99FHmon net zo boeiend als het maken van CONCERT AGENDA Spaanse Maria-liederen zevenhonderd jaar geiedet PLATEIS ERIC BURDON WIL LEVEN HENDRIX VERFILMEN Somen met de Beatles en de Rolling Stones vormde hij in het midden van de jaren zestig de top van de Engelse „beatmuziek." Eric Burdon, de man die in 1964 met zijn Animals zorgde voor een van de eerste klassiekers uit de popgeschiedenis, bet eenvoudige bluesnummer „House Of The Rising Sun." Maar Burdon had dan ook precies dié rauwe, ongepolijste stem, waarmee je het meest simpele rhythm bluesdeuntje nog wel tot een wereldhit zou kunnen zingen. De Animals-periode duurde slechts kort, tot de zomer van '66, maar een aantal van de nummers die ze nalieten behoren tot het beste dat de Engelse pop in de hele zestiger jaren heeft voortgebracht. Dat kan niet gezegd worden van de muziek die Burdon in de jaren daarna maakte. Zijn plotselinge overstap naar de Amerikaanse flower power- cultuur leverde hem welis waar met „San Fransisco Nights" een van de grootste hits uit zijn hele carrière op, maar de muziek die hij in de jaren met zijn zogeheten New Animals maakte heeft toch bij lange na niet de grote kracht van de eerste Animals. Nog één keer kwam hij terug, en wel met de zwarte groep War waarmee hij van begin '70 tot J72 optrad en twee zeer goede langspeelplaten maakte. Van- 'laf '72 wordt het stil rond de figuur Eric Burdon. Hij werk te diverse groepen af, maar 1 zonder succes. Wel verschijnt in 1977 nog de uitstekende langspeler „Before We Were So Rudely Interupted", waar op Burdon voor één keer weer samen speelt met de orginele Animals, een samenwerking, die tot droefenis van velen geen doorgang vindt. En plot seling, vorige week, stond Bur don weer in ons land op het podium met een nieuwe groep. En tot velers verrassing bleek Burdon nog steeds dezelfde verbeten, emotionele zanger van weleer, zij het met een door de tand des tijds wat aangevreten stem. „D'r is eigenlijk weinig veran derd" vertelt Burdon daags na het concert in een sfeerloos Amsterdams hotel. ,Jiet pu bliek blijkt nog steeds even enthousiast als dertien jaar ge leden. Het enige dat echt is veranderd, dat ben ik zelf. Ik vind bijvoorbeeld, dat mijn zangtechniek er sinds 1965 be hoorlijk op is vooruitgegaan." Je speelde gisteravond weer oude nummers alSjThe House Of The Rising Sun' en „Don't Let Me Be Misunderstood". Wordt je er niet doodziek van om nu na dertien jaar nog steeds die nummers te spelen? „Ach, aan de ene kant weet je dat het publiek daar toch min of meer voor komt. In feite word je gedwongen om die nummers steeds weer te spe len. Maar verder hou ik er voor mezelf het plezier in, door die nummers steeds weer te veranderen, door er nieuwe arrangementen in te verwer ken, zodat het in feite toch steeds weer nieuwe composi ties zijn. Toch kon je je voorstellen, dat iemand na zoveel jaar ook wel eens wil laten zien, dat 'ie met andere dingen bezig is als twaalf jaar terug. „Ik breng natuurlijk wel nieuw werk. Dat heeft men gisteren kunnen zien. Maar in feite heb ik in de afgelopen jaren gewoon de kans niet ge kregen om iets echts nieuws met een groep op te bouwen. Steeds als ik weer een nieuwe groep bij elkaar had, begon nen we weer met dat oude Animals-repertoire. Domweg omdat ik vind dat je bij de basis moet beginnen, en van ■daaruit verder moet werken.. Maar iedere keer ging dat fout. Dan viel de groep weer uit elkaar, óf omdat ik ze niet goed vond, óf ook wel omdat ze dan te veel gingen eisen, geld en zo, maar ook op hei muzikale vlak. Twee jaar geleden haalde je de oorspronkelijke Animals weer bij mekaar en maakte je de ene elpee Before We Were So Rudely Interrupted". Veel mensen hoopten toen dat de groep zou doorgaan. Waarom is dat niet gebeurd? „Ik hoopte dat ook, en ik heb het ze dan ook