KLASSIEK City Boy zit niet big pakken neer JA Z JAZZ ACTUEEL Platen CONCERTAGENDA Er its nog een andere Bach die fijne orgelmuziek maakte 1 Het verbaal is bij vele groepen gelijk. Het gelooi in eigen kunnen staat als een paal boven water. Poprecensenten dragen de groep een warm hart toe. Elpees verschijnen met de regelmaat van de klok, maar succes blijft uit. Het publiek gelooft het allemaal wel, houdt vast aan de bekende namen. En daar sta je dan met je goede gedrag. Het enige dat dan nog uitkomst kan bieden is een singlehit. Zorgen dat je naam „onder 't volk komt". Zoals gezegd: het is bij de meeste groepen hetzelfde. Neem City Boy bijvoorbeeld. De groep loopt alweer een jaartje of drie mee. Drie muzikaal verrassende elpees („City Boy". ..Dinner at the Ritz" en ..Young men gone west") uitgebracht, die gedrieën de toets der kritiek glansrijk doorstonden. Muziek in de lijn van lOec, dus dat zal het publiek zeker pruimen, maar nee. de verkoop bleef ver onder de meest pessimistische verwachtingen. Jammer, maar he- - laas. City Boy gaat met die „tegenslagen" echter niet bij de pakken neer zitten. „Daarvoor geloven wij teveel in onze muziek", zegt de groep in koor. Dus men ging onlangs de studio in om speciaal een single op te nemen, die het publiek rijp zal moeten maken r voor City Boy. „Turn on to Jesus" is de gospel-achti- - ge titel van de eerste single van deze stadse jongens. k afkomstig uit Birmingham. Engeland. En nu maar wachten of de disc-jockeys het nummer zullen ac- i cepteren, want „air-play" is weer zoiets. Zonder de k onmisbare steun van de radio bhjf je als groep ook nergens. Al met al onwaarschijnlijk veel problemen. Geluk kig, ook voor City Boy, zijn er de concerten. Maar ook die worden middelmatig bezocht, want wat zegt „City Boy" de mensen? Een verhaal in mineur, zo lijkt het. In een gesprek met City Boy valt er echter weinig mineur te bespeuren. Ze hebben nog plezier in wat ze doen. Dat is te merken op het podium, op hun platen en in de manier waarop zij over hun groep praten. ..Waaraan het ligt dat we tot nu toe nog niet erg zijn doorgedrongen? Ja, zeg het eens. Als we dat wisten, dan waren we al lang rijk geweest, al is dat met het enig zaligmakende. Eerlijk gezegd, wij weten het ook niet", zegt Steve Broughton, zanger en gitarist Samen met Lol Mason, de leverancier van zo'n beetje al het materiaal van City Boy. is Steve de belangiijkste man binnen de groep. Erg sterke vocalen plus een belangiijke dosis humor zijn het handelsmerk van de twee. Voeg daarbij de sterke originaliteit van de muziek, typisch Engelse rock met zeer verrassende wendingen, plus unieke, vaak cynische, teksten met wederom een belangrijke dosis humor, en City Boy is geschetst. Geen kleine band dus eigenlijk, maar toch nooit meer geworden dan een veelgevraagde voorpro gramma-act. „Ach het maakt ons eigenlijk niet eens zo veel uit of we nu in het voorprogramma staan of niet. We vinden het altijd even belangrijk. Dat is waarschijnlijk ook de reden dat wij vaak meer succes hebben dan de hoofd-act. En daarnaast heeft het ook z'n voordelen. Je hebt als support-act vaak niets te verhezen, dus je kunt zonodig oneindig experimenteren met de nummers, je kunt zonder noemenswaardige moeilijkheden met het publiek bouwen aan je act. In 1975 werd City Boy professioneel. Daarvoor was het clubje van (een jaar later kwam drummer Roy Ward erbij) al actief in en rond Birmingham ais „Back in The Band", zoals ze zich noemden. Men sloeg de vleugels uit over heel Engeland, maakte korte toernees door onder andere Nederland in '76. en ging eind vorig jaar naar Amerika, waar ze niet minder dan 31 concerten gaven. In tegenstelling tot Engeland wordt de groep daar op de radio wel veelvuldig gedraaid, zeker de laatste tijd, waardoor de verkoopresultaten van hun drie elpees wat wor den opgevijzeld. Die elpees hebben ze overigens in zeer korte tijd