Makkum en Workum maken nog aardewerk volgens eeuwenoud procédé Dit koetje kost om en nabij de 300 gij Het wordt in delen gegoten, die in een; stadium bijeen worden gevoegd, waam| schilderen volgens oude vertrouwde rr ven begint. Twee produkten uit de Makkumer majolica- industrie. Bovenstaande vaas is ook in wit verkrijgbaar. Ze kost dan 200 gulden minder dan het polychroom beschilderde exemplaar. De Nederlandse aardewerkindustrie heeft een even oud als beroemd verleden. Ze is vandaag de dag echter nog maar een schim van vroeger, want van de honderden bedrijven, die sinds het begin van de zeventiende eeuw in de noordelijke Nederlanden gesticht werden in 1660 waren er in ons land circa 70 keramische fabriekjes zijn er nog maar een handjevol over. Naast het bewonderde „Delfts de produkten uit de brieken beroemd, ca. bezit, maar er zijn aanwijzingen scherfvondsten in Ralk dat er ons land een 12-jarig bestand m een aardewerkfabriek in dit da bestond, eveneens van Toch staat het Makkumer aardewerk, waarmee ten onrechte vaak de gehele Friese aardewerkindustrie wordt bedoeld, niet op zich zelf. Er zijn ook in Makkum meer bedrijven, die majolica-produk- ten vervaardigen, waarbij ook oude motieven (co pyright bestaat niet of nauwelijks) worden ge bruikt. Een heel eigen plaats neemt het Workumer dat niet voorzien wordt van een derhalve van een heel ander karak- Boer b.v. een eeuwen bestaat, re- Als de schilder zijn penseel neerlegt en de grote plooischotel nog eens in zijn handen laat ronddraaien, is er zo op het oog althans weinig reden tot tevredenheid. Goed, hij is keurig binnen de lijntjes gebleven en heeft de verf mooi gelijkmatig over bet oppervlak verdeeld, maar voor de rest... Eigenlijk is het maar een armoedig geval wat hij daar in zijn handen houdt. De kleuren zijn allesbehalve mooi, zelfs uit gesproken flets: een vreemd naar paars zwemend blauw, een wat vuil geel, een onbestemd groen en hier en daar een aangestipt oranje puntje. Nee, allesbehal ve een resultaat om over naar huis te schrijven. Dan worden de voorbereidingen getrof fen tot wat ik zou willen noemen „het wonder van het glazuren". De plooischo tel gaat samen met ander aardewerk en honderden tegeltjes de oven in, waarbin nen over enkele uren een infernale hitte van tegen de 1000° C. zal heersen. Wan neer hij er een dag later uitkomt, lijkt het alsof de schotel als door een toverstaf is aangeraakt. Als een pronkende pauw ligt hij te stralen temidden van al dat andere aardewerk, dat eenzelfde meta morfose heeft ondergaan. De kleuren hebben een ongekend diepe tint gekregen en de glans, die de schotel nu heeft, lijkt van binnen uit te komen. De man naast me kijkt me voldaan aan. „Mooi hè?" En terwijl ik bewonderend knik, leidt hij me verder door het doolhof van gangen en gangetjes van de Konin klijke aardewerk- en tegelfabriek Tiche laar bv. in het Friese Makkum. Het inbranden van de glazuren is een tien uren durend proces dat telkens weer verbazing en bewondering oproept. Een tiental kilometers verderop aan de Friese IJsselmeerkust gebeurt hetzelfde bij de Workumse aardewerkfabriek De Boer bv. Een man in een morsig voorschoot dompelt voortdurend kleine kommetjes in een oranje-achtige vloeistof en plaatst ze vervolgens op lange planken. Ook hier de verrassende gedaanteverwisseling wanneer ze uit de oven komen. De op rode menie lijkende glazuur heeft zich in een hechte transparante, lichtbruine laag vastgezet op het steengoed, dat nu dezelf de van binnen uit lijkende glans vertoont als in Makkum. „Oud Fries aardewerk", zegt een van de drie De Boers van wie de familienaam al meer dan drie eeuwen verbonden is aan deze aardewerkfabriek, die op een stuk nieuwbouw na, gehuisvest is in een voormalige melkfabriek. Hij wijst op de sierlijke „ringeloren", een onderbroken golvende lijn van gele kleislib, die met behulp van een koeiehoorn-met-een-gaat- je op de potjes en kannetjes is aange bracht. Het decor is niet het enige ver schil tussen het Makkumse en Workumse aardewerk. Niet alleen is dat uit Workum eenvoudiger van vorm en kleur en vergt het dus minder bewerkingen, het is ook stukken en stukken goedkoper. Jammer is het overigens dat De Boer op een enkel artistiek weinig imponerend stuk na (een spaarvarken) blijft afzien van de vervaardiging van majolica met het markante kerfsnede-decor, zoals dat o.a. aan het