I Elke soort cabaret heeft zijn eigen soort publiek Tijd stond even stil bij Duitse Muur TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND ft TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 2 JANUARI 1978 PAGINA 2 Nooit eerder werd cabaret zo uitvoerig voor werp van studie als in het proefschrift over de sociologie van het cabaret van dr. W. van den Berg, die hierop intussen op de Nijmeeg se universiteit promoveerde. Hij noemde het „Van de lach tot de traan", laat onvermeld of hij de huil-traan of de lach-traan bedoelt en schrijft dat hij met dit werkstuk zowel de wetenschap heeft willen dienen als zijn persoonlijke liefhebberij uitleven. Voorzover wij dat kunnen beoordelen slaagde hij in beide opzichten in hoge mate, zo diepgaand als hij de zaken onderzocht, met vermijding van de uitersten „loodzwaar" en „luchtig". Hij zag overigens wel aan een aantal dingen voorbij. We weten niet of dit met opzet gebeurde, om deze studie niet al te ingewik keld te maken, dan wel onbekendheid met bepaalde verschijnselen hieraan debet is. Hoe het ook zij, we komen daar graag op terug tussen de regels van dit artikel door, omdat eerst en vooral er aandacht moet zijn voor dit proefschrift, waarvan de Nijmeegse universiteit nog exemplaren beschikbaar heeft. Wel mogen we nu alvast er op wijzen, dat er hoegenaamd geen aandacht wordt be steed aan „cabaret op tv", een hand over hand toenemend verschijnsel tot bij Jan van Hillo van de NCRV toe, waarbij vorm en presenta tie afwijken van het zaalwerk en als gevolg waarvan zelfs meningen over bepaalde caba retiers en vormen van cabaret zich wijzigen. Na zijn laatste show op kersmis won Seth zelfs de gunst van recensenten die hem voor dien niet konden pruimen. Bovendien krijgt cabaret op tv met veel grotere publieken te doen en dit zou wel eens zijn invloed kunnen doen gelden op de bevindingen, die de jonge doctor v. d. Berg in zijn proefschrift heeft neergelegd. Na van „cabaret" een uitvoerige definitie te hebben gegeven, een speelse gedachtenwisse- ling tussen gelijkgezinden, waarbij een per soon of een kleine groep de rol van woord voerder vervult en de andere personen die van publiek, geeft hij de reden waarom hij cabaret bestudeert met sociologische metho den. Dit heeft te maken met de taak van de sociologie, nl. het zo nauwkeurig mogelijk nagaan en vastleggen onder welke omstandig heden sociale verschijnselen zich voordoen, welke mensen daarbij betrokken zijn, wat daarvan de gevolgen zijn en - zo mogelijk - wat daarvan de betekenis is. Het gaat hierbij niet zozeer om de cabaretier alswel om zijn publiek en om de reacties daarvan. Immers, het cabaretpubliek vormt wat de sociologen noemen een collectiviteit. Centraal in deze studie komt dan te staan de verandering van de relatie tussen deze collectiviteit en de maatschappij. De vraag komt aan de orde welke typen cabaret er zijn en of die overeenkomen met* de stemming waarin een bepaalde collectivi teit verkeert. Een maatschappelijke groepe ring die zich verzet tegen de bestaande orde zal zich het meest thuis voelen bij een groep die op cabareteske manier - dus Op speelse wijze en met het wapen van de humor - deze maatschappelijke orde te lijf gaat. Een groep mensen daarentegen die zich tevreden voelt zal veeleer de cabretier bezoeken die hem luchthartig amuseert zonder steeds de maat schappij en haar mistoestanden onder vuur te nemen. Dr. v. d. Berg komt dan tot vier typen, mede op grond van een indeling, die Fons Jansen eens heeft gemaakt. Daar is ten eerste het politieke of het maatschappijkritische caba ret, waar vooral het protest thuis hoort en waartoe valt te rekenen als meest typische vertegenwoordiger Neerlands Hoop van Freek de Jonge en Bram Vermeulen. Ten tweede is daar het cabaret van de