cetah En verder. Doe 't zeiver Woody Allen in autobiografische komedie Drie kunstenaars in De Oude Rijn COX ALS REPELSTEELTJE Willem de Jager in Leidsenhage Indiaanse volksmuziek in De Fuik Mitchums eenmanskrijg 1 Een van de werken van Sees Vlag, die op de gecombineerde tentoonstelling te zien is. STUDIO: Annie Hall (16) met Woody Allen en Diane Keaton. Regie: Woody Allen. De Amerikaanse komiek Woo dy Allen brengt een specifiek soort absurde humor, die niet iedereen zal aanspreken en die, omdat hij gericht is tegen de Amerikaanse maatschap pij, in Europa ook niet overal begrepen zal worden. Na een serieuze zijsprong in Martin Ritt's "The Front" over sena tor McCarthy's heksenjacht op communistische elemen ten, is Allen weer helemaal de oude in zijn jongste film „An nie Hall". Dat wil zeggen dat de „doe- het-zelver" Woody Allen, die het liefst zelf zijn scenario's schrijft, zelf regisseert om dan ook met zijn vriendin Diane Keaton de hoofdrollen op te eisen, van zijn producenten weer eens de vrije hand heeft gehad om alle dwaze ideeën die bij hem opkwamen in een film te verwerken. En dat zijn er nogal wat. Wie Allen persoonlijk heeft ontmoet, merkt dat "Annie Hall" meer dan zijn vorige films een sterk autobiogra fisch karakter draagt. Hij speelt Alvy Singer, een joodse humorist, die zich afvraagt wat er nu precies misgegaan ïs in zijn verhouding met zijn vriendin Annie Hall. In een aantal flash-backs wordt dat de toeschouwer méér dan duidelijk. Singer is een geboren piekeraar, die zich achter een onafgebroken serie wise-cracks, die door zijn omgeving vaak niet begrepen worden, verschuilt. Amusant voor een paar uurtjes maar onmogelijk om mee samen te Zo ziet Woody Allen zichzelf ook. In zijn ondanks enkele Diane Keaton en Woody Allen in "Annie Hall". briljante surrealistische visue le grappen toch wel zwaar op de dialogen steunende "Annie Hall" reageert hij zijn eigen onzekerheid af op de maat schappij, die hij even kritisch bekijkt als zichzelf. Hij deelt schoppen uit naar links en naar rechts, naar domme be wonderaars die hem op straat herkennen, naar het joodse milieu waaruit hij stamt en naar de televisieseries met hun "ingeblikt" gelach. Californië is voor hem vergeleken bij New York zo schoon omdat men er alle vuilnis op de tele visie brengt. En meer van dat soort grappen. Een onbarmhartige zelfspot gekruid met kritiek op de Amerikaanse samenleving, de politiek, de psychiaters en het sexleveri, dat ook al in zijn vroegere films zijn warme be langstelling had. Terwijl de fi guren om hem heen niet meer dan "voorbijgangers" zijn, krijgt Diane Keaton van Allen gelijke kansen. Zij mag zelfs de handeling enkele minuten stop zetten om een lied uit te zingen. MILO 'T 3DE DEURTJE In trek bij voetbalfans '"t 3e deurtje" Morsstraat 24, Leiden Open: alle dagen van de week, behalve op woensdag, van 's middags 14.00 tot een of twee uur (vrijdag en zaterdag) na mid dernacht; zondags sluit het café om 17.00 uur. Snacks: tosti's schijfjes schifes leverworst. Café ,,'t 3e deurtje" bestaat ruim 100 jaar. In de vorige eeuw was het lokaal sterk in trek bij rondreizende koopheden en straat venters. Dit café stond destijds wijd en zijd bekend als "De Magneet" en zijn aantrek kingskracht is tot nu toe onverminderd sterk gebleven. Nog steeds is deze bruine kroeg het stamcafé van allerlei gezindten. Herman Stuifezand, de goedgemutste kas telein, weet over zijn gasten aantrekkelijk te vertellen. "Het is hier een trefpunt voor mensen van verschillende pluimage. Om met Kuifje te spreken, komt hier de jeugd van 7 tot 77 jaar. Die 7-jarigen natuurlijk uitsluitend voor een