JOHAN EN MARIAN TOCH TE LOSBANDIG 'Requiem vooreen zwaargewicht' film met Anthony Quinn TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOND hou t het lJ scherm in het oog TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 12 DECEMBER 1977 PAGINA 2 In half Europa en daarbuiten bestond van stonde af grote belangstelling voor Ingmar Bergman's tv-serie „Scènes uit een huwelijk", die door toneelman en filmer Bergman juist daarom voor tv werd gemaakt, omdat hij voor de door hem behandelde huwelijkspro blematiek nu eens andere mensen wilde be reiken dan de vaste groep theater- en bio scoopbezoekers. Gezien de belangstelling voor deze tv-serie in Zweden besloot hij er in tweede instantie ook een film van te maken, hetgeen ertoe leidde, dat de vertoning van de tv-serie in de landen buiten Zweden vertraging ondervond dooringrijpen van het bioscoopwezen. Nochtans kwamen de Duitse en de Belgische tv er aanzienlijk eerder mee dan de NOS. Dit heeft de kijkdichtheid voor deze serie in ons land mogelijk ongunstig beïnvloed. Gemiddeld trok deze serie ruim twee miljoen kijkers. Dit is minder dan de helft. De waardering lag rond de zeven met uitschieters naar boven. Betekent dit nu ook, dat er herkenning op trad? Dat men Bergman wenste te volgen in zijn huwelijksoverwegingen, dat men de door hem aangesneden problematiek als typerend ervoer voor eigen ondervinding? De oordelen daarover liepen uiteen. Niet alleen die tussen tv-kijkers en filmbezoekers, maar ook bij de tv-kijkers die de film niet hadden gezien. Sociaal-psycholoog Hans Wentholt van de NOS heeft, zoals we vorige week al meldden, dergelijke vragen tot uitgangspunt gemaakt voor een onderzoek waarvan het resultaat een redelijke benadering mag heten van de werke lijke ontvangst van deze tv-serie. Cijfermatige gegevens en welomschreven oordelen van kij^ kers voeren hem tot een aantal conclusies, die toch wel opmerkelijk mogen heten. Zo wordt bijv. het beeld verstoord, dat gezin nen eensgezind rond het tv-toestel zouden zitten. Het tegendeel blijkt waar. Een tv-serie als „Scènes uit een huwelijk" bleek in staat scherpe scheidslijnen te trekken tussen de gezinsleden en tegenstellingen op te roepen. Zo keken vrouwen intensiever dan mannen, die er niet zo'n boodschap aan hadden en voorzover ze keken ook met een lagere waar dering uit de bus kwamen. Zoons daarentegen oordeelden gunstiger dan dochters. Religieuze overtuiging speelde mede een rol in de beoor deling. Onkerkelijken keken minder dan gelo vigen, maar waardeerden hoger en katholie ken konden meer begrip opbrengen voor hen niet strokende huwelijksvrijheden dan protes tanten. Verder bleek, dat hoe hoger de oplei ding van de kijkers, des te minder men geneigd was eigen normen toe te passen op de beide hoofdrolspelers, Johan en Marian. Vier op de tien kijkers zeiden zich in de gevoelens van de beide echtelieden te kunnen verplaatsen. Twee van de tien konden dat in het geheel niet. Een kwart van de kijkers kon dat soms wel en soms niet. Een dergelijke vereenzelviging of juist niet met de hoofdfiguren heeft niet alleen met de inhoud te maken, maar zeker ook met de vorm. Bergman, die in tal van films van zijn hand prachtige beelden kan scheppen, waarin hij natuur en objecten mede sfeer en symb oliek laat bepalen, zag hier in deze produktie van af. De beide spelers komen vrijwel hun huis niet uit, gaan zelden verder dan de slaapkamer, die