wie rijdt er
vanavond?
Dagelijks een
pakket nieuws
voor vijf
miljoen kijkers
NOS geeft overzicht van
de journaal van 1977
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVON
TELEVISIE VRIJDAG
1 E
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 29 DECEMBER 1977 pagina I(
In de „rode vergadering" van zes uur worden het draaiboek en de definitieve tekst van het journaal van acht uur vastgelegd. Alleen voor
hot news is er dan nog een plaatsje. In het midden Ed van Westerloo.
.Journaal 17781, Nederland II, 20 uur", staat er boven bet
draaiboek van Joop van Zijl. Hij is een van de serie nette
heren die bijna elke dag onze huiskamer binnen knmwi om
een „portie" nieuws te bezorgen. Goed of slecht nieuws, over
rampen en honger, bet kabinet en Zuid-Afrika, ingepakt tussen
de gong en de weersverwachting. Journaal 17781, rind* 22 jaar
en 365 dagen per jaar. Het meest bekeken programma van de
televisie, nooit leuk, altijd interessant Een „produkt" van de
Nederlandse Omroep Stichting uit een heel aparte „keuken"
van het NOS-complex in Hilversum. Bij de vervaardiging van
.journaal 17781" was een onzer redacteuren een dag lang te
gast in die journaal keuken, Onze gastheren waren niemand
minder dan journaalbaas Ed van Westerloo en plaatsvervan
gend hoofd Wim Stokla. Een kijkje achter bet so vertrouwde
scherm bij Joop, Rien, Harm en, Fred en al die meer dan 100
medewerkers van het NOS-journaal.
Harmen Siezen heeft eerst de
beurt om het nieuws te lezen.
Terwijl hij zich coiffeert, steekt
Marieke Poelgeest in 't halfduis
ter de tekstrol in het apparaat
dat de nieuwslezer in staat stelt
om het nieuws te lezen terwijl
hij schijnbaar gewoon de huis
kamer in kijkt: de autocue.
De tekstkaarten en de dia's die
even later op het schermpje
achter de nieuwslezer in beeld
moeten komen, worden voor
één van de vier camera's ge
plaatst. op een soort aanrecht,
compleet met tegeltjesboard en
latjes. Het zwarte doosje met de
twee klokjes voor de juiste tij
den van de late journaals is
nauwelijks meer dan een fors
sigarenkistje vol plakbank.
Boven de „set" is de regieka
mer. alle zetels bezet en een
serie schermen presenteren de
beelden die „klaar staan". Van
enige spanning is nauwelijks
iets merkbaar. Een routinezaak,
NOS-journaal 17780, kort bulle
tin, 300 seconden. Aan de ande
re kant van de gang, in de lange
redactiekamer, wordt op dat
moment al weer hard gewerkt,
aan de volgende aflevering, het
grote journaal van 20 uur, waar
voor regisseur Loet Hentzen de
voorbereidingen treft en verde
rop in het gebouw de mannen
in de halfdonkere ampexkamer
knoppen indrukKen er. aan gro
te filmspoelen zwengelen.
Eindredacteur voor het 8-uur-
journaal is deze avond Joop van
Zijl. de nieuwslezer die het
meest .menselijk" bij de kijker
binnenkomt Tegenover hem de
regisseur, naast hem de tekst
schrijvers, wat verderop de
meisjes die het draaiboek tikken
of op een andere machine de
leestest met grotere letters op
een rol ratelen.
Plotseling wordt de beslissing
genomen dat de aangeboden
beelden uit Athene te laat zijn
om „mee te nemen" en maar
moeten blijven staan voor het
journaal van half tien. Verande
ringen in het draaiboek, de
films, de teksten, iedereen is
ermee bezig.
Het draaiboek voor de grote
journaal-uitzending van 8 uur is
in principe al in de loop van de
dag gemaakt en herschreven.
maar uiteindelijk vastgesteld in
de „rode vergadering" van de
redactie, kort voor 6 uur. Er
hoeft wat de beelden betreft
niet veel veranderd te worden,
maar nauwlettend volgt men de
telexberichten en de telefoontjes
van de correspondenten. Het al
lerlaatste nieuws zal toch in elk
geval in de teksten vervat die
nen te worden.
