Actie troef in
nieuwste Bond
DEZE WEEK IN DE LEIDSE BIOSCOPEN
Verstarde Rembrandt
in fraaie beelden
Disney met muis
meer mans
Trinity-duo op
de motorfiets
KERSTDINERS
OP DE VALREEP
Kunstkring Voorschoten
met werk Koppenhagen
Walvis jaagt op
Richard Harris
En verder
I III Mill 11 M**«t>MM««—
VOORSCHOTEN De Voor-
schotense kunstkring houdt
dit weekeinde een tentoon
stelling van haar onlangs
overleden lid Bert van Kop
penhagen. De tentoonstelling
omvat een overzicht van ruim
vijf jaren linoleumsneden en
de in de laatste maanden voor
de dood van de kunstenaar
ontstane aquarellen. De ten
toonstelling, die in het atelier
van de Molenstraat 3 in Voor
schoten wordt gehouden is
vanavond van zeven tot negen
uur en zaterdag en zondag
van elf tot vijf uur geopend.
Koppenhagen is een van de
oprichters van de Internatio
nal Society for Education th-
rough Art. Hij gaf les aan vele
Haagse scholen. Vanaf 1935
was hij werkzaam aan de
avondklassen van de Konin
klijke Academie voor Beelden
de Kunsten.
De sublieme linosneden van
Sees Vlag zetten Koppenhagen
aan tot het experimenteren
met deze grafische techniek.
Tijdens een reis naar Wenen
kwam hij blijvend onder de
indruk van het werk van Gus-
tav Klimt en Egon Schiele.
Ook het werk van Henri Ma
tisse en Pablo Picasso is be
langrijk geweest voor de ont
wikkeling van de kunstenaar
Koppenhagen. In de aquarel
len van Koppenhagen is voor
al de invloed van Paul Klee
merkbaar.
Kindertheater
in
LAK
LEIDEN Het LAK-theater
brengt op zondag weer kinder
theater. dit keer een poppen
theater van Otto van der Mie en
genaamd „De verschrikkelijk
verlegen vogelverschrikker". De
vogelverschrikker Paulus slaagt
er niet in de vogels op de vlucht
te jagen door zijn vriendelijk
heid. De boer is boos op hem,
maar de vogelverschrikker kiest
de kant van de vogels en de
boer heeft het nakijken.
TRIANON Orca, the killer wha
le' (12) met Richard Harris en
Charlotte Rampling. Regie: Mi
chael Anderson.
De Italiaanse producent Dino
de Laurentiis denkt in het
groot. Moest zijn King Kong
qua afmetingen zijn voorgan
ger uit de jaren dertig al over
treffen, in „Orca, the killer
whale" voert hij een zeemon
ster ten tonele, waarbij de
bloeddorstige haai uit „Jaws"
maar een klein visje is.
Toch is deze Orca in tegenstel
ling tot „Jaws" een sympa
thiek dier, dat echter in woede
ontsteekt als een domme vis
ser de dood van Orca's hoog
zwangere wijfje veroorzaakt
en dan een meedogenloze ach
tervolging inzet tot hij de
moordenaar te pakken heeft.
Moeten we de film „Orca the
killer whale" helemaal gelo
ven, dan zijn Orca's een
soort reuze-dolfijn veel in
telligenter dan mensen en ze
ker intelligenter dan „visser"
Richard Harris, die in een
spectaculair tweegevecht dan
ook het onderspit moet delven,
nadat meneer Orca eerst een
aantal vissersboten, een huis
en een fabriek vernietigd
heeft.
Regisseur Michael Anderson
heeft er met een paar specta
culaire stunts en wat shock-ef
fecten 'n onderhoudende film
van gemaakt, waarin het gege
ven van Herman Melville's
„Moby Dick" precies is omge
draaid. Zoals kapitein Ahab
zeten jacht maakte op „zijn
tte walvis", zo weet hier de
Orca met van opgeven.
Maar dat zo'n dier zijn tegen
stander eerst goed opneemt,
om hem vervolgens met aller
lei tactische zetten te dwingen
hem te volgen naar de poolzee,
wil er bij ons toch niet hele
maal in.
