mm MMMM Café- chantant Napoleon Voor écht iets anders 6ETR?t Werk cursisten in Creatief Centrum EN VERDER boys^ie) (De tien pohtie' The Choirboys vóór en vol met mannen Janine da Costa in Leidschendam El Jane Fonda en Vanessa jRedgrave in „Julia" aan elkaar gewaagd §L LUXOR - Ben Hur (a.l.) Charlton Heston als de bekende Romeinse held (reprise, tweede week). CAMERA - Looking for mr. Goodbar (16) Diane Keaton in de dramatische rol van een streng katholiek opgevoede onderwij zeres, die zich stort in het nachtleven van San Francisco (derde week). LIDO I - Pastorale '43 (a.l.) Meest volwas sen film van de Nederlandse regisseur Jan Verstappen. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van Simon Vestdijk, waarin een beeld wordt gegeven van het Nederlandse verzet tijdens de Duitse bezet ting (vijfde week). LIDO II - Smokey and the bandit (a.l.) Burt Reynolds en Sally Field in een film Café Chantant „Napoleon" Steenstraat 13, Leiden Open: alle dagen van de week, behalve op maandag, van iets voor half tien tot één of twee uur na middernacht. Snacks: verschillende tosti's George Julien is een entertainer. „Een show van je werk maken is het heerlijkste wat er is. Soms voel ik me echt een toneel speler die op de planken staat. Ik wil hier elke avond meemaken en niets overslaan. De één zegt, ik wil de hele wereld zien, maar ik kan dat niet. Daar ben ik veel te rusteloos voor. Mijn energie moet ik kwijt. Ik ben blij dat mijn zaak goed draait, maar niet met de gedachte van: kijk eens, dat heb ik allemaal alleen gedaan. Ik vind we maken het met z'n allen; mijn klanten zijn mijn vrienden en samen maken we het hier gezellig." Franse afkomst George Julien heeft Franse voorouders. Zijn overgrootvader heeft zijn Nederlandse collega's Frans brood leren bakken, zo ver telt hij ons. „We hebben hier in de buurt zelfs nog een oude molen gehad, waar we het graan mee maalden." Die Franse af komst heeft George door laten klinken in zijn café chantant, dat als éen van Leidens beste kroegen bekend is onder de naam Napoleon. In augustus 1975 begon George samen met zijn broer Felix deze zaak. Het interieur heeft veel sfeer door al die leuke prentjes, etsen en affiches die aan de kleine man van Elba herinneren. Felix staat niet meer achter de bar. In Den Haag heeft hij een florerende saté-fabriek op poten gezet en dat blijkt allemaal uitste kend te lopen. Met George gaat het even eens voor de wind. Hoewel hij zoals hij zelf zegt een man is van 12 ambachten en 13 ongelukken. „Wat ben ik allemaal niet ge weest? kruidenier, fotograaf, verpleger, disc-jockey, gifmenger tot aan prijskaart- jesnaaier in een matrassenfabriek toe, maar dat ging snel vervelen hoor. Ik kreeg er zo'n slaap van met al die bedden om me heen." Voor de mensen die in dit café komen is het een tweede huis. Echt missen kunnen ze George niet. Als hij eens per jaar een paar weken op vakantie gaat, dan zijn z'n vrienden rusteloos. Dat is begrijpelijk, want iedereen voelt zich in Napoleon op zijn of haar gemak. Nieuwkomers worden direct in de vertrouwde kring opgenomen. Voor vrouwen en jonge meisjes is het een prettig gevoel, dat ze er alleen binnen kunnen komen en hartelijk worden beje gend. Een speciaal publiek komt hier niet. „Het is van alles wat, maar van de beste soort", zou George zeggen. Zanger George is niet alleen een uitnemend vertel ler, maar ook een voortreffelijk zanger. Wij hebben dat dikwijls zelf op de oergezellige avondjes in het café chantant mogen con stateren. Een vriend zat dan achter de piano en George zong. „Weet je hoe dat komt? Heb ik je dan nooit verteld, dat ik ook nog acht jaar in Page Fourteen gezon gen heb? We traden veel op tijdens buiten landse concoursen. En daar