hhimi Kalender van Koudekerk en Hazerswoude Gevarieerd werk Hollebeek in het Academiegebouw Leiderdorpse kunst in galerie Warmond Yves Boisset's „Sheriff" koele politieke thriller Roger Moore, nu eens niet als James Bond EN VERDER. Duitse Oedipus „Literop" nieuw literair blad Frans orkest in Stadsgehoorzaal LEIDEN - „Ik wil me niet vastleggen op één punt bij het maken van schilderijen. Ik ben nog steeds in ontwikke ling", zegt de 28-jarige Leldse kunstenaar H. M. Hollebeek over zijn momenteel door het Leidse Academiegebouw ten toongestelde werk. En inder daad vallen de schilderijen en andere werken van Hollebeek op door hun grote verschei denheid aan onderwerpen, die soms heel eenvoudig zijn - een blik uit het raam van een flatgebouw, een auto in een straat - maar vaak ook fantas tische onderwerpen, die het twtif wv EK IN DE LEI DSE BIOSCOPEN WK mi Patrick Dewaere als de doordrammende rechter aan het slot van „Le Sheriff". TRIANON: Le sheritt (12) met Patrick Dewaere en Aurore Cle ment. Regie: Yves Boisset De jonge, links gerichte rech ter Fayad, bijgenaamd Sheriff vanwege zijn eenpersoons- kruistocht tegen het onrecht, is de hoofdfiguur in Yves Boisset's jongste politieke th riller, die voor de Nederlandse toeschouwer misschien wat koel en weinig sensationeel overkomt, omdat men de ach tergronden niet kent. Boisset baseerde zijn film op gebeurtenissen, die in Lyon plaatsvonden en heeft de ui terste omzichtigheid moeten betrachten wilde hij „Le juge Fayad dit le sheriff' nooit ge realiseerd en vertoond krijgen. Met deze achtergrond-infor matie - opgedaan tijdens een zeer openhartige persconfe rentie tijdens de Arnhemse Filmweek - komt de film plot seling in een geheel ander dag licht te staan. Wat een vakkun dig gemaakte onderwereld-th riller leek met een wat moeiza me aanloop, omdat de rechter in het eerste uur alleen maar aan het touwtrekken is met louche mijneigenaren, een ver dachte bewakingsdienst en corrupte hoge functionarissen, wordt dan plotseling een intri gerend duel van 'n gewetens vol mens, die bereid is alle hem dreigende risico's te ne men om ook de grote Bonzen achter de schermen aan de kaak te stellen'. Wie op actie uit is, komt pas in het tweede gedeelte aan zijn trekken met een spectaculaire ontsnapping uit de gevangenis en een perfect uigevoerde roofoverval. Enige kennis van het politieke verleden van Frankrijk lijkt ons echter wel vereist, want wie afkortingen als OAS en SAC niets zeggen zal in deze warwinkel van intriges snel verdwaald raken. Boisset heeft een voor Fran krijk - en zeker voor Lyon - zeer moedige film gemaakt met genoeg op historische fei ten gebaseerde actiemomenten om dit werk ook in het buiten land verkoopbaar te maken. Maar wie de achtergronden kent geniet zoveel meer, zeker door de briljante wijze waarop .Boisset - zodra er gevaar dreigde voor een proces - een zekere terughoudendheid in acht neemt, zonder bepaald concessies te doen aan de hem ter beschikking gekomen fei ten. MILO Roger Moore moet ook eten als er geen James Bond-films op stapel staan, vandaar zijn optreden in de Italiaanse produktie „The man from the Organization". Luxor The man from the or ganization (16) Met Roger Moore en Stacy Keach. Regie: Maurizio Als er geen James Bond-film op stapel staat moet er bij Roger Moore thuis toch brood op de plank komen en dan wil hij best wel even in een Ita liaanse produktie staan als ad vocaat van de Maffia in San Francisco, die om de naam van „de familie" te zuiveren op zoek gaat naar de onver laat, die een uit Sicilië geïm porteerd kruis heeft misbruikt om er verdovende middelen in te smokkelen. Regisseur Maurizio Lucidi had nog vijf anderen nodig om een scenario te schrijven; waarin de intrige vrij onduidelijk blijft en de dialogen beter lot verdienen dan in de na-syn- chronisatie te klinken alsof het geluid van een andere planeet komt. Naast Moore kreeg Lu cidi bovendien de beschikking over Stacy Keach, die als ac teur Roger met 'n enkel ge baar van het doek kan spelen. Hij vervult de rol van Charley, een autocoureur die door de Maffia-advocaat wordt aange trokken om het vuile werk te doen. En dat is in „The man from the Organization" niet mis. Met namen als Moore en Keach op de titellijst meenden de producenten dat er best wat meer geld tegen deze ac tiefilm aangegooid kon wor den en het aantal autowrak ken overtreft dan ook bijna het aantal menselijke slachtof fers. Voor het verbluffende stuntwerk tekende Gleen Wil der, die daarvoor