1
Twee keer „Nacht van het hart" bij VARA
TELEVISIE VANAVONI
TELEVISIE DINSDAG l
RADIO VANAVOND
RADIO DINSDAG
I
NEDERLAND 1
Teleac
18.15 Toneelspelen, les 8
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
19.04 Nacht van het hart, show
20.44 VARA-Viale
NOS
21.35 Journaal
VARA
21.50 Nacht van het hart, show
23.00 Symbiose (Aktiegroep Stop
Dierenmoord)
NOS
23.04 Journaal
DUITSLAND 3 H
WDR 18.00 Sesamstrasse. U I
Cursus fysika. les 38. 19.00^4|
naai. 19.15 Schauplatz: HeWI
modewoche Köln
20.00 Journaal H I
20.15 Natur und TechnikMB
neu mach alt)
21.00 Momente
21.15 Die Wespenfrau nj
„The Wasp Woman",f
rlkaanse speelfilm (p
van Roger Corman mé
san Cabot en Fred Eli
monsterdrama.
22.30 Journaal
HEILIGE JEANNE VAN SHAW
BRENGT THEATER
WEER IN DE HUISKAMER
waarin u kunt verwachten
onder anderen Maggie Mac-
Neal, lm ca Marina, Lies-
be th List, Vader Abraham,
Freddy Breek, The Tumble-
weeds, Ben Cramer, Rosy
and Andres Anita Kerr; Jur-
gen Marcus, Saskia en Ser
ge, en Conny Vink.
Ned. I, 19.04 en om 21.50
uur.
Symbiose
Hij en zij
Pa Bleeker wil in de tweede
aflevering van „Hij en Zij" ge
zellig alleen thuisblijven en tv-
kijken, als zijn vrouw een avond
uit wil. Maar rust krijgt hij niet,
want de vraag: wel of niet uit
gaan treft niet alleen zijn
vrouw, maar met haar vele an
deren waardoor Pa Bleekers
rust in het gedrang komt.
Ned. II, 21.15 uur.
Sanford
Sanford en zoon levert een op
gewonden Sanford op, als deze
ziet hoe Lamont een scène uit
Othello repeteert.
Ned. II, 21.40 uur.
Inmiddels werd er met geen
woord gerept over die koopsom
polissen of over de kwestie
Lubbers die de gemoederen zo
bezighouden en die wellicht wat
kleur aan de discussies hadden
kunnen geven. Maar om over dit
soort zaken hun hart te luchten
reist Den Uyl straks wellicht
weer naar Roodeschool, Aantjes
naar Zierikzee en Rietkerk naar
Winterswijk.
Met de „Grand Gala" lag het
gisteravond allemaal weer hele
maal anders. Uit „Frascati" in
Amsterdam kwam dit in een
directe uitzending tot ons. Een
uitgebreid gezelschap reageerde
op uiteenzettingen die de heren
Korthals Altes, Van den Broek,
Van der Meulen en Hylke
Tromp gaven over verschillende
aspecten van het geweld. Maar
die reacties liepen aardig uit de
hand. Reeds halverwege de uit
zending moest de voorzitter
H.J.A. Hofland constateren, dat
het de verkeerde kant uitging en
een beroep doen op de dames
en heren om „er een beetje lijn
in te houden,,. Tevergeefs, er
was geen redden meer aan.
Geloven
Louis ter Steeg praat met prof.
Werblowski in „Geloven op
maandag" over de rol van de
godsdiensten in het Midden-
Oosten-conflict.
Ned. II, 22.45 uur.
Bij dit alles mag niet vergeten
worden te vermelden, dat „VA
RA VISIE" zaredagavond twee
uitstekende reportages had. De
ene ging over de zaak van lever
ing van uranium aan Brazilië.
Bijna opzienbarend daarin was
het verhaal van Jos Schurink,
VARA-correspondent in dat
land over de slordige manier
waarop men daarginds doende
schijnt te zijn met de bouw van
kerncentrales. Er werd nadien
dan ook in het nachtelijke laat
ste „journaal" over gesproken.
