„De Vader": gevecht tussen man en vrouw Bizarre komedie rond vrijgevochten mannen 't Uilenest Smakelijke verrassingen in Leiden Zuid-West mmm Vroegtijdige reïncarnatie in duivelse film van Wils EN VERDER... Oude stijl jazz van Hot House p:. Deze week in Leidse bioscopen LEIDEN Toneelgroep Theater brengt morgen in de Leidse Schouwburg „De Va der" van August Strindberg. De voorstelling begint om kwart over acht. Strindberg schreef het toneel stuk in februari 1887, vlak na dat zijn huwelijk met de actri ce Siri von Essen schipbreuk had geleden. Zijn twijfels over haar trouw en over het vader schap van hun kinderen gre pen hem erg aan. „De Vader" is een van de eer ste psychologische drama's van de moderne literatuur. Het is een gruwelijk maar fas cinerend oergevecht tussen man en vrouw. Inzet van het gevecht is de toekomst van de dochter: Moet zij in de stad gaan studeren (wat vader wil) of thuisblijven (wat moeder wil)? De regie van het stuk is in handen van Ger Thijs. De va der wordt gespeeld door Bern- hard Droog, de moeder door Elisabeth Andersen. Verder spelen mee: Nettie Blanken, Annie Langenaken, Arthur Boni, Edmond Classen en An dy Daal. m hi< kr< I Ha Wie zei, dat je in Leiden Zuid-West niet naar behoren, of zelfs voortreffelijk, zou kunnen eten? Wie die mening zou zijn toegedaan, zou geen recht van spreken hebben. Want er is ,,'t Uilenest", aan de Aaltje Noordewierlaan 52. Op het oog een gewoon café, maar bij nader inzien ver rijkt met een bistro die onder het meeste- roog varn Harry van Hassel (30) de zinnen streelt. Harry, bekend in de Leidse sport wereld, bij wie voetballers en de jongens van de Boshuizerkade en De Vliet steevast een pilsje komen drinken, houdt elke dag van 10 tot 01.00 uur betaalbaar "open huis" (in het weekeinde tot 02.00 uur). Bij een "background"-muziek die de mensen ver staanbaar voor elkaar houdt. Harry: "Daar hou ik zeer goed rekening mee en daar besteed ik geld aan". Je kunt er zó van de leestafel verhuizen naar een plekje bij het raam of langs de muren en de bestelde schotel staat er al gauw. Harry kookt alles zelf en serveert ook. "Volgend jaar ga ik me nog meer met de keuken bemoeien. Dan komt er meer personeel. Daar heb ik nou echt zin in: liefde voor het eten koken". Een andere voorliefde van Harry van Hassel is de service aan een schone bar, "en de keuken blijft altijd tot middernacht open, dat is vrij uitzonderlijk". Geen grote verrassin gen, maar wel openbaringen als je ze proeft: T-Bone steak 17.50), varkenshaas 16.00), pepersteak 13.50), biefstuk 13.50) en de "kleintjes": sjaschlik 5.50, uitsmijters, soepen voor een riks en de onvergetelijke sateh voor 5.00 met stok brood en sla. Die sateh is ook af te halen zoals bij de Chinees: 4 stokjes, met stok brood en kroepoek. Eens in de zoveel tijd organiseert Harry iets, hetzij mosselen eten (voor z'n vaste klanten, een Franse kaasavond, een klaver- jasavond, een Kerst-drive; elk jaar vrese lijk gezellig volgens Van Hassel. 