Star Wars: luxe science fiction Wurgende spanning in „Het slangen-ei" Culturele commissie wil meer voorzieningen in „Het Anker" Clint Eastwood voor en achter de filmcamera En verder.. Fraai fantastisch realisme van Gerbrand Bierenga I -- l'tmm v >J mm. m a l 'v'- ma's werk zal de liefhebbers ontegenzeglijk aanspreken. Peter Sanger, de man die de expositie gisteravond opende in het bijzijn van de kunstena res en van enkele leden van de culturele commissie, roem de de artieste. Hij noemde haar een kustenares, in wie het begrip „kunst van de mid deleeuwen tot nu" is verenigd. Sanger na een korte inleiding: „Ik feliciteer ons met jouw In Het Anker, door menige kunstenaar die er tot nu toe exposeerde, een uniek cen trum genoemd voor een evene ment als het onderhavige, kan men op werkdagen het werk van Rini Leefsma bewonderen van 19.00 tot 23.30 uur. Ook op zaterdag (16.0018.00 en 20.00—23.30 uur) en zondag (12.00-17.00 en 19.00-23.30 uur) kan men er terecht. Peter Schaap Peter Schaap in Tripodia KATWIJK De Groningse zanger/gitarist Peter Schaap en de Vlaamse volksmuziekgToep 't Kliekske treden vanavond om acht uur op in Tripodia te Katwijk. Peter Schaap kreeg in 1974 bekendheid met zijn eerste single „De hoge heren van het dorp", waarna nog enkele successen volgden. De groep 't Kliekske is ontstaan in een café in Zuid-Vlaanderen, waar zij voor cafébezoekers volksliedjes ten gehore brachten. Dit sloeg zó aan, dat zij besloten met hun muziek naar buiten te treden, wat niet zonder succes bleef. Volgende week vrijdag dus, een combinatie van deze artiesten. LIDO 1 Star Wars (a.1.) met Mark Hamill en Alec Guinness. Regie George Lucas. „Ik denk dat de tijd er net rijp voor was", verklaart regisseur George Lucas als men hem naar het geheim van het fenomenale succes in Amerika van zijn film „Starwars" vraagt. Lucas liep al met het idee rond om een science fiction- stripverhaal in de trant van de oude Flash Gordon te verfilmen nog voor hij aan zijn „American graffiti" begon. De rechten voor de Flash Gordon-verha- len waren echter niet meer te bemachti gen en dus dook Lucas nog verder in het verleden, ontdekte dat tekenaar Alex Raymond zijn ideeën dankte aan Edgar Rice Burroughs, die op zijn beurt weer leentjebuur had gespeeld bij Edwin Ar- Zo onstond „Starwars", een fantastisch avontuur dat alles heeft wat men zich in een stripverhaal maar wensen kan. Een prinses, die in de ruimte wordt ontvoerd, een blonde held van boeren-afkomst, een gemaskerde in het zwart gehulde boos wicht en twee robots, die men het beste met Stan Laurel en Oliver Hardy kan vergelijken. Voeg daarbij een aantal verbluffende speciale effecten van de man, die ook Stanley Kubrick assisteerde met diens „2001, a space odyssey" dan weet u wat u verwachten kunt De film is speciaal gericht op de leeftijdsgroep tussen 16 en 20 jaar, maar ook vele ouderen zullen er misschien nog plezier aan beleven, al denken wij met een zekere weemoed terug aan de primitieve Flash Gordon-se- riefilms met Buster Crabbe uit de jaren dertig, toen je nog voor een kwartje naar de bioscoop kon. Deze luxe uitgave heeft op de vertegen woordigers van goed en kwaad na Alec Guinness en Peter Cushing geen sterren van naam in de rolbezetting. De werkelijke sterren zijn de robots, de la ser-stralen en de ruimteschepen. TRIANON Het slangen-ei (16) met Liv Ullmann en David Carradine. Regie: Ing- mar Berqmann. Met meer dan normale belangstelling is uitge keken naar Ingmar Bergmans „Het slangen- ei". Hoe zou de zo aan zijn land verknochte Zweed zich manifesteren oqder het banier van de grote filmmagnaat Dino de Laurentiis na vrijwillig de ballingschap te hebben verkozen boven het touwtrekken met de Zweedse belas tingambtenaren? De Laurentiis heeft voor de beroemde fiscale