Beeldspraak met componist Ton Bruynèl TV-DRAMA ALS VOLKSKUNST TELEVISIE VANAVON TELEVISIE WOENSDAG RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT DINSDAG 16 MEI 1978 PAG] Ofschoon in en rond Hilversum figuren zich bewegen die geen heil en geen brood zien in Nederlands tv-drama - geen traditie, geen rou tine, geen regelmaat en zelden bo ven de middelmaat - en die het daarom liever op Kojak c.s. hou den, staan er dichter bij het tv- vuur gelukkig ook mensen met gans andere opvattingen daarover. Een van hen is Rients Slippens. hoofd VA- RA-drama, die televisie graag wil vergelijken met de volkskunst van de middeleeuwen, vooral daar waar die kunst steeds probeerde aan te sluiten op wat onder het volk leefde, wat het volk herkende, m.a.w. wat voor de gewone mensen werkelijkheidswaarde had Hij schrijft daarover in het Nederlands Theater- en Televisiejaarboek 1977, jaren lang uitgegeven in particulier beheer, maar wegens het falen van fondsen nu overgeno men door de staatsuitgeverij om dreigende verdwijning te voorkomen. Zonder dat het om louter nabootsing van de dagelijkse werkelijkheid ging, konden de makers van volkskunst niet onder de dwin gende eis uit dat wat ze deden herkenbaar moest zijn. De volkskunstenaar speelde in op wat de „mens van nu" bezig hield. Televisie drama kan in die zin vokskunst genoemd worden, omdat het ook de mensen van nu wil bereiken, anders zou men geen massame dium hoeven te gebruiken, en in wil haken op wat zij kunnen herkennen. Dit geldt voor alle soorten drama, of het accent nu op het onderhoudende en verstrooiende ligt of op het maatschappij-betrokkene. De volkskunst enaar kiest voor dit werk verder een vorm die gewild is. Slippens noemt als voorbeeld de Zweedse dramaproduktie „Det loser sig", die de Prix Italia in de wacht sleepte. Uitgangspunt van deze produktie was de wens "om aandacht te schenken in dramavorm aan de manier waarop mensen geconfronteerd worden met de sluiting van een fabriek en de gevolgen daarvan. Er waren concrete voorbeelden en één daarvan werd zorgvuldig geanaliseerd. Schrijver Kenneth Ahl en regisseur Krister Dahl zetten daarvoor een team mensen aan het werk, onder wie de belangrijkste acteurs. Het hieruit verzamelde materiaal uit ge sprekken met de betrokken mensen leidde tot een' soort blauwdruk van het beoogde tv-spel. Met deze structuur als steun probeer den vervolgens de acteurs via improvisaties de door de oorspronkelijke personen beleef de, strikt individuele emotie tot leven te brengen. Dit proces werd gevolgd door de camera, die de gespeelde handeling kon vast leggen op het moment waarop het (opnieuw) echt speelde. In de door schrijver en regie aangereikte ruwe vorm vulden de acteurs het echte drama in, nadat zij in gesprekken met betrokkenen in staat waren opnieuw te beleven wat de mensen zelf ook ervaren hadden. Die acteurs waren als het ware die mensen geworden. Het eindresultaat wekte de indruk, dat de moeilijkheden rond de fabriek nu ontstonden, dat de betrokkenen er nu op reageerden en dat de kijker mee maakte hoe dit doorwerkt op het persoonlij ke vlak. Slippens schrijft voorts de laatste te willen zijn om te beweren, dat het zo nu allemaal moet. Wel is het duidelijk, dat een dergelijke vorm van tv-drama een goed voorbeeld biedt