In de ampexkamer wordt er nu
snel gewerkt, draaien de banden
en flitsen de beelden. Weer even
terugdraaien, op hoge snelheid,
waardoor het geluid steeds sner-
pender wordt. En als de stem
van president Sadat van Egypte
tenslotte kermt zegt de techni
cus laconiek: „Stil maar Sada-
tje, nou mag je weer gewoon
doen".
't Is druk in de journaalkeuken.
Een drukte zonder opwinding,
want al is het nieuws dan kleur
rijk, de routine is er ook. Zeker
na 22 jaar. Plaatsvervangend
hoofd van de journaaldienst
Wim Stokla (53) zegt: „Er wordt
gewoon verwacht dat het als
een trein loopt, 365 dagen per
jaar. Slechts één keer per jaar
vervalt het journaal: oudejaars
avond. Wij brengen wel nieuws
maar bij ons is er niks aan de
hand".
Het NOS-journaal heeft 75 men
sen in vaste dienst, van wie 40
redacteuren. Maar dan zijn de
mensen van de techniek nog
niet meegeteld, 22 per uitzen
ding. Daarnaast komen dan nog
de vele free-lance medewerkers,
filmbureaus en corresponden
ten.
Stokla neemt ons mee naar de
grote redactiekamer met de bu
reau-eilanden, de central desk,
het productiebureau, de groep
buitenland met de Eurovisie-
verbindingen. Driemaal per dag
is er vooraf contact of uitwisse
ling via het Europese net om
nog maar niet te praten over de
mogelijkheid om beelden per sa
telliet binnen te krijgen„Het
nieuws staat voorop", zegt Sto
kla. „Daarna komen pas de mid
delen om dat nieuws te vertol
ken en het gaat dus niet zozeer
om de „plaatjes". Het bewijs:
we lezen nieuws ook als er geen
beelden beschikbaar zijn".
Ongeveer twee jaar geleden zijn
er nieuwe richtlijnen gekomen
voor het journaal. De opdracht:
het meest relevante nieuws voor
een zo groot mogelijk publiek in
een kontekst waarin dat nieuws
ook toegankelijk wordt voor een
groot publiek.
Wim Stokla vertaalt vrij: „Een
pakket nieuws bezorgen, het
pakket doorzichtig maken, ver
tolken, eventueel toelichten door
deskundigen. Gewoon een puur
journalistieke taak, maar toch
niet te vergelijken met radio of
krant, omdat de middelen an
ders zijn".
Al dat nieuws, de foto's, films
en tekst, moet geperst worden
in ten hoogste 1200 seconden als
het om het grote journaal van
8 uur gaat. Een secondenslag in
de journaalkeuken, maar Ed
van Westerloo zegt: „Het blijkt
altijd weer mogelijk om met
weinig woorden veel te zeggen".
Studio 5 is de joumaalstudio. In
feite wordt maar een heel klein
deel van de enorme hal ge
bruikt, afgeschermd door een
donkerblauw décordoek, gordij
nen van het plafond tot aan de
vloer. Daarachter is de duister
nis en in het midden van de
„zaal" staat nog een stuk toneel-
decor, met enkele levensgrote
poppen er omheen.
Eén daarvan is een „natuurge
trouwe" nabootsing van het
monster van Frankenstein. Als
we er langs lopen vertelt Rien
Huizing hoe de journaalploeg
een paar dagen geleden de grap
uithaalde door de Frankenstein-
pop van de rubriek „Cinevisie"
naar de kamer van grote baas
Ed van Westerloo te slepen en
in diens stoel te plaatsen. Rien
en Harmen grinniken nog wat
na om die „stunt".
Het tekent echter de gemoedelij
ke sfeer van de mensen die het
journaal zo onaandoenlijk in de
huiskamer brengen van miljoe
nen mensen. Men is zich een
grote verantwoordelijkheid be
wust. Het brengen van de juiste
informatie, het grote en kleine
nieuws, de schokkende en gru
welijke zaken, de keiharde uit
spraken of zorgwekkende ont
wikkelingen. De hongerende
mensen in de Sahel evengoed
als de knappende croissantjes in
Frankrijk.