opgenomen. „We doen hooguit een week over een elpee, ongeveer een kwart van de tijd die andere groepen er voor nemen. We geloven niet zo erg dat de kwaliteit er beter op wordt, als je nummers steeds maar weer opnieuw opneemt. We willen het nog enigszins spontaan houden", zegt Lol Mason. Deze taktiek zal ook niet veranderen bij de opname van een nieuwe elpee, waarvoor het materiaal al zo'n beetje klaar ligt. over 'n maand of twee wordt de studio voor 'n paar dagen gehuurd („Scheelt trouwens ook veel geld") en beginnen de opnamen. Het materiaal op die nieuwe elpee zal weer totaal verschillen van de onderling ook al zo verschillende eerste drie elpees. „We houden van veranderingen. Dat houdt ons wakker". Lex Niggebrugge Frank Zappa Frank Zappa bhjft ook vijftien jaar na zijn debuut nog steeds een van de onbetwiste toppers in de pop muziek. Het bewijs daarvoor levert Zappa met zijn nieuw ste langspeler „Live In New 'York", een dubbel-elpee. waarop opnamen zijn te horen van een concert, dat Zappa in december 1976 gaf. De plaat vormt een scherpe tegenstel ling met het matte, ongeïnspi reerde optreden dat Zappa twee maanden geleden in het Rotterdamse AHOY' weggaf. Begeleid door mensen als Ter ry Bozzio, Eddie Jobson. Ruth Underwood en Patrick O'Hearn wordt er vier kanten lang razendknap en zer geïn spireerd muziek gemaakt. Glo baal onder\rerdeeld telt de el pee twee gemakkehjke en twee moeilijke kanten. Op de gemakkehjke zijden nnden we onder meer een oudje als ..Titties Beer" en een ron duit schitterend „The Ihinois 1 Enema Bandit", waarin Zappa op de gitaar excelleert. Op de beide andere plaatkanten staan lange instrumentale stukken, waarin Zappa zich als avant-gardecomponist ma- nifesteert. Onnavolgbaar is Zappa bijvoorbeeld als arran geur en componist in het een hele kant beslaande „The Pur ple Lagoon", een nummer vol vlijmscherpe tempowissehn- gen en uitgekiende overgan- - gen. zoals je dat alleen in mu ziek van Zappa hoort. „Live In New York" is om uiteenlopen de redenen een aanrader, en niet aheen voor Zappa-fans. (Warner Brothers). Bobbidazzler Op de gelijk namige debuutelpee van deze Amerikaanse groep rond het zangersduo Grant en Lance Gulhckson is een verrassende scala aan stijlen en evenzovele sferen te genieten. Aansteke lijke ritmes zijn de basis voor prima zangwerk van de twee broers, door de overige heren wordt eveneens zeer verdienst elijk gemusiceerd en gezon gen, de plaat is met veel vond sten en grappen uitstekend ge produceerd en dat Bobbidazz ler door de Beatles geïnspi reerd is, is niet voldoende: Ze hebben veel van ze geleerd. Ook binnen één nummer zit ten verrassende maar toch verantwoorde stijlovergangen, die deze plaat tot een boeiende kwahteits-debuutelpee maken. Luister naar, en raak over tuigd door de nummers „Rock roll". „Gypsy girl" en „Sun rise". (RCA-Victor). Todd Rundgren Multi-in strumentalist. zanger, compo nist, producer, en ach, wat kan hij eigenlijk niet. Todd Rundgren heeft weer eens een soloplaat op de markt ge bracht, zijn eerste sinds het uit 1974 stammende dubbelalbum „Todd". In de tussenhggende periode maakte Rundgren met Utopia een aantal groepsal- bums, die niet bijster interes sant waren, doordat de mu ziek voornamelijk in het zo beperkte hardrock-genre lag, een muzieksoort die de zo ex perimenteel begaafde Rund gren eigenlijk te weinig ruimte bood. Op „Hermit" heeft Todd de touwtjes gelukkig weer ste vig in eigen hand genomen. Hij schreef alle composities, nam alle instrumenten en stemmen voor zijn rekening, en produceerde de plaat zelf. Het resultaat is een zeer fraai album, dat zich gemakkelijk laat meten met Todds beste platen tot nu toe. de eveneens grotendeels solo gemaakte ..Something/Anything" en „A Wizard. A True Star". Muzi kaal valt ..Hermit" ook het beste met die platen te verge lijken. De twaalf composities variëren van schitterende bal lades tot een