van volkskunst en heel andere eisen aan de team en de acteurs spelen niet langer een rol, maar worden de mensen die zij uitbeel den, maar dit toch dankzij hun vakman schap. De regisseur fungeert wel als laatste man. Hij moet een keuze doen uit alle uit drukkingsmogelijkheden die hem op dat mo ment ten dienste staan. Hij is de verteller van het met de diverse elementen te compo neren verhaal. Maar hij zou het niet kunnen zeggen zonder de eigen inbreng van de be trokkenen. Het effect van deze werkwijze is dat er nauwelijks verschil bestaat tussen de werkelijkheid en het tv-spel. De ontwikkeling loopt van fictie naar werkelijkheid, van na bootsing van de werkelijkheid naar de wer kelijkheid zelf. Walter van der Kooi schrijft over het ont staan van het tv-drama uit het toneel, dat dit proces begon met een reportage van een toneelvoorstelling in een schouwburg, het geen ook nu nog gebeurt. De volgende stap was het opnemen van een bestaand toneel stuk in de studio, waarbij de regie grotere mogelijkheden tot benadering kreeg. Fase 3 ontstond, toen toneelacteurs een stuk instu deerden en dit in de studio speelden. Dit bleef echter de schouwburg in de huiskamer, met als voordeel dat dit voor de omroepen een niet te dure zaak was. Langzaam aan werd de tv zelf creatief door het in eigen beheer produceren van drama. Drama dat oorspronkelijk voor de tv geschreven moest gaan worden. Maar zeker in een land als Nederland zonder werkelijke toneelschrijf traditie was het een probleem wie voor de tv zou gaan schrijven. Een van de oplossin gen is gevonden in het tot tv-spel of tv-serie bewerken van bestaande verhalen en ro mans. Zo kregen we een seizoen waarin de boekenkast niet van de buis was weg te denken. Het bewerken van Nederlandse boe ken heeft als achtergrond, dat de kijkers dol zijn op drama en zeker op dat van eigen bodem. Origineel voor de tv geschreven werk is heel moeilijk te krijgen Bij de bewerking van een beroemd boek stralen al meteen het prestige van auteur en kunst op de tv-makers af. Het enige criterium hierbij moet echter zijn, dat er goed tv-drama ont staat. En daaraan ontbreekt het nogal eens. Het verdient daarom de voorkeur, zo conclu deert v.d. Kooi, om direct voor de tv bestemd drama te schrijven, waarbij het realistische genre tot nu toe alleen gemaakt werd door de VARA, hetgeen al- iets zegt over de invalshoek die daarbij gebruikt werd. Men kan niet zeggen dat dit in alle gevallen gelukt is, maar er werd wel iets in duidelijk ge maakt over de manier waarop de samenle ving in elkaar steekt. Uit wat uit het buiten land op onze tv werd vertoond blijkt veel direct geënt op de maatschappelijke verhou dingen. De lijst is te lang om op te noemen. Je kunt je alleen maar verbazen en treurig worden over het feit dat deze zaken in ons land zo zelden aan bod komen. In onze eigen geschiedenis, onze politieke en sociale ver houdingen ligt voldoende thematiek voor Nederlandse tv-spelen. Maar wie zal dit ma teriaal schrijven? Scène met Marlies de Graaf en Leo Beijers uit de tv-serie „Klaverweide", waarin de VARA graag een stuk volkskunst ziet. makers stelt dan we tot nu toe gewend doen dan het registreren van wat wordt waren. Waarschijnlijk als gevolg van de to- aangegeven. De conflicten in de laatste