Eindredacteur Joop van de
Berg zegt: „Dat is nou het ver
schil met de krant hè, je kan
nog zo'n goed verhaal schrijven
als je wilt, het lukt je nooit om
het verhaal over een kind dat
met een verbrande rug over een
weg in Vietnam strompelt, zo bij
het publiek te brengen als ik het
de mensen op het plaatje kan
laten zien".
De laatste officiële uitwisseling
via het Eurovisienet is al afge
sloten als er onverwacht vanuit
Griekenland gemeld wordt dat
er beelden kunnen komen van
een bezetting van de Egyptische
ambassade. Direct reageren de
journaalredacteuren en Rien
Huizing beslist: pakken die han
del. Er wordt geschakeld en
dreinerig klinkt de eindeloze
herhaling van een Griekse dame
in zwak Engels: „This is the
Greek television sound.
De eerste beelden tonen weinig
en worden onderbroken door
veel storing. Maar als even later
de schijnwerpers over een ge
bouw stralen en een pantserwa
gen aanzet om met fors geweld
binnen te dringen, roept Rien
Huizing: „Die beelden zie ik
graag, dat moeten we hebben".
De „pingel" van de telex gaat:
extra aandacht mensen! Ook in
Wenen is er beroering bij de
Egyptische ambassade. Andere
berichten volgen: er is een dode.
er zijn gewonden. Maar ook die
voetbalwedstrijd om het perio
dekampioenschap moet mee, de
hogere premies autoverzekering
en het overlijden van een oud
staatsman.
Er is even tijd om een kop
koffie of iets anders te gaan
drinken. Rien Huizing, de „eeu
wig keurige heer", neemt een
sherry, Harmen Siezen voelt
meer voor een pilsje, en beiden
willen niet klagen over de be
kendheid die zij, „genieten" bij
het grote publiek. Het doet hun
weinig, soms is het lastig.
„Voor m'n vrouw nog meer dan
voor mij", zegt Harmen wat
geïrriteerd. Rien: „Voor de kin
deren is het vaak vervelend.
Toen m'n dochter naar een an
dere school ging moest ze drie
weken lang „boiingg" horen als
zij de klas binnenkwam. Dat is
dan iets wat je op z'n minst
vervelend kunt noemen".
Het „onaandoenlijke" bij het
nieuwslezen behoort al evenzeer
bij het werk. Afstand nemen
van het inhoudelijke betekent
echter allerminst onverschillig
heid. En die .menselijke Joop
van Zijl" (42) dan?
„Och, het ligt vaak aan je stem
ming", zegt Joop. „Ik doe het al
zoveel jaren. Je blijft zoeken
naar de goede intonatie en of
het nu journalistiek lekker zit of
niet, dat voel je wel. Maar per
soonlijk doet het je vaak niets".
Hij kan zich ook niet herinneren
wat hij aan bijzondere berichten
ooit moest „presenteren".
Rien Huizing voelt zich naar
zijn zeggen altijd sterk bij het
nieuws betrokken. Hij is al 20
jaar bij de omroep,-vroeger als
nieuwslezer bij het ANP. Maar
ook hij heeft „afstand geno
men" en herinnert zich dan: „Ik
heb geloof ik de dood van prin
ses Wilhelm ina gelezen".
Het wordt later. Harmen Siezen
gaat aan zijn bureau de nieuwe
teksten voor het volgende Gate)
journaal lezen. Hij streept, zet
tekentjes voor de intonatie op
de tekst en herleest nog eens.
Regisseur Ton Majoor, de oud
ste journaal-regisseur, gaat al
naar de „set" om te zorgen voor
de dia's. De journaalkeuken
draait op volle toeren.
