Gebroeders Fli met nieuwe Art Gallery 1900 in Oegstgeest „uit de kunst" TWEE NOORDWIJKERHOUTSE ZUSJES TROUWDEN, MAAR BLIJVEN BIJ ELKAAR IN DE BUURT khond ■zoekt huis Woonboot te klein voor speelse Bart pAD/REGIO LEIDSE COURANT ZATERDAG 18 FEBRUARI 1978 PAGINA 5 Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen tussen tien en elf. uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244;u kunt dan naar toestel 18 vragen. OOK NEDERLANDERS ZIJN ACTIEVE KUNSTKOPERS GEWORDEN Nog slechts een paar jaar geleden heette het dat de Belg, wat het ko pen van kunst betreft, veruit verheven was bo ven zijn Noordneder landse broeder en naas te buur. Dat is zo. Toen Wim en Hennie Flippo in ons land nog slechts een beperkte groep lief hebbers het verzamelen van kunst als bezigheid had, floreerde de Belgi sche kunsthandel allang en groeide uit tot een bijkans algemeen ver schijnsel. Men kocht en koopt nog immer kunst van goede kwali teit ter opluistering van het interieur. Maar er is een kentering gekomen. Zodanig zelfs, dat de jacht op kunst (antiek en schilderijen) onder een toenemend Neder lands publiek bijna de pan uitvliegt. Vooral uit een oogpunt van beleg ging. Beleggen in schil derijen is het resultaat van een konsekwente pientere gedachtengang. De kunstzin komt daar bij niet zelden op de tweede plaats, maar de kunsthandelaar lacht in middels in z'n warme vuistje. Leidenaar Willem Flippo is zo iemand. Hij mag dan pas 35 jaar oud zijn, sinds jaar en dag houdt hij de vinger op de kunstpols. Wim Flippo be schikt over een zeer fijne neus die hij achterna gaat, tot in Amerika, Mexico, Canada toe. Zijn maandelijkse reizen („ik ben zeker twee weken van de maand in het buitenland") be kroont hij met vele aankopen; vaak dertig tot veertig hoogst waardevolle schilderijen bij el kaar. Schilderstukken, die de reis in omgekeerde richting maken. In de vorige eeuw ver dween een massa Europese schilderstukken over de Atlan tische Oceaan, maar de laatste decennia komen er weer erg veel, meest 19e eeuwse, doe ken naar Europa terug. Doe Toch wel leuk eigenlijk, als twee zusjes uit één nest op dezelde dag trouwen met de man van hun prille doch doorleefde dromen. Dat gebeurde eergisteren in Noordwijkerhout. Tot vóór enige tijd hadden de meisjes Friedy en Lenny Verdegaal een veilig thuis aan de Te- spellaan 24. Ze volgden beiden de stem van hun hart (en een beetje die van hun verstand), kregen alle twee kennis aan twee ongetwijfeld alleraardigste jonge mannen en besloten, zich in de huwe lijkse toekomst te storten. Niet op de zelfde dag. Dat zat er een tijd geleden nog niet in. Het was wél zo, dat Friedy (van 20) en Lenny (van 23) - zeker naar het oordeel van hun beider (gisteren erg trotse) vader Verdegaal - veel gemeen hebben. Veelal dezelfde ideeën over al lerlei zaken, zoals kleding, inrichting van een huis en van die zaken. Ze deden veel dingen samen, zoals goede zusjes betaamt. Welnu, Friedy leerde Alex Heemskerk uit Noordwijk kennen. Alex is agent van de Haagse gemeentepolitie, wat best schijnt samen te gaan met het beroep van Friedy: verpleegster. Lenny, die op het medisch vlak zus Friedy even vóór was, is dokters-analyste. AJthans volgens mijn informatie. Zij raakte ver slingerd aan Ruud van der Hulst uit Vijfhuizen, die uitvoerder is bij een slopersbedrijf. De levens van de zusjes Verdegaal gaan verder uiteenlopen, maar het is wel allemachtig opvallend, dat Friedy en Alex komen te wonen op Tespellaan 26 (naaste buur van pa en moe), en Lenny en Ruud gaan zich op nummer 28 onder dezelfde kap vesti gen. Een plaatselijke aannemer had bei de huizen op één en dezelfde dag opge ken van kleine meesters, maar ook specimina van kostbare uitschieters. Wim Flippo en broer Hennie hebben het geschoten. Een aantal jaren hebben ze een kunstgalerie gedreven aan de Leidseweg in Voorschoten en een paar jaar terug openden ze in Antwerpen aan de Leo- poldstraat „Gallery Antwerp", vol 19e eeuwse meesterwer ken. Ze hadden de Belgische actieve kunstloper geroken en ze haastten zich om het Belgi sche gat in de markt op 19e eeuws gebied te dichten en ze hebben er geen spijt van ge had, ook al omdat Belgen min der op de prijzen letten dan de noorderlingen. „Kwaliteits bewuster", meent Wim Flippo. Een en ander neemt niet weg, dat het Nederlandse getij ge keerd is. Een verschijnsel om direct aan te grijpen. Dat heb ben de gebroeders Flippo dan ook gedaan. Hedenmorgen openden ze aan de Gevers- straat 25 in Oegstgeest hun „Art Gallery 1900". Hennie W. Flippo runt de business in de zaak, Wim G. blijft de reiziger, die als hij