Hechte eenheid op weg naar Europese Bob Dylan zet voor 9t eerst voet op Nederlandse bodem CONCERT-AGENDA KLASSIEK BLUE OYSTER CULT: Bernstein zet zich in voor Parijse exotica van Milhaud Platen ZATERDAG 6 MEI 1978 LEIDSE COURANT Zaterdag 6 mei De Amerikaanse formatie Blue Oyster Cult treedt op in de Vliegermolen in Voor burg. Aanvang 20.00 uur. Radio Birdman Australische groep, die gedreven rock and roll brengt, treedt op in Eksit te Rotterdam. Ekke is te horen met levendige folk-muziek in het theehuis van 0'16 (Oosteinde 16 Voorburg). Aanvang 22.00 uur. Maandag 15 mei Het jaarlijkse Pinkpopfestival met Partner, Mothers Finest, Graham Parker and The Rumour, Thin Lizzy, Robert Gorden en Link Wray, Journey en Jonathan Richman and the Mo- Dinsdag 9 mei De Manhattan Transfer geeft dern Lovers, alsnog hun uitgestelde concert in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag. Aanvang 21.00 uur. Wreckless Eric geeft een optreden in Paradiso in Zaterdag 13 mei De Engelse formatie Jethro Tuil Amsterdam, treedt op in het Nederlands Congresgebouw te Den Haag. Aanvang 20.00 uur. Randy Newman geeft zijn eerste Nederlandse con- Zondag 14 mei Mothers Finest m Paradiso te cert in het Congresgebouw in Den Haag. Aanvang Amsterdam. 20.00 uur. p Sinds een jaar of tien gonst het regelmatig van de geruch ten: Bob Dylan zou deze kant opkomen. En jawel, vorige week donderdag werd het of ficieel bekend: Dylan komt. Op vrijdag 23 juni zet deze legendarische Amerikaan voor het eerst voet op Hol landse bodem. In bet Rotter damse Feyenoordstadion zal het zich allemaal gaan afspe len. In totaal kunnen vanaf acht uur 's avonds 50.000 men sen Dylan met dezelfde band aan het werk zien, waarmee hij eind maart, begin april een tour maakte door Japan, Australië en Nieuw Zeeland. Het Rotterdamse concert be tekent de afsluiting van het driedaagse „Rotterdamse Folk '78", een happening die zich voornamelijk in de Doe len afspeelt. De komst van Dylan is voor een deel te dan ken aan bet snelle reageren van de gemeente Rotterdam. De organisatie is in handen van Mojo-Concerts uit Delft. Het is tevens de eerste maal dat Dylan op het vaste land van Europa te zien is. Het laatste Europese concert vond plaats op 31 augustus 1969 op het eiland Wight. Behalve Ne derland doet Bob Dylan ook Engeland. Duitsland en Fran krijk aan. Rotterdam heeft echter de primeur van de Eu ropese tour. Het gigantische gebeuren in het Feyenoord stadion begint 's middags om vier uur met een optreden van Eric Clapton en z'n band. Inmiddels is ook de band van Dylan bekend: Alan Pasqua (toetsen); Billy Cross (lead-gi- taar); Ian Wallace (drums); Steven Soles (rhythm-gitaar); Jerry Scheff (basgitaar); Da vid Mansfield (viool/mandoli ne); Bobbye Hall (percussie); Steve Douglas (klarinet/sax); en een back-up vocal group met de dames Joann Harris, Helena Springs en Carolyne Dennis. Bob Dylan (werkelijke naam Robert Allan Zimmerman wordt beschouwd als een van de belangrijkste figuren uit de rock-geschiedenis. Sinds het begin van de jaren zestig is hij actief bezig, in het begin vooral in de folk-muziek. Door toedoen van Peter, Paul en Mary die zijn song „Blowing in the Wind" tot hit maakten, wordt Dylan steeds populair der. Bepalend is daarbij dat zijn texsten erg belangrijk zijn en tegen de maatschappij aan schoppen, waarmee Dylan zichzelf bombardeerde tot de eerste echte en enige protest zanger. Zijn protest-roem wordt alleen nog maar groter als zijn elpee „Times they are changin" wordt uitgebracht in januari '64. Single-hits zijn tot nu toe voor Dylan nog niet weggelegd. Pas in maart '65 zal hij een hit krijgen met „Subterranean Homesick Blues". Met die single wordt al duidelijk dat Dylan het pro- test- en folkwezen meer en meer de rug toekeert, en dat de rock 'n