„Brief aan alle generaties" van Taizé wil „plaatsen van samen delen" van der meer Lampe Reacties van bisschoppen op toespraak paus JA! VanderMeer doet 'fr: kerk wereld DE COLLEWIJN OPHEFFINGSUITVERKOOP NU ALLE KLASSE BONTMANTELS TEGEN DE ALLERLAAGST DENKBARE PRIJZEN NU OOK GOEDKOPER DAN OOIT TEVOREN. MEVR. J. COLLEWIJN mannequin allerlei jonqe zit-ideeën, zoals deze fijne zifqroep met een blank grenen lattenframe,'n grote ronde hoeken super-zachte wollen LEIDSE COURANT DINSDAG 13 DECEMBER l^BU Vrolijk gebloemde maxi- rok. Salijnkatoen. In zwart rood en Maten 1 t/m 164(67.-). Prijs: v.a Feestelijke overgooier met bloemstrook, afgezet met kant. In zwart met roze. PVS Maten 110(59.-) t/m 152 (73.-). Prijs: In o.a. wit, roze en écn Maten 104 t/m 164 (35.50). Prijs: v.a. Crêpe bloesje. Katoen. In o.a. wit, écru en roze. Maten 92 (17.-) t/m 164 (20.-).-jrT Prijs: v.a. nadert zijn laatste fase. (Met toestemming van de Kamer van Koophandel m.i.v. 1 oktober 1977). van de mooiste, edelste en meest begeerde bontsoorten (Voor garantie is gezorgd door onze filialen). mooiste van het mooiste" ..Super de luxe" WINTERMANTELS Alle mode '77/78 o.a. velours, mohairs, tweeds, camels etc etc. nu nog in vele maten en dessins. Grijpt UW kans, dit komt nooit weer, zien Is kopen. Nieuwe Beestenmarkt 26 Leiden lel. 071-133459. Parkeergelegenheid Tijdens het internationaal jongerenweek einde in Breda, waaraan zevenduizend jon geren hebben deelgenomen uit binnen- en buitenland (zie ook onze krant van giste ren) is de „brief aan alle generaties" voor gelezen. De brief is samengesteld door de prior van de oecumenische kloosterge meenschap van Taizé, Roger Schutz en de achttien leden van het in 1974 begonnen „jongerenconcilie" die samen met hem in Hongkong een maand hebben geleefd op een oude jonk en in een barak op palen. De „brief aan alle generaties" is een duide lijk vervolg op de brief, geschreven na het bezoek aan Calcutta vorig jaar. Dit was een oproep tot samen delen die aan de kerken en aan iedereen persoonlijk voor stelde een zevenjaren plan op te stellen om „afstand te doen van alles wat niet abso luut noodzakelijk is". Het manifest van Hongkong is concreter: Maak „plaatsen van samen delen, waar strijd en aanbidding nauw met elkaar ver bonden zijn in het leven van alledag". Voor Taizé, waar veel jongeren een nieuwe be zieling vinden in gebed en gesprek, horen de strijd, het engagement, en de aanbid ding de stilte en het gebed) wezenlijk bij elkaar. In Hongkong heeft de groep de diepere betekenis van het samen delen nog beter ontdekt. „Wij zijn getroffen door de aan grijpende ontvangst van de armen". Te midden van de Chinese bevolking heeft de groep geprobeerd een plaats te zijn van „samen delen". Langs de grens van China zijn we gaan bidden voor onderling ver trouwen tussen de mensen. We konden de grens niet overkomen tenzij we ons voor een bepaalde tijd hadden aangesloten bij een groep toeristen, maar daar hadden we noch de middelen noch de tijd voor". De plaatsen van „samen delen" kunnen - aldus de brief bestaan uit enkele jongeren of een gemeenschap, uit een gezin of een echtpaar, soms uit een persoon, die ande ren rondom zich verenigt Deze plaatsen zullen noch onderling, noch met het conci lie van jongeren verbonden zijn door mid del van een organisatie, „alsof het zou gaan om een nieuwe structuur of een beweging die aanhangers wil winnen. Ze zullen slechts bestaan in de spankracht van het voorlopige". Zij die zich hiervoor inzetten in hun strijd voor een rechtvaardige wereld vluchten niet uit een samenleving, die ongelijkheid voortbrengt, winstbejag, buitensporige consumptie, rassenscheiding en terrorisme, maar gaan midden in al deze tegenstrijdig heden staan, „gedragen door een leven van verborgen gebed, zelfs wanneer zij soms niets met anderen kunnen delen dan hun zwakheid en hun