3! iisTdtwmi IKON-tv met serie over kathedralen Vera Beths: „Geen concessies om vlug beroemd te worden" HET BRABANTS VERABETHS STANLEY H00 riiG CONCERTO A TERUGBLIK „De hond en de herder" op school-tv TELEVISIE VANAVOND N< TELEVISIE DONDERD RADIO VANAVOND RADIO DONDERDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT OENSDAG 8 FEBRUARI 1978 PAGINA „Ik eruit gegooid? Bij concer ten? O, je bedoelt op school. Ja, dit klopt." Ze ziet ernaar uit, de 31-jarige Vera Beths, stout en lacherig, maar ook een vio liste met een best pak ervaring achter de rug. Toch is de scha duw op haar gezicht niet weg te boenen van Veertje Beths die leraren tot wanhoop kon bren gen; prompt in haar antwoor den en onmiddellijk bereid met gelijke munt terug te betalen. Niettemin is haar houding af wachtend, al zijn haar reacties dermate snel dat deze op eigen initiatief lijken. Vera: „Stern beschouw ik niet als collega Ruggiero Ricci wel, omdat hij mij als collega behandelde. We gaven elkaar muzikale advie zen, maar het initiatief ging van hem uit. Waarom ik Stern niet als collega beschouw? Hij heeft zo veel meer ervaring en hij behoort tot de groep violis ten die voor ons de helden wa ren. En d&t is zo, er is een groot aantal oudere violisten, zoals Stern, Heifetz, Menuhin, Ricci, Grumiaux en dan is er de jon gere generatie waartoe ik be hoor. Daartussen is eigenijk niets." Het is dat misleidende gezicht van Vera Beths, waarop destijds ook Willem Ruis zich verkeek, toen hij in de show van Sonja Barend deze violiste enthousiast wilde bezoenen. „Wat vond ik hem toen een engerd. Eerlijk; ik kende z'n gezicht van bij de dokter, de damesbladen,maar z'n shows had ik nog nooit ge zien. En dan maar meteen van klets kladder, nee hoor, dat hoeft voor mij niet." Het gezicht van Vera Beths staat meteen op stralen „ver der kan Ruis best aardig zijn" maar achter die hoekige lach met pretoogjes daarboven werkt een snel, zelfbewust brein, dat heel goed weet wat het wil. „Ik behoor niet meer tot de jongere violisten met dat jonge honden- repertoire, dat voortdurend kan sen krijgt. Ik weet nu ook wat het is, lange reizen te maken, hotels in en uit, toernees te ma ken. We komen net terug uit Amerika, waar ik met het Ron dom Kwartet uitvoeringen heb gegeven. Met Reinbert de Leeuw piano, Anner Bijlsma cello en Georges Pieterson, kla rinet. Volgende week zondag, 12 februari geef ik met Stanley Hoogland een heel bijzonder re cital in Den Haag en Veronica heeft de vioolromance in F van Beethoven met me opgenomen. Tja, die bekende. Populair na tuurlijk, maar zonder flauwekul erom heen. Ik weet niet wan neer het wordt uitgezonden. Verantwoordelijk Vera: „Ik heb het niet voor het zeggen, welk concert ik speel; wel hoe. Daar ben ik verant woordelijk voor, evenals voor Vera Beths weet, dat ze zich geweldig populair zou kunnen maken als ze haar viool net zo zou bespelen als Thijs van Leer de dwarsfluit. „Niet alleen vind ik hem niet eens zo héél goed fluit spelen. Wat hij doet is verkrachten van de muziek; er VU AB»i< de'Quant - -.j- fdwar i**»* ICMftODtK "ioö Aip»f?n u m Vera Beths: klaar voor calamiteiten. de samenstelling van recitals. Er is, geloof ik, sinds de negen tiende eeuw weinig veranderd, al probeert iedere violist een vioolconcert een eigen gezicht te geven. Ik wil breken met de muzikale cliché's." Welke