JOAH ABM A TRADING: Schrijven is een deei van mijn leven99 Concert agenda PLATEI CHICK COREA: Een manlijke Alice dn ars door de grenzen van muzikasi Wonderland Joan Armatrading is geen echte praatster, tenminste, zo lijkt het. Wat verlegen kijkend vraagt ze of het in- terview snel kan beginnen, want dan is ze er weer gauw - vanaf. Niet dat ze veel -> vraaggesprekken gehad T heeft, want zoals ze zelf zegt: ..Ik ben nog niet zo be- kend in Nederland, maar ik -- hoop dat er met het concert C - dat ik zeventien april in het 0- Amsterdamse Carré-the- ater geef, verandering in komt". Als ze na het gesprek v afscheid neemt, zegt ze: q' „Neem maar alle abonnees mee, dan weet ik zeker dat 4 de zaal vol zit". q Nadat ze wat heen en weer gelopen heeft, gaat ze op het 4 puntje van haar stoel zitten, bestelt een glas water en zit "■9 wat aan een kam te pluk ken. Ze heeft dik zwart kroeserig haar, dat wild door elkaar zit. Joan is niet de opgesmukte artieste, die J je misschien zou verwach- tenZe is heel eenvoudig ge- kleed in een zwarte trui en 4 spijkerbroek. „Weet je", zegt ze met een hoge vrien delijke stem, „je weet bij in- terviews nooit wie je tegen- over je krijgt en wat voor vragen er gesteld gaan wor- den. In het begin vond ik dat een enge bedoening, maar je 4 went er langzamerhand w aan, omdat de gestelde vra- gen niet zo heel veel ver- schillen van elkaar. Ik heb een hekel aan mensen die 0 persoonlijke dingen willen n weten. Ik probeer de artis- tieke en de persoonlijke kant van elkaar gescheiden te houden. Het heeft toch J niets met mijn muziek te maken of ik wel of geen *- vriendje heb". Langzaam is y. Joan ontdooid en voelt ze zich meer op haar gemak. J Ze zakt achteruit in haar stoel en probeert de vragen zo uitgebreid mogelijk te 1 beantwoorden inplaats van het korte ja en nee waar- mee ze begonnen is en lacht. - Ze werd zevenentwintig jaar geleden op negen de- -cember 1950 op het St. Kitts ;«te.eiland in het Caraïbisch ge- ^utbied geboren. Ze komt uit uiteen gezin met zes kinderen. £?i-In 1957 verlaat de familie het eiland om zich in het j^Engelse Birmingham te .^.vestigen. Daar luistert ze veel naar de radio, speelt gi- 'Htaar en probeert liedjes te 'schrijven. Als ze vijftien is, komt er een piano in huis die meer als meubelstuk moet dienen, maar Joan 4 kan er al snel aardig op spe- Joan Armatrading, een verlegen meisje. len. Ze heeft er toen nooit aan gedacht om haar talen ten te gebruiken en de num mers die ze heeft geschre ven aan publiek te laten ho ren. „Mijn broer heeft me daartoe overgehaald. Hij zei constant hoe goed mijn nummers waren en dat het zonde was om ze alleen maar op mii n kamer of in de huiselijke kring te spelen. Op een gegeven moment dacht ik: „Nou, dan zal ik ze ook eens aan andere men sen laten horen". De eerste keer dat ik op moest treden was ik ontzettend zenuw achtig. Ik dacht: „als ik dit maar overleef, misschien kan ik doen alsof ik ziek ben en weer naar huis gaan". Dat is er echter niet van ge komen". Na de eerste kleine succe- sjes, vooral op scholen en universiteiten, verhuist ze naar Londen. Ze maakt daar kennis met een dichteres uit Guyana, waarmee ze goed bevriend raakt. „Mijn vriendin moest op een keer naar een auditie voor een rol in de musical „Hair". Om haar wat steun te geven ging ik mee. Toen zij had la ten zien wat ze kon vroeg de regisseur of ik het ook eens wilde proberen. Ik wei gerde omdat ik er geen zin in had. Hij haalde me echter over om het voor de lol toch eens te spelen. Hij vond me zo goed dat ik de rol kreeg die voor mijn vriendin had moeten zijn. Ik heb toen in twee periodes ongeveer achttien maanden in die musical gespeeld, toen had ik het wel gezien en heb een jaar uitgetrokken om lied jes te scnriiven". Om een platencontract te krijgen hoefde Joan hele maal geen moeite te doen. „Ik heb een tape gemaakt met een aantal nummers erop en die naar de platen maatschappij gestuurd. Deze waren zo verrast, dat ik zonder moeite een con tract kreeg". Joan schrijft de hele dag. „Het is een deel van mijn leven geworden. Al