cx boeken
0
11
Katerina Izmajlova
opera van Sjostakovitsj,
tweemaal in Scheveningen
IDEEËN!
14.-1
Shmuel Ashkenasi Fu
leidt Vermeer Kwartet
,En nu even
'n Vlekje wegwerken!
KUNST
LEIDSE COURANT
DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977
Bij de Nederlandse Operas
tichting is in voorbereiding
de Russische opera 'Katerina
bmajlova' van Dimitri Sjos
takovitsj. De eerste voorstel
lingen zijn op donderdag 1 en
zaterdag 3 december in het
Scheveningse Circustheater.
Later volgen nog acht opvoe
ringen elders. De opera een
door de componist in de jaren
vijftig bewerkte versie van
zijn oorspronkelijk gebeten
'Lady Macbeth of Mtsensk'
(uit 1934) wordt in het Rus
sisch gezongen.
Sjostakovitsj' tweede opera
werd ondanks het publieke
succes in 1946 door de Sovjet
autoriteiten voor verdere ver
toningen verboden, o.a. als ge
volg van een heftige reactie in
het partijblad de Pravda,
waarin het werk en de uitvoe
ring volledig werden gedis
kwalificeerd. Tot 1963 heeft
het geduurd voordat de opera,
gebaseerd op een roman van
de 19e eeuwse auteur Ljeskov,
als 'Katerina Izmajlova' op
nieuw in Moskou werd opge
voerd in een versie, waarin de
realistische karaktertekening
van de personnages persona
ges onaanzienlijk was geretou
cheerd en van al te opvallende
extremiteiten ontdaan.
In ons land is "Katerina Izmaj
lova' in 1964 opgevoerd door
het Kroatisch Nationaal Thea
ter uit Zagreb, in het kader
van het Holland Festival.
Voor de komende voorstellin
gen heeft de Nederlandse Ope
rastichting een beroep gedaan
op het Poolse team Aleksan-
Dimitri Sjostakovitsj
der Bardini (regie), Eva Staro-
wieyska (ontwerpen) en Kazi-
mierz Kord (muzikale leiding).
Aleks ander Bardini vervult
naast zijn drukke werkzaam
heden in Warschau als toneel-
en operaregisseur gastprofes-
soraten in de Verenigde Staten
en Zweden. Ook is hij regel
matig als gastregisseur in
West-Duitsland, Oostenrijk en
Joegoslavië. Eva Starowieyska
heeft vaste verbintenissën in
Warschau en Leningrad, werk
te als gast bij het Wiener
Burgtheater en heeft thans
ook vaste afspraken voor to-
neelprodukties in Zürich. Sa
men met Kazimierz Kord was
zij enige jaren geleden betrok
ken bij de totstandkoming van
'Katerina Izmajlova' in Mun-
chen.
Kazimierz Kord, onlangs be
noemd tot chef-dirigent van de
Nationale Filharmonie in War
schau, dirigeerde in 1975 de
voorstellingen van 'Eugen
Onegin' bij de Operastichting.
Als operadirigent gasteerde
hij de laatste jaren veelvuldig
in Londen en New York, waar
hij vorige maand het seizoen
opende met 'Boris Godoenov'
bij de 'Met'.
Zijn landgenote Hanna Ru-
mowska is uitgenodigd voor
de titelrol. Zij kreeg in februa
ri van dit jaar bekendheid
door haar Eletra-vertolking bij
de Nederlandse Operastich
ting. De overige rollen in de
nieuwe produktie komen voor
rekening van Jan Blinkhof,
Willard White, Nelly Morpur-
go, Iboya Sarvari, Nico Boer,
Henk Smit en André Spijker.
Verder werken mee de leden
van het Nederlands Opera-
koor en het Amsterdams Phil-
harmonisch Orkest.
Moerdijkbrug
zaterdag dicht
(Van een onzer verslaggeefsters)
DEN HAAG Als het weer het
toelaat zal zaterdag het laatste
oude bruggedeelte van de Moer
dijkbrug door een nieuwe ver
vangen worden.