NEDERLAND 1
Teleac
18.15 Biologie
18.30 Geschiedenis
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
TROS
19.04 De man van zes miljoen,
19.50 Simonskoop (Star Ware)
20.10 O moeder, wat is het heet,
TV-serie
20.40 TV-Privé (Pierre Kartner)
NOS
21.35 Journaal
21.50 1977: geen commentaar
23.20 Journaal
NEDERLAND 2
ven
18.55 Journaal
NCRV
19.04 Paddington, poppenserie
19.10 Mlkula, de kleine kapitein.
Jeugdserie, afl. 6
19.35 Dik Voormekaar Show
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.25 Stella, Israélisch TV-spel
21.15 Tientsin, Chinees variété
21.30 De familie Bellamy, TV-se-
rie
22.20 Hier en Nu
23.00 Standpunt
NOS
23.10 Journaal
DUITSLAND 1
WDR: 18 Nieuws uit Noordrijn-
land-Westfalen. 18.05 Edward VII,
TV-serie. 19.15 Hier und Heute.
19.45 Spiel um 4tel vor 8 (Detektiv
Harvey).
20.00 Journaal
20.15 BikJer aus der Wissen
schaft
21.00 Mlt Rose und Revolver. TV-
21.55 Zeitung per Mattschelbe?
Documentaire over de toe
komst van de nieuwsme
dia.
DUITSLAND 2
18.20 Aus dem Logbuch der Peter
Petersen, TV-serie. 19 Journaal.
19.30 Es grüsst das Land der
tausend Seen, muzikale reis door
Finland.
20.30 Notizen aus der Provinz
21.00 Journaal
21.15 Schlaglichter *77 (terugblik)
22.30 Kinder des Olymp
Tweede deel van Marcel
Een team van NOS-journaalme
dewerkers heeft een jaarover
zicht samengesteld. In dit pro
gramma, dat anderhalf uur
duurt, worden de belangrijkste
gebeurtenissen van 1977 nog
eens-getoond. Het aantal onder
werpen dat aan de orde komt
is beperkt, maar er zal wel
dieper op worden ingegaan. Dit
geschiedt onder meer in de stu
dio in gesprekken met een aan
tal gasten. Er werd veel plaats
ingeruimd voor binnenlandse
onderwerpen als de gijzelingen,
de stakingen en het politieke
nieuws. De buitenlandse onder
werpen zijn de acties van de
Rote Armee Fraktion, het Mid
den-Oosten, de protesten tegen
kerncentrales en neutronen
bom, de Oost-Europese dissi
denten en de „onzichtbare" oor
logen in Afrika. Er wordt ook
nu weer een onderzoek gedaan
naar het nieuws dat het afgelo
pen jaar op de Nederlanders de
meeste indruk heeft gemaakt.
Ook wordt er gevraagd welke
man of vrouw in 1977 de meeste
invloed heeft gehad op het bin
nenlandse nieuws.
Ned. I. 21.50 uur.
Hudson (Gordon Jackson)
gaat mee als begeleider van
James Bellamy naar de
jacht, georganiseerd door
de jonge markies Bunny
Newbury.
Simonskoop
Simonskoop besteedt aandacht
aan de science-fiction film „Star
Wars", die ook in Nederland een
succes lijkt te gaan worden. Si
mon van Collem toont fragmen
ten en praat met de hoofdrol
spelers Mark Hamill en Carrie
Fisher.
Ned. 1,19.50 uur.
Tv Privé
Henk van der Meyden praat met
Pierre Kartner in diens woon
plaats Breda Pierre Kartner
verwierf als Vader Abraham
grote bekendheid Hij is lever
ancier van veel Nederlandse
liedjes en stond de afgelopen
weken weer in de top veertig
met zijn Smurfenlied.
Ned. 1,20.40 uur.
Mikula
Mikula en zijn vrienden strand
den op een eiland, waar hun
boot beschadigd werd. Ze von
den er een gewonde Duitse sol
daat, die hun hielp de boot te
repareren. Ze gaan nu op weg
om hem uit te wisselen tegen de
grootvader van Mikula, die door
de Duitsers gevangen is geno
men.
Ned. H, 19.10 uur.
Stella
Stella is de hoofdpersoon van
het Israëlische televisiespel dat
de NCRV uitzendt. Ze is zangle
rares in Tel-Aviv en kan de
herinneringen aan een vroegere
vriend van wie ze ooit een groot
zanger wilde maken, niet verge
ten. Als ze kennis maakt met
Eli, die popzanger wil worden,
geeft ze hem les en hoopt dat
de eerdere mislukking door Eli's
carrière kan worden goedge
maakt.