onmacht". Volgens de briefschrijvers kunnen op plaatsen van „samen delen" ook de gren zen tussen de generaties wegvallen. Dan begrijpen ouderen dat de klok niet meer kan worden teruggezet. Ze begrijpen ook het verlangen van de jongeren naar een leven zonder maskers en hun afwijzen van elk systeem en topzware bureaucratie, of ze die nu in de kerk of in de staat ontmoe ten. In zijn toespraak in Breda benadrukte Roger Schutz wat de brief zegt over het gebed als bron om riskant te kunnen leven. Naar de allerarmsten gaan, alles doen on de ander te begrijpen en de wereld te verbeteren is onvoldoende: „Hij die voor Christus gekozen heeft weet dat strijd en aanbidding onlosmakelijk verbonden zijn". Volgens de prior van Taizé betekent dat: iedere dag de moed hebben je af te vragen wat de zin is van het woord van Christus: „Wie zijn leven wil behouden, zal het ver liezen". De „operatie samen delen" gaat giften verzamelen voor ontheemden, politieke bannelingen uit welk land dan ook en voor de bevolking van arme delen van de we reld. Taizé gaat binnenkort weduwen uit Indo-China met hun kinderen ontvangen, alsook een groep ouderloze jongeren. Er wordt ook een lijst gemaakt van mensen die door Europese gezinnen opgenomen zouden kunnen worden. „Het is onze taak met verbeeldingskracht te proberen de pu blieke opinie te alarmeren". Op sterk aandringen van de Chinese jonge ren vestigen na Pasen enkele broeders van Taizé zich in Hongkong, enkele midden in de spanningen van deze miljoenstad en enige andere drie kwartier daarvandaan, waar hun leven, zoals in Tiazé, zal bestaan in ontvangst en gebed met de jongeren van de grote stad. Vorig jaar was Frère Roger met een groep in Calcutta. Eind 1978 gaat hij, weer met jongeren van alle continenten, naar een arm gebied in Italië. Ook de bisschoppen Bluyssen van Den Bosch, Ernst van Breda en Gijsen van Roermond hebben verslag uitgebracht over hun recente reis naar Rome. Mgr. Bluyssen deed dit ten overstaan van de Diocesahe Pastorale Raad, mgr. Ernst en Gijsen in hun diocesane bladen. Eerder reageerden kardinaal Willebrands en mgr. Zwartkruis van Haarlem. Mgr. Bluyssen wees er onder meer op, dat de paus ook andere bisschoppenconferen ties onomwonden en soms strenger op problemen wijst Nederlanders, aldus de bisschop, zijn echter wellicht in dezen ex tra gevoelig. Hij noemde het raadzaam de zaken gewetensvol te onderzoeken en zich niet te laten ontmoedigen. Hij sprak zijn vertrouwen uit in de velen, die door de soms ontmoedigende verwar ringen en misverstanden van deze tijd heen, de kerk in het bisdom volledig trouw blijven en bereid zijn het beste van zichzelf voor de kerk in te zetten. Er is veel bemoedigends aan de gang, wat voor hem een teken van vreugde is. „Ik zou willen dat meer mensen dat konden zien", aldus mgr. Bluyssen. Mgr. Ernst van Breda acht het een voor deel van het bezoek dat alles in het open baar besproken werd. Het nadeel was, dat er geen gelegenheid was voor woord en wederwoord, dat vroeger kenmerkend was voor het persoohlijk gesprek. Bisschop Gijsen, die niet bij de andere bisschoppen in het Nederlandse College logeerde tijdens hun ad limina-bezoek, maar in een Duits zusterklooster in Rome, merkt op, dat het niet altijd gemakkelijk was voor alle Nederlandse bisschoppen de onderdelen van het bezoek, die zij geza menlijk en die zij individueel te verzorgen hadden, te coördineren. De ene bisschop zo schrijft bisschop Gijsen heeft nu eenmaal meer contacten te onderhouden in Rome dan de andere. De hoofdmomenten van het bezoek zijn echter wel gezamenlijk beleefd. Over de toespraak van de paus, die in Nederland nogal als, kritisch werd ervaren, schrijft bisschop Gijsen, dat de paus niet negatief wilde zijn en daarom stilzwijgend voorbij ging aan verschijnselen en ontwik kelingen die hij niet voor vruchtbaar houdt, te meer wanneer hij op positieve