Het kille
van een
jubileum
kale kuip
.Liedboek van de Kerken' na vijf jaar
vertrouwde verschijning geworden
Dr.VandenHeuvi
schrijft Sovjet-
ambassade
over Vins
kerk
wereld
„OPEN HOF" IN
VOORBURG VOOR
MISSIONARISSEN
KORTE METTEN
GEWEST
LEIDSE COURANT
ZATERDAG 20 MEI 1978 >ACC
Een van Nederlands meest
verkochte boeken beleeft
deze week zijn eerste lus
trum: op 19 mei 1973 werd
immers in de Nieuwe Kerk
in Middelburg in een open
bare vergadering van de In
terkerkelijke Stichting voor
het Kerklied het .Liedboek
voor de Kerken" officieel
aangeboden aan de vijf aan
de stichting deelnemende
kerken: de Nederlands Her
vormde Kerk. de Gerefor
meerde Kerken, de Algeme
ne Doopsgezinde Sociëteit,
de Evangelisch-Lutherse
Kerk en de Remonstrantse
Broederschap. Al binnen
een jaar werden meer dan
een miljoen exemplaren van
het Liedboek verkocht.
Het liedboek heeft in de ker
ken heel wat teweegge
bracht. Niet alleen werd
daardoor een stuk eenheid
gebracht in een uiterst ver
warrende verscheidenheid,
maar ook werd de belang
stelling voor het kerklied
aanzienlijk geïntensiveerd.
Duizenden mensen denken
met enthousiasme terug aan
de liedboekavonden die in
tal van plaatsen van ons
land werden gehouden on
der de inspirerende leiding
van componisten en tekst
schrijvers die aan de tot
standkoming van het lied
boek hebben meegewerkt.
Velen bewaren ook goede
herinneringen aan het weke
lijks instuderen van het
„lied van de week", een
„operatie" die via radio en
televisie werd begeleid. Ook
de talloze kerkkoren en can-
torijen die ons land telt wer
den in hun werk fors door
het liedboek gestimuleerd.
En het christelijk onderwijs,
dat tevoren worstelde met
het feit dat er hervormde en
gereformeerde gezangen
bundels waren, verwelkom
de het liedboek uitbundig.
Uiteraard was er aanvanke
lijk ook veel wantrouwen in
de gemeenten ten aanzien
van het liedboek. Vooral
veel ouderen misten „ver
trouwde liederen" uit de ou
de bundels, maar ook ont
dekte men dat teksten en
melodieën van bekende lie
deren waren veranderd. Dat
laatste was, aldus de samen
stellers, gedaan om de au
thenticiteit te verbeteren.
Maar het belangrijkste was
dat het liedboek langzaam
maar zeker een vertrouwde
verschijning werd en er zijn
vandaag de dag heel wat
kerkleden die bijvoorbeeld
de schitterende melodieën
van Adriaan C. Schuurman
en wijlen Frits Mehrtens
niet meer uit de eredienst
zouden willen missen. Een
belangrijke verrijking is ook
het grote aantal bijbelliede
ren aan het begin van het
gezangboek, een onmisbaar
onderdeel voor die gemeen
ten en kerkleden die vinden
dat in de kerkdiensten in de
eerste plaats berijmde
Schriftgedeelten gezongen
moeten worden.
Met het „Liedboek voor de
Kerken" waaraan twintig
jaar voorbereiding was
voorafgegaan, is de vernieu
wing van het kerklied na
tuurlijk niet voorbij, maar
een nieuw liedboek is voors
hands niet te verwachten.
Ds. P. Oskamp uit Purme-
rend, lid van de Hervormde
raad voor de eredienst, heeft
voorgesteld, om nieuwe ker
kliederen op te vangen in,
wat hij noemt, „satellietbun
dels" bij het liedboek.
Hoe het zij, de belangstelling
voor het liedboek blijft bij
zonder groot. Dat bleek en
blijkt uit de verkoop van het
boek zelf en de begeleidings-
uitgave, uit de platenset van
de prof. dr. G. van der
Leeuwstichting en uit het
verklarende Compendium.
En verder kan men wijzen
op het grote enthousiasme
waarmee zeer velen jaarlijks
de „Liedboekdag" bezoeken.
Dit jaar wordt deze manifes
tatie weer op zaterdag 10
juni in de Domkerk in Ut
recht gehouden.
In het St. Maartenscollege te Voorburg zal op zaterdag
3 juni weer „Open Hof" worden gehouden voor de missio
narissen, die op vakantie zijn in het bisdom Rotterdam.