normaal genomen tot meer dient dan tot eindeloos doordrammende ge sprekken, waarmee deze film vol zit. Bergman heeft dit zo gedaan om het volle effect te laten vallen op het woord, omdat juist in het woord de structuur van dit huwelijk volledig zicht baar wordt. Maar dit vergt van de kijker wel veel concentratie. En dan nog dit: Bergman heeft kinderen uit verschillende huwelijken, maar is niet in staat tot contact met kinderen, ook niet zijn eigen kinderen. In alles wat hij doet in film etc. schittert het kind door afwe zigheid, ook in deze tv-serie. Dit heeft nadelig gewerkt op de herkenning van de problema tiek, omdat in mislukkende huwelijken vooral de kinderen de grootste rol spelen. Wentholt werkt dit gemis en de invloed daarvan op de waarde-beoordeling niet verder uit. Hij laat het bij een constatering, zo goed als hij ook verder niet ingaat op de „aard" van het hier aan de orde zijnde huwelijk. Marian vertelt op zeker moment, dat hun huwelijk gebaseerd is op een liefde, die niet uit verliefdheid is ontstaan, maar gegroeid uit wederzijdse waar dering, toen zij al langer met elkaar optrok ken. Deze keuze maakt het Bergman mogelijk het wedervaren tussen deze mensen klinisch te behandelen, emoties pas toe te laten als het echt niet anders kan. Bij het merendeel van de kijkers stelt Went holt een positieve waardering vast voor dit Bergman-produkt, ook al wijst men in ver schillende opzichten de gedragslijn van beide echtelieden af. Maar ook vond men het wel een vreemde, onpersoonlijke film, die een saaie indruk naliet. Zij die zich door deze tv-serie aangesproken hebben gevoeld, zeggen dit te danken te heb ben aan de herkenbaarheid van de gevoelens, aan de vergelijkbaarheid van eigen ervarin gen dan wel van wat men meent dat inherent is aan het huwelijk. Bij wie die herkenbaar heid niet optrad, had men als klacht moeilijk heden met de te vrije huwelijksopvattingen. Met name had men moeite met het sexueel contact tussen van elkaar gescheiden mensen. Ook voor wie het huwelijk als onverbrekelijk geldt, wordt dit als buitenechtelijk ervaren, nog los van het onvermogen aan te voelen dat in deze vorm van buitenechtelijkheid een zekere spanning gelegen kan zijn. Een van de vragen, die Wentholt stelde aan ondervraagden was wie men als een koude dan wel warme persoonlijkheid ervoer, Johan of Marian. Deze laatste wordt vaker „warm" aangevoeld dan Johan. Toch is het nog niet de helft van de kijkers die Marian als „warm" beschrijft Vrouwen \onden Marian wat vaker „warm" dan mannen. Zeven van de tien kijkers zijn het niet eens met de huwelijksop vattingen van Johan en Marian, wat waar schijnlijk ook weer te maken heeft met de al eerder genoemde „aard" van het door Bergman gekozen huwelijk. Deze „veroorde ling" staat echter weer los van de bereidheid van dezelfde kijkers om die opvattingen te respecteren. Nochtans komen er oordelen uit die onder woorden worden gebracht als „ba naal", „oppervlakkig" of zelfs „losbandig". Een kleine groep kijkers vond Johan en Ma rian wel heel eerlijk: „Ze bespraken alles". Bevreemdend vindt Wentholt het, dat kijkers van 50 jaar en ouder de levenshouding van Johan en Marian gemakkelijker accepteerden dan jongeren. Wentholt vindt hiervoor een verklaring in het gehele reactiepatroon op deze serie. „Scènes uit een huwelijk" kwam zo indringend over, dat men „vanuit de verde diging" reageerde. Personen, die zich in