I TERUGBLIK Radiodocumentaire over Pieter Menten gaat niet door Nederland begint met teletekst Englandspiel in boek en in tv-documentaire „Mikula, de kleine kapitein nieuwe serie voor de jeugd TELEVISIE VANAVOI TELEVISIE VRIJDAG RADIO VANAVOND X RADIO VRIJDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/ DONDERDAG 24 NOVEMBER 1977 PAC^iï Paul Huf ook in het dagelijkse leven een barokke geweldenaar. Na vluchtige niemendalletjes als „Haar van boven" krijgt de schrijflust Albert Mol nu pas goed te pakken. Hij begint trouwens ook die per te tasten, laat het niet meer bij de anekdo te alleen. Dit maakt zijn jongste boek „Het doek viel te vroeg - herinneringen aan theater- grootheden" tot meer dan een lees en vergeet- paperback. Hij legt hierin zijn ervaringen neer met vier artiesten, die hij van nabij heeft meegemaakt en die te vroeg van ons heengin gen, t.w. de voordrachtskunstenaar en toneel speler Paul Huf, toneelspeler en operazanger Hans Kaart, filmster en toneelspeelster/caba retière Fien de la Mar en musicalmaker/caba retier Wim Sonneveld. Van de barokke man Paul Huf poogt hij niet diens artistieke grootheid te schetsen, dat hoeft ook niet, want Huf was ook in het alledaagse een indrukwekkende figuur. De vaderloze Ap- pie Mol werd als jongen van zeventien als huisgenoot in het gezin Huf opgenomen en schrijft over wat er in Huize Huf dagelijks plaats greep met humor en warmte. Huf over leed in 1961 op 70-jarige leeftijd, maar toen viel er wel een stilte, want de man leefde in alles wat hij deed zeer uitbundig. Met zijn vrouw Emmy maakte hij de hevigste scènes, waarbij het huis daverde van de krachttermen, daarna vielen zij elkaar als grote geliefden in de armen. Rancune was er nooit bij. Hevige ruzies duurden kort en lieten geen sporen na. Emmy van haarkant liet zich evenmin onbetuigd, zo wel wanneer zij hem te woord moest staanals wanneer het moment was aangebroken om hem op handen te dragen. Met zijngeweldige stem kreeg Paul Huf de grootste zalen tot in de kleinste hoeken stil en vanwege zijn dictie nam prins Bernhard spraakles bij hem om zijn Duitse tongval af te leren. Paul Huf gebruikte huisgenoot Appie met alleen als babysit voor zijn kinderen, maar het door hem ook zijn tek sten overhoren. Eenmaal in de week nam hij Appie en zijn beide kinderen mee naar museum of Bijenkorf, net hoe het uitkwam, waarbij hij alles wat zijn oog trof ter hand nam om uit te leggen wat hij er waardevol in vond en wat walgelijk. Geen verkoopster die er nog een woord tussen kreeg. Paul Huf noemde dit lessen in „Warenkunde" ten behoeve van zijn kinderen. Huf kon uit welk deel van het land niet zo diep in de nacht thuis komen, of zijn vrouw Emmy verbet het bed om in de keuken toe te bereiden en hem voor te zeten waar hij om vroeg. Slechts één keer in haar leven heeft Fien de la Mar, een tragedienne met een tragische levensloop zij daarin gefaald. Die keer kwam Paul Huf uit een verre uithoek in het land diep in de koude nacht thuis, waarna hij naar de slaapka mer liep en tegen Emmy zei, dat hij trek had in een lekker stuk warm vlees. Emmy heeft hem toen van onder de dekens toegeroepen: „Kruip er dan maar gauw in"i i Fien - Hevig begaan toont de schrijvende Mol zich met de onvergetelijke Fien de la Mar. Telg uit een geslacht van acteurs was zij van alle markten thuis, maar haar groot gevoel voor theater uitte zich vooral in haar karakteristiek Wim Sonneveld hier met de (jonge) Hel la Haasse, die veel teksten voor hem schreef. van tragedienne. Zij speelde in vrolijke films als „Bleke Bet" en „In de Jrodaan", maar geen kon als zij zoveel zieldoorsnerpende, bijna bo vennatuurlijke roep leggen in een lied, dat door Jacques van Tol eigenlijk geschreven was voor Louis Davids: „Ik wil gelukkig zijn, ik wil dansen tot ik niet meer kan". Bij haar leven was zij al een legende, een vermaarde