menigmaal het hele verkeer in San Fran cisco en omgeving heeft moe ten ontregelen. De camera ploeg deed daarbij erg z'n best de aangerichte ravage zo be weeglijk mogelijk in beeld te brengen en dit team verdiende beter lot dan hun werk ver toond te krijgen in een wat wazige kopie, die zo nü storen de kleurverschillen vertoont. Wie van actie houdt komt in „The man from the Organiza tion" echter niets te kort, maar dan moet hij het verwarde verhaaltje maar voor lief ne men en zonder dieper na te denken de op effect berekende beelden over zich heen laten gaan. Want er wordt zeer na drukkelijk geacteerd, gemoord en vernield. MILO De ruine van slot Poelgeest in Koudekerk aan den Rijn. HAZERSWOUDE De Hazerswoudse te kenaar Leo Zeldenrast heeft, evenals voor het afgelopen jaar, ook weer voor het komende jaar een kalender voorzien van typisch Hazerswoudse „plekjes". Boven dien tekende Zeldenrust dit jaar voor de vervaardiging van een Koudekerkse ka lender. De kalenders, die in beide gemeenten, bij de diverse boekhandels met ingang van heden voor een bedrag van vier gulden te koop zullen zijn, zijn in een beperkte opla ge gedrukt. Om precies te zijn zijn van beide kalenders slechts duizend exempla ren van de persen gerold. Bovendien heeft uitgeverij „De Witte Merel" uit Hazerswou- de-Dorp om de verkoop te stimuleren, een loterij aan de kalenderverkoop verbonden. Uit iedere opeenvolgende serie van vijftig heeft men een nummer getrokken. Op die nummers, die op het laatste kalendervel staan vermeld, zal een bedrag van 25 gulden worden uitbetaald. De prijswinnen de nummers zullen in januari in deze krant bekend worden gemaaikt. Een tekening van het koorhek van de Hervormde Kerk in Hazerswoude. WARMOND In galerie de Pomp is tot 15 december het werk te zien van de heer Chr. Keijser uit Leiderdorp. De heer Keij- ser heeft een groot aantal olieverfschilde rijen gemaakt die een beetje doen denken aan het werk van Pieter BreugheL Dhr. Keijser schildert bewust om de men sen wat rust en vrede te brengen. „Er is al genoeg narigheid in de wereld", zegt hij. Daarom zijn de schilderijen stuk voor stuk vrolijke doeken. Zijn hele leven heeft de heer Keijser met tussenpozen geschilderd en getekend, pas in 1952 is hij met boetse ren begonnen. Op 60-jarige leeftijd vond hij pas de rust en voldoende tijd om zich intensief met het schilderen bezig te hou den. In zijn jeugd had hij wel het plan om kunstschilder te worden maar zijn vader zag daar geen brood in en dus werd hij biscuit-fabrikant CAMERA Whats up Doc? (16) Film met Barbra Streisand en Ryan O'Neal, verwikkeld in amusante belevenissen. LIDO I - Soldaat van Oranje (16) Een voor Nederlandse be grippen kostbare film over het verzet gedurende de Tweede We reldoorlog. Gedeeltelijk op loka- tie opgenomen in Leiden en Noordwijk. De film kent een in ternationaal niveau, (twaalfde week). LIDO II Airport '77 (12) Spectaculaire verfilming van een vliegramp in de Bermuda-drie hoek. Een vervolg op eerdere rampenfilms (vijfde week). LIDO III Vrouwen, praat me er niet van (16) Twee mannen van middelbare leeftijd op de vlucht voor hun echtgenoten. In het begin aardig, maar wat later in de rolprent vooral vervelend, (derde week). STUDIO L'UNE CHANTE. L'AUTRE PAS (16). Het verhaal van twee vriendinnen die ieder hun eigen weg gaan maar toch contact houden door correspon dentie. De film glijdt af naar een wat magere musical, (tweede week). REX - Vrouwelijk fruit (16). Een reis door de eeuwen van een jong stel, waarbij acrobatische toeren worden verricht. Uiteraard is een en ander van weinig ni veau. meest aan de bak komen bij de zogenaamde „pheto-ma- des", foto's van bestaande on derwerpen of foto's van teke ningen, die op een aparte ma nier zijn ingekleurd. Wat betreft de „gewone" schil derijen van Hollebeek, deze zijn strak geschilderd met lak- verf en zijn vaak opvallend groot. Ook hier onderscheidt Hollebeek zich door een zeer originele wijze van afbeelden. Zo heeft hij in een hoeveelheid vlakken verdeeld schilderij fragmentarisch de Haagse gij zeling weergegeven, een ac tueel gegeven dus. De vlakken zijn door een bruine streep gescheiden, en aan weerszij den van deze streep heeft Hol lebeek de strijdende partijen weergegeven, linki bijvoor beeld de Japanse vlag, geweer lopen, een geldbedrag (los geld), zaken, die de terroristen van het Japanse Rode Leger symboliseren en rechts de Franse Vlag, de Nederlandse vlag, militairen, een stukje Air France-vliegtuig, kortom, een symbolische