>A*5*H DE LACHSTUIP VAN KOREA Agatha Christie, die momenteel opgenomen wordt in de Engzlse Pinewood-studio's. Bette Davis speelt in „Dood aan de Nijl" de rol van een verwaande Amerikaanse societydame. Haar tegenspelers zijn de Britten Peter Ustinov en David Niven. Bette Davis heeft het afgelopen jaar in nog drie andere films gespeeld. Voor „Death on the Nile" maakte ze opnamen in Egypte. Daarna installeerde Bette zich in een fraaie suite op de hoogste etage van het Londense Grosvenor House Hotel aan Park Lane. Een auto van de filmstudio komt haar 's morgens heel vroeg ophalen, 's Avonds gaat ze al tegen tienen naar bed. Tussen door laat ze zich weieens intervie wen. Beschouwt zij vroeg uit de veren komen en tijdig gaan slapen als de beste manier om eeuwig jong te blijven? „Jong", snauwt ze, „ik voel me helemaal niet jong. Mensen die bewe ren dat oud worden een mooi ding is, zijn gek. Ik zal weer een afschuwelijke verjaardag heb ben. Misschien graaf ik dan wel een diepe kuil en laat ik mij aan niemand zien. Ik heb een hekel aan jarig zijn. „Ze zeggen, dat iemand van veertig nog in de bloei van zijn of haar leven is, maar ik geloof het niet. Toen ik veertig jaar werd, dacht ik dat mijn leven voorbij was. En toen werd ik vijftig, wat evenmin meeviel. Je moet rekenen, dat het dan amper tien jaar duurt eer je zestig bent. En nu word ik zeventig. Dat vind ik afschuwelijk oud". Dit kleine, tengere maar alleszins nog zeer vinnige vrouwtje is echt geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Haar hoge leef tijd heeft de sterke karaktertrekken niet ver zacht. Ze geeft toe, dat ze vaak ruzie krijgt met haar medemensen. „Ik ben erg opvliegend", zegt Bette. Ze heeft dan ook vier huwelijken en evenveel echtscheidingen achter de rug. Bette Davis: „Mijn gehuwde oudste dochter heeft twee kinderen. Michael, m'n zoon, is advocaat. En dan heb ik nog een dochter van 27 met een ongeneeslijk hersenletsel. Ze is nog een kind van 6 jaar en zal nooit veranderen. Dat geeft verdriet. Ik vond haar toestand altijd bijzonder onrechtvaardig. En in dergelijke om standigheden denkt iedereen er zo over. Toch leer je te berusten in het onvermijdelijke. „Ik praat vaak met God. Tegenwoordig heb ik: echter wel de indruk, dat Hij met vakantie is. Ik heb me al miljoenen keren verslagen ge voeld". Nu haar kinderen opgegroeid zijn, is haar werk haar leven. „Uiteindelijk heb je daar nog het meeste aan", zegt Bette Davis. „Ik was 39 jaar toen ik m'n eerste kind kreeg. Toen had ik al carrière gemaakt. Als de kinderen vroeger ge komen waren, zou ik -met veel spijt- de film vaarwel gezegd hebben. Wanneer je jong bent, is je carrière van belang. In mijn meisjestijd, toen ik er mee begon, heb ik echter veel kinderloze actrices gekend, die vreselijk een zaam waren". Bette Davis laat zich haar opvattingen over het leven niet uit het hoofd praten. „Met mijn moeder was het net eender", vertelt ze. „Mijn vader was een briljante advokaat, die echter een hekel had aan kinderen. Toen ik 6 was, werd hun huwelijk ontbonden. Daarna moest mijn moeder hard werken om haar twee doch ters alleen groot te brengen. Wij noemden elkaar de drie musketiers. Wij hadden de hele wereld tegen ons. Dat was een goede leerschool. „Ik groeide op in New England de Noordooste lijke staten van Amerika. Mijn strenge opvoe ding heeft me later veel geholpen. Ik was zelf ook een strenge moeder. Aangezien je in de wereld toch af te rekenen krijgt met discipline, kan het geen kwaad daar thuis al aan te wennen". Bette Davis maakt het de filmmensen met wie ze werkt niet altijd gemakkelijk. „In geen enkel vak kan je slagen zonder gehaat te worden", meent ze. „Als je niet de lef hebt om je eigen opvattingen te verdedigen en anderen tegen te spreken, kom je nergens. Wij hebben allemaal regisseurs nodig, maar je hoeft daarvoor je eigen opinies niet verborgen te houden. Iemand die dat heeft, is