die cliché's precies zijn, schiet Vera met moeite te bin nen. „In Beethovens vioolcon cert gebeurt dat. In het hoofdt hema van het eerste deel, waar vrijwel iedereen een retenuto maakt langzamer wordend hoewel dat nergens staat. Ego trippen, denk ik." Vera Beths zingt uiterst vals na wat ze bedoelt „Ik zing nu eenmaal erg vals" maar maakt wel duidelijk wat ze wil de zeggen: de vertraging van het heel zangerige thema, waarin de uitvoerende violist zijn toon kan demonstreren. Vera; „Ik maak die vertraging niet. Nergens staat, dat het zo moet. En dat spreek ik ook met de dirigent van het orkest af: „Géén retenu to daar." Dat is de verantwoordelijkheid van Vera Beths, die ook het recitalprogramma met Stan ley Hoogland samenstelt. „In het Haagse Diligentia spelen we voor de pauze werk van Carl Maria von Weber, de zesde so nate in C, het rondo brillante opus 70 en Beethovens tiende vioolsonate opus 96, je weet wel, met eerst de viool en dan het antwoord van de piano. Stanley speelt niet op een gewone vleu gel, maar op een Hammerkla- vier, waarvan de klank zich be ter met die van de viool mengt dan een gewone vleugel. We hebben het programma bewust zo samengesteld, want Schu bert, Beethoven en Von Weber waren ongeveer tijdgenoten van elkaar en hun pianomuziek, ten minste het werk dat we spelen, leent zich erg goed voor viool met Hammerklavier. Na de pau ze spelen we een vioolsolo van Berio en het duo concertant van Strawinsky. Nee, ik hoop niet dat de zaal na de pauze leeg loopt. Dat doen ze toch niet, in Den Haag?" „Aan de programma-keuze gaat een half jaar denken vooraf. En o ja, dat werk van Berio speel Deze violiste wil geen namen of feiten noemen. „Maar ik heb ook aanbiedingen gehad en ik zou er snel beroemd mee kun nen worden, maar ik doe het niet. Nee, geen concessies aan de muziek. Easy listening, noe men ze het. Van iets moois iets anders maken, zonder dat het er mooier op wordt. Liederen van Boudewijn de Groot, die heb ik wel begeleid, daar sta ik achter. Ik ken hem nog van vroeger, toen hij bij me kwam en hij geen noot kon lezen. Vera, zei hij, wil je dat en dat voor me opschrijven. Maar Boudewijn maakt eerlijke muziek met moeilijke soü, die echt lastig zijn." Hoe spontaan meisjesachtig Vera Beths nog kan zijn, er zit wel vaart in. „Ik kan nu alles spelen wat ik wil, dat punt be reik je. En wat dat heel virtuose betreft, geloof ik niet dat dit soort werk alleen of voorname lijk door jonge violisten wordt uitgevoerd, om zich technisch te bewijzen. Die Duivelstrillersona- te van Tartini zou ik nü pas goed kunnen spelen. En mijn verdere wensen....ik zou ook best in een orkest willen spelen, een symfonie van Mahler of van Beethoven, gewoon aan een les senaar. En in programma's snuffelen: dat wel en dat, maar dat niet en dat weer wél. Nee, ik weèt dat ik die keuze niet meer kan maken. Ze vragen wel eens, wat ik bij voorkeur speel. Maar die vraag is niet te beant woorden. Graag Beethovens Friihlingsonate, maar ik zou gek worden als ik alleen die 'Fruh- ling moest spelen. Juist de af wisseling houdt me wakker. En orkestpartijen napluizen, voor de samenhang met de solo-viool partij. Ik geloof dat iedere vio list die orkestpartijen moet be studeren, om zijn solo goed te kunnen spelen." Vera Beths heeft daar elke twee tot. drie maanden een nieuwe beharing op de strijkstok