glaasje Ranja". "Vooral in de avond hebben we veel be zoek van studenten. In het weekeinde tref je hier veel voetballers van DOCOS en mensen die naar de paardekoersen gaan. Verder vind je in dit café natuurlijk de onvervalste stamgasten, die hier al jaren getrouw en op gezette tijden hun borreltje komen drinken". «w foto «tri* Maatje ken was het toen erg sfeervol; in feite had iedere fabriek zo zijn eigen kroeg, waar aan het eind van de week de lonen werden uitbetaald. Het is eigenlijk wel beter dat dit nu toch wel veranderd is, begrijp je Acht jaren geleden is kastelein Herman zijn café begonnen. Een grondige verbou wing van maar üefst een ton was nodig om het etablissement weer voor het bezoek aantrekkelijk te maken, zoals veel midden standers uit het pittoreske straatje in de Mors gedaan hebben. Met die verbouwing kreeg het café eveneens de naamsverande ring in ,,'t 3e deurtje". Jaren geleden kon men namelijk een maatje jenever kopen in het woongedeelte in de Smidstraat, waaraan dit pand grenst. Vanachter de tap mocht dat niet en de liefhebber werd dan ook te verstaan gegeven om maar even om te lopen naar de keukendeur, 't 3e deurtje. Zodoende. "Vóór mij dreef tante Anna deze zaak. De langste tijd heeft men haar als weduwe gekend en ze was vermaard om het feit, dat zij bij de tap de aardappelen zat te schillen en haar stamgasten toeliet, zelf maar een biertje te schenken. Heel ouder wets was het hier ingericht. De mensen stonden nog achter een klein hangbuffetje te pimpelem en tot 's avonds laat verhalen te vertellen. Vooral in de buurt van fabrie- Verrassingen ,,'t 3e deurtje" is een echt praatcafé. Het is een beetje jammer, dat veel mensen, die vanuit de Mors richting stad gaan, er in de haast aan voorbij lopen. Herman Stuife zand, heeft een bijzonder mooi café. De vloer is bedekt met prachtige donkerrode plavuizen en de wanden bieden zo'n boeiend kijkje op ouderwetse schilderijtjes en dergelijke versieringen, dat je er dagen voor nodig zou hebben om het allemaal eens goed in je op te kunnen nemen. Het interieur zit echt vol verrassingen. Achter in de zaak staat bijvoorbeeld een ouder wetse pomp met in het front een prachtig bakstenen bassin. Het café is daarom al een bezoek waard, i ,,'t 3e deurtje" biedt plaats aan ruim 80 klanten. Het heeft een ruime bar met uitstekende krukjes en de variëteit aan dranken is af én compleet. De muziek is lekker rustig en is er voldoende gelegen heid om aan de brede tafels met glimmend geboende houten stoeltjes een gezellig ge sprek in te zetten. De heer Stuivesant achter zijn tap. Gerard Cox met twee schonen uit zijn vrouwen kwartet. LEIDEN Gerard Cox komt vanavond in de Leidse Schouw burg met zijn nieuwste cabaretprogramma „Niemand weet, niemand weet, dat ik Repelsteeltje heet". Gerard Cox wordt in dit uit tal van sketches bestaande theaterprogramma bijge staan door een kwartet vrouwelijk schoon, bestaande Hanny Vree, Leonie Jansen, Simone Kleinsma en Hannah de Leeuwe. De teksten van het programma zijn afkomstig van Cox, van Kees van Kooten, Jan Boerstoel, Hans Dorrestijn, Jan Fillekers en Bart-Willem Bartstra. Muzikale medewerking wordt verleend door het sextet van Fred Leeflang. Aanvang 20.15 uur. LEIDEN Hoogdrukken van Sees Vlag, gouaches van Fan ny Maxure en bronzen van Hans Versteeg vormen de in grediënten van de nieuwste expositie in galerie De Oude Rijn aan de Oude Rijn 40. De drie kunstenaars hebben qua stijl en techniek niets met el kaar te maken; het puur rea listische werk van Vlag staat tegenover het half-abstracte werk van Mazure en het bijna geheel abstracte bronsbeeld houwwerk van Versteeg. Ge