tmmi Het „Agnes" heeft een „wereld" van dertig jaar achter zich „Schildpad" Maaike van politiethuis naar asiel VAN VERDWENEN ZUSTERS TOT DUIZENDEN PEUKEN 'AD/REGIO Op mijn omwegen door stad en land kom ik graag mensen tegen. Elke morgen 'tussen tien en elf uur kunt u mij telefonisch vertel len wie u graag in deze rubriek zou willen tegenkomen. Het nummer van mijn geduldi ge telefoon is 071-122244; u kunt dan naar toestel 18 vragen. LEIDSE COURANT ZATERDAG 21 JANUARI 1978 PAGINA 5 Om de „galerij der honden" te doorbreken komt deze week weer eens een poes aan de beurt Min of meer noodgedwongen, want enerzijds was er eigenlijk geen goe- de keus te maken in de hondenafdeling, aangezien het verloop ineens weer bijzon der groot was de vorige week. Anderzijds was het in de afdeling katten dringen geblazen. De beslissing om hier dan weer wns een poes voor te dragen was dan ook niet moeilijk. Een van de redenen dat het ineens zo druk werd in de kattenhokken ligt eigenlijk besloten in het verhaal van Maaike. Dit acht maanden oude poesje werd eind november door de politie Alkemade op straat aangetroffen. Kennelijk verdwaald en niet wetend wat te doen. De normale gang van zaken is dat het gevonden zwerf dier een of twee dagen in het hok van het politiebureau doorbrengt in afwachting van een eventuele eigenaar. Komt deze niet opdagen, dan wordt het betreffende dier naar het dichtstbijzijnde asiel gebracht, alwaar weer op een mogelijke eigenaar wordt gewacht en intussen ook wordt uit gekeken naar een nieuwe baas. Terug naar Maaike. Na aanvankelijk in het politiehok te zijn ondergebracht en verzorgd, werd zij door een van de politiefunctionarissen „ontdekt" en mee naar huis genomen. De reden hiervan was dat de echtgenote van de bewust politieman dol op poezen was, en hoe meer ze er had hoe liever het haar was. Zo belandden bijna alle soortgenoo- tjes van Maaike eigenlijk op hetzelfde adres! Een prima idee natuurlijk, zo'n pri- vé-asiel, maar alleen zolang het goed gaat. En hier ging het (natuurlijk) niet goed. De bazin van het al aardig op een klein leger tje lijkend aantal poezen werd allergisch voor...poezenhaar. En op staande voet moesten alle poezen ergens anders onder gebracht worden. Hetgeen inderdaad zo moeilijk is als men denkt. In etappes en verdeeld over meerdere asiels kwam de zaak echter toch rond, en werden alle dieren ondergebracht. Op deze manier belandde Maaike dan toch in het asiel, alwaar ze nu. al anderhalve maand vertoeft Samen met nog een aantal vriendjes en vriendinnetjes uit Alkemade. Ruimtegebrek maakt echter haar vertrek uit het asiel zeer dringend. Verbazingwek kend is echter dat het niet allang is ge beurd. Want Maaike is een pracht exem plaar. Ze heeft een schitterende tekening van beige, rood/bruin en zwart haar. Vol maakt gelijkmatig verdeeld. Het is dus geen lapjeskat maar wat men noemt een „schildpad". Maaike heeft grote zeegroene ogen, die prachtig bij haar passen. En alsof dit alles nog niet genoeg is: Maaike's ka rakter kan wedijveren met de klasse van haar uiterlijk. Ze is erg aanhankelijk, ook voor kinderen waar ze bijzonder veel ge duld mee heeft. Ze houdt erg veel van op schoot zitten, maar haast evenveel van spelen. Wat niet zo verwonderlijk is gezien haar leeftijd. De bekende speeltjes (touw tje, balletje, kluwen wol) doen het ook bij haar erg goed. Maaike is nog niet gesterili seerd. Waarschijnlijk omdat ze eerst te jong was en er daarna geen gelegenheid meer was. Hetgeen allemaal geen beletsel wool. Een jaar na de tweede ■woorwereldoorlog werd in willen Leiden een „onschatbaar irfgoed" op poten gezet. 