Abba-film voor de fans en fraai werk Opvallend Fijnproeven tussen wilgen en populieren En verder Geestgrondtheater met „Dat stomme geld" Dansen uit Senegal Restaurant De Knip COSTER EN VAN HOFTEN BIJ DENISE STEPHAN DEZE WEEK IN LEIDSE BIOSCOPEN TRIANON Abba, the movie (a.l.) met Benny Anderson en Fryd Lynstad. Manager: Stig Andersson. Alsof er in Zweden geen belastingdruk bestaat, gaat Abba door met het aanboren van nieuwe projecten, die ongetwijfeld de nodige duiten in de toch al welgevulde zakjes doen van Agnetha, Anni-Frid, Ben ny en Björn. De nieuwe loot aan de van gouden glitter voorziene Abba-stam is de film „Abba, the Movie". De „speelfilm" moet vooral de doorgewinterde fans aan spraken, want in anderhalf uur vliegen alle hits uit de afgelopen vier jaar „live" en in Panavision over het doek. De film, geregisseerd door Abba-kenner Lasse Hallström werd opgenomen tijdens een vier-steden-tournee door Australië, het land waar de populariteit van de Zweden geen grenzen kent. Het werd hoofdzakelijk een registratie van wat de groep op het podium presteert en hoe nieuwsgierige mensen op een afstandje worden gehou den. Een speelfilm mag je het eigenlijk niet noemen, al zit er een soort verhaaltje om de Abba-optredens heen. Een disc-jockey moet een interview zien te versieren met de groep. Dit lukt niet, tot het moment dat in een hotel de liftdeuren opengaan en deze Ashley, gespeeld door Robert Hughes, oog in oog staat met „Het Fenomeen". Simpeler kan niet, maar het geeft de kijker wel telkens de gelegenheid, zodra de disc- jockey met z'n bandrecorder achter Abba aanrent, op adem te komen. Driekwart van de film namelijk wordt men overdonderd door de ongecompliceerde Abba-muziek. Voer voor fans dus. LEX NIGGEBRUGGE) „Indian runner" van Coba Coster LISSE Het Geestgrondtheater uit Lisse geeft in de komende maand drie voorstellingen van één toneelstuk. Onder regie van Truus van Eijden hebben de acteurs en actrices van het Geestgrondtheater het toneelstuk „Dat stomme geld" ingestu deerd. Vrijdag 13 januari wordt de eerste voorstelling in de Meerkoet gegeven. Vrijdag 20 januari treedt het Geestgrond- theater op in 't Poelhuys en zaterdag 21 januari in het Trefpunt. Alle drie de voorstellingen beginnen om acht uur. „Dat stomme geld" handelt over een gezin waarvan de vader werkloos is. Zoonlief deugt niet en dochterlief gaat aan de zwier. Moeder ziet het allemaal niet zo zitten tot oom Ben uit Amerika overkomt. Dan verandert het leven van het gezin drastisch. Kaarten voor de voorstellingen zijn a 3,50 in de voorverkoop te krijgen bij Gerard de Haas, Julianastraat 98, Bep Kortekaars, Prinsessestraat 113 en John Hulsbergen, Ooievaarstraat 117. LEIDEN Het Nationaal Ballet van Senegal treedt donderdag 19 januari op in de Leidse Schouwburg. Het veertig leden ensemble ansemble brengt onder leiding van Maurice Sonar Senghor een echt Afrikaans stuk theater met gebruikmaking van moderne technieken. Het programma, dat wordt gepresen teerd. is opgezet voor Afrikanen maar het boeit de toeschouwer uit de gehele wereld. Het optreden begint om kwart over acht. Een van de veertig dansers van de Senegalese groep aan het werk. dier laten zien dat geheel of gedeeltelijk in een soort doosje zit, en daar soms uit probeert te komen. Vreemd genoeg heeft Coba Coster nergens de „oerbescherming" van de vo gel, het „ei", toegepast De ma terialen die Coster toepast zijn nogal verschillend, ze gebruikt brons, ceramiek, terra cotta, hout en gips. Bij de meeste gipsen plastieken is het zo dat de kunstenares deze in brons heeft gedacht wat wil zeggen dat ze, als iemand belangstel ling heeft ze het kunstwerk in brons giet Coba Koster giet namelijk haar kunstwerken zelf en bronsgieten is een moeilijk en nogal kostbaar ambacht. Als opvallende werken tussen het anatomisch en qua kleur gebruik zeer verzorgde werk kunnen nog worden genoemd „Twee muizen" en „Portret met kip". Het eerste werk om dat het als enig plastiek geen vogeltjes betreft maar twee muisjes, en het tweede werk omdat het een gebeeldhouwd vrouwenhoofd voorstelt waar uit een soort kip groeit Aan leiding tot dit in brons uit te voeren werk (het staat er in gips) vormde een passage uit de Camera