Dat betekent dat de Moerdijk-
brug vanaf zaterdagochtend
half acht tot zondagochtend om
streeks zes uur voor alle verkeer
is afgesloten. Bij slecht weer zal
de operatie tot 3 december wor
den uitgesteld. Voor omleidings
routes wordt gezorgd. Met het
vervangen van dit laatste oude
brugdeel is weliswaar een eind
gekomen aan de gigantische
operatie om stukje bij beetje de
Moerdijkbrug te vernieuwen,
maar er zullen nog maanden
nodig zijn voordat de brug en
de aansluitende weggedeelten
helemaal zijn afgewerkt.
Het in Chicago gevestigde Vermeer Kwartet,
verbonden aan de Resident Art Faculty van de
Northern Illinois University, speelt donderdag
avond 1 december voor de eerste maal in Den
Haag Diligentia).
Het kwartet is opgericht door primarius Shmuel
Ashkenasi en dat heeft destijds in muzikale krin
gen nogal wat opzien gebaard, want Ashkenasi
genoot al een tiental jaren grote faam als vioolvir
tuoos van wereldklasse en dat deze kunstenaar,
ogenschijnlijk het type van de individueel opere
rende solist, zich zou kunnen aanpassen aan de
harde eisen die het kwartetspel stelt leek twijfel
achtig.
Slechts aan weinigen was bekend dat Ashkenasi
altijd zijn hart had verpand aan kamermuziek.
Hoemeer hij als rondreizend virtuoos gevraagd
werd, vooral nadat hij in Moskou als winnaar van
het Tsjaikowsky-concours te voorschijn was geko
men, des te sterker voelde hij de behoefte naar
een muzikale compensatie en om dat doel te
Pas na jaren van intensief zoeken en p
hij er in geslaagd zijn strijkkwartet in i
vorm van de grond te tillen. Het is «w;
oog zeer gemêleerd gezelschap: Asl^eJKU'J®
van afkomst Israeli, de tweede violist !I/Rtr)
nard is Canadees, de altiste Nobuko n datt
uit Japan, terwijl alleen cellist Mar^ gen
'geboren Amerikaan is. Wat de vier v;
naast de muzikale benadering gemeenf. J*
een diepe bewondering voor de schildefien
de Nederlandse Gouden Eeuw en in hefC»
voor die van Johannes Vermeer. Vandaj|iWS ID
die het kwartet zich heeft aangemeten. con
1. ZO 1
Het programma van het Haagse concei£
het kwartet op. 77 nr 2 van Haydn, de r. 5^
op. 5 van Webern, de Italiaanse SerenadjdSJ"
en na de pauze Beethovens kwartWken
met als sluitstuk de Grosse Fuge op. 133.pgedeC
ware
Hans Redeker
schreef over
Kees van
Bohemen
Hans Redeker, kunsttheoreticus
en criticus bij de NRC heeft een
brede monografie geschreven,
gewijd aan de kunstschilder
Kees van Bohemen, breed in
een tweeledige zin: de visie op
de man zelf en zijn werk terwijl
de uitgever er een groot volume
van maakte, overvloedig geïl
lustreerd met uitnemende re
producties. Uitnemend, inder
daad, want een oeuvre als van
Van Bohemen dat zó intens po
lychroom van aard is, moet zeer
moeilijk te reproduceren zijn-
Wie zijn werk kent en het boek
in handen krijgt, zal dit ter
stond opvallen.
Wie een boek over 'n kunstenaar
gaat schrijven, moet hem wel
bewonderen. Redeker doet dit
ongetwijfeld maar hij zegt pre
cies waarom op een duidelijke
en voor iedereen te volgen ma
nier. De auteur volgt de klassie
ke methode van de biografie: hij
laat de kunstenaar te voorschijn
treden vanuit zijn milieu en ont
wikkeling die nauw verband
houdt met de tijdgeest Zo vangt
hij aan met een accurate be
schrijving van de twintigste-
eeuwse kunstrevolutie die hij de
„verlijfelijkste schilderkunst"
noemt wat deze voor Van Bohe
men betekend heeft en die hem
eigenlijk gevormd heeft tot een
schilder van de werkelijkheid
van vandaag. Achtereenvolgens
wordt de kunstenaar beschre
ven in zijn abstracte periode die
ongeveer loopt van 1949 tot
I960, daarna in zijn fase „land
schap en vrouw" „sport,
ruimtevaart en de naoorlogse
mens" Recente ontwikkelin
gen", besloten met een samen
vatting waaronder „Kees van
Bohemens bijdrage tot de
naoorlogse schilderkunst". Om
nog eens dat „brede" te bena
drukken: Redker geeft natuur
lijk zijn eigen visie maar dan
wel zeer verantwoord ten beste
en tegelijk kijkt hij naar ande
ren die reeds vóór hem over
Van Bohemen schreven: Doel
man, Enno Develing en Erik
Slagter. Dat de auteur het nazis
me noemt als een failliet van de
„westerse geest" (zie de nogal
links-politiek gekleurde inlei
ding) vinden we misplaatst want
die geest is bepaald niet failliet
al zouden sommigen dat graag
zien gebeuren.
Het boek dat een nederlandse
èn 'n engelse tekst bevat, wordt
uitgeleid door een volledige op
gave van Van Bohemens wer
ken en waar die zich bevinden,
de belangrijkste tentoonstellin
gen en een keuze uit de litera
tuur.
Hans Redeker: Kees van Bohe
men. Uitgeverij B. van Spijk
B.V. Venlo-Holland. Prijs
69,50.
De eerste trein
na half zes
Een oppervlakkig opstel in een
beetje grote letter gezet levert
vandaag de dag al snel een pa
perback op en daarmee heeft
Theo Kars (inderdaad, die van
„De vervalsers") alweer en boek
op zijn naam staan. Nu gaat het
over een jongen, die in dienst
moet per eerste reisgelegenheid
na half zes en een methode
zoekt en vindt om daar onder
uit te komen. De avond voor
zijn vertrek slaat hij nog even
gauw een psychiatrisch hand
boek op en leest daarin: de lij
der aan heimwee is ongeschikt
voor militaire dienst De symp
tomen zijn algehele lusteloos
heid, voortdurende hoofdpijn,
geen eetlust en dat soort narig
heden. Hou dat een opstel lang
vol en je hebt weer een boek en
het leger een soldaat minder.
Theo Kara: ,JDe eerste trein na
half zes". Uitgave van Loeb te
Amsterdam. Prijs 15,-.
De jonge met de ouderwetse pit en
voor een bijna ouderwetse prijs.
Toneelvereniging Dosast geeft
op zondag 27 november in de
Toneelzaal van het Congresge
bouw te Den Haag een voorstel
ling van „De polyester polka"
van Dimitri Frenkel Frank in
het kader van de CHAT-compe-
titie. Harry de Jong regisseert.
Michael Barker, blokfluitleer
ling aan het Koninklijk Conser
vatorium van Ricardo Kanji,
doet op dindsdagmiddag 29 no
vember openbaar examen in de
zaal van het Conservatorium
met een concert, waaraan wordt
meegewerkt door Chris Farr or
gel, Chris Farr clavecimbel, Ma-
rianna Muller viola da gamba,
Richard Walz en Jean-Pierre
Brunet viool, Stieneke Poot alt
viool, Michael Feves cello en
Julia Theis clavecimbel.
Paul Schoeffler, de in Dresden
geboren Engelse bariton is op
80-jarige leeftijd in Bucking
hamshire overleden. Hij is opge
treden in tal van Europese ope
rahuizen en in de „Met" in New
York, waar hij in 1963 zijn car
rière afsloot in „Ariadne auf
Naxos" van Richard Strauss.
Het bureau van rijksbouwmees
ter W. G. Quist is uitgebreid
met de beeldende kunstenaar T.
Jacob (Rotterdam), D. Wiecher-
ink (Amsterdam) en B. IJlstra
(Dordrecht). Zij zullen meewer
ken aan alle bouwprojecten van
rijksgebouwen waar op
grond van de percentagerege
ling de uitvoering van daar
mee samenhangende kunstpro
jecten voor ogen staat.
Regimental sjaal van
100% Acryl. Zes
mooie kleuren.
Zuiver scheerwollen das.
^Eén voorbeeld uit onze
fantastisch grote j
dassenkollektie.
Leren handschoenen jê
van perfekte kwaliteit. I't-
Bruin of zwart. -