eind van de 19e, begin 20e eeuw nog volop gemaakt werd. Het hier bij gebruikte groene loodglazuur gaf dit aardewerk een geheel eigen kleur en karakter, waardoor het zich een unieke plaats in de Friese majolica-industrie ver overde. Ms^ir de De Boers vrezen dat dit type aardewerk, dat met behulp van mal len gemaakt wordt, te arbeidsintensief en dus te duur zal worden. „Op die manier zal er geen markt voor zijn", aldus een van de drie De Boers, die momenteel de scepter over het Workumse bedrijfsge- beuren zwaaien. De aardewerkmakers in Makkum hebben geen problemen met de prijzen, die hun produkten moeten opbrengen. .Makku mer aardewerk is duur, hartstikke duur zelfs", geeft de verkoopleider H.H. Dek ker onomwonden toe. Vervolgens wijst hij op de lange (en dus kostbare) weg, die een kluit klei moet gaan alvorens hij gemodelleerd is tot een polychrome scho tel of spreukenbord. Want het aardewerk, zoals dat bij Tichelaar uit de fabriek komt, wordt evenals dat van De Boer in Workum vervaardigd volgens een eeuwenoud procédé. Hoewel, in tegenstel ling tot Workum, is de draaischijf in Makkum nagenoeg verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn mallen gekomen, waarin de schotels en vazen worden gegoten. De Makkumse plateelschilder anno 1977 werkt echter nog precies volgens de ma nier, waarop zijn 17e en 18e eeuwse voorgangers te werk gingen, al maakt hij zijn penselen zelf niet meer. Overigens duurt het tenminste vijf jaar alvorens een jongen of meisje die bij Tichelaar als leerling-tegelschilder bin nenstapt, een volwaardig aardewerkschil der is. Zeker blijft hij of zij twee jaar In bijgaande reportage is sprake van zowel aarde werk als majolica. Er be staat verschil tossen beide produkten: met majolica worden bedoeld die pro dukten, die vervaardigd zijn van een wit-bakkende klei en die vervolgens voorzien worden van een laag tinglazuur. Bij aarde- werkprodukten, zoals oa uit de Workumer fabriek komen, is er geen sprake van wit bakkende klei, ter wijl evenmin tinglazuren worden gebruikt De aar dewerkmakers van zowel Makkum als Workum ha len hun klei uit It Heite- lin, waarbij die van Mak kum er krijt aan toevoe gen. Produkten uit de Mak kumer fabriek die niet ge heel en al de toets der kri tiek kunnen doorstaan worden verkocht in een fa- briekswinkeltje in dit zuid west-Friese dorp, waarbij het familiemerk verminkt wordt Elders in het land is deze „tweede keus" niet te koop; de prijs ervan is ongeveer een derde lager dan die van „eerste soort". „hangen" in het beschilderen van tegels, alhoewel hij na verloop van tijd de fijne re, meer techniek vereisende decors krijgt voorgeschoteld. Na deze twee jaar verhuist hij bij gebleken talent naar de afdeling plat aardewerk, waar hij ook weer twee jaar moet uitdienen, alvorens hij de kroon op zijn loopbaan mag zetten en zich algemeen aardewerkschilder kan noemen. In die laatste fase krijgt hij voornamelijk „opgaand goed", zoals va zen van kaststellen onder handen, het geen een grote vaardigheid en een zeer vaste hand vereist. Dat dergelijke vol waardige plateelschilders, zoals de all round aardewerkschilders vroeger ge noemd werden, betrekkelijk dun gezaaid waren en zijn, is een stelling, die ook bij Tichelaar wordt bewezen. Slechts een tiental van deze „meesterschilders" is de Makkumse fabriek rijk, reden waarom het aantal grote vazen betrekkelijk klein is en opdrachtgevers voor dit genre majo lica rekening moeten houden met levertij den, die tot twee jaar kunnen oplopen. „We kunnen eenvoudigweg niet voldoen aan de grote binnenlandse vraag naar Makkums sieraardewerk", zegt Dekker, daarmee de reden aangevend waarom er slechts betrekkelijk weinig geëxporteerd wordt. Aan de andere kant streeft Tiche laar er niet naar het aantal schilders dat men op dit ogenblik in dienst heeft be langrijk uit te breiden. De daardoor ont stane grotere produktie zou er toe kun nen leiden dat de betrekkelijke exclusivi teit van het Makkumse aardewerk verlo ren zou kunnen gaan en dat is een idee, dat in dit deel van de Friese zuidwest hoek weinig weerklank ondervindt In Workum heeft men de ervaring, dat er onder de jongeren weinig animo bestaat voor het vak van aardewerkdraaier. „Ze komen wel, maar na een poosje hebben ze er geen lol meer in en zoeken weer iets anders", aldus een wat teleurgestelde De Boer, die zegt geen wilde avonturen