De bedoeling van deze dag is hen de gelegenheid te geven
in contact te treden met de bisschop, de deken van de
Vlietstreek, pastores en afgevaardigden van de vier Voor-
burgse parochieraden.
Als onderwerp geldt de vraag: „Hoe ziet u als missionaris
momenteel uw taak in de veranderde derde wereld?" Ook
de rol van de kerken van het westen in de visie van de
missionarissen komt aan de orde. De bisschop van Rotter
dam, dr. A. J. Simonis, zal de dag bijwonen.
Kardinaal Willebrands is
eergisteren door paus Pau-
lus in audiëntie ontvangen.
De Utrechtse aartsbisschop,
die tevens voorzitter is van
het secretariaat voor de
eenheid in Rome, is nog her
stellende van een galblaaso
peratie. Verwacht wordt,
dat hij eind van deze maand
zijn werkzaamheden zal
hervatten.
Gedelegeerden van alle Afri
kaanse bisschoppenconfe
renties zullen van 24 tot 30
juli in Kinshasa (Zaire) bij
eenkomen ter bespreking
van het thema „Het christe
lijk gezin in Afrika in de
huidige tijd." In het bijzon
der zullen daarbij proble
men rond het huwelijk en de
christelijke opvoeding van
de jeugd worden behandeld.
Enerzijds wordt daarmee
het thema van de jongste
Romeinse bisschoppensyno
de - de katechese - op conti
nentaal vlak uitgewerkt, an
derzijds wordt daarmee de
wens van de Afrikaanse bis
schoppen benadrukt om de
volgende Romeinse bis
schoppensynode in 1980 aan
het gezin te wijden.
De werkgroepen „Kerk en
Sport" van de evangelische
kerk en de r.k. kerk in West-
Duitsland hebben in een ge
zamenlijke „sportbrief" een
oproep gericht tot de deel-
aan het wereldkam
pioenschap voetbal in Ar
gentinië. Zij dringen er bij
de voetballers op aan, dat
zij zich inzetten voor de on
schuldig gearresteerden,
weggevoerden en gefotter
den in Argentinië. De rech
ten van de mens gaan iede
reen aan, aldus de brief, die
ook stelt, dat sport niet mag
worden gebruikt voor de
versluiering van onmense
lijke verhoudingen.
Het is de bedoeling, dat zon
dag in alle leden-kerken van
de Raad van Kerken Neder
land gebeden wordt voor
ontwapening. De raad heeft
tot voorbede opgeroepen,
omdat het ontwapenings-
vraagstuk volgende week
aan de orde komt in een
speciale zitting van de alge
mene vergadering van de
Verenigde Naties. De raad
heeft ook een klemmend be
roep gedaan op de Neder
landse regering om in de
Verenigde Naties de nood
zaak van wapenverminde
ring en geleidelijke ontwa
pening centraal te stellen.
De grondwetcommissie van
het Spaanse parlement
heeft met 23 tegen 13 stem
men besloten tot scheiding
van kerk en staat. Onder
generaal Franco was de
rooms-katholieke gods
dienst tot staatsgodsdienst
verklaard, met toekenning
van uitgebreide privileges.
Dr. Albert van den Heuvel, secretaris-generaal van
Nederlandse hervormde kerk, heeft in een brief aan
ambassadeur van de Sovjet-Unie in Den Haag aangedro
gen op een correcte behandeling van de baptistenleid
Peter Vins en diens familie in Kiev.
De familie Vins. aldus Van den Heuvel, is voor miljoeni
christenen een symbool geworden voor hedendaags christi
martelaarschap. Zij zijn ernstig verontrust over het vooi
durend kwellen van godsdienstige mensen en van hen c
een andere overtuiging zijn toegedaan, dan de van staatsw
ge gewenste.
Nu al vele jaren achtereen verblijft ds. George Vins reg<
matig in gevangenkampen omdat hij bezwaar maakt teg<
Sowjet ingrijpen in interne kerkelijke aangelegenhede
Maar waarom, aldus dr. Van den Heuvel, krijgt zijn zoo
een ervaren electriciën, jarenlang te horen dat er geen
is voor de zoon van een bekend predikant?
En waarom wordt hij vervolgens aangepakt als „klaplope
die niet wil werken? Waarom deze bespotting van een goe<
rechtsvoering? Waarom wordt een jongeman, die wegei
zijn vaders gevangenschappen nog maar de enige kostwii
naar is voor het gezin, geen werk toegestaan en zelfs gei
eerlijke behandeling?