tenslotte geen papegaai. Als een regisseur er geen lor van begrijpt, moet je de durf hebben om hem dat te zeggen". „Ik heb één keer toegegeven en dat betreur ik nog steeds. Het was toen wij „The Letter" maakten. Ik kwam in opstand tegen de manier waarop een bepaalde scène gespeeld werd en stormde woedend uit de studio. Maar de regis seur hield vol dat hij gelijk had. Uiteindelijk deed ik het zoals hij het wenste. Maar ik wist dat het fout was. Later werd dat officieel toegegeven." ROGER SIMONS Q PTTE LONDEN „Het publiek beseft niet Kt" I I h eens hoe machtig het is", zegt Bette I Davis, de laatste grote dame van P IIIIA Hollywood. „Tegenwoordig is het in Ij II |Vk films alles geweld wat de klok slaat. Wnl Iv Brandende gebouwen, vreselijke on gelukken. Ze filmen wolkenkrabbers, i. umrj die in lichterlaaie staan of dalen af IK WOlU nu tot in het diepste van de zee." „God weet aan welke catastrofes ze nog zullen beginnen. Zolang de mensen komen kijken, zullen dergelijke films gemaakt worden. Daar- rfflt vinH ilf om ze6 ik, dat het publiek zelf niet weet hoeveel Udl VIIIU III invloed het heeft" _f. _l jBette Davis houdt kennelijk niet van catastro- tiTSCnUWêlllK fa'e dingen. „Het duurt vaak lang eer ik een 1 scenario in handen krijg dat mij bevalt", klaagt ze boos. Vrouwen praten meestal niet over him leeftijd, maar Bette Davis is de eerste om toe te geven, dat zij geen tijd meer heeft om de jaren zomaar voorbij te laten gaan. ïn april wordt ze zeventig. Eerst dan komt „Death on the Nile" klaar, een film naar de gelijknamige detectiveroman van wijlen zeventig, De MASH-bezetting anno 1978. Staand vlnr: aalmoezenier Mulcahy (William Christopher). Radar (Gary Burghoff). majoor Charles Emerson Winchester (David Ogden btiers), winger (Jamie Farr). Zittend vlnr: Hot Lips (Loretta Swit). kolonel Sherman Potter (Harry Morgan), Hawkeye (Alan Alda) en B. J. Hunnicutt (Mike Farrell). HOLLYWOOD Stage 9 is een reusachtige, om gekeerde schoe nendoos, lomp af stekend aan de rand van een „voor-oorlogse wijk in Manhat tan", een van de vele nep-buurten op het complex van 20th Century Fox, Hollywoods op volle toeren draaiende droora- fabriek. De bruin- gekalkte studio is gegarneerd met glimmende acht cilinders. Op elke hoek piekt een zwaailicht met bord „Bij rood licht verboden te claxoneren". Stage 9 is al zes jaar het strijdto neel van het 4077ste Mobil Ar my Surgical Hos pital. waar „alles wordt opgelapt, behalve gebroken harten". Zes maanden per jaar is MASH operatio neel voor aan het Koreaanse front neergemaaide Yankees. Terwijl boven hun ver doofde lichamen de galgenhumor hoogtij viert, wor den ze met grove steken dichtge naaid en/of in het A1.u gips gelegd. En Een 9raPle tussen Alan Alda (Hawkeye) wie in deze leger- Hunnicutt. groene bloedbank tussen de grijp grage handen van chirurg Hawkeye doorglipt, weet zich altijd verzekerd van een troostende finale met Father Mulcahy, die al pre velend het laken over je hoofd trekt. Soms wel elf keer achtereen. Totdat de regisseur er vrede mee heeft. Deze dag wordt er niet geo pereerd. „Hot Lips" heeft vrijaf. De camera staat ge richt op het chaotische inte-, rieur van Hawkeye's strak gespannen onderkomen. De vrijgevochten chirurg aan wie acteur Alan Alda vlees en bloed geeft, pokert met zijn maat B. J. Hunnicutt (acteur Mike Farrell). Het derde poker-face is van MASH-aalmoezenier Mul cahy. aan wie acteur Wil liam Christopher zijn zegen geeft. Natuurlijk speelt Hawkeye doorgestoken kaart, wat de wereldvreem de aal te laat in de gaten krijgt. Volgens het draaiboek van „Mail Gall" (een van de 25 afleveringen, die er in een half jaar tijd de studio uit vliegen), moet korporaal Radar het spel onderbre ken met een stapel langver wachte veldpost. Als de zo achter de ploeg vandaan gehaalde korporaal (acteur Gary Burghoff) zich meldt, grijnst Hawkeye: „Ahaa, daar hebben we de Shet land Pony