een vergelijkbare situatie bevinden als Johan en Marian, kwamen daarmee anders tegenover deze beide echtelieden te staan dan kijkers die deze problemen nog voor de boeg hebben en daardoor meer behoefte hebben aan tradi tionele of optimistische huwelijksopvattingen. Het gaat hierbij om de eigen gevoelens van de kijkers, wanneer men deze bedreigd voelt. In een dergelijk beeld past, dat men vaak toch sympathie voor de hoofdpersonen kan op brengen en zelfs de hele serie als goed er vaart, maar dat men zelf toch niet graag zo zou willen zijn. Is er over deze tv-serie veel nagepraat? Bij een kwart van het aantal kijkers is dit inder daad gebeurd en dan vooral bij kijkers, die ongeveer de leeftijd van Johan en Marian hadden, d.w.z. tussen 30 en 50 jaar'. Kijkers in dezelfde levensfase als Johan en Marian hebben film en tv-serie als „dicht op de eigen huid" ervaren. Maar diezelfde groep waar deert deze tv-serie om haar inhoud het laagst. Zoals Johan en Marian zouden zij toch niet willen leven, te losbandig, althans niet wat zij van het huwelijk verlangen en ervan wensen te maken. Johan en Marian hadden een huwelijk, dat niet uit liefde, maar uit wederzijdse waardering was gesloten. In de film „Requiem voor een zwaarge wicht", die de TROS vanavond uitzendt, speelt Anthony Quinn de rol van bokser Mountain Rivera, die de bokssport vaar wel heeft gezegd. Hij is op zoek naar een andere baan, waarbij hij hulp krijgt van de maatschappelijk werkster Grace Mil ler. Het is niet gemakkelijk er een te vinden maar ten slotte slaagt Grace toch en bezorgt hem een baan in een zomer kamp als sportinstructeur. Door dit zoe ken voor hem voelt ze zich steeds meer tot hem aangetrokken. Als Maish Ren- nick, de manager van Mountain, een beroep op hem doet om nog één keer te boksen, zegt hij in eerste instantie nee, maar als hij er achter komt dat zijn manager in financiële moeilijkheden zit is hij bereid alsnog te boksen. Ned. 1,19.57 uur. Ontdekkingsreizen In de buurt van Zuid-Italië, Griekenland en Italië filmde cineast Bruno Vailati voor de eerste maal de archeologische rijkdommen, die daar op de bodem ver borgen liggen. Zo zijn er beelden van een 2700 jaar oud scheepswrak, waarin een aantal kunstschatten verborgen zitten. Ned. 1,19.04 uur. Winteravond In de Hervormde Kerk van Vreeland maakte regisseur René Stokvis een pro gramma dat past in de donkere dagen voor Kerstmis. Aan het programma wer ken o.m. mee Nana Mouskouri, die hier voor speciaal naar Nederland kwam. Ze zingt „Es ist ein Ros entsprungen". Het duo Saskia en Serge brengt „Mary's little boychild". Nico Haak heeft een liedje WfSkGTS over een artiest die hoopt met Kerstmis thuis te zijn en Liesbeth List zingt een nummer van haar nieuwe elpee. Iedere meewerkende artiest kondigt zijn optre den zelf aan met een korte tekst. Ned. I, 21.50 uur. Kris Pusaka In de vorige aflevering van de Kris Pusa ka zagen we dat Santos, die ondanks alle voorzorgsmaatregelen toch naar Indone sië was vertrokken met de Kris, gedood werd. De kris die een omstreden wapen blijkt te zijn speelt ook in de aflevering van vanavond weer een belangrijke rol. Ben heeft namelijk tot tweemaal toe een zeer merkwaardige droom. Ned. II, 19.25 uur. De Wrekers wecken samen met de Cana dese agent Bailey, die een tip heeft gekre gen dat een jonge Russische agent per parachute op het Ontario-meer zal lan den. Dit gebeurt inderdaad, maar de