De hervormde algemeen secretaris noemt de bejegeninl
van de Vinsen geen uitzondering en geeft de namen vaj
anderen. Hij vraagt of het nog wel zin heeft te blijve)
ijveren voor normale en vreedzame betrekkingen tussej
West- en Oost-Europa als de belangrijkste partner in Oostt
lijk Europa zo onmenselijk blijft optreden tegen onschuld)
ge pastores en kerkleden.
De regering in Moskou reageert niet op brieven, de ambaj
sadeur in Den Haag geeft niet-thuis, brieven aan de sladj
toffers van de te voren geregelde processen worden ondet
schept en vernietigd. Hoe denkt de ambassadeur dan nog
vraagt dr. Van den Heuvel, dat er gewerkt kan wordei
voor de gemeenschappelijke verheven idealen? Is alles w«|
ons overblijft de historische bijdrage van mensen zoal)
Dpstojewski, Tolstoi, Gogol en Tsjechov?
LEIDEN H Middelares za 19. zo 9.30 hoogmis.
11.30 euch.; H. Lodewijk za 10. 19; zo 8.30, 10
hoogmis. 11.30. 18. 19 plechtig Lof; O.L.Vr. Onb.
Ontv. za 19. zo 9.30. 10.45, 12.15 en 18.30; H.
Leonardus za 19. zo 9 lat., 10.45 ned., 12 en 18.30;
St. Antonius van Padua za 19. zo 9.30. 11 hoogmis.
12.15; H. Petrus za 19. zo 9. 10.30 hoogmis. 12 en
18; O.L.Vr Hemelvaart zat 19 euch.. zo 8.30. 9.30.
11 euch.. m.m. van Dames en Herenkoor; Oud
Kath. Kerk zo 10 hoogmis.
Aarlanderveen za 19, zo 7.30. 10.30 hoogmis; dep
Ter Aar 9 hoogmis. 12;
Alphen a.d. Rijn: H. Bonifatius za 19. zo 8.30 euch..
10 hoogmis. 11.30 euch.; H. Pius za 19. zo. 9. 10.30
hoogmis. 11.45; De H. Geest za 19. zo 9 en 11.30
Boskoop za 17.30 in De Stek. 19 in parochiekerk,
zo 9 30 en 10 par. kerk;
Hazerswoude-Dorp H H. Engelbewaarders za 19, zo
8. 10 en 11.30;
Hazerswoude-Rijndljk zo 10 euch.. Het Anker za 19
euch., zo 8 45 en 11.30 euch.;
Hoogmade za 19. zo 10;
De Kaag za 19 avondmis, zo 8.10 hoogmis;
Katwl|k a.d. Rijn za 19. zo 9.30 en 11.15; dep.
Rijnsburg za 19. zo 10.30;
Langeraar za 19, zo 8.30, 9.30 (eerste communie),
11.30 idem;
Leiderdorp H. Menswording za 19, zo 9. 10.30, 12;
Lelmulden za 19. zo 7.30. 9.30 hoogmis. 11.15;
LISSE: Mariakerk: za 19 avondmis, zo 8.30. 10 (1ste
H. communieviering) 11.30 en 17.30; Agathakerk za
19. zo 8.30. 10. 11.30; Poelp. za 19. zo 9 en 11.30;
H. H. Engelbewaarders za 19 misviering van de
Zondag;; zo 8 en 11 en 17.45 laatste Mis, 9.30
hoogmis;
Nieuwkoop za 19, zo 7.30, 9. 10.45;
Nleuwveen za 19. zo 9 en 11
Nieuwe Vennep za 10 Avondmis, zo 9.30 hoogmis.
11;
Noorden za 19.30, zo 9 en 10 hoogmis;
Noordwl|k-Marla ter Zee za 19. zo 9.30 hoogmis.
11 (samenzang);
Noordwl|k-Blnnen za 19. zo 8. 10 hoogmis. 11.30:
Noordwljkerhout St. Jozef za 19 euch met zang; zo
8.30 en 10 euch. m. zang; St. Victor za 19. zo 9.30
hoogmis. 11
Oegstgeest: St. Willibrord za 19, zo 9, 10.30 12;
Bonaventura za 18.30 euch. ned., zo 9 euch ned.,
11 latijn;
Oud Ade za 19, zo 8.30 en 10.30;
Oude Wetering za 19 avondmis, zo 8, 9.30 hoogmis,
11.30;
Roelofarendaveen Maria Presentatie: za 19. zo 8.