Express... Alleen Radar móét er om glimlachen. Achter de ca mera en de spotlights kijkt men geroutineerd toe. drinkt zonder te slurpen koffie en loert af en toe op het horloge. Er valt ook weinig te lachen. Zeker niet om deze poker-en-post-sce- ne, die veertien keer over moet, aangevuld met een serie close-ups van de ac teurs. Het geschater, dat u en ik bij elke MASH-uitzen- ding moeten aanhoren, is ingeblikte lach, die er bij de eindmontage tussen wordt gefrunnikt. Het nikkelen dienstfietsje rustend op het bezwete voorhoofd, de bivakmuts scheef op de krullen, geeft Gary Burghoff toe dat ook dit dagje MASH geen dijen kletser is. „Onze script schrijvers worden steeds serieuzer. De lach-of-ik- schiet-toch-humor raakt wat op de achtergrond. En Radar past zich daarbij aan." Gary, 33 en al kalend, is de enige acteur, die uit de gelijknamige anti-oor logsfilm van regisseur Ro bert. Altman is gelicht om MASH ook op de televisie tot een succes te bombarde ren. „Eigenlijk was ik daar wel mee ingenomen. Want in de film kreeg ik nauwe lijks tijd om het typetje Ra dar goed af te schilderen" Terwijl een make-up-man een mee-etertje wegsmeert op Radar's wang, vervolgt Gary: „Nu na zes jaar MASH heb ik Radar volle dig onder controle. Ik hoef dit brilletje en de muts maar op te zetten en ik ben en Mike Farrell (r op slag de kinderlijke, blo zende snotneus van een korporaal" Eind september werd Burghoff als „Best supporting MASH-actor" onderscheiden met een Em my, de felbegeerde trofee van de Amerikaanse televi sie. Zes jaar Radar moet toch op den duur een blijvend litteken worden in je car rière? Burghoff lacht wat zuur en knikt: „In dit Hollywood ontkom je niet aan compro missen. Kijk, Radar is mijn beste vriend. Niet alleen omdat hij me een Cadillac, een prachtige villa, kortom: roem en rijkdom heeft ge geven. Maar Radar is ook het eenzame manneke in me, wat ik in mijn jonge jaren erg lang ben geweest, omdat' mijn lieve ouders nauwelijks tijd voor me hadden. Ik ben het met je eens, dat Radar toch een keer uit mijn leven moet verdwijnen, wil hij me als acteur niet kapotmaken. Het liefst zou ik hier alles willen verkopen om terug te gaan naar New York, waar ik begonnen ben. Weer theater doen om mijn talenten bij te punten..." Schuift het brilletje terug op de neus en grijnst: „Elk succes heeft zijn prijs". De camera heeft nu het nachtleger van kolonel Sherman Potter onder schot, wiens nachtrust aan flarden gaat door een Schreeuwende Mulcahy. „Korporaal Klinger is er in een nachtjapon vandoor", roept de aalmoezenier steeds weer. In een andere hoek van Stage 9 genieten Alan Alda en Mike Farrell intens van een partijtje schaak. Geen camera in de half opgetrokken officiers kantine,-waar een nostalgi sche juke-box het decor do mineert. Iedereen op de set is het er mee eens, dat zonder Alan Alda als Hawkeye Pierce MASH zich onvoorwaarde lijk zal moeten overgeven. Ook de Century Fox-bon zen weten dat. Niet voor niets heeft Alan behalve een vorstelijk salaris ook de vrijheid gekregen om scripts te schrijven, afleve ringen' te regisseren en te wijzigen wat hem niet aan staat. Ook dwingen ze de snedige chirurg niet om zijn huis in Leonia (New Jersey) te ruilen voor een kasteel aan de Californi- sche kust. Elke vrijdag vliegt Alan dan ook naar zijn vrouw Arlene en drie dochters aan de oostkust. Pas met MASH is Alda be roemd geworden. Twee Golden Globes, het visite kaartje van de Buitenland se Persclub in Hollywood, een Super Emmy en een mand vol Gouden Appels, toegekend door de Holly wood Vrouwen Persclub, zijn hem onder oeverloze loftuigingen uitgereikt. Op de lijst van meestbegeerde tv-persoonlijkheden heeft hij lang nummer 1 gestaan, met zijn brutale kop en brede schouders uitstekend koffie. Voor William Chris topher betekent deze serie het einde van een leven van sappelen. Amper drie jaar geleden genoot hij als ac teur nog het