ülHSi TOEKOMST BEGRAAFPLAATS GROENESTEEG DUISTER HG mi mi Indrukwekkend concert Rijnlands mannenkoor III m Voortgaand verval dreigt v V 2 MAANDAG 3 APRIL 1978LEIDSE COURANTPAGINA 3 Hoogste punt De nieuwbouw van de AMRO-bank aan de Stationsweg 31—33 bereikt 5 april om 15.30 uur bet hoogste punt. Wethouder M. van Aken van economische zaken zet deze gebeurtenis luister bij middels bet hijsen van de vlag. Na a/loop is er een receptie. Gesprekseentrum Na de vele lezingen over het leven na de dood, houdt het Gesprekseentrum aan de Vrouwenkerkkoorstraat zich nu bezig met het geheim van de yoga. Dit onderwerp wordt in vier lezingen besproken. Alle vinden plaats op dinsdag avond en beginnen om acht uur. De toegang is f 3,- De eerste lezing is dinsdag 4 april en heeft als titel ..Wat is Yoga?" De tweede lezing gaat over de eenheidsfilosofie en wordt 11 april gehouden. 18 april gaat het over „Yoga in het westen" is het onderwerp van bespreking op 18 april, dinsdag 25 april wordt „Yoga en de scholen van wijsheid" behandeld. 1001-Nacht r I Edo van Dijken en Jèröm Reehuis als Scheherazade in „1001-Nacht". Voor de liefhebber van sprookjes is er zaterdag 8 april volop te genieten in de Leidse Schouwburg, want dan wordt één van 's werelds beroemdste verhaaltjes door het RO- Theater op het toneel gebracht, namelijk 1001-Nacht, een weergaloos spektakelstuk van de Franstalige Argentijn Jéróme Sa vary. Het is een „muzikaal sprookje" geworden, waar Sa vary al tijden lang mee in zijn hoofd liep. Sinds de première op 23 maart in de Rotterdamse Schouwburg is er bijna geen dag voorbij gegaan of de landelijke bladen wijdden uitermate lovende kritieken aan dit „bonte", „flon kerende" en „overrompelende" theaterfeest. Alle Arabische figuren uit de verhalenbundel van de schone prinses Sche- herezade zijn in deze feërieke show aanwezig, Ali Baba, Sinbad de Zeeman, Aladdin compleet met wonderlamp tot en met de lieftallige bruiden waarmee de wrede sultan zijn oosterse nachtjes doorbacht. Het RO-Tbeater brengt geen alledaags toneel op de planken: de zestien acteurs en actrices hebben dit de afgelopen weken tijdens hun tournee door het land wel bewezen. Savary wordt door velen als een grootmeester van bet spectaculaire theatergenre gezien. 1001-Nacht heeft hij tot een satirisch, op de tijd van nu afgestemd, festijn gemaakt, dat maar zelden voor de Neder landse Schouwburgbezoeker in een dergelijke opzet te zien is geweest. 1001-Nacht, muzikaal sprookje: Groep Ro-Thea ter. Tekst en regie Jerome Savary. Leidse Schouwburg, zaterdag 8 april, 20.15 uur. Het entreegeld bedraagt 13,50 of 7,50: CJP/65 6,75; inschrijvers van K&O betalen 12,50 dan wel 6,75. Werkende jongeren De christelijke werkende jongeren organisatie van het CNV in het district Züid-Holland geeft een driedaagse cursus in Leiden. Alle werkende jongeren tussen 16 en 26 jaar kunnen aan de cursus, die als thema „onderwijs" heeft, deelnemen De reis- en verblijfskosten zijn voor rekening van de werken de jeugd-CNV. Tijdens de cursus maken de deelnemers een film met betrekking tot het onderwijs in Nederland voor werkende jongeren. De cursisten zijn de filmsterren. De cursus wordt 10, 11 en 12 mei gegeven in „De Korte Vliet", het congrescentrum van de LJA. Inlichtingen zijn te krijgen bij Aat Plugge, tel. 070-664702. (Van een onzer verslagge vers) LEIDEN Wat moet er gebeuren met de oude Her vormde begraafplaats aan de Groenesteeg. Dat is een vraag die zowel de burger lijke als de Hervormde ge meente van Leiden al eni ge tijd bezig houdt, en die een ander accent heeft ge kregen nu vorig jaar vrij onverwacht het kerkhof op de voorlopige lijst van beschermde monumenten is geplaatst. Een stadspark op de plaats van de oude begraafplaats lijkt door dit overheidsbesluit onmo gelijk te zijn geworden, omdat dit moeilijk zou kunnen zonder het verwij deren van de grafzerken die eveneens tot monu ment zijn verklaard. Het herstellen van de oude be graafplaats en deze een aanzien geven dat een mo- nument waardig is lijkt anderzijds op grote finan ciële problemen te stuiten. Als hiervoor een oplossing zou worden gevonden ligt een bestemming tot stilte gebied volgens de her vormde kerkvoogdij 't meest voor de hand. Sinds december 1975 is de be graafplaats aan de Groenes teeg gesloten, dat wil zeggen dat er niet meer begraven wordt. Dat gebeurt tegenwoor dig op de algemene begraaf- plaats Rhijnhof, die ook een Rooms-Katholiek deel heeft gekregen dat is gewijd door Deken Van Noort in 1974. Dit na de sluiting van de oude R.K.-begraafplaats bij de Zijl poort in dezelfde periode. Zowel de Hervormde als de ..Katholieke begraafplaats zijn de laatste herinneringen aan een grijs verleden toen de stad Leiden een reeks van kerkho- ven kende die alle op uitste- 'kende punten in de singels lagen en hierdoor „bolwer ken" werden genoemd. Na een nieuwe wet op de lijkbezor ging die het begraven bij ker ken na 1827 strafbaar stelde, kwam het tot de aanleg van De begraafplaats aan de Groenesteeg, toonbeeld van achterstallig onderhoud verschillende bolwerken langs de singels. Uit 1827 dateert het Nieuwe Bolwerk aan de Groe nesteeg dat na het slopen van de wallen in westelijke rich ting werd uitgebreid. Ook het Grote of Armenbolwerk was eigendom van de Nederlands Hervormde gemeente in Lei den. Thans is de universitaire sterrenwacht op dit voormali ge kerkhof gevestigd. Langs de singels lagen verder nog het Papegaaienbolwerk en het Valkenbolwepk. Het laatste lag op plaats waar nu de Molen- werf bij de Valk ligt, het Pape gaaienbolwerk moest in 1916 plaats maken voor de bouw van de Stedelijke Lichtfabrie ken. Van al deze kerkhoven zijn alleen die bij de Zijlpoort en aan het einde van de Groe nesteeg nog over. De vraag is voor hoe lang nog. De wet op de lijkbezorging schrijft voor dat een graf tenminste 10 jaar onaangeroerd moet blijven lig- Bemoeilijkt gen. Sinds 1969 wordt er op J de RK begraafplaats bij de Haven alleen nog maar in ei gen graven begraven. De be graafplaats van de Hervormde gemeente aan de Groenesteeg is al twee jaar gesloten: dat betekent dat over 8 jaar de in de wet op de lijkbezorging ge noemde termijn pas afloopt. Pas na 1986 zal er dus iets met de monumentale begraaf plaats kunnen gebeuren. Zo urgent is de vraagstelling dus nog niet op dit moment. Bij de gemeente geeft men desge vraagd dan ook te kennen dat de bestemming van de geslo ten Hervormde begraafplaats Toch lijkt het besluit de be graafplaats op de voorlopige lijst van monumenten te plaat sen de besprekingen over de toekomst van het kerkhof be moeilijkt te hebben. De zaken zijn er in elk geval niet een voudiger op geworden. Kerk voogdijwoordvoerder C. Jon- gejan stelt zich op het stand punt dat er best over een be stemming van het kerkhof tot stadspark te praten valt, ook na de aanwijzing tot monu ment. Ten stadhuize denkt men daar heel anders over: „Het zou wel een beetje over dreven zijn als we naast het stadspark dat we aanleggen bij de Zijlpoort op het voor malige terrein van de Grof smederij, ook nog eens aan de andere kant van de wijk He rengracht/Zijlsingel een park gaan aanleggen. Daardoor zou deze nieuwbouwwijk in verge lijking met andere stadsdelen wel bijzonder overbedeeld worden," zo meent men op het stadhuis. Geen stadspark dus, maar wat dan. Het openstellen van de begraafplaats voor stil tezoekers, zoals ook vaak in het buitenland gebeurt be hoort uiteraard tot de moge lijkheden, maar de huidige toestand van het kerkhof is bepaald geen schoolvoorbeeld van goed onderhoud. Het gras wordt met een zekere regel maat geknipt en de struiken en bomen gesnoeid, maar waar de Hervormde Kerk con tractueel niet meer verplicht is tot onderhoud van de graven en hiervoor niet meer wordt betaald is het kerkhof bijzon der in verval geraakt. „Op het merendeel van de graven rust geen onderhoudsplicht meer: daar doen we dus niets meer aan," zegt kerkvoogd Jonge- jan. „We hebben eenvoudig de middelen niet om de begraaf plaats echt op te knappen en regelmatig te onderhouden. Zoiets kost nog al wat." Volgens de Heer Jongejan denkt de kerkvoogdij voorals nog op de eerste plaats aan het afstoten van het kerkhof, waarbij de gemeente dan als koper zou moeten optreden. Daar stuit men op een nieuw probleem: op het stadhuis is men helemaal niet happig met zo'n aanbod: „Wat moeten wij er mee beginnen? Nu het kerkhof een monument is kun nen wij er ook niets mee doen. Na het ruimen zouden we de grafzerken weer op moeten zetten en dat wordt voor de gemeente een even kostbare zaak." Subsidie Alleen een fikse rijksbijdrage in het herstel van de begraaf plaats zou misschien wat soe laas kunnen bieden. Nu kent monumenten zorg niet een re geling voor de restauratie van begraafplaatsen, zoals die er bijvoorbeeld voor woonhuizen, openbare gebouwen en derge lijke zijn. Dat neemt niet weg dat men in Zeist waar de Rijksdienst voor Monumenten zorg is gevestigd desgevraagd te kennen geeft een aanvrage om subsidie voor de uitvoe ring van een concreet plan normaal in overweging te zul len nemen. En dat wil dan zoveel zeggen als: we doen wat we kunnen, maar we kunnen nu eenmaal weinig gezien 's Rijks financiën. Daarmee lijkt de naaste toekomst voor het oude kerkhof aan de Groenes teeg voorlopig bezegeld: de eerste tien jaar zal er vermoe delijk niets mee gebeuren en dat betekent alleen maar een verder verval van nu al verga ne glorie. ARJEN BROEKHUIZEN LEIDEN Het was een bij zonder concert, dat zaterdag avond in de Leidse Stadsge hoorzaal gegeven werd. Niet alleen was het City of Oxford Ghoir de oceaan overgestoken om in onze stad een prachtige recital te geven, ook de donke- te mannenzee van Sander van Marion was aangetreden: het Rijnlands Christelijk Mannen koor, een wonder van een koor. Het koor heeft onlangs een grammofoonplaat ge maakt, volgens de voorzitter van het RCM zonder kosten of moeiten te sparen. En omdat die grammofoonplaat zater dagavond voor het eerst te koop was, had het bestuur de minister van CRM, mevr. Gar deniers, en de burgemeester van Leiden met zijn vrouw uitgenodigd om de eerste exemplaren in ontvangst te ne men. Voordat het zover was kon men veel fraaie muziek beluis teren. Het koor uit Oxford zong muziek van Handel die diende om de kroning van de koning op te luisteren, maar die zaterdagavond ook zeer in de smaak viel. Ook het Rijnlands Mannenkoor zong werk van Handel en ande re Engelse liederen, voorname lijk in de bewerking van diri gent Sander van Marion, en ondersteund door het van-dik- hout-zaagt-men-planken orgel werk van Aad van der Hoeven. Het mooiste gedeelte van het programma was het credo uit de Grande Messe Solemnelle van Gounod, gezongen door beide koren samen, zodat de vierstemmigheid van de mu ziek behouden kon blijven, en het bewerken achterwege kon blijven. Bijzondere vermelding verdient ook de uitvoering van „Rock-a my soul", met Piet van Egmond als solist. Een bijzon der fraaie stem, die met wat meer technische ontwikkeling tot fenomenale prestaties in staat zal zijn. Helaas kan dat laatste niet ge zegd worden van het Engelse blaasensemble, dat zowel voor als na de pauze optrad, zelf standig en met het City of Ox ford Choir samen. De muziek die zij maakten kreeg welis waar de lachers op haar hand, maar was toch eigenlijk niet „rijp voor het podium". De avond werd besloten met het zingen van het Engelse en het Nederlandse volkslied, waarin niet alleen de prachtige koorstemmen maar ook de ge hele zaal een aandeel had. Ton Harmsen Vijftig jaar LOI De heer Bernhard de Ru viert vandaag zijn 50-jarig dienstverband bij de Leidse Onderwijs Instellingen. Ge lijktijdig met het jubileum neemt de heer De Ru af scheid van de LOI. De jubila ris heeft zich sinds 1928 voor al beziggehouden met het magazijn en de verzending van de lessen aan cursisten. Het gouden jubileum is voor de LOI een unieke gebeurte nis. De heer De Ru is de eerste en naar alle waar schijnlijkheid ook de laatste LOI-werknemer die het vijf tigjarig dienstverband haalt. Een verlenging van de leer plicht en een eventueel toe komstige verlaging van de pensioengerechtigde leeftijd maken een soortgelijk jubi leum voor de toekomst vrij wel onmogelijk. Pater O. L. H. M. Vermeulen vierde in Leiden gouden priesterfeest LEIDEN Zondag vierde Pater O. Vermeulen ofm zijn 50-jarig priesterfeest in de Hartebrug- parochie. De plechtige hoogmis uit dankbaar heid werd door de jubilaris opgedragen in concelebratie met pastoor Degger (een neef van pater Vermeulen), pater Van Gendt ofm en pastoor Demmers ofm van de Hartebrug en pater Van Vliet ofm, lid van het Leids deke naal team. Pastoor Degger hield tevens de feestpreek. Het gemengd koor van de Harte- brugkerk, „St. Caecilia" zong onder leiding van organist-dirigent Jan Schmitz, met medewerk ing van een aantal leden van het Leids Toon kunstorkest de Mis in G. van Franz Schubert en Psalm 150 van César Franck. Pater Vermeulen (77 jaar) wenste een feestvie ring zonder veel ophef. Daarom was er geen receptie. Alleen werd na afloop in de Romanus- zaal met familieleden en bekenden een kopje koffie gedronken. Na afloop van de hoogmis werd de jubilaris symbolisch een geschenk over handigd. Pater O. L. H. M. Vermeulen kwam in '46 als kapelaan naar Leiden. Voordien was hij kape laan in Haarlem (Nieuwe Groenmarkt), Den Haag (Paschalis), Sittard en rector in Venlo. Pastoor Demmers getuigt van hem: „Van hoe veel verenigingen hij het adviseurschap heeft gehad weet ik echt niet; het waren er zeer velen. De laatste jaren is onze gouden jubilaris werk zaam in de bejaardenzorg van het Elisabeth Gasthuishof, waar hij het nog uitstekend doet omdat hij zo best kan opschieten met die oudere mensen. Pater Vermeulen is wars van elke opschik, vandaar dat hij weigerde als officieel feestvarken te fungeren. Maar hij kan toch niet verhinderen als we hem hogelijk loven om zijn kwaliteiten als predikant en als theoloog (met een sterk katechetische inslag) en als zanger. Niemand zou onze pater Vermeulen nog willen missen." LEIDEN Begin dit jaar was in het LAK- theater een prachtige „Krietkring" (Brecht) te zien, gespeeld door Groningse amateurs o.l.v. Anne Marie Prins. Diezelfde Anna Marie Prins heeft haar hoofdrolspeelster naar de grote stad Amsterdam meegenomen en met amateurs daar Brechts „De Heilige Johanna van de abattoirs" ingestudeerd. Wederom is het een prachtige productie geworden, waartegen menig profes sioneel gezelschap (Theater met Man is man) het loodje moet leggen. Brecht schreef „De Heilige Johanna" kort na de beurskrach van 1929. De gebeurtenissen op de Amerikaanse effectenbeurs bewezen volgens de Marxistische theorie het deficiet van het kapitalistische systeem. Zij toonden dat systeem in al haar ellende en rottigheid (manipulatie en machtsmisbruik), waarbij arbeid en arbeids krachten slechts handelsobjecten zijn geworden. Brecht heeft het cynisme van het kapitalisme helder in scène gezet aan de hand van de kritische ontwikkeling van Johanna Dark, de hpilige der abattoirs. Begonnen als religieuze, verlaat zij de Leger des Heils-achtige groepering al snel om daadwerkelijker de hongerige en nooddruftige arbeiders te kunnen helpen. Haar wordt de mond gesnoerd, wanneer ze werkelijk inzicht in het mechanisme verkregen lijkt te hebben en haar tot dan toe naïeve steun gevaar lijk dreigt te worden. Men neutraliseert het gevaar door de vermoorde Johanna heilig te verklaren. Anne Marie Prins had van „De Heilige Johan na" een zeer gestyleerde voorstelling gemaakt, waarin de hand van de regisseuse voortdurend zichtbaar bleef. Minder spontaan dan „De Kriet kring", was „Johanna" niet minder boeiend; de kille zakelijkheid paste uitstekend bij het behan delde thema. PAUL VAN DER PLANK Heilige Johanna amateurtoneel op Tu professionele basis

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 3