9.30 hoogmis. 11; Petrusbanden za 19. zo 8. 9.30
hoogmis 11.30;
Rllpweterlng za 19, zo 7.30. 9 en 10.30:
Sassenheim za 19, zo 8. 9.30 en 11;
Voorhout za 19. zo 9. 10.30. 11.45; i*'
Voorschoten za 19 met zang; zo 10 hoogmis C
met zang; x
Warmond za 19. zo 8.30. 10 hoogmis. 11.30:
Woubrugge za 19. zo 10; K
Zevenhoven za 19. zo 9 hoogmis. 10.45; iC
Zoeterwoude-RIJndljk Meerburgparochie za 1§
met koor; zo 10 hoogmis met koor, 12 me)1
en ned. liederen. 18 zonder koorzang; h
Zoeterwoude St. Jan za 19.30. zo 9.30 hoogmiu,
Chr. Dienaarkerk za 19. zo 8.30, 10 hoogmis.
LEIDEN Herv. Gem. Hoogl.kerk 10 ds. Pannekoek.
11.45 Stud.dienst: Marekerk 10 ds. Meyers. 17 ds.
De Jong: Maranathakerk 10 ds. Van Achterberg;
Merenwijk 9.30 en 11 ds. Horlensius; Bethlehemkerk
10 da. Knipscheer, Epe; Bevrijdingskerk 9 ds. Boo-
gert; Vredeskerk 10 ds. Lamping; Eglise Wallone 10
pasteur Ribs; Ac. Z.huis 10.15 ds. Bakker; Diac.huis
10.30 dr. Verdonk; L. H. J. Oude Vest 13 10.30
leugdkapel mw. v. Oort - Geref. Kerken: Zuiderkerk
10 ds. Sytsm.a, 17 ds. V.d. Kamp. Petrakerk 10 ds.
Verdoorn, 17 ds De Zwart. Oude Vest 10 Dienst,
17 ds. Verdoorn. Maranathakerk 10 ds. v. Achterberg.
17 ds. Hortensius; Bevrijdingskerk 10.30 ds. De
Zwart. 17 ds Sytsma; Groenhoven 10 Dienst; Club
huizen Jeugdhaven De Mirt 10 mw. Owel, Mierennest
10 dhr. Wielinga; Merenwijk aula Valkenpad 9.30 en
11 euch./avondmaal - Chr. Geref. Kerk 10 en 17
Dienst - Ger. Gem 10 en 16.30 ds. Boogaard - Geref.
Kerk vr. 10 en 17 ds. Gootjes - Geref. Gem.' Ned.
11.30 en 17.30 Leesdiensten - Ev. Luth. kerk 10.15
ds. Happee - Rem. en Doopsgez. kerk 10 dr. Meye-
ring - Nieuw Apost. Kerk 9.30 en 16 Diensten -
Baptistengemeente 10 ds. V. Mameren - Ev. Chr.
Gem. 10 dhr. Dikkes - Leger des Heils 10 en 19.30
samenkomsten - Zevendedagsadv. 11 ds. Bouwer -
Ev. Centrum 10 dhr. Zijlstra - Zendingswerk Jeruel
18 samenkomst.
Aarlanderveen Herv. Gem. 10 ds. Wolthaus. 18.30
ds. Kamma - Geref. Kerk 10 kand. Teneyenhuis. 18.30
drs. De Vree - Chr. Geref. Kerk 9.30 Dienst des
Woords, 19 ds. De Graaf. Utrecht.
Ter Aar Herv. Gem. 9.30 ds. v. Soest. Rotterdam,
18.30 ds. Groenendijk, Scheveningen - Geref. Kerk
9.30 ds. Bezemer. 18.30 ds. De Wit. Lisse.
Abbenes Herv. Gem. 9.30 ds. den Harder, 19
jeugddienst dhr. Biemond. Nest. Graftdijk NH
Alphen a.d. Rijn Herv. Gem. Opstandingskerk 9.30
ds. Hanemaaijer. 18.30 ds. Sogers, Adventskerk 9.30
ds V.d. Heiden. 18.30 ds. Hanemaaijer. Kruiskerk
9 30 ds. De Jong. Leiden - Ger. Kerk Salvatorkerk
10 Dienst, 18.30 kand Teneyenhuis, Maranathakerk
10 drs. Vree, 18.30 Dienst - Baptistengemeente 10
ds. Bouhof, 18.30 ds. Koekkoek - Marthastichting 20
interk. Dienst - Leger des Heils 10 en 19.30 samen
komsten - Volle Ev. Zending 10 dhr. De Jong.
Alphen-Oudshoorn Herv Gem. Goede Herder
10.30 ds. v. Santen. De Bron 9 ds. v. Santen - Geref.
Kerk Goede Herder 9 ds. Fernhout, 18.30 idem HA..