vrouw die nog heel lang had kunnen doorspelen, maar ze kon het leven niet meer aan. Zij kon keihard zijn tegen haar omgeving en Albert Mol heeft dat persoonlijk ondervonden, maar zijkon even zeer tot tranen geroerd zijn als zij iemand in narigheid aantrof. Haar onrust was niet te doven, zelfs niet met drank en medicijnen van de arts, die zij regelmatig consulteerde. Op zeker moment schoot het haar te binnen dat zij vergeten had bij die arts tijdig de rekening te voldoen. In overgroot gevoel van schuld liep zij haar huis uit met de bedoeling haar reke ning te betalen. Zij belde vele malen vergeefs bij die arts aan. Er werd niet opengedaan. Toen begon zij tegen de deur te schoppen. Het drong op dat moment niet tot haar door dat dit allemaal plaats greep om drie uur in de nacht. Niet veel later sprong zij uit het raam, de vredige diepte in. Zij werd 67, maar Mol vindt het te jong, omdat zij juist als tragedienne nog veel te bieden had. Hans Hans Kaart, de 'zoon van Johan van Potasch en Perlemoer, een jiddisch toneelstuk met een nimmer eindigende volkstoeloop, behoorde tot die zeldzame, tot de planken geroepen figuren, voor wie het acteren zich niet beperkt tot de zaal, maar wier leven zich helemaal afspeelt alsof het leven één groot schouwtoneel is. Al jong zette Hans toneelrollen op de planken, die hem los van zijn leeftijd lieten kennen als een begenadigd acteur. Hij had daar al spoedig niet genoeg aan en ging zanglessen volgen om opera onder de knie te krijgen. Dit lukte hem zozeer, dat er naar hem vraag ontstond in heel Europa. Hij was voortdurend op reis en ontpopte zich tot een vitalist met een nimmer verdwijnende werklust. Artsen moeten de kracht in deze man hebben overschat, toen zij hem voor een lichte operatie onder narcose brachten. Zijn hart verdroeg het niet en zo stierf hij op 43-jarige leeftijd. Maar toen had hij de levens van velen gevuld met grootse momenten, zowel op het toneel als in het persoonlijke verkeer. Ofschoon Hans Kaart kon alles. Na een toneel carrière maakte hij furore bij de opera. hij een zwak had voor vrouwen, had hij dit ook voor de levenslange hulpeloosheid van Appie Mol, die bij voorstellingen te vaak door zenuwen werd overmand om een carrière op te kunnen bouwen. Hans Kaart ving hem vaak op en de schrijver maakt daar geen geheim van. Voor een practical joke, een levensechte grap, schrok hij niet terug. Hij en Appie zou den eens op visite gaan bij Mary Dresselhuys. Bij aankomst bleek daar een glazenwasserslad der tegen de gevel te staan. Hans haalde Appie over om Mary te verrassen door via het raam naar binnen te stappen. Halverwege de ladder begon Appie het uit te gillen van hoogtevrees. Albert Mol doet in zijn boek nauwkeurig ver slag van de ontsteltenis die dit alles gegeven heeft in huize Dresselhuis met haar uit bed gekomen kinderen Merel en Petra Laseur. Wim Ook Wim Sonneveld nam een bijzondere plaats in in het leven van Albert Mol. En dit zowel om zijn veelzijdigheid alsook om het merkwaar dige karakter in deze artiest, die zijn hart kon leggen in een lied, maar daarbij aijn tong uitstak naar zijn bewonderaars. Zoals Mol hem beschrijft krijgt men de indruk van een man, begiftigd met een zo groot gevoel, dat hij zich schaamde voor het tonen van dit gevoel. Hij kon hard zijn voor de mensen die hij in zijn produkties plaatste, maar tegelijk ook een zorg zame vader, die veel jong talent heeft opgevan gen en heeft helpen vormen. Wim was een rusteloze, die zichzelf niet ontzag, ook niet toen hij zijn einde moet hebben voelen aankomen, een man die na een attaque zichzelf naar het ziekenhuis reed. Op de dag van de begrafenis vulde zich de kerk met zoveel be wonderaars, dat de koster geen kans zag plaat sen vrij te houden voor familie en vrienden van Wim. Ten einde raad wendde hij zich tot de artiesten met de vraag of zij ervoor konden zorgen, dat er ruimte vrijgemaakt zou worden vooraan in de kerk. Ton van Duinhoven zei toen: „Ik zal het de mensen vragen". Toen hij naar voren stapte en de menigte het verzoek van de koster overbracht, stond er een dame op in de eerste rij: „Wij hoeven niet weg. Wij zijn allemaal vrienden van Sonneveld". Ton Oliemuller Albert Mol - Het doek viel te vroeg - herinnerin gen aan theatergrootheden. Uitgever Tiebosch te Amsterdam. Prijs 14.90. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De programmaleiding van de NOS-radio heeft na juridisch advies besloten de radio-documentaire „Het dorado van Pieter Menten" af te gelasten. Deze documentaire zou zondag avond via Hilversum 2 worden uitgezonden. De door Bob Uschi samengestelde documentaire is een zo letterlijk mogelijk vertaalde Nederlandse versie van een door de Poolse radio gemaakte en enkele maanden geleden al uitgezonden documentaire over de Poolse jaren van de van oorlogsmisdaden beschuldigde Pieter Menten. De programmaleiding is van oordeel, dat hangende de uitspraak van de rechtbank in Amsterdam geen nieuw belastend materiaal door deze uitzending openbaar dient te worden gemaakt. Ervoor 1 in de plaats komt het journalistenforum. (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De NOS zal binnenkort beginnen met de eerste fase van de teletekst-ex- perimenten via het Nederland se zendernet. Men zal proberen voldoende gegevens te verzame len om t.z.t. een systeem te kunnen kiezen, dat goed en be trouwbaar functioneert. Dergelijke experimenten vinden al in diverse landen van Europa plaats. In vele gevallen werken daar, net als in Nederland om roep, PTT en industrie samen. Op onregelmatige tijden zullen in ons land signalen worden toe gevoegd aan de uitzendingen van de Nederlandse televisiezen ders, overigens zonder dat de kijkers hier iets van zullen mer ken. Voor de ontvangst van tele tekst is namelijk een zogenaam de decoder nodig. Het heeft geen zin die nu al aan te schaf fen, omdat de keuze van het systeem nog gemaakt moet wor den. (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM In Amsterdam heeft de uitgeverij van Holkema en Warendorf het boek „Englandspiel" ten doop gehouden. Het boek werd geschreven door de journalist Jelte Rep, op basis van feitenmateriaal dat hij in opdracht van de NCRV verzamelde. Deze omroep zal binnen afzienbare tijd een gedramatiseerde documentaire in acht delen op het scherm brengen over dit onderwerp, dat doorgaat voor een van de beruchtste spionagege- sc hi edenissen uit de tweede wereldoorlog. De Duitsers arresteerden hierbij in totaal 59 Nederlandse geheima genten. Het merendeel van hen kwam om in het concentratiekamp Mauthausen. In de 25 maanden tussen maart '42 en april '44 viel het merendeel van de illegale zenders, die het contact met Engeland onderhielden, in handen van de Abwehr en Sicherheitsdienst. De speciale waarschuwingscode, die de Nederlandse agenten in hun berichten verwerkten om aan te geven dat er onraad was, bleven bij de ontvangers in Londen onopgemerkt „Ciocirlia", de Roemeense zang- en dansgroep die optreedt in „Showroom De NCRV start vanavond met een nieuwe jeugdserie, getiteld „Mikula, de kleine kapi tein". Het zijn de spannende avonturen van de 12-jarige Joegoslavische Mikula die tij- DGllctfTiy dens de tweede Wereldoorlog in een berg dorp woont dat bezet is door de Duitsers. De strijd van de partizanen voor de bevrij ding van het land gaat ook een jongen niet voorbij. In deze eerste aflevering probeert Mikula's grootvader met zijn schip vrou wen en kinderen over te brengen naar een door de partizanen bevrijd eiland. Tijdens de overtocht gaat echter de motor kapot, waardoor er een gevaarlijke situatie ont staat. Ned. II, 19.10 uur Lady Marjorie's moeder en haar gezel schapsdame komen lógeren. Het tweetal maakt zich niet erg geliefd bij het