Bijzondere bouwsels
als „woongenot"
BEELD
SPRAAK
Zakenleven verdient
op kosten
van de kijkers
■4
4
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE WOENSDA!
hou t
het lJ
scherm
in het
oog
Het
verbond
van
de haat
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT.
DINSDAG 28 MAART 1978 PAGIli
Het is al eerder gesteld: over omkoperij in
Hilversum is het laatste woord nog niet
gexegd. Het blijft woekeren, omdat het zich
langs sluikwegen beweegt en pas in het licht
treedt als de tijd er rijp voor is, d.w.z. als
de mogelijkheden kunnen worden benut die
Hilversum zelf geschapen heeft.
Het is een bekend, maar eigenlijk te weinig
verteld verhaal, reden waarom we het hier
nog eens ophalen. De cosmeticafabriek John
son Wax wilde enige jaren geleden een eigen
product, een deodorant van het merk US, in
de publiciteit hebben. De fabriek liet een
popsong componeren en van tekst voorzien
en vond twintig platenpluggers bereid ermee
de studio in te gaan. Het plaatje werd met
al die mensen er achter die de weg weten in
Hilversum geplugd bij het leven. Het grote
publiek ging aan het kopen, omdat het lekker
in het gehoor lag en binnen de kortste keren
verscheen het gelegenheidskoor „US" bij Ad
Visser in „Toppop". De twintig zingende plug
gers werden gestoken in T-shirts met op de
borst groot het merk „US".
Kort nadien schreef het reclamevakblad
„Ariadne", dat dit een van de helderste voor
beelden is en de meest originele poging ook
om de televisie in te schakelen voor commer
ciële doeleinden.
Deze geschiedenis wordt opgehaald door drs.
Jo Bardoel, die is verbonden aan de afdeling
studie en documentatie van de NOS en die
in de NOS-brochure „Televisie als koopwaar"
vertelt hoe de sluikreclame in Hilversum tot
ontwikkeling is gekomen en hoe ook voor dit
soort zaken tot een redelijke regeling is te
komen.
Deze brochure werd overigens - we schreven
het al eerder - ingeleid door NOS-voorzitter
mr. E. Jurgens, die niet erg gelukkig is met
de hand over hand toenemende merchandi
sing in oproepland. Onder merchandising ver
staat hij het met winstoogmerk, gebruiken van
programma's of onderdelen van program
ma's. De zo langzamerhand wel bekende kin
derpoppetjes, tv-boeken en platenwie wel
eens een krant opslaat en de advertenties leest
die op een tv-programma inspelen weet waar
het om gaat. Merchandising noemt hij een
verschijnsel waaraan Hilversum niet voorbij
mag lopen, omdat het invloed kan uitoefenen
op het programmabeleid en omdat dit daar
mee een oneigenlijk element wordt in een
omroepbestel dat niet-commercieel wil zijn.
Over deze zaak is een rapport in voorberei
ding, dat zal dienen als discussiestuk met als
vraag hoe een en ander in goede banen kan
worden geleid.
Drs. Bardoel schrijft in zijn artikel, dat de
mate waarin omroep en commercie elkaar
raken gelijke tred houdt met de commerciali
sering van de hele cultuur. Een vroeger
bloeiend buurt- en organisatieleven maakt
steeds meer plaats voor individuele consump
tie binnen de beslotenheid van het gezin. De
AJC en de padvinderij leggen het af tegen
de tienercultus met pick-up en pop. Muziek
en showbiz worden een bedrijfstak van be
lang. De tv is uitdrukking- van die nieuwe
verhoudingen, omdat deze op attraktiviteit
voor het totale publiek mikt. Geen wonder dat
het bedrijfsleven de tv met zijn landelijk
bereik al snel als een uitstekend reclameme
dium ziet. Er werd gemikt op een comrrïercie-
le omroep, waarvan Radio Veronica en het
REM-eiland de meest spectaculaire verschijn
selen werden. De invoering van de STER-re-
clame betekende niet het einde van deze
activiteiten. In de nieuwe omroepwet is de
hoeveelheid zendtijd van de zendgemachtig
den gekoppeld aan de ledentallen. Daarmee
is de concurrentie tussen de omroepen onder
ling en de druk in de richting van populaire
programmering toegenomen. Zo kan een
merkwaardige belangengemeenschap ont
staan tussen de omroep en haar commerciële
toeleveraars, bijv. platenfirma's en produktie-
maatschappijen van tv-spelen etc., waarbij de
eerste de populariteit van een programma
afmeet aan de kijk-en waarderingscijfers en
de tweede aan de verkoopcijfers. In dit kli
maat worden nieuwe achterdeurtjes gevonden
via welke commerciële gegadigden zich toe
gang kunnen verschaffen tot de ether.
Dit begon in de begindagen van de tv met
het uitdelen van vlaggetjes en hoedjes door
bepaalde firma's, zodra ergens een tv-camera
verscheen. Toen volgden de reclameborden
bij sportvelden, de herkenbare cadeau's bij
kwissen, de activiteiten van luchtvaartmaat
schappijen, reisbureau's en touroperators.'
Drs. Bardoel noemt platenplugging een legale
vorm van reclame, omdat uitingen van kunst
en cultuur volgens de omroepwet aangeprezen
mogen worden. Merchandising is echter een
heel ander onderwerp. Het gaat hierbij om
verkoop van de in uitzendingen gepousseerde
en daarvan afgeleide produkten, waartoe ook
behoren de in de bioscoop uitgebrachte Van
Duin-shows en het Q en Q-avontuur van
oorspronkelijk de KRO-tv. Als een zijtak van
dit soort commerciële verschijnselen wordt
beschouwd de verkoop van stickers, sleutel
hangers e.d. van bekende tv-persoonlijkheden.
In de praktijk gebeuren er echter ook nog
andere, eigenlijk wel begrijpelijke dingen. Een
i ogrammamaker, in vaste dienst of freelan
ce, krijgt opdracht voor een programma, voor
kinderen dan wel voor volwassenen. Hij heeft
de beschikking over een bepaald bedrag. Hij
ziet al gauw dat dit te klein is om eerste
rangs-artiesten in te huren, fraaie décors te
maken of een dergelijke proüuktie op riante
schaal op te zetten. Bovendien heeft zuïk een
programmamaker zich waar te maken tegen
over de kijkers, nog los van zijn collega's, en
daarenboven nog hoort hij de tv-recensenten
alweer schelden op zo'n wanprodukt. Bij het
zien van een beperkt budget raakt zo'n man
bij voorbaat al gefrusteerd. En als zulk een
programmamaker dan benaderd wordt door
een attente platenman of boekverkoper met
een voorstel voor een begeleidend boek of
plaat, dan opent dat financiële perspectieven,
waar een programmamaker mee uit de voeten
kan. Z'n platenman of boekverkoper wil dan
ook nog wel iets doen tot aanvulling van een
salaris of honorarium, ook niet zo gek, omdat
de programmamaker, met het verkrijgen van
meer mogelijkheden ook met meer kopzorgen
en intensieve arbeid heeft te maken, omdat
hij twee heren tegelijk moet dienen. Zo ont
staat een situatie, die gezien vanuit de visie
van de programmamaker niet per se een
verwerpelijke zaak is, maar waaruit gemakke
lijk misbruiken ontstaan, die het hele Hilver-
sumse programmabeleid gaan overwoekeren,
omdat boekverkopers en platenmensen ui
teindelijk gaan bepalen wat er op het scherm
komt en wat niet.
Cees den Daas, vroeger programmachef bij
de TROS, nadien Bovema-directeur en intus
sen weer opgenomen in de directie van de
TROS weet de weg in Hilversum. Hij begreep
dat Rob Out het met zijn kersverse Veronica
niet gemakkelijk had om aan pakkende pro
gramma's te komen. In de NOS-brochure doet
hij een boekje open over zijn aandeel als
platenman in het Veronicaprogramma, Hij
kreeg b.v. een film uit Engeland over het
„Electric Light Orchestra" aangeboden. Is
Rob Out geïnteresseerd? Rob wel, want hij
moet met nog weinig mensen een maal in de
drie weken een tv-avond vullen. De dag daar
op gaat de begeleidende Bovema-plaat de
handel in. Succes verzekerd na de gratis
reclame van Rob Out. Op dezelfde wijze
werkt Den Daas ook voor „Toppop". Yvonne
Keely's (Paay) plaatje „If I had words" werd
als film via Bovema aan Ad Viser aangebo
den. Het filmpje werd een suèces met al die
zwaaiende meisjes. En de plaatjes vlogen de
deur uit. Bij de Ned. tv wemelt het van dit
soort gevallen.
En zo wordt er tv gemaakt van geld van de
kijkers, tv waarop muzikale produkten en
anderszins onder de aandacht van diezelfde
kijkers worden gebracht, die dan bij aankoop
weer geld neer moeten leggen voor iets dat
door middel van hun eigen kijkgeld in de
publiciteit is gebracht. Op deze wijze profi
teert het zakenleven twee maal van de kijker-
Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn de
werkwijze die de BBC volgt, die nl. een eigen
merchandising-afdeling heeft opgericht, die
alle zaken behartigt, die met zakenlieden van
buiten te maken hebben. Door die zakenlieden
worden dan ook goede zaken gedaan, maar
in elk geval vloeit een deel van de financiële
baten dan weer terug naar de omroep, waar
het gebruikt kan worden voor betere pro
gramma's zonder inmenging vooraf van het
zakenleven.
Yvonne (Paay) Keely midden met links in de bloemetjes en gouden plaat Scott Fitzgerald voor ..If I had words". Gedeeltelijk zichtbaar achter Scott
Bovema-plugger Cees den Daas. die met het filmpje over dit lied gratis publiciteit kreeg in Ad Visser's „Toppop".
NEDERLAND 1
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
EO
19.04 Henkie's Droomboom, te
kenfilmserie
19.10 Kinderkrant
19.30 Het kleine huis, TV-serie
20.19 Met een jeep de rimboe in
20.30 Parschauer trio, Word of
Live Quartet
20.55 Alleen in Jeruzalem, docu
mentaire
21.24 Tenslotte
NOS
21.35 Journaal
21.50 Spontane architectuur
22.40 Journaal
NEDERLAND 2
NOS
18.45 Informatie voor Italianen
18.55 Journaal
TROS
19.04 De man van zes miljoen,
TV-serie
j NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Hitboulevard
21.30 De verpleegsters, TV-serie
22.00 Aktua TV
NOS
I 23.15 Journaal
DUITSLAND 1
WDR: 18 Die unsterblichen Me
thoden des Franz Josef Wannin-
j ger, TV-serie, afl. 2. 19.15 Hier
I und Heute. 19.45 Tip um 4tel vor
I 8.
20.00 Journaal
20.15 Was bin ich?, beroepen-
quiz
i 21.00 Monitor, actualiteiten
j 21.45 Superstar, TV-serie
i 22.30 Tagesthemen
23.00 Die Powenzbande, TV-film,
deel 2
i 23.55 Journaal
i DUITSLAND 2
j 18.20 Marchen der Völker. Teken
filmserie. afl. 4 (Finland). 18.40
Der rosarote Panther, tekenfilmse-
rie. 19 Journaal. 19.30 Der Hit,
TV-spel van Francoise Doring met
Rudolf Platte, Kate Haack en Tho
mas Fritsch.
21.00 Journaal
21.20 Kleine Schritte, grosse
HCirden
Documentaire van Dieter
Zimmer over der verhou
ding tussen de Bondsrepu
bliek en de DDR.
22.00 Der böse Trick
„Catch 22", Amerikaanse
speelfilm (1970) van Mike
Nichols, een militaire sati
re uit het oorlogsjaar 1944
naar Joseph Hellers boek.
0.05 Journaal
DUITSLAND 3
WDR: 18 Sesamstrasse. 18.30
Cursus Wiskunde. 19 Journaal.
19.15 Fenster zur Welt.
20.00 Journaal
20.15 Fragenstunde
21.00 Momente
21.15 Zimmer Frei (Fawtty To
wers), TV-serie
21.45 Monitor im Kreuzfeuer
22.30 Erfahrung contra F
gie, documentaire
23.00 Journaal
ENGELAND
BBC 1: 18.20 Nationwide,^
nieuws. 18.50 Young Musién
the Year. 19.20 The Rockf^H
les, TV-serie (The Becker C\
tion). S-
20.10 The George Burns!
Man Show
Met als gasten Bob
Ann-Margret,
Knight and the Pips
Denver en The Cap
Tennille.
21.00 Journaal
21.25 Pennies from Heave
serie, afl. 4 (Better
twice)
22.45 Ballroom Champions)
23.15 Tonight, actualiteiten
BBC 2: 19 Journaal. 19.05
Rocks, a geology of Britai
6 (Back to Base). 19.30 Nei
actualiteiten.
20.05 The Vet
Portret van een veei
Ex moor (Somerset)
Alec McGuinnes.
21.00 Pebble Mill Showcast
21.30 The Man Alive I
(Girls behind Bars)
22.20 Poems and Pints
22.45 Journaal
22.55 The old grey Whistl
BELGIË
NEDERLANDS 1
18 Bereboot. 18.05 Sesarr
18.30 Loon naar werken?
nerklanken. 19.45 Journaal.
20.20 Slisse en Cesar, TV
afl. 7
20.45 Verover de aarde,
schapsrubriek (hyp
sie)
21.35 Gershwin-concert
22.20 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 2
20.10 Onder éen dak; TV-s
20.35 Panorama, actualiteit
21.00 Fat City
Amerikaanse s|
(1972) van John
met Stacey Keach
Bridges a
boksers.
BELGIË FRANS 1
18 Faut bien éclairer poui
voir, voor kleuters. 18.05 Po
moins de douze ans, kind
gramma. 18.30 Zig-zag,
gramma. 18.45 TV F.
vrouw. 19.15 Antenne-Soir,
nieuws. 19.30 Journaal. 19.
nèraires (Les classes de i
documentaire.
20.50 Musique mosalque
21.50 Journaal
22.05 Vidéographie
22.50 Journaal
BELGIË FRANS 2
18.45 La ferme l'oiseau.l
bouwkroniek. 19.55 TV F (al
tatie). 19.15 Antenne-Soir.
Journaal.
20.25 Le Temps des As, T
21.15 Francois, Martina, Clf
les Autres, TV-serie
Wat men ver
staat onder
„woongenot"
wordt tot uit
drukking ge
bracht in een
aan wonen ge
wijde exposi
tie in het Rot
terdamse Lijnbaancentrum. deze tentoonstelling
kreeg als titel „Van dakkapel tot droomkasteel"
en NOS-tv haakt er op in met enkele films over
mensen die hechten aan bijzondere bouwsels. Een
van hen is de heer Walt van Praag, een gepensio
neerde KNMI-meteoroloog, die in Frankrijk een
twintig meter hoge „toren naar de hemel" heeft
gebouwd. De ander is Raymond Isidore, die een
eigen buis bouwde en dit voorzag van een glasde
coratie.
Ned 121.50 uur
Het kleine huis
Iedereen heeft veel plezier op de jaarmarkt in
Walnut Grove, tot er een jaloerse jongen ver
schijnt, die de touwen van een heteluchtballon
doorsnijdt.
Ned 119.30 uur
De rimboe in
Zendeling Wim Verbaan trok uit hogere roeping
de rimboe in. Een filmteam van de EO bezocht
hem daar. Ned. I 20.19 uur.
Geestelijke muziek
De drie Amerikaanse zusjes Parschauer en een
kwartet van vier Amerikanen, The Word of Live,
maken overal geestelijke muziek en leggen ook
getuigenissen af.
Ned. 120.30 uur.
In Jeruzalem
Zeev Kedem, die al jaren in Jeruzalem woont,
raakt verwikkeld in merkwaardige familierelaties
van oude buren. Dit relaas is op film opgenomen.
Ned. 120.55 uur.
Zes miljoen-man
Dat het op de Nederlandse tele
visie glanzend-feestelijke Paas
dagen waren kan men moeilijk
beweren. Al is het natuurlijk
wel zo. dat die opvoering van
„Fidelio", de opera van Van
Beethoven, onder leiding van
Leonard Bernstein en met me
dewerking van de meest voor
treffelijke solisten en van het
onvolprezen orkest van de
Weense Staatsopera er een was
van ongewoon hoog niveau.
Maar het is en blijft nu eenmaal
zo, dat het met de klankkwali
teit van het kastje behelpen is.
En het is meer een kwestie van
„raden" dan van werkelijk erva-
De onderwereld heeft tien miljoen dollar over voor
geheime gegevens, waarvoor de leider van een
rolschaatsteam zal moeten zorgen. Voor die tien
miljoen draait de Man van Zes Miljoen zijn hand
niet om.
Hitboulevard
Willeke Alberti verschijnt weer met de toppers van
eigen bodem en nog enkele andere gezellige zaken,
waarvoor enige gasten naar de studio komen.
Ned. II 20.25 uur.
De verpleegsters
Verpleegster Shirley vermaakt zich best op de
bejaardenafdeling van het ziekenhuis. Dit wordt
zij pas goed gewaar na een avondje uit met een
jongen waar zij eigenlijk wel iets in zag.
Ned. II 21.30 uur.
Morgenmiddag
In „Wat heet oud?" wordt gepraat over wat je als
gepensioneerde alzo kan ondernemen. Voor de
kinderen is er daarna Maja de bij en de Luchtbus.
Woensdag Ned. 115.30 uur.
De VPRO schijnt er een traditie
van te maken alleen op hoogtij
dagen „Het gat van Nederland"
nog eens te doen terugkeren.
Vorig jaar Kerstmis was er
weer eens een en eergisteren
werd het scherm ook met „het
gat" opgevuld. Tot mijn grote
genoegen overigens, want het
ging en gaat altijd om een zeer
doorwrochte en met scherpzin
nigheid gemaakt programma.
Deze keer betrof het uitsluitend
min of meer op een of andere
vorm van kunst gerichte items.
En daar sprong dan bepaald
weer het door Hans Keiler ge
maakte tv-portret van Anton
Haakman uit, een hoogst merk
waardige man op zoek naar een
„oude, welhaast verloren lief
de". Ook in dit werkstuk toonde
Keiler weer hoezeer hij beschikt
over een zee onthullende en iet
wat lucide filmische verteltrant.
Koot en Bie bleken door bezui-
nigirigen in de cultuursector ui
teengedreven te zijn. Zij voer
den voor onze ogen een com
pleet „toneelstuk" op, met nog
een verrassende ontknoping
ook. Bepaald een briljante sketch.
Gisteravond was gewoon ge
structureerd als een normale
maandagavond. Wat onder meer
betekende dat Jan van Hillo de
tijd weer even liet stilstaan. De
ze keer bij de moord op Martin
Luther King, die zich tien jaar
geleden afspeelde. En het cen
trale thema zou dan ook zijn
„geweldloosheid of geweld".
Maar dat kwam toch maar heel
zijdelings aan de orde. Want
nadat Van Hillo onder meer wat
journaalfragmenten uit het le
ven van King had vertoond ging
hij over op een wandelend ge
sprek met de heer Floris Bakels,
oud-verzetsstrijder die tijdens
de oorlog in verschillende con
centratiekampen heeft ver
keerd. Een hoogst verdienstelijk
man dus ongetwijfeld, die ver
telde over zijn schokkende erva
ringen en die wel enige ideeën
over het om zich heen grijpende
geweld bleek te hebben, maar
die kwamen toch niet boven de
meest gangbare uit. In feite ging
het om een wat lang gerekte
paas-dagsluitng: Op Pasen
wordt al onderhand bijna weer
twintig eeuwen lang de tijd van
zelfsprekend even stil gezet. In
dit programma gebeurde dat op
een weinig oorspronkelijke ma
nier en over „het geweld" had
den wij toevallig de afgelopen
week nog wel andere dingen
gehoord.
„Televizier-Magazine" had za
terdagavond een hele aflevering
gewijd aan het nieuwe, achtste
deel van de door dr. L. de Jong
geschreven geschiedenis van
Nederland in de tweede werel
doorlog dat over de concentra
tiekampen handelt Uiteraard
was de historicus er zelf om zijn
werk toe te lichten. En als er
ooit (overigens terecht) oude
wonden worden opengereten,
dan is het natuurlijk als het om
gruwelijke onderwerpen als de
jodenvervolging gaat. Een Ame
rikaans joods echtpaar dat So-
bibor had overleefd, vertelde uit
eigen ervaringen een verhaal
dat De Jong als .historie" heeft
doen stollen.
HERMAN HOFHTTT7.EN
Taylor Caldwell
Het boek van de tv-serie
Paperback, 664 blz.
124,50
Zuid-Hollandsche
Uitgevers Maatschappij
Bij elke boekhandel
NEDERLAND 1
Teleac
15.00 Media in de school, les 9
KRO
15.30 Wat heet oud
16.10 Maja, de bij, tekenfilmserie
16.35 De luchtbus, jeugdprogram
ma
DUITSLAND 1
10 Journaal. 10.15 50 Jahré' Nur-
burgring. documentaire. 11.10 An
hellen Tagen, Duitse volksliede
ren. 12.05 Monitor, actualiteiten.
12.50 Presseschau. 13 Journaal.
16.10 Journaal. 16.15 Musik extra
3. 17 Eine Schmugglergeschichte,
kinderprogramma 17.25 Herr
Rossi sucht das Glück, tekenfilm
serie. 17.50 Journaal.
DUITSLAND 2
16.20 Turn mit! 16.30 Rappelkiste.
17 Journaal. 17.10 Arpad, der Zi
geuner. TV-serie. 17.40 Die Dreh-
scheibe.
DUITSLAND 3
9.30 Sesamstrasse.
ENGELAND
BBC 1. 9.40 Roobard. 9.45 jJ
nory, voor de jeugd. 10 Why
you? 10.25 The Boy from Laj
TV-serie. afl. 5. 10.50 Lippy I
tekenfilm. 12.45 Journaal. 131
ble Mill, lunchprogramma. 1|»Z
Mister Men. kinderserie. 1|
Play School, voor kleuters. 1B
Touché Turtle. 16.25 Jackan
16.40 Screen Test. filmquiz.!*
John Craven's Newsround. life:
Grange Hill, TV-serie. afl. 8. 1i"l
Ludwig. 17.40 Journaal. 17.55roi
porting England, regionieuws, vo
BBC 2: 10.20 Gharbar, AziatiMl
magazine. 10.45 Parosi, voor Ava
ten. 11 Play School, voor kleuten
BELGIË
NEDERLANDS 1 en tv
15.30 Ken uw recht. 16. OpD<
gezondheid. 16.30 Tip-Top, jetivc
programma Oi
BELGIË FRANS 1 efe
O vc
Dt
16.45 Feu vert, jeugdprogramve
ta
HILVERSUM I
PP 18.19 Uitz. van de WD. AVRO:
18.30 Nws. 18.41 Per Saldo. 19.00 Tref
punt. NOS: 19.15 (S) Accoord AVRO:
20.00 (S) AVRO Totaal Theater (22.30
Nws. 22.40 Radiojourn.) 23.55 Nws.
HILVERSUM II
18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S)
Op Vleugels, pianomuz. 18.50 verken
ning. sociaal-maatschappelijk progr.
19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (Sjf
in muziek. 20.00 Nws. 20.05 Oveh<
ging. 20.15 Spektakel Intematiom
NOS: 23.00 Met het oog op morjpl
23.55 Nws. di
HILVERSUM III 2
NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.1tR'
NOS-maal. 19.02 (S) PoprekonstrUH
20.02 (S) Nashville. 21.02 (S) Pop(0>
der. 23.02 (S) Wachten op middemi
0.02 (S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) 8
Holland. 5.02 7.00 (S) Truck
HILVERSUM I
TROS: 07.00 Nws. 07 02 (S) Rustig
bijkomen. 07.30 Nws. 07.41 Aktus-och-
tendeditie. 08.30 Nws. 08.36 Gym. voor
de vrouw. 08.45 (S) Kom. er maar eens
bij: gesprek en klass. muz. 10.00 (S)
Hoogtepunten uit musicals, 10.30 Nws.
10.33 (S) Toeria-toernee. reg. progr
11.45 (S) Cafè-Chantant. 12.26 Meded.
12.30 Nws. 12.41 Aktua I113.00 (S) Raad
een lied.of niet.muzikaal telefoon-
spel. 13.30 (S) Sport na sport, jeugd
progr. t4.00 (S) Specialiteiten a la car
te: klaas, verzoeken. 15.00 (S) Als dat
zou kunnen, verzoekpl. (15.30 Nws).
16.30 (S.) Kernpunt, gesprekken Over
heidsvoorlichting 17.20 Tekst en uitleg,
rubr. van het ministerie van Onderwijs
en Wetenschappen. TROS: 17.30 Nws.
17.32 Aktua-ma aazine.
HILVERSUM II
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.2C
In de Roode Cirkel, nieuwsprogr. (8.00
Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Elektr.
accordeonorgelmuz. NOS: 9.20 Je moei
wat leren. Progr. voor ouders en kinde
ren 9.35 Waterst. VARA: 10.00 Radio
weekblad. vrouwenprogr. (11.00 Nws.)
11.30 De Franse opera. 12.00 Heilet
sluis - Centraal: reg. progr. 13.00
13.11 Dingen van de dag. 13.30 Sto
radio, gevar. progr. 16.00 Nws.
Alles wat je bent is Liefde, ho
16.33 Lichte gram. muz. 17.00 (S)|
sen sport en politiek; dingen van
dag en Tussen start en finish. (1L
Meded.. SOS- en politieber.).
HILVERSUM lil
KRO: 07.02 (S) Drie op je boter!
09.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S)
draait op verzoek. 12.03 (S) Drie tul
de middag. 14.03 (S) De Theo Stof
Show. 16.03 (S) Hitmeesters.
HILVERSUM IV
NCRV: 07.00 Nws. 07.02 Het lev
woord. 07.08 (S) Te Deum Laudari
07.30 (S) Preludium. 09.00 Nws. 0|.
(S) Ongehoord: klass. muz. 10.00|
Pianowerken uit de Romantiek. lig
(S) Themaprogr. 13.30 (S) Middags
fooi#. 14.00 Nws. 14.02 (S) Verhaler
de wereldliteratuur. 14.30 (S) LaW
Magica 15.00 (SD) In de schaduw U
de meester. 16.00 (S) In kleine btf*
tings barokmuz. 16.25-17.00 (S) Mul
van eigen tijd.