wonnen we heel vaak de eerste prijs. En nu ik het er toch over hebik ga ook meedoen aan het songfestival. Dat staat al helemaal vast. Roland de Leeuw heeft de muziek geschreven en toen hij het aan de piano voorspeelde wist ik al gelijk hoe de tekst moest worden. Het is heel gevoelig, precies zoals ik zelf ben", lacht George en spontaan begint hij zijn lied te zingen, het galmt door zijn café: „Laat me niet alleen Café Napoleon heeft bekende artiesten in huis gehad. Dat is overigens nog zo. En mede hierom behoort het tot de fijnste en sfeervolste café's van Leiden. Samen met Yvonne, de vriendin van George, waar hij smoor verliefd op is en huisvriend Rob Vinkenstein, die hem zo nu en dan een handje achter de tap komt helpen, heeft George het hier, na zijn 12 ambachten overleefd te hebben, bijzonder naar zijn zin. We zijn het dan ook helemaal met hem eens als deze bruisende natuur naar de donkere wand van het café wijst, waarop te lezen staat: „Voor iets anders, daar moet je voor in Napoleon zijn." duivels) met Charles Dur- ning en Randy Quaid. i Regie: Robert Aldrich. Regisseur Robert Aldrich's films zitten al zo'n kwart eeuw vol verknipte figuren, een 4-verre van zonnige kijk op onze samenleving J en een portie maatschappijkritiek verscho- t len achter een flinke dosis actie en snijden- de dialogen. In „Th^e choirboys" moet het politiecorps het ontgelden. Aldrich's „koor- knapen" zou je kunnen vergelijken met „The dirty dozen" in politie-uniform. Het is een ongeregeld stelletje practical jokers, dat lak heeft aan zijn hypocriete superieuren, zijn eigen vaak baldadige weg gaat en ondanks alles toch meer saamhorig heidsgevoel toont dan men' uit hun „koorre petities" dronkemansgelagen in het park zou vermoeden. In anderhalf uur nogal anecdotische sketches vol gepeperde dialo gen, waarin we de typetjes beter leren kennen, komt Aldrich niet veel verder. Hij had best nog een tijdje zo door kunnen gaan, maar vindt het dan tijd om zijn film een meer dramatische wending te geven met de zelfmoord van een verknipte Vietnam-ve- teraaan en de totale ineenstorting van diens oude strijdmakker, waarvan een jonge ho mofiel het slachtoffer wordt. ^1 Aldrich begon zijn carrière als regisseur in 1953 met neurotische thrillers in vrijwel ieder,genre. In de verfilming van Cliffort Odets' „The big knife" trapte hij tegen de M - filmindustrie aan. „Attack" liet soldaten op jtf de rand van een zenuwinstorting zien en I zelfs -een western als „Apache" had iets aparts door het uitdiepen van het karakter f van de hoofdfiguur. In „Whatever happened to baby Jane?" wierp hij zich op het bizarre griezelwerk met groteske rollen voor Bette Davis en Joan Crawford en eigenlijk de enige keer dat Aldrich het in een luchtiger genre zocht was in „Four for Texas", een film die hij voor de clan van Frank Sinatra regisseerde. Frank Sinatra regisseerde. Sedert Aldrich ook als producent van zijn films fungeert hebben deze de neiging om wat lengte betreft nogal uit te lopen, maar met-„The dirty dozen" over twaalf veroor deelden in het leger, die zich in een zelf moordcommando tot onverschrokken hel den ontpoppen, scheen hij de commerciële succesformule gevonden te hebben. „The mean machine" over een bijeengeraapt stel letje gevangenisboeven, die op onorthodoxe wijze een Amerikaans partijtje voetbal van hun bewakers winnen, was er een logisch gevolg van en zo kan men „The choirboys" met zijn rauwe grappen, daverende klappen en zijn verzet tegen de gevestigde orde weer als een verlengstuk zien van de keiharde films voor mannen, die Aldrich nu alleen nog maar maakt. „Aldrich is een beul", zei een van de makers van „The mean machine" destijds. „Zelfs de meest gevaarlijke misdadigers had