is het niet altijd even ge makkelijk, schrijf je toch ie dere dag om op een gegeven moment weer een elpee te kunnen maken". Vóórhaar laatste album „Show some emotion" kon ze kiezen uit dertig nummers. „Ik heb natuurlijk degene genomen die ik het beste vond". Glyn Johns werd weer benaderd om de inmiddels vierde el pee te produceren, nadat hij uitstekend werk had ver richt op het album „Joan Armatrading". „In eerste instantie was hij uitgezocht door de platenmaatschap pij, maar als Glyn niet vold aan zou hebben had ik niet met hem gewerkt. Het is ontzettend belangrijk met wie je werkt, omdat daar veel vanaf hangt. We konden goed met elkaar opschieten, dus dat leverde geen problemen op. Hij zocht ae musici uit en daar mee hebben we de elpee ge maakt. Ik ben erg tevreden met de plaat, ornaat deze el- See noaig was om de echte oan Armatrading naar vo ren te brengen. De twee voorgaande waren een aan loop daarvoor. In juli begin ik aan een nieuwe elpee waarover ik nog niet wil praten omdat alles nog een beetje onzeker is. Het be langrijkste is nu de een maand durende Europese toernee. In de toekomst wil ik ook naar Australië, Nieuw Zeeland en Japan". En, dan plotseling: „Ik hou van Amsterdam. Het is een heerlijke stad en ik ben er dan ook vaak geweest. Voordat ik terug ga naar Engeland wil ik nog even gaan winkelen. Wat me ei genlijk best leuk lijkt is in Nederland wonen, alhoe wel ik voorlopig in Enge land blijf, want het bevalt me daar ook best". HANS PIÉT Maandag 17 april - Margriet Eshuijs treedt met haar groep Lucifer op in Diligentia, Den Haag. Shirley Bassey treedt op in de Doelen te Rotterdam. Maandag 17 april - Joan Armatrading, de Engelse zangeres, speelt in het Am sterdamse theater Carré. Aanvang 20.15 uur. Dinsdag 18 april - De Amerikaanse zan geres Shirley Bassey zingt in het Neder lands Congresgebouw te Den Haag. Aanvang 20.15 uur. Woensdag 19 april - Wederom een optre den van Shirley Bassey in het Neder lands Congresgebouw te Den Haag. Vrijdag 21 april - De Engelse Motors tre den op in Paradiso in Amsterdam. Zaterdag 22 april - De Nederlands- /Franse zanger Dave, die een serie con certen geeft in ons land, treedt op in het Amsterdams Concertgebouw. Tubes Tijd om stil te staan bij de dubbel-live-el- f pee van deze Amerikaanse Mw groep, die de meest werve- lende rock 'n' rollshow in w -het hedendaagse popgebeu- n ren op de planken weet te zetten. Ze komen, na èen verkennend eerste optre- i den ongeveer een half jaar geleden, terug in Nederland met vijf grote optredens, oversrn waarbij zij niet alleen door zlJn f*e J"" hun muzikale kwaliteit, J maar zeker ook door de bi- - zarre acts, de theatrale visie op de Amerikaanse samen- J leving, de volle zalen weer j* in opperste staat van opwin- ding zullen brengen, De •- dubbelaar „What do you want from Live" is een regi- stratie van een concert in Londen. Er wordt minder zorgvuldig gespeeld dan op de studio-elpees, en in het enthousiasme van het op- i treden ontaarden enkele nummers in een wat te schreeuwerige rotzooi. Het Z is jammer dat niet goed dui- delijk wordt hoe fantastisch de Tubes eigenlijk wel kun- J nen spelen, alhoewel af en Z toe zeer knap drum- en gi- Z taarwerk te horen is. Er worden nummers gespeeld - van de drie tot nu toe uitge brachte elpees, met de na druk op de wat agressievere rock'n roll omdat dat in het theater nu eenmaal het be ste valt bij het publiek. Kant twee met ae nummers „Don't touch me there", „Mondo Bondage" en m „Smoke La vie én fumer)", is het interessantst; kant v drievandedubbelelpeehad 4 weggelaten kunnen wor- den. Voor wie wil genieten van de muzikale kwaliteit van de groep is de langspe- Ier Young and rich" veel geschikter, voor wie na het i concert in gedachten de i overweldigende show van de Tubes thuis opnieuw wil j beleven, is „What do you want from Live" onmis- baar. (A&M) Funk Funk blijkt een ontuitputtelijke muzikale bron te zijn voor veelal de meer gekleurde medemens Een niet aflatende stroom Amerikaanse elpees met funk in alle toonaarden overspoelt ons land, Vele zijn ae