twijfel, waarin met name de onzekerheid over de verandering van het eigen cultuurpatroon de boventoon voert. Hieronder valt Fons Jansen, vooral met zijn „Lachende kerk". Ten derde dient zich aan het bespiegelende cabaret, waarin vooral be paalde sociale gedragspraktijken worden ge relativeerd en kritische kanttekeningen wor den geplaatst. Hiervoor moet men terecht bij Sieto Hoving met zijn Tingel Tangelcabaret. Op de vierde plaats komt dan het amuserend cabaret, waarvoor Toon Hermans staat. Wij zouden hier graag nog een vijfde type aan willen toevoegen, omdat dit ten nauwste sa menhangt met de in Amsterdam ontstane en vandaar verspreide subcultuur, waaraan gro te groepen in den lande collectief een nieuwe levenshouding ontleenden, en wel wat wij zouden willen noemen het ego-cabaret. Wij vonden dit tien jaar geleden vooral beli chaamd in een man als Ramses Shaffy met zijn „Wij zullen doorgaan" zonder te zeggen Neerlands Hoop: maatschappijkritisch cabaret. waarmee. Dit was ook niet nodig, omdat dit lied beantwoordde aan een levensgevoel, dat door velen onmiddellijk werd herkend en op grond waarvan ook maatschappelijk gedrag werd bepaald. Momenteel staat voor dit ver schijnsel van ego-cabaret Liselore Gerritsen met haar „Er stroomt een rivier door ieders leven". Velen voelen zich dan onmiddellijk bij haar thuis. Anderen zeggen: sorry, niet dat ik weet, maar in elk geval heeft het te maken met een vaag-religieuze, maatschappelijk doorwerkende levenservaring. Het was geen wonder, dat Ramses en Liselore nog enige tijd voor een vaste aanhang samen op tournee zijn geweest. Nemen we hier de draad van het proefschrift weer op. Een voor het onderzoek van dr. v. d. Berg belangrijke vraag was: welk soort publiek komt bij de verschillende voorstellin gen en waarom gaat het daar naar toe? Hij bezocht in Nijmegen en omgeving een groot Toon Hermans: amuserend cabaret. aantal cabaretvoorstellingen en maakte daar observaties van het aanwezige publiek. Dit heeft zijn vermoeden versterkt, dat er bij cabaretvoorstellingen steeds sprake is van een min of meer homogene verzameling van men sen. Dit versterkt het idee, dat een cabaretbe zoeker/ster niet zomaar naar een programma gaat, maar vrijwel altijd naar een bepaald programma. Hier zouden we tussen de regels door willen opmerken, dat dr. v. d. Berg er goed aan zou hebben gedaan zijn licht ook op te steken in de vestzaktheaters, die men vooral vindt in de randstadsteden. Deze trekken publieken van „alles-eters", zeg snobisten, altijd in voor iets nieuws, die vaak een stempel drukken op het definitieve programma door hun reacties tijdens uitprobeervoorstellingen. Dr. v. d. Berg wijst wel op dit laatste verschijnsel, maar hij ziet hierbij over het hoofd, dat het veelal hetzelfde publiek is dat op alle soorten Fons Jansen: cabaret van de twijfel. van cabaret zijn invloed doet gelden. Dit maakt een dergelijk onderzoek uiteraard nog gecompliceerder dan het al is, maar we kun nen er toch niet helemaal aan voorbij. Dr. v. d. Berg heeft wel weer nauwgezet teksten geanaliseerd. Bij elke opmerking - leuk en/of kritisch - van de cabaretier rea geert het publiek: meelevend, geamuseerd, gegêneerd etc. Wie wil nagaan of een bepaald publiek inderdaad op een bepaald program ma afkomt en er zich mee verbonden voelt, moet op basis van de opmerkingen in het cabaret de reacties meten. Ook die weg heeft dr. v. d. Berg bewandeld. Door inhoudsanaly se van een aantal cabaretprogramma's kon hij de vele opmerkingen in een zevental catego rieën indelen en wel de volgende: de maat schappijkritische teksten, teksten die wijzen op een toenemende onzekerheid over de eigen situatie van een collectiviteit, verder opmer kingen over afgedane zaken en opgelopen schade, bedenkingen tegen snelle