hij tij dens de opnamen onder de duim". Ook in „The choirboys" heeft hij zijn acteurs niet ontzien en als zij er niet altijd even sympa thiek afkomen alleen Tim Mclntire als Roscoe Rules is een échte rotzak Aldrich is toch meer met ze begaan dan met de vrouwen, die hij met grote minachting af schildert als een noodzakelijk kwaad Wie van dit ruige soort humor houdt zal in „The choirboys" niet teleurgesteld worden en ook nog wel een paar prachtige typetjes tegenkomen zoals de slonzige brigadier Scuzzi van de zedenpolitie (gespeeld door Burt Young) en de bijna pensioengerechtig de veteraan Whalen van Charles Dunning. Een film vóór en vol met mannen. MILO In het Creatief Centrum aan de Van Ruysdaellaan in Leid- schendam wordt 19, 20 en 21 mei een tentoonstelling van werk van cursisten gehouden die vanavond half negen door de wethouder voor culturele zaken, de heer J. J. Meijer, zal worden geopend. Rond 9 uur zal de heer Wouters, een van de cursisten, een ongeveer tien minuten durende sonate op fluit ten gehore brengen. De tentoonstelling is zaterdag geo pend van 10 tot 16 uur en zondag van 11 tot 15 uur. Zaterdag is demonstratiedag van een aantal vakken van het centrum. Men zal kunnen zien pottenbakken, boetse ren en edelsmeden en poppen maken, maar bezoekers kunnen ook zelf iets proberen te maken. Het centrum dat creativiteitsontwikke- ling tot doel heeft waarvoor zowel binnen als buiten de muren van Fred dy's Hoeve aktiviteiten worden ontwik keld heeft het afgelopen seizoen een groot aantal cursussen gegeven. Voor sommige moest een wachtlijst worden opgesteld. Wie nu al, of tijdens de tentoonstelling, weet dat hij of zij een cursus wil volgen kan volgens het bestuur van de stichting ook nu al inschrijven en de eventuele plaats vei lig stellen. De tijdens de tentoonstel ling aanwezige begeleiders en bestuur sleden verstrekken gaarne inlichtin gen. De inkomsten van de stichting, die samenwerkt met het Creatief Cen trum Voorschoten in de Stichting Sa menwerkende Creativiteitscentra in de Vlietstreek, komen van cursusgelden van de deelnemers en subsidies van de gemeente Leidschendam en het minis terie van CRM. Behalve bovengenoem de bezigheden worden cursussen gege ven in beeldhouwen, etsen, grafische technieken, fotografie, leerbewerken en wandkleden maken, schilderen, to neelverkenning en yoga. In het afgelopen seizoen werd ook een korte cursus kunstgeschiedenis (17e eeuwse Hollandse schilderkunst) gege ven. De nieuwe cursussen beginnen weer in september. Verdere informa ties worden verstrekt door de voorzit ter mevr. mr. Ineke van Lier, Vlas kamp 470, Den Haag, tel. 83.67.97, se cretaresse mevr. Cor Orleans, 't Hert 16, Leidschendam, tel. 27.56.58 of de heer Arie van Vliet, Nassaulaan 2, Leidschendam, tel. 27.45.24. In de laatste van de serie „Concerten op de zondagavond" van de Stichting Cultureel Contact Prinsenhof speelt de pianiste Janine da Costa zondag 21 mei in het Paus Johannes Centrum in Leidschendam werken van Debussy, Chopin en Schubert. Janine da Costa die tegenwoordig in Middelburg woont is in Bordeaux geboren en kreeg daar haar eerste pianolessen van Joseph Thibaud. Na aan het conservatorium in haar geboorteplaats de eerste prijs te hebben behaald vervolgde zij haar studie aan het Conservatoire National van Parijs waar zij als leerlinge van Lazare Lévy weer de eerste prijs kreeg. In Parijs kreeg zij nog les van Yves Nat en in Milaan van Ilonka Deckers. De pianiste die de laatste vijfentwintig jaar zowat met alle beroemde dirigenten is opgetreden kreeg in 1951 de Premier Grand Pnx op het Concours International Marguerite Long-Jacques Thiband. Haar carrière als concert pianiste heeft zij onlangs gecombineerd met werk als docen