in de aardewerkfabricage te willen uitha- De Friese aardewerkindustrie is een be drijfstak, die zich altijd gekenmerkt heeft door een zekere behoudzucht. Bij Tiche laar in Makkum worden vandaag de dag geen nieuwe decors ontwikkeld, omdat men bij het oude, vertrouwde van vroe ger wil blijven, dat bewezen heeft zowel in artistiek als commercieel opzicht suc ces op te leveren. Men signaleert een langzaam groter wordende vraag naar grotere schotels, terwijl men eveneens een groeiende belangstelling constateert voor tegeltableaus en wandborden-met spreuken, waarbij die met de tekst „Van het concert des levens krijgt niemand een program" als warme broodjes over de toonbank gaan. Trouwens, de naam en faam van het Makkumer aardewerk is zo groot dat er nauwelijks afzetproblemen zijn. Tichelaar heeft tot dusver een hon derdtal verkooppunten in Nederland en de wachtlijst van kunstnijverheidszaken, die graag „Makkums" willen verkopen vermeldt zeker nog een 30 tot 40 namen van mensen, die zich graag aan het strin gente prijzenregiem, zoals dat vanuit Friesland wordt gedecreteerd, willen on derwerpen. Heel anders is dat met het aardewerk uit Workum, waarvan de Ne derlandse dealerslij st grote witte vlekken (o.a. Twente) vertoont. Terwijl het toch een geheel eigen charme heeft en zeker zo ambachtelijk is als het Makkumer majolica. De fabriek van Freerk Jans Tichelaar is gedurende tientallen jaren voornamelijk Nog steeds worden er in de aardefabriek De Boer te Workum gebruiksvoorwerpen ge maakt naar oud Fries model en beschilde ring. De geschilderde golfrand op de potten en bakken is typerend voor dit soort aarde werk, dat een lichtbruine glazuurglans krijgt. Een plateelschilder aan het werk. De schilde ring is zeer flets en qua kleurenstel ling niet fraai. De diepe glans en de prachtige kleuren komen pas tot uiting na het glazuren. Juist aan die glans en diepe kleurenpracht ont-« leent het Makkumer aardewerk zijn faam. een tegelfabriek geweest. Ook nu i verlaten jaarlijks een dikke 700. wandtegels de fabriekspoort. Ook sc telgoed werd veel gemaakt en uit y ovenboek uit 1719 blijkt dat er in dat j uit deze Makkumse fabriek 258.870 te* en 25.353 schotels kwamen, die een r drijfswinst van 1.388 carolygulden opf verden. In de 18e eeuw werden in Tic laars fabriek zo'n 2.500.000 schotels maakt naast ander kleingoed zoals test steekjes, stoof- en pegelspotjes (inhou<n maten), pap- en soepkommetjes en vvj al niet meer. In 1877 werd de produb a, van schotels gestaakt en langzamerhal j begon het sieraardewerk zijn intrede d doen. Aanvankelijk wordt alleen gesel derd in blauw, maar later worden o de andere kleuren van het majolica-pa gebruikt: groen, geel, paars, oranje bruin-rood. De artikelen worden bovi dien van een merk voorzien, bestaan uit twee gekruiste hoofdletters T, wai aan later een wapenschild wordt toe(a; voegd en het woordje Holland, hetgen' op export van het Makkumer prodi wijst. (Later zal daarvoor in de plaats naamsaanduiding Makkum komen, wel heden ten dage nog gevoerd wordt.) Bij deze (korte) blik op de historie v dit befaamde Makkumer bedrijf, waar totaal zo'n 175 mensen werken, is 1 opvallend dat het alom zo geroemde s r, raardewerk nog maar „slechts" honde 1 jaar oud is. Het echt antieke majolica Makkum moet dan ook vooral gezoc worden in de oude gebruiksvoorwerp a die er vroeger gemaakt werden: komfoi tjes, testjes, vergieten, suiker- en taba spotten, bloempotten, visschotels er a Overigens zijn een aantal van deze voc werpen ook weer in de huidige collect opgenomen, die in totaal zo'n 1.200 t 1.300 verschillende voorwerpen in vt schillende uitvoering en variatie omvi Daarbij schuilt de kracht van dit typ j aardewerk in de eigen gemaakte glaz ren, die worden samengesteld op baf. van de kennis, die van vader op zo< L overging en het geheim van de TichelaaL fabriek betekent. (Ook De Boer in W( kum waakt angstvallig over de glazuun cepten.) Deze glazuren geven de produ ten uit deze meer dan 300 jaar ou< gleibakkerij hun eigen specifieke glai waardoor ze ondanks de vaak ze forse prijzen, die ervoor moeten worde** betaald steeds meer mensen aanspil ken- s KLAAS GOING E De koeiehoom-met-een-g aatje is voor de decoratie niet meer weg te denken. Inbranden van glazuren roept telkens weer verbazing en bewondering op

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 24