En het andere verslag ging over
de situatie in Zuid-Libanon en
alles wat er aan vast zit. Wij
zagen een deel van het strijdto
neel en Luud Boeken had een
vraaggesprek met Alon, de ge
wezen Israëlische minister van
Buitenlandse Zaken. Tenslotte
kregen wij nog Nico Haasbroek
aan de telefoon, die ons inlichtte
over de stand van zaken bij de
debatten in de Veiligheidsraad.
Een voortreffelijke actuele ver
slaggeving alles tezamen.
De Stichting Symbiose zendt
een programma uit waarin
wordt gesproken over het thema
„Bestaat er vivisectievrije cos
metica
Ned. I, 23.00 uur.
Muppets
In de Muppetshow is gast de
zanger-akteur en componist
Paul Williams.
Ned. H, 19.30 uur.
Verbond
Het tweede deel van „Het ver
bond van de haat" houdt zich
vooral bezig met de kinderen
van de hoofdrolspelers uit de
eerste aflevering. Martin Eaton
merkt, dat Marjorie niet op hem
wachtte en hij trouwt daarom
met Flora. Zij adopteren Mavis,
als haar moeder om het leven
komt; Martin was de vader. Ma-
jorie wordt heel eenzaam.
Ned. II, 20.25 uur. 1
Er werd dit weekeinde stevig
gediscussieerd op de televisie.
Zaterdagavond was bij de
i AVRO tot diep in de nacht een
politiek debat en gisteravond
ontketende de VPRO een uren
lange gedachtenwisseling onder
I de ietwat verwarrende en in ie-
i der geval onbegrijpelijke titel
„Grand Gala van het geweld".
Om met het eerste evenement te
beginnen: Jaap van Meekren
I had de drie fractieleiders van de
grote partijen -Den Uyl van de
Partij van de Arbeid, Aantjes
van het CDA en Rietkerk van
de WD dus- aan een tafeltje
gezet om „grote politieke vraag
stukken onder de loupe te ne
men". Wie, gezien de steeds
maar weer opborrelende troebe
len van de laatste weken „bloed
aan de paal" had verwacht
kwam zeer bedrogen uit. Het
werd een weinig emotioneel de
bat. Wel hoogstaand misschien,
maar saai.
RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/ - MAANDAG 20 MAART 1978 PAGIN)
ENGELAND
NEDERLAND 2
18.45
18.55
19.05
19.15
19.30
20.00
20.25
21.15
21.40
22.05
23.20
23.30
NOS
Staatsloterij (667, trekking
2)
Journaal
KRO
Tom Jerry, tekenfilm
Peppl en Kokkl, jeugdserie
Muppet Show, afl. 15 (met
Paul Williams)
NOS
Journaal
KRO
Het verbond van de haat,
TV-serle, afl. 2
Hl) en zij, TV-serle, afl. 2
Sanford en Zoon, TV-serle
Brandpunt
KRO/RKK
Geloven op maandag
Vaatenoverweglng
Socutora
Stichting Ned. Vrijwilligers
NOS
Journaal
'VÏ
m m
DUITSLAND 1 -
WDR: 18.00 Anton Keil, der Spe-
cialkommissar. 19.15 Hier und
Heute. 19.45 Trick um 4 tel vor
8 (Theo Lingen prasentiert Wil
helm Busch)
20.00 Journaal
20.15 Roots, TV-serle, afl. 5
21.15 bis zum letzten Mann",
de oorlog In oostelijk Afri
ka
21.45 Blte umblëttern, cabaret
22.30 Tagesthemen
23.00 Katholiken
„Catholics", Amerikaanse
speelfilm (1973) van Jack
Gold over Ierse monniken,
die de oude RK-tradlties
niet willen loslaten.
00.25 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 SOKO 5113, TV-serie. 19.00
Journaal. 19.30 Disco '78.