enkel stevig roc knummer. maar allemaal heb ben ze die unieke Rundgren- sound vol zweverige vocalen, razendknappe instrumentaties en een vernuftig gebruik van de synthesizer Alles bij me kaar een zeer sfeervolle elpee, waarmee Todd weer helemaal terug lijkt te zijn. (Bearsville). Allen Toussaint De vader van de New Orleans-blues, die vele hits op zijn naam heeft staan, maakt een wat gezapige en ingedommelde indruk op zijn laatste langspeelplaat „Motion". Met een beetje ge knepen neusstem zingt hij vro lijke, oppervlakkige blues deuntjes. speelt wat elektri sche piano en laat zich verdert behaaglijk wegzakken in de vlakke vioolarrangementen. Een plaat voor een breed pu bliek van de man die hits als „Fortune teller", „Get out of my life woman", „Workin' in the coalmine" en „Southern Nights" heeft geschreven. Uit schieters op de plaat zijn het nummer Happinessmet fel le blazers en lekker gitaar- werk, en het nummer „With you in mind", een romantische langzame blues met een fijn koortje waarin onder anderen Bonnie Raitt zoet en soepeitjes meedoet. (WEA). Russell DaShiell De zelf-ge- produceerde solo-elpee „Ele vator" van deze gitarist uit San Francisco laat, zoals hij dat zelf omschrijft, rock'n roll horen, „maar niet de soort die klinkt alsof twee metro-trei nen op elkaar botsen". Het is dus duidelijk, nietwaar, dat het gaat om R'n'R met meer melodisch gevoel dan de zwa re jongens in de groeven ple gen te persen. Russell brengt met zijn groep, waarin het ex- Creedence ritmedudo Doug Clifford en Stu Cook een be langrijke rol speelt, een wat eentonig repertoire. Overwe gend het wat langzamere har- drock-werk met goede zang en koortjes, dat moet gezegd wor den, die afgewisseld worden met heavy gitaar-licks. (C.B.S.) Michel Fugain „Faites moi Danser" is de tweede elpee van de Franse zanger Michel Zappa: uitmuntend in New York. Fugain en zijn nieuwe groep La Compagnie, waarmee hij nagenoeg op dezelfde weg is doorgegaan als die van de Big Bazar, waarmee hij wereldbe roemd geworden is. Hoewel je de sfeer, het enthousiasme en het elan dat Fugain in zijn theatershow uitstraalt, bij de studio-opnamen wel degelijk mist, blijkt echter ook nu weer dat hij niet iemand is die ge woon wat leuke liedjes zingt. Al zijn liedjes, rustig, meesle pend of met een onmiskenba re invloed van de ragtime eii de jazz, hebben een filosofi sche inslag. Ze hebben alle maal een moraal, toegespitst op de mens en zijn omgeving. De twee opvallendste num mers van „Faites moi Danser" zijn „La Vieille Dame" en „Energie". Het eerste een wat triest lied over een vroegere schoonheid, die met haar neus op het voorbijgaan van de tijd wordt gedrukt. Het tweede een Ued waar de stukken bij wijze van spreken afvliegen over de energie die volgens Fugain zo nodig is om te voorkomen dat wij vervagen en allemaal slechts nummers worden. (Inelco). Zaterdag 29 april De beginnende groep Frelu- dium treedt op in 0'16 (Oosteinde 16 Voorburg). Aanvang 21.00 uur. Lionel Hampton verzorgt zijn show in De Doelen te Rotterdam. De Engelse folk-zangeres Joanna Carlin treedt op in de folkclub te Dordrecht. Zondag 30 april - Frankie Miller zingt in het Amsterdamse Paradiso. Lionel Hampton geeft een concert in het Concertge bouw te Amsterdam. Joanna Carlin treedt op in de Dansende Beer in Den Haag. Maandag 1 mei De punkgroep Sadista Sisters treedt op in het Waagtheater te Delft. Woensdag 3 mei De Amerikaanse Iggy Pop is te zien in de Jaap Edenhal te Amsterdam. Het concert begint om 20.00 uur. Donderdag 4 mei Chicken Shack de ex-groep van Fleetwood Mac's Christine McVie treedt op in Midas in Alphen aan den Rijn. Fere Ubu is te zien en te horen in Paradiso te Amsterdam. Donderdag 4 mei Kris Kristofferson, Rita Cool- idge, Billy Swan en Barbara Carroll in het Neder lands Congresgebouw te Den Haag. Aanvang 21.00 uur. Zaterdag 6 mei de Amerikaanse formatie Blue Öyster Cult treedt