Goed bedoelde Schumann- presentatie bij TROS 3 XI Kleijwegt krijgt schrobbering van VPRO-bestuur Als u straks nog van de natuur wilt genieten moetuernüwat aandoen! Gééf om de Natuur isiimH'ii'iiir TERUGBLIK Bank-enGironr.7714 Beeldspraak over relatie bouwheer en bouwmeester Meer dan halve ton voor Marianne Willemsen TELEVISIE WOENSDA RADIO VANAVOND RADIO WOENSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT' DINSDAG 22 NOVEMBER 1977 PAGISD7 Voor regisseur/producer Erik van Reyendam van de TROS zou een wensdroom in vervul ling gaan, toen hij de film over de laatste levensjaren van de componist Robert Schumann maakte, die vanavond op Ned. II om 21.15 uur wordt uitgezon den. Dit onder het kopje „Theo Olof presenteert.Op de sa menwerking tussen Olof en de TROS lijkt een doempje te lig gen. Eerder zou Olof een aantal programma's maken onder de titel „Olof presenteert.maar van de zes afleveringen werden er slechts twee uitgezonden om dat, naar verluidde, de presen tatie van Olof toch te wensen overliet. Met goede moed zette de TROS zich opnieuw aan een serie - deze keer van vier pro gramma's - over klassieke mu ziek en, alsof iets met Olof viel goed te maken, opnieuw onder de naam van deze grote violist. De inbreng van Van Reyendam is groot, maar opnieuw lijkt de TROS er niet in geslaagd een klassiek programma te kunnen maken, althans niet wat dit gen re betreft. Al is de eerste afle vering van vanavond weer beter dan de eerste poging met Olof. Wat men te zien en te horen krijgt. Een grafstem leest voor uit brieven van Schumann en op het scherm verschijnen zon nige tuintafereeltjes met men sen in de klederdracht uit de. tijd van Schumann (1810-1856). Ook komt Olof af en toe in beeld, maar niet in die mate, dat men er de titel kan aflezen: „Olof presenteert". Waarbij het bovendien niet geheel duidelijk wordt, wat dan wel wordt ge presenteerd. Schumann niet, net zo min als Olof presenteert. Van Reyen dam zegt Schumann „zuiver emotioneel" te hebben benaderd en op die grond achtte hij het verantwoord om werk te laten horen van Bruch, Chopin, Brahms en ook nog een stukje Schumann en van diens echtge note Clara. „Want van die mu ziek was in brieven van Schu mann sprake," aldus de regis seur. Wie de brieven niet heeft gele zen, zal zich echter afvragen wat deze muziek in dit program ma doet, hoe mooi verder ook. Verder dan het verband: Schu mann was een romanticus en Bruch en Chopin dók, zal men niet gauw komen. Verspreiding Van Reyendam wilde, met Theo Olof, klassieke muziek een kans geven, zich te verspreiden on der de groep kijkers, die men zelden in de concertzaal aan treft. Dan wordt natuurlijk al gauw alles goed en muziek uit :'-'a Wvi Adrienne Kleiweg en Dolf de Vries als Clara en Robert Schumann. de hoog-romantiek spreekt ge makkelijker aan dan werk van de modernen. Een allegaartje is het net niet geworden en er zijn positieve aspecten. Muziekprogramma's kunnen gemakkelijk worden stukgekletst en dat doet Van Reyendam bepaald niet. Wan neer Marja Bon zich aan de vleugel zet om Chopin te spelen, dan hoort men ook Chopin, lang genoeg om m zijn sfeer te ko men en voldoende kort om er niet van overtuigd te worden in een Chopin-programma verzeild te zijn geraakt. Dat geldt ook voor Brahms en Bruch. Om nog even bij het positieve aspect te blijven: de kijker/luis teraar krijgt ook de indruk mee, dat Schumann behalve een be kwaam componist, ook maar een gewoon mens was met wie het overigens slecht zou aflopen. Dat Clara een goede pianiste was, komt echter nauwelijks ter sprake en dat zij een van de vroegste vrouwelijke componis ten was, helemaal niet. Beelden De begeleidende beelden zijn voor discussie vat baar. Weliswaar verdedigde Van Reyendam zich bij voor baat tegen aanvallen „dat iede reen een ander soort Schu- mann-programma zou kunnen maken", de beelden die hij op het scherm brengt, kunnen niet overtuigen. Die zijn bovendien onlogisch. Men ziet op een versgemaaid gezon een witte piano - alles in dit programma is in het wit gestoken - die een fraaie ruimte lijke indruk