te-piano aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Het recital in het Paus Johannes Centrum begint om kwart over 8. Kaarten a 7 gulden 50 (voor CJP- en Pas65-houders 5 gulden) zijn verkrijgbaar aan de Dillenburgsingel 16, Prinses Annalaan 464 of vanaf 7 uur aan de zaal. Terugblikkend op het afgelopen concertseizoen constateert het bestuur van de stichting een geleidelijke toename van het aantal bezoekers en een constant blijven wat betreft de laatste concerten. Voor het volgend seizoen wordt weer een aantrekkelijk en gevarieerd programma opgesteld. Wie hier over meer inlichtingen wil of een overzicht met bestelformu lier kan terecht op bovengenoemde adressen maar ook telefonisch onder nr. 27 84 89. LEIDEN Het Rijksmuseum voor Natuurlijke Historie houdt van 13 juni tot en met 17 september een tentoonstel ling in de Oranjerie van de Hortus Botanicus, getiteld „Onderzoek van de Oceanen". Wegens ruimtegebrek kon de expositie niet in het eigen gebouw van het Rijksmuseum aan de Raamsteeg worden bB gehouden. De Oranjerie van de Hortus wordt alleen in de H winter gebruikt om bomen en planten te laten overwinteren. H Natuurlijke Historie heeft meer dan een jaar aan „Onderzoek H van de Oceanen" gewerkt. Het museum neemt al jaren actief H deel aan het onderzoek naar het dierlijk leven in de oceanen. H Regelmatig worden er vanuit Leiden expedities en verzamel- W tochten georganiseerd. Deze vinden dikwijls plaats in samen werking met de Koninklijke Marine. Ook werkt het museum internationaal veel samen. De expositie „Onderzoek in de Oceanen" wil een indruk geven van de enorme gevarieerdheid van het dierlijk leven in de zee, het hoe en waarom en op welke wijze het moderne onderzoek plaatsvindt. Getoond worden modellen, afbeeldin gen en geconserveerde dieren. Ook zal er een exemplaar te zien zijn van de zeer zeldzame Latimeria; tot voor kort dacht men dat deze vis allang was uitgestorven en men kende hem alleen uit fossiele resten. Onlangs heeft men echter weer levende exemplaren ontdekt. De expositie zal op werkdagen van 10.00 tot 16.30 uur en op zondag van 12.30 tot 15.30 uur geopend zijn. De toegang is gratis, alleen moet wel de gebruikelijke entree van 0,25 voor de Hortus worden betaald. Ingang Rapenburg 73. die aantoont dat wrakkenfilms ook leuk kunnen zijn (vierde week). LIDO III - Annie Hall (16) Doe 't zeiver Woody Allen in een autobiografische ko medie (tiende week). REX - Het Pornoparadijs (16) Het.gebrui kelijke sexwerk voor de liefhebber (eerste week). Alphen aan den Rijn EUROCINEMA I - Close encounters of the third kind (a.l.) Luxe science-fiction over ontmoetingen tussen aardbewoners en ruimtemannetjes (derde week). EUROCINEMA II - Pastorale '43 (a.l.) Zie Lido I (vierde week). EUROCINEMA III - Smokey and the ban dit (a.l.) zie Lido II (eerste week). EUROCINEMA IV - Carrie (16) Aangrij pende film over een meisje met para-nor- male gaven (eerste week). KUNSTKORTJES WARMOND Nico Stigter exposeert tot 31 mei met glas applicaties in Galerie De Pomp aan de Dorpstraat in War mond. Galerie De Pomp is dagelijks geopend van één tot vijf uur en van zeven tot negen uur 's avonds en woensda gochtend van tien tot twaalf uur met koffie. LEIDERDORP Atie Krumpman houdt in Galerie de Hollandsche Tuyn aan de Bruggestraat 1 in Leiderdorp een tentoonstelling welke door Jo Juda oud eerste concertmees ter van het concertgebouworkest op zaterdag 20 mei om vier uur wordt geopend. VOORSCHOTENAnton Pieck exposeert op zaterdag 27 mei en zondag 28 mei met zijn Marokkotekeningen in de Voorschotense Canard l'Orange, Oranjekade 35. Pieck maakte de tekeningen op een oriëntatie-reis door Marokko, waar hij de sfeer proefde om inspiratie op te doen voor het