel beter in staat in het heden te leven. Dat is de positieve kant die ik door de interviews én door de ge- J. Bernlef, schrijver van het oratorium voor bejaarden. sprekken, die ik zelf met be jaarden heb gehad, ervaar". J. Bernlef schreef een verhalen bundel „Hondedromen", geheel gewijd aan de oudere mens. Ned. II 22.20 uur. Van gewest De Achterhoekse gemeente Vorden kan béschikken over niet minder dan acht kastelen, waarvan het oudste uit 1300 pas is gerestaureerd en is inge richt als gemeentehuis. Dit is een van de onderwerpen in „Van gewest tot gewest" van vanavond. Verder gaat het over het museum Reclarama in Blokzijl, het veengebied ron dom het Gooise dorp Korten- hoef en de in Eindhoven geves tigde enige fabrikant in de Be nelux van koperblaasinstru menten. Ned. I 19.00 uur. Sanford Lamont bekomt een erfenis als hij binnen een jaar voor een zoon zorgt. Daar is dan wel een vrouw voor nodig. Ned. II 20.32 uur. Wat heet beter Zoals wij gisteren al schreven handelt „Wat heet beter" dit maal over de mogelijke samen werking tussen alternatieve en officiële geneeswijzen. Frans Wijsen leidt een gesprek tussen deskundigen op beide terrei nen. Ned. II 21.00 uur. (Van de radio- en tv-redaktie) Hilversum De werkgroep „Kunsten en me dia" van de Stichting Wetenschappelijk Bureau van D'66 pleit voor een zodanige reorganisatie van het omroepbestel dat de democratie in omroepland niet langer wordt opgeofferd aan de macht van grote budgetten, vierkleurendruk en eenzijdige publiciteit. Tot deze conclusie kwam de werkgroep in een' tussentijdse nota „Omroep in de samenleving". Zij vindt dat de „levensbeschouwelijk onver schillige zuilen" in zendtijd oververtegenwoor digd zijn. Door een algehele vervlakking en verpaupering kan de commercie invloed hebben op het omroepbeleid. Volgens D'66 moeten de winsten uit merchandising aan de programma budgetten worden toegevoegd. De werkgroep vindt voorts dat het lidmaatschap van een om roeporganisatie losgekoppeld moet worden ook van de daar bijbehorende' omroepbladen. De omroepwet mag niet langer een „omroepbladen- wet" zijn. Door een ontkoppeling zullen de in ons land bestaande culturele, politieke en le vensbeschouwelijke stromingen een behoorlijke kans hebben om zich via de ether te uiten. Alleen voor Melkunie- of Menken Landbouw produkten. Nederlands commentaar in de West bij Wk-voetbal in Argentinië (Van de radio- en tv-redaktie) Hilversum Bij de tv-uitzen- dingen van de komende we reldkampioenschappen voet bal in Argentinië zal op de Antillen en in Suriname ge bruik worden gemaakt van het commentaar van NOS-verslag gevers. Daartoe zullen geluid en commentaar vanuit Argen tinië in Hilversum via een rechtstreekse lijn worden „doorgeprikt" naar de West. Daar worden wel rechtstreeks per satelliet de televisiebeelden van de diverse wedstrijden ont vangen, maar het leek op tech nische moeilijkheden te stuiten om via deze weg daaraan ook geluid toe te voegen. Vandaar dat men heeft gekozen vóór de omslachtige en kostbare weg om via Hilversum geluid te krijgen. De hieraan verbonden kosten komen uiteraard voor rekening van de Surinaamse Televisiemaatschappij en de Antilliaanse Televisiemaat schappij. Matchpoint, Hitboulevard en de Verpleegsters, wij weten on derhand precies hoe het moet gaan en zo gaat het dan ook altijd. Mijnerzijds kan ik alleen maar constateren, dat het er allemaal was. In TROS-Aktua werd het een en ander, zij het niet al te veel, verteld ove een in opmars zijnde nieuwe televi sie-uitvinding als daar zijn „Te- letached" en „Viewdata". Het was, dunkt mij nog aardiger geweest als wij wat meer had den kunnen vernemen over de driedimensionale telvisie die Philips kennelijk aan het uit vinden is. Een behandeling van verder de kinderverlammings verschijnselen op de Veluwe, het gevolg van het niet laten inenten op godsdienstige Chili door PEN club geroyeerd Stockholm (UPD De bestuursvergadering van de internationa le organisatie van schrijvers, de PEN club, heeft de Chileense afdeling geroyeerd. Tegelijkertijd besloot