vluchteling de deur wijd opengezet en daarbij niet op geld gekeken, zodat Bergman een bud get ter beschikking had, waar hij in Zweden zelf alleen maar van had kunnen dromen. Van Bergmans vaste spelerskern was alleen Liv Ullmann overgebleven en het thema dat de regisseur voor zijn eerste film buiten Zweden koos verschilde zo hemelsbreed van dat van zijn vroegere werk, dat alle antecedenten aan wezig waren voor een heel andere Bergman film, dan men gewend was. Dat is „Het slangen- ei", dat men het beste kan vergelijken met een psychologische thriller die je zeker anderhalf uur in een wurgende gréep houdt, dan ook geworden. Alleen tegen het slot als Bergmans anti-held, een alcoholistische verlopen trapeze artiest, door de „machten achter de schermen" wordt opgejaagd glijdt Bergman enigszins af naar de spannende actiefilm met politieke ach tergrond. In „Het slangen-ei" verplaatst Bergman ons naar het schitterend gereconstrueerde Duits land van 1923, waar men zich uitgeblust na een verloren Eerste Wereldoorlog en de daarop volgende depressie in leven tracht te houden zonder enige hoop op een betere toekomst, rijp om geplukt te worden door een fanaticus die ze met donderspeeches weer nationaal bewust zal maken. Niet voor niets vergelijkt de kille, onmenselijke professor Vergerus (Heinz Ben nett) de situatie in het land aan het slot met een slangeei, waarin men door het membraam reeds het perfecte reptiel kan zien. In het desolate Berlijn uit die jaren zwerft de gestrande Amerikaanse acrobaat Abel Rosen berg rond, terend op de dollars die hij van een Europese tournee heeft overgehouden en die op de zwarte markt miljoenen Duitse .waardeloze' marken waard zijn. Als jood houdt hij zich zoveel mogelijk afzijdig, loopt met een boog om de eerste tekenen van agressie van jonge storm- troepers heen en weigert het gevaar in te zien van de toenemende anti-bolsjewistische en anti semitische hetze in de pers. Maar de onver klaarbare zelfmoord van zijn broer, die met hem en zijn vrouw Mauela eens vormde, vormde brengt ongewild verandering in de situatie. Abel zoekt Manuela, die in een goedko pe nachtclub werkt op en raakt daardoor ver strikt in een steeds beangstigender wordend web van intriges, dat tenslotte zo om hem heensluit, dat hij geen kant meer op kan en als het ware gedwongen wordt zijn passieve houding te laten varen en handelend op te treden. Met succes naar het lijkt want de kwalijke genius Vergerus met zijn monsterlijke experimenten wordt ontmaskerd, maar diens voorspellende laatste woorden roepen toch wel de nodige twijfels op bij Abel als hij even later van politie-inspecteur Bauer hoort, dat de Duit se democratie tóch heeft gezegevierd omdat die rare meneer Hitler in München een vernietigen de nederlaag heeft geleden. Het beklemmende van „Het slangen-ei" is voor al de steeds griezeliger wordende sfeer, die Bergman op beheerste wijze weet te scheppen. Duitsers, die het helemaal niet meer zien zitten en hun bestaan nog zover dat in hun mogelijk heden ligt trachten op te vrolijken met een bezoek aan cabarets waar de banaliteit hoogtij viert. De minder bedeelden, die een stervend paard op straat slachten om zo aan nog enig geld te komen door het vlees meteen te verko pen en de steeds groter dreiging van een aantal jonge fanatici om de apathie van een verslagen volk te doorbreken. Centraal staat Abel David Carradine, die nu bepaald niet het prototype is van de Bergman figuur, maar die zich in dit geheel geweldig aanpast terwijl Liv Ullmann als Manuela feilloos is als de reeds door de nazi's aangetas te, maar nog steeds bij haar zwager Abel steun zoekende vrouwenfiguur. Gerd Fröbe, voor ie dere internationale productie te vangen acteur, overtreft zichzelf als de doorploeterende inspec teur Bauer en ook