's d" In de oude spelling werd in september '46, met lanta veel dubbele klinkers in de open lettergrepen, met chap sch's en een duidelijk ge- Digen voei voor de naamvallen, e J31 in de „Leidsche Courant" maaie oprichting van een ossen Katholieke HBS voor hoeft Meisjes aangekondigd, wien. pe gedachte daarachter tmen was jn '42 al aangegeven 'ische door "Ie bisschoppen „in )i0ce.een herderlijken brief": avo, „Alleen het Katholiek orale Ónderwijs sluit passend aan bij het Katholiek Ge- zin". Alle hoofdletters ten spijt kwam al spoe- lig een kentering in deze ^Hjndicatie, maar daarvan MHwas op 4 september '47, ^^toen de HBS een feit werd, nog niets te mer ken: 36 leerlingen en 9 12 «(leerkrachten begonnen in twee klaslokalen van het oude schoolgebouw aan 30 Jde Boommarkt aan wat Agnes S.G." heet. iGeen meisje onder firma- de ka naam, maar gewoon Ag nes Scholengemeenschap. Of liever: het Agnes Ly- um, dat nu 30 jaar be at. fu moet je je bij feestelijke irdenkingen nooit vastbinden een exacte datum. Dat de ■ring van het zesde lustrum ,rt op 29 januari 1978 heeft s Xair,,iet een samenvl°e"n6 van om- ,ante(l standigheden te maken. Voor- Oijk naamste is, dat de uitbundig heid rond 30 jaar Agnes het .huidige leerlingen bestand mannelijk en vrouwelijk k] brood en spelen gaat bieden en bij duizenden oud-leerlingen iets wakker roept: een on vervangbaar stuk van je jeugd en een gelegenheid om weer Mealeens een dag bij elkaar te zijn op die zondagse reünie van 29 januari. Rll Dertig jaar „Agnes" is niet eens i/\ r- n I n nn f Unrtl k zo erg lang. Er zijn heel wat scholen die het al langer hebben volgehouden. Maar „het Agnes" wel de neerslag geworden van een zich snel ontwikkelend tijds beeld. De geordende gezapig heid en straffe regelmaat, het gescheiden opgroeien van bok ken en geiten, de misschien wat autoritaire boventoon van op voeders en kennisbijbrengers, is langzaam aan (of wellicht ook wel snel) overgegaan in een pa troon, dat bij het naderen van de 21ste eeuw dertig jaar terug nog ondenkbaar was. „Sint Ag nes is „Agnes S.G." geworden, aanduiding voor een veelomvat tend pakket aan de vooravond van de volwassenheid der sub jecten. Niet in ernst, maar wel speels wordt zelfs al gedacht aan een andere bestemming van die „A" van Agnes, bij voor beeld „Alfrink",, of (van) „Agt", of .Allende". Want de meisjes van de Zusters van Liefde uit Tilburg zijn niet alleen meer, de jongens zijn erbij gekomen en bovendien zou het begrip „Sint" in twijfel getrokken kunnen worden door niet-katholieke me deleerlingen, die al zowat 20 procent van het gehele leerlin gental uitmaken. •Niemand hoeft over deze specu latie in te zitten: Agnes zal wel Agnes blijven. Trouwens, hele maal echt „Agnes" is het sinds 1971 niet meer. In dat jaar kwam „Maria" erbij, de Maria- ULO van de Potgieterlaan die al sinds 1913 bestond, aanvanke lijk gevestigd aan de Haarlem merstraat in een voor die tijd zeer moderne conceptie met elektrische verlichting en cen trale verwarming: „Maria" was lang niet gek, met haar marme ren trap en gesmeed ijzeren hekwerk. De ontmoeting, in het decennium-der fusies, mondde uit in de Agnes Scholengemeen schap voor VWO, Havo en Ma vo. Maar nog steeds kan rector A. J. L. Tromm zeggen: „Bij het kiezen voor deze school komen ouders en leerlingen toch steeds terug op hetzelfde uitgangspunt, n.l. dat het een katholieke school is en dat de daaruit voortvloeiende levenshouding in een eigen vorm resulteert'. Zoiets zal ook in de lustrumvie ring terug te vinden moeten zijn, al lijken me optredens van Jan Wolkers en „Heer Koot" van het Simplisties Verbond meer in de marge