Rus, Czibor, blijkt zwaar gewond en heeft maar nauwelijks tijd om een pakje te begraven. Voor hij sterft, zegt hij: „De geheime basis". Purdey, Steed en Gambit gaan op onderzoek uit. Ned. II, 20.25 uur. Muppet-show NEDERLAND 1 Teleac 18.30 Leren, hoe doe je dat? NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal TROS 19.04 Ontdekkingsreizen onder water, afl. 3 19.57 Requiem for a heavy weight, Amerikaanse speelfilm (1962) NOS 21.35 Journaal TROS 21.50 Kerstliederen 22.30 De magische berg, Java- documentaire 23.20 Symbiose NOS 23.24 Journaal NEDERLAND 2 den 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickie, de Viking, TV-serie (afl. 57) 19.25 De Kris Pusaka, TV-serie, afl. 7 NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Terugkeer van de Wrekers, TV-serie 21.15 Muppet Show 21.45 Sanford en Zoon, TV-serie 22.10 Brandpunt KRO/RKK 22.50 't Zand 33, omroeppasto raat KRO 23.15 Verwachting, Kerstgedach te Socutera 23.20 Vissers van het Victoria- meer NOS 23.30 Journaal DUITSLAND 1 WDR: 18 Nieuws uit Noordrijnland- Westfalen. 18.05 Koren uit dit gebied. 18.10 Ortswechsel. 19.15 Hier und Heu- te 19.45 Spiel um 4 tel vor 8: Was sich liebt das neckt sich. 20.00 Journaal 20.15 Panorama 21.00 Advents- en kerstliederen 21.45 Auf der Suche nach der W« Een (documentair) antwoord de vraag of in de Bondsrepi bliek te veel mensen te 22.30 Journaal DUITSLAND 2 18.20 Fahrt ins 8laue, muzikale tri 19 Journaal. 19.30 Aus Forschung ui Technik, wetenschappelijk magazine. 20.15 Kontakte, partnerschap 21.00 Journaal 21.15 Kindheid, Berufung und ersl Erlebnisse des Venozianei Giacomo Casanova Italiaanse speelfilm ulf 1 van Luigi Comendni over befaamde Voneöaanse I 23.20 Journaal DUITSLAND 3 WDR 18 Sesamstrasse 18 30 Physiki cursus, afl 26. 19 Sandmannchei 19 05 Ihre Heimat, t 19.15 Die Hauptschule, documentaire 19 45 Tele-Gramme. 20.00 Journaal 20.15 Spatere Heimat nicht auagesch Kennismaking srubriek Reinhard Münchenhagen. 21.00 De Cubaanse revolutie, doen mentaire 21.45 Stifte Co, voor scholieren 22.15 Der Barbier von Seville, q van Rossini 23.05 Journaal BELGIE NEDERLANDS 1 18 00 eereboot 18 05 Klein, kletn kla terlje. 18.20 De kinderen van aparti ment 47a, TV-serie 18 45 Open schoo 19.15 Sporttribune. 19.45 Journaal. 20.15 Micro-Macro, quiz 20.15 Grote lui. kleine lieden, TV-a 21.40 Ana Maria Vera, piano (Mozar 22.05 Journaal, Wetstraat 22.20 Open school BELGIË FRANS 1 18.15 Seniorama. voor bejaarden 18.45 De socialistische gedachte. 19.1 Sport 19 30 Journaal 19 50 Un com que nè. TV-spel 21 20 Ce que park veut dire, wijsgerig gesprek 22.* BELGIË FRANS 2 18 45 Sans faute, taalles. 19 50 Thanas se et Casimir, TV-serie, afl. 11. 20. Cabaret uit Doornik. NEDERLAND 1 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND 1 10 Journaal. 10.05 Die Drehscheibe 10.25 Das Fernsehgericht tagt, TV- rechtbank 11.55 Schulfest der schwer- hórigen Kinder 12.05 Panorama 12.50 Presseschau 13 Journaal. 16.15 Jour naal 16 20 Phonzeit (Donna Summer en Neil Sedaka). 17.05 Kinder-Ver- DUITSLAND 2 16.30 Mosaik. 17 Journaal. 17.10 Bilder unser Erde (Antarktis). 17.40 Die Dreh- scheibe. DUITSLAND 3 HILVERSUM I P P 18 19 Politieke Partij Radikalen EO: 18 30 Nws 18 41 (S) Daar waar de molens staan 19.00 (S) Ronduit. |onge- renprogr 19 40 (S) De Bt|bel open 20.00 (S) Ga er eens voor zitlen. 20.55 (S) Tenslotte NOS: 21 05 (S) Hqbby- scoop 21 30 (S) Voor blinden en slecht zienden 21.40 Nordring Radio Prize 1977 Engeland BOND ZONDER NAAM 22 25 Praatje. NOS: 22.30 Nws. Boeren bont VOO 22 55 (S) Informatieshow met actual. 23.55 Nws HILVERSUM II NCRV: 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19.30 Onderwijzen kunst of kunde? 19.50 (S) Psalm van de week. 20.00 Nft 20.05 (S) Werken'van Bartok 2105\V Nederlandse muziek en toneel 2242 Een spellragment van Herman Heijer- mans NOS 23 00 (S) Met het oog op morgen 2305 Aktüal.overz Radio-tv 23 10 De krant van morgen. 23 20 Den Haag Vandaag en om 23.52 Even op adem komen, yoga 23 55Nws HILVERSUM III NOS 18 03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal AVRO: 19.02 (S) Het Steenen Tijdperk 20 02 Radiojourn. 20.05 (S) Superclean Dreammachine 21.02 (S) De Negen-uur-jazz-show 22.02 Radiojourn 22 05 (S) Pirn Jacob's Platenscala. 23.02 Candlelightshow. TROS: 1.02-7.00 (S) De Nachtwacht. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30 Nws. 8.36 Gym.v d.huisvrouw 8.45 De Groen teman. 8.50 Morgenwijding 9.00 (S) Dansmuz. uit de Weense Biedermeier.- tijd. 9.15 Klavecimbelmuz. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10.10 Arbeidsvitami nen. (10.30 Nws. 10.33 Radiojourn.) 11.30 (S) Rondom twaalf. 12 26 Meded. voor land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn 12.55 Europa van morgen. 13.10 (S) Pianomuz. 13.25 Beursplein 5 13.30 'n Middagje AVRO. rnuz., inform, en service. )15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) 17.00 Voor ons ge maakt (Door ons gekraakt OVER- HEIDSVOORL. 17.20 Nederlands-Antil- liaanse letterkunde. AVRO: 17.30 Nws 17.32 Radiojourn. 17.50 Toppers van HILVERSUM II KRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie 7.54 Overweging 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8 30 Aubade klass. muz. 9.00 De Letter M (1). 9.30 Scheepspraat. 9.35 Waterst. 9.40 De Letter M (2). 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten, school radio. 11.30 Ouder worden we alle maal: bejaardenprogr. 11.59 Bericht In de Muppet-show treedt als speciale gast het vroegere fotomodel Twiggy op. Ze zingt een aantal liedjes maar is ook te zien in de rol van melkmeisje. Ned. II, 21.15 uur. Mountain Rivera (Anthony Quinn) laat zich verleiden om nog eenmaal te boksen. Twiggy treedt als speciale gast op in de Muppet-show. Dit is inmiddels wel komen vast te staan, dat de zondagavond de meest belangwekkende in dit te levisieseizoen is. En dat is niet alleen omdat de VPRO dat „vast" in de ether is, ofschoon die omroep ook gisteren weer enige programma's had, die ik best had willen zien, al was het maar het tweede deel geweest van een documentaireserie over de Bondsrepubliek, maar het kon er eenvoudig niet van ko men, omdat KRO aan de andere kant een uitvoerig tijdsbeeld bood van vijftien jaar Neder lands cabaret. En dat laat een mens zich natuurlijk toch niet ontgaan. Samensteller en pre sentator van het programma was Han Peekei. Die deze zon dag trouv/ens een ongekende ac tiviteit aan de dag legde, want hij was ook verantwoordelijk voor „Heel de mens" en zelfs (met Joost Reuten) voor „Zin genderwijs R K K". Je was bij na geneigd te spreken van een televisie-avond die „menselijke onmogelijkheden" mogelijk maakte. Maar goed. Dat tijds beeld dat overigens aansloot op All You AlleYou Need...", „Wie in Nederland wil zingen". Welnu, het aantal van degenen die zich in ons lieve vaderland zingen