niet te vinden is in de Nieuwe Wereld, dan toch zijn graantjes meepikt in En geland, Duitsland of Fran krijk. „Art Gallery 1900" blijft de vraag naar 19e eeuwse schilderijen volgen en eraan voldoen. Dit betekent, dat hun nieuwe zaak in Oegstgeest voor een deel gericht is op de verkoop van schilderijen van rond 1850 tot 1930. Daar is veel werk bij uit de Haagse en Leidse Scholen (Van de Sande, Bakhuyzen, Chris van de Windt, Van der Nat Doeken in de prijsklasse van duizend tot dertigduizend gulden). Terwijl Hennie thuis de kassa laat rin- xelen (met de „gegoeden" van Wassenaar en Oegstgeest on der direct handbereik), maakt Willem z'n trips om de aan voer gaande te houden. Als hij met tientallen nieuwe doeken terugkomt, wordt een groot deel ervan doorverkocht naar de handelaren, meestal zelf ga leriehouders, elders in den lan de. In een soort continue ten toonstelling kunnen de Flip- po's in hun „Art Gallery 1900" dan altijd nog bijna veertig schilderijen aan de wanden hebben hangen. .Maar nog belangrijker voor ons is het verkopen en restau reren van antieke lijsten. Op dat punt bevinden wij ons in deze streek nog niet op platge treden paden. We doen ook veel aan het onderhoud van schilderijen, het schoonmaken van doeken", aldus Wim Flip po. „Je kunt hier voor de meest exclusieve lijsten te recht Levertijd vier weken. Dat is, in verhouding met an dere aanbiedeningen, erg snel. Ik hoop het tempo te kunnen volhouden. Dat wel. U vraagt nu naar iets uitzonderlijks? Nou, daar staat in de vitrine bij voorbeeld een schildpad- lijst, 1900 gulden waard. Schildpad mag in ons land officieel niet worden verwerkt (in tegenstelling tot sommige andere landen), maar wel kan zo'n lijst worden verkocht" In de zeer royale werkplaats achter de Gallery komt een speciale verdoekingstafel te staan, waarmee de craquelé, de haarscheurtjes in meestal oude schilderijen, kan worden gestopt door op deze (warmte)- tafel het betreffende schilderij te verdoeken. Interessant as pect van het kaderwerk der gebroeders Flippo. Een een voudig lijstje met passepar- toutje rond een reproduktie? Wim trekt bijna een vieze neus, maar het kan uitstekend, natuurlijk. Beter een wit hout je rond een voluptueuze Antil liaanse schoonheid, eventueel geplastificeerd, dan helemaal niks. Maar het is niet het ware geloof. Daar hou je een Euro pese cultuur niet mee op de been. Bij Wim Flippo en zijns gelij ken zit het veel dieper. Wat is immers de grote drijfveer van een kunsthandelaar? Wim geeft er een redelijk klinkend antwoord op: „Er zijn er twee, dacht ik: geld en eerzucht En dan is de laatste vaak belang rijker dan de eerste. Dat mag je van mij aannemen. Vooral als je pas begint is eerzucht belangrijk. Het werkt kwali teitsverbeterend. Om dat te kunnen verwezenlijken heb je wel geld nodig. Het één kan daarom niet buiten het ander. De onderlinge competitie tus sen kunsthandelaren is groot. Je leeft in een voortdurende wedstrijd met vaak heel goede collega's. Dat merk je al als je in het buitenland op pad bent. Op een veiling wil je allemaal hetzelfde werk, dat ene schil derij. Het is een spannend vak, op het nerveuze af. Vooral als beginneling realiseer je je hoe erg rust kan roesten. Daarom ben je altijd onderweg, van de ene veiling naar de andere. Eerst zijn het alle belangrijke veilingen in Europa dan denk ik niet in de laatste plaats aan Londen daarna pik je er een paar in New York mee en al gauw reis je net zo gemakkelijk naar Mont real als naar Mexico-City. Ik zoek in elk geval naar topkwa liteit" Wim Flippo adviseert ook: „Zolang je geen collectioneur bent, die kunst koopt om geld te beleggen, kun je het beste kopen wat je mooi vindt. De prijs van een schilderij is dan ook lang niet altijd bepalend voor het plezier dat je eraan beleeft. Maar ook: het werk van kleine, nog onbekende schilders kun je op veel ande re plaatsen dan hier vinden; voor een paar honderd gulden koop je zoiets. Als je als kunst handel streeft naar steeds be tere kwaliteit, houdt dat on middellijk in, dat je een deel van het publiek niet meer kunt bedienen." leverd. .Dan maar alles tegelijk", beslo ten de twee aspirant-echtparen. En zo stonden ze donderdag voor de ambtenaar van de burgerlijke stand. Toch wel een bijzonder dubbel huwe lijksfeest, dacht ik. De drie families en andere meelevenden zorgden bij elkaar voor een dikke 300 receptiegangers, die bij café-restaurant De Beurs in Noord- wij k-Binnen voor een zeer volle bak zorgden. Friedy, Lenny, Alex en Ruud. Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond beschreven die in het asiel verblijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan.tenzij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek beschreven honden zijn alle door hondenbezitters naar het asiel gebracht. Om uiteenlopende redenen, vaak begrijpelijk maar soms ook volslagen onzinnig. De in „hond zoekt buis" beschreven dieren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van ca. 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 131670. Geopend di. t/m vr. 10.00—12.00 en 14.00—17.00 uur. Zaterdag van 10.00—12.00 en 14.00—16.00 uur. Zondag en maandag gesloten. De voorgeschiedenis van de hond van deze week spreekt tot de verbeelding. Als reden tot afstand werd opgegeven dat de hond, Bart geheten, in huis te veel werd. Dat is ook niet zo'n wonder, want waar Bart vandaan komt waren reeds een stuk of vier honden aanwezig. Met z'n allen in de beperkte ruimte van een in Leiden gestationneerde woon boot Het is dan ook niet zo gek dat Bart als jongste telg van het .gezin" volstrekt on voldoende ruimte had om op te groeien, laat staan zich op een fatsoenlijke manier te ont wikkelen. Gezien de leefwijze van Bart's baas was van enige opvoeding ook geen sprake. Bart bracht meer tijd op straat door dan goed voor hem was. De tijd die hij dan bin nenshuis doorbracht werd voor beide partijen rampzalig. Uiteindelijk won Bart het van zijn baas in die zin dat laatst genoemde capituleerde en Bart naar het asiel bracht. Het tot de verbeelding sprekende deel van Bart's geschiedenis begint al bij zijn ouders. Beide ongetwijfeld raszuivere hon den. Van het jnerkHerder. En dan nog niet zo maar een herder, maar nog met het pre dikaat „van Picardië" ook. Hetgeen zoveel betekent dat deze hond oorspronkelijk uit Frankrijk stamt Bart had dus duidelijk ouders van stand en het moet voor hen een hele teleurstelling geweest zijn hun zoon zo beneden zijn waardig heid te moeten zien opgroeien. Niemand heeft echter de hoop opgegeven, uitgaande van het standpunt dat echte kwaliteit zich tenslotte niet verloochent. Van enige kwaliteit was echter niet veel meer te merken toen Bart op het asiel verscheen. De vacht nogal verwaarloosd, vermagerd door lintworm en daardoor nogal agressief rea gerend wat betreft zijn voed sel, bleef er niet veel meer over van de zo goed bekend staande Herder van Picardië. Als voordelen heeft deze hond namelijk een fraai ogend ui terlijk, hij is goed africhtbaar en heeft bovenal een rustig en vriendelijk karakter. Geen van deze zaken voerde echter de boventoon toen Bart op 23 de cember aan het asiel werd af gestaan. Integendeel. De zo ge waardeerde eigenschappen waren, bijna voorgoed, ver dwenen. Aan de buitenkant was Bart één brok vuil en klitten en aan de binnenkant één brok zenuwen. Zelfs Will Tiele, beheerder van het asiel, had er een zwaar hoofd in of er nog iets aan de hond te redden viel. Maar eens temeer bewijst de tijd dat hij alle wonden heelt, want sinds die dag in december is Bart ver rassend snel aan het opknap pen. Zijn vacht is nog niet helemaal hersteld (deze moest bijna he lemaal worden afgeschoren vanwege de vele onontwarba re klitten), en hij doet nog wel eens een beetje moeilijk wat betreft zijn eten (hij is altijd nog een beetje bang dat het hem weer afgepakt zal wor den). maar hij begint lang zaam aan weer wat te lijken op wat hij eens geweest is. Over een paar maanden zal hij weer helemaal de oude zijn en zou hij bijwijze van spreken zijn aristocratische ouders weer onder ogen durven ko men. Voor Bart gelden echter ook beperkingen. Zo is hij abso luut niet geschikt voor kinde ren onder de tien jaar. Daar is hij gewoon veel te omvang rijk voor met zijn 60 cm. schofthoogte. Hij heeft een baas nodig met overwicht. Want o wee als hij ziet dat hij zijn baas aankan. Verder is autorijden voor hem een be zoeking. Voordelen zijn dat Bart zichzelf goed kan bezig houden als hij alleen is. Hij is erg speels en uitzonderlijk ge hoorzaam. Ronduit spectacu lair wordt het wanneer men bemerkt dat Bart ook op een flat goed gedijdt, mits hij vol doende uitgelaten wordt. Zijn lichtbruine vacht vraagt wel waf onderhoud. In de vorm van de borstel die hij één maal per dag over zijn rug moet voelen. Enfin, het is eigenlijk niet nodig Bart nog verder aan te prijzen. Zijn ouders staan weer volledig voor hem in. Chantal Chan tal, de St. Bernhard van de vorige week heeft voor het verschijnen van deze rubriek al een nieuw thuis gevonden Zaterdagmiddag werd zij door enthousiaste mensen uit Lei den uitverkoren tot hun nieu we huisdier. BART SPIJKER J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 5