's Zon dags zijn er kindermenu's, dan zit de jeugd hier ook, in deze bar-bistro: "bal" met friet, kroket of bitterbal, "wat ze zelf willen". Harry zorgt voor een erg gezellige toestand in Zuid-West, en als de wind goed staat krijg je er voor niets (maar dan kijkt Harry je wel eerst even aan) kippepootjes. Ofschoon deze horecaman zakelijk genoeg is. "Maar", zegt een vaste klant, "in deze wijk kun je zoiets doen". Het is een bartoe- stand die omgeven wordt door een sector die voor een eerlijke en en erg verzorgde maaltijd borg staat. Je kunt er met je kinderen komen dat weegt nog 'ns even 's zomers, op weg van het strand naar huis, bijvoorbeeld. Maar dat is van later zorg. Er komen hier vertegenwoordigers ("die zitten hier zat") met al die bedrijven in de buurt, maar ze vinden nog te weinig de - weg naar 't Uilenest, meent Harry. "Het borreluurtje loopt best, maar er is ook nog een beste lunch te krijgen. Ik noem maar de omelette Mexicain zelf verzonnen voor 6.50. Dat is belachelijk weinig, als je het recept ziet. Maar dat komt straks wel". Waar het bij Harry van Hassel in diens Uilenest om gaat is, dat het er gezellig en intiem is. Je hebt er de ruimte en zit niet op eikaars schoot, tenzij je daar per se prijs op zou stellen. Voor een ogen blik. Want je mag bij Harry niet provoce ren. "Ik heb hier leuk publiek; daar ben ik op gesteld", aldus Harry van Hassel, die 13 jaar was toen hij in de horeca verzeild raakte; eerst in Meerrust, Warmond, later 5 jaar op Scheveningen. Jaren, die hem de nodige ervaring hebben opgedaan. Wat Harry nog wilde prijsgeven aan de L.C.-lezers, was het recept voor z'n Ome- lette Mexicain. Bestanddelen: drie roereie ren (voor één persoon), paprika's (rood en groen), verse champignons, uien, tomaten (aantal naargelang de lust), knoflook, kruiden (tijm, peper, zout) en prei. De hele toestand dient fijngehakt te worden en gekookt in een pan, tot het één smurrie is. En wit voor een smurrie. Dat is Harry z'n specialiteit. "En dan de sateh, hè. Maar ik vertel beslist niet, hoe die saus ge maakt wordt Dat moet men zelf maar komen proeven..." Concert voor cello en piano OEGSTGEEST Harro Ruysenaars en Antoine Oomen treden zondagmiddag op in het Groene Kerkje in Oegstgeest. Het concert voor cello en piano begint om twee uur. Uitgevoerd worden werken van Van Beethoven, Debussy, Ver meulen en Strawinsky. Voor zijn concerten maakt Harro Ruyse naars gebruik van een cello die in 1703 werd gebouwd door Allessandro Gagliano. week). REX De nichten van Charley (16). Een „opgeblazen travestieuitvoering van de „tante van Charlie", ook al een' lklucht klucht weinig niveau. LUXOR Seven man ar my (16) Magere Aziatische knokfilm over wat comman do's die talrijke tegenstanders de baas zijn. Harry van Hassel in zijn Uilenest Annie Langenaken en Bernhard Droog in een van de aangrijpende scènes van „De Vader". O CAMERA De kanonneni van Navarone (12). Een groots opgezette oorlogsfilm over ac ties van commando's tijdens de Tweede Wereldoorlog op het eiland Kreta, (reprise). 9 LIDO I Soldaat van Oranje (16) Een voor Neder-, landse begrippen kostbare film over het verzet gedurende de Tweede Wereldoorlog. Ge deeltelijk opgenomen in Lei den en Noordwijk. De film heeft een internationaal ni veau (tiende week). LIDO II Airport '77 (12). Spectaculaire verfilming van een vliegramp in de Bermuda-, driehoek. Een vervolg op eer dere rampenfilms (derde week). TRIANON Goodbye Em- manuëlle (16). Sylvia Kristel als Emmanuëlle, die eindelijk haar „ware Jacob" gevonden schijnt te hebben (tweede Rob van Houten in een van zijn „acts" Funhouse brengt aangepaste „After Eight" LEIDEN Theatergroep Funhouse treedt zaterdag op in het LAK-theater aan het Levendaal. Zij voert een aan de afmetingen van het theater aangepaste