moeite van het be spreken niet waard, zoals die van Eddie Kendricks met „Vintage '78". Een over- commercieel album met alle denkbare funk-cliches. (Arista). Zwak is zeker ook de elpee „Magie" van de Floaters. Hoofdfiguur bin nen deze 5 mans formatie is J. Mitchell jr., die de meeste composities schreef. Mys tieke teksten en een zwe vend soort funk, wordt afqe- wiseld met het wat softere soul werk. (ABC). Sterker is „Let's get together" van de Detroit Emeralds, die met een het hele Detroit Symfo nie Orkest inhuurden voor de orchestratie. Deze groep zoekt het weer in de rich ting van het betere disco- werk, hoewel ook de easier funk niet geschuwd wordt. (Atlantic). Veel explosiever komen de McCrarys over. Met hun debuutalbum ..Lo ving is living" maken de 2 broers en 2 zusjes redelijk originele muziek. Goede vo calen en sterke eigen com posities )vooral op kant I) tillen de elpee uit boven de grauwe middelmaat. Stevie Wonder laat z'n gezicht ook even zien met een fantas tisch subtiele mondharm onica begeleiding op „You". (Portrait). Wat bezadigder gaat het toe op de elpee „Raydio" van de gelijkna mige groep. De hit „Jack ana JiU" is niet helemaal re presentatief voor de muziek van de groep rond Rau Par ker, de producer en lever ancier van al het materiaal van de viermans formatie. met op en top disco wat ste viger tegenaan. (Arista). Harvey Mason legt op zijn elpee „Funk in a major jar" een link tussen jazz en funk. De tweede elpee kant staat vol jazzy nummers (George Benson doet dan ook mee op What's goning wrong"), terwijl de eerste plaatkant middelmatig funkwerk laat horen met als uitschieter „Space Cadets". (Arista). Tenslotte een onbekende groep, Odyssey geheten. Sady Linzer is de vrouwe lijke soil van deze meer op de soul gerichte groep. Zeer verzorgde muziek maakt zij met haar collega's op de naar de groep genoemde el pee, waarin vanuit alle mo gelijke invalshoeken de soul benaderd wordt (RCA). Dusty Springfield Al bij de eerste zangregels op Dus- ty's langspeelplaat ,,lt be gins again" na vijf jaar stilte maakt ze haar come back - blijkt dat alles nog precies bij het oude is. De blanke soulzangeres van de jaren zestig bezingt weer al lerlei min of meer persoon lijke superromantische lief desellende met haar aparte hese stemgeluid. Fijn dat ze terug is, maar jammer dat er eigenlijk in de afgelopen vijf jaar sinds de softsoulel- pee „Cameo" helemaal niets veranderd is. Dusty moet er misschien weer even inkomen. Hoogtepun ten van deze kwaliteitsel pee zijn „Turn me around", „Love me by name", en „Sandra" - dat ook door onze eigen Margriet Eshuys zo voortreffelijk op de plaat is gezet. (Mercury) Genesis Bij het uitkomen van elke nieuwe elpee van de legendarische Engelse symfonische-rock formatie Genesis, blijkt tevoren weer een groepslid te zijn opgestapt. Eerst Peter Ga briel, nu gitarist Steve Hac- kett. Na Hacketts vertrek Fee Waybill (Tubes). schreven wij al dat dit ver lies geen doodsklap voor Genesis hoefde te beteke nen. Hoe juist was die con statering, want Genesis op „And then there were three" is vitaler dan ooit. Van de nog immer wat com plex aandoende rock gaat een veel stuwender kracht uit, zoals al tijdens de jongste concerten en het vo rige live-album „Seconds Out" te horen was. Met het afscheid van Hackett (hij is overigens al klaar met zijn solo-elpee „Please don't touch is de nadruk binnen Genesis meer op Tony Banks (toetsen) komen te liggen, terwijl Mike Rut- herford af en toe z'n bas laat staan voor indrukwek kende soli op leadgitaar, ge heel in de stijl en zeker net zo goed als Hackett. Een goed. voorbeeld daarvan is het nummer „Burning Rope" met een gigantische climax. Het sublieme num mer „Follow me, follow yoe" staat eveneens op dit album, dat wederom in Ne derland werd opgenomen. (Charisma). Greg Kihn Op de nieuw ste elpee Next of Kihn" toont de Amerikaanse zan ger/gitarist Greg Kihn sa men met zijn band een vol ledig eigen stijl van spelen en zingen. Greg had twee elpees nodig om dit eigen geluid te ontwikkelen en het is een verfrissend werk stuk