ja- neeltraditie, waaruit ons tv-drama voort- ren, vooral in de boezem van de VARA met komt, is het tv-spel vooral het werk van één de schrijverscollectieven rond „Klaverweide" schrijver. Hij komt met een idee, werkt dat etc., wijzen erop, dat er wanneer het gaat uit in dialogen en spelhandeling en de regis- Qm een dergelijke vorm van tv-aanpak niet seur completeert dat met een aantal camera- langer een dominerende rol voor een schrij- standpunten en bewegingen die niets meer ver is weggelegd. Hij wordt deel van een Een heel ander verhaal is dan weer wat Claus Brockhaus in zijn bijdra ge aan de orde stelt: Onze acteurs zijn allemaal prima vakmensen. Je moet ze alleen weten te gebruiken. En dat weten de meeste regisseurs niet. Ze kunnen niet met de acteurs omgaan. A „Beeldspraak", het kunstprogramma van de NOS, is dit keer gewijd aan de componist Ton Bruynèl, die alles mee heeft om te beantwoorden aan het klassieke beeld van een compo nist. Rustig formulerend en werkend in een boerderijtje aan de Vecht. Buiten die muren het lawaai van bouwend Utrecht en daarbinnen ul tramoderne geluidstechnische voor- Windkracht 16 In het informatieve jongerenprogram ma van de EO is het onderwerp: „Ik ben de wijnstok: jullie zijn de ran ken." Ned. I. 19.00 uur. Deze dingen zijn geschreven De twaalfe aflevering van „De Bijbel open" gaat over'overlevering en ont staan van de tekst van het Nieuwe Testament Ned I. 19.30 uui Zomer '78 Rien van Wijk produceerde en regis seerde voor de TROS een muzikaal programma rond Shirley, Champagne en Lee Towers. Deze artiesten openen vanuit Zandvoort het badseizoen 1978. Ned.II, 19.24 uur. Tatort Erika Marquart wordt geobserveerd, gefotografeerd en gevolgd. Ze blijkt te voldoen aan de eisen voor een lugubere transaktie. Horst Bremer wordt verliefd op haar. maar het blijkt al snel geen echte liefde te zijn. Hij wil haar namelijk gebruiken om zijn broers verloofde uit de DDR naar West-Duitsland te smokkelen, waarbij Erika een beloning van 5000 mark wordt beloofd. Ned. II, 20.27 uur Sesjun Cees Schrama presenteert vanuit het Cultureel Centrum „De Flint" in Amersfoort jazz en blues. Vanavond spelen Lionel Hampton and his Giants of Jazz. Ned. II. 23.05 uur Voor de kinderen De AVRO brengt woensdagmiddag een nieuwe aflevering van de Bere- bios, waarin veel aandacht voor de „Bereboot" en een filmpje van Char lie Chaplin. Woensdagmiddag Ned. I, 15.30 uur. NEDERLAND 1 Teleac 18.20 Waarom werk je eigenlijk?, afl. 4 NOS 18.50 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal EO 18.59 Windkracht 16 19.30 De Bijbel open, afl. 12, slot 20.00 Heer, ik hoor van rijke ze gen, zang en muziek 21.00 Nader bekeken NOS 21.37 Journaal 21.55 Den Haag Vandaag 22.10 Beeldspraak (Ton Bruynèl, de klank) 22.40 Journaal NEDERLAND 2 NOS 18.50 Staatsloterij (699, trekking 2) 18.55 Journaal TROS 18.59 Calimero, tekenfilmserie 19.12 De lynx, dierenfilm 19.24 Zomer '78, muziek en zang NOS 20.00 Journaal TROS 20.27 Tatort, TV-serie (Transit in Jensens) 22.10 Aktua TV 23.05 Sesjun (Lionel Hampton) NOS 23.35 Journaal DUITSLAND 1 18 00 Die Grashupfer-lnsel, jeugd serie (Entdeckt!) 18.10 Papotin Co, poppenshow 18.40 Peter macht Hausaufgaben, tekenfilm. 18.50 Journaal. 19.00 Die Zwei von der Tankstelle, TV-serie (Der Heiratsantrag). 