personeel. De spanningen stijgen wanneer er een bro che verdwijnt Het personeel wordt onder vraagd en tenslotte wordt Roberta verdacht en naar zijn kamer gestuurd. Watkins krijgt ondertussen bezoek van Archie Donaldson, die een garage wil beginnen en een monteur nJcUI, 21.30 uur. Showroom Voor de tweede maal wordt het programma „Showroom" uitgezonden. Tom Meyer, Jan Fillekers en Henk van der Horst gingen o.a. kijken in het kleinste circus van Nederland, maakten een interview met Jan Wolkers en een reportage over het Roemeense zang- en Baaltijd Baaltijd is een programma over de vrije tijd en wat je er mee kunt doen. De onderwer pen zijn o.a. de problematiek die schoolver laters ondervinden wanneer ze geen werk kunnen vinden. Verder aandacht voor de vrije tijdsdichters en zendamateurs. Ned. 1,19.55 uur. Wat heet beter „Wat heet beter", gaat over inspannen en ontspannen. Deze veroorzaken klachten, waarmee we naar de dokter lopen. Medicij nen helpen niet. We moeten proberen ons te ontspannen, waardoor vele andere klach ten ook verdwijnen. In „Wat heet beter" gesprekken met yoga-leraar Hans Wesseling, die veel aandacht besteedt aan een goede ademhalingstechniek en de arts Rama Pol derman, die vertelt over het nut van ont spanning en de functie van gapen, geeuwen en uitrekken. Ned. 1,21.00 uur. Chinafilm In Jorens Ivens' filmdocumentaire gaat het om een bal die na het luiden van de bel in de richting van de lerares wordt gescho ten. Er ontstaat in de klas een discussie, die al gauw over meer belangwekkende dingen gaat. Ned. 1,23.05 uur. NEDERLAND I Teleac 18.15 Eenheid in eenheden, les 8 NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 Wereldcircus 19.55 Baaltijd 20.35 Sanford en Zoon, TV-serle 21.00 Wat heet beter, afl.2 NOS 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag 22.05 Frontaal (de Jacht) 23.05 Hoe Yoekong de bergen verzette, TV-serle 23.05 Journaal NEDERLAND II 18.55 Journaal NCRV 19.04 Paddlngton, TV-serle 19.10 Mikula, de kleine kapitein, TV-serle, afl.1 19.30 Dik Voormekaar Show, afl.7 NOS 20.00 Journaal NCRV 20.25 Showroom 21.30 De Familie Bellamy, TV-se rle 22.20 Hier en Nu 23.00 Standpunt, afl.6 NOS 23.10 Journaal MUküEMI.ri 18.00 Nieuws uit Noord] Westtalen 18.05 Dubbelspion, TV-s< 19.15 Hier und Heute 19.45 Tips voor landrottenL 20.00 Journaal 20.15 Plusminus, economl gazlne 21.00 Kojak, TV-serle 21.45 Discussie 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.20 Uit het logboek ter Petersen, TV-serle 19.00 Journaal 19.30 Blauer Dunst, pagne 20.30 Notities uit de proi 21.00 Journaal 21.15 Majdanek-proces, 22.00 Höhenwahn, TV-" 22.45 Journaal t van» rovlrH 'fllmilS BELGIE NEDERLANDS 18.00 Bereboot 18.05 Rondomons 18.30 Kluchtfilm 18.35 Van horen en zien 19.05 Filmpremières 19.35 Kijk ultl 19.45 Journaal 20.15 Muppet Show 20.40 Panorama 21.30 Standpunten 21.55 Filmpremières 22.25 Journaal NEDERLAND I DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Die Relse nach Wlen, TV- spel 12.05 Sportsplegel 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 15.50 Journaal 15.55 Pianist Wilhelm Kempff 16.40 Programma met de muls 17.10 Ik krijg een kind, hof^" der? 17.55 Journaal I'l'l t-1 Til i I'll zit Kc 11.00 Kll-Kla-Klawitter 16.15 Homo Musicus, TTiluit afi.3 16.45 Journaal 16.55 Pflff, sport voor Jeugd ege 17.40 Draaischijf NEDERLANDS HILVERSUM I kerk en s jj NCRV: 18.00 (S) De kerk vandaag. P P 1819 Uitz. van het GPV. NCRV: 18.30 Nws. 18.41 (S) De wereld zingt Gods lof. 19.35 (S) Leger des Heilskwartier. 19.50 NCRV-Leerhuis. 20.00 (S) Draai schijf. 21.20, Eén. twee, uit de maat: progr over onderwijs en opvoeding. 21.40 Confrontatie, gesprek 22.00 (S) De eerste dag, gesprek. 22.25 Zojuist verschenen. 22.30 Nws 22.40 (S) Poli tiek weekoverzicht 22.50 (S) Van onze correspondenten. 