maakt. De akoes tiek- van een ruime achtertuin valt bepaald mee, maar wan neer de camera naar een con certzaaltje wordt verplaatst, blijkt het geluid déér vandaan te komen, met Marja achter de toetsen. Wanneer de camera in ditzelfde stuk weer naar die achtertuin wordt teruggebracht, naar de witte piano met een verre pianiste, kan men met succes volhouden dat die pianis te iedereen kan zijn, behalve Marja. Indien de kijker wordt veron dersteld niet met Schumann be kend te zijn, wat houdt men dan aan dit programma over. De indruk dat deze componist op latere leeftijd knap malende was en zich verstikte in waan voorstellingen. Wellicht met de gedachte dat van dik hout ook wel eens goede planken worden gezaagd, komen die waanvoor stellingen nogal plompverloren in beeld. Een juffrouw met vriendelijk gezicht - Clara - wordt op de schommel plotse ling vervangen door een mon strueus mannenhoofd en de kij ker moet dan maar aannemen dat Schumann dat soort koppen moet hebben gezien. Ter discus sie dus. Niet aan de orde komen Schu mann's meesterwerken, noch diens voortreffelijke studiema teriaal. Een als dit programma dan bedoeld was voor minder muzikaal geschoolden, had wat lichter werk van deze componist wonderen kunnen doen, zoals zijn Humoreske op. 18 of de vriendelijke Kinderszenen. Wanneer Van Reyendam een brug naar de niet-echte liefheb ber had willen slaan, zoals hij later verklaarde, dan kan men betwijfelen of hij daarin is ge slaagd. Zijn bedoelingen waren goed genoeg, maar Olof presen teert niet en Schumann komt nauwelijks aan bod. De kijker, wordt wel sterk afgeleid door al die uitvoerende kunstenaars in witte kledij en de grapjes met de camera en ook het voorlich tende karakter van dit program ma wordt geweld aangedaan. Op één keer na wijst de camera bij soli in het orkest naar niet bijbehorende instrumenten - die éne keer is dan wel erg fraai, met een fagot in Chopins's twee de pianoconcert - en ook ont breekt de ondertiteling wanneer een solist een uitvoerig frag ment speelt. „Ik heb niet willen storen", legde Van Reyendam uit. „Aan het einde van het pro gramma wordt vermeldt wat werd gespeeld" Maar de niet-ge- schoolde zal dan vergeten zijn wat hij hoorde. „Theo Olof pre senteert Schumann"; goed be doeld, zonder enige twijfel. Maar opnieuw blijkt dat wan neer de klassieken aan de niet- echte liefhebber moeten worden verkocht, zij niet zo gemaakelijk met zich laten aanrommelen. F. J. Bromberg AMSTERDAM De directieleden van de VPRO moeten in het vervolg bij conflicten binnen deze omroepvereniging eerst de bedrijfskern raadplegen alvorens zij een eigen standpunt naar buiten uitdra gen. Dit heeft het bestuur van de VPRO bepaald naar aanleiding van de affaire, die in september ontstond toen de directeur televisie, Arie Kleijwegt, zich in een brief aan de Westduitse ambassade distantieerde van enkele door Nico Haasbroek gemaakte radioprogram ma's over het terrorisme in West-Duitsland en een artikel van Anton Constandse over hetzelfde onder werp in de VPRO-gids. Mocht de bedrijfskern niet uit het probleem komen, dan diennt alsnog het bestuur ingeschakeld te worden. Voorzitter mr. P. Laus, heeft dit meegedeeld op de in Amsterdam gehouden winter bij eenkomst van de ledenraad. Die keurde in een uit zijn midden geko men motie het beleid van Kleijwegt af en vroeg tevens het bestuur de eventueel door Haasbroek en Constandse door dit voorval geleden morele schade weg te nemen of te verminderen. Er is geld nodig. Véél geld. En nu meteen! Om te voorkomen dat de Natuur opraakt Zo kunt u helpen: zorg dat de gift-envelop, die een van onze vrijwilligers bij u thuisgebracht heeft, goed gevuld klaar ligt. Vrijdag wordt hij opgehaald! Bent u door omstandigheden niet in het bezit van een gift-envelop, maak dan uw gift over op bank- of gironummer 7714, t.n.v. „Gééf om de Natuur". „Gééf om de Natuur" op radio en TV: Radio en televisie besteden de hele week aan- dacht aan het nse probleem van de verdwijnende natuur en wat we er nu nog aan kunnen doen. Let op de aankondigingen programmablad. Nationale