combineerd in een expositie biedt het de toeschouwer ech ter een veelzijdige kijk op de kunst en haar uitdrukkings vormen. De hoogdrukken van Sees Vlag, 44 jaar en docent aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag zijn uiterst realistisch. Zijn in zachte (vooral groene) tinten gehulde stadsgezichten en landschappen zijn zo nauw keurig afgedrukt dat het bijna niet realistisch meer is; de werkelijkheid is waarschijn lijk lang niet zo volmaakt als de hoogdrukken van Sees Vlag de toeschouwer wilden doen geloven. Voordat Vlag aan het afdruk ken slaat neemt hij eerst een foto van het door hem verko zen landschap of bouwwerk. Vervolgens maakt hij op tran sparant papier een tekening van het object, die via carbon op linoleum wordt overge bracht. Met het linoleum maakt hij verschillend ge kleurde afdrukken over elkaar met de hoogdrukpers zodat er tenslotte een 15 of een 20 kleu rendruk ontstaat Het maken van één prent neemt met deze methode twee maanden in be slag. De gouaches van Fanny Mazu re maken op het eerste gezicht een wat speelse, kinderlijke in druk. Naast abstracte vormen spelen bij Mazure ook plan taardige en menselijke een be langrijke rol. Met tot de ver beelding sprekende titels als „De droom in het moeras", „Please, leave something unexplained" en „That Old Black Magic" bewegen de soms mensachtige vormen zich in tempera-verf en krijt over het ingres-papier, in vaak schitterende kleurencombina ties. Humor is ook aanwezig, zoals in de gouache, „moitie- moi, moitietoi" (Ik een deel, jij een deel) waarin een groot on bestendig geheel in tweeën is gedeeld. De in Leiden geboren Hans Versteeg, autodidact geeft vaak levensechte namen aan op het eerste gezicht volledig abstracte bronzen. In de goud kleurige bronzen „vrouwfi guur" en .Moeder en kind" valt weinig menselijks te ont dekken, duidelijk weer wel in de bronzen „Liggende, zitten de en staande vrouw", waarin een plompe uitgezakte gestalte valt waar te nemen. Erg mooi is de in aluminium vervaardigde zilvermeeuw, die zich in een razende duikvlucht lijkt te bevinden. Opmerkelijk is tenslotte nog de levenscy clus 1 tot en met 9, die een soort symbolische weergave van het leven in bronskleurig metaal uitdrukt, verdeeld in negen kleine platen. De gecombineerde tentoonstel ling is tot en met 29 april aan de Oude Rijn 40 te zien. Van woensdag tot en met zaterdag is de galerie van 12.00 tot 17.00 uur geopend, op donderdag avond ook van 19.00 tot 21.00 uur. gros van dit soort films (eerste week). ALPHEN EUROCINEMA I en II - Dr. Vlimmen (16) zie Trianon. EUROCINEMA III - Star wars (a.l.) Een luxe sciene fic- LUXOR - Dirty Dozen (12) een spannende film van Robert Aldrich over twaalf vechtersba zen (reprise). CAMERA - The Gauntlet (16) Volop actie in de nieuwste film van Clint Eastwood (vierde week). LIDO II - De mantel der liefde (16) Een nieuwe Neder landse film van Adriaan Dit- voorst, waarin deze, volgens zijn zeggen „fel van leer trekt tegen de christelijke moraal (derde week). LIDO III - La Dentellière (16) Uitstekende en ontroerende ver filming van een tragisch aflo pende verhouding tussen een kapstertje en een student (vier de week). TRIANON - Dokter Vlimmen (16) Nederlandse verfilming van het leven van veearts Pulles. Peter Faber speelt de hoofdrol. De dramatische mogelijkheden van het gegeven werden niet ten volle benut (vierde week). REX - Naked came the stran ger (16). Een vervelende vaak moraliserende pornofilm. Niet slechter en niet beter dan het Willem de Jager exposeert tot en met 31 maart schilderijen en aquarellen in „de Schakel" in het winkelcentrum Leidsen hage. De expositie, die