Obscura van Hil- debrand, waaraan een student denkt aan de voorbije zomer. Dan doemt het herinnerings beeld voor hem op van een meisje met een duif op haar hoofd dat hem nu, veel later, nog ontroert. Van Hoften Zoals het werk van Coba Cos- ter wordt overheerst door vo gels, zo wordt het werk van de schilder Johannes van Hoften overheerst door „kronen", ko ninklijke en keizerlijke hoofd deksels. Op het eerste gezicht lijkt dit acryl op linnen uitgevoerde werk nogal eentonig, maar bij nadere beschouwing lijkt iede re „kroon" toch zijn eigen ver haal te vertellen. De subtiele, verfijnde uitvoering van het werk maakt het aangenaam om naar te kijken. Erg fraai zijn ook die schilderijen die als „briefschilderijen" te boek staan, zoals „Koninklijke brief', waarin een soort fanta sieschrift valt te „lezen". Ook hier de overheersende, zach- trose tint Wie het werk van Coba Coster en/of Johannes van Hoften wil aanschouwen kan tot en met 16 januari in de Bakkers teeg 18 terecht LUXOR Twee door het dolle heen (12). Het Trinity-duo Teren ce Hill en Bud Spencer dat tegen wil en dank wordt ingelijfd bij de politie in Florida. Aardige slap stick met soms baldadige vond sten (vierde week) CAMERA Soldaat van Oran je^). Een voor Nederlandse be grippen kostbare film over het studentenverzet in de Tweede Wereldoorlog. Gedeeltelijk op lo- katie gefilmd in Leiden en Noordwijk. De film kent een in ternationaal niveau, (zestiende week). LIDO I The spy who loved me (12). Het zoveelste vermakelijke avontuur van agent 007. Boorde vol actie en nog humorvol ook (vierde week). LIDO II De reddertjes (a.l.). Meer dan uitstekend produkt uit de Disney-studio's. Een verrukke lijk filmavontuur, voortreffelijk geanimeerd en redelijk. Neder lands nagesynchroniseerd, (vier de week). STUDIO The last remake of Beau Geste (s.l.). Doldwaze avon turen van Marty Feldman, eigen lijk de dwaas om waar te zijn. (derde week). LIDO III Valentino (12). Meer een kleurrijk tijdsbeeld dan een eerlijke filmautobiografie van de eerste grote minnaar van het witte doek. In elk geval een boeiende rolprent (tweede week) REX Blue movie (16). De eer ste vaderlandse sexfilm, die en kele |aren geleden de keuring wist te omzeilen en in alle bios copen werd vertoond. Een pro- "dukt van Pim de la Parra en Wim Verstappen, (reprise). Eurocinema I en II (Alphen) The spy who loved me (12). Zie Lido I (derde week). Eurocinema (Alphen) Twee door het dolle heen (12). Zie Luxor (derde week). Eurocinema IV (Alphen II Sol daat van Oranje (12) Zie ook Camera den van dieren, met een zeer grote nadruk op vogels van diverse pluimage Daar blijft het echter niet bij, want de kunstenares is waarschijnlijk zeer gefascineerd door de di recte beschermende omgeving van jonge vogels, aangezien veel plastieken een gevederd VOORSCHOTEN Verholen tussen populieren en oude wilgen ligt aan het eind van een rustiek laantje nabij Voorschoten restaurant De Knip. Het kleurig amalgaam van grijze nevels en het door golfjes gebroken rood van de zon in een roerige vliet levert een boeiend panorama. „Hol land op zijn mooist", denkt de gast, die in een sober, maar stijlvol vertrek zijn tafel ge dekt ziet Witte linnen kleed jes, de glans van zilverbe stek,.zo klassiek is De Knip. De ober buigt zich naar bet kaarslicht en de gast raad pleegt de kaart. Het moet in de tijd van Rem brandt zijn geweest, dat De Knip een gezellige uitspanning was, waar een versnapering gedronken kon worden aan de eiken tafeltjes in de theetuin. Aan de aanlegsteiger dromden de mensen samen als de kleine veerpont zijn passagiers aan wal had gezet. Vijftien jaar geleden was het oversteekveer er nog en De Knip was toen maar net van een verhuurbe drijf voor boten, annex thee huisje omgebouwd tot een lu xe kippengrill, wat enige tijd later een vermaard restaurant mocht worden. Wina Born, een vrouw die als kenner van de nationale en buitenlandse keuken haar spo ren verdiend'heeft schreef af gelopen zomer een vleiend ar tikel over De Knip in het maandblad Avenue. Zij kwali ficeerde de spijskaart als een „no-nonsense" aangelegen heid, drie sterren waardig, dus Advertenties heeft eigenaar P. C. Grundeken nog nooit in de krant -hoeven te plaatsen.' „Ach, 