gevraagd. Ik heb ze gevraagd om een aan tal live-shows te doen, maar ze hadden geen interesse. Maar het was ook niet gemakkelijk voor ze geweest. Eigenlijk al leen Alan Price was nog actief muzikant. De andere jongens hadden al bijna tien jaar geen instrument meer aangeraakt. en waren het leven in een band in feite ontgroeid." Hoe was bet om na twaalf jaar weer met jongens al Chas Chandler en A Ian Price sa men te spelen? „Oh, dat was een fantastische ervaring. Voor het eerst werd het mij ook duidelijk hoe de muziek van de Animals zich eigenlijk had ontwikkeld. Twaalf jaar geleden was ik me totaal niet bewust wat ik aan het doen was. De muziek kwam er spontaan en automa tisch uitrollen. Het was een constante roes. Twee jaar ge leden was dat plotseling heel anders. Het spontane was er vanaf. Iedereen bleek erg ver anderd, ordelijk en zo. Je kent dat wel, vrouw en kinderen,, zakelijke belangen. En ik rea liseerde me plotseling hoe moeilijk het zou worden om weer een groep mensen te vin den waarmee je echt lekker, spontaan muziek zou kunnen maken. Want dat is in feite wat ik zoek. Ik zoek niet persé vreselijk goeie muzikanten, maar mensen die zich volledig willen inzetten voor een groep. Flower Power Even een stap terug in de geschiedenis. In '66 ontbindt Burdon de Animals tijdens een tournee door Amerika. Hij vestigt zich definitief in de Verenigde Staten, en gaat met een nieuwe groep, die hij The New Animals noemt, de flower power-toer op. Maakt furore in California waar ie dereen op dat moment met bloemen in het haar loopt, maar wordt met name in Eu ropa, en vooral in zijn moe derland, bedolven onder de kritiek. Hoe kijkt Burdon daar zelf nu op terug? „Een hoop mensen, vooral in Engeland, bleken helemaal niet rijp voor veranderingen. Het was de tijd, dat één van de grootste conflicten sinds de Tweede Wereldoorlog aan de gang was, namelijk de Viet- nam-oorlog. Ik voor mij voel de dat er geen andere moge lijkheid was, dan daartegen te protesteren, maar dan met zachtheid. Terwijl de jeugd in Engeland toen met bierflessen liep te smijten, staken ze in Californië bloemen in de ge weerkolven van de oproerpoli tie. En ik verzeker je, dat daar toen heel wat moed voor nodig was. Iu 1969 stopte je met musice ren. Je bad er genoeg van, en liep rond met filmplannen. Wat is daar van terecht geko men? „Oh, met die filmplannen loop ik nog steeds rond. Ik heb vrij ver gevorderde plannen voor een film over muziek. Ik vdl in die film vastleggen wat ik in de afgelopen vijftien jaar heb meegemaakt, heb gevoeld en gezien. Ik heb het scenario zo goed als rond. Het pro bleem is alleen nog het geld. Ik moet nog een producer zien te vinden, die de zaak wil fi nancieren. Betekent dit, dat we binnen kort afscheid moeten nemen van de popzanger Eric Bur don, en dat we hem in de bioscoop teruggaan zien? „Oh, neen, voorlopig zeker niet. Ik zou deze zaken het liefste combineren. In feite maakte het zo weinig uit waar je mee bezig bent, met schrij ven, met schilderen, of met het spelen in een rockband. Zo lang je je ideeën maar in een bepaalde vorm kan gieten. Het lijkt mij geweldig om in zo'n film een document van een hele voorbije periode vast te leggen. Dat vind ik net zo boeiend als het maken van muziek. Hendrix Jij was een erg goede vriend van Jimi Hendrix. Gaat hij op de een of andere manier ook een rol spelen in die film? „Oh, ik zou dolgraag een film over het leven van Hendrix willen maken. Destijds was ik er al mee bezig. Ik heb jaren lang de rechten voor die film te pakken proberen te krijgen. Maar steeds lukte dat niet Tot ik er 'nog niet zo lang geleden achter kwam dat de camera man en de regiseur, waar ik nu mee bezig ben die rechten in handen hebben. Ik heb Eric Burdon (links onder) in 1967 met zijn groep „The Animals". Hendrix voor