weergave van de tegenpartij. Het enige dat er nog aan ontbreekt in de stoere knevel van de heldhaftige pi loot Pim Sierks. Dezelfde wijze van schilderen keert terug in een schilderij dat je als een stripverhaal moet „lezen" en dat middels een verschuivend perspectief het einde van een film in een bioscoop aangeeft. De camera staat een stuk haven te filmen en de walkant drijft langzaam weg, totdat op het laatste plaatje het zwart rond het filmdoek te zien is en de let ters FIN verschijnen. Naast de „normale" schilderijen, bij voorbeeld de twee die achter eenvolgens een blik uit het raam van de tekenschool „This Eye" aan het Noord- einde (waar Hollebeek les geeft) en een blik uit het raam van zijn flat in de Merenwijk geven bevinden zich onder de schilderijen ook fantastische afbeeldingen; het schilderij dat gewijd is aan de electroni- sche muziek van Claus Schul- ze bijvoorbeeld, dat een vrouw weergeeft tussen allerlei soor ten trillende of gewone vlak ken die het verloop van de muziek weergeven. Photo-mades De Photo-mades vallen zoals gezegd het meest op door hun fantasievolle afbeeldingen. Dat treedt weliswaar nog niet zo sterk op de voorgrond bij de photo-mades die zijn inge kleurd met alleen ecoline; dat zijn foto's van bijvoorbeeld een stukje natuur, van een pop of van de zwerver Jan Pon- sioen, die echter wel op een hele aparte manier en soms in meerdere uitvoeringen zijn in gekleurd; er ligt iets onaards in deze wijze van kleuren. He lemaal met beide benen van de grond geraakt de bezoeker met de schilderijtjes die naast ecoline ook met waterverf zijn ingekleurd. Het gaat dan om foto's van tekeningen die zijn ingekleurd. Om, zoals hij zelf zegt, een indruk van dimensies in de ruimte te geven is bij voorbeeld in „Landschap T' en „Landschap II" een zee afge beeld met op de achtergrond de ruimte, waarbij in één van de twee schilderijtjes gaten in de zeé zijn aangebracht waar door de ruimte zichtbaar is. „Ik ben van plan op deze weg door te gaan, maar daarnaast blijf ik ook nog gewone schil derijen maken want ik wil niet in één manier van schilderen blijven steken", aldus Holle beek. Het gevarieerde werk van H. M. Hollebeek is nog tot en met 16 december in het Leidse Academiegebouw aan het Rapenburg 73 (ingang rechts van de Hortus) te zien. Een blik uit het raam van de flat in de Merenwijk: een vertrekkende auto. LEIDEN Een aantal Duitse acteurs en actrices voert morgen de Griekse tragedie van Sophokles „Oedipus" op in de Leidse Schouwburg. De voorstelling, die in het Duits wordt gespeeld, begint om kwart over acht „König Oedipus" wordt opgevoerd door Karl-Heinz Martell, Evelyn Balser, Reinhold L. Olszeski, Gerhard Geisler en Rudolf H. Herget. De inhoud van het klassieke drama is algemeen bekend. Oedipus wordt te vondeling gelegd. Hij is gedoemd zijn vader te vermoorden en zijn moeder te huwen. Wanneer hij er achter komt dat hij dit inderdaad zonder het te weten heeft gedaan, steekt hij zichzelf de ogen uit en trekt als blinde zwerver door de wereld. LEIDEN De „literaire workshop" van het LAK is deze maand uitgekomen met het nieuwe blad „Literop". Literop is in de plaats gekomen van Graffiti, een kunstmagazine. Het onlangs ten doop gehouden tijdschrift gaat proza- én poëziekri tieken niet uit de weg. Het blad heeft een aantrekkelijk vervolgverhaal in zijn kopij opgenomen, dat om de drie maanden te lezen is. Het proefnummer van de decembermaand is gewijd aan vijf bekende Nederlandse dichters, waaronder Neeltje Maria Min, Habakuk II de Balker en Anton Korteweg. Voorts is er een bloemlezing geplaatst van een aantal Leidse anonimi, die even eens van het schrijven een deugd maken. Literop stelt als voorwaarde van haar bestaan, dat de lezers zelf voor kopij gaan zorgen. Losse nummers kosten 2,50 en een kwartaalabonne ment bedraagt 8,50. Kopij dient te worden verstuurd aan Literaire Workshop-Literop, Leids Academisch Kunstcentrum, Levendaal 150III te Leiden. LEIDEN Het orkest van Versailles geeft vanavond een concert in de grote zaal van de Stadsgehoorzaal. Als solisten treden de hoornist Ifor James en de cellist Philippe Muller op. Het orkest staat onder leiding van de vaste dirigent van het ensemble, Bernard Wahl. Op het programma staan de sonate „La Magnifique" van Clérambault, een suite uit „La Guirlande" van Rameau, het concert voor hoorn en orkest van Haydn en het divertimento K.V. 138 van Mozart. Het concert begint om kwart over acht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7