geworden. Het album straalt een gezellige sfeer uit, zonder dat er direct van muzikale hoogstandjes sprake is. Het is vrij een voudige muziek, die groten deels bepaald wordt door het aparte stemgeluid van Greg en de solo-gitaar van Dave Carpender. De mu ziek is rock and roll-achtig al heeft de elpee ook een aantal rustigere nummers. Greg schreef, in tegenstel ling tot z'n andere platen, alle nummers zelf. Het be ste nummer is „Remem ber", dat als het op single verschijnt de eerste grote hit voor Greg Kihn en zijn band zou kunnen worden. Dus Ariola... (Ariola/Beser- kley). Randy Richards De de buut-elpee van de Amerik aan Randy Richards is geen slecht product geworden. Op de plaat „Randy Ri chards" blijkt de zanger een goede stem te hebben die vooral in de langzame balla des goed uitkomt. Zowel in de hoge als lagere regionen zingt nij zuiver. Af en toe heb je het gevoel datje naar Neil Diamond zit te luiste ren, vooral in het nummer „Spaceman". De elpee is een afwisseling van balla des, aie ondersteund wor den door een orkest en een aantal rock-achtige num mers. Randy schreef op twee nummers na alles zelf en nodigde een aantal be kende mensen uit om met hem de elpee te maken. Mu sici zijn o.a. Dee Murray Jim Price, Dave Johnstone en Lowell George. In de es S) Chick Corea, nog steeds aan het experimenteren. Er zijn geen hokjes voor jazzmusicus Chick Corea. Zijn concert van twee we ken geleden in Den Haag, zijn gloednieuwe elpee „The Mad Hatter" (Polydor 2391332) zijn er de bewijzen van dat de 37-jarige pianist de muziek beschouwt als een grenzenloos Wonder land waarin hij als een manlijke Alice graag ver dwaalt zonder overigens de weg kwijt te raken. Corea is een van die hedendaagse jazzmensen die constant aan het proberen zijn de ba kens van de traditioneel „moeilijker" jazz'te verleg gen en voortdurend nieuwe publieken te bereiken. Hij speelt op een romantische manier metstijlen, pikt des noods een stuk folklore op, verschuift binnen een en hetzelfde nummer van ste vig door bas en drum ge steunde rockpatronen naar het geluid van een zuiver klassiek strijkkwartet. Chick Corea: „Ik zit niet vast aan een bepaalde stijl. Mijn houding is open, en ik heb miin „fun" met alle verschillende soorten mu ziek. Ik hou ervan op steeds andere manieren te compo neren. Ik hou van improvi seren. Ik hou van electri- sche instrumenten. Ik hou van akoestische instrumen ten. Ik hou van alles, en zo komt het er uit." Het resultaat is niet gering. In de poll-lijsten bezet Co rea al een paar jaar lang op diverse onderdelen, als componist, solist, als pure jazz-man en als rock-jazz- vertolker de hoogste plaat sen evenals de groepen die hij leidt. Het publiek in de zaal van het Haagse Con gresgebouw bewees het: Mensen die meegaan met de nieuwste uitstapjes van Corea, publiek dat zit te wachten op het meer funk- achtige getuid en elke keer lichtelijk juicht als de elec- trische bas stevige patronen inzet. Corea zoekt dwars door de stijlen heen een weg die net zo goed in kitsche rige super esthetiek kan be landen als in ontzettend knap gearrangeerdeklas sieke passages waarbij zelfs Bartok. doorklinkt en je werkelijk niet meer weet of je niet verdwaald bent bij een gesubsidieerd modern- klassiek concert. „The Mad Hatter" is er een prachtig voorbeeld van. Co rea: „Meestal schreef ik eerst de muziek en kreeg ik er later beelden bij. Zoals bij „Leprechaun". Uit is de eerste plaat waarbij ik be sloot te beginnen met een concept. In dit geval het ka rakter van de Mad Hatter uit Alice in Wonderland." Corea's nieuwste plaat is dan ook een compleet door- gecomponeerd geheel, al valt er heel wat uiteenlo pends op te genieten. Met een kleine zee aan musici een voortreffelijke mixing en overdubbing vertelt componist Corea zijn versie van een deel van het sprookje van Lewis Carroll. Het begint met een hoop sfeergeluiden in het sprook jesbos, telt voortdurend het ijl-klassieke stemgeluid van vriendin Gayle Moran, krijgt een prachtig the- maatje mee bij Tweedie Dee en Tweedie Dum, ver andert in pure „bop" in het verhaal