zijn dood be loofd, dat het in orde zou ko men met een film over zijn carrière. Ik wil die belofte nog steeds nakomen. Is het waar dat Jimi Hendrix al lang dood wilde? „Oh ja, absoluut. Hij heeft me diverse malen verteld, dat 'ie een eind aan zijn leven wilde maken. Hij zei d'r ook bij hoe 'ie dat ging doen, en wanneer. (Hendrix overleed op 18 sep tember 1970 aan een overdosis slaaptabletten) Jimi kon niet meer op tegen de enorme hoe veelheid techniek waar hij mee te maken had. Hij had het gevoel, dat die technische ap paratuur hem volkomen be heerste. Het gekke is alleen dat er bij hem geen sprake was van een achteruitgangen zijn muziek. Als je naar zijn platen luistert in de juiste chronologische volgorde, dan hoor je dat 'ie alleen maar beter werd. Toen 'ie stierf had hij de absolute top bereikt Veel mensen beweren dat er sinds de dood van mensen als Hendrix, Janis Joplin en Jim Morrison (Doors) iets in de muziek is gestorven, dat er sinds pakweg 1970 weinig bij zonders meer in de popmuziek is gebeurd. Daar zit natuurlijk wel wat in. Maar het neemt niet weg dat er toch ook tegenwoordig nog genoeg boeiende artiesten rondlopen. Ik denk bijvoor beeld aan Graham Parker. Of een man als Bruce Spring steen. Ik herinner me een pe riode een paar jaar terug toen ik het weer eens helemaal niet meer zag zitten. Ik woonde op een avond een live-concert van Springsteen bij. En tijdens dat concert begon Springsteen plotseling aan een door mij geschreven nummer. Man, ik was op slag weer wakker. Wat die zanger allemaal uit dat ene nummer van mij haalde was zo fantastisch, dat ik opeens zelf ook weer de kick kreeg om door te gaan." ADKUYPER **11101 tftanulUu. flustratie uit een van de drie delen van de Codex met de „Cantigas de Santa Maria". Alfonso X, bijgenaamd de Wijze, koning van Castilië en Léon, heeft bepaald dat bet met schitterende miniaturen verluchte band schrift met 423 „Cantugas de Santa Maria" bewaard diende te blijven in de kerk waarin hij zou worden begraven. Hij was trots op deze verzameling waarvan hij de inspirator en waarschijnlijk de mede-auteur is geweest. Verondersteld wordt dat de troubadours die hij uit het hele Europa van de 13e eeuw naar zijn bof haalde, en ook de Moorse en Joodse zangers en speellieden in zijn dienst, hun steentjes tot de collectie bijdroegen. Alfonso moet zich al gauw hebben afgekeerd van het werk als veldheer, politicus en eco noom waar zijn afkomst hem mee had opgeza deld. Kunst en wetenschappen boeiden hem meer. Hij was nauw betrokken bij boeken over historie, sterrenkunde, edelstenen, zorgde er voor dat er wetboeken kwamen en dat het Oude Testament werd vertaald. Toledo dat met Noord-Afrika, het Midden- en zelfs het Verre Oosten in verbinding stond, werd een smeltkroes van klassieke, christelijke. He breeuwse en Arabische culturen. Dankzij Al fonso kreeg de Spaanse taal een begin van zelfstandigheid. De Maria-liederen waaraan hij zijn hart ver pandde, werden geschreven in een mengeling van Gallisch en Portugees. Ze zullen niet altijd zijn gezongen maar ook wel alleen instrumentaal zijn uitgevoerd, al weten we van de uitvoeringspraktijk weinig af. Veertig ervan zijn lofliederen, genummerd met 10 of veelvouden daarvan. De andere vertellen van de wonderen die Maria deed, of zijn smeeklie deren om zulke „miragres" alsnog te doen. In de muziek is invloed van het Gregoriaans maar-heel duidehjk ook van Joodse en Moorse zangen aanwijsbaar. In elk geval zijn het niet-liturgische monodieën waaraan, blijkens de miniaturen, ook kleurlingen en vrouwen meewerkten wat in strijd was met de bepalin gen van de kerkelijke concilies. Hoewel Middeleeuwse Marialiederen, soms verwant met de „Cantigas", ook in andere handschriften zijn overgeleverd, is de codex „El Escorial j.b.2" wel van uitzonderlijk be