De Bron 10 ds. V.d. Ree. 10.30 ds. Jeanine de Ruiter.
18.30 ds. V.d. Ree. Ashramcollege 9.30 drs. Esser.
van Heemstede - Sionskerk 9.30 ds. Bouw. Doorn.
18.30 ds. Verploeg; Oudshoornseweg 10 ds. Oort.
Bodegraven Herv. Gem. 9.30 ds. Droogers. 18.30
ds. De Vreugd; Salvatorkerk 9.30 ds. Kleermaker.
R'dam. 18.30 ds. Van Woerden, R'dam. Bethlehem
kerk 9.30 ds. Koeneman, Utrecht, 18.30 ds. Drogers
- Geref. Kerk 9.30 en 18.30 ds. 't Hart.
Boskoop Herv. Gem. 9.30 ds. Heymans, 18.30 ds.
Stelwagen. De Stek 9 30 ds. Dijkstra - Geref. Kerk
9.30 en 18.30 jeugddiensten met gastpredikanten -
Chr. Geref. Kerk 9.30 en 17 ds. Van Langevelde.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 ds. Kalkman.
Ameide, 18.30 ds. Lindenburg, Ter Aar. jeugddienst
- Geref. Kerk 9.30 ds. Versluys 17 ds. Van Wattem.
Bleiswijk.
Hoogmade Herv. Gem. 10 dr. Van Vliet.
De Kaag Herv. Gem. 10 ds. Carstens.
Katwl|k a.d. Rijn Herv. Gem. Dorpskerk 10 ds.
Teygeler 18 ds. Gebraad. Ontmoetingskerk 10 ds.
Gebraad, 18.30 ds. Teygeler - Geref Kerk 9.30 ds.
Vrolijk. 17 ds. Van Halsema.
Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nieuwe Kerk 10 ds.
Van Roon. 18 ds. Hovius, Oude Kerk 10 dhr. Steen
man, 18 ds. Boer. Ichtuskerk 10 ds. Arkeraats. 17
ds. Schuurman, Pnielkerk 9.30 ds. Boer. 18 ds.
Vroegindewey, Schooi 10 ds. Vroegindewey - Geref.
Kerk Vredeskerk 10 ds. Vrolijk, 17 ds. De Vries -
Triomfatorkerk 10 ds. Van Halsema. 17 ds. Vrolijk
- Chr. Ger. Kerk 10 en 17 ds. V.d. Ent - Gerff. Kerk
Vr. 10.15 ds. Hoff. 15.30 Dienst, V.E.Gem 9.45 ds.
Bulthuis - Soefiebeweging 16 Dienst.
Koudekerk a.d. Rijn Herv. Gem. 10 ds. V.d.
Linden. 17 Geref. Pred., (opendeurdienst) - Geref.
Kerk 10 dr. V.d. Meulen, Scheveningen. 17 ds.
Huisman. Rijnsburg.
Leiderdorp Herv./Geref. Kerken Dorpskerk 10 ds.
Knorth. Hoofdstraatkerk 10 ds. v. Loenen. 18.30 der
Reugebrink. Scheppingskerk 9 en 10.30 ds. Does
burg. 17 ds. Knorth.
Lelmulden Herv. Gem. 9.30 ds. De Vree en Ds.
Los. gez. dienst. Oostenkerk, 19.30 ds. Los en ds.
De Vree in Dorpskerk. HA. Geref. Kerk zie opgave
Herv. Gem.
Llsse Herv. Gem. Dorpskerk 10 en 19 ds. De
'Gelder. Pauluskerk 10 ds. Broekema. Leiden - Geref.
Kerk 10 en 19 ds. De Wit HA - Chr.Geref. Kerk 10
ds. v. Dijken. 16.30 ds. Rebel, Sassenheim - Geref.
Gem. 10 en 16 Leesdiensten - Geref Kerk Vr. 8.45
en 16.30 ds. Simpelaar - Geref. Kerk Vr. BV 9 ds.
Schuurman. 17 ds. Waagmeester.
Nieuwkoop Herv. Gem. 19.30 ds. Warners, Biltho-
ven, 18.30 ds. Vos. Katwijk. - Geref. Kerk 9.30 en
18.30 ds. Nooteboom - Chr. Ger. Kerk 9.30 Dienst,
14.15 ds. Hamstra.
Nleuwveen Herv. Gem. 9.30 ds. Molenaar. 18.30
Dienst.
Nieuw-Vennep Herv. Gem. 9.30 ds. Goverts. 19
ds. Den Harder - Gerei. Kerk 9.30 en 18.30 ds.