Ned. H, 20.25 uur.
Bellamy
James Bellamy wordt uitgeno
digd om te komen jagen op het
landgoed van de jonge markies
Bunny Newbury. Hudson gaat
mee als begeleider. Als hij maar
net gearriveerd is ontdekt Ja
mes een dame. Lady Diana Rus
sell, die hij nog van vroeger
kent. Hoewel ze eigenlijk geko
men is op verzoek van de jonge
Newburry, heeft ze meer oog
"voor haar vroegere vriend
Maar ook Hudson is er niet voor
niets. Tijdens een eet-schietpar-
tij redt hij de situatie, als de
butler van Newbury beschon
ken ten tonele komt Lord New
bury's moeder ziet in Hudson de
nieuwe butler.
Ned. II, 21.30 uur.
llllllllllllllUlllllllllllllllllllllllllllllllllIlllllflIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Een avond gevuld met gespeel
de tonelen. Niet helemaal afge
wend van onze dagelijkse wer
kelijkheid, al ontbraken dan ac
tuele rubrieken, alsof vlak voor
net eind van het jaar niet een
en anaer te herdenken, te over
zien en te bezinnen valt. Een
niet onbekende realiteit was bij
de NOS te vinden in het Zweed
se televisiespel met de in slaap
wiegende titel „Het komt alle
maal wel in orde". Ironische
titel kennelijk, want zo roos
kleurig zag het el* in dit met de
Prix Italia gelauwerde stuk nu
ook weer niet uit Het had uit
ons dagelijkse krantenieuws ge
grepen kunnen zijn. Een groot
bedrijf stoot een verliesgfevende
fabriek af. Elders zijn de lonen
lager en de werknemers wellicht
minder veeleisend. De plotseling
werkloze arbeiders staan onver
wacht voor een totale omme
keer in hun 'bestaan. Niet alleen
wat materiële veiligheid betreft,
ook psychisch gaan ze er onder
door. Die kant wordt te weinig
getoond. Men denkt die werklo
zen rooien het wel, die krijgen
hun uitkeringen en voor de rest
maken ze zich geen zorgen.
Goed dat een stuk als dit
Zweedse liet zien dat het buiten
spel gezet worden slopend is
voor de kwaliteit van het mens
zijn. Vroeger kende men het
kwaad van de stille armoede.
Tegenwoordig heerst het kwaad
van de stille werkloosheid. Hier
weliswaar spel, maar even zo
goed gedramatiseerde actuali
teit. De televisie kan haar taak
slechter opvatten. Wel lijkt men
bij zulke betrokkenheid minder
te letten op hoe het gebracht
wordt Dat was van niet zulk
geweldig gehalte, maar dat valt
dan minder op.
De NCRV zocht het in heel an
dere regionen. Weer eens, hoe
veel keer is die geschiedenis al
niet op het scherm geweest, de
wereldomwentelende voordagen
van de Russische revolutie, de
val van de naieve tsaar Nicoiaas
en zijn vrouw Alexandra. Dit
keer in de opvatting die regis
seur Schaffner in een drie uur
lang durend spektakel heeft ver
deeld. Met dit soort bewogen
episodes is het zo dat je er ook
los van de al of niet waarheids
getrouwe weergave tot het eind
geboeid naar blijft kijken. Niet
in de laatste plaats om het zin
derende spel van Janet Suzan
als de tsarina.
Han Jonkers
wvEnieiin c
Daarover maak je met elkaar een goeie afspraak, als de avond nog voor je
ligt. Dan kunnen er op de avond zelf geen problemen meer over ontstaan. Want
als je „ik" hebt gezegd, gaat er af en toe automatisch een rood lampje bij je
branden. Je verantwoordelijkheidsgevoel tegenover de anderen waarschuwt je
dan even. Een volgende avond gaat dat lampje vanzelf bij een ander branden.