ver ande raars, teksten die duiden op zelfrelativering of beleren van het publiek, teksten die willen amuseren en tenslotte teksten die zijn op te vatten als „voortzettingen" van voorafgaande opmerkingen, het „doorzeuren" over een be paald thema - zie de stoel van de zuster van Toon. Dr. v. d. Berg gaat dan heel nauwkeurig na hoeveel tekst, genomen op één n programma, in een bepaalde categorie valt. Nimmer vol doet alle tekst in een programma aan het gestelde in een categorie. Het gaat er maar om waar het zwaartepunt valt. Dat bepaalt de karakteristiek en daarmee tevens de appre ciatie door het publiek. Neem Toon Hermans. Die komt voor 67 pet. in de categorie amuse ment. „De lachende kerk" van Fons Jansen valt voor 76 pet. in de categorieën die duiden op twijfel, op afgedane zaken en opgelopen schade en op irritatie ten aanzien van nieuw lichters. Dit cabaret bloeide dan ook, toen de Nederlandse katholieken in hun emancipatie de vastgestelde gedragspatronen niet meer zo vanzelfsprekend vonden. Neerlands Hoop scoorde hoog (73 pet.) in de categorie maat schappijkritische teksten. Meer dan twintig keer werd in dit programma een bepaalde maatschappelijke gebeurtenis genoemd die bij het publiek nare gevoelens opriep, bijv. over burgerlijke rituelen, rassendiscriminatie en over de hypocrisie van het christendom. Bij Neerlands Hoop trof de jonge doctor een publiek aan, dat zich weinig inschikkelijk betoont met het conformeren aan het bestaan de maatschappelijk bestel. Dit - jonge - pu bliek zet zich in en buiten het cabaret tegen die bestaande orde af, maar beschikt nog niet over duidelijke alternatieven. Het is jammer, dat dr. v. d. Berg zich niet inlaat met cq. uitlaat over de artistieke kwali teiten. zo mag bijv. het (vróegere) cabaret van Jaap v. d. Merwe hoogst maatschappijkritisch genoemd worden, terwijl v. d. Merwe er nooit in slaagde publiek te werven, een gevolg van zijn onvermogen tot artistieke overdracht van hetgeen hem bezig hield en houdt. Overigens onze bewondering voor een promo vendus, die cabaret zo diepgaand ontleedt en tegelijk zegt er volop van te genieten. In de serie „De tijd stond even stil" van Jan van Hillo wordt gepraat over de vraag of het zinloze symbool van verdeeld heid tussen medemensen „De muur" tussen Oost- en West- Duitsland nu eindelijk niet eens afgebroken kan worden. Om die vraag te kunnen beant- w.oorden moet men volgens de samenstellers van deze aflever ing-weten waarvoor die muur eigenlijk in 1961 gebouwd is. Van Hillo praat daarover met prof. J.C. van der Dunk en DDR-kenner Anton Constandse, omdat men van Oostduitse zij de niet mee wilde werken. Er mocht ook niet in Oost-Berlijn gefilmd worden. Voorts wordt er gesproken met een gevlucht DDR echtpaar, ex-politieke ge vangenen en de Westberlijnse ex-burgemeester ds. Heinrich Alberts. Ned. I. 21.50 uur. Popparade Eddy Becker en Sandra Reemer brengen in „Popparade" weer een aantal artiesten zoals „The Babys", „The Carvells", „Getty" en „Pussycat". Het debuut van de maand is ditmaal „Rory Moon" en de tip-elpee komt van „Solution". Verder is er natuur lijk het popnieuws en het slap stickfilmpje. Ned. 1,19.04 uur. Lucy Ball zal de komende maan den weer regelmatig op het scherm te zien zijn met shows die- nog niet voor de Nederlandse tele visie vertoond zijn. eerder op de Nederlandse televi sie geweest zijn. De eerste afle- vering heet „Van de wal in de brandpunt sloot". Lucy vindt dat haar man te weinig aandacht aan haar besteedt. Moderne psychologi sche oplossingen zetten haar voor zotte situaties. Ned. I, 21.05 uur. dat hij en zijn broer lijken op de twee broers uit het verhaal. Mark en Wati maken onver wachts kennis met die broer van Hanindyo: Sudjono. Ned. II, 19.25 uur. Muppet show In de Muppetshow treedt