23.00 (S) Klanksnoer: klass. muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II 20.00 Nws 20.05 (S) A Handel. 21.57 Jean Louis trel. 22 30 Salzburger Festspiefijn klass. pianomuz. NOS: 23.00 (Sjvart oog op morgen, met om 23.0!,UW( overz Radio-tv.; 23.10 De kr<i morgen; 23.20 Den Haag Vant,. om 23.52 Even op adem komerier 23.55 Nws OOt i Ikri; HILVERSUM III 20.02 (S) Ferry Maat's Soul Sho Ier: (S) Sesjun. 23.02 (S) Close-up. De Hugo van Gelderen 1.02—7.00 (S) De nachtwacht HILVERSUM I KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7 08 (S) Gevar. progr. (7.30 Nws.). 8.30 Nws. 8.36 Gym. voor de huisvrouw. 8.45 (S) Anne van Egmond's Vensterbanket. (10.30 Nws.) 11.00 (S) Kamerbewaarders (tweede kamer), gisteren en vandaag. 12.00 (S) Gevar progr. (12.26 meded. 12.30 Nws.) 14.00 (S) Lichte muz. (15.30 Nws.) 16.00 (S) Spreekuur. 17.00 (S) Souvenirs. 17.30 Nws. 17.32 Echo ma- gaz HILVERSUM II af. 8.00 Nws. 8.11 Hier en Vandaag, vrijdag, gevar. progr. 9.00 Politiek en samenleving. NOS: 9.10 Spiegel van Belgie. 9.35 Waterstanden. 9.40 Schoolradio. 10.00 Humor op be stelling. cabaret. 10.30 NOS-Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over minder. 12 30 Rechtoprecht 12.49 OVERHEIDS- VOORL. Uitzending voor de landb. 13.00 Nws. NCRV: 13.11 Hier en nu. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.45 Onder de Groene Linde. 14.00 Reperto rium van de NOS-koren 15.00 Verhaal. 15.30 ln<_ sloten, progr. over gedeti Zoeklicht op Nederland (16.05ml VPRO: 17.00 Welingelichte 17.45 Symbiose. 17.55 Meded. HILVERSUM III EO: 7.02 (S) Tijdsein. (7.55 EO daad-memo 8.45 EO-regio) 9.03 muzikale fruitmand 10.03 (S) Tl ure TROS. 11.03 (S) Gerard dm draait op verzoek 12 03 (S) Ne< df stalige top-10 en kwiswijs. NCR ei (S) Pop-kontakt. 15.03 (S) Elp NOS: 16.03 (S) Nationale hitpara HILVERSUM IV 9 00 Nws. 9.02 (S) Stof 10 00 (S) Bayreuther Festspieli Gotterdammerung. 12.00 (S) V Nederlands concertpodium EO (S) Klankspiegel. 14.00 Nws. 11 Klankbord 14.20 (S) Sefer 't progr rondom de psalmen. H Woord der Waarheid. VPRO: 17.00 (S) Muziek-op-vier. Weinig lijkt mij zo ontmoedi gend als naar een televisiepro gramma te moeten kijken, in het vaste besef dat men een van de zeer weinigen in den lande is, die dat doet. Ik bedoel, ik voelde mij zeer vereenzaamd toen ik gisteravond vol goede moed begon aan „informatie op woensdag" van de TROS op Nederland II, terwijl op het an dere net die directe reportage van de voetbalwedstrijd PS- V—Eintracht Braunschweig gaande was. En ik kan u dan ook niet verhelen, dat ik regel matig overgeschakeld heb naar Eindhoven. Maar dat program ma van Ard Horvers over de „koude oorlog in de diepte" liep nog aardig uit ook. Zodat ik na afloop van de match er nog een flink stuk van kon meepakken. Alles bij elkaar kreeg ik zodoen de wel degelijk een goede in druk van dat avondje Tros-in- formatie, dat van een uitstekend niveau was. Niet alleen had Horvers de BBC-documentaire „Deep Cold War" overgenomen, maar hij stelde ook zelf met grondige zorgvuldigheid het barre probleem van de bewape ningswedloop aan de ordf^ middel van een groot aa terviews met buiten- en l landse deskundigen van gezindheid, die nu eens de gelegenheid kregen on standpunt te ontvouwen: raai Haig, de opperbevelh van de NATO, secretaris raai Luns, en de poleni prof. Roeling om er een drietal te noemen. Ei alleen beargumenteerdei hun theorieën, maar zij ve^ ten daarmee ongetwijfeli ons inzicht. Een ambi J maar ook uitstekend voc tend programma, dat moa ker gezegd. Aan het begin van de zette het IKON „Iemand jij" voort. Waarin dit kee j kinderen (meisjes) ,het mochten zeggen over „jal< Een verbluffend program! eigenlijk, in zoverre die k onbekommerd en wel en achtig nog op „intellectue veau ook de roerselen va prille zielen bloot legden, mensen hebben daar ovt sen meer moeite i HERMAN HOF

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2