de rest van de rolbezetting heeft zich voortreffelijk aangepast aan Ingmar Bergman's regie. Een beklemmend tijdsbeeld, herinnerend aan bijvoorbeeld Pabst's „Freudlose Gasse", jour naalopnamen, Von Sternberg's „Der blaue En gel" en zo men wil ook aan Bob Fosse's „Cabaret". Een zeker in het eerste uur aangrijpende film met een boven alle lof verheven art-direction, een reconstructie van Berlijn anno 1923 die je benauwend bij de keel grijpt. Mag dan het ringetje in het linkeroor van David Carradine nogal irritant als een anachronisme werken? Zelfs Amerikaanse aan lager wal geraakte tra peze-artiesten droegen in die tijd zoiets niet. MILO LUXOR De vreemdeling zonder naam (16) met Clint Eastwood en Verna Bloom Regie: Clint East wood. Al lonkt Clint Eastwood de laatste tijd naar de regiestoel, het genre dat hem als acteur zo n grote populariteit bezorg de blijft hij trouw. Na zijn regie-debuut in de thriller ..Play misty for me" zien we hem weer als de vertrouwde, ongeschoren en bestofte cow boy in een western, die naast een flinke dosis uit Italië overgenomen wreedheid ook een stevige portie mystiek be vat. De sleutel zit in het dialoogzin- netje „Doden rusten niet in een graf waar geen naam op staat" egens midden in de film. Drie boeven hebben een goudeerlijke Marshall met zwepen doodgeranseld, terwijl de „brave" bevolking van het stadje Lago rustig toekeek. Maanden later duikt plotseling een zwijgzame vreemdeling in het stadje op, die de drie ge huurde „beschermers" van de bevolking neerknalt en dan omdat men juist bezoek ver wacht van drie op wraak be luste ex-gevangenisboeven op verzoek van de benauwde bur- Mark Hamill als de held van Starwars CAMERA De duivel hale je (12) Bud Spencer en Terence Hill als het komische Trinity-duo dat tal van spannende avon turen beleeft (Reprise, tweede week) LIDO II De Reddertjes (a.l.) (vier middagvoorstellingen) Meer dan uitste kend product uit de Disney studio's. Een verrukkelijk filmavontuur. voortreffelijk geanimeerd en redelijk in het Nederlands nagesynchroniseerd (Negende week). The spy who loved me (12) (vier middag- en veertien avondvoorstellingen). Het zoveel- se vermakelijke avontuur van James Bond Boordevol actie en humor (Negen de week). LIDO III De man die van vrouwen hield (16) Goede film van Francois. Truf- faut over de levensgenieter met een ob sessie voor vrouwen. Zijn liefde voor het andere geslacht wordt hem fataal (vijfde week). REX Klaar terwijl u wacht (16) Een sex-niemandalletje voor de liefhebbers (Eerste week). EUROCINEMA-1 (Alphen) The spy who loved me (12) Zie Lido II (Achtste week) EUROCINEMA II (Alphen) The deep (16) Strijd om de lading narcotica in een gezonken schip. Veel opnamen onder wa ter (Vierde week). EUROCINEMA III (Alphen) Goodbye Emmanuelle (16) Sylvia Kristel toont op nieuw dat zij slechts schaars is bedeeld met acteertalent (Vierde week). EUROCINEMA IV (Alphen) Soldaat van Oranje (12) Een voor Nederlandse begrip pen kostbare film over het verzet gedu rende de Tweede Wereldoorlog. De film heeft internationaal niveau (Derde week). gers de taak van zijn slachtof fers overneemt Maar het mid del blijkt erger dan de kwaal, want de vreemdeling terrori seert al spoedig het het stadje, laat de boeven eerst danig huis houden alvorens met hen af te rekenen en rijdt vervol gens met een geheimzinnige glimlach op de saamgeknepen lippen richting horizon. Het graf van de vermoorde Mars hall heeft inmiddels een naam gekregen. Het is wel even wennen voor de Eastwood-bewonderaars. Oscarwinnaar Ernest Tydi- man, die o.m. het scenario voor „The French connection" schreef, heeft het ze niet ge makkelijk gemaakt. Naamloze scherpschutters die uit het niets opdoemen is nog tot daar aan toe. maar schietende geestverschijningen. Enfin er