Een avonturenfilm voor wie er
in geloven kan en dan moet hij
Charlotte Rampling als een
wel zeer onwaarschijnlijke
vrouwelijke geleerde maar op
de koop toe nemen.
Milo
LEIDEN De twee kerstdagen naderen met rasse schreden.
De dagen breken weer aan, dat de dagelijkse sleur wordt
doorbroken met culinaire uitspattingen. Al dan niet gevulde
kalkoen, kip en konijn sieren de tafel, voorafgegaan door een
schelpdiercocktail, soep en besloten met een puddinkje en
koffie. Ook de fonduepan wordt tijdens deze dagen veelvuldig
gebruikt. Duizenden huismoeders staan dan ook urenlang in
de keuken om heerlijke gerechten te bereiden. Voor de vaders
rest het slopende afwassen.
Om de keukenprinsessen van
het vermoeiende kokerellen
tijdens een van de kerstdagen
te vrijwaren, besluiten steeds
meer gezinnen om de culinaire
verlangens buitenshuis te be
vredigen. Veel restaurants en
bistro's haken op dit ver
schijnsel in. Ze zijn gedurende
tenminste een van de kerstda
gen geopend en brengen dan
een speciaal kerstmenu. Om
de lezers en lezeressen van
deze rubriek Etenswaardighe-
den van dienst te zijn, prijkt
hieronder een aantal eetgele-
genheden waar op de valreep
nog tafels vrij zijn. Het is
slechts een greep uit de grote
hoeveelheid restaurants, waar
van er reeds veel zijn volge
boekt of zijn gesloten.
Bistro Le Cornet - Katwijk
Zuid Boulevard 145. Het res
taurant is onlangs verbouwd,
zodat het kerstdiner genuttigd
kan worden met zicht op zee.
Eerste Kerstdag is deze bistro
gesloten. Le Cornet heeft voor
Tweede Kerstdag een aantrek
kelijk menu op het program
ma staan. Voor 69,50 gulden
prijkt hierop: Parma ham,
schildpadsoep, ree medaillons,
verse ananas, espresso. Het
restaurant is geopend vanaf
18.00 uur. Reserveren: tel.
01718-74860.
De Vriendschap Miening, Zoe-
terwoude. Het pittoresk gele
gen Zoeterwoudse etablisse
ment heeft nog wat tafels vrij
op de Eerste Kerstdag; de
Tweede Kerstdag is al geheel
volgeboekt. De gasten hebben
de keus uit twee menu's, van
55 en 60 gulden. Het duurste
menu omvat een cocktail 5 la
maison, sonsommé Harry IV
filé de veau (entrée), tournedos
Rossini, coupe Grand Marnier,
café Een kindermenu kost 20
gulden. Reserveren: 01715-
1289.
Holiday Inn - Plesmanlaan,
Leiden. Het Amerikaans getin
te motel aan een van de toe
gangswegen naar Leiden heeft
wegens de grote belangstelling
voor de kerstmenu's besloten
wat extra ruimte in te richten.
Vandaar dat ook hier nog ta
fels te verkrijgen zijn. Het
kerstdiner wordt opgediend
onder de tonen van zogeheten
levende muziek. Holiday Inn
heeft drie orkesten aangetrok
ken, onder meer een Roe
meens ensemble en een dixie-
band-orkest, om de sfeer te
verhogen. De gasten hebben
de keus uit twee menu's, elk
a raison van 97,50 gulden. Kin
deren onder de twaalf jaar
betalen de helft hiervan. Een
van de twee menu's omvat:
zeven gangen les trois patés au
bouquet de Périgord met la
salade Waldorff en la sauce
Cumberland; le consommé
double Gabriël; la suprème de
saumon en la sauce americain;
le spoon de nuit silence; le
coeur de boeuf Charolais aux
morilles met garnituur; les
ananas joyeux Noël; de mocca
noir et chaud avec les friandi-
ses lumineuses. Reververen:
071-769310.