derwijs een weg door dit leven trachten te banen liegt er niet om. Dat vermoedden wij al, maar wij zagen nu vele van hen eens op een rijtje. Peekei had 1960 als uitgangs punt gekozen, omdat hij dat jaar „als een scharnier in de tijd" zag. En daar zit misschien wel wat in. In ieder geval caba retesk gezien. Hij trachtte het trouwens ook met wat begelei dende „tijdsbeelden" te adstrue ren, maar veel om het lijf had dat niet. Ook had hij voor het beschouwde werk een inter viewtje ingelast met de socio loog Willem van den Berg, die binnenkort op het Nederlandse cabaret gaat promoveren en dat was dan bijna een nummer op zich. Willem Duys had geen verras send originele visie op de be handelde vijftien cabaret-jaren. Afgezien daarvan was het na tuurlijk een heel onderhoudend stuk televisie. Dat bleef het, ook al had men zich soms een ande re, meer significante repertoire keuze kunnen voorstellen. Het slotwoord werd zeer terecht ge laten aan Koot en Bie, die ken nelijk een speciaal nummer voor de gelegenheid hadden ge maakt. Met dat al zou het overzicht typisch een diverterend pro gramma voor de zaterdagavond. Solidaridad 12 00 In de Boerderij: licht progr. 12.49 Overheidsvoorl.: uitz. vooi de landbouw 13.00 Nws. 13.11 Echo 13 45 Voor de verandering progr. rond gezinskatechese 14.00 Lange vingers, schoolradio 15 00 In de wachtkamer. 16 00 Nws. 16 03 Spreekuur. NOS. 17.00 Het zal mijn tijd wel duren progr. over milieuproblematiek 17.20 (S) Eurolight 17 40 Tambu: inform, en verzoekplaten voor Antillianen in Ne derland. 17.55 Meded. HILVERSUM III VARA van 7.00-8 00 Aktual. via Dingen van de Dag 7.02 (S) Gesodemeurders, een mieters progr. 9.03 (S) Pep-op- drie 11.03 (S) Drie draait op verzoek van mensen uit de sportwereld. 12.03 (S) VARA's zoekplaatje 14.03 (S) Spits- beeld 16.03 (S) LP Top 20 en Tip LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. HILVERSUM IV TROS 700 Nws. 702 (S) Capriccio 9.00 Nws. 9.02 (S) Als reizigers onder weg 9.30 (S) Van heinde en verre 10.00 (S) Opus tien tot twaalf 12.00 (S) Intermezzo: operttemuz 13.00 De meest verkochte klassieke tien. 13.20 (S) Koren-Korpsen: mandoline-orkest. 14 00 Nws 14 02 Om de kunst 14.30 (S) Guitariteiten. 14.45 (S) Belcanto- rium: L'Ormindo, opera. wanneer het kijkend volkje, dunkt mij, meer in de stemming is zich feestelijk rond het kastje te scharen, zijn geweest. Maar wat moet een mens in hemelsnaam aan met die op gewonden Japans-Chinese toe standen van „Lin Chung" „AVRO's Televizier-magazine" had een item over een project in Utrecht, waarin politie en andere) hulpverlenende instan ties mensen gaan bijstaan, die het speciaal tijdens het week einde moeilijk hebben. Een heel sympathiek project natuurlijk, en ook met het oog op het voor afgaande zeker niet zonder bete kenis. Jam Scholtens had een goede reportage uit Portugal, waar ook politieke moeilijkhe den zijn uitgebarsten en in het kader waarvan hij interviews had met werkelijk iedereen, die daar ook maar enigszins voor in aanmerking kwam. E. Peere boom veegde voor onze ogen vrolijk de vloer aan met een brochure van de industriebond NW. Zijn al of niet gelijk waag ik niet te beoordelen, maar hij kwam in ieder geval tot een schilderachtige conclusie: „Onze economie is zinkend, maar wordt nog net drijvende gehou den op de gasbel". Een beeld spraak die noopt tot enig pein zen. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2