lang. Het moet dan ook worden toegejuicht dat het Weense Clemencie Consort er voor de Franse Harmonia Mundi een grote bloemle zing uit gaat opnemen. De platen (IE import Phonogram) zijn verschenen, platen staan de proloog en 16 „Cantiga ze voor het eerst hoort, zal er diep van de indruk komen. Clemencie laat de vertellende liederei zingen, maar houdt de lofzangen doo instrumentaal. Dat is te minder juist de sopraan Pilar Figueras en de barit dro Liendo openbaringen zijn waai Vlaamse counter-tenor Zeger Vandei zich goed aansluit. Een kostelijke straat met draailier is René Zosso, en dan nog zes, zeven bespelers van allerlei instrumenten. De aanpak lijkt (te) veel manier waarop Clemencie de „Carmina na" deed: direct, ruig, soms wat wilt levendig en volks. Door die aanpak ri, enige twijfel. Dat het ook anders kan, beseft voo gelukkige bezitter van een in 1971 uitge te Spaanse plaat die hier nauwelijks baar was. Voor de eerste van de histc platenserie Hispavox werd een an dei uit Alfonso's Marialiederen gedaan en i den ook anders weergegeven. Hier t gers van wie de fraaie bariton (tevens José Luis Ochoa de Olza domineert. instrumenten komen de strijkers, zoals de gamba, veel meer naar voren di Clemencie. Het klankbeeld is daardot óók door de expressie, milder, innigei gieuzer. Alleen is het de vraag of vocale en instrumentale versieringen noeg aandacht is besteed. In tegenstelli Clemencie is er geen sprake van de fraaie versmelting van vocale en le stemmen. Met dat al zou ik dt plaat, waarop in kortere versies nummers staan dan op de beide Clemencie samen, voor geen prijs len. Over de liederen zelf zou veel meer len zijn. De documentatie bij de pi veel opzichten niet eens voldoende, het er om de aandacht te vestigen oi velen onvermoed muzikaal verleden nog maar een klein stukje hoorbi maakt. J. Zaterdag 22 april - De Franse zanger Dave treedt op in het Amsterdams Concertgebou w. De Engelse folk-zangeres Joanna Car- Jin zingt in Hortus te Leiden. Zondag 23 april - The Tubes brengen hun show in het Nederlands Congres gebouw in Den Haag. Dave treedt op in de Doelen te Rotter dam. Maandag 24 april - The Tubes treden voor de tweede keer op in het Neder lands Congresgebouw te Den Haag. In het Scheveningse Circustheater een optreden van de Amerikaanse rock formatie Foreigner. Dinsdag 25 april - De Amerikaanse Tubes brengen hun wervelende show in de Jaap Edenhal in Amsterdam. Donderdag 27 april - Frank Miller is te zien en te horen in de Doelen te Rotterdam. Zaterdag 29 april - De beginnende groep Preludium treedt op in O'16 (Oosteinde 16 te Voorburg). Aanvang is 21.00 uur. Lionel Hampton verzorgt zijn show in de Doelen te Rotterdam. De Engelse zangeres Joanna Carlin treedt op in de folkclub te Dordrecht. Zondag 30 april - Frankie Miller zingt in het Amsterdamse Paradiso. Lionel Hampton geeft een concert in het Concertgebouw te Amsterdam. Joanna Carlin treedt op in de Dansen de Beer te Den Haag. Frank Vandenkloot In de traditie van zwaar-kaliber- rockgitaristen als Rick Der ringer en -in zijn begindagen Joe Walsh hangt Frank Vandenkloot de ouderwetse heavy gitaarheld uit op zijn solo-elpee „Heavy days are here again". Het baasje kan zeker spelen maar het gebrek aan originaliteit in zijn reper toire, alsmede de doffe pro- duktie die een ondoorzichtige geluidsbrij oplevert, zullen wereldroem zeker in de weg staan. In de zeer obligate nummers snerpt de sologitaar het instrument waar het tenslotte om gaat niet op de voorgrond, maar blijft veelal gesmoord weggedrukt en te weinig agressief in de massa van slaggitaar, drums, bas, orgel, koortjes en wat er allemaal nog meer op de tape geperst kon worden. Drums, (de producer speelt zelf slag werk) komt juist verrassend helder op de voorgrond, he laas. Kant twee is beter van geluid en