Leidse rock and roll formatie op herhaling GETAf? Tentoonstelling in de Leidschendamse Schakel Kulturele weken in Wassenaar jv. F. HERMANS: Had Hitier toch gelijk? DEZE WEEK IN DE BIOSCOPEN Café De Kroon Befaamd om zijn heerlijke soep EN VERDER Modefilm van David Hamilton LEIDEN Ligtvoet Enterprise Records, een onvervalste Leidse platenmaatschappij, heeft een herpersing gebracht van 15 jaar oude opnamen van de loeide rock en roll-for- matie Tony Light and the Bell Boys. Moge lijk kunnen de wat ou dere Leidenaars zich deze in de jaren zestig succesvolle groep nog in herinnering terug roepen. Tony Light and the Bell Boys waren vijf Leidse jongens die geïnspireerd door de succes sen van de Ventures en de Shadows in zeer korte tijd' een begrip werden. Menige avond verlieten zij met een orkestbus de stadspoorten om elder in het land voor volle zalen op te treden, van Beverwijk tot Rijnsburg en van Winschoten tot Vaals. Ook in de eigen stad waren de zalen -met name in het Leidse Volkshuis - weken van tevoren uitverkocht. De Bell Boys hadden een eigen club, dancing ,Het Uiltje" en waren elke zondagavond in de kleine burcht te vinden, waar nieuwe ideëen voor ei gen nummers spontaan wer den geboren. De plaat bevat voor de ene helft instrumentale num mers, voor de andere helft vocale nummers waarbij al leen de stem van Tony Light hoorbaar is. Het wat kale stemgeluid van Tony roept nu niet bepaald herinnerin gen op aan Elvis Presley, maar past wonderwel goed bij de vrij strak musicerende Bell Boys, Hans Nagtzaam op solo-gitaar, Luck van der Meer op slaggitaar, Gijs Krantz op basgitaar en Aad Polanen op drums. Het ge heel zit muzikaal goed in el kaar, maar mist een klein beetje het ruige wat de rock and roll zo eigen is. Niette min is de plaat, vooral met nummers als „San Antonio Rose" en „Springtime in the Rockies" goed aan te horen (de kwaliteit van de persing is ook goed) en waarschijn lijk een waardevol element in elke verzameling rock and roll-platen, vooral als de ver zamelaar een Leidenaar is, die bovendien wat stedelijke trots kan laten meespelen. F. B. Een van de tientallen werken die deze maand in de Schakel worden tentoongesteld. LEIDSCHENDAM An- nelies de Jong en Huberti- ne Thoenes exposeren tot eind april in „de Schakel in winkelcentrum Leids- enhage. Zij zullen beel den, plastieken, aquarel len en pentekeningen ten toonstellen. Annelies de Jong is in Leidschendam geboren maar woont nu in Rotter dam. Zij kreeg haar oplei ding aan de academie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam en aan de academie in Warschau. Zij heeft al verschillende malen geëxposeerd. Hubertine Thoenes is een geboren Voorburgse maar woont nu in Am sterdam. Zij kreeg haar opleiding aan de Konin klijke Academie en de Vrije Academie, beiden in Den Haag. WASSENAAR De Kulturele Kern Wasse naar (KKW) heeft in grote lijnen het pro gramma gereed voor de jaarlijkse „kulture le weken", die van 11 mei tot en met 2 juni in Wassenaar gehou den worden. Het programma vermeldt een grote variatie aan evene menten. De opening ge schiedt op woensdagavond 17 mei in de Galerie Zwem bad, waar een expositie vein Wassenaarse kunstenaars zal worden gehouden. De ope ning wordt omlijst door het Vocaal Ensemble Wassenaar en door de muziekvereniging Excelsior. Het toneelgezelschap „Dia loog" verzorgt in het Jeroen- huis twee opvoeringen van „De Meid", van Herman Heijermans. Op de ene avond zal een majoretten- korps vooraf een demonstra tie geven, op de tweede avond is er gelegenheid tot dansen met het huisorkest van de Wassenaarse Jazzclub „The Workshop Oldtimers". Wat tentoonstellingen betreft in Galerie Kerkdam komt een tentoonstelling van Was senaarse beeldende kunste naars terwijl ook „Ars et Studium" een expositie ver zorgt. In het Deylercentrum zal de Anglo-American Thea tre Group optreden met „Mu sic Hall" en in de Dorpskerk vinden plaats een orgelcon cert door Jan van Biezen en een uitvoering door Wasse naar Vocaliter. In het Dorps centrum zal onder leiding van dr. Jan van Biezen een koor en orkest optreden en het trio C vd Putten. De Wassenaarse Jazzclub or ganiseert in het centrum van het doip een „street-parade- jazzfestijn" en in het Jeroen- huis een grote jazzavond. In het Astra-theater zal de film „Rembrandt" worden ver toond. Verder staan nog op het programma een optreden van het huisorkest van de Jazzclub in Deylercentrum, een thema-avond met muziek beeldende kunst, dia's en voordracht over „Levensfa sen" van de mens, een optre den (dramatische expressie) van Comedia Del Arte, een mars van de drumband vari Irene en een grote sluitings avond in de sporthal met mu ziek van Excelsior en het huisorkest van de Jazzclub en gelegenheid tot dansen op 2 juni. Tony Light op de foto met The Everly Brothers in '65. "De Kroon" is een geweldig café. Het ligt in het hartje van de stad en het behoort tot de mooiste lokalen van Leiden. In 1862 .bestond deze zaak al, zo wijzen oude kran tenknipsels uit, die tijdens de verbouwing in 1969 vanachter het behang tevoorschijn zijn gekomen. In 1882 verwierf „De Kroon" zijn eerste café-vergunning, net als alle an dere Leidse zaken: want voordien werden ze allemaal omschreven als koffiehuis, ter wijl het toen heus niet bij „koffie-alleen" bleef. Volgend jaar vieren tante Jeannet en ome Wim Bergers hun 25-jarig bestaan als café houder. Tegen die tijd moeten we bij hun nog maar eens voor een praatje aankloppen, want ze hebben ontzettend veel te vertellen. „Ik verstuur iedere week minstens drie ver jaardagskaarten en krijg er evenveel voor terug van alle mensen, die hier als vaste gast bekend staan. Het is hier soms net een grote familie", zegt Willem Bergers, de sym pathieke eigenaar van „De Kroon". Het is de mensenkennis van ome Wim en de charme van tante Jeannet, zijn vrouw, die dit café tot éen van de bekendste en gezelligste gelegenheden van Leiden heeft gemaakt Beiden hebben ze nog de tijd meegemaakt, dat "De Kroon" een echte schipperskroeg was waar een geurige kop koffie of een pittige borrel werd gedronken door binnenschippers, die aan de marktka- de van de Nieuwe Rijn hun schepen vastleg den. In die tijd werd het Waaggebouw nog gebruikt door de boter-, kaas- en graanhan del. "Koffiehuis" Die tijden zijn voorgoed voorbij. In De Kroon zijn het nu vooral op de woensdag en zaterdag de marktkooplieden en de win kelende Leidenaar, die er de sfeer bepalen. Eigenlijk is De Kroon door zijn gemêleerd publiek toch nog een beetje een ouderwets „koffiehuis" gebleven. Wim Bergers legt dat als volgt uit: „Je vindt in mijn café mensen van allerlei pluimage. Middenstanders, marktlui, verliefde stelletjes, winkelende huisvrouwen tot aan artsen toe. Het is dus geen echte kroeg, zoals je je voorstelt van zaken waar hoofdzakelijk sterke drank wordt gedronken en waar voornamelijk mannen komen. Per dag varieert mijn klantenkring ook wel „De Kroon" Nieuwe Rijn 5, Leiden Open: alle dagen van de week, behalve op zondag, vanaf 9.00 uur. De Kroon sluit zijn deur 's avonds rond 18.00 uur. Met koop avond is dit café wel geopend. Snacks en lunch: vier soorten soepen, broodjes met gevarieerd beleg en een brood een beetje. Maandag bijvoorbeeld zijn het de echte stamgasten, die hier komen, 's Avonds wordt hier dan door mijn vrienden, want zo mag ik ze toch wel noemen, steevast biljart gespeeld. Het is een vaste club, die al jarenlang bestaat. Op de derde woensdag van de maand komt de loterijclub bijeen. Dat is net als met het biljarten een traditie, die al in 1932 is begonnen. We spelen met elke staatsloterij mee en versieren de avond dan door een klaverjasje te leggen". Moeders soep Mevrouw Bergers, tante Jeannet voor de jongeren en Jeannet voor de oude kern, vormt een hoofdstuk apart in café De Kroon. „Dit bedrijf zou ik zonder mijn vrouw niet kunnen runnen. Ze brengt sfeer in de zaak, zorgt voor een bloemetje op tafel en denkt aan al die dingen waar een man niet aandenkt." Over de verschillende verse en eigenbereide soorten soep („moeders soep" voor de gas ten) die tante Jeannet maakt zou een mens lyrisch kunnen worden. Niet voor niets zijn er emigranten uit Amerika, die op familie bezoek m Leiden, linea recta naar De Kroon toe gaan om van deze delicatesse te genie ten. Iedere Leidenaar weet dat de soep van De Kroon, van tante Jeannet, befaamd is. Van dit schitterende café met zijn aardige eigenaars is nog veel te vertellen. Misschien doe ik dat nog eens, maar het is leuker om er voordien zelf eens geweest te zijn Hem Boele als de joodse onderduiker Cohen in Wim Verstappens „Pastorale" door Peter \T;eó«9 lc" Wim Verstappens „Pastorale 1 -^^1943" naar de roman van Si- ^^inon Vestdijk is gisteren in [première gegaan en de eerste controversiële reacties zijn er (al. Filmredacteur Otto Milo in deze krant „Wim Verstap- meest volwassen film tot toe", maar vond de film karikaturaal beeld van Nederlands verzet geven, heeft hij in het net uitgekomen num- van het filmblad Skoop min of meer een mede voor bij gekregen, is de Nederlandse schrij- Villem Frederik Hermans vanuit zijn woonplaats (Parijs (zouden ze de film daar hem gedraaid hebben?) LIDO I, Eurocinema I en II (Alphen): Pastorale '43. Zie ook L.C. donderdag 20 april. bericht: „Om de film Pastora le 1943 te beoordelen, is het waarschijnlijk een groot voor deel de bezetting niet te heb ben beleefd en het boek niet te kennen". Wat ironisch klin kend commentaar van een man die zelf ook een roman in de bezettingstijd liet spe len: „De donkere kamer van Damocles", eveneens ver filmd (door Fons Radema kers) als „Als twee druppels water". Hermans komt in Skoop uiteraard met een van zijn beruchte venijnigheden: Hij stelt dat de „tragische held" van het verhaal, de Duitse leraar Schults (Frede rik de Groot) die tegen de nazi's standpunt inneemt niet uit de verf komt en er „alleen maar bij staat voor Piet Snot". Hermans: „Het effect is falikant en het lijkt haast of de film wil zeggen: de SS had toch wel een beetje ge lijk. Pastorale, in wezen niets dan een orgie van typisch Ne derlands nationaal masochis me, zou door links-geenga- geerde denkers gemakkelijk kunnen worden bestempeld tot een pleidooi achteraf voor het nationaal-socialisme". Tante Jeannet en ome Wim De duivel kent geen genade (12) Een film uit de waarin duo Terence Hill en Bud Spencer de (nodige komische avonturen beleven (reprise). [CAMERA Close encounters of the third kind (a.l.). Een aan de verbeelding overlatende film over ontmoetingen aardbewoners en ruimtemannetjes. De film haalt bij na niet het niveau dat regisseur Steven Spielberg in zijn productie „Jaws" wist te bereiken (vijfde week). II stuntman. Bij een van zijn gevaarlijke capriolen, die hij zonder stand-in op het witte doek uitvoert, een gevecht met een tijger, verloor de Franse acteur bijna een oor (vijfde week). STUDIO Annie Hall (16) Doe 't zeiver Woody Allen in een autobiografische komedie (zesde week). TRIANON Het vergeten continent (12) Een weinig boeiend relaas over een groepje mensen dat belandt op een door de meest vreemdsoortige wezens bewoond werelddeel (reprise). Alphen aan den Rijn EUROCINEMA III The Car (16) Een spannende film over een auto zonder bestuurder die alles verwoest dat op zijn weg komt (eerste week). EUROCINEMA IV My name is nobody (12) Spaghetti-wes tern met Terence Hill als spil waarom de avonturen draaien. LIDO III Bilitis (16) met' Patti d'Arbanville en Mo- na Kristensen. [David Hamilton's „Bilitis" Ss weer zo'n in wonderscho ne beelden verpakt erotisch getint werkje, dat zich geholpen door Francis Lai's (niet bijster vindingrijke mu- iiiek in een gezapig tempo r de al lang voorspelbare Ontknoping sleept. Wie vertrouwt is met de bele venissen van „Emmanuelle" lzal het zelfs kinderwerk vin den, want Bilitis is een kost- j schoolmeisje dat een platoni sche liefde opvat voor een zekere Lucas. Als zij de zo mervakantie doorbrengt bij een oud-leerlinge van de school, een zekere Melissa, en ontdekt dat deze door haar man maar onheus wordt behandeld besluit zij haar oudere vriendin met een andere partner gelukkig te maken... al zou het haar eigen Lucas moeten zijn. Het is niet aardig om slagzinnen als „Erotiek van een betove-' rende schoonheid" in een filmbespreking aan te halen, maar in dit geval is geen woord te veel gezegd, al kan schoonheid ook zoals hier vrij steriel op je overko men. Emotioneel onbewogen zit je naar fraai uitgelichte film beelden te kijken, terwijl het gegeven toch heel wat meer mogelijkheden bood. „Bilitis" is dan ook een mo defilm, die misschien in het huidige filmklimaat zijn pu bliek weet te trekken, maar over een paar jaar duidelijk en onbarmhartig door de mand zal vallen als een mooi aangekleed geheel, dat niets te zeggen heeft. MILO Bergers voor De Kroon David Hamilton

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7