het 43e congres van de PEN club om voorlopig een nieuw opgezette, onafhankelijke Chileense afdeling voor een jaar te erkennen. Dit is de tweede keer in zijn 57-jarige geschiedenis dat de PEN een lid royeert. In 1934, nadat de nazi's in Duitsland de macht hadden gekregen, werd dat land niet meer als lid erkend. De PEN club zal er bij Iran, Indonesië, Ghana en Paraguay op aandringen daar gevangen zittende schrijvers vrij te laten bij het proces tegen de Russische dissident Alexander Ginsburg. ADVERTENTIE gronden. Prof. Roskam Ab- bing, theoloog, kwam verkla ren dat er bij de weigerende bevolking sprake is van „een tragisch misverstand", omdat nergens in de Bijbel iets staat dat tot een dergelijke houding zou kunnen inspireren. Wat die kwestie uiteraard nog meer on doordringbaar maakt dan .zij toch al is. Ook werden wij uitgenodigd straks „Oranje een kaart te sturen". Komaan, we hoeven die jongens er toch ze ker niet op attent te maken dat de bal rond is. De Evangelische Omroep be steedde een overwegend deel van zijn zendtijd aan een feest programma ter gelegenheid van het 30-jarig bestaan van de staat Israiël. Een feest in waar dige stijl uiteraard. Er werd natuurlijk ook teruggekeken en dat er op die momenten hart verscheurend trieste herinne ringen moesten worden opge haald is wel duidelijk. Onder het in de studio aanwezige pu bliek bevonden zich nogal wat mensen, die zich tijdens de oor log bijzonder verdienstelijk hadden gemaakt met het hel pen van Joden. Zij werden door de heer S. Argov, ambas sadeur van Israiël, die ook sprak over het „tragische trau ma, dat zijn land en Nederland delen „nog eens bedankt. Herman Hofhuizen NEDERLAND 1 NOS 18.50 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal 18.59 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke partijen (PPR) 20.00 Vlinders, balletfilm 21.37 Journaal 21.55 Oen Haag Vandaag 22.10 Panoramiek 22.40 Studio Sport 23.10 Journaal NEDERLAND 2 Teleac 18.20 Geologie, les 10 NOS 18.50 Toeristische Tips 18.55 Journaal IKON 18.59 Het witte schip, speelfilm, afl. 3 (slot) IKON/KRO/RKK 18.24 Kenmerk NOS 20.00 Journaal Socutera 20.27 Ned. Rode Kruis KRO 20.32 Sanford en Zoon, TV-serie 21.00 Wat heet beter, slot 22.20 Een dag als vandaag, mu zikale documentaire NOS 23.15 Journaal DUITSLAND 1 18.05 Der Junge mit der Goldho- sen. Zweedse jeugdserie, afl. 6 (Die Heimkehr). 18.35 Ronde van Italië, wielrennen. 18.50 Journaal. 19 Jean Christophe, TV-serie (Der Jahrmarkt). 20.15 Hier und Heute 20.45 Eln Hauch von Magie 21.00 Journaal 21.15 Paul kommt zurück TV-film van Matthias Seel- ig met Manfred Krug als ex-gevangene, die zijn in dertijd bijeengeroofde ka pitaaltje kwijt is. 23.00 Kunst für wen? 23.30 Tagesthemen DUITSLAND 2 18 Journaal. 18.10 Barrier Reef, TV-serie (Der Spuk auf der Irv sel). 18.40 Die Drehscheibe. 19.20 Sing mit den Fischer-Cho- ren. 20.00 Journaal 20^30 Sportspiegel (WK voetbal) 21.15 ZDF-Magazin 22.00 Journaal 22.20 Die Strassen von San Francisco, TV-serie (Wer nicht zahlt, muss sterben) 23.05 Durch die Maschen getal len Documentaire over onbe zoldigde maatschappelijke hulpverlening die voor nieuwe sociale problemen wordt geplaatst. 0.50 Journaal DUITSLAND 3 19 Sesamstrasse. H Schooltelevisie. 19.30 C gels, les 59. 20.00 Journaal 20.15 Tier-Report (Tiere ristenparadies Ma 21.00 Journaal 21.15 Architektur kontro||, zial Oder asozial) 22.00 Momente 22.15 Europaein sehi riger Vorgang Documentaire ov pese multinationi vakbonden. 23.00 Der 7. Sinn. 23.05 Herr des Wilden „Dodge City', AmCN Western (1939) chael Curtiz r Flynn, Olivia de en Ann Sheridan. 0.40 Journaal BELGIE NEDERLANDS 1 ion klo 20.15 Nationale Loterij 20.20 Beschuldigde, sta serie 22.10 Fundamenten 23.00 Journaal, Wetstrai BELGIE NEDERLANDS 2 20.15 Drie sterren, ^i- Roos-programma j r 20.45 The best Years or ves Met zeven Oscars bel Amerikaanse speelfilm T van William Wyler meti r March, Dana Andrews of Loy. BELGIE FRANS I 18.25 Sophie la Sorcièifi Zig-zag, spelprogrammcl R.K. uitzending. 19.15 Soir, regionieuws. 