roll zijn intrede doet. Het betekent een teleur stelling voor de fans van het eerste uur, maar daartegen over een verbreding van het publiek, dat Dylan op de roek- toer volledig ziet zitten. In deze periode krijgt Dylan ook steeds meer contact met en invloed op de groep „The Hawks", die later onder de naam „The Band" voor een sensatie onder rock-liefheb- bers zorgt. Met de tweede el pee van deze groep in '69 ver brokkelt dat contact weer. In '75 werken ze nog eenmaal samen tijdens een grote Ame rikaanse tournee en spelen mee op Dylan's elpee „Planet Waves". Bij het uiteenvaljen van The Band, vorig jaar, duikt Dylan weer even op tij dens het afscheidsconcert in San Fransisco's Winterland. Een belangrijk jaar voor Dy lan is 1966, wanneer hij in juli met de motor over de kop slaat. Het werd met recht doodstil rondom Dylan. Er werd voorzichtig gefluisterd dat hij of deze aardbol verla ten had, of krankzinnig zou zijn geworden of helemaal De legendarische Bob Dylan. Hier tijdens een optreden in Tokio. verlamd. Ondertusen zat Dy lan gewoon in zijn huis in Woodstock bij te komen van de ernstige verwondingen die hij bij het ongeluk opliep. Na een paar maanden begon hij weer songs te schrijven, die in oktober '67 op de plaat wer den gezet. Van die periode stammen ook de zogenaamde „Basement Tapes", die pas in '75 op de plaat verschenen. In de jaren na '67 maakt Dylan nog verschillende Amerikaan se tournees en maakt een hele reeks platen. Hij speelt zelfs een zeer middelmatig rolletje in een film, die ook al weinig succesvol genoemd mag wor den. Van de platen die hij sindsdien maalde mag alleen „Desire" niet onvermeld blij ven. Het wordt Dylans best verkochte album tot nu toe. Momenteel is Bob in Amerika bezig aan opnamen voor een nieuwe elpee, die deze zomer zal worden uitgebracht. Het is nu al zeker dat Dylan tijdens het Nederlandse concert enke le nummers van die elpee ten gehore zal brengen, wat we derom een primeur voor Rot terdam is. Over het concert kan verder nog gezegd worden dat het geen akoestische set zal bevatten. De kaartverkoop is vandaag begonnen. LEX NIGGEBRUGGE De Amerikaanse formatie Blue Óyster Cult is eigenlijk alleen in Amerika een super- groep. De fanatieke Neder landse muziekliefhebber zal de naam wel eens zijn tegen gekomen en heeft misschien een van de alweer zes ver schenen elpees gekocht. Wat Blue Óyster echter mist is een gezicht, de uitstraling die net het onderscheid vormt met de andere muziekmakende groe pen, waardoor bekendheid ge waarborgd wordt. Gezichtsbe palend voor deze groep is mis schien Patti Smith die „Baby Ice Dog" en „Career of Evil" voor de band schreef en de vriendin is van gitarist/pia nist Allen Lanier of de fabel achtige laser-show, die steeds weer ter sprake komt omdat Blue Óyster Cult de enige is, die heftig van deze nieuwe vorm gebruik maakt. „Dat de groep geen eigen ge zicht heeft komt waarschijn lijk doordat er geen leider is. We zijn een bijzonder hechte democratische band en willen zo ook op het publiek overko men. daarbij heeft niemand echte sterallures" aldus Do nald Roeser, de solo-gitarist en een van de zangers van Blue Öyuster Cult. Hem is... de on dankbare taak gegeven om twee dagen lang van de vroege morgen tot de late avond aan de pers in Nederland te vertel len dat Blue Öyster Cult niet een nieuw soort eetbaar ge recht is. „Die promotie hoort erbij. Als de groep ook hier bekend wil worden zal er iets aan gedaan moeten worden" De verlegen Donald Roeser is een van de oprichters van Blue Öyster Cult. Samen met jramm*. Allen Lanier en Albert Bou- chard (drums en zang) kreeg JgHgi de band als „The Soft White IfBmk Underbelly" aan het einde van de jaren zestig, vorm. De rock- journalisten Sandy Pearlman v.; en Richard Meltzer kregen in- %- $jjt\ teresse in de groep nadat ze M hen een keer had zien optre- fjÈ den. In de daarop volgende ÉHËÊs flllPlilk», f jaren is vooral de tekstinbreng $BBm. Mi f van Sandy Pearlman erg groot. Met een voorliefde voor occultisme en andere boven- ^RHh|hhhHw natuurlijke krachten besluit r IImÊ&r de groep zijn naam te ver an- Pf -é JillÉ|pil J|ffljj|§||f deren in Blue Öyster Cult, WiÊÊÊém, j|jg|ggg||p maar niet voordat de groep wordt gecompleteerd met bas sist Joe Bouchard en gitarist Blue Óyster Cultmet Donald Roeser (Tweede van rechts). Eric Bloom. Het eerste album „Blue Öyster Cult" maakt de muziekrich ting duidelijk: hardrock. On danks de goede kritieken duurt het even voordat ze na tionale bekendheid krijgen. Die bekendheid is voor een groot deel te danken aan hun tourschema. „Ons leven heeft tot nu toe bestaan uit het ma ken van tournees. Het hele jaar door zijn we onderweg met uitzondering van de paar weken dat we een elpee opne men. Zes jaar lang zijn we van de ene plaats naar de andere getrokken. In het begin vond ik het erg leuk maar na deze Europese tournee gaan we het wat rustiger aan doen. Ieder wil een keer vakantie houden, wat meer tijd besteden aan zijn gezin en het schrijven van nummers. Veelvuldig optreden was vooral in het begin voor ons erg belangrijk. Het was de enige manier om onze platen te verkopen omdat die nauwe lijks op de radio gedraaid wer den". Blue Öyster Cult is voor zijn optredens aangewezen op gro te zalen. „Dit komt door de laser-installatie die we gebrui ken". Die laser-installatie zorgt ervoor dat het publiek bij de show betrokken wordt. Door de drie-dimensionele ei genschappen van de laser ont staan er tunnels van licht die op het ritme van de muziek kunnen bewegen, waardoor het er op lijkt alsof de zaal gaat zweven. Door middel van aangebrachte spiegels en licht bundels vanuit het plafond van de zaal kunnen er nog tal van andere effecten verkregen worden. De laser-show van Blue Oys ter Cult is een spektakel om naar te kijken omdat het on begrensde mogelijkheden biedt. „We konden de kostbare installatie pas kopen nadat „The reaper" van de elpee ..Agents of fortune" een we reldhit werd, nu drie jaar gele- „Het laser-systeem gebruikt ontzettend veel stroom. We hebben dan ook vaak extra electriciteits- voorzieningen no dig omdat de hele installatie een-derde van ons totaal stroomverbruik neemt". Tijdens de tour is er een con stante verandering van reper toire. Niet alleen om het pu bliek dat meerdere malen komt kijken, niet steeds de zelfde show voor te schotelen maar ook om de verveling en eventueel optredend automa tisme van de groepsleden te gen te gaan. We veranderen en arrangeren de nummers, die we spelen steeds opnieuw waardoor er een frisse wind door de gelederen blijft waaien. De muziek is de laatste jaren nogal veranderd. Waren ze eerst op de echte hard-rock- toer met onder meer keihard gitaarspel, de laatste elpees zijn wat gemoedeUjker gewor den. Dit komt onder andere doordat Sandy Pearlman niet meer de voornaamste tekst- en muziekleverancier is. Hij heeft zich teruggetrokken waardoor de rest van de leden wat meer naar voren zijn gekomen. Pearlman is nu manager van onder meer The Dictators. Die verandering in de muziek komt ook doordat ze niet meer' met z'n allen it een groot huis wonen zoals vroeger. De num mers werden toen eigenlijk met elkaar geschreven. Door dat een aantal leden met hun gezin ergens anders gingen wonen werden de teksten en muziek individueel geschre ven. „Ik heb thuis een vier- sporen bandrecorder staan. Als ik een nummer heb ge schreven neem ik het op. Te gen de tijd dat we een elpee gaan maken, maar vaak veel eerder laat ik de tape horen, aan de andere leden. Deze ge ven dan kritiek en hun me ning. In de studio zoeken we de beste opnamen