gehoordgezien
Estetisch.
S.O.S. bizarre bede om hulp
Filmportret van
dr. W. A. Visser 't Hooft
TERUGBLIK
hou f
het l
scherm
in het
oog
poggenpohl
keukendesign;
TELEVISIE VANAVOND
TELEVISIE VRIJDAG
RADIO VANAVOND
RADIO VRIJDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 8 DECEMBER 1977 PAGINA 2
ANDRE
Hoe kijkt André van Duin
tegen zijn Dik voor Mekaar
show op de tv aan? Na het
bekend worden van de eer
ste cijfers omtrent kijkdicht
heid heeft de redactie van
de NCRV-gids dit met André
opgenomen. André stelt zich
op het standpunt, dat deze
tv-show niets met van Duin
te maken heeft Er zijn men
sen genoeg, die zien liever
hem dan de poppen, omdat
die poppen niet over hetzelf
de elastieken gezicht be
schikken als André. André
vindt Dik voor Mekaar zelf
niet de leukste pop. Nak en
vooral Ome Joop slaan veel
beter bij het publiek aan.
Voor de eerste uitzendingen
waren er twee miljoen kij
kers, die ietsje meer dan een
zes gaven om hun waarde
ring tot uitdrukking te bren
gen. Dat vindt André een
beetje magertjes. Tot zijn
vruegde kon hij echter vast
stellen, dat deze cijfers lang
zaam stegen. Gebleken is
ook, dat deze show vooral
wordt gewaardeerd door de
jongeren. De meest fervente
kijkers vindt men in de leef
tijdgroep tussen 12 en 24
ROSY
In Rusland zitten ze nog
steeds te wachten op Rosy en
Andres, het zangduo dat in
binnen- en buitenland blijkt
aan te slaan. In ons land
staan Rosy en ruidres regel
matig op de planken, maar
achter het ijzeren gordijn
krijgen ze ook nooit genoeg
van dit duo. Zij hebben zo
juist een tournee door Roe
menië achter de rug, waar zij
ook een tv-optreden maak
ten. Intussen kwam er een
uitnodiging voor Rusland,
maar allerlei verplichtingen
maken het vooralsnog niet
mogelijk hierop in te gaan.
Er moesten nl. ook wat el
pees voor de binnenlandse
markt worden gemaakt. De
hoezen van deze elpees wer
den overigens door Dries-An
dres van tekeningen voor
zien, want behalve lekker
zingen kan Dries ook aardig
tekenen.
FRANS
Vandaag wordt Frans van
Schaik zeventig jaar. De ou
deren kennen hem nog wel
als zanger en als producer
van radio- en tv-uitzendin-
gen. Hij trad destijds op on
der de naam „De zingende
zwerver" en vooral heeft het
lied „Ketelbinkie hem be
roemd gemaakt: Toen wij uit
Rotterdam vertrokken, ver
trokken wij uit Rotterdam
GRACE
Grace Jones schijnt een
naam te zijn om te onthou
den. Zij blijkt van alle mark
ten thuis te zijn en is nu ook
met een plaatje op de Ned.
markt verschenen, waarop
haar vertolking staat van
Edith Piafs lievelingslied
„La vie en rose". Een Ameri
kaanse journalist was direct
verrukt van haar en prees
haar als danseres, fotomodel,
filmster en dan nu als zange
res. Bovendien kan ze schie
ten vanuit de heup en waar
zij verschijnt raakt het pu
bliek buiten zinnen. Dit alle
maal volgens die Amerikaan
se journalist, die ook erg ge
roerd was door de wijze
waarop zij „I need a man"
zong.
HERMAN
Herman (Harlekijn) van
Veen en zijn groep hebben
successen geboekt tijdens
hun juist beëindigde toe mee
door West-Duitsland met het
programma „Unteruns", een
Duitse versie van hoofdzake
lijk het programma „Herman
van Veen en andermans in
de pijnshow." Met de musici
Erik van der Wurff, Harry
Sacksioni, Gert Smit, Hans
Koppes en Martijn Alsters
gaven Herman van Veen, be
lichter Gerard Jongerius, to
neelmeester Ed de Boer, ge
luidsman Hans van der Lin
de en manager Michel Lafail-
le in ruim anderhalve maand
28 voorstellingen. Opgetre
den werd in o.a. Berlijn,
Keulen, Hannover, Wiesba
den en München, terwijl over
de zuidgrens Zurich werd
aangedaan. In totaal hadden
zij 40.000 man publiek. In
München werd de voorstel
ling onderscheiden met de
„Roos van de Tageszeitung".
Tot de loftuitingen, die alom
ïm de kranten werden afge
drukt, behoorde ook het vol
gende oordeel van de Berli
ner Morgenpost: „De beste
nationale voetbalploeg mo
gen wij hebben, maar de
Hollanders hebben Herman
van Veen."
ABMA
SGP—fractievoorzitter Ab-
ma van de Tweede Kamer
.heeft de ministers van CRM
en Justitie gevraagd een on
derzoek te doen instellen
naar de „godslasterlijke"
V ARA-televisie-uitzending
„Sonja's Goed Nieuws
Show". Volgens het Kamer
lid is daarover grote veront
rusting en verontwaardiging
ontstaan. Ook vraagt het Ka
merlid dat stappen op grond
van de omroepwet tegen de
VARA worden genomen.
WERELDPREMIÈRE BERMANGE:
„Een van de voordelen dat ik Engelsman
ben, is dat ik op straat in Nederland niet
word afgeleid. Als ik door de Kalverstraat
loop hoor ik wel stemmen, maar niet de
letterlijke betekenis ervan. Ik hoor wel
emoties daarachter". Zijn stoffige, de oren
omhullende pet bekloppend - „mijn han
delsmerk" - maakt de ruim 40-jarige Barry
Bermange niet de indruk erg te lijden
onder zijn beperkte schat Nederlandse
woordjes, al is hij in Nederland steeds
vaker te vinden. Deze keer om bij de
VARA opnamen te maken voor het hoor
spel „S.O.S." dat geen feitelijk hoorspel
is, maar iets geheel nieuws dat via de
VARA-radio op oudejaarsavond de we
reldpremière beleeft en pas daarna door
de BBC en Südwestfunk wordt uitgezon
den.
Wat S.O.S., met de ondertitel „Kreten om
hulp" dan wel is, laat zich moeilijk onder
woorden vangen. Het is, aldus Bermange,
een stuk dat zeventig minuten duurt en bij
voorkeur stereo moet worden beluisterd.
Het luisterspel wordt gebracht door elf
acteurs, die door schrijver Bermange wor
den gedirigeerd, een mengvorm brengen
van muziek en taal, in woorden vertaalde
codesignalen die door zeelieden worden
gebruikt
„Het zou het mooiste zijn", adviseerde
Bermange, „als je het eens helemaal zou
horen, dan weet je precies wat ik bedoel.
Ik heb meer hoorspelen geschreven voor
VARA en NCRV; het afgelopen jaar een
trilogie zoals Social Service, Social Welfare
en Oldenberg en ik ben nu weer met een
trilogie bezig, Monodrama, De Vernedering
en een compositie voor stemmen en klan
keffecten. Dat laatste wordt S.O.S., geheel
afwijkend van alle voorgaande spelen. Hoe
leg ik dat nou uit".
Het moeilijke van S.O.S. is om te beginnen,
dat er helemaal niets in gebeurt. Een ver
haal ontbreekt en als dit spel van 70
minuten is afgelopen, heeft de luisteraar
alleen een impressie ontvangen waarin
smeekbeden om hulp, het machteloze
wachten centraal stond. Bermange schreef
het spel aanvankelijk in het Engels, maar
de taal, de kreten om hulp zijn internatio
naal zo bekend, dat vertaling tot in het
Japans geen enkel probleem zou opleve-
De woorden alleen hebben overigens niet
zo heel veel te betekenen. Er wordt om
hulp geroepen, ergens. Bermange: „Op zee,
in de ruimte, in elk geval volstrekt geïso
leerd. Zo'n kreet om hulp wordt door de
acteurs op veel verschillende manieren uit
gesproken, van schreeuw tot gefluister,
dringend en aarzelend. Je zou het muziek
kunnen noemen, omdat ik gebruik maak
van de menselijke stem, de Wanken ervan.
Nee, een leuk spel is het niet Ik wilde de
situatie van de wereld van dit moment tot
uitdrukking brengen, hulp waarom wordt
gevraagd en waarop geen antwoord komt.
Barry Bermange koestert onder zijn pet een eigen gedachteleven.
Pas nadat ik vijfentwintig minuten spel
op de band had staan, begrepen ze zo'n
beetje waar het om ging. Daarvoor had
den ze op mijn aanwijzingen moeten roe
pen en acteren. Trouwens, ik wil dit spel
dat nu door de radio wordt uitgezonden,
ook op televisie hebben en op toneel. Met
wat regie-aanduidingen moet het heel ge
makkelijk te doen zijn. En wat de lengte
betreft... die kan worden aangepast".
Bermange verzekert, dat SOS geen vrolijk
spel wordt, integendeel. De kreten om
hulpi uitgesproken in alle toonaarden, wor
den nauwelijks beantwoord. En wanneer
antwoord komt, wordt de vraag om hulp
anders gesteld. „Morgen? Overmorgen?
Wanneer?".
Met hopeloze, soms angstaanjagende mid
delen heeft Bermange aan willen tonen dat
kreten om hulp te vaak worden veronacht
zaamd of pas weerklank vinden als het al
te laat is om nog hulp te kunnen bieden.
Hij doet dit door van de menselijke stem
uitersten te verlangen, van zacht en zeer
kalm tot luid roepend, in grote paniek.
Door onmetelijke afstanden van stilte, in
antwoord op in stemmen vertaalde nood
seinen die uit de omringende leegte klin
ken.
Effecten
Menselijk
Met speciale apparatuur worden effecten
opgewekt om de gewenste klankbeelden
tot stand te brengen. Maar ook van de
acteurs wordt veel verlangd. Bermange:
„Ik bracht die elf acteurs tot wanhoop.
De hoorspelen van Bermange zijn immer
doortrokken van doorvoelde menselijk
heid en het werk van deze bepette Brit
bevat lang niet altijd een duidelijk ver
haal, met begin, midden en slot.
S.O.S. lijkt een eindpunt te zijn. Eerder
werkte Bermange ook met klankeffecten
en sfeer, die verhaal genoeg bevatten. Deze
keer moet hij 4het geheel hebben van into
natie, volume en stilten, een en ander
stereofonisch vermengd.
In Engeland is Barry Bermange een goede
bekende, schrijver van stukken voor to
neel, tv en radio. Hij heeft sinds enige tijd
met succes zijn werkterrein naar het vaste
land verlegd, moeizaam de taalbarrières
doorbrekend.
Bermange: „Het doet er niet zo veel toe,
of je een andere taal wel of niet verstaat.
De meesten in Nederland en Duitsland
spreken Engels. Maar zo niet, dan maken
we ons toch wel verstaanbaar, hoe dan
ook. Er zijn ook voordelen aan verbonden
een andere taal niet zo goed te kennen.
In gesprek met Nederlanders praat ik lang
zamer dan thuis, zoek ik gemakkelijkere
woorden. Op die manier dring ik door tot
de basis van mijn eigen taal, word ik met
de neus op elk woord afzonderlijk gedrukt.
Bovendien, maar dat heb ik al gezegd, ga
ik steeds meer luisteren naar de emotie
achter elk woord en minder naar de letter
lijke betekenis ervan".
Op die manier ontstond het radiospel
S.O.S., dat oudejaarsavond via Hilversum
1 van 20.15 tot 21.25 uur wordt uitgezon
den. Stereofonisch te beluisteren, wil men
alle klankeffecten op zich in laten werken.
De teksten zijn eenvoudig en gemakkelijk
vertaalbaar. Barry: „Dit spel kan in alle
landen van de wereld worden uitgezonden,
de inhoud is internationaal en technisch is
er geen vuiltje aan de lucht".
F. J. BROMBERG
Dr. W. A. Visser 't Hooft (76)
is oud-secretaris generaal van
de Wereldraad van Kerken. Hij
is eigenlijk de architekt van
deze organisatie, die in 1938
werd opgericht. In 1969 werd
hij ere-president. In het portret
dat de NOS in het kader van
de Markant-serie uitzendt, te
kent hij zich af als een vitale
man. De geschiedenis van de
Wereldraad komt in hoofdlij
nen aan de orde. Aan de hand
van sprekende details en doku-
menten wordt stil gestaan bij
de oorlogsjaren. In die jaren
was hij in Genève waar hij als
centrale schakel, contacten on
derhield tussen de bezette ge
bieden en de regering in Lon
den. In het programma geven
een aantal mensen hun mening
over Visser 't Hooft, die sinds
1925 in Genève woont.
Ned. I. 22.05 uur.
Onedin Lijn
James Onedin heeft het zwaar
in zijn strijd om het hoofd bo
ven water te houden. Hierdoor
heeft hij nauwelijks tijd voor
huisgenote Letty en dochter
Charlotte, Robert heeft er spijt
van geld geleend te hebben van
Macaulay, evenals Elizabeth, die
zo min mogelijk geld gebruikt
voor de Frazer-line. James vaart
naar Piraeus, de haven van
Athene, waar hij 500 pond aan
geboden knjgt. Hij moet hier
voor de Engelsman Margesson,
een planter en zijn familie red
den. Het lijkt niet gevaarlijk
maar het pakt anders uit.
Ned. I, 20.35 uur.
Mikula
Mikula ziet kans om zijn groot
vader uit de handen van de
Duitsers te redden, door ze te
zeggen waar de gezochte Engel
se piloot zich schuil houdt. Hier
door komt grootvader vrij. Als
de Duitsers bij de schuilplaats
aankomen blijkt de piloot ver
dwenen te zijn.
Ned. II, 19.10 uur.
Dik Voormekaar
In de nieuwe aflevering van de
Dik Voormekaar-Show van An
dré van Duin krijgen ze o.m.
bezoek van „De Bellentrekker".
Ook wordt aandacht besteed
Dr. W. A. Visser 't Hooft
centraal in „Markant".
James Onedin keert terug
naar zee om een faillisse
ment te voorkomen.
aan de sterreclame en de twee
lingen.
Ned. II, 19.35 uur.
De Ted Show
In de Ted Show kiezen drie
dames uit tien heren hun ideale
partner, waarmee ze de kwis
spelen. Als gasten in het pro
gramma treden o.m. op Danielle
Licari en het Jordaan Cabaret
Ned. II, 20.25 uur.
Bellamy
De laatste oude aflevering van
de Engelse serie „De Familie
Bellamy" heet „Een gouden
handdruk". Alle bewoners van
165 Eaton Place zijn geschokt,
als ze te horen krijgen dat Sa
rah opnieuw in verwachting is.
Ze vertelt een verward verhaal
over een heer, die haar over
meesterd zou hebben, maar
Thomas Watkins weet maar al
te goed dat hij de vader is. Hij
probeert zijn privé-belangen te
combineren met de zakelijke en
gaat naar Richard Bellamy om
haar hand te vragen. Deze is
diep getroffen en belooft hem
financieel te steunen. Als zijn
vrouw Lady Marjorie uit het
buitenland terugkomt, ontvangt
ze een telegram waarin staat dat
zoon James uit India op weg is
naar Engeland. Zij weet één
duig zeker Sarah moet onmid
dellijk het huis uit.
Ned. II, 21.35 uur.
KRO en RKK blijven samenwerken met IKON
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM Er is geen sprake van dat de KRO en de RKK
de samenwerking met het IKON gaan verbreken. Ook zou de KRO
nooit gedreigd hebben uit het samenwerkingsverband te treden dat
verantwoordelijk is voor de actualiteitenrubriek „Kenmerk" van
het IKON. Dit is doof de KRO meegedeeld. De KR O-woordvoerder
voegde hier nog aan toe dat over de formule van „Kenmerk"
ADVERTENTIE
Poggenpohl Form 2000 CH60 bloesemwit
Wat verstaan wij onder estetisch? Een keuken
mooi door haar vormgeving. Een keuken waar
iemand plezierig werkt en zich prettig voelt.
De Poggenpohl CH60
bloesemwit is zo'n keuken,
een estetisch hoogtepunt
op keukengebied Praktisch
geen andere kleur laat zo
zeer het karakteristieke van
deze keuken zien
Met de Poggenpohl CH60
b v Gebr Rolff's Handelmij
Industrieweg 14 De Grote
Polder.
Zoeterwoude-Rijndijk
Tel 071-899206
Openingstijden maandag
t/m vrijdag 9 00-12 30 uur
en van 13 30-17 00 uur
Zaterdag van 9 00-12 30 uur
Ook donderdagavond van
19 00-21 00 uur
biedt Poggenpohl U een
unieke mogelijkheid om Uw
keuken op geheel individu
ele wijze in te richten.
Poggenpohl keukens zijn na
jaren nog steeds even
aktueel als vandaag
In de overzichtelijk inge
deelde Rolff toonzalen ziet
U de Poggenpohl keukens
in alle modellen en uit
voeringen
De Rolft advies- en teken
afdeling verzorgt vrijblijvend
de ontwerpen en werkt ook
de installatie-tekeningen uit
De Rolff servicedienst staat
garant voor een juiste
montage van de keukens
NEDERLAND 1
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
VARA
19.04 Laurel Hardy
19.20 2 voor 12, quiz
20.00 Koning Klant
20.35 Onedin-lijn, TV-serie, afl. 2
NOS
21.35 Journaal
21.50 Oen Haag Vandaag
22.05 Markant (dr. Visser 't
Hooft)
23.05 Journaal
NEDERLAND 2
18.55 Journaal
NCRV
19.04 Paddington, poppenfilmse-
rie
19.10 Mikula, de kleine kapitein,
TV-serie, afl. 3
19.35 Dik Voormekaar Show
NOS
20.00 Journaal
NCRV
20.25 Ted Show
21.35 Familie Bellamy, TV-serie
22.25 Hier en Nu
23.05 Ander nieuws vandaag
NOS
23.25 Journaal
DUITSLAND 1
WDR: 18 Nieuws uit Noordrijnland-
Westfalen. 18.05 Tennis lieber als Ka-
nonen. TV-serie. 19.15 Hier und Heute.
19 45 Spiel urn 4tel vor 8 (Detektive
Harvey, TV-serie).
20.00 Journaal
20.15 Plusminus, economisch magazl-
21.00 Superstar, TV-flIm
21.45 Kontraste
22.30 Journaal
DUITSLAND 2
18.20 Aus dem Logbuch der "Peter
Petersen", TV-serie
19.00 Journaal
19.30 Musik kennt keine Grenzen
Internationale folkloristische
show met Vico Torriani en en
sembles uit Boedapest, de Filip
pijnen en Tirol.
21.00 Journaal
21.15 Frankreich: Volksfront warumi
documentaire
22.00 Das Gold der Elfen (de Aran*
landen), documentaire
23.15 Journaal
DUITSLAND 3
WDR: 18 Sesamstrasse - 18.30 Duit
cursus, afl. 51. 19 Sandmanncher
19.05 Ihre Heimat - unsere Heima
19.15 System Mensch. inleiding in 4
psychologie, afl. 7 19.45 Tele-Grammt
20.00 Journaal
20.15 Tagesthema
20.30 Neues Wissen
21.00 Kunst und Maschlne
21.45 Auf geföhrllcher Strasse
"Drive a crooked road", Amen
kaanse speelfilm van Rlchin
Qulne uit 1945 met o.a. Mlcka
Rooney.
23.05 Sprüchklopter
23.20 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 1
18 00 Bereboot. 18.05 Rondomon:
18.30 Filmklucht. 18.35 Van horen e»
zien. vrijetijdsbesteding. 19.05 Filmpre
mières. 19.35 Kijk uit!
19.45 Journaal
20.15 Muppet Show (met Candice
gen)
20 40 Panorama, actualiteiten
21 30 Standpunten
21.50 Filmpremières
22.20 Journaal
BELGIË
NEDERLANDS 2
20.15 Ondergaande wereld, TV-seri(
(Mongolië)
21.05 Villa des Roses, TV-serie, afl. a
BELGIË FRANS 1
18 00 Luno. 18.05 Marionettentheater,
18.30 Zig-zag, quiz. 18 45 Savoir-vivre.i
20.00 Le bon en les méchants
Franse speelfilm van Claude
Lelouch met o.a. Marlène Jou-
bert en Bruno Cremer.
21.55 Journaal
22.10 Le carrousel aux Images, film
premières
23.00 Journaal
BELGIË FRANS 2
NEDERLAND 1
KRO/KOF
10.30 Schooltelevsie
NOS/NOT
11.30 Schooltelevisie
DUITSLAND 1
10 Journaal. 10.05 Die Drehscheibe.
10 20 Jörg Ratgeb. schilder. 11.05 Das
Geheimnis der blauen Krone, TV-serie
12.05 Kontraste. 12 50 Presseschau.
13 00 Journaal. 15.50 Jou.naai. 15.55
Die Deutschen in Rumanien, documen
taire. 16.40 Die Sendung mit der Maus.
17.10 Szene '77 uit München. 17.55
Journaal.
DUITSLAND 2
11 00 Kli-Kla-Klawitter. 16.15 Homo
Musicus. TV-serie. afl. 5. 16.45 Jour
naal 16 55 Pfiff, sport voor de jeugd.
17.40 Die Drehscheibe.
DUITSLAND 3
8 05 Schooltelevisie. 16.30 Schooltele-i
ENGELAND
BBC 1: 10.00 Schooltelevisie 13.45
Journaal. 14 00 Pebble Mill, lunchmu-
ziek 14 45 Barnaby, kleuterserie. 15
Schooltelevisie. 15.30 Porol y Cym.
16.00 Schooltelevisie. 16.55 Play
school, kleuterserie. 17 20 Huckleberry
Hound, tekenfilm. 17 25 Jackanory,
jeugdprogramma. 17.40 Plums, plots
and plans, TV-serie. afl. 1.
BBC 2: 12 00 Play school, kleuterserie.
14.35 Racing from Cheltenham.
BELGIË
NEDERLANDS 1
HILVERSUM I
PP 18 19 Uitz. van de P v d A. TROS:
18.30 Nws. 18.41 (S) De verhalen van
Virgilius, vervolgverhaal 18.45 (S) Mi
chel en Louis, lichte muziek 19.05 (S)
Hartje Amsterdam gevar progr 22.00
(S) Een mondje frans. Franse platen.
22.30 Nws. 22.40 Aktua TV. 23.00 (S)
Een voetstap te veel. hoorspel. 23.39 (S)
Lichte gramm.muz. 23.55 Nws.
HILVERSUM II
NOS: 18 03 De vacaturebank. 18.10 (S)
NOS-maal 19.30 (S) Langs de lijn. 23.03
(S) NOS-Jazz. 0.02 (S) Metro s Midnight
Music. 1.02 (S) Muzekuul. 2.03 (S) Dat
HILVERSUM III
VARA. 18 00 Nws. 18.11 Dingen van de
dag. 18.25 (S) Tussen start en finish
sportprogr. 19.30 (S) Vrije tijd. blije tijd.
'portret van de Eerste 's-Gravenhaagse
Accordeonvereniging Haganum. 20.05
(S) Radiophilharm orkest en soliste:
klass. muziek. 21.20 Gesprek. 21 45 (S)
Muziek van deze eeuw NOS. 22 15 (S)
Intern Jazzfestival Laren 1977. 23.00 (S)
met het oog op morgen (23.05 aktual.
overz. Radio-TV 23.10 De krant van
morgen. 23.20 Den Haag vandaag. 23.52
Yoqa. 23.55 Pws
HILVERSUM I
NCRV: NCRV: 7 00 Nws 7.02 Het leven
de woord. 7.081S) Te Deum Laudamus.
7.30 Nws 7 42 Hier en nu. 7.55 (S)
Vandaag...donderdag, gevar. progr.
8.24 Werk-woord. 8.30 Nws 8.36 Gym
voor de huisvrouw. 8.45 (S) Wie weet
waar Willem Wever woont? vragen van
luisteraars. 9.45 (S) Onder de hoogte-
zon. ziekenprogr. 10.30 Nws. 10.33 (S)
In 't zilver, progr. voor ouderen. 12.00
(S) De Kihma Hawaiians Show 12.15
Boer en tuinder. 12 26 Meded voor
land- en tuinbouw 12.30 Nws. 12.41
Hier en nu 12 55 (S) Middagpauze-
dienst. 13.15 (S) Een uur natuur, radio
magazine over het buitenleven. 14.15
(S) NCRV-Globaal. gevar. progr. (15.30
Nws.) 17.30 Nws. 17.32 Hier en nu.
HILVERSUM II
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym.
7 20 AVRO-klok (gr pl) (8 00 Nws. 811
Radiojourn.) 8.50 Morgenwijding. NOS:
9 00 Winkeldiefstal en beveiliging. (2).
docum. 9.35 Waterst. AVRO: 9.40
Schoolradio 10.00 Radio Lawaaipape-
gaai. 10 10 Arbeidsvit. (11.00 Nws. 11.03
Radiojourn.) 11.30 Rondom twaalf.
12.15 Sportpanorama 13.00 Nws. 13.11
Radiojourn. 1325 Beursplein 5. 13.30 i
'n Middagje AVROf muziek, inform, en
service. (16.00 Nws. 16.03 Radiojourn.)
17 00 13-Speciaal, jeugdprogr. OVERH.
VOORL.: 17.40 Den Haag aan de lijn.
AVRO: 17.55 Meded
HILVERSUM III
TROS: 7 02 (S) Met Peter gaat het
beter. 9.03 (S) De Hugo van Gelderen
Show. 11.03 (S) Gerard de Vries draait
op verzoek. 12.03 (S) Boter Klaas en
prijzen 14.03 (S) Polderpopparade.
16.03 (S) Europarade.
HILVERSUM IV
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Badinerie. 9.00
Nws. 9.02 (S) Aan woorden voor bij
9.10 (S) Solo. nieuwe gramm.pl. 10.00
(S) Aubade. 12.00 (S) Rondom de Zon
nekoning. 14.00 Nws. 14.02 Spektakel:
dicht op muziek 14 30 (S) Kollage van
alledaags en zeldzaam. 15.30 (S) Voor
God en Goden: ceremoniele. rituele en
magische muziek 16.00 (S) Bij voor
keur: verzoeken van jong en oud.
Er was een tijd dat het woord
kanker taboe was in de ge-
sprekssfeer. Wie het liet vallen
werd onthutst aangekeken. Ont
wijkende omschrijvingen als
„de bekende ziekte" namen de
plaats in. Ook wat het spraakge
bruik betreft hebben we ermee
leren leven. Nu knipperen we
niet met de ogen als de kwaa
daardige kwaal onderwerp is
van een speelfilm zoals gisteren
in de Engelse voor televisie ge
maakte productie „door de duis
ternis". Een weer meer op het
geval gerichte uitbeelding dan
men doorgaans in die andere,
ook Engelse serie, „De verpleeg
sters" te zien krijgt. De benade
ring van de jonge vrouw, die op
zekere dag een knobbeltje voelt,
alle noodzakelijke voorzorgen
treft, tijdig naar de arts gaat, en
dan toch in het ziekenhuis moet
vernemen dat ze op de duizend
juist dat ene geval is op zo
jeugdige leeftijd waarbij het mis
is, was direct en zonder de senti
mentaliteit die rond veel zieken
huisproducties zweeft Je kon
zelfs geloven in de jonge dokter
die de patiënte in een gevoelige
uitlegt en precies zegt wat er
aan de hand is. De film ging
dan ook voor een belangrijk
deel over wat meestal aan de
Zieke onthouden blijft: het recht
op informatie over zijn of haar
toestand. Misschien dat veel pa-
tiénten de schok van de waar
heid beter verdragen dan de
onzekerheid. In deze goed ge
speelde film bleek dat in elk
geval te voeren tot grotere rust
In tegenstelling tot de wel eens
te glad aandoende verpleeg
stersserie, met de zalen keurig
in orde, en geen stofje op de
grond, terwijl alle patiënten or
delijk in bed blijven, bleek de
ziekenhuispraktijk in deze film
niet altijd even smetteloos. Ook
wat dat betreft werd dat insti
tuut niet idealer voorgesteld dan
het soms is. Merkwaardig is dat
na vertoning van dit soort aan
het gemoed appellerende films
altijd telefoonnummers worden
opgegeven waar men zijn in
drukken kwijt kan. Ik geloof
dat de meeste kijkers het in
stilte willen en kunnen verwer
ken. Een discussie kan altijd
nog op een ander moment.