De Meerhoeve - Boekhorster-
weg 18, Oud Ade. In de ver
bouwde hooiberg, sfeervol in
gericht rondom een knappend
houtvuur kan men nog terecht
op tweede Kerstavond. De
Meerhoeve houdt dan een di
ner-dansant, aanvang acht
uur. Op het speciale menu
prijken zes gangen: zeebanket
cocktail met zuidvruchten; wil-
droomsoep; canapé Meerhoe
ve; varkenshaas met roomsaus
en garnituur; kerstsurprise,
koffie. Kosten van dit uitge
breid menu 75 gulden per per
soon. Reserveren: 01712-8291
De Uiver, Rijksstraatweg 61,
Sassenheim. Ook het wegres
taurant in Sassenheim heeft
de Tweede Kerstavond een
kerstdiner op het programma
staan. De kosten van een cou
vert bedragen veertig gulden;
een kinder menu vraagt vijf
tien gulden. Aanvang van het
diner 19.00 uur. Het menu om
vat vijf gangen: Hollandse gar-
nalencocktail met toast en bo
ter of Ardennerham met me
loen; heldere consommé van
kalfsvlees, asperges, en fijne
tuinkruiden; varkenshaas of
tournedos met fijne saus ge
garneerd met verse groenten
en div. aardappelen; kerstijs-
fantasie; koffie. Reserveren:
02522-11675
Bellevue Steenstraat 59, Lei
den. Ook in het voormalige
hotel Bellevue in het hartje
van Leiden zijn nog wat tafels
open gedurende beide kerstda
gen. Kerstdiners worden ge
serveerd vanaf drie uur 's
middags en zeven uur 's
avonds. Men heeft de keuze uit
twee menu's van respectieve
lijk 57,50 en 85 gulden. Een
kindermenu kost 17,50 gulden.
Het duurste menu omvat paté
de veau maison; consommé
queu de boeuf la fran?aise;
fonds d'Artichauds garni; filé
de chevreuil Venaisson, glacé
Noél; surprise de Bellevue;
mocca. Reserveren: 071-
120126.
LIDO 2 De reddertjes (a.l.) Walt Disney.
De jongste en tevens 22e getekende
hoofdfilm uit de Disneystudio's heet
„The rescuers" en is de vier jaar die wij
er op hebben moeten wachten dubbel en
dwars waard. Het op twee boeken van
Margery Sharp gebaseerde verhaal van
twee dappere muizen, die een weesmeis
je uit de klauwen van een slecht vrouw
mens redden, is een verrukkelijk film-
avontuur geworden dat men op een lijn
kan stellen met .Jungle book" van de
zelfde studio.
Want ook dit keer zit de film naast de
muizenfiguren Bernard en Bianca, weer
vol met kostelijke dierentypetjes zoals de
albatros Overmoed, die een lijndienst
met het Duivelsmoeras onderhoudt, een
libelle met ademhalingsproblemen die
voor buitenboordmotor fungeert, een
sympathieke oude kater en twee als
jachthonden afgerichte krokodillen.
Allemaal voortreffelijk geanimeerd met
vaak gedurfd kleurenwerk in pasteltinten
als achtergrond. Een juweeltje van een
tekenfilm, die echt niet alleen voor kinde
ren gemaakt is, zoals men ten onrechte
wel eens beweert.
Om het de allerjongsten echter wat ge
makkelijker te maken heeft men „De
reddertjes" dit keer in het Nederlands
nagesynchroniseerd. Echte Disney-be-
wonderaars zullen dit betreuren, omdat
in de studio's eerst het geluid wordt
opgenomen, waarna men pas de figuren
tekent. Hoe zorgvuldig daarna ook te
werk gegaan wordt om andere stemmen
in te spreken, er gaat toch erg veel
verloren.
Maar Aart Staartjes als de bijgelovige
concierge Bernard, Annet Nieuwenhuij-
zen als Madame Medusa en Johan te Slaa
als de oude kater Tobber hebben hun
best gedaan er onder deze omstandighe
den van te maken wat er van te maken
was.
Ons advies: Beslist gaan zien.
Milo
V. d. Meer en
Verheul in
koffieconcert
LEIDEN Jan van der Meer
en Koos Verheul verzorgen zon
dag 18 december een koffiecon
cert in de foyer van de Stadsge
hoorzaal. Het concert voor pia
no en fluit begint om half
twaalf.