uit, die we allemaal apart gemaakt heb ben en nemen die met de groep op". Als het zware tou- ren achter de rug is begint Donald Roeser aan een solo-el pee. „Het is zonde om in de tijd dat we niet met elkaar optreden niets te doen, daar om begin ik aan een solo-pro ject, mocht er dan iets met de groep mis gaan, dan kan ik altijd nog alleen verder" HANS PIET Tijdens en kort na de Eerste Wereldoorlog heeft zich in Parijs een welhaast demon stratieve reactie geopen baard tegen de zware laat-ro- mantische bekentenismuziek van Duitsland en Oostenrijk het poëtische, soms vaag- symbolische impressionisme Frankrijk zelf. Na de we reldbrand wilden de jongeren een heldere, probleemloze, ongecompliceerde muziek, louter omwille van bet ple zier. Tegelijkertijd stelden de aankomende componisten zich open voor de door de beeldende kunstenaars al eer der ontdekte exotische kunst van buiten Europa. In dat kader moeten de vroe ge werken van Darius Mil- haud worden geplaatst. In 1917, toen hij 25 jaar was. ging hij als secretaris van de dichter-diplomaat Paul Clau- del naar Brazilië. Hoewel hij er slechts anderhalf jaar bleef, had de inheemse mu ziek daar een sterke invloed op hem, getuige zijn „Sauda- des do Brazil", twaalf pianos tukken met als titels de na men van stadswijken van Rio de Janeiro, afgelezen van de eindstations van de tramlij nen. Deze dansen, nu eens wild en uitgelaten,dan weer teder of treurig, werden door hun componist al gauw in een orkestraal kleedje gestoken. In die versie is een viertal ervan te beluisteren op een kostelijke plaat die Leonard Bernstein zojuist.met het Or- chestre National de France heeft gemaakt (EMI-HMV 065-02945). Deze vier Saudadeszijn overigens maar korte toegif- In het al legendarische „Le Boeuf sur le toit" (De os op het dak) ging het om bewerk ingen van populaire Brazi liaanse melodieën die Mil- haud door een telkens terug kerend motief met elkaar had verbonden tot wat hij een „bioskoop-symfonie" noemde en waarvan hij hoopte dat die zou kunnen dienen als illus tratie van een soort Chaplin- film. Jean Cocteau echter maakte bij de muziek een bal let. waarmee de componist achteraf niet zo gelukkig was omdat hij zijn muziek daar voor niet zo geschikt achtte. In elk geval werd die muziek in het Parijs van de jaren twintig zo populair dat er zelfs een café naar werd ge noemd. Hoe vermakelijk deze muziek ook is en hoe goed ze door Bernstein is uitgevoerd, het sterkste stuk op de plaat is toch „La Création du Monde" (De schepping van de wereld). Dit is echte balletmuziek, ge maakt in 1923 na een bezoek van Milhaud aan de wijk Har lem in New York, waar hij ragtime en blues leerde ken nen. Wij mogen zijn muziek niet meten aan onze huidige kennis van jazz want Elling ton (op wie Milhaud, wat wei nig bekend is, invloed heeft uitgeoefend) en Armstrong moesten nog goed en wel be ginnen. Milhaud schreef zijn muziek bij een libretto van Blaise Cendrars die negerle genden over het ontstaan van de wereld had verzameld. De ouverture (De geest Gods zweeft over de wateren) wordt bepaald door ee bluesmelodie van de saxofooi met strijkersfiguren en ma gisch paukenspel. Dan vola een verbeelding van de chaa waaruit drie goden te voojj schijn komen met huivering wekkende bezweringen, gé steund door het slagwerk. TVj een fuga in het ritme van dj rumba worden hemel en aal de gescheiden en ontstaat creaturen van allerlei aard opgeroepen door een tere el soms ook vinnige hobomeid die. Na een opzwepende roi\ dedans ontstaat dan het eer, ste mensenpaar en al gaui voert een dans der begeert^ naar een orgie. Als de orgï\ i eindigt gaan de dieren en an dere schepselen weg en kui sen man en vrouw elkaal Een zwevend, dissoneren] slotakkoord is in een sfeej van weemoed het bitterzoet In zijn rake beknoptheid is c partituur voor achttien insti menten een meesterwerk. Toen Milhaud in 1974, 81 jafy oud stierf, werd de verondeu stelling uitgesproken dat h(, zichzelf zou hebben overleef!