alternatieven kon wijzen. De paus wilde voor alles bemoedigen en sterken, aldus de Roermondse bisschop. De toespraak van de paus noemt "bisschop Gijsen de „basis voor gezamenlijk beleid en gemeenschappelijk handelen en spre ken van de Nederlandse bisschoppen". In een toelichting op de toespraak van de paus merkt de bisschop van Roermond op, dat in katholiek Nederland „nog voldoende krachten leven, die nieuw élan kunnen geven aan het nu door de zeer snelle ontwikkeling van de jaren na het tweede Vatikaanse concilie geschokte en niet meer altijd zuivere geloofsleven". Het program van de paus voor de Nederlandse bisschop pen is volgens bisschop Gijsen ook be stemd voor de kerk in andere landen. Bijzondere aandacht besteedt bisschop Gij sen aan de passages over het godsdienston derricht. Met zijn kritische opmerkingen heeft de paus volgens hem ook het onlangs verschenen „werkboek voor katechese" van het Hoger Katechetisch Instituut in Nijmegen bedoeld. Hierop heeft bisschop Gijsen zelf enkele weken geleden scherpe kritiek uitgeoefend. Naar aanleiding van de blijdschap van de paus over het gereed komen van vertalingen van alle nieuwe liturgische boeken, deelt bisschop Gijsen onder meer mee, dat alle parochies van het bisdom Roermond bij gelegenheid van het veertigjarig priesterfeest van de vicaris voor de liturgie, mgr L. Meertens, het nieuwe missaal in Nederlandse vertaling cadeau zullen krijgen. Mgr. Meertens viert zijn feest volgend jaar. Aan het slot van zijn toelichting merkt bisschop Gijsen nog op, dat de paus in zijn toespraak een aantal punten heeft gekozen, waaruit blijkt dat hij nauwkeurig geïnfor meerd is over de vraagstukken, waarmee de Nederlandse bisschoppen geconfron teerd worden. Hij vraagt aldus bisschop Gijsen deze te willen bezien en behande len „in een geest van nauwe en bereidvaar dige samenwerking met onze dicasterieën (curiedepartementen in Rome)". Daaruit blijkt volgens bisschop Gijsen wederom de zorg van de paus voor de trouw aan de H. Stoel. VanderMeer is Prijsgarant! I Mocht u binnen 14 dagen na aankoop van een VanderMeer meubel ergens anders hetzelfde meubel (onder dezelfde voor V waarden betreffende levering en service) voor een lagere prijs kunnen kopen, dan geeft VanderMeer u het prijsverschil terug. I Ja! Wie veel meubelen verkoopt, kan véél aan z'n prijzen doen! 't Bewijs? Deze jonge, lekker-lage zitgroep in blank grenen meteen grote ronde hoek,extra-brede armleggers en super-zachte wollen kussens in een fijn, teer streepje.'n Heerlijk-ruime, mm leefhoek waaraan alles puur natuur H 4® - jflS SBÊB 's: hot gave, gladde lattenframe en K&jB&f de zachte wollen stof om de lekker- dikke kussens. Die streepstof is er BH in v'er warme kleurenkombinaties met als hoofdtint: B ^HSgïjjr -QMHytomaat, nègre, beige, groen. En, liefhebbers van puur Je& JÊm natuur: voor een prijs die alleen VanderMeer kan lanceren! Bijpassende grenen lattentafel 398,-. LUXUEUS ZITTEN i TE ZIJN! Altijd fijne meubelen, altijd scherpe prijzen Utrecht (Woon-Wonderland, met allerlei originele shops): Rijksweg Oudenrijn-Arnhem, afrit Utrecht; Rotterdam: Groothandelsgeb., Weeno 737, Oen Haag: Winkelcentrum .Waldeck! e Meerdervoort. Amsterdam: Stodhouderskade 74; Diemen (bij Amsterdam): Rijksweg Amsterdam-'t Gooi. afrit De Sniep; Beverwijk: Rijksweg Haorlem-Alkmaar, Velser-tunnel, afrit Zaanc Heemskerk; Eindhoven: Noord Brobanllaan bij de Rijksweg Tilburg-Maastrichl, afrit vliegveld; Etten-leun Rijksweg Breda-Roosendaal; Heerlen: Spoorsingel 2; Enschede: V Almelo: Oranjestraat 25. Dagelijks (ook op zaterdag!) geopend tot 6 uur. Koopavond: donderdag in Utrecht, Den Haog, Amsterdam, Almelo; vrijdag in Rotterdam. Diemt Nieuw in Utrecht: VanderMeer's KOOPJESEiLAND met allerlei sterk afgeprijsde eenmalige aanbiedingen. En: direkt leverbaar!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 6