Op het programma staan de
sonate in G van Johann W.
Wilms en de sonate „Undine"
van Carl Reinecke. Na de pauze
volgen variaties van Friedrich
Silcher, „Syrinx" van Claude
Debussy en een sonate van
Francis Poulenc.
research zwak scenario maakt
dat men toch aan het slot het
onbevredigende gevoel heeft
bijna twee uur naar fraaie
plaatjes te hebben gekeken,
terwijl de mens Rembrandt
gespeeld door een sprekend
op Rembrandt's zelfportretten
gelijkende Frans Stelling
naar voren komt als een ego
centrische figuur die veel
schulden maakte en meer
droefgeestig in de camera
kijkt dan creatief bezig is.
Mario Girotti en Carlo Pe-
dersoli verwierven in 1970 een
internationale reputatie als
Terence Hill en Bud Spencer,
het trinity-duo dat het grim
mige uiterlijk van de paghet-
ti-western een wat vriendelij
ker aanzien gaf dank zij een
flinke dosis slapstick. Scena
rioschrijver en regisseur van
deze succesvolle serie was ene
E. B. Clucher, die onder zijn
eigen naam Enzo Bar boni al
lauweren had geoogst als ca
meraman, eerst voor Italië
aan het Russische front, later
voor Vittorio de Sica, Pietro
Germi en op internationaal
terrein voor Raoul Walsh,
Het duo in uniform.
LUXOR Twee door het dolle heen (12) met Terence Hill en Bud
Spencer. Regie: E. B. Clucher
James Bond in de verdrukking
LIDC 1 The spy who loved me (12) met
Roger Moore. Regie: Lewis Gilbert.
„Als je mijn boek „The spy who loved
me" gaat verfilmen, gebruik dan alleen
de titel en gooi de rest weg." Dat moeten
ongeveer de laatste woorden zijn ge
weest van Ian Fleming, die zelf maar
matig te spreken was over dit werk, dat
zijn held James Bond pas halverwege
het verhaal introduceerde om op het
laatste moment nog even alles recht te
zetten.
De producenten van de succesvolle serie
hebben Fleming's raad opgevolgd en
Christopher Wood een geheel nieuw
avontuur laten schrijven nu ook als
Zwart Beertje verkrijgbaar waarin de
actie troef is.
Omdat Terence Young en Guy Hamilton
het beu waren steeds nieuwe stunts voor
007 te verzinnen, nam Lewis Gilbert (van
„You only live twice") de taak van regis
seur maar weer eens over en na een
adembenemende achtervolging op ski's
vóór de begintitels geeft hij de toeschou
wer verder geen rust meer tot de eigenlij
ke schurk ten tonele verschijnt, een
scheepsmagnaat, die van een onderzee
imperium droomt en atoomduikboten
Dit laatste brengt de geheime diensten
van Engeland én Rusland in actie, ofte
wel Roger Moore ais 007 en Barbara
Bach, die hand in hand de gemenerik
onschadelijk maken.
De sympathie van de makers ging echter
duidelijk uit naar de beulsknecht, een
gigant met een stalen vampier-gebit, die
het avontuur mag overleven en die we
misschien nog wel eens in een nieuw
Bond-avontuur zullen terugzien.
Moore is weer een onverstoorbare Bond,
tegenspeelster Barbara Bach heeft een
grotere rol dan een van haar voorgang
sters en Curd Jurgens is een mooie glad
de schurk. Maar de show wordt toch
gestolen door de reusachtige Richard
Keil als de vervaarlijke Jaws.
MILO
Jos Stelling, die enkele jaren
geleden verraste door met
amateurs in zijn vrije tijd een
meeslepende verfilming van
„Marieken van Nieumeghen"
in elkaar te zetten en vervol
gens met „Elckerlyc" volgens
hetzelfde principe zorgvul
dig uitgekiende fotografie,
prachtige types en een kleur
rijk tijdsbeeld daar weinig
voor onderdeed, heeft het in
zijn „Rembrandt fecit 1669"
meer gezocht in verstilde
beelden, die, had Rembrandt
een camera gehanteerd in
plaats van een penseel zo aan
de grote meester zelf hadden
kunnen worden toegeschre
ven. Maar een ondanks alle
Ton de Koff als de oudere Rembrandt.