van die ge richtheid te liggen. Hoewel het bijna gesacreerde fluitwerk van arbiterverschijning Frans Derks op de sportdag in de Groe- noordhal weer heel wat kan bij trekken. Wat voor indrukken heeft „Ag nes", na twee jaar Boommarkt, Pelikaanstraat-Oude Vest-Van der Werf straat tot 1966 en sinds dien de zonnige en ranke ver schijning aan de Eijmerspoel- straat in het Houtkwartier, ach tergelaten? Bij mij in elk geval een hoogst opmerkelijke indruk, want het enige dat op mij als voormalige Haarlemse Trini- teitsman heeft ingewerkt was de aanblik gisteren van het rooster vóór de hoofdingang, waarop bemodderde schoenen geveegd kunnen worden. Onder dat rooster liggen een paar dui zend sigarettenpeuken. Ik weet niet hoe vaak de zaak wordt schoongemaakt, maar het wa ren stille getuigen van een „be smette educatie" die ooit mijn goeie ouwe rector Vlaar OESA een stap dichter bij het graf zou hebben gebracht. Het „afkij ken" bij algebra was voor hem al een gruwel; dan wees hij in ingehouden vrome toorn naar de hoek van de klas: „ga dóér een minuut staan en ga dan weer zitten..." „Agnes" zal in die 30 jaar ook wel iets dergelijks gekend heb ben. Oud-leerlinge Regine Sies, die in de jaren '50-'56 nog Schol- te heette en thans tegen haar eigen kinderen zegt: „Later zul je graag nog weer eens terug willen", vertelt over haar tijd als „Agniet": „Ik geloof nu, dat achteraf gezien erg essentieel was in het onderwijs van toen, dat we veel meer gedoceerd werden. Meer feitjes, minder achtergrond. Een docent van nu hoeft niet meer bij zijn leerlin gen aan te komen met ,,'t is zo, omdat ik het zeg". Het was een tijd, waarin alles veel dogmati scher was en de jeugd meer aannam van wat de ouderen te zeggen hadden. De afstand tus sen leerling en docent was ook veel groter. Wij wisten geen voornaam van een docent en als we die wél wisten, deden we daar erg giechelig over. Een le raar van toen was veel meer onbereikbaar dan die van nu: het onbenaderbare gezag. Na tuurlijk verzetten we ons op ge zette tijden, individueel of klas sikaal. Je werd dan uit de les gestuurd en moest je melden bij zuster Augustine". Ook herinnert Regine Scholte zich nog, dat het „onbenullige De eerste twee klassen van de Kath. Meisjes HBS aan de Leidse Boommarkt. De negen docenten zijn v.l.n.r.: zuster Victoire (Engels en Nederlands). A. H. Duindam (gymn.). Th. de Wit (Frans), pater De Bruyn ofm (godsdienst), de directrice zuster Augustine (aardrijkskunde), H. Oltheten (biologie), zuster Jesualda (tekenen), A. van Klarenbosch (wiskunde) en zuster Hendriks (handwerken). strafwerk" vervuld moest wor den op b.v. de vrije donderdag middag. „Dan moest je terugko men bij zr. Victoire of zr. Zita om een grote, veelkleurige, in elkaar gefriemelde kluwen wol uit elkaar te halen". Dan had je de feesten op het oude Agnes. „Die waren zeer speciaal, uite raard zonder jongens. Eens hiel den we een handtekeningenactie om zr. Augustine te bewegen, jongens tot een feest toe te la ten. Ze was onvermurwbaar. Op het Agnes-feest op 21 januari waren leerlingen vanaf de derde klas verplicht nylons te dragen. Die dag begon met een H. Mis in de kapel van het toenmalige Elisabethziekenhuis. Het school- koor, dat best goed was, zong onder Van Hagen een door hem gecomponeerde mis. Het koor verzorgde trouwens in die tijd ook regelmatig het ziekenlof voor de KRO-radio". Missa St. Agnitae van muziekleraar en toonkunstenaar Van Hagen in de Hartebrugkerk. Ik las een knipsel uit die dagen in onze krant, een recensie van de hand van grand old lady Jo Kort- mann, die part noch deel had aan een zetfout, maar het lijkt wel