zoals gewoonlijk gratis toegankelijk is, is geopend op werkdagen van half 2 tot haïf 5, dinsdag, woensdag en vrijdag boven dien 's morgens van half 11 tot 12 uur en op zaterdagen van half 11 tot half 5. OEGSTGEEST Conjunto Yaravi is de naam van een uit vijf jonge mensen bestaande groep, die morgenavond in so ciëteit „De Fuik" optreedt Het repertoire van de groep bestaat uit Indiaanse volks muziek uit het Andesgebied en vele eigen composities. De groep maakt gebruik van originele instrumenten die bij na alle door de leden zelf zijn vervaardigd. Conjunto Yaravi bedient zich onder meer van een charango, een pinkillo, een kena, een bombo, een siku en een tarka. De uitvoering be gint om acht uur. Leden van de sociëteit, die gevestigd is in gebouw Tabema aan de Julia- nastraat 1, betalen twee gul den en niet-leden vier gulden 'vijftig. tion met de nodige spectaculaire scenes (zesde week). EUROCINEMA IV - Ont snapping uit het vergeten conti nent (12) Een vervolg op de film „het vergeten continent", waar in een groep mannen terecht komt op een vulkanisch edand dat wordt bewoond door laa- gontwikkelde wezens, (eerste week). mooi op de foto. Chinezen en Amerikanen sluipen uit aller lei fraaie grachtenpandjes, een aangeschoten auto vliegt dwars door een rustieke woon boot, onze Onno Molenkamp speelt een piepklein rolletje, en o ja, er doet ook nog één Nederlandse agent mee. De Aalsmeerse bloemenveiling blijkt ook een overdrachtspunt voor heroine en ergens in Ut recht (hoofdrolspeler Robert Mitchum betaalt z'n taxirit van Amsterdam naar Utrecht met iets dat op een kwartje lijkt) huist een Chinese hëroi- nekolonie in de kassen van een kwekerij. Robert Mitchum mag daar persoonlijk per bull dozer verwoestend optreden, en zo is er veel meer actie: In Amsterdam poogt een on bekend syndicaat de macht in handen te krijgen via het neer schieten van kleinere Chine zen, in Hong Kong wordt een compleet heröinefabriekje uit gemoord. Ondanks de actualiteit van het onderwerp, moet je „The Am sterdam Kill" niet overschat ten. Maar boeiend is het wel. Zeker door Robert Mitchum die als de eerlijke, maar eens verslaafde, ex-agent een prive- oorlog tegen de heroine begint. Hij steelt alle scènes van min dere collega's als TV-acteurs Bradford Dillman en Leslie Nielsen. En dan is er ook nog Keye Luke, nu een witgebaar- de oude Chinees wie het alle- maal te gortig wordt in de heroine en die als jonger broekje ooit Charlie ChanA Warner Olands „Number Two Son" was. BERT JANSMA Verzamel een week lang kran tberichten over heroïnehan del en -bestrijding, leg ze naast elkaar en je hebt in feite de basis voor het fictieve verhaaltje dat scenarioschrij ver en regisseur Robert Clou- se ten grondslag legde aan zijn „The American Kill". Een actueelfilmpje van behoorlijk B-kaliber, semi-documentair van opzet, dat voor een groot deel in Amsterdam is opgeno men. Bioscoopamusement dat je niet te serieus moet nemen, want daarvoor drijft de aan trekkelijkheid toch teveel op acties als massale schietpartij en en andere sensationele in grediënten. LIDO I: The Amsterdam Kill (16) met Robert Mit chum en Bradford Dill man. Regie: Robert Clou- se. Maar toch: Chinese heroine- syndicaten die elkaar bestrij den, onmacht van de politie om greep op zich alsmaar ver plaatsende handelaren en pro ducenten te krijgen en de steeds sterker wordende ver denking dat er ergens dubbel spel wordt gespeeld zijn toch zaken die je er even voor doen gaan zitten. Amsterdam staat overigens Robert Mitchum onderhandelt met heroïnehandelaar Keye Luke in „the Amsterdam Kill".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7