applaus van stoffig publiek in uitgeleef de patronaten. Voor Harry Morgan is het commando over MASH 4077 de zoveelste rol in zijn ruim veertigjarige loop baan. De in Detroit als Har ry Bratsburg geboren ac teur werd ontdekt tijdens een cursus welsprekend heid, die hij volgde als stu dent in de rechten aan de universiteit van Chicago. Na meer dan vijftig films en iets minder televisie-rol len, sust de 62-jarige Mor gan, zwaar pratend door de wijdopen staande neusvleu gels, „ruzies" tussen de licht aangebrande „Hot Lips" (Loretta Swit), de al tijd op scherp staande Hawkeye en sinds kort de arrogante snob met de opgeblazen naam Char les Emerson Winchester. Een majoor om op te schie ten. In ons land loopt de AVRO met MASH wat achter, zo dat Hawkeye het nog altijd aan de stok heeft met de aartsdienstklopper majoor Burns; de zuinig kijkende, dikbetaalde acteur Larry Linville. Maar die heeft sinds het nieuwe seizoen de MASH-troep de rug toege keerd. „Larry ging er langzaam aan kapot, is me verteld. Hij is terug bij het theater, waar ik net vandaan kom", verduidelijkt de als uit bé ton gebeitelde acteur David Ogden Stiers, de 34-jarige opvolger van Linville. Twaalf jaar heeft David klassiek theater gedaan. Om goed aan de kost te komen, prees hij regelma tig wat artikelen aan op de televisie. Nu heeft hij een twee-jarig contract voor MASH, en hij is daar ge lukkig mee. „Als je in dit door Carter en de televisie geregeerde land toch in een Amerikaanse serie belandt, dan ben je het beste uit met MASH. Je ontmoet hier col legiale, intelligente vaklui, stuk voor stuk progressief, op de bres voor gelijke rechten en allen gezegend met een verfrissend brok humor". Alan zeilt voorbij en fluis tert: „Als David te vertrou welijk wordt, begint ie al tijd met zijn linkerbeen te trekken." De telefoon naast de koffie bar rinkelt. David Ogden Stiers neemt uitgestreken op: „Met de Harry Morgan Show". Alan schatert. Vooral de oude stompen van MASH willen steeds vaker uitbreken. Zo heeft Radar een eigen nachtclub show, waarin hij danst, drumt, grapjes verkoopt en zingt. Met deze Gary Burg hoff Show wil hij graag richting Engeland om ook over te wippen naar Neder land. Of neem nou Haw keye. Onlangs heeft Alan Alda zijn nek uitgestoken met de sterke hoofdrol in de tv-film „Kill Me If You Can"; een realistisch dra ma over Caryl Chessman, die, nadat twaalf jaar lang zijn doodvonnis was uitge steld, in 1960 in de Califor- nische gaskamer aan zijn einde kwam. Of pak „filler" David Og den Stiers, alias majoor Winchester. Natuurlijk speelt hij graag de wind buil van MASH. „Maar een goeie filmrol zal ik onmid dellijk accepteren. Niet om dat televisie slecht is. Film is gewoon beter. Ook voor je image." Toch zwaaien ze niet voor tijdig af. Want MASH bete kent vast werk. Voor zo'n twintigduizend collega's schuilgaand in het Holly- wood-leger van werklozen, is dat een luxe. MASH is de lachstuip van de Koreaanse oorlog, die ruim twintig jaar geleden is afgelopen met een noncha lante verdeling in Noord en Zuid. De Amerikanen moe ten er hard om lachen. Spo radisch belt er een boze Korea-veteraan om zijn gal te spuwen over een frivool fragment. Ook in Neder land is de satire een vera deming. Wanneer krijgen we een MASH over Vietnam, vraag ik aalmoezenier Mulcahy. „Over Vietnam kun je in dit land geen grapjes ma ken, die wond is nog te vers." Die van Korea is stevig ge hecht. Alleen in MASH trekt ze nog na. TEKST: HANS TOONEN FOTO'S: HANS ARTS en 20TH CENTURY FOX boven coryfeeën als Bob Hope, Henri Winkler, beter bekend als de Fonz uit Happy Days, en zelfs boven John Wayne, de legendari sche „Duke". Uitgezakt komt pater Mul cahy aansloffen met in zijn spoor kolonel Potter, de hopman van MASH. Onder het bordje „Noord-Korea" tapt het tweetal een beker Gary Burghoff „Radar is het eenzame manneke in me

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 16