LIDO III Rembrandt (16) Frans Stelling en Hanneke van der Velden.
Regie: Jos Stelling.
Dat in de camera kijken heeft
Jos Stelling in grote close ups
bij de meesten van zijn mede
werkers voortreffelijk weten
op te lossen, zodra er dialoog
aan te pas komt wordt pijnlijk
duidelijk dat men niet met be
roepsacteurs te maken heeft.
Wat Stelling in zijn beide films
met fraai gecomponeerde mas
sascènes wist te verbloemen
dat hier enthousiaste amateurs
aan het werk waren komt
in deze scènes met soms
slechts één figuur in beeld
vaak pijnlijk duidelijk over
Jos' broer Frans Stelling is
een waardige Rembrandt en
ook Hanneke van der Velden
overtuigt in de moeilijke rol
van de huishoudster Geertje
Dirkx. De meesten schieten
echter te kort zodra zij voor
de camera moeten spreken in
close up.
Toch moet Stelling bewust
voor deze vorm van vertellen
gekozen hebben, want wij mis
ten in deze eindversie enkele
massascènes o.m. die van de
toneelvoorstelling met Cees
Linnebank en Ronnie Bier
man, die nog wel op de aftite
ling staan vermeld.
Een prachtig Rembrandt-al-
bum met boven alle lof verhe
ven fotografie van Ernest
Bresser, maar een nogal sta
tisch beeld van het leven van
een groot kunstenaar, onder
steund door sfeervolle muziek
van Laurens van Rooyen.
MILO
Fred Zinneman, William Wy-
ler, Nicholas Ray, Stanley Ku
brick en Robert Wise.
Terence Hill brak al door als
de blijmoedige vrijbuiter in
Amerikaanse producties, Bud
Spencer bleef als oersterke ko
los met tal van andere part
ners „steken" in het Italiaanse
productieproces. Maar nu zijn
ze met E. B. Clucher
weer herenigd in „Twee door
't dolle heen" waarin ze in het
hedendaagse Florida eigenlijk
hetzelfde doen als destijds in
het Italiaanse wilde westen.
Spencer krijgt moeilijkheden
in de haven en ramt de auto
van een paar onderwereldigu-
ren in elkaar, Hill doet op een
elegantere manier even later
precies hetzelfde en dat maakt
hen tot een team, dat een over
val op een supermarkt be
raamt, maar dat door de ver
keerde deur binnen te stappen
wordt ingelijfd bij de plaatse
lijke politie.
Als agent tegen wil en dank
doen zij alle moeite om uit de
dienst ontslagen te worden,
maar verder dan een aantal
auto-wrakken de oorspron
kelijke titel had beter „Car
busters" dan „Crime busters"
kunnen zijn brengen zij het
niet.
Simpele slapstick met hier en
daar een goede maar steeds
baldadige vondst
MILO
Een mislukte landing van de albatros Overmoed, een van de verrukkelijke
bijfiguren in Disney's „De reddertjes."
CAMERA Soldaat van Oranje
(12) Een voor Nederlandse be
grippen kostbare film over het
verzet gedurende de Tweede We
reldoorlog. Gedeeltelijk op loka-
tie opgenomen in Leiden en
Noordwijk. De film kent een in
ternationaal niveau (dertiende
week in Leiden).
STUDIO L'une chante, L'autre
pas (16) Het verhaal van twee
vriendinnen die ieder hun eigen
weg gaan maar toch contact
houden door correspondentie.
De film glijdt af naar een wat
magere musical (derde week).
REX Bonnie's kids (16). Dit
maal geen sexfilm in Rex, maar
een wat harde crime-story over
de dochters Ellie en Myra die er
stevig op los timmeren en daarbij
het lichamelijk schoon in de
strijd werpen Tekenend voor de
magere kwaliteit is de titel, die
voortborduurt op het succes van
Bonnie en Clyde.
Deze week in Leidse bioscopen