19.31 p naai. 19.55 Contacts, slips. 20.00 Le Temps d'i que, TV-film van R za gaut bet 21.30 50 Jaan Fonds Nafeei la Recherche Scio 22.15 Journaal j a 22.30 Arts-hebdo, cultuul g\ 23.00 Journaal rw< tacts, lis jvai d'une De BELGIE FRANS f 18.45 Interwallonie, voof1* jaarden. 19.15 Anter(ec 19.30 Journaal. 19.55 Un Tramway nomnf1- n«P ,A Streetcar nam^ re", Amerikaanse film (1951) van Elty naar Tennessee stuk met Marlon 7*- en Vivien Leigh, Achualités de li Eli. •n Leighi 3 la Flfl NEDERLAND 1 NOS/NOT 11.00 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND 1 11 Journaal, Tagesthemen. 11.25 Tagebuch. 11.40 Die tonende Jahrhundertschau (met Karl Böhm, Anneliese Rothenberger en Hermann Prey) 12.35 Df Ma- gazin. 13.20 Umschau. 13.55 Presseschau. 14 Journaal. 14.30 Journaal. 14.35 Reich mir die Hand, mein Leben, Oostenrijkse speelfilm (1955) van Karl Hartl met Oskar Werner als Mozart 16.15 Staatsbezoek Engelse Ko ningin. 16.55 Journaal. 17 Sie, er.es 17.45 Der Nordpol liegt gleich urn die Ecke, jeugddocu- mentaire. DUITSLAND 2 13 Leonard Bernstein dirigeert de Wiener Philharmoniker (Mah- Iers zesde). 14.25 Die Drehschei be. 15 Bob und die Brandstifter, jeugdfilm. 15.55 Zuckermanns Farm, tekenfilm. 17.30 Hitje Bergen, documentaire. ENGELAND BBC 1: 7.38 TV-cursusseflj Schooltelevisie. 13.35 Onf" ve, taalles. 13.45 Journi Pebble Mill, lunchprogl 14.45 Chigley, kindersc You and me, voor kleutei Schooltelevisie. 16.55 School, voor kleuters. Heads and Tails, kindi 17.35 The Mole, kindi 17.40 Laff-a-Lympics. tel serie. BBC 2: 7.38 TV-curl 12 Play School. 17.55 TV- sen. BELGIE NEDERLANDS 1 BELGIE FRANS t 2 14 Schooltelevisie. 16 RotP Italië, wielrennen. HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. van de PvdA: TROS: 18.30 Nws 18.41 (S) TROS Big-Band- Festival 19.00 (S) Zomaar midden in de week. gevar progr 22.00 (S) Een mondje Frans. 22.30 Nws. 22.40 Aktua IV 23.00 (S) De weg naar de vrijeid, hoorspel. 23 44 (S) Lichte gramm.mu- ziek. 23.55 Nws. HILVERSUM II VARA: 18.25 (S) Tussen start en finish. 1930 (S) Vrije tijd. blije tijd, tret 20.00 Nws 20.05 (S) De R lis Sallinen, opera van Paavqit ko NOS: 22.15 Open School, m Met het ooq op morgen. 23, v HILVERSUM III fee NOS: 18.03 De Vacaturebank. Ui NOS-maal. 19.30 (S) Langs L sport en muziek. 23 02 (S) Nf 0 02 (S) Metro's Midnight MuL (S) Muzekuul. 2 02 (S) Dat wol nachtwerk. 4.02 (S) De achternL HILVERSUM I NCRV 7 00 Nws 7 02 Het levende woord 7.08 (S) Te Deum Laudamus, gespr muz. 7.30 Nws 7 41 Hier en nu 7.55 (S) Vandaag, donderdag, gevar - progr 8.24 Lichtsein. 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Wie weet waar Willem Wever woont?, vra gen aan luisteraars. 9.45 (S) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver, progr voor ouderen. 12 00 (S) De Kilima Hawaiians show. 12.15 Boer en tuinder 12 26 Meded voor land en tuinbouw 12 30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu 12 55 (S) Middagpauzedienst. 13.15 (S) Een uur natuur, magaz over het buitenleven 14.15 (S) NCRV-glo- baal. gevar. mag. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. HILVERSUM II AVRO: 7 00 Nws 711 Ochtendgym. 7 20 AVRO-klok (8.00 Nws. 8 11 Radio- journ.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 900 Vergif per spoor, docum. 9.35 Water standen. AVRO 9.40 Schoolradio. 10 00 Radiolawaaipapegaai. l|L beidsvitaminen (1100 Nws 111 diojourn.) 11 30 Rondom twaaj: Sportpanorama. 13.00 Nws 1*! diojourn. 13.25 Beursplein 5. ltc Middagje AVRO. (16 00 Nws Radiojourn.) 17 00 13 speciaal! duitz OVERHEIDSVOORL 17 Haag aan de lijn. AVRO: 17.55 HILVERSUM III it TROS: 7.02 (S) Vaak s ochtetfj (S) De Hugo van Gelderen Shot» (S) Gerard de Vries draait op j 12 03 (S) Boter. Klaas en prijzij (S) Polderpopparad. 16.03 Dei: rade HILVERSUM IV F KRO: 7.00 Nws 7 02 (S) B 9 02 (S) Aan woorden voorbij (S) Solo 10 00 (S) Moderne o ziek. 11.30 (S) Tenor en pian liederen 12 00 (S) Rondom eeuwwisseling 14 00 Nws 1 Spektakel 14.30-1700 (S) und Fall der Stadt Mahagon van Weill.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2