Zo vang je stilzwijgend dat gedoe over wel of niet drinken voor elkaar
op. Dat is het beste recept voor een gezellig avondje uit. JflMEk
Veilig Verkeer Nederland - Postbus 287- Hilversum
Camé's speelfilm
fants du Paradis" uit fl
1945.
23.55 Journaal
DUITSLAND 3
18 Sesamstrasse. 18.30 RiiJ
last-Festival (Tom Petty's IJ
breakers). 19 Ihre Heimat, uq
Heimat (Turkije). 19.10 Sam,
serie. afl. 11.
20.00 Journaal
20.15 Der Fall Mattel
Italiaanse speelfilm 0
van Francesco Rosl|
Glan Maria Volonte alt
laagde groot-Industrie*
22.05 Zeugen der Zelt
Interview met ex-tf
spresident Eugen Gert
maier (deel 2).
22.50 Die Kunst zu bauen, dj
mentaire
23.35 Jazz zur Nacht
24.00 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 1
18 Bereboot. 18.05 Rondomi
18.30 De vergeten eilanden,!
serie. 18.55 Dorothea en de I
ger, tekenfilm. 19.05 Filmpred
res. 19.35 Kijk uit! 19.45 Journj
20.15 Muppet Show (met Phj
Diller)
20.40 Panorama, actualiteiten
21.30 Standpunten
21.50 Filmpremière»
22.20 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 2
20.15 l'Opéra sauvage
Start van natuurwet
schappelijke serie
BELGIE FRANS 1
18 Roquefort, voor kleuters. 1f
1. 2, 3..atelier, voor de jeu
18.30 Zig-Zag, spelprogrami
18.45 Savoir-vivre, recepten. 1J!
Antenne-Soir 19.30 Journ
19.55 Contacts.
20.00 Terreur sur Ie Brittannlc
..Juggernaut", Enge
rampenfilm van Richt
Lester (1974) met Rlchi
Harris en Omar Sha
over bomaanslag
oceaanschip.
21.50 Journaal
22.05 Le carrousel aux ima<
filmpremières
22.55 Journaal
BELGIË FRANS 2
18.45 Sans faute. taalles. 19.15
Filière, TV-serie. 20.45 Glenn
ler-muziek.
NEDERLAND 1
VARA: 14.- In het spoor van de
wolf. documentaire. 14.45 Addams
Family. TV-serie. 15.10 Een wereld
vol trucs, goochelserie. 15.30
Mustang, een vergeten koninkrijk,
natuurfilm.
DUITSLAND 1
10 Journaal. 10.05 Die Drehschei-
be. 10.20 Rückblick auf 1977.
11.20 Tatort. TV-serie. 12.50 Pres-
seschau. 13 Journaal. 15 Jour
naal. 15.10 Scotts letzté Fahrt
(Scott of the Antarctic. Engelse
speelfilm uit 1948 van Charles
Frend met John Mills als de Zuid-
pool-onderzoeker). 17 Journaal.
17 05 Szene 77 in 2007. 17.55
Journaal.
DUITSLAND 2
13 Neues aus Uhlenbusch. voor
kleuters. 13.30 Sport (skispn
gen). 15.30 Der Seewolf, TV-fiL
afl. 4. 17 Journaal. 17.10 SchuM
Express. 17.50 Die Drehscheibe.i|
DUITSLAND 3
16 Yao. TV-serie. afl. 12.16.30 q
wunderschönes Land und
Menschen sind rot (Indiai
der George Catlin). 17.15 I
Giselle, pas de deux. 17.30 TiL
nier des Grossmeisters, schakeia
BELGIË t
NEDERLANDS 1
16.30 De magische jas, jeugdfi
BELGIË FRANS
16.30 Toumai. TV-serie. afl.
16.55 Sindbad. de zeeman. t<
filmserie. 17.05 Les secrets de
mer, documentaire serie. 17.
Roquefort, voor kleuters.
eugdfiltjj
HILVERSUM I
18.00 (S) De kerk vandaag. P.P. 18.19
Uitzending van D'66. 10.30 Nws. NCRV
18.41 |S) De wereld zingt Gods lof. 1935
(S) Leger des Heils kwartier. 19.50
NCRV-Leerhuis. 20.00 (S) Draaischijf,
orgelmuz. 21.20 (S) Een. twee. uit de
maat. programma over onderwijs en
opvoeding. 21.40 Kunst met een grote
K. kunst met een kleine K. kunst met
een C. een bij de tijd programma. 22.00
De eerste dag. religieus programma.