— en dat zijn oude werken, du een halve eeuw eerder zovel stof deden opwaaien, ons nil veel meer te zeggen zoude hebben. Het tegendeel nj, waar: „La Création du Mort de" wordt, meestal zonde1, ballet, alom nog veel ga,] speeld. En het omvangrijky levenswerk van Milhaud, hoE ongelijk ook van kwaliteit, bij vat nog wel meer juweeltjet| die zich stellig zullen handhfa J. kasandeP The Band Een legendari sche Canadese groep past het een legendarisch afscheids concert te geven. En dat is wat The Band vorig jaar gedaan heeft in San Francisco's Win terland. Van dat eenmalig ge beuren is een driedubbelelpee verschenen, onder de toepas selijke titel „The Last Waltz". Alle grote nummers van The Band (onder andere Stage- fright", „The Weight" en „The Night they drove Old dixie down") staan op dit album, dat daarmee direct de ontwik keling van deze groep laat zien. „The Last Waltz" (ook te horen in een speciale composi tie van Robbie Robertson) is behalve een Band-document ook een belangrijk overzicht geworden van de hedendaagse rock. doordat een hele rij roek-giganten aan het af scheidsconcert meewerkten. Neil Young („Helpless"), Joni Mitchell („Cayote"), Neil Dia mond („Dry your eyes"), Dr. John („Such a night"), Eric Clapton („Further up the road") en Van Morrison („Ca ravan") zijn zo enkele wals- lustigen. En niet te vergeten Bob Dylan, met wie The Band drie albums heeft gemaakt. De eerste vijf plaatkanten zijn een weergave van het af- scheidsoptreden (dat ook op film werd vastgelegd) en de laatste elpeekant is studio werk. The Band wordt op dit album ondersteund door een groot orkest, wat de platte- landsrock nog meer versterkt en swingender maakt. Over de hele linie wordt er uitstekend gemusiceerd op deze elpees, die iedereen in huis zou moe ten hebben. (Warner Bros). Strawbs De titel van de nieuwste elpee van The Strawbs „Deadlines", geeft wonderwel aan op welk spoor deze groep rond zanger/gita rist David Cousins de afgelo pen jaren zat. Op deze nieuwe ling lijkt de formatie echter over dat dode punt heen. Voor een deel althans, want de eer ste plaatkant maakt nog steeds een wat matte indruk. Kant 2 toont echter dat de solide-rock van The Strawbs ook gevarieerder kan, melo dieuzer ook. Uitschieters wat dat betreft zijn Time and Li-p fe" en „Words of Wisdom",!' twee melodramatische num-p mers waarin de wat geforceer-r de zang van Cousins stukken?* beter uit de verf komt. (Ans-I*3 ta). p Ashwood Commerciële, in-le houdsloze, gladde, geprefabn-U ceerde, emotieloze, mierzoete le consumptiemuziek. Zie hier mju enkele woorden de muziek]j omschreven zoals te horen op te de elpee „Out of Love" van delt vijf Nederlanders, die zichr, Ashwood noemen. De vocaien I van de groepsleden, met Fred-W dy Smeenk als belangrijk mid-k' delpunt, lenen zich geheelk voor dit broze sfeertje. Maarl al dat zoete geweeklaag maaktW de luisteraar op den duurt" kotsmisselijk. Zelfs de goedel produktie van Tony Vos enl Frans Peters kan dat niet ve helpen. (Poker) voor deze Schotse zanger met dat onstuimige levensritme een onmogelijke zaak het su blieme album „Full House" te evenaren. Het is hem op „Dou blé Trouble" niet gelukt, mede doordat deze eigenwijze zan ger de fantastische begelei dingsgroep van „Full House" naar huis heeft gestuurd en er maar matige collega's voor te rughaalde. Desalniettemin is de jongste Miller-elpee nog al leszins aanvaardbaar gewor den, met enkel stevige rockers als „I can 't breakaway". (Chrysalis). Decorontwerp van Fernand Léger voor „La Création du Monde" Frankie Mil-: Ier. i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18