afwisselender in de composities dan kant een, met het akoestische nummer „Lonely winds" en de aardig ste compositie van de lang speelplaat, „Will you be there tomorrow". Niet indrukwek kend. (Basart) Bob Weir De gitarist-zan ger van de Grateful Dead heeft met „Heaven help the fool" een lekker in het gehoor liggende (tweede) solo-plaat gemaakt, vol west-coast-mu- ziek, niet al te ontstuimige country-rock en swingende ballades. Bob Weir heeft zich verzekerd van de medewerk ing van prima blazers (onder andere Tom Scott), vet-klin- kende dameskoortjes en heeft zelf een geoefende, soepele stem waarin af en toe echter te weinig emotie doorklinkt Een wat glad repertoire met redelijk originele composities en vooral af en toe erg leuke teksten, zoals in „Salt Lake city" en „Wrong way feelin", over een vrouw die hem ma teloos boeit, maar waarvan hij diep van binnen voelt dat ze zijn ondergang betekent. Op de swingendste momenten doet de muziek wat aan Ro bert Palmer denken. Een fij ne plaat. (Arista) Frank Vandenkloot Climax Blues Band Er wa ren voor de uit vier man be staande Climax Blues Band tien elpees nodig om in hun eigen land, Engeland, wat er kenning te krijgen. De elfde Shine On" zou de grote doorbraak moeten brengen, maar heeft aan die verwach tingen niet voldaan. Hun mu ziek is coun try-rockL gemixed met funk en doet sterk den ken aan de Amerikaanse Eag les. Het wordt echter weinig opwindend gebracht, waar door het niet is geworden wat het had kunnen zijn. Alleen kant twee heeft drie aardige nummersf beginnend met „Whatcha Feel", een uitste kende imitatie van de muziek van The Average White Band, gevolgd door Teardrops" het hoogtepunt van de elpee, met een alt-saxophone solo, die ondersteund wordt door een orgel en tenslotte „Champag ne rock 'n roll", de enige echter rocker van de elpee. (Warner Bros). Billy Joel De Amerikaan Billy Joel is veranderd sinds hij jaren geleden elpees maakte met liefdes-liedjes die niet uit de verf kwamen om dat ze overgeproduceerd wer den door o.a. te veel strijkers op de achtergrond. Zijn laat ste elpee vormt hiermee wel een schril contrast „The Stranger" is een uitstekend werkstuk geworden met veel muziekstijlen variërend van rock tot het zoetere werk, zoals hij in zijn begin periode fabriceerde. De piano heeft een belangrijkere rol gekre gen in de muziek van Billy Joel en wordt gesteund door een uitstekend spelende ban Luister vooral even „Scenes from an Italian taurant". Dit is de meest maakte compositie van de pee met een aantal tempo-v schillen, mooie strijkers een uitstekende clarinet-soi van Richie Cannata, die perfecte harmonie is met stem van Billy Joel. Alle posities werden door zelf geschreven. Met de juis promotie is een nieuwe EltoA John geboren. (CBS). Don Hicks Iemand die hel zeker verdient beluisterd te worden is de Amerikaan Dan Hicks. Zijn nieuwe elpee „J happened one bite" is een verfrissende plaat, die muzi\ kaal zo grappig in elkaar zitl dat het boeiend blijft om naai\ te luisteren. Het album bevat folk, ragtime en rock-a-billyj achtige muziek. Dan vindt het zelf een kruising tussen The Andrew Sisters en The Jim Kweskin Jug band. Er staan mooie harmonie-vocalen opj die ondersteund worden dooiI een electrische solo-gitaar, dié in de nummers een belangrijk ke rol speelt, drums en eert electrische piano. De muziek was oorspronkelijk bestemd voor een film maar deze werd nooit uitgebracht Daarom be sloot Dan Hicks er een elpee van te maken. Zijn muzikalé carrière begon in 1968, toert hij de Hot Licks oprichtte in San Francisco. Hij speelde te gelijkertijd drums in eed band The Charlatons. Na hel] uiteen gaan van beide groej pen ging hij als solo-artiesi verder. (Warner Bros). ZATERDAG 22 APRIL 1978 LEIDSE COURAN'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 16