illustreren van de zestien delen van de Duizend en één nacht, een enorme opgave waar hij dertien jaar lang aan heeft gewerkt. Zaterag 27 mei is de tentoonstelling van vier tot 's avonds negen uur geoperjd en zondag 28 mei van één tot half zes. Eveneens in Canard a l'Orange is er op vrijdag 2 juni om acht uur 's avonds een kijkje in het leven van de tekenaar/il lustrator Anton Pieck aan de hand van 200 dia's, tekst en muziek en met kernachtige uitspraken van Pieck zelf. De toegang hiervoor bedraagt vijf gulden. WASSENAAR Ter gelegenheid van de kulturele weken in Wassenaar wordt in Galerie Kerkdam aan de Lange Kerkdam 113 in Wassenaar door een groot aantal kunste naars werk tentoongesteld. De tentoonstelling is geopend tot en met 3 juni en wordt vanavond om acht uur geopend door de heer A. J.M. van der Klaauw, wethouder van de gemeente Wassenaar. De openingstijden van de tentoonstelling zijn, dinsdag van vier tot tien uur, en woensdag tot en met zaterdag van tien tot vier uur. Onderzoek van de Oceanen' in Oranjerie van de Hortus jjane Fonda met een stevig in het verband zittende Vanessa Redgrave. ^Bvan Jane Fonda, Vanessa i Redgrave en Jason Robards J als de nukkige, maar als au- jteur reeds gevestigde schrij ver van keiharde detective- stories Dashiell Hammett zou de film niet meer dan een aan de oppervlakte blij vend damesbladenverhaal zijn gebleven over de avon turen van een Amerikaanse vrouw, die in het reeds door nazi-idëeen geinfiltreerd Eu- •opa een dierbare jeugd vriendin opzoekt. De film begint wanneer Lil lian, samenlevend met de cri- tisch ingestelde, maar als S schrijver zelf vrijwel uitge bluste Hammett driftig aan haar eerste toneelstuk bezig is. Ingewijden weten dat het „The childrens hour" is, dat op Broadway een fenome naal maar omstreden succes zal worden omdat daar de relatie tussen twee vrouwen allerlei lesbische associaties oproept. Het stuk werd in STUDIO Julia (16) met Jane Fonda en Vanessa Redgrave. Regie: Fred Zinneman. dat van het oorspronkelijke gegeven niets overbleef. Lillian's binding met jeugd vriendin Julia, van rijke ou ders maar demonstratief Eu ropa opzoekend om daar ten slotte in de vooroorlogse ver zetsbeweging tegen het opko mend nazisme te belanden, zijn voor Hammett aanlei ding om Lillian aan te sporen haai' vroegere jeugdvriendin op te sporen. Lillian, niet op haar mondje gevallen maar verre van een heldin, raakt daardoor ver zeild in een situatie die haar eigenlijk te machtig is maar die zij om wille van een oude vriendschap tot een goed einde wil brengen. Zinne- mann weet tijdens treinreis naai" Berlijn de spanning knap op te voeren voor wie 1936 onder de titel „These daarvóór in „Julia" alleen three" trouwens verfilmd maar door de toenmalige gel dende Hays-code zo verminkt Lillian's ontmoeting met de inmiddels helemaal in de ver zetsbeweging opgegane Julia is een scènetje dat ook al vallen er geen Oscars voor de beide actrices spoedig tot de klassieken wat acteer- kunst en spelregie zullen be horen. Gebaseerd op een niet meer dan veertig bladzijden tellend verhaal uit Lillian Hellman's bundel „Pentimen- to", een dank zij Alvin Sor- gent's voortreffelijk scenario boeiende film, over een jeugdvriendschap dit keer tussen twee vrouwen, waar van de een (Julia) door haar dominerend karakter het le ven van de ander gaat bepa len zonder dat er sexueel iets tussen beiden ontstaat. Ook al zou men uit Lillian Hellman's debuut „The chil dren's hour" andere gevolg trekkingen kunnen maken. Jane Fonda en Vanessa Red grave zijn grandioos en Fred Zinnemann's regie, weer tot in de puntjes verzorgd en daarom voor sommigen wat gladjes geeft ze de ruimte. MILO

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7