20.15 Wie würden Sie entschei
den? (Ich will meln Leben
leben)
21.00 Journaal
21.20 Mulligans Rückkehr, TV-
spel
23.05 Journaal
BBC 1: 18 50 Ask the Family
19.15 Blake's Seven, TV-seri
20.10 Panorama, actualitei
21.00 Journaal
21.25 Joe
Amerikaanse 9pe
(1970) van John G
sen met Peter Boyl
representant van het
bllshment contra de
piesmaatschapplj
23.10 Tonight, actualiteiten
BBC 2: 19.00 Journaal.
Children's Wardrobe.
Newsday, actualltettei
20.10 1990, TV-serle
21.00 World of Music
21.50 Americans, TV-serie
22.40 Just a Nlmmo
23.10 Open Door
23.45 Journaal
23.45 Télé-Journal
00.10 Archbishop of Canterl
BELGIË
NEDERLANDS 1 eii
18.00 Peppi en Kokki, jeugdU
18 15 De kinderen van apaLp
ment 47a. jeugdserie 18 40 F
school (Klare taal) 19.10 DoepJ"2
(gezondheidstips). 19.45 Joud
20.20 Micro-Macro, spelprogng
ma [se
20.55 Grote lui, kleine lledenm)
serie a
21.45 Het fenomeen Punk B.
22.35 Journaal, Wetstraat ni
22.55 Open school
BELGIË FRANS 1
18.15 Seniorama, voor oud|
18.45 Sociaal-Christelijke
19 15 Sport. 19.30 Journaal.
19.55 Le Soleil des Hyènesjl I
neslsche speelfilm
21.30 Discussie
23.00 Journaal
I tv
BELGIË FRANS 2 fj
18 45 Yoga. 19.15 Sport.
19 55 Duy nos djouwans OtljJ
TV-spel van Eugène
han door de Troupe dul
la Wallon.
21.15 La Parola a Dëfense (Fi|
ric Pottecher)
22.30 Journaal
DUITSLAND 3 L
WDR: 9.30 Sesamstrasse. r*e
Literaturgeschichten, afl. 6 r*
Ausforschung des Glücks: F"
Brecht im Dickicht der Stadtef®1
im
NEDERLAND 1
10.00 Schooltelevisie
11.00 Schooltelevisie
14.30 Schooltelevisie
DUITSLAND 1
10 00 Journaal. 10.25 Lockruf des
Goldes. TV-serie. afl 3. 11 40 VIP-
Schaukel (met Lillian Carter, John
B. Connally en Cathérine Deneu-
ve). 12.25 Umschau 12.55 Presse-
schau 13 00 Journaal. 16.10 Jour
naal. 16.15 Ein Barbier von Sevi'l-
la, TV-film. 17.00 Die Grashupfer-
Insel. jeugdserie. 1715 Aus mei-
nen Reisetagbuch, voor de jeugd.
17.50 Journaal.
DUITSLAND'2
16 30 Mosaik. 17.00 Journaal
17.10 Die gross blaue Murmel,
leugdjournaal 17.40 Die Dreh-
scheibe.
ENGELAND
|c
BBC 16.38 TV-cursussen.
Télè-Journal. 10.00 Voor de je.va
12.45 Journaal 13.00 Pebble
lunchprogramma. 13.45 RagL^j
15.20 Welsh programme. l5
Play School, voor kleuters 11^]
Wally Gator, kinderprogran)„e
16.40 Jackanory Playhouse, l
de jeugd. 17.05 John Cra\[
Newsround. 17 10 Take hart. 1L
Journaal. 17.55 Nationwide, r
nieuws
BBC 2 TV-cursussen 11.00 f'
School 14 15 Other people's C
dren 14.30 Having a Baby 1L
Propaganda with Facts= l|~
TV-cursussen
HILVERSUM I
EO: 18.10 EO-Metterdaad 1919 P P:
Uitz. van de PPR 18 30 Nws 18.41 Daar
waar de molens staan 19 00 Ronduit,
jongerenprogr 19.40 De bijbel open,
bijbelstudie. 20.00 Grammofoonmuz.