Wijngaarden. - Chr. Ger. Kerk 9.30 en 15 ds. Visser.
NoordwIJk Herv. Gém. Voorstraat 10 ds. Jansen.
19 ds. Rothfus. Hillegom. Sole Mlo 9 dr. Jansen.
Hoofdstraat 9 ds. Hoekstra. Oegstgeest. 19 dr. Jan
sen. De Rank-lchtus 10 ds. de Vreugd, Bodegraven.
15.30 ds. Hovius. Katwijk.
Noordwljkerhout Herv. Gem. 10 ds. Kalkman.
Oegstgeest Herv. Gem. Groenekerkje 9.30 ds.
Sasse en pater Pot. Pauluskerk 10 ds. Irik. Utrecht;
Gem. Centr. 10.30 ds. Werner. Jeugdkerk 10.30 Leo
Chrispijn, Diac.huis 10.30 ds. Verdonk, v. Wijcker-
sloot 16.30 ds. Sasse - Geref. Kerk 10 en 19 ds.
Heemskerk - Gerèf. Kerk Vr. 8.45 en 16 ds. V.d. Berg
- Volle E Gem. 16 samenkomst.
Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 ds. Lalleman -
Geref. Kerk 9.30 en 18.30 kand. Visser. Amsterdam.
RIJnsaterswoude Herv. Gem. 9.30 ds. Nicolaï,
Zevenhoven. 19 ds. De Kruijff - Chr. Ger Kerk 9.30
Dienst. 14,15 ds. Bouw.
Rijnsburg Herv. Gem. Grote Kerk 9.30 ds. V.d.
Bogerd, 17 ds. Van Niel, Bethelkerk 9.30 ds. Van
Niel HD. 17 ds. V.d. Bogerd - Geref. Kerk Petrakerk
9.30 ds. Damsma. 17 ds. Huisman. Immanuelkerk 9
en 10.30 ds. Hulsman. 17 ds. Baaijen. Maranathakerk
9.30 ds. Baarjen, 17 ds. Damsma - Chr. Geref. Kerk
9.30 en 17 ds. De Joode.
Sassenheim Herv. Gem 9 ds. Juckema, 1
idem. 18.30 ds. Batelaan - Ger. Kerk 9.30 en)i
Adema, Heelsum - Chr. Ger. Kerk 10 ds. ReL
ds. v. Dijken. 11
Valkenburg Herv. Gem. 10 ds. De Raadt,(
ds. Overgaauw - Geref. Kerk idem. - Geref. K
9.30 Dienst, 17 ds. Hoff. K
Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 ds. Mei
19 ds. Geursen. aula 9.30 vic. Bijl - Ger. KeL
en 17 ds. De Zeeuw
Voorhout Herv. Gem. 10 ds. Brokerhof. j»
Warmond Herv. Gem. 10 ds. Den Tonkelaj.
Wassenaar Herv. Gem Dorpskerk 10 ds. I'
stra. 1630 ds. Tukker 19 muziekdienst; Kievji
10 dr. Tjalsma, Messiaskerk 10 ds. v. Zanten. _L
Geref. Kerk 10 Dienst, 19 ds. V.d. Meulen, Zr
en 19 Dienst des Woords. - Ned. Prot. Bondp]
ds. V.d. Wall. Den Haag.
Woubrugge Herv. Gem 9.30 ds. Schaap. E|
- Geref. Kerk 9.30 en 18.30 Dienst des Woords.,
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 dhr. Go^
Nieuwkoop - Geref. Kerk 9.30 en 19 ds. Heldj'
Badhoevedorp.
Zwammerdam Herv. Gem. 9.30 en 18.1,
Mostert - Geref. Kerk 10 en 18.30 ds. vf
Utrecht. ft
AMSTERDAM Aangezien het Olym
pisch Stadion goeddeels aan het oog ont
trokken wordt door de gebouwen van
Citroën, is Otto Roffel dagelijks gedwon
gen oog in oog met zijn grootste vijand
te leven. Want door de auto komt het -
vindt hij - dat de Amsterdamse kuip niet
veel meer voorstelt dan een beton-grauw
mausoleum voor een verleden tijdvak
waarbinnen letterlijk de stilte van het
graf heerst. Het 50-jarig bestaan op 17 mei
krijgt dan ook nauwelijks aandacht. Er
valt gewoon niks te vieren. Roffel, ooit
gevierd doelverdediger bij GVAV, nu al
weer 8 jaar directeur van de kolos aan
het Stadionplein: „Ik heb even gespeeld
met de gedachte aan een Olympische Dag.