als speciale gast de actrice, zange res, danseres Sandy Duncan op. Ze zingt o.a. „A nice girl like me" en „Try to remember". Ned. II. 20.25 uur. Lucy Show De NCRV zendt een aantal shows van Lucy Ball uit die niet Kris Pusaka De kris is vernietigd, zodat deze geen slechte invloed meer kan uitoefenen. Hanindyo doet aan Ben een bekentenis en vertelt De Belgische minister-president L. Tindemans en de Nederland se minister-president mr. A. van Agt zullen een half uur van gedachten wisselen in het actua liteitenprogramma „Brand punt". Er komen vragen aan de orde die beide landen bezig houdt. Het gebeuren zal gelijk-, tijdig in Nederland en België worden uitgezonden. Ned. II. 22.05 uur. NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.04 Popparade 20.00 Minlvoetbalthow 21.05 Lucy Show NOS 21.35 Journaal 21.50 De tijd stond even stil, afl. 23 22.55 Youth for Christ Symbiose 23.05 Vrouwenhuls Haarlem NOS 23.09 Journaal NEDERLAND II 18.55 Journaal KRO 19.05 Wlckle de Viking, jeugdse rie 19.25 De Kris Pusaka, TV-serie, afl. 9 NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Muppet Show 20.50 Rondje Theater 21.40 Sanford en Zoon, TV-serie 22.05 Brandpunt KRO/RKK 22.35 Geloven op maandag NOS 23.00 Journaal DUITSLAND 1 WDR: 18 Scriptgirl. 19.15 Hier und Heute. 19.45 Trick urn 4tel tel vor 8 (Wilhelm Busch). 20.00 Journaal 20.15 MS Franziska, TV-serie, afl. 1 21.15 Das Mltteid ist gestorben Documentaire van Ebbo Dement over de vennoor- de filmregisseur Pier Paolo Pasolini en diens visie op Italië. 22.00 Mein lieber Mann, TV-serie 22.30 Tagesthemen 23.00 SOS Feuer an Bord „Only Angels have Wlngs", Amerikaanse speelfilm (1939) van de pas overle den Howard Hawks met Cary Grant in aviatisch avontuur. 0.45 Journaal DUITSLAND 2 18.20 SOKO 5113, TV-serie. 19 Journaal. 19.30 Spass mit Musik, quiz. 20.15 Kontakte, levensvragen 21.00 Journaal Dit jaar hielp Paul van Vliet ons waardig over de drempel. En aardig natuurlijk ook. Want hij is uiteraard een uitstekend amu- seur, zoals dat bij sommigen heet. Voor velen zal die selectie van ongeveer vijfenzeventig mi nuten optreden in het Amster damse „Carré" ongetwijfeld zijn neergekomen op een hernieuw de kennismaking. Persoonlijk beleefde ik het meeste plezier aan het voortreffelijke nummer over die heerlijke man, die ver slag uitbrengt van zijn vakantie in Torremolinos. Maar die tekst was dan ook van Kees van Koo- ten. De hele oudjaarsavond was vrijwel geheel opgetrokken uit herhalingen, zij het dan zeker uit aangename herhalingen. Dat gold zowel voor „Singing in the rain", naar mijn smaak één van- de beste musicals die ooit uit Amerika tot ons is gekomen, als voor de „Lucille Ball jubileums how" die wij na het gebruikelij ke knallen konden zien. Geen oudejaarsavond met verrassin gen dus, maar wel veel bijzon der gezellig kijkwerk voor tus sen de oliebollen en de drankjes door. En zo hoort het eigenlijk ook wel. Zondagmiddag konden wij met de eventueel passende frisse moed naar een nieuwjaarscon cert uit Wenen luisteren en kij ken, voor velen waarschijnlijk ook wel een opkikkertje. Maar hoe dat zij, zo mooi hoor je die „Blauwe Donau" ook werkelijk maar één keer per jaar spelen. Gisteravond waren wij dan weer in ons gewone doen. Wat onder andere betekende dat wij bij de VPRO konden kijken naar „De bedreiging". Het vier de en laatste deel van een docu mentaire serie over de Westduit- se Bondsrepubliek. Deze afle vering leek mij de minst duide lijke. Maar zij ging dan ook over een niet helemaal duidelijk en inderdaad nogal ongrijpbare kwestie als de niet altijd direct aanwijsbare bedreiging van de veiligheid van de staat en de maatregelen die daartegen ge nomen worden. Er werd vooral afgegaan op de verklaringen van twee vrouwelijke juristen, die enige ondervinding