22.25 Zojuist versehenene, verschenen,
boeken. 22.30 Nws. 22.40 Politiek werk-
overzicht. 22.50 Van onze correspon
denten. 23.00 (S) Klanksnoer. 23.55
Nws
HILVERSUM II
18.00 Nws 18.11Radiojournaal. IKC
18.30 Kleur: inforrinatie en commenta
over zaken van kerk en samenlevin
AVRO 19.00 Aspecten. 20.00 Nws. 20.I
(S) Klassieke kamermuz. 21.50 Het ko
fie-concerteffect. 22.30 (S) Radio Kam
orkest. NOS 23.00 (S) Met het oog
morgen. 23.55 Nws.
HILVERSUM III
leder heel uur nws. NOS 18.03 D
vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maa
TROS 19.02 (S) Poster. 20.02 (S) Soi
Show. 22.02 (S) Sesjun. 23.02 (S) Clos
up. 0.02 (S) De Hugo van Gelder»
show. V02 IS) De Nachtwacht.
HILVERSUM I
KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7.08 (S) Gevarieerd programma (7.30
Nws en aktualiteiten). 8.30 Nws. 8.36
Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.45 (S)
Gevarieerd programma (10.30 Nws.)
11.00 Gesprek. 12.00 (S) Gevarieerd
programma (12.26 Mededelingen. 12.30
Nws. 12.41 Aktualiteiten). NCRV: 14.00
(S) Gevarieerd programma. (15.30 Nws.)
16.00 (S) GastengaJa 1977 17.00 (S)
Souvenirs. 17.30 Nws. 17.32 Echo. jaar
overzicht van het niet-alledaagse ge-
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymnas
tiek. 7 20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op
de man af: evangelisch cdmmentaar.
8.00 Nws. 8.11 Hier en nu. 8.25 Van
daag... vrijdag: gevarieerd programma
9.00 Politiek en samenleving: gesprek.
NOS: 9.10 Spiegel van België. 9.35
Waterstanden. 9.40 't School con eert.
10.00 Voordracht. 10.30 NOS-Jazzpor-
tret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over min
der: de stem van de sprekende minder
heid. 12.30 Rechtop recht. OVERHEIDS
VOORLICHTING. 12.49 Uitzending voor
de landbouw. NCRV: 13 00 Nws. 13.11
Hier en nu NOS: 13.30 Vonken onde
de as: Nederlandse volksverhalen volks
gebruiken. 13.45 Onder de groene lin
de: oude liedjes en balladen. 14.01
Promenade orkest met solist semi-klas
sieke muz. 15.00 Voordracht. 15.30 In
gesloten.. Uitgesloten. 15.45 Zoeklich
op Nederland met om 16.00 Nws
VPRO 17.00 Welingelichte kringen
17.45 Uitzending van SYMBIOSE. 17.5S
Mededelingen.
HILVERSUM III
leder heel uur nws. EO: 7.02 (S) Tijd
sein. 9.03 (S) De muzikale fruitmand
10.03 (S) Te elfder ure TROS: 11.03 (S
Gerard de Vries draait op verzoek. 12.0
(S) Nederlandstalige top-10 en kwiswij'
NCRV: 13.30 (S) Pop^ontact. 15.03
Elpee-pop. NOS: 16.03 (S) National*
Hitparade.
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Vroeg klassiek
9.00 Nws. 9.02 (S) Stof van eeuwen
10.00 Vrijdagmorgenconcert. 12.00 (S)
Van het Nederlands Concertpodium'
EO: 13.00 (S) Zingend geloven. 14.00
Nws. 14.02 (S) De laatste nootjes klit»
ken het mooist. 14.20 (S) Nederlandse
orgelcomponisten en hun orgels. 14.4!
(S) Woord der Waarheid. VPRO: 15.0t
Muziek-oo-vier