erg Freudiaans: „Verdeeld in sopranen en alten werden de verschillende delen, zijnde: In troïtus, Graduaal, Kyrië, Allelu ja, Offertorium, Benedictus en Agnes Dei door de meisjes ge zongen". Het Lam Gods was in de loden zetregel vervangen door de patroonheilige van die dag: Agnes; „gematigd modern gebouwd op 't contrapunt en op de tekst geïnspireerd". Jawel... Na die Mis was er een gezamen lijk ontbijt (eigen brood, appel tje van de school). Later op de dag, in het Antonius Clubhuis of in de schouwburg, was er het Grote Toneelstuk, waaraan jon gens niet mochten meedoen. Re gine was een meisje met toeval lig lage stem en ze moest tegen haar zin een ander meisje om helzen. zij het „heel voorzich tig". „Al die herinneringen ko men nu weer op je af. Na het eindexamen werden de geslaag den, overladen met bloemen, in een „Jan Plezier" naar huis ge bracht, gevolgd door de hele school op de fiets, zo hard mo gelijk bellend. Sinterklaas vie ren deden we al op een alterna tieve" wijze, al kenden we die uitdrukking toen nog niet. Nu komt de Sint op een surfplank, bij ons kwam hij op een step. Het dragen van lange broeken of het niet dragen van kousen en sokken was ten strengste ver boden. Daarom vonden 's mor gens en 's middags buiten voor de school hele verkleedpartijen plaats in de winter rokken over de broek brok en 's zomers wit- aan... Het katholieke stempel was ma nifest, zoals Regine het uitdrukt: twee keer in de week schoolmis in de kapel van de zusters; niet verplicht, doch ten zeerste aan bevolen. Retraite van drie da gen: meditaties en daartussen door zaten de Agnieten (vanaf de derde klas) muisstil in de klas uitgezochte boeken te lezen. Het leek op een conclaaf: je mocht de klas alleen verlaten voor een bezoek aan de kapel of een gesprek met de priester. Over andere behoeften wordt niet gesproken. Regine Scholte heeft nog één anecdote, die door de nog op aarde vertoevende Zusters van Liefde sans rancu ne en cum grano salis moet worden opgevat: „We kwamen na een vakantie terug op school en bemerkten, dat aan de MMS- zijde in de gang om de paar meter spiegels waren opgehan gen. Aan de gymnasiumzijde geen. Toen wij hiertegen be zwaar maakten, was het ant woord: „Jullie moeten je aan de wetenschap wijden en hebben dus geen spiegels nodig..." Regi ne zegt vandaag: „Mijn moeder had gelijk, zoals ik hoop ook ooit gelijk te krijgen, toen ze zei: later zul je graag weer eens terug willen. We hadden op Ag nes een goede tijd". Het „Agnes" broedt verder als een kloek en levert elk jaar rond de 250 kuikens af voor de maatschappij. Ze doet dat sinds enige tijd ook in een dependan ce aan de Potgieterlaan. Twaalf honderdvijftig leerlingen. Het hoogtepunt lijkt bereikt, wat het aantal betreft. De zusters van Liefde zijns sinds '59 uit het zicht van Agnes verdwenen, maar ze zullen nooit weg te denken zijn, omdat zij Agnes' kindsheid bepaald hebben. In zwart habijt en gericht op de eeuwigheid; hoewel het verhaal gaat, dat zuster Augustine „on der de kap nog weieens aanzij- gingen aanwijgingen geven..." Vreemd allemaal, of niet zo vreemd. De schoolagenda mocht alleen worden gebruikt voor het optekenen van huiswerk, niet als album voor filmsterren en andere idolen. Het was de ge woonte, dat de'leerlingen voor de gaande en komende leraar de deur openden. Gerookt werd er nooit, gesnoept zelden. Drugs kende men alleen uit boeken en sex was een onbekend woord of bleef in het duister. Agnes in 2000? We weten er niets van. Er is een leraar die zich best kan voorstellen, dat Agnes dan gefusioneerd is met een LTS, een biologisch-dyna- mische tuinbouwschool, een