19.40 Oh dieser Vater, TV-serie (Der nackte Vo gel) 20.15 Hier und Heute 20.45 Salzburg und Salzburger Nockerln 21.00 Journaal 21.15 Nonstop Nonsens 22.00 Report: Baden-Baden 22.45 Elnsatz in Manhattan (Ko jak), TV-sèrie 23.30 Tagesthemen 24.00 Sport (boksen) 00.45 Journaal DUITSLAND 2 18.00 Journaal. 18.10 Berufsre- port (levensmiddelen). 18.40 Die drehscheibe. 19.20 Marchen der Völker, tekenfilmserie (Honga rije). 19.40 Der rosarote Panther, tekenfilmserie. 20.00 Journaal 20.30 Winchester 73 Amerikaanse speelfilm (1950) van Anthony Mann met James Stewart, Shel ley Winters en Dan Duryea in Western. 22.00 Journaal 22.20 Vom Prager Frühling ins Exil 23.00 Gregory Peck, Hollywood ohne Allüren 23.40 Das Musik-Portrat (Mozart, Liszt, Jolivet) 00.50 Journaal DUITSLAND 3 WDR: 18.00 Schooltelevisie. 19.00 Sesamstrasse. 19.30 Cur sus algebra, les 32 20.00 Journaal 20.15 Lander, Menschen, Aben- teuer (Von der Wis zum Grab) 21.00 Journaal 21.15 1st die Rundfunkf bedroht?, vakbond van de TV 22.00 Momente 22.15 SpStere Heirat nich geschlosaen. 23.00 Sport 23.30 Gewusst wie (Eine grube für Findige) 24.00 Journaal ENGELAND BBC 1: 18.05 John Cri Newsround. 18.10 Stopi sport. 18.35 Roobarb. 18.40 naal. 18.55 Nationwide, nieuws. 19.50 The Feathe Father Gang, TV-serie 20.40 It ain't half hot Mui^ serie 21.10 The Standard, TV-sei 22.00 Journaal 22.25 Singapore, one Dream 23.15 Sportnight 00.15 Play Golf BBC 2: 20.00 Journaal 20.05 A Woman's Place? 20.30 Newsday, actualiteite 21.10 Chronicle 22.00 Rhoda, TV-serie 22.25 The Man Alive Reporl 23.15 Living on the Land 23.40 Journaal 23.50 The old Grey Whistle)' muziekmagazine 00.50 Sport (tennis) BELGIË NEDERLANDS 1 18.00 Bereboot. 18.05 Mouse and the Quator Bac 1 voor de jeugd. 18.55 Wolf Bietje, korte film. 19.05 Hun tisch Verbond. 19.35 M< 19.45 Journaal. 20.10 Dolle Dinsdag, show 21.00 Verover de aarde 21.50 Ferre Grignard en O1 Adams, zang 22.30 Muziekwedstrijd KonE sabeth 23.00 Journaal BELGIË NEDERLANDS 2 20.10 Slisse en Cesar, TV- afl. 10 20.45 Panorama, actualiteit 21.10 Rozegeur, maneschij liefde t „A Mezzanotte va la rj del pieacere", Italia speelfilm (1975) vanl- cello Fondati met Cl Cardinale, Vittorio man en Monica Vitti. BELGIË FRANS 18.00 Aeiou, voor kleuters. 1,2,3 Cinéma..., voor de jj 18.30 Zigzag, spelprogri 18.45 TV F, voor de vrouw (<m pignons). 19.15 Antenne-So" gionieuws. 19.30 Journaal. L Le Japon (Japan), document. 22.00 Journaal. 22.15 Entrée. (jongeren in de landbouw). L Journaal. e BELGIË FRANS 2 18.45 Schooltelevisie. 19.5^' voir-vivre (diëten en recep 20.25 La Corde au Cou (De 0 Boiscoran), TV-serie. 21.20 l na Mercouri. °cl)i NEDERLAND 1 AVRO 15.30 Berebios 17.15 Gitaar spelenderwijs (2), les 8 DUITSLAND 1 11.00 Journaal. 11.25 Das Fern- sehgericht tagt. 12.55 Antiqiiita- ten (Ver)führer (Polstermöbel). 13.05 Report: Baden-Baden. 13.55 Presseschau. 14.00 Jour naal. 17.10 Journaal. 17.15 Expe- drtionen ins Tierreich (Leben zwi- schen Ebbe und Flut). DUITSLAND 2 17.15 Turn mit! 17.25 Herr Daniel passt auf. 17.30 Neuès aus Uh- lenbusch. ENGELAND BBC 1: 7.38 TV-cursussen. Schooltelevisie. 11.45 You&' me, voor kleuters. 13.45 naai. 14.00 Pebble Mill, lunc£ gramma. 14.45 Bagouss. Schooltelevisie. 16.55 School, voor kleuters. 