Dat is het minste wat je zou kunnen doen.
Maar voor atletiek komen de mensen niet.
De hoofdschotel zou een goeie voetbal
wedstrijd moeten zijn. En voor een goeie
vriendschappelijke wedstrijd komen de
mensen ook al niet meer. Er dient iets op
het spel te staan, wil je nog publiek
trekken. een kampioenschap of een
cup. Dat is de vervelende, maar harde
werkelijkheid.
De auto. Met de doffe berusting van een
in de steek gelaten echtgenoot wijst Roffel
op het veranderde recreatiepatroon van
het Nederlandse volk. „De tijd dat je auto
matisch kon rekenen op een volle bak, is
voorbij. Het autootje moet rijden, hé. Een
stadion kon vroeger bestaan bij de gratie
van de arme sloeber. Het was zijn enige
vermaak. Brood en spelen - de oude Ro
meinen kenden dat principe al. Maar in
geciviliseerde landen gaat het niet meer
op. De mensen willen genieten van hun
welvaart - willen weg. Het is een langzaam
groeiproces geweest dat nog steeds voort
schrijdt. Waar de sfrort aan de regio gebon
den is, een binding heeft met stad of dorp,
speelt het minder dan in het vrijgevochten
Amsterdam, maar toch zie je het daar ook
al. In Amsterdam is het aÜeen sneller en
eerder gekomen omdat iemand van vier
hoog meer behoefte heeft om de auto te
pakken en erop uit te trekken dan iemand
die in Groesbeek woont. Logisch".
Een andere bepalende factor is volgens
Roffel de kwaliteit van het gebodene. „Het
publiek wordt steeds selectiever. De men
sen zijn verwend. Ze lopen alleen nog
warm voor belangrijke wedstrijden. Neem
nou de periode 1970-1974 toen Ajax met
zjn sterrenploeg het beste voetbal ter we
reld speelde. Dat deden ze voor 17.000,
hooguit 20.000 mensen.-Man: in Milaan of
Madrid zouden het er gemakkelijk 100.000
geweest zijn - en voor de dubbele entree
prijs Bij ons moet het tegenwoordig om
des keizers baard gaan, anders blijven de
mensen weg. Dat is de realiteit".
Somber pprspectief voor een 50-iarige Ze-
ker nu FC Amsterdam, als vaste bespeler
van het Olympisch Stadion tenminste nog
goed voor een handvol supporters op de
gapende tribunes, is gedegradeerd. Hoe
wel: daar blijkt Roffel niet zwaar aan te
tillen. „Het is voor mij de vraag of het nog
slechter zal gaan. Ik heb gehoord dat MW
in de eerste divisie meer publiek heeft
getrokken dan toen het in de eredivisie
speelde". In zijn kantoor waarvan de be
timmering aan de glorie van vroeger dagen
herinnert, staat een paar comfortabele
kuipstoeltjes van polyester - tomaatrood,
zeegroen en geel. Stoeltjes waaruit Roffel
een keuze moet maken voor de nieuwe
aankleding van zijn vreugdeloze tribunes.
Zoiets wijst erop dat de NV Het Neder
lands Sportpark Olympisch Stadion, eige
nares van de Amsterdamse kuip, voorals
nog niet van zins is het moede hoofd te
buigen. Roffel: „Nergens voor nodig. We
hebben altijd nog winst gemaakt, zij het
een kleine en schommelende. Alleen vorig
jaar heeft verlies opgeleverd en dat kwam
omdat de onroerend goedbelasting vanwe
ge de nieuwe wet opeens van 22.000 gulden
steeg naar 90.000 gulden. We hebben tot
nu toe altijd kans gezien om de zaak te
runnen. Vergeet niet dat er maar drie of
vier toppers per jaar nodig zijn om het
stadion draaiende te houden. Nou - die
komen er altijd wel. De grote wedstrijden
van Ajax waarvoor de Meer de accommo
datie mist. Het Nederlands elftal. Europa
cup. De laatste jaren het toernooi van Jack
van Zanten. Straks misschien de afscheids-
wedstrijd van Cruijff. Daarmee komen we
uit de kosten en kunnen we zelfs verbete
ringen aanbrengen, al moeten we de tering
naar de nering zetten en bepaalde dingen
nalaten die je zou willen doen".
Geen dreigend bankroet dus voor ons na
tionale ovaal, hetgeen ten overvloede moge
blijken uit het feit dat Roffel enerzijds de
exploitatie van het stadion in de tegen
woordige tijd eigenlijk een overheidstaak
acht („In Duitsland zie je niet anders"),
maar dat de besprekingen met de gemeen
te Amsterdam anderzijds nooit verder zijn
gekomen dan een mild filosofisch stadium.