hadden met de zogenaamde „Berufsver- bote" en op de merkwaardige wijze meer exacte getuigenissen van de auteur Günther Wallraf en de schrijfster Luise Rinser. De derde editie „zwart op wit" het boekenprogramma van de AVRO ging over literaire prij zen. Suzanne Piët ondervroeg een aantal prijswinnaars Mu- lisch, Bernlef, Dirk Ayelt Kooy- man en Louis Ferron naar hun bevindingen. Hun reacties wa ren au fond vrij gelijkluidend: wel voldaan, maar je moet er toch niet al te veel waarde aan hechten. W F. Hermans beperk te zich er toe voor te lezen uit „boze brieven van Bijkaart". Een plezierig, ietwat kaleidosco- pisch aandoende literaire ru briek. HERMAN HOFHUIZEN Telefonische reacties: Goed dat VARA Putten- documentaire uitzond (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De speciale te- lefoonwacht van de VARA heeft dit weekeinde na het uit zenden van de Puttendocumen- taire honderden positieve reac ties ontvangen, ook van mensen die zeiden Puttenaar te zijn en vertelden zeer getroffen te zijn. Na het starten van de uitzen ding kwamen er nog enkele ne gatieve reacties met dreigemen ten. Direct erna volgde een overweldigende hoeveelheid te lefoontjes van mensen die von den dat de VARA-tv er goed aan had gedaan deze documen taire uit te zenden. 21.20 Heinrich Heine, TV-film, deel 2 23.15 Journaal DUITSLAND 3 WDR: 18 Sesamstrasse. 18.30 Physik, cursus, les 27. 19 Jour naal. 19.15 Landesspiegel. 20.00 Journaal 20.15 Barden und Bomben (Kel ten) 21.15 Vier Schritte in die Wolken Italiaanse speelfilm (Qua- tro passi fra Ie nuvole; 1942) van Alessandro Bla se tti met Gino Cervl en Aldo Silvani. 22.45 Journaal ENGELAND BBC 1: 18.10 Blue Peter, jeugdse rie. 19.35 Journaal. 18.45 Sport. 18.55 Tom Jerry Show, teken films. 19 Blake's Seven, TV-serie, afl. 1. 19.50 Hondo, Amerikaanse speelfilm (1954) van John Farrow met John Wayne. 21.15 Two Rorv nies (Barker Corbett) met The Nolan Sisters. 22. Journaal. 22.25 Washington: behind closed doors. TV-serie, afl. 3. 23.55 Michael Par kinson met Bank Holiday-pro- gramma. BBC 2: 19.30 Royal Institute Christmas lectures. 20.30 News- day. actualiteiten. 21.40 Professio nal foul, TV-spel van Tom Stop- pard (regie Michael Lindsay- Hogg). BELGIE NEDERLANDS 1 en 2 18 Peppi en Kokki. 18.15 De kin deren van appartement 47a, TV- serie. 18.40 Mensen tekenen paar den, documentaire. 19 Dorothea en de zanger, tekenfilm. 19.10 Doe mee! 19.45 Journaal. 20.15 Rad der fortuin, quiz 21.00 Grote tul, kleine lieden, TV- serie. 21.50 Inspraak '78 22.40 Journaal BELGIE FRANS 1 18.05 Seniorama. voor bejaarden. 18.45 Wij zijn Lappen, Noorse documentaire. 19.15 Sport. 19.30 Journaal. 19.50 Los Pajaritos, Spaans TV-spel van Antonio Mer- cedo. 21.20 La fille mal gardóe, ballet 21.40 Journaal 21.55 Moderne kunst (Vasarety) 22.50 Journaal BELGIE FRANS 2 18.45 Sans faute, taalles. 19.50 Madame, je viens, Waalse liede ren. 20.10 Merseu, Waals toneel stuk. NEDERLAND 1 TROS 14.00 Winter op Rottnest eiland, natuurfilm. 14.50 Pinokkio, TV-musical DUITSLAND 1 10 Journaal. 10.25 Spanien im Details, documentaire. 11.10 Club der einsamen Herzen (Lonely- hearts). Amerikaanse speelfilm van Jay Sandrich met Rosalind Russell en Douglas Fairbanks jr. 12.25 Umschau. 12.55 Presse- schau. 13 Journaal. 16.10 Jour naal. 16.15 Festival der preisge- krönte Industriefilm. 17 Die Vor- stadtkrokodille, TV-spel, deel 1. 17.50 Journaal. DUITSLAND 2 16.30 Mosaik. 17 Journaal. 17.10 Die grosse blaue Murmel, wereld nieuws voor kinderen. 17.40 Die Drehscheibe. DUITSLAND 3 WDR: 9.30 Sesamstrasse. 17.30 System Mensch, cursus psycholo gie, les 8 (relatieverandering). ENGELAND BBC 1. 11 The Wombles. 11.05 Jackanory. 11.20 Boris the Bold, TV-serie. 11.25 White Horses (The Squirrel). 11.50 Flash Gordon, TV- serie. 12.10 Girls! Girls! Girls!, Amerikaanse speelfilm (1962) van Norman Taurog met Elvis Presley. 13.45 Journaal. 14 Pebble Mill lunchmuziek. 14.45 Ragtime met Maggie Henderson en Fred Harris. 15.45 Songs of Praise, koorzang. 16.20 Welsh programma. 16.55 Play School, voor kleuters. 17.20 Wally Gator, tekenfilm. 17.25 Jac kanory. 17.40 Animal Magic, die- BBC 2:12 Play School. BELGIE NEDERLANDS 13,2 15.30 Circus in het circus. BELGIE FRANS 1 en 2 16.25 Elephant Boy, jeugdserie. 16.50 Sindbad de zeeman, teken filmserie. 17.50 Wereld onderwa ter, documentaire serie. 17.55 Ro quefort, voor kleuters. HILVERSUM PP: 18.19 Uitz. CPN. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) Wij hebben een woord voor de wereld. 19 00 (S) Ronduit. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) Ga er eens voor zitten. 20.55 (S) Tenslotte. NOS: 21.05 (S) Hobbyshop. 21.30 Voor blin den en slechtzienden. 21.40 Nordrina Radio Prize 1977. 22 25 BOND ZONDER NAAM. 22 30 Nws. 20.40 Boerenbont. VOO: 22.55 informatieshow met actuali teiten en muz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Hier en Nu, met aansl.: takro. sociaal-econom. rubr 18.40 (S) muz. 2037 (S) Johan Wagenaarprijs voor Rudolf Escher. 21.35 (S) Literama. 22.40 (S) Poérama. Poèzieprogr. NOS. 23.00 (S) Met het oog op morgen. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 (S) De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. met Joost den Draayer AVRO: 19.02 (S) Het Steenen Tijdperk. 22.02 Radiojournaal. 20.05 (S) Super clean Dreammachine. 21.02 (S) De Ne- gen-uur-jazz-show. 22.02 Radiojournaal. 22.05 (S) Pim Jacob s Platenscala. 23.02 (S) Candlelightshow. (0.02—0.05 Radio journaal.) EO: 1.02—7.00 fS) True Liaht. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. (S) AVRO-klok. (7.30 Nws 7.41 Radiojoum.) 8.30 Nws. 8.36 Gym voor de huisvrouw. 8.45 De Groen teman. 8.50 Morgenwijding 9.00 (S) Spaanse dansen voor gitaar. NOS: 9.15 De wijze keuken. AVRO: 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami nen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojoum.) 11.30 (S) Rondom twaalf. 12.26 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 M*s. 12.41 Radiojoum 12.55 Europa van morgen. 13.10 (S) Orgelmuziek. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO (1530 Nws. 15.33 Radiojoum.) 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraak- t OVERH. VOORL: 17.20 Neder I - Antilliaanse letterkunde. AVRO: 17.30 Nws. 17.32 Radiojoum. 17.50 (S) De AVRO-diligence: progr. voor oudere luisteraars. HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie e. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.20 Aubade. 9.00 De letter M. (9.30 Scheepspraat 9.35 Waterstanden.) 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.30 Ouder worden we alle maal. 12.00 In „de boerderij". OVERH. VOORL12.49 Uitz. voor de landbouw. KRO: 13.00 Nws. 13.11 Echo magazine. 13.40 Waar is de meester?, serie kate- cheseprogramma's. 14.00 Lange vin gers. 15.00 De avonturen van Anatol, hoorspel (1). 15.20 In de wachtkamer. 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur. 17.00 Het zal mijn tijd wel duren. 17.20 (S) Euro- light. 17.40 Tambu. progr. voor Antillia- nen in Nederland. 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA: (7.00-8.00 (S) Actual, via Din gen van de Dag.) 7.02 (S) Gesodemeur- ders. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) VARA s zoek plaat^ 14.03 (S) Spitsbeeld. 16.03 (S) LP top 20 en Tip LP. 17.02 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS: 7 00 Nws. 7.02 (S) Capriccio 9.00 Nws. 9.02 (S) Als reizigers onder weg 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 (S) Inter- 13.00 (S) De meest verkochte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1978 | | pagina 2