20.10 Leer mij, o Heer Uw Lijden recht
betrachten (4), serie Lijdensoverdenkin
gen. NOS: 21.00 (S) Hobbyskoop. 21.30
voor blinden en slechtzienden. 21 40 De
Nederlandse Opera-Stichtingen, docum
22.25 Bond zonder Naam. 22.30 Nw.
22.40 Boerenbont, progr over boeren
en tuinders voor burgers en buitenlui
VOO: 22 55 (S) informatieshow met ak-
tual. en muz 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu.
AanslMakro 18 40 (S) Muz. en p
tijd 20.00 Nws. 20.05 (S) Klassiefol
NCRV-studio 2. 2135 (S) Literfoc
2218 (S) Margriet Schelpenvisser, x-
ben je mee bezig?. Luisterspel
23.00 (S) Met het oog op morgen, f
Nws
HILVERSUM III
NOS: 18 03 De vacaturebank. 181IT
NOS-maal AVRO: 19 02 (S) Het Steé
Tijdperk 20.02 Radiojourn. 20.05}n
Superclean Dreammachine 21.02 (Sfa
negen-uur-jazz-show. 22 02 Radioi,
22 05 (S) Pirn Jabob's Platenscala. a
(S) Candlelight NOS 102-7.00 Jja
maandagnachten van maart
HILVERSUM I
AVRO: 700 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok
(7 30 Nws. 7 41 Radiojourncrl) 2 30
Nws. 8.36 Gymn. voor de huisvrouw.
8.45 De groenteman. 8.50 Morgenwij
ding. 9.00 (S) Dansmuziek. 9.15 Open
School. 10 00 Radio Lawaaipapegaai.
10.10 Arbeidsvitaminen (10.30 Nws.
10.33 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom
twaalf, gevar progr. 12.26 Meded 12 30
Nws. 12.41 Radiojournaal. 12 55 Europa
van morgen, feiten en commentaren.
13.10 (S) Frans Eisen, piano. 13.25
Beursplein 5 13.30 'n Middagje AVRO,
gevar progr (15.30 Nws. 15.33 Radio
journaal) 17 00 Voor ons gemaakt
(door ons gekraakt...), kinderprogr
17.20 OVERHEIDSVOORLICHTING:
boekbespreking. 17.30 Nws 17 32 Ra
diojournaal. 17.50 Toppers van toen
HILVERSUM II
KRO: 7.00 Nws. 711 Het levende woord.
7.25 Badinerle: klass. kamer- en orkest-
muz. 7.54 Overweging 8 00 Nws. 8.11
Echo. 8 30 Aubade. 9 00 De letter M.
(9.30 Scheepsparaat. 9.35 Waterstan
den). 10 30 Ik sta hier niet voor de
banken te praten, schoolradio. (11.00
Nws.) 11.30 Ouder worden we allemaal
11.59 Bericht Vastenaktie 12 00 In "de
Boerderij" OVERHEIDSVOORLICH
TING: 12.49 Uitz. voor de landtx
13 00 Nws KRO: 13 11 Echo m
13.40 Waar is de Meester? progr.
katechese in het voortgezet onder
14 00 Schoolradio. 15.00 De avonh
van Anatol, feuilleton. 15.20 In
wachtkamer 16 00 Nws. 16 03 Sp
kuur NOS. 17.00 Het zal mijn tijd
duren 17.20 (S) Eurolight. 17 40 T
bu. Progr. voor Antillianen. 17.55
ded.
HILVERSUM III
VARA: (Van 7.00-8.00 Actual, via Dii
van de dag). 7.02 (S) Gesodemeuri Oi
9.03 (S) Pep op drie 11.03 (S)
draait op verzoek 12 03 (S) V/
zoekplaatje. 14.03 (S) Spitsbeeld
(S) Elpee top-30. 17.03 (S) Alfred Laf"
HILVERSUM IV
TROs. 7.00 Nws. 7 02 (S) Capritk
klass. kamermuz. 9.00 Nws 9.02 (S|
reizigers onderweg. 9.30 (S) Van he
en verre. 10.00 (S) Opus tien tot tw
klass orkestmuz. 12 00 (S) Interma
klass. kamer- en orkestmuz. 13.00 n
De meest verkochte klassieke j,
13 30 (S) Koren-korpsen. 14.00 I i
14 02 (S) Om de kunst, cult rut*
14 30 (S) Guitariteiten. 15.00-17.00|»<
Belcantorium.
Josine van Dalsum zette Jeanne d'Arc
voor haar rechters opzichtig-dramatisch
aan.
„Er is door allen zo intens aan gewerkt dat
die spanning als een extra stuk drama voel
baar moet zijn in dit toneelstuk op tv".
Dit zegt regisseur John v.d. Rest over zijn
produktie „Heilige Jeanne" (Saint Joan) van
George Bernard Shaw, een kroniek in toneel
vorm over de heilige Jeanne d'Arc, die op de
avond van Goede Vrijdag staat geprogram
meerd bij de KRO-tv in een drie en een half
uur durende uitzending, slechts onderbroken
door het nieuws, dat door de kijkers als de
pauze kan worden ervaren.
Vraag blijft echter of dit stuk van Shaw dat
extra-dramatisch accent wel verdraagt en dan
in het bijzonder de dramatische werking van
de veelvuldige, zeer dichtbije close ups van
Josine van Dalsum, die Jeanne d'Arc gestalte
mag geven. Het was Shaw in dit stuk namelijk
minder om het meisje Jeanne te doen dan wel
om in haar gestalte zijn levensvisie neer te
leggen. Deze komt erop neer dat elk mens zijn
eigen moraal bepaalt en dat dit niet kan
worden overgelaten aan een boven de mens
gesteld gezag. Die vrijheid van de mens, dit
recht op vrijheid, wordt in dit stuk schitterend
onder woorden gebracht, in een taal rijk aan
beeldspraak en overtuigingskracht. Zet men
hier nog eens de spanning van een dramati
sche speelwijze en van een geïntensiveerde
beeldwerking tegenaan, dan kan er gemakke
lijk teveel van het goede ontstaan. Er valt in
deze produktie dan ook een duidelijke schei
ding waar te nemen van het op woorden
toegespitste spel van vele voortreffelijke ac
teurs als Max Croiset en Coen Flink en de
op persoonlijke emoties gerichte vertolking
van Josine van Dalsum.
Nu moet hieraan onmiddellijk worden toege
voegd, dat een groot publiek, zelfs van men
sen die met of ternauwernood in de schouw
burg komen, hier niet zulke moeilijkheden
mee zullen hebben. Eenzelfde benadering van
toneeldrama zag men onlangs van John v.d.
Rest in diens bewerking van „Omzien in
wrok", dat naar ons ter ore kwam als een
„zwaar" stuk werd ervaren, maar dat blijkens
onderzoek door rond drie miljoen mensen is
bekeken die er een waardering voor over
hadden van 7,2 waarlijk geen geringe cijfers.
Het kan echter geen kwaad als de kijker
ermee leert leven, dat er ook milder uitge
werkt tv-drama bestaat dat echt niet minder
indringend behoeft over te komen.
John v.d. Rest: „Je moet deze produktie niet
zien als een tv-spel. Het is opgezet en gespeeld
als een toneelstuk. Niet als een film werd
scène voor scène gemaakt. De acteurs werk
ten in de studio als normaal voor een zaal.
Daar stonden drie camera's tussen die telkens
die beelden noteerden waar de spanningsvel
den in dit stuk zijn gelegen. Achteraf ga je
natuurlijk toch monteren en montage is nu
eenmaal trucage, maar ik heb de doorgaande
lijn van dit toneelspel zoveel mogelijk vast
proberen te houden. Kijk, het „Dagboek van
een herdershond" werd gemaakt als een echt
tv-spel, met opnamen op locatie, dit is de
plaats waar het verhaal zich werkelijk af
speelt, afgewisseld met scènes waarin de ac
teurs persoonlijke geladenheid legden dan wel
accenten aan een bepaald karakter moesten
verlenen. Deze werkwijze heb ik dus niet
gevolgd, maar ik heb er wel voor gezorgd,
dat de camera's steeds daarop gericht waren,
waar de dragers van dit drama bezig waren
het wezenlijke van dit toneelstuk uit te diepen.
Ik kijk er zo tegenaan: Deze produktie is van
een moeilijkheidsgraad zoals men zelden op
de tv zal aantreffen. Men moet de KRO er
alleen maar om prijzen dat ze het aandurft.
De KRO is welbeschouwd nog de enige om
roep die echt iets aan toneel op tv doet. Dan
mag de KRO ook van de kijker verwachten
dat die er zich voor openstelt. Er is al licht
gebouwd amusement genoeg op de tv. De
Jeanne d'Arc als soldate van het Franse leger met Dunois, een rol van Rutger
Hauer.
KRO werkt bewust aan het in stand houden
van het avondje-theater, ook voor mensen die
er nooit zijn geweest en er nooit zullen komen.
Ik geef toe, het zal voor velen best een zware
avond worden, maar wie graag toneel wil
zien, kan op Goede Vrijdag aan zijn trekken
komen. KRO-tv is op dit terrein erg actief en
wil dit ook zijn met elke maand een toneel
stuk op de buis. Alleen op deze wijze is te
voorkomen, dat die mensen gelijk hebben die
spreken van verschraling van toneel op tv.
Het oude en het moderne toneel omvat stuk
ken van wereldreputatie. Saint Joan van
Shaw is daar één van. Het is hierin dat de
KRO wil voorzien, ook al omdat het gevestig
de toneel niet snel dit soort stukken in het
theater zal zetten, omdat de bezetting met
acteurs problemen geeft en omdat er afwisse
ling in het aanbod geboden moet worden.
Voor dit stuk heb ik de vertaling gebruikt van
Dolf Spoor die deze jaren geleden heeft ge
maakt voor een .opvoering door toneelgroep
Theater, waar Henny Orri destijds de rol van
Jeanne speelde. Dat was in 1966. Dertien jaar
daarvoor weer werd dit stuk gespeeld door
de Nederlandse C omedie met Ellen Vogel in
de hoofdrol. Ik heb die vertaling van Dolf
Spoor graag gebruikt, omdat die nog steeds
als voortreffelijk kan worden aangemerkt.
Ten behoeve van de tv heb ik er natuurlijk
wel een bewerking van moeten maken, maar
de taal is nog steeds zeer mooi en men leert
er Shaw op zijn best uit kennen, ook al moest
ik hier en daar het taalgebruik actualiseren.
Er komt nog bij, dat Shaw zijn stukken met
schreef als een verpozing voor verwend thea
terpubliek, maar dat hij er wezenlijk op uit
was zijn kijk op mens en samenleving aan
John v.d. Rest dramatisch druk doende
in de weer.
de man te brengen. Hij kreeg destijds de
Nobelprijs voor zijn toneelschrijfwerk en aan
dit stuk ervaar je dat die niet op losse grond
en is verleend. Omdat Shaw zoveel eigen
opvattingen in dit stuk stopt, die stuk voor
stuk onder woorden gebracht moeten worden,
is het onvermijdelijk dat er statische sequen
ces in deze tv-produktie zitten. Hij moest zijn
theorieën kwijt over mensen, over de relatie
van de gemiddelde mens tot over hem gesteld
gezag, in de middeleeuwen vertegenwoordigd
door kerk en staat. Maar die situatie bestaat
ook vandaag nog. Wie oorspronkelijk denkt
of voor een overtuiging staat die afwijkt van
de van boven af opgelegde, krijgt ook nu nog
met weerstanden te maken, die hem het leven
kunnen kosten, zoals Jeanne d'Arc uiteinde
lijk haar leven verloor op de brandstapel, al
zit die verbranding hier niet in, omdat dit
toneelspel als een levenskroniek eindigt op het
moment, dat Jeanne door haar rechters wordt
veroordeeld tot deze straf".
Josine van Dalsum: „Zoals Jeanne als meisje
van 18, 19 jaar tegenover haar rechters stond,
beschuldigd van ketterij en hekserij, heeft
Shaw haar met woorden, die hij voor een deel
heeft ontleend aan het letterlijk verslag van
het proces, iets hoogmoedigs gegeven, iets
arrogants. Zij volgde de aanwijzingen van
haar hemelse stemmen en meende die te
moeten volgen tegen de bedenkingen van de
kerkelijke en wereldlijke overheden in. Dat
brengt haar in een enorme spanning. Als je
je dat als actrice indenkt, krijg je intens met
dit jonge meisje te doen. Dat heb ik ook zo
gezegd tegen de mij omringende acteurs met
wie voortdurend is gediscussiëerd over de
inhoud van dit spel en hoe het naar buiten
moet worden gebracht. Die acteurs hebben
mij toen gezegd, dat ik die rol moest spelen
zoals ik die aanvoelde en dat ik anders die
rol beter niet gespeeld had kunnen hebben".
Deze intentie valt uiteraard te prijzen, maar
daar ging de zeer intense beeldvorming van
de regie nog eens overheen. Buitendien vallen
er in deze vertolking enige merkwaardigheden
waar te nemen. Omdat Jeanne als boeren
meisje tegenover haar rechters een andere
taal gebruikte dan die rechters, heeft Josine
dit effect gezocht door Bredaas dialect te
spreken. Met alle respect voor dit dialect,
maar omdat men in de rest van ons land dit
taaltje alleen maar kent van carnavalsschla
gers is het wel even wennen.
In verschillende Franse steden staan stand
beelden van Jeanne d'Arc. Zij is nog steeds
niet vergeten, geldt als een symbool van Fran
se eenheid. Toen haar land in de loop van
de vijftiende eeuw door vererving en verover
ingen in tweeën gedeeld was, het noorden
voor de Engelsen, het zuiden voor de Fransen,
ontving deze te Domrémy geboren boeren
dochter „stemmen van boven", die haar zei
den zich aan het hoofd te stellen van het
Franse leger en Frankrijk te bevrijden. Zij
slaagde hierin, en bereikte ook dat kroonprins
Charles tot koning van Frankrijk werd ge
kroond. Toen zij kort daarop als politiek
ongunstig werd beoordeeld, werd zij voor een
kerkelijke rechtbank gesleept. Omdat zij wei
gerde de beschuldiging toe te geven en af
stand te doen van haar oprecht geloof in haar
stemmen, werd zij tot de brandstapel veroor
deeld. Dit gebeurde op 30 mei 1431, toen zij
negentien jaar was. Jaren later werd deze fout
van de kerkelijke rechtbank erkend en volgde
rehabilitatie, maar pas in 1920 werd Jeanne
heilig verklaard.
John v.d. Rest: „Het wordt inderdaad een
zwaar toneelavondje. Maar de mensen krijgen
een stuk theater thuis, zoals zij in de zaal niet
snel te zien zullen krijgen. Het is te hopen,
dat de kijkers zoveel zelfdiscipline kunnen
opbrengen om de hele avond voor het toestel
te blijven zitten.
De VARA zendt vanavond
in twee delen - onderbroken
door Visie en Journaal de
jaarlijkse „Nacht van het
hart" uit, een showprogram
ma waaraan tientallen ar
tiesten hun medewerking
verlenen. Ati Dijckmeester
en Henk van Montfoort pre
senteren dit programma
Mies Burger wordt in „Hij en zij" gespeeld door Anne-Wil
Blankers.