versie van „After Eight" op. De voorstelling be gint om kwart over acht. In „After Eight" is Funhouse weer mijlen ver verwijderd van haar uitgangspunt: mime. Het stuk bestaat uit drie delen: de Dag-en-nacht-show, een mi- mografie, gevolgd door Mr. Wonderful, muzikaal enter tainment en de Funhouse Nightclub. De show staat weer onder begeleiding van enter tainer Rob van Houten, wiens clowneske en mimische talen ten in „After Eight" weer ten volle tot hun recht komen. Vier organisten in Goltfusz-concert Beatrijs Korevaar(trompet), Hendrik Jan Lindhout(trom- pet), Harry Hoogenberg(- hoorn), Karin Smits(hoorn) en Fred Cohen(pauken). Er wordt telkens in andere combinaties gespeeld. Van een anonieme 18e eeuwse compo nist worden twee Intrada's voor orgel, trompet, hoorn en pauken gespeeld. Van Bach staat een Sonate voor twee orgels op het programma. Ver der wordt werk gespeeld van Tartini, Lucchinetti en Soler. Het concert wordt besloten met uiterst zelden uitgevoerde Sonates voor vier orgels, ge schreven door de Zuid-duitser Marian Müller (1724-1780). De ze drie Sonates voor de be langrijke kerkelijke feestda gen, zijn uniek in de muziekge schiedenis. Van het concert wordt morgen een plaatopna me gemaakt. Aanvang 20.15 uur. Jean Pierre Mareille en Jean Rochefort op de vlucht voor een menigte vrouwen Het uitgangspunt van Ber- zinnige manier een sex-kome- trand Blier's „Vrouwen, prkat. die van willen maken zonder me er niet van" is veelbelo-'O LIDO III Vr0UV'®\]' enige Franse esprit, tenzij men vend. Een vermoeide vrouwe- praat, me er niet van (16) het feit dat Bertrand zijn oude narts kan op een gegeven mo- met Jean Pierde Mareille en vader Bernard Blier languit in ment geen vrouw meer zien Jean Rochfort. Regie: Ber- een plas laat vallen als het en laat gezin en praktijk in de'x j di;er toppunt van geestigheid be steek om samen met een toe- iranu schouwt, vallige voorbijganger, die met Wat de dialogen betreft is het dezelfde problemen kampt de met deze film al niet beter vrije natuur in te gaan. vele mannen, die in verzet ko- gesteld en we zijn dan ook de Lekker etend en drinkend, men, totdat een nazi-leger van tel van het aantal schutting geen gezeui; van vrouwen aan teleurgestelde vrouwen ze met woorden in de ondertitels snel hun hoofd, scheppen deze tanks weer tot orde roept. De kwijtgeraakt, twee goede veertigers zich on- vrouwenarts en zijn compag- Jammer, want het basisidee der de hoede van een dorp- non worden gevangen geno- had best een aardige film op spastoor een ideaal bestaan, men en in een nachtmer- kunnen leveren met Mareille Maar dan is de film nog geen rieachtige situatie aan zulke en Rochefort als twee manne- half uur oud en slaat Bertrand „martelingen" blootgesteld dat tjes, die het vrouwenwereldje Blier op een kwalijke manier zij tenslotte als oude uitgeblus- beu zijn. Bertrand Blier sloeg op hol. De verlaten echtgeno- te mannetjes alleen nog maar echter op hol toen hij met de ten komen de mannen op heti wat rond kunnen fladderen. door hem gecreëerde situatie spoor en dwingen hen voor Jean Pierre Mareilli en Jean geen raad meer wist Het ge- een weekeind vol sexuele mis- Rochefort vormen aanvanke- volg is een film waar ook de lukkingen terug te keren. Het' lijk een amusant, vrijgevoch- toeschouwer geen raad meer tweetal vlucht opnieuw en hun ten, paar apart, maar Ber- mee weet. voorbeeld wordt gevolgd door, trand Blier heeft er op eigen- MILO s STUDIO Audrey Ro se (16) met Marsha Ma son en Anthony Hopkins. Regie: Robert Wise. Is regisseur Robert Wise, de maker van de suikerzoete "Sound of music" en de pitti ge "West side story" nu ook al op de "Exorcist"-toer ge gaan? In het begin van zijn loopbaan "bezondigde" Wise zich nog wel eens aan over igens goed gemaakte mis daad, science-fiction en grie zelthrillers maar hij bemoeide zich nooit met het bovenna tuurlijke. In "Audrey Rose" gaat het echter niet om een van de duivel bezeten meisje, maar om de 11-jarige Ivy die rond haar verjaardagen met nacht merries te kampen heeft. Vol gens een nogal sinister uitzien de man, die haar voortdurend vanuit de verte in de gaten houdt, komt dat omdat zij de reïncarnatie is van zijn op vijf jarige leeftijd bij een auto-on geluk levend verbrande doch tertje Audrey Rose. Het kin- I derzieltje is echter te snel in een ander lichaam overgegaan I en moet nu eerst tot rust ko-i I men. Terwijl de ouders van Ivy de geheimzinnige Mr. Hoover wantrouwen, worden de "aan- i vallen" van hun dochtertje j steeds talrijker en alleen Ho over schijnt dan in staat te zijn haar te kalmeren. Dit leidt tot grote onenigheden tussen de ouders, omdat Ivy's moeder steeds meer de zijde van de vreemde indringer kiest, zelfs wanneer deze op beschuldi ging van ontvoering terecht i Susan Swift als het meisje Ivy Templeton met van "Audrey Rose" in Robert Wise's variant c Exorcist. moet staan en het al of niet -bestaan van reïncarnatie ter sprake komt. Op verzoek van de openbare aanklager en met toestemming van de vader wordt Ivy onder hypnose gebracht met fatale gevolgen 'voor het kind. Maar het kinderzieltje is nu vrij en moet alleen oppassen dit keer niet opnieuw te snel in een ander lichaam over te gaan- Voor liefhebbers van "duivel se" films is "Audrey Rose" een vrij tamme ervaring, met wei nig SGhockeffecten en veel dia loog. Wise is echter genoeg vakman om er voor de nuchte re toeschouwer een onderhou dende film van te maken, me de door het weer verbluffende spel van een klein meisje in dit geval Susan Swift maar vooral door het acteren van Marsha Mason als de moeder, op wie dit keer de nadruk valt. Anthony Hopkins is sinister genoeg om lange tijd aan zijn nobele bedoelingen te twijfe len. MILO LEIDEN Hot House houdt vanavond weer een jazz-concert in het Vrijetijdscentrum. Het orkest „Jazz for fun" brengt vanaf tien uur jazzmuziek „oude stijl". „Jazz for fun" is niet alleen thuis in de „oude stijl", maar heeft ook „latin" en jazz-rock op het repertoire. Het is een allround orkest, dankzij de vier koperblazers, maar vooral dankzij pianist les Hoogland, die behalve musicus ook entertainer is. Het concert is de laatste van Hot House in dit kalenderjaar. In januari wordt een nieuw programma opgesteld, dat is geënt op de huidige huisvestings-situatie van Hot House, dat zijn onderko men moest zoeken in het Leids Vrijetijdscentrum. SASSENHEIM In het kader van de serie Goltfusz-concer- ten geven Folkert Grondsma, Bert Lassing, Hans van Nieuwkoop en Nico de Raad vanavond een orgelconcert. De organisten spelen op twee orgelpositieven en twee kistor- gels muziek voor twee en vier orgels in de Hervormde Dorpskerk aan de Sassen- heimse Hoofdstraat. Mede werking wordt verleend door

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 7