17.201* ley's Comets, kinderprograi 17.40 The Canal Children, jd0 BBC 2: 7.38 TV-cursussen. ff Gharbar, voor Aziaten. 12.00P1 School. 12.25 Social ScienJ" Post-experience. 17.55 TVJ sussen. BELGIË NEDERLANDS 1 ei, II 16.30 Tip-Top, voor de jeugdfk Shirley zingt „Nothing has changed" in „Zomer '78" De laatste aflevering van „Het gat van Nederland" heette merkwaardigerwijze „Geschie denis van een plek". Wij kre gen haar zondagavond bij de VPRO te zien en het was uite raard het programma dat mij bijbleef uit al hetgeen ons met de pinksterdag werd voorge houden. Het zal mij trouwens ook tot in lengte van dagen bijblijven. De „plek" was het concentra tiekamp Amersfoort, waar tij dens de oorlog Nazi-beulen als Berg en Kotalla tekeer gingen Geschiedenis ervan werd ge schreven door Hans Verhagen, die daarbij de niet geringe steun kreeg van Armando, vooral voor zover het de voor geschiedenis betrof. De docu mentaire bestond vrijwel uit sluitend uit interviews met mensen, die de hel van toen ter plaatse hebben ondergaan. Al len slachtoffers uiteraard, maar onder hen een SS'er, die destijds tot de „goeden" moet hebben behoord. Hans Verha gen voerde die gesprekken. Meer dan ooit kwam aan het licht hoezeer hij beschikt over een feilloze „interview-tech- j niek" die overigens daarom zo uitermate doeltreffend is om dat ze helemaal geen techniek is, maar eenvoudig bestaat uit een echte diepgaande belang stelling voor mensen en ver schijnselen. Zoals uit iedere meter film bleek dat Verhagen zich op het werk met een bijna bezeten grondigheid moet heb ben voorbereid. Die gesprek ken waren dus op een volstrekt integere manier zo onthullend als het menselijkerwijze maar mogelijk is. Maar daaronder was natuurlijk weer een hoog tepunt. Het verhaal dat de pas- cifistische verzetsstrijder G. Kleinveld met een welhaast huiveringwekkende (bewogen) exactheid vertelde. Dat de do cumentaire, die bijna 3,5 uur duurde, van minuut tot minuut fascineerde, moet natuurlijk ook aan de voortreffelijke montage hebben gelegen, waar in Wim Louwrier een beslissen de stem had. Daarmee immers werden met grote trefzeker heid, maar zonder de geringste kunstgrepen, achtergronden en sferen blootgelegd, die de „Plek" al is dat vervloekens- waardige kamp dan ook allang met de grond gelijk gemaakt tot het einde der dagen een perfide-duister oord zullen blij ven doen. Men moet deze mo numentale documentaire voor al goed bewaren. Ook het verre nageslacht zal toch nog wel eens willen herdenken. Van echt feestelijk vertier was er met dit sombere Pinksteren op het scherm eigenlijk weinig sprake. Maar de KRO had gis teravond dan toch wel de „Wil lem Nijholt show". Die was gebaseerd op het thema van de gespleten persoonlijkheid. De lieve Willem werd uitgespeeld tegen de keiharde Nijholt, maar tenslotte werden beiden uiteraard toch weer verenigd tot een uitstekende showartiest die Willem Nijholt ongetwijfeld is. Het dubbeloptreden leidde wel tot de voor de hand liggen de beeldgrappen en ook was er iets te veel verklarende en dus de vaart remmende tekst no dig, maar het geheel leverde toch zeker een prettig uurtje divertissement op Ook vertoonde de KRO nog eens „Godspel", een film van David Greene naar de gelijkna mige musical van Stephen Sch wartz naar teksten van het Matte üs-Evangelie. Ik moet zeggen dat ik persoonlijk niet erg gesteld ben op deze profa- naties-met-de-beste-bedoelin- gen. Waarschijnlijk zou er niets aan de hand zijn als je ook maar enigszins zou kunnen vol houden dat iedere overeen komst met figuren uit de Bijbel „op louter toeval berust". Maar dat is met deze „Godspell" net trouwens als met „Jesus Christ Superstar" natuurlijk volstrekt onmogelijk. Van de zaterdagavond herin ner ik mij hoofdzakelijk nog een goede reportage van Will Simon in Televizier Magazine over de requiëmdienst, die in Rome voor Aldo Moro werd gehouden met daaropvolgend enige terzake doende informa tie over de duistere politieke situatie in Italië. HERMAN HOFHUIZEN HILVERSUM I PP: 18.19 Uitz. CDA. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. NOS. 19.15 Accoord, amateur muziekbeoefening. 20.00 (S) AVRO Totaal Theater (22.30 Nws 22 40 Radioioum.). 23 55 Nws HILVERSUM II NOS 18 00 Nws. KRO 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels: pianomuziek 18.50 Verkenning sociaal-maatschap pelijke informatie KRO-RKK 19 00 Kerk in meervoud 19 30 (S) Zin in muziek. 20.00 Nws 20.05 Overwi 20.15 (S) Komponist en radio Rudolf Escher (3). 21.30 Spel'I 1977-1978 NOS: 23.00 (S) Met heil) op morgen. 23.55 Nws HILVERSUM III NOS 18 03 De vacaturebank 18. NOS-maal VARA. 19.02 (S) Popr strukhe. 20.02 (S) Nashville 21.' Popdonder. ca. 23.02 (S) Wach middernacht 00.02 (S) Nacht draai 02 02 (S) Peter Holland (S) Truck Lionel Hampton is te gast in „Sesjun" van de TROS. HILVERSUM I TROS 7 00 Nws 7 02 Ontbi|t-soos, Lichte en populaire klass. muz. 7.30 Nws 7.41 Aktua. 8 30 Nws. 8.36 Gym v.d. huisvrouw 10 00 (S) Ramblers a go go. muz. progr. 1030 Nws. 1033 (S) Kom eens langs in Scheveningen. amus. progr. 11.45 (S) Cafè-chantant 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw 12 30 Nws 12.41 Aktua 2. 13.00 (S) Raad een lied, of niet, muzikaal en telefoonspel. 13.30 (S) Sport na sport, kinderprogr. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte, klass verzoeken 15.00 (S) Als dat zou kunnen, verzoekprogr (15 30 Nws16 30 (S) Kernpunt, gesprekken OVERHEIDSVOORL 17 20 Een uitz van het ministerie van volkshuisvesting en ruimtelijke ordening TROS 17.30 Aktua HILVERSUM II VARA 7 00 Nws 7 11 Ochtendgym 7 20 In de Roode Cirkel (8.00 Nws 8 50 Ombudsman 9.00 Even muziek (1). NOS 9 20 Je moet wat worden progr voor ouders en kinderen. 9 35 Waters! VARA 9 40 Even muziek (2) iO.OO Radioweekblad, (11.00 11 30 De Franse opera (33) 1910- ra 12.00 Tongeren (België) Cen 13 00 Nws 13.11 Dingen van deM|; 13.30 Stoomradio 16 00 Nws. Nathalie, hoorspelserie. 16.45 I el grammofoonmuziek. 17.00 (S) poleorkest. RVU 17.35 MensL fouten in het verkeer (1). VARA: Meded. HILVERSUM III KRO: 7.03 (S) Drie op je boter' 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S)n draait op verzoek verzoekverl ll. 12.03 (S) Drie tussen de middag. (S) Pink Pop 1978 HILVERSUM IV NCRV 7 00 Nws. 7.02 Het leöe woord 7.08 (S) Te Deum Laud cf 7 30 (S) Preludium 9.00 Nws 9,( j Schoolradio. 10.00 (S) Orkesl 12 00 (S) Tafelmuziek. (12.00 f13 werken uit de Romantiek. 12.30 6 ma-progr 13.30 Middagsymfeb 14.00 Nws 14 02 Verhalen uil dim reldliteratuur 14 19-17.00 (S) El Oneguine. opera van Tsjaikowsky oc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2