voor nodig. „Ja, dat krijg je als je beroeps bent. Of tenminste, zoals ik speel." Geen lief aai-werk, maar reso luut en krachtig, precies zoals ze op huis aan stapte. Zonder con cessies aan „easy listening", maar wel met een lach, want vrolijk is ze wel, Vera, al werd ze daar vroeger voor uit de klas gestuurd. F.J. BROMBERG Thérèse Steinmetz is een van de op tredende artiesten in het „Prom-con- cert '77". De eerste aflevering van de nieuwe serie „De kathedralen" van de IKON heet „God in Frankrijk" en gaat over het streven het Franse platteland te vullen met constructies, die tot ver in de hemel moesten reiken. Het is een verhaal over romaanse en gothische bouw werken die eeuwen geleden steen voor steen, jaar in jaar uit, door mensen werden ge bouwd uit eerbied voor God Het begon eeuwen geleden met een simpel lokaaltje. Later groeide dit uit tot haast hoog moedige bouwwerken van tien tallen meters hoog, rustend op dunnen pijlers, vol gewaagde constructies, tot meerdere eer en glorie van de kerk en mach tige opdrachtgevers. Bij de bouw werden generaties am bachtslieden versleten en kende men rampenen successen. Het' is een verhaal over de uit steen, glas en verf gevormde versie ringen, vertellingen, leringen en vermaningen in deze gebou wen. Ned. II. 19.04 uur Gewest In „Van Gewest tot Gewest" wordt o.m. aandacht besteedt aan een stoomhoutzagerij in Groenlo, de enige houtzagerij die door stoomkracht wordt aangedreven. Zeven jaar gele den zond „Van Gewest tot Ge west" een reportage uit over dn- - rioomhoutzagerii de toen nog in vol bedrijf was. De zage rij staat nu echter sinds eind vorig jaar stil en een plaatselij ke stichting probeert dit indus triële monument uit de vorig eeuw te bewaren en weer in bedrijf te krijgen ..Van Gewest tot Gewest" zendt de reportage van zeven jaar geleden nog eens uit en geeft nadere informatie. Ned. 1.19.04 uur. PK Het ongeluk met de Fiat kan niet veroorzaakt zijn door een technisch mankement. Dit heeft een onafhankelijke expert vast gesteld. Hierdoor ziet het er voor de procuratiehoudster niet erg zonnig uit. want ze kan nu als bestuurster verantwoorde lijk worden gesteld. Voor haar zelf is dat niet zo erg, maar de gevolgen voor Monika Bach zijn nog niet te overzien. De chef- monteur onderzoekt uit een soort schuldgevoel, de Fiat nog eens en stelt vast dat de auto al een ongeluk moet hebben ge- Prom-concert '77 Tijdens een concert van het Ge westelijk orkest onder leiding van Heinz Friesen in de „Vlie germolen" te Voorburg werd door de KRO een reportage ge maakt. Aan dit concert werd onder andere medewerking ver leend door Thijs van Leer, Jules de Corte, Thérèse Steinmetz en het trio Nico van der Linden jr. Ned. II. 20.30 uur. Democratie Leo Akkermans maakte voor de KRO de documentaire over de democratie Er wordt gepraat met Kees de Jong en Hannie Verbunt. die in een Tilburgse textielfabriek werkten waar in 1973-1974 een uniek experiment in medezeggenschap werd uitge probeerd. Dit heeft echter niet lang geduurd, want toen de overheid steun ging verlenen, 1 omdat de fabriek dreigde te worden gesloten, was het ge daan met de democratisering. Vorig jaar is de fabriek voor goed dicht gegaan zoals zoveel textielondernemingen. Kees de Jong en Hannie Verbunt kijken samen met dr. Arnold Walra- vens, de man die het proces van de democratisering in de fa briek bestudeerd heeft, naar wat er precies gebeürd is en misschien misgegaan. Ned. II, 21.40 uur. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM „De hond en de herder" is de titel van een programma, dat op maandag 13 februari om 11.00 uur (Ned. 1) door de onderwijstelevisie voor kinderen van 8 en 9 jaar zal worden uitgezonden. ïn dit programma, dat de vorm heeft van een poppenspel, is een aantal bijbelsè motieven en verheden bewerkt, zoals „de goede herder" en „het verloren schaap". Het vertelt het verhaal van een schaapsherder, die zijn hond verliest. Een prins die dit hoort stelt zijn eigen hond aan de herder beschikbaar. Enkele jaren later, als ook de herder sterft, neemt dezelfde prins de plaats van de herder in. De tekst van het programma werd geschreven door Karei Eykman, de muziek door Ruud Bos. Het poppenspel werd verzorgd door Pieke Dassen. Het programma werd geproduceerd door het IKON onder regie van Ruud Schuitemaker. De uitzending wordt op dinsdag 14 februari om 11.30 uur (Ned. I) herhaald. Bij dit TV-programma is een boekje voor de leerkracht samenge steld, waarin naast een inhoudsbeschrijving, suggesties zijn opgeno men voor de verwerking van het programma in de klas door middel van creatief spel en handenarbeid Dit boekje kan 4,95 besteld worden bij de NOT, Postbus 80500, 2508 GM 's-Gravenhage. (Telefoon: 070-60.98.15). llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllNllllllllllllllllIHlK" Aan het begin van „Tros-Ak- tua" werd niet zonder felle vol daanheid meegedeeld dat het laatste Guy de Maupassantver- haal van Jan Keja „Het le gaat" het ongekend hoog- waarderingscijfer van 76 had behaald. Dat gebeurde meteen nadat de bijpassende omroep „Kom van het dak af", een klucht in een uitvoering van „Het theater van de lach" op het scherm had gebracht 'dat wil zeggen vergooid en het klonk zodoende min of meer als een excuus. Dat dan te billijken zou zijn geweest, want het ging om een verschrikkelijk soort on gein, „waarop de kwalificatie „onderbroekengein" niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk van toepassing was. Ze hadden die zaak natuurlijk op dat dak moeten laten zitten en zelfs op een carnavalsavond was deze slechte, ingewikkelde en uite raard veel te lang durende re- vue-scetch nauwelijks meer te pruimen. „Aktua" stelde verder twee (alt hans dreigende) vaderlandse schandaaltjes aan de orde. Het eerste, dat van de ongewapende wachtposten bij het Nederland se leger, die in Duitsland door terroristen waren overrompeld, leek niet zo heel belangrijk. Dat vond generaal-majoor ook. Hij moest de rapporten nog even afwachten, maar had nog steeds vertrouwen in de Nederlandse soldaat. Het rumoer rond de Tweede Kamerleden en (vroege re) bewindslieden, die zich aan onoorbare fiscale praktijken zouden hebben schuldig ge maakt lijkt er meer in te hak ken. De heer Joekes, voorzitter van de vaste Kamercommissie voor financiën, hield desonder- vraagd wel alle mogelijke sla gen om de arm er is nog mets bewezen maar stelde overi gens dat er bij een eventueel bewijs nog geen sprake zal zijn van strafbare feiten. Het ge sprek met Marcel Bruyns werd toch vrij abrupt afgebroken. Jammer. Want het ging waar achtig toch wel om een hoogst interessante kwestie. HERMAN HOFHUIZEN IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHHIHI111111111111111111111111!1 