aktie van het Wereld Natuur Fonds De Helderse Visbuurt en Nico Andriessen of de nieuwe ver houding tussen bouwheer en bouwmeester. Dat is het onder werp van Beeldspraak dat de NOS vanavond uitzendt. Na 1945 heeft de wederopbouw in Nederland door industrialise ring en grootscheepse verstede lijking, de traditionele relatie tussen bouwheer (opdrachtge ver) en architect in de woning bouw vernietigd en vervangen door technocratische procedu res. De gevolgen van deze ont wikkeling zijn speculaties in de grondprijzen, winstbejag van projectontwikkelaars, onleefba re nieuwbouw en milieuveron treiniging. Aan het einde van de jaren zestig willen bewoners medezeg genschap in de afbraak- en bouwplannen van de overheid. Hierdoor ontstaat er een ver nieuwing in de relatie tussen bouwheer en bouwmeester. Om streeks 1840 ontstond aan de rand van Den Helder, langs het Noordhollands kanaal, een volkswijk waar hoofdzakelijk vissers kwamen wonen. In de zestiger jaren dreigde deze wijk te worden. De bewo- wilden dit niet en richtten de „Belangenvereniging Vis buurt", die later stichting werd, op. Deze stichting verwierf zich de positie van „Bouwmeester" en zocht contact met de oud- stadsbouwmeester van Haar lem, de architect Nico Andries- sen. Door samenwerking tussen de bouwheer en bouwmeester vond er geen kaalslag plaats maar ontstond er een nieuwe wijk waarvan de bewoners tot grote saamhorigheid groeiden. Ned. I, 22.05 uur. Matchpoint Presentator Ivo Niehe brengt voor de tweede maal „Match point", een programma waarin drie kandidaten en het vaste panel zich laten ondervragen over de sport. Het panel bestaat uit Pierre Huyskens, Truus van Hanegem, Henk Molenberg en Peter Knegjens en heeft als gast TROS-omroepster Monique van PSV-Eintracht I TELEVISIE VANAVOnI direct op tv (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM De cupvoetbal wedstrijd PSV-Eintracht Braunschweig, morgenavond te spelen in Eindhoven, zal in haar geheel worden uitgezon den op Ned. I om 19.55 uur. Commentaar Herman Kuiphof. Op het gewijzigde programma komen te vervallen het tv-spel „Wat zou u doen" en de Ivens- film. Morgenmiddag om vijf urn- geeft de BRT een volledige re portage van de cupontmoeting Carl-Zeiss Jena-Standard Luik. Om kwart voor tien volgt hier van een samenvatting. (Van onze radio- en tv-verslag- gever) AMSTELVEEN De 46-jarige gehandicapte mevrouw Marian ne Willemsen uit het Zeeuwse Groede kan binnenkort een gro tere werkruimte betrekken om haar speciaal therapeutische speelgoed voor gehandicapte kinderen te maken. Ze zal dan bovendien kunnen beschikken over een industriële naaimachi ne, waardoor haar produktie aanmerkelijk zal stijgen. De voor haar gehouden „Van- harte-actie" van de VARA-radio bracht alleen al aan telefonische bevestigingen van giro-stortin gen ruim ƒ52.000.- op. De ver wachting is dat dit bedrag in de komende dagen nog zal stijgen. VPRO telt veel meer dan 100.000 wettige leden (Van onze radio- en tv-redactie) AMSTERDAM De VPRO, die begin juni van dit jaar volgens een in opdracht van CRM ge houden telling onder de rode streep (100.000 leden) voor be houd van de C-status was geko men, zal per 30 november een hertelling aanvragen. Dit heeft voorzitter mr. P. Laus gezegd op de in Amsterdam ge houden winterbijeenkomst van de ledenraad. Hij zei, dat de VPRO in jlini bruto 150.500 le den had geteld, welk getal nu door een ledenwerfactie en „schoning" van het bestand is opgelopen tot 194.000. „Dit bete kent, dat we op basis van de telling van CRM nu zeker netto op 110.000 leden zouden uitko men en vandaar die aanvraag tot hertelling", aldus mr. Laus. Charlie Chaplin morgen middag in de Berebios Erp. Het geld dat het panel ver dient komt ten goede aan de gehandicapte medemens in de sport. De kijker kan ook mee doen door de huiskamervraag te beantwoorden. Ned. II, 19.04 uur. Voor de kinderen Morgenmiddag zendt de AVRO de Berebios uit. Samen met Brilbeer, Maatje en kapitein Brom kijken we naar o.a. Kuifje en Charlie Chaplin. Woensdagmiddag Ned. I, 15.30 Prins Claus en Den Uyl doