mm Barbara Nielsen aarzelt tussen zangeres en lerares Engels en Duits KRO-film over grootgrondbezit in Peru Shell helpt TELEVISIE VANAVOND hou tI het l scherm in het oog Mi Amigo voortaan op 319 meter Bevroren ruit? Pas op dat de ruitewissermotor niet doorbrandt. i.iihiHn.M.m TELEVISIE ZATERDAG EDISONCONCERTOP TV VOOR 100 JAAR GELUIDSOPNAME RADIO VANAVOND RADIO ZATERDAG liiimn'ii'iiiM RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN VRIJDAG 2 DECEMBER 1977 PAGINA 2 m «f ïim Barbara Nielsen: Poolse muziek voor haar tweede elpee „Blijf nog een beetje". Een elpee die er duidelijk uitspringt bij het Nederlandstalige werk is de tweede plaat van Barbara Nielsen „Blijf nog epn beetje". Haar eerste elpee „Barbara Nielsen" kwam bijna twee jaar geleden uit. De nummers van dat album waren veelal vertaald uit het Engels. De nieuwe elpee is daarom veel interessanter en orgine- ler, omdat Barbara alle teksten zelf schreef. Deze in 1949 geboren zangeres, lerares Engels en Duits, huist op een woon boot in de Amstel, omdat het woning probleem in Amsterdam nog altijd even groot is. Gelukkig biedt het wo nen op zo'n boot wel voordelen zoals bijvoorbeeld de zangoefeningen, die daar ongestoord kunnen plaatsvinden, zonder dat de buren er last van heb ben. Zolang er geen snelle boten langs varen, ligt de boot stil en is het er erg rustig. Barbara onderging een naams verandering toen ze haar eerste elpee aan het opnemen was. „De platen maatschappij vond het beter, omdat Pauline Aarts, haar eigenlijke naam, artistiek gezien niet zo'n succes zou worden. We hebben toen naar een andere naam gezocht en dat werd Barbara Nielsen. De naam Barbara is mijn tweede voornaam en Nielsen werd gekozen omdat het een beetje Skandinavies klinkt en goed bij mijn lange licht blonde haar past. Er is wel aan het buitenland gedacht, maar ik vind dat je eerst in eigen land ver staanbaar moet zijn voordat je het ergens anders probeert. Er worden bijvoorbeeld in het Engels zoveel mooie dingen gezongen, dat je wel heel deskundig moet zijn, wil je in dat land iets bereiken. Ik zou de elpee eerder in het Frans dan in het Engels zingen. Mijn liedjes zijn chansons en Frankrijk is daar het land voor. De elpee wordt momenteel in het Duits vertaald en zal daar over enige tijd worden uitgebracht". Alle teksten van deze elpee werden op Poolse volksmuziek geschreven waar voor Julek Burgin verantwoordelijk is. „Hij liet me een band horen met Poolse muziek. Ik voelde me tot de muziek en het volk aangetrokken. Poolse mensen zijn erg emotioneel, er .heerst een bepaalde sfeer, die me aan spreekt. Bij dejmuziek zaten oorspron kelijk liedjes en gedichten uit de 18e en 19e eeuw. We hebben een selectie gemaakt uit alle nummers. Met de muziek die voor mij het aardigst klonk ben ik gaan werken. Bij het beluisteren heb ik me steeds afge vraagd „Wat gebeurt er", „Wat voel ik" en heb zoveel mogelijk mijn tek sten aangepast aan de muziek. Zo hoorde ik in de muziek van het liedje dat later „De laatste rouge" werd, steeds het woord roos. Het lied dat ik schreef gaat dan ook over een oude vrouw, die voor zichzelf rozen koopt omdat er geen minnaar meer is, die dat voor haar doet. Ik vind dat Ruud Bos knap werk heeft gedaan bij het arrangeren van de plaat. Door een bepaald arrangement kan een num mer veranderen, waardoor mijn tekst niet meer zo goed bij de muziek zou passen". Barbara Nielsen heeft bij Ariola, haar platenmaatsschappij, een titelcontract wat betekent dat er per plaat bekeken wordt wat er gebeurt; of de platen maatschappij hem uitbrengt en of Barbara het eens is met de voorwaar den. „Het maken van een elpee is leuk werk, al ligt het er natuurlijk aan met wie hij gemaakt wordt. De samen werking met Ruud Bos was uitste kend. Dat is waarschijnlijk te danken aan het feit dat wij zo'n beetje op dezelfde golflengte zitten. Ik ben niet zo heel gauw tevreden met wat ik doe, omdat ik altijd denk dat het beter kan. Nadat de opnamen van het orkest klaar waren, ben ik ongeveer een week bezig geweest met het inzingen van de teksten. Het werk waar ik het meest achter stond, zoals bijvoorbeeld „Je bent niet zo bang meer", dat ik schreef en heb opgedragen aan mijn zus Petra, waren het snelste opgeno men". Barbara Nielsen geeft momenteel En gelse en Duitse les op een avondschool voor middelbaar onderwijs. Ze ziet er eigenlijk niet zoveel in om te gaan optreden, omdat ze zichzelf geen thea terpersoonlijkheid vindt en het haar moeilijk lijkt om een show samen te stellen, die de mensen blijft boeien. Doordat ze in het avondonderwijs zit, heeft ze 's avonds weinig tijd om op te treden. Ze zou het liefst wat liedjes zingen tijdens een koffieconcert of bijvoorbeeld optreden op zaterdag avond in een klein zaaltje voor men sen, die haar echt willen horen. „Het lijkt me vreselijk om alleen maar zan geres te zijn en niet op iets anders kunnen terugvallen. Je bent de hele dag met je zelf bezig om er mooi uit te zien en een goed figuur te hebben. Volgens mij wordt je er ontzettend egocentrisch door". Toen de eerste elpee uit kwam, kreeg ze een aantal aanbiedingen voor optre dens maar die sloeg ze af, omdat ze deze niet interessant genoeg vond. Ze wacht nu de nieuwe aanbiedingen af en gelooft dat ze dit tegenover haar maatschappij verschuldigd is. „Ze in vesteren een hoop geld om de elpee uit te brengen en hopen dan, dat ze er nog wat aan verdienen ook. Daar om doe ik ook een beetje wat zij zeggen, zoals interviews toestaan voor de radio en de krant. Ik twijfel soms wel eens of ik ja of nee zal zeggen. Barbara Nielsen weet nog niet precies wat ze wil. Het liefst combineert ze haar lerares-zijn met haar zangcarriè re, al weet ze niet precies hoe het moet omdat ze er ook over denkt om weer te gaan studeren. „Ik zou graag Frans willen doen. Ik hou van talen en leer ze gemakkelijk". Barbara hielp Loeki Knol toen deze de Duitse tekst van haar elpee moest inzingen. „Loeki is veel meer een theatervrouw dan ik, maar ja, ze zit al een hele tijd in het vak". Sinds het uitbrengen van de elpee heeft Barbara geen nieuwe tek sten meer geschreven, al heeft ze wel nieuwe ideeën en gaat ze binnenkort weer beginnen, omdat ze anders tegen de tijd dat een nieuwe elpee uit moet komen niet klaar is met haar teksten. „Ik luister momenteel veel naar ban den met Zuidamerikaanse muziek erop en heb het idee om mijn volgen de elpee wat van die muziek te gebrui ken. Ik zing dan weer Bosa Nova's zoals ik in mijn studententijd deed. Maar laten we eerst kijken wat deze elpee doet. Misschien komt er hele maal geen volgende elpee van mij". Hans Piët Zoon van brave horlogemaker blijkt moordenaar Van de jonge Franse regisseur Bertrand Tavernier werden kort na elkaar twee opmerke lijk bioscoopfilms naar ons land gehaald „Le juge et l'Assa- sin" en „Que la fète commen ce", beide met Philippe Noiret in een fascinerende hoofdrol. Vanavond kan men op de buis Philippe Noiret zien schitteren in een derde film van Tavernier van vroegere datum. In tegenstelling tot beide boven genoemde films, die men als costuumfilms zou kunnen beti telen, speelt „De horlogemaker van St. Paul" uit 1974 zich in het heden af. De brave horlogemaker Michel Descombes krijgt op een kwade dag te horen, dat zijn zoon een afschuwelijke moord heeft ge pleegd en hij vraagt zich dan af of hij als vader heeft gefaald. Weer een heel andere rol voor de acteur Noiret, die onder Ta- vernier's regie later een sluwe, keiharde rechter, die kost wat kost op een veroordeling uit is en de tolerante regent Philippe van Orleans zou spelen. Otto Milo Ned. 11, 22.20 uur. Philippe Noiret als dehorlo- gemaker van St. Paul in de film van regisseur Taver nier. Juan Miguel Rosell de Cardenas een van de boeren in de doumentaire over de landbouwhervorming in Peru. De KRO-tv ging voor de docu mentaire „Juan Miguel Rosell de Cirdenas en Don Mathias, twee boeren in Cajamarca", naar Peru om daar met deze twee boeren te praten over de landbouwhervormingen die sinds de staatsgreep van 1968 plaatsvinden. Bijna driekwart van het Peruaanse bodemop pervlak is met bos en oerwoud bedekt. De cultuurgrond van het land is slecht te bebouwen, waardoor slechts 20 procent werkelijk bebouwd wordt. De landbouwhervorming heeft aan grootgrondbezitters huun land ontnomen. Tot ergernis en ver ontwaardiging van machtige ei genaars, van wie Miguel Rosell de Cdrdenas er éen is. Hij en zijn familie vertellen wat er nu met die grond gebeurt. De vrijgekomen grond werd bij wet toegewezen aan coöperaties maar deze werden aan hun lot overgelaten. In deze documen taire zeggen ook andere boeren hoe ze over de landbouwhervor ming denken. Ned. I, 22.15 uur. Willem Ruis aantal natuurfilms te maken. In de aflevering „De Bospiraat" gaat het over de havik, een roof vogel die als enige de kraai de baas is. Ned. II, 19.30 uur. een aantal bekende stemmen en gezichten voor zoals die van Pierre van Ostade, Bep Westen berg, Rita Corita, Merel Lau- seur en Alexander Pola. Ned. 1,19.55 uur. De arbeid In de tweede film „Nederland- Tunesië retour" komt aan de orde hoe door de politieke om standigheden in Tunesië de komst van buitenlanddse onder nemingen wordt gestimuleerd. Welke invloed dit heeft op de bevolking van Tunesië, daar kom je in een tamelijk dictato riaal land als dit slecht achter. Ned. I, 23.00 uur. De natuur In de nieuwe aflevering van de Het team van „Natuur en mens" Willem Ruis-show komt weer trok door Spanje om daar een EintrachtPSV niet rechtstreeks op de televisie HILVERSUM De tweede wedstrijd tussen PSV en Ein tracht Braunschweig in de der de ronde van het toernooi om de UEFA-cup, zal woensdag niet rechtstreeks op de televisie gevolgd kunnen worden. De NOS heeft van de Duitsers geen aanbieding hiertoe gekregen. Men zal nu volstaan met een samenvatting. (Van onze radio- en tv-redactie) BRUSSEL Met ingang van vandaag zit Radio Mi Amigo weer op een nieuwe golfleng te en wel op de 319 meter. Op deze lengte zat al het Engelse schip Caroline, maar deze zendt alleen in de avonduren uit. Er komen ook enige wijzigingen in het pro gramma. Dagelijks-om 14.00 uur is Stan Haag er met „Tussen wal en schip". Hittips zijn er elke dinsdag om 10.00 uur en nieuwe platen zaterdag om 17.00 uur. ADVERTENTIE Grote onkosten hebben vaak kleine oorzaken. Neem b.v. een ruit, waar ijs of sneeuw op is vastgevroren. In „Shell helpt" deel 4 kunt u lezen, dat je dat nooit met je ruitewissers moet verwijderen.Want als die ook vastgevroren zijn, bestaat de kans dat de ruitewissermotor doorbrandt. En reparatie daar van kost altijd meer geld dan u denkt. Een kleine, maar nuttige tip. En zo staan er nog veel meer in „Shell helpt" deel 4. Nog geen boekje ontvangen? Vraag er even naar op een Shell verkooppunt. Sheü helpt Probeer nooit vastgevroren sneeuw of ijs met de ruitewisser te verwijderen. Trek de ruitewissers voorzichtig los en klap ze naar voren. Met een goede ijskrabber heeft u uw ruit in 'n paar tellen schoon. Zonder autoproblemen de winter doo^j^, j Teleac 18.15 Les Gammas, les 11 NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 Tom Jerry, tekenfilm 19.15 Daar vraag je me wat 19.55 Willem Ruls Show NOS 21.35 Journaal KRO 21.50 Sanford Zoon, TV-serle 22.15 Twee boeren in Cajamarca, documentaire 22.55 Algemene loterij Nederland (trekking 6) IKON 23.00 De prijs van de arbeid, deel 18.05 Zon, wijn en harde noten, TV-serle 19.15 Hier und Hèute 19.45 Allan Evans zingt 20.00 Journaal 20.15 Solidariteit, TV-spel 21.20 Recherche-adviezen 21.25 Actualiteiten uit Bonn 21.50 Journaal 22.05 The Autobiography of Miss Jane Pittman, Amerikaanse speel film (1973) 23.55 Journaal NEDERLAND II den 18.55 Journaal VARA 19-04 Vrouwenplaneet Medusa, TV-serle 19.30 Natuur en mens, natuurse rie NOS 20.00 Journaal VARA 20.25 Sonja's Goed Nieuws Show 21.25 Momenten, afl. 3 21.30 VAR A-Visie 22.20 l'Horloger de Salnt-Paul, Franse speelfilm (1974) NOS 24.00 Journaal 18.20 Comedy Capers 19.00 Journaal 19.30 Buitenlandjournaal 20.15 Aktenzeichen: XY... ungelöst 21.15 Journaal 21.30 Liedercircus 22.30 Sport 23.00 Aktenzeichen: XY.. ungelöst, vervolg 23.10 Komiek Bernard Halier, TV- film 0.10 Journaal 18.15 Open school 18.45 Dag aan dag .19.10 Traject 19.45 Journaal 20.15 Allemaal beestjes 20.40 Das Indische Grabmal, Duit se speelfilm (1958) 22.20 Journaal DUITSLAND I NEDERLAND I 10.30 Eenheid in eenheden, les 9 11.00 Geschiedenis 11.15 Biologie NOS 15.30 Journaal VARA 15.32 Klokken door de eeuwen heen 16.00 The Addams Family, TV-se- rie (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De AVRO-televisie zal 4 december een Edisoncon- eert uitzenden ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de geluidsopname. Qp het programma staan composities die een belangrijke rol hebben gespeeld in de geschiedenis van de fonogra- fie. De composities zijn de ouverture „Die Meistersinger" van Wagner die in 1889 door Edison zelf voor het eerst werd opgenomen. "La Matinata" door Leoncavallo, speciaal voor de fonograaf gecompo neerd, het kwartet uit Rigoletto van Verdi in de begin-periode een van de meest opgenomen operahoogtepunten het pianocon cert van Grieg in 1910 voor het eerst door Wilhelm Backhaus vastgelegd, „De Lente" uit „De vier jaargetijden" van Vivaldi, waarmee na de tweede wereldoorlog de popularisering van de Italiaanse barok op gang kwam en verder „Gnossiennes" nrs. 3 en 5 van Satie, de nieuwste fonografische „ontdekking". Het concert wordt uitgevoerd door Ijet omroeporkest o.l.v. Leo Driehuijs met als solisten Vera Beths (viool) en Daniël Wayenberg en Reinbert de Leeuw (piano). Tussen de muziekstukken door zal de uitreiking van de klassieke Edisons 1977 plaatsvinden door Klaas Posthuma. De beeldjes worden overhandigd aan James Levine, Daniel Chorzempa, David -Munrow (posthuum), Juilliard Quartet, Neville Marriner, Maria Joao Pires, Nicolaus Harnoncourt, Lorin Maazel, Frederica von Stade, Elgar Howarth en Ton Koopman. Dit Edisonconcert wordt op 3 december door de AVRO-radio op Hilversum 4 uitgezonden. DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Actualiteiten uit Bonn 10.50 Een plaats voor dieren 11.35 Buitenlandjournaal 12.20 Rondblik 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 13.55 Programma-overzicht 14.25 Journaal 14.30 Sesamstraat 15.00 Phonzelt, quiz 15.45 Filmquiz 16.30 School- en beroepsadviezen 17.15 R.K. Vespers 17.45 Journaal 17.48 Sport i.mtMMfi.m 13.00 Programma-weekoverzicht 13.30 Voor Joegoslavische gastar beiders 14.15 Voor Spaanse gastarbeiders 14.58 Journaal 15.00 Mijn Oom van Mars, TV-se- rie 15.20 Knutselrubriek 15.30 Folkloristische muziek 16.30 Muppet Show 16.59 De grote prijs 17.00 Journaal 17.05 Spiegel der deelstaten BELGIE NEDERLANDS 14.00 Doe mee! 14.30 The Story of Vernon and Irene Castle, filmmusical (1939) 16.00 Thuiswerk 16.30 Sociale zekerheid 17.00 Zeg me wat Je eet 17.30 Loon naar werken HILVERSUM I KRO: 18.00 Niet alles staat in de folders toeristische inform. PP: 18.19 Uitz. van de BP. 18.30 Nws. 18.41 Marktber. 18.44 (S) Filmklapper 19.30 (S) Edwin Rutten: Lichte muziek. 20.00 (S) In antwoord op uw schrijven, verzoekpf. 22.00 (6) Als het kijkglas maar vol is, amus. progr. 22.25 Overweging. 22.30 Nws. 22.40(S) Goal, sportprogr. 23.55 Nws HILVERSUM II VPRO: 18.00 Nws. 18.11 Embargo: ak- tual. 18.45 God's Eigen Radioprogram ma, betreft Kunst e.d. NOS: 19.30 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. 20.05 (S) Europees concertpodium. Aansl. ca. 22 25 Musicultura 23.00 (S) Met het oog op morgen met om 23.05 Aktual. overz. Radio-TV 23.10 De Krant van morgen 23.20 Den Haag vandaag 23.52 Yoga 23.55 Nws lillWi'iJllfelll NOS: 18.03 De vakaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. VOO: 19.02 (S) De Neder landse top-40. VPRO: 20.02 (S) VPRO vrijdag op drie 23.02 Amigos de musi- ca. AVRO: 1.02 (S) Radio Pandora. 2.02 (S) Blues, ballads beat 3.02 (S) 'n Nachtje AVRO. HILVERSUM I VARA: 07.00 Nws. 0.702 (S) Met Hans op: muz. en tips (07.30 Nws. 07.42 Dingen van de dag): 08.30 Nws. 08 36 Gym voor de huisvrouw. 08.45 (S) Z O. VARA's Zaterdagochtendshow 10.30 Nws. 10.30 (S) Z.\ 12 26 Meded. voor land- en tuinb. 12.30 Nws. 12.41 (S) In de Rooie Haan: hitwerk en act. 14.30 (S) NAR, Nederlandse Artiesten Revue. 15.30 Nws. 15.33 Kinderen een kwartje? Progr over school en thuis. 16 00 (S) Het zout in de pap, cult, progr. 17.30 Nws. 17.32 Dingen van de dag. HILVERSUM II TROS: 07.00 Nws. 07.11 Ochtendgym. 07.20 Rustig bijkomen. 08.00 Nws. 08.11 Aktua-ochtendeditie. 09.00 Coulissen (09.35-09.40 Waterst.). 10.00 De tien om kindershow. 10.30 Aktua-Sport (11.00- 11.02 Nws.). 11.30 Kom eens langs in Hamdorff, gevar. progr. OVERHEIDS VOORLICHTING: 12.40 Vast en zeker: uitz van het min. van Sociale Zaken en het voorlichtingscentrum Sociale „Had je toen al vriendinnen, ik bedoel, schilders trekken altijd vriendinnen aan". Dat was nog maar één van de stupiditeiten die de schilder Karei Appel zich gisteravond in „TV-privé" liet welgevallen. Ik zou ze met enige tientallen kunnen aanvullen, maar laat ik er voor de aardig heid nog één nemen: „Elke dag jezelf waar maken is toch niet vermoeiend als schilder?" Ik bedoel, ik heb met stijgende verbazing naar dat televisie-in terview zitten kijken, mij afvra gend hoe ter wereld het nou toch mogelijk is dat een waar achtig serieus te nemen artiest als Appel is, zich bijna een uur lang publiekelijk laat lastigval len door zo'n volstrekt onbedui dende volmaakt onkunstzinnige persoon. Ik bedoel nog meer; zeker Karei Appel moet toch al lang van te voren geweten hebben dat een man als Henk van der Meyden bij uitstek een journalist is die Verzekering. TROS: 13.00 Nws. 1311 Aktua II. 13.20 Voorzichtig- breekbaar: oude gram.pl. 14.30 Met de beste wensen, gevar. progr. 15.45 Lich te orgelmuz. 16.00 Nws. 16.03 Europa rade. 17.55 Meded. NCRV: 7.02 (S) Pop station. 8.03 (S) Happy sound. 8 54 Eerlijk gezegd. 9 03 (S, In. 10.03 (S) Muziek bij de koffie. 12 03 (S) Los Vast. 4.03 (S) Bij Barend. 16.03 (S) Sportshow. l!IH'Jd:UII!ll AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Reveille. Ka mer- en orkestmuz. 9.00 Nws. 9.02 (S) La Fonteinne Amoureus. Cult. hist, ver kenning. 940 (S) Honderd jaar Edison: met om 9.40 Document. 10 20 Uitzicht op gisteren 11.45 (S) Edison Galaconcert. 14 00 Nws 14 02 (S) Edison Pistache Special. 16 30-17.00 (S) Jazzspectrum. maar wat aan rotzooit? De wereld is vol mysteries. Dat bleek overigens ook weer eens in „Hier en Nu", de actualitei tenrubriek van de NCRV, waar in Kees Labeur een interview had met de heer Boersma, nog net demissionair-minister van sociale zaken: „De club is nog niet begonnen of wij zitten el kaar al in de haren". Maar bijna aangrijpend was het vraagge sprek dat Hans Sleeuwemhoek voerde met de geroutineerde Wim Aantjes, die zich desnoods wilde inspannen „om zijn eigen ongelijk te bewijzen". Mensen hebben het wel eens over intege re politici, maar daar zat er dan (weer) eens een ten voeten uit. En waarom zou zo'n man nou geen fractieleider kunnen zijn, vraag je je als geïnteresseerde leek dan toch onwillekeurig af. Zij het altijd nog aan de hand van Sleeuwenhoek. Herman Hofhuizen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2