op in de Vliegermolen in Voor burg. Aanvang 20.00 uur. Meestal is het helemaal niet leuk de zoon van een be roemde vader te zijn. Uitzon deringen bevestigen echter de regel. Rogier van Otter- loo rooit het best naast Wil lem van dezelfde naam, en zo rooide Carl Philipp Ema nuel Bach het goed naast Johann Sebastian. Dat kon doordat Rogier heel andere muziek maakt dan zijn va der, en het kon in de 18e eeuw doordat de muziek van Carl Philipp weliswaar aan sloot bij die van de Leipzi- ger Thomaskantor maar gaandeweg een heel ander karakter kreeg. Wie in de tweede helft van de 18e eeuw bewonderend over Bach sprak, bedoelde niet de tegenwoordig terecht zo vereerde reus van de ge liefde passiemuziek en de magistrale orgelcomposities en nog veel meer. Johann Sebastian Bach was toen, kort na zijn dood. al vol maakt vergeten. Carl Philipp evenwel, tweede zoon uit het eerste huwelijk, had het hele maal gemaakt. Hij was toen dé Bach geworden. Hij had drie jaar rechten gestudeerd aan de universiteit van Leip zig en tevens van zijn vader een all round-muziekoplei- ding gehad. Daarna wilde hij zich zelfstandig, buiten pro tectie van zijn vader om, een goede baan veroveren. Hij wilde zich artistiek ont plooien in een belangrijk mu ziekcentrum en kwam te recht aan het hof van de fluit spelende Frederik, kroon prins van Pruisen. Ook nadat die koning was geworden, bleef hij meer dan dertig jaar in diens dienst hoewel hij niet tot de gunstelingen van de vorst behoorde. Juist omdat de vorst Quantz en Graun met weldaden over laadde, ook toen Carl Philipp buiten het Pruisische hof steeds meer naam kreeg, wil de hij weg maar Frederik paste lichte politieke intimi datie toe. Ten slotte verliet Carl Philipp Berlijn (Pots dam) toch om in Hamburg zijn peetoom Telemann als muziekdirecteur op te vol gen. De correspondentie tus sen die twee is best aardig om te lezen. Wat is nu de betekenis van de componist die wij tegen woordig de Berlijnse of de Hamburgse Bach noemen? Carl Philipp had de moeilijk te overschatten historische verdienste met zijn muziek een brug te slaan tussen de strenge polyfone en contra- puntische late barok van zijn vader en de gevoelige, sierlij- Carl Philipp Emanuel Bach ke, galante rococo die\ effende voor Haydn, en Beethoven. Het is\ ring dat Hay dn zei q hij wist, aan Carl Ph danken was. Afgezien van de hisi verdienste was dezt een groot, origineel e zijdig componist die huidige uitvoeringsfjz Al door de herleefde behgekc ling voor het werk vu Li1 vader niet helemaal dqa bi inneemt die hem fnie(jie v maar in óns voorde Bcgi komt. bijzo Dit verhaal werd ingezin door een onlangs vers twe< plaat van Emi-HMV ster 065 - 25597) waarop AJjrkel Klerk twee van de ruig in tig kla viercon certenibe i< Bachs tweede zoon t ged concerten die ook erin en voor een klein orgel *et c doeld. De Klerk spee&et verrukkelijke muziekescl „drive" en „Schwung"^ing instrument van de Slavin in Heemstede (niet te Ze- ren met de St. Ba vo jood nabij gelegen Haarler^me\ orgel is uit 1833 van L de van den Brink, tachtin later gebouwd dan de qndei ontstond. Het leent zi<bet ter uitstekend vooris dt stukken. Het kametbeu van de Amsterdams^rscY harmonie van Kersje^li. E moderne instrumental is bruiken, de stijl (hatolgd handschrift) wordt ge^ovei digd en het is natuurlijn h waar dat alleen naar hoog kelijke authenticiteit stjen de uitvoeringen accede zouden zijn. Na herhaald luisteren i zelf een oude plaat kast 'gehaald: Artont waarop De Klerk het i fieke orgel van het ke Nieuwolda gebruikt vo orgelsonates van Cai lipp. Het is te hopen plaat nog eens wordt bracht want u kunt zoveel plezier aan bele\ aan de hierboven leerde recente plaat m Mozartiaans adagio concert in Es. De Kier zich trouwens vaker (t een voor zijn doen opi lijk engagement) vooi wat verwaarloosde Ba gezet. Hij maakte zonn duidelijk dat er nog ori ziek van een andere B die in