75 procent van mijn vas te relaties zijn zakenmensen. Hun aanbeveling gaat van mond tot mond. Maximaal biedt mijn restaurant, als er geen partijen in de zijzalen zijn, aan vijftig gasten een stoel. Reclame heb ik in feite niet bepaald nodig. Ik vrees dan een beetje, dat ik binnen kort overspoeld wordt met re serveringen en aan meer gas ten zou ik nauwelijks het hoofd kunnen bieden". Ondanks het gezegde dat goe de wijn geen krans behoeft dacht de rubiek Etenswaardig- heden er met medeweten van de heer Grundeken toch goed aan te doen het een en ander over de fantastische keuken van het restaurant te vertellen. De menukaart biedt de gast een rijke keur van de heerlijk ste gerechten. Etenswaardig- heden probeerde een hors d'oeuvres variés 10,-), een delicatesse van koude gerech ten met vis en garnalen: zeer smakelijk. De Tournedos Meyerbear 24,-), biefstuk van de haas m$t een fijne ragout van kalfsniertjes is een verrukking voor de fijnproe ver. De Knip serveert een va riëteit aan wildgerechten. De Medaillons de Marcassin Tou- raine 32,50) zijn kleine stuk jes verrukkelijke biefstuk van wildzwijn met wildsaus, welke een streling voor de tong van de gastronoom inhouden. Ook de visschotel kent in het res taurant, dat overigens voor een voornaam gedeelte door charmante gastvrouwen in de bediening wordt geschraagd, een aantrekkelijke diversiteit Een mixture van drie soorten gekookte vis, de poison cardi- nale, te weten tong, talbot en zalm 35,-) vormt in een sma kelijke kreeftesaus, gegar neerd met garnaaltjes een bij zondere proeve van de haute cuisine. De Knip behoort tot de klasse van zeer goede restaurants. Toch zijn de prijzen in dit bedrijf relatief laag te noe men. De keuken heeft een voortreffelijk menu samenge steld 40,-, dat maandelijks door de chef-kok veranderd wordt en daarom telkens weer iets volstrekt nieuws heeft te bieden Deze maand is de kaart weer geschakeerd met de smakelijkste spijzen. Als voorgerecht is er een getruf- feerde wildpaté en een krach tige bouillon met stukjes kip en selderij, de consommé au celeri. Het hoofdgerecht biedt een keuze uit een steak de veau Normandie of tournedos Bordelaise. Het dessert ver dient een groot compliment; met vanille ijs gevulde soesjes en caramelsaus, de profitero- les glacées au caramel, is ron duit van grote klasse. De wijnkaart van De Knip vermeldt vele uitstekende soorten. Een glaasje rode Bourgogne 2,50) is als gewo ne schenkwijn echter zonder meer aan te bevelen. Mosselen De Tunesische kok Taieb, een kunstenaar met een grote in ternationale ervaring in Fran krijk en België, heeft voor de lezers van de Leidse Courant een exclusief recept samenge steld. Mosselen op zijn Brus sels. Dit is een maaltijd voor vier personen. De ingrediënten die nodig zijn voor dit lekkere ge recht zijn: vier kilo mosselen, drie deciliter droge witte wijn, 40 gram gehakte uitjes, een klein boeket met extra selde rij blaadjes, een deciliter room, een soeplepel peterselie en an derhalf k twee ons boter. De mosselen moeten goed worden schoongemaakt. Onge veer anderhalf ons boter in de pan uit laten bruisen. Hierna de uitjes en het boeket (selde rij, peentjes, stukjes kool enz.) aanfruiten. Peper naar smaak erop strooien. Vervolgens wit te wijn in de pan gieten en alle ingrediënten op zacht vuur aan de kook brengen, tot de mosselen open zijn. Tot besluit moeten de room en peterselie aan de ingrediënten worden toegevoegd. Als de mosselen gaar zijn en de saus op smaak dan moet het boeket eruit ge zeefd worden. Mosselen op zijn Brussels hierna opdienen. Eet U smakelijk. De dames Agnetha en Anni-Frid trekken alle registers open: Coba Coster, een jonge cera- miste die hiermee de eerste schreden op het kunstzinnige pad zet De schilderijen zijn vervaardigd door Johannes van Hoften, die reeds 15 jaar als schilder werkzaam is. Coba coster beperkt zich bij haar plastieken tot het afbeel- LEIDEN Uitgebalanceerde vogelplastieken en rustige, enigszins abstracte „kroon"- schilderijen sieren momenteel de vitrines en de muren van galerie Denise Stephan aan de Bakkers teeg 18 in Leiden. De plastieken zijn het beelden de werk van de kunstenares

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 7