Een ruk aan de noodrem lijkt nog lang
niet nodig. Een leek zou geneigd zijn de
desolate kuip met een zwembad van zilte
tranen te vullen of zich gillend van ellende
van de overbodige tribunes te storten. Niet
zo Otto Roffel, als gewezen ster-doelman
toch gewend aan de roes van applaus. „Ik
ervaar, het runnen van een leeg stadion
niet als een akelige job. Nee - ik koin
iedere dag uren tekort en de dagen vliegen
voorbij. Ik sta hier niet met tranen in de
ogen en ik raak er niet van in paniek. Ik
voel me niet gefrustreerd. Natuurlijk: als
je je uiterste best doet en het stadion blijft
leeg, ben je in sommige ogen toch een
slechte directeur. Dat is wel eens om moe
deloos véin te worden, maar ik krijg er
steeds minder last van, want er valt toch
niets aan te doen. Onze functie is nu
eenmaal minimaal geworden, net als die
van sommige andere grote openbare ge
bouwen*
Heeft Otto Roffel in al zijn gelatenheid
gelijk? De Ahoy-hal in Rotterdam stroomt
iedere zondagochtend vol voor een wieler
wedstrijd en het mini-voetbal fundeert er
als kasmagneet. „Jawel, maar dacht u dat
die mensen er voor de sport heen gingen?
Ze gaan voor de gezelligheid. Ze eten een
napje, drinken een pilsje, kletsen een bee
tje en kijken nu et dan toevallig ook naar
de baan of het veld. De sport is daar
bijzaak. De Ahoy-Jial heeft een sociale
functie, net als het strand van Scheve
gen of Zandvoort waar de mensen o<r
een vierkante kilometer bij elkaar ld
In een stadion beschik je nauwelijks1
faciliteiten om een gezellige sfeer te s{
pen. Het is mijn taak ook niet. Mijn
is sport te laten bedrijven en dan b
met voetbal uitgepraat. Atletiek? To
hier pas in dienst was, heb ik wel
gespeeld met de gedachten om de nat
le kampioenschappen in het Olym
Stadion te houden. Om me te oriën
ben ik in Groningen naar een tite
strijd wezen kijken. Wat moest ik beg
met dat handjevol familieleden lanj
baan? Zelfs al mocht de gemeente An
dam ooit besluiten alsnog een kuns
baan aan te leggen, dan hoeven ze het
mij niet in het Olympisch Stadion te
Ik verwacht er geen heil van".
De geschiedenis van de Amsterdamse
vormt een keten van glanzende hoogti
ten sinds er in 1928 met de voetba
strijd Nederland-Frankrijk de Olymp
Spelen werden geopend. Alle takker
sport, tot en met boksen of baske
werden er bejubeld. Daarnaast was h
grote ontmoetingsplaats voor natii
huldigingen. Fanny 'Blankers-Koen,
ses Juliana en prins Bernhard bij
verloving, de vermaarde volksspelen
Carel Briels. Internationale wielerfest
ook zoals de wereldkampioenschappt
het vertrek van de Tour de France,
so's, jubileum-manifestaties, jeugdfee
de glorieuze revanches van de Olymp
spelen. Er waren dagen dat restaur!
Heyn 25.000 kopjes koffie, 11.000 bie
6000 flesjes limonade. 1500 ballen gel
etterlijke honderden biefstukken en
duizenden guldens aan koeken en si
goed verkocht.
Verbleekte en voorbije glorie. Welke si
stie Otto Roffel ook krijgt voorgelegc
zijn tribunes te vullen - hij haalt de si
ders op. Pop-festival? Gages van gro
te hoog. Circus? Kan in zijn eigen ten
hoofd niet eens boven water houden
riété? Sterft uit omdat de kosten va
grote personeelsbezetting niet meer
brengen zijn. Sportevenementen or. a
gebied dan voetbal? Komt geen hond
kijken. Voetbal zelf? Jawel, als het
bijzondere wedstrijden zijn. Maar
kom je niet tussen. Bij de UEFA li
tot en met 1980 vast waar de Cup-<
gehouden zullen worden.
Conclusie: de Amsterdamse kuip is
doemd, op drie of vier voetbalwedstri
per jaar na, kil en kaal te blijven,
heeft zich daarbij neergelegd. Een au
toekomst ziet men niet. De befaamde
Bessem die van 1947 tot 1967 direc
was: „Ik vergelijk het stadion wel eens
een verlopen café. Wat je er ook aan
- de r