zijn stijl evenze staalbad voor de gees worden genoemd ai werk van zijn tegen w, zoveel beroemdere vad( J. KAS A jiou Zondag 30 april vindt in Theater Pepijn het slotcon- cert plaats van Wim van Woerkens',,Stichting Jazz in Den Haag". Een avondcon cert dit keer, want Van Woer kens stelt dat 1 mei toch een vrije dag is en de jazzliefheb bers het dus best een keertje laat mogen maken in Pepijn. Behalve jazzmuziek brengt het slotconcert nog iets bij zonders: De uitreiking van de jaarlijkse, door de Stichting Jazz in Den Haag ingestelde Ferdinand Povelprijs (ge noemd naar de eerste musi cus die hem kreeg) bestemd voor een Nederlandse jazz- persoonlijkheid. Het concert zelf brengt het Richard Boo- ne-Billy Brooks Kwintet, een nogal sterk gemengde forma tie gedragen door twee Ame rikanen, met een Zwitser, een Deen en een Nederlander in de gelederen. Die laatste is pianist Nico Bunink, inter nationaal zeer ervaren, na een periode in Parijs (speelde er met o.a. Zoot Sims, Lucky Thompson, Sonny Stitt en Billie Holiday) naar New York vertrokken waar hij in Mingus' groep terecht kwam en o.a. de musical director werd voor Jane Fonda's „An- ti-Vietnam Show". Leiders van het kwintet zijn drum mer Billy Brooks en trombo nist Richard Boone, beiden met een stevige Europese achtergrond. Brooks, geeft les op de Jazz School in Bern, Boone begonnen als big band-musicus bij Lucky Mil- linder en Count Basie ging in begin zeventiger jaren zoals zoveel Amerikaanse musici in Denemarken wo nen. Diezelfde Richard Boone, be halve door zijn pure trombo ne-spel bekend om zijn hu moristische manier van zin gen, dan weer "straight", dan weer jodelend of „scattend", maakt tijdens het komende North Sea Jazz Festival deel uit van Randy Westons big band, die nu definitief Den Haag komt opzoeken. Een 18- mans formatie met bekende namen als Ray Copeland, Benny Bailey, Al Grey, en zanger Jon Hendricks (ooit befaamd uit Lambert-Hen- dricks en Ross). North Sea Jazz zit dit jaar trouwens toch goed in de big bands, want je zou bijna zeggen natüiirlijk Count Basie is present én Lionel Hampton. De 73-jarige Count gaat weer twee concerten geven en elke keer blijkt dat weer een mu zikale belevenis van de eerste orde. Lionel Hampton was al te gast op het eerste North Sea festival, toen bleek hij met een beperkte formatie voornamelijk een nog leven de mooie herinnering aan de wilde dagen van weleer toen hij de cultuursnobs tegen zich in het harnas joeg, door zijn trommel heen sprong en het publiek in de Amster damse Apollo-hal van ent housiasme door de vloer liet zakken. Pure, en g ehaaid uitgevoerde rhythm blues speelde hij toen, Hampton, die nu zijn 50-jarig muzikan ten-jubileum viert, is wat be zadigder geworden, bezoekt met zijn Jazz Giants dezer dagen diverse plaatsen in Ne derland en komt naar Den Haag op 14 juli met een 17 mans orkest met echt grote namen: o.a. Cat Anderson, Doc Cheatham, Joe Newman (trompet), Kai Windig, 1 Powell (trombone), C McPherson, Amett C1S Pepper Adams, Earl Wl v! (sax). 1 Een verrassing daarna# c de door Paul Acket aler' kondigde komst van B?el Rich en diens big ban#1 inmiddels 60-jarige dru#0" Rich was hier in Nedd f11 anderhalf jaar geledaJ® eens te horen en toen r zijn big band een felle, r61 gende aangelegenheid, namelijk gevuld met f musici, soms zó van deP^ ken van de Amerikaanse^ sic colleges. Misschien1*.5 Rich daarom zo ontzer15 populair is bij het Pr Amerikaanse publiek. speelt in dezelfde gelegf? den waar rock-groepeir^ treden en overtreft hunKv1 ces vaak. Rich zelf speel1 danks z'n 60 jaren vanuRP formidabele fitheid een to nisch fabuleuze serie ri1] met een nog steeds zingwekkende snelheid/101 big bands draaien voomP lijk nog op de grote nre van de oudere leiders. APe. verdwijnen zullen die tfJ waarschijnlijk uiteenvj Reden te meer om ze te £*r BERT JAN^

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18