LH- foO-opleiding en met een Moe der-Mavo. Het aantal leerlingen zou dan 2000 kunnen bedragen. „En al die mensen die nu hun lessen draaien, gaan wéér over de tong. En zo hoort het ook". Erg belangrijk wordt de reünie op 29 januari voor oud-leerlin gen en oud-docenten. Van twee tot acht uur in het schoolge bouw. Men zegge en schrijve of telefonere het voort 's Avonds is er cabaret in de aula. De volgende avond leest ruige Jan Wolkers voor uit eigen werk dat het kenmerk draagt van een welgesnéden pen. Op 31 januari wordt het lustrum officieel geo pend en kan men gelukwensen aanbieden; 's avonds-weer caba ret Woensdag 1 februari is The madag. Met een heel bijzondere opening. Om 9 uur is er in de eerstgebouwde protestantse kerk van Leiden en wijde omge ving, de Marekerk aan de Lange Mare, voor het eerst een kath olieke eucharistieviering. In reli gieus opzicht een gedenkwaardi ge datum. Deken Jan Schlat- mann van Leiden gaat dan voor, zoals dat heet in aangepaste ter men. Er waren even moeilijkhe den hierover binnen de „ge meente", maar de Paapse stou tigheden schijnen zelfs voor fer vente hervormers aan kracht te hebben ingeboet. Toch opmer kelijk, want ik zie nog geen Avondmaalsviering in de Lode- wijk. Ik noem nog maar even op, te hooi en te gras, aangaande het lustrumprogramma: een feest in Spaanse stijl, een sportdag, car naval in de aula en op vrijdag 3 februari een Kreatieve Dag met van 9-4 uur een Totaalgeu- ren, o.a. in „middeleeuwse sfe ren" met zang, dans, muziek, spijs en drank en artiesten on der wie de Heer Koot, Jan Hein Donner de schaakgrootmeester en Ton Sij brands, de damcrack. Slotfeest met Take Four (voor mij mogen het er vijf zijn), Mas- sada en nog veel meer op pop- gebied. Zaterdag 4 februari trekt het voltallig personeel met aanhang (ca. 130 mensen) een lange neus naar het Agnesge- beuren en gaat een dagje uit om te genieten van de natuur rond de Holterberg in Overijssel. Veel plezier, een hotelletje en dan is het weer welletjes ge weest. Daarna gaat Agnes S.G., weer verder het verschiet in. Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Bond zoekt buis". In deze rubriek wordt een bond beschreven die in bet asiel verblijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan.... tenzij het dier een goedis vindt De in de rubriek beschreven bonden zijn alle door hondenbezitters naar bet asiel gebracht Om uiteenlopende redenen, vaak begrijpelijk maar soms ook volslagen onzinnig. De in „hond zoekt buis" beschre ven dieren zijn alle goed gezond, hebben een wormkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van ca. 60 gulden ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, Leiden. Tel.: 131670. Geopend di. t/m vr. 10.00—12.00 en 14.00—17.00 uur. Zaterdag van 10.00—12.00 en 14.00—16.00 uur. Zondag en maandag geslo ten. vormt deze kleine ingreep alsnog te laten uitvoeren. Eén conclusie kan in ieder geval getrokken worden uit dit betoog. Het is beslist de moeite waard eens naar Maaike (en haar soortgenootjes niet te vergeten) te gaan kijken en dan zelf te oordelen. Bur ley Met Burley, de Duitse Staander van vorige week is alles naar wens verlopen. Er waren niet veel reacties, maar genoeg om een geschikt thuis voor deze rashond te vinden. Noordwijk is zijn nieuwe woonplaats ge worden. In ieder geval lekker dicht bij het strand... BART SPIJKER De moderne behuizing van dertigjarige Agnes S. G. aan de Eijmerspoelstraat in het Leidse Houtkwartier Maaike is een pracht exemplaar Ja twee jaaMro^^gnëT^ïaardëoude Vest-Pelikaanstraat.Tn de rust van de binnenstad

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 5