zit actie genoeg in deze „Vreemdeling zonder naam", een flinke dosis door grote close-ups opgeklopte spanning en vaak verblindend mooie fotografie van Bruce Surtees. MILO HAZERSWOUDE De cultu rele commissie uit Hazers- woude streeft ernaar om in het ontmoetingscentrum Het Anker de faciliteiten tijdens een tentoonstelling nóg beter te maken. Zo denkt men er over om op de wanden waar de te exposeren objecten een plaats moeten vinden, betere verlichting aan te brengen. Via gesprekken met de parti cipanten in de stichting Het Anker hoopt de culturele commissie de plannen te rea liseren. Op de expositie van gouaches van Rini Leefsma Nagte- gaal welke duurt tot en met 27 februari is van de nog betere lichtval nog geen spra ke. Maar dat doet er in feite niet toe, want mevrouw Leefs- OEGSTGEEST De Haagse kunstenaar Gerbrand Bierenga beeldt zijn onderwerpen op een realistische wijze af; de onderwerpen zelf zijn echter niet zo realistisch, en lijken soms meer afkomstig uit een droom die de schilder gehad heeft; de benaming „fantastisch realisme" zou in het geval van Bierenga misschien van toepassing kunnen zijn. Gerbrand Bierenga is tot en met 23 februari met etsen, litho's en potloodtekeningen vertegenwoordigd in Galerie „Pulchri Stu dio", Passage 10 in Oegstgeest. (Nabij De Kempenaerstraat) Ballonnen keren regelmatig te rug in het werk van Bierenga; dat wil zeggen niet de opblaas bare ballonnetjes die op kin derfeestjes in zwang zijn, maai* grote ballonnen met mandjes waarvan de lucht vaartpioniers nogal eens ge bruik pleegden te maken. Die ballonnen worden echter door de kunstenaar in verbanden geplaatst waar ze op het eerste gezicht niet thuishoren. Zo zien we in het werk „Nog geen Lente" een ballon gesitueerd vóór een door een gordijn aan het oog onttrokken muur Overigens wordt de schilder waarschijnlijk gefascineerd door alles wat zich tussen he mel en aarde beweegt, want naast ballonnen zitten er ook vaak wolken en vliegtuigen in zijn werken verwerkt. Erg fraai is de ets „Lift off', waarin behalve het aërodyna mische karakter ook het fan tastische sterk op de voor grond treedt. Als in een strip verhaal wordt in het onderste gedeelte van de ets een foto van een gewichtheffer tot een oranje papieren vliegtuigje ge vouwen. Op het bovenste ge deelte van de ets zweeft dat vliegtuigje in de vrije lucht. De stijl om in één werk meerdere- handelingen te laten geschie den komt sterk naar voren in de schitterende ets „Nostal gie", waarin een vogel twee keer door handen wordt losge laten; één keer in de kleuren groen en blauw en één keer in roestbruine tinten. Bierenga laat de twee gelijke maar ver schillend gekleurde handelin gen bovendien nog gedeeltelijk door elkaar heenlopen. Opmerkelijk zijn tenslotte nog de werkjes „Point of no Re turn" en „Nachtelijk spel". In „Point of no Return" en „Nachtelijk spel" wordteen oorlogstoestand geschept; het gezicht van een piloot spat uit elkaar in een witte vlek en voor hem is het brekende glas van zijn vliegtuigkoepel te zien; zeer waarschijnlijk een piloot uit de tweede werel doorlog die in zijn bommen werper wordt geraakt door het afweergeschut; op de achter grond is een parachute zicht baar. In „Nachtelijk Spel" is de kijker getuige van een reus achtig partijtje schaak, dat zich afspeelt onder de bewolk te hemel op een vreemdsoortig schaakbord. Alleen zijn de stukken mensen met diere- hoofden, in dit geval een schaakstuk met een vogelkop en een schaakstuk met een paardehoofd. „Nachtelijk spel" lijkt meer de kant van het magisch realisme op te gaan. Het werk van Gerbrand Bie renga is tot en met 23 februari in Galerie „Pulchri Studio" te zien. Dagelijks kan men er van 10.00 tot 16.00 uur terecht. Laugh it of"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7