van de Humpty Dumpty en zijn „great fall en perst klassiek, zachte rock en een brok Latijns- Amerikaans tezamen in een lange compositie, „Mad blazersgroep en - vooral - het strijkkwartet van parti- tuur heeft voorzien. Rag fijne arrangementen, sterke contrapuntiek, en het tekent de integriteit van Corea en zijn muziek dat hij zolang naar electronische moaeliikheden' heeft ge- zoent a at de strijksectie on der Charlie Veal ook op het concertpodium perfect klonk zonder hinderlijke aevolgen van de verster king van de instrumenten. Corea„Als ik componeer, werk ik 18 tot 20 uur per dag. Ik eet en slaap weinig en ik voel me geweldig. Mijn za kelijke medewerkers gaan de deur uit, ik neem geen te lefoon aan en zie geen be zoek. Ik isoleer mezelf en laat m'n creativiteit als een sneeuwbal rollen. Relaxed, want ik drink niet, neem geen drugs, zelfs aeen aspi rine. Tien jaar geleden ben ik voor de laatste keer „high" geweest. Drugs zijn vergif. Mijn geest werkt 't best als ik geen giffen in m'n lichaam heb. Er zijn men sen die prachtige dingen hebben geschreven terwijl ze drugs gebruikten. Ik denk alleen: hoeveel mooier had het kunnen zijn als hun hoofden kristalhelder wa ren geweest." Corea's muzikale carrière heeft zo'n beetje langs alle stijlgebieden van de jazz muziek gelopen: Hij bege leidde Sarah Vaughan, speelde met Stan Getz en in het fameuze kwartet van Miles Davis, met modernis ten als Barry Altschul en Anthony Brxton - nu druk in de loft-scene - en brak voor een groot publiek door met zijn eigen groep „re turn to forever". Bassist Stanley Clark was een van zijn steunpilaren, in som- miae nummers mis je op „The Mad Hatter" zowel als in het live-concert zijn fa buleuze bastechniek. Hij behoort - al gaf hij geen ge hoor aan Corea's verzoek plaats te nemen in het 13- mans orkest - nog steeds tot Corea's favorieten, evenals Miles Davis, Herbie Han cock (die op „The Mad Hat ter" als „gast" een prima swingende solo op F en Rhodes-toetsen spet Jean-Luc Ponty, Getz. rea: „Een van mijn jonge dromen die ik in de t komst waar wil maker voor hen een enorm conc te schrijven. Met aparte lo's voor elk. Maar daarv zal ik waarschijnlijk een dere droom verwezen ken: Een piano-conc componeren en het uitv ren. Een aantal symfon orkesten in de Verenii Staten heeft me aange den te spelen, maar ik I nog niet genoeg materi en ik wil niets flodderige elkaar draaien." Dat het, van komt lijkt zeker i wie Corea heeft beluistd op z'n soloconcert Herbi Hancock en in stukken - alleen in zijn mans band: Pure piani sche aanlopen tot tupi concertwerk. En wat dat treft kon je het na afli van het concert alleen m jammer vinden dat „1 Mad Hatter" slechts de n male elpee-groeven want er gebeurden inde ii provisaties op het podiv unieke dingen: Corea blijft zich ontwilcl len. Op de planken erachter. Begonnen als pisch klassiek geschoold anist (op z'n vierde beg( nen met lessen), die ni van electronica in de i ziek wilde weten, maar tol hij er eenmaal mee in raking kwam het naai van de kous moest en i vinden en op The MadH ter" een veelvoud van „ki boards" zowel akousti als electronisch besi Corea„lk heb pas gelei dat „multi-track recordii ook een kunstvorm is. ken alle effecten van de v schillende microfoons we hebben. Hoe muziek een 24-tracks tape te zetti hoe te mixen en zo voot Zijn stapje verder gaat ni' achter de schermen wt> hij stevig meedenkt aan „marketing" van zijn pi 1 dukt. Corea: „Een logist zaak. En er is niks mis logica. Je hebt het nodig te overleven, al staat het een lager plan. De logt van wee en twee is vier niettemin een zeer funi oneel instrument." Q Corea is er niet te ben voor. Net zomin voor uitgebreid persoonlijk, dankje aan alle medei kenden inclusief technic de binnenhoes van Mad Hatter". Met daarachter de merki dige dank van zijn Nei Management aan Ct zelf: „We zouden Chic voor willen bedanken'i hij niet op z'n motor heeft gereden tijdens dei namen van ait alb\R Chick is blijkbaar in nód dere technieken gei seerd. BERT JAN&l

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 18