NEDERLAND 1 NOS 18.25 Sesamstraat 18.55 Journaal 19.04 Van gewest tot gewest 19.50 Politieke partijen (D'66) 20.00 P.K., TV-serle, afl. 8 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag 22.05 Panoramiek 22.35 Studio Sport 23.00 Journaal NEDERLAND 2 10 18.45 Toeristische Tips 18.55 Journaal IKON 19.04 De kathedralen, afl. 1 IKON/KRO/RKK 19.29 Kenmerk NOS 20.00 Journaal 20.25 Socutera KRO 20.30 Prom-concert 21.40 Tobben met de democra tie, documentaire NOS 23.00 Journaal DUITSLAND 1 WDR: 1800 Weite wilde Welt der Tiere (weekdieren). 18.40 Wie das Leben so spielt. (Der einzige Zeuge). 19.15 Hier und Heute. 19.45 Tip um 4tel vor 8 (Blauer Dunst: Lilli bleibt beim Putzen sauber). 20.00 Journaal 20.15 Spiel Poolse speelfilm van Jerzy Kawalerowicz en Andrzej Blanusz met Lucyna Winnic- ka en Gustav Holoubek in huwelijksproblemen. 21.45 Titel, Thesen, Temperamen- 21.00 Momente 21.15 Hinter den Schlagzellei „Ol, das schwarae Gi waar de miljardenwin uit de oliewinning naai vloeien, documentaire Joachim Heck. 22.05 Die Rechnung ohne Wirt „The Postman ah( rings twice", Amerikai speelfilm (1946) naar mes M. Cains thriller Lana Turner en John field (regie Tay Gamet! 23.55 Journaal ENGELAND BBC 1 18 05 John Crai Newsround. 18.10 Grange Hill serie, 18.35 Paddington. 1 Journaal. 18.55 Reporting land. 19.20 Nationwide, r< nieuws. 19.50 Eric Sykes Shot 20.20 Strangers on a Train Alfred Hltchcocks befi de thriller uit 1953 met ley Granger en R« Walker als beramers 23.45 Journaal DUITSLAND 2 20.15 Bilanz, economisch maga zine 21.00 Journaal 21.20 Starsky Hutch, TV-serie 22.05 Blickpunkt 22.50 Turandot oder Der Kon- gress der WeisswSscher TV-spel naar Bertolt Brechts toneelstuk over katoentekort in China, waar wijze mannen hun in tellect misbruiken om leu gens te vertellen. 00.25 Journaal DUITSLAND 3 WDR: 18.00 Sesamstrasse. 18.30 Cursus Engels, les 45. 19.00 Jour naal. 19.15 Medizin (strategie te gen kanker). 20.60 Journaal 20.15 Steine und Menschen (mo numentenzorg in Parijs) 22.00 Journaal 22.25 I didn't know you ct TV-serie 22.55 Sportsnight 23.45 Tonight, actualiteiten 00.25 The Sky at Night, astr mie BELGIE NEDERLANDS 1 18.15 Bereboot. 18.20 Merid j (Gent. de tuin van Europa). Young Daniël Boone, TV-serie 1. 19.45 Journaal. 20.15 Nationale loterij 20.20 Happy Days, TV-serie 20.45 Washington behind clc Doors, TV-serie, afl. 4 22.15 Persona, cultureel ma; ne 22.45 Journaal, Wetstraat BELGIË FRANS 1 18.25 Boff, voor kleuters. 1i Zig-zag, spelprogramma. 18.4! pensee et les hommes, filot en lekenmoraal. 19.15 Antei Soir, regionieuws. 19.30 Jourri 19.50 Contacts, verkeerstips. 20.00 Voorselectie Euro» Songfestival Belgische kandida Henri Seroka, Mare Fa Delizia, Jean Valiée, ques Hustin, Paul Lo Frank Michael en Ft Olivier. 20.30 Sports d'Hiver, Hongai TV-film van Imre Mihalyfy 21.50 Journaal 22.05 Arts-hebdo, kunstkronk 22.35 Journaal BELGIË FRANS 2 18.45 Voor Italianen in Be 19.55 Katja, Franse speel (1959) van Robert Siodmak 1959 met Romy Schneider. Pi Blanchar en Curd Jurgens. 2 La breloque a brac, verzam briek. (Vi DUITSLAND 1 10.00 10..00 Journaal. 10.25 Ge- heimnisse des Meeres, onderzee documentaire. 11.20 lm Werk no- tiert. afl. 2 (Tauben-Heinrich). 11.45 Bilanz, economisch magazi ne. 12.30 Umschau. 12.55 Presse- schau. 13.00 Journaal. 16.10 Jour naal. 16.15 Soli man die erste Liebe heiraten? 17.00 Kinder Ver- kehrs-Club. 17.05 Filmbriefe. 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 16.30 Cursus chemie (magische getallen). 17.00 Journaal. 17.10 Pinocchio. tekenfilmserie. 17.40 Die Drehscheibe. DUITSLAND 3 WDR: 8.05 Schooltelevisie. 9.30 Sesamstrasse. 10.50 Schooltelevi sie. 17.00 Schooltelevisie. DUITSLAND 3 WDR: 8.05 Schooltelevisie. 9.30 ENGELAND BBC 1: 10.41 Schooltalen 13.35 On the Move, taalles. 1 Tpj Pebble Mill, lunchprogran 14.45 Trumpton (The May Birthday). 15.00 You and me.\ kleuters. 15.36 Schooltelew 16.55 Play school, voor kleul 17.20 Winsome Witch, jeugd» p> 17.25 Jackanory, jeugdserie. T Scooby Doo, voor kinderen, j 2:12.00 Play School. BELGIË NEDERLANDS 1 en, BELGIE FRANS 1 a 2 14.00 Sierra de Teruel, speel van Andrè Malraux. 17.30 Scht televisie. HILVERSUM I 18 10 P.P." Uitz. DS'70. 18.30 Nws. 18.41 (S) De verhalen van Virgilius, vervolg verhaal voor kinderen. 18.45 (S) Michel en Louis, amusem. progr 19.05 (S) Hartje Amsterdam, amusem. progr 22.00 (S) Een mondje frans. 22 30 Nws. 22.40 Aktua PV. 23.00 (S) Kruis en mol. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II (2) Brassband Magazine. 20.05 (S) Hedendaagse muz. ren in proza en poezie. e. 20.00 I» tiuz. 21.15' 21.40 Modi HILVERSUM III NOS 18.03 ue vacatureoank. 18.11 NOS-maal. 19.30 (S) Langs de sport en muz. 23.02 (S) NOS-jazz. (S) Metro's Midnight Music. 1.C' Muzekuul. 2.02 (S) Dat wordt nachtwerk. 4.02-7.00 (S) De at nacht. HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 Te Deum Laudamus. 7.30 Nws. 7.41 Hier en nu. 7.55 (S) Van daag donderdag, gevar. progr. 8.24 Trefwoord. 8.30 Nws. 8.36 Gym. .d. huisvrouw. 8.45 (S) Wie weet waar pastoraal-muzikaal bezoek. 10.30 Nws. 10.33 (S) In 't zilver, progr. voor oude ren. 12.00 (S) De Kilima Hawaiians Show. 12.15 Boer en Tuinder. 12.26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Hier en nu. 12.55 (S) Mid- dagpauzedienst vanuit Amsterdam. 13.15 (S) Een uur natuur. 14.15 (S) Onafhankelijk Suriname nu, radioge sprek. NOS: 15.00 Staatsbezoek aan Suriname, reportage (15.30 Nws.) 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu. HILVERSUM l| AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 AVRO-klok. (8.00 Nws. 8.11-8.25 Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS: 9 00 Het geluk in je hand. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio- Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitl nen. (11.00 Nws. 11.03-11.05 Ra journ.) 11.30 Rondom twaalf. 11 AVRO'S Sportpanorama. 13.00 N 13.11 Radiojourn. 13.25 Beursplein 13.30 'n Middagje AVRO. (16.00 W 16.03 Radiojourn.) 17.00 13 Speel 17 40 Nederlands-Israëlitisch Keria nootschap. 17.55 Meded. HILVERSUM III TROS: 7.02 (S) Met Peter gaatl beter. 9.03 (S) De Hugo van Gel'* Show. 11.03 (S) Gerard de Vries op verzoek. 12.03 (S) Boter, Kla HILVERSUM IV KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) BadinerieT Nws. 9.02 (S) Aan woorden voorbij 9.10 (S) Solo. 10.00 (S) The Acadj of Ancient Music. 10.30 (S) Amstert Sinfoniette met solist. 11.00 (S) Oiffl porkest. 12.00 (S) Rondom Bartok 14.00 Nws. 14.02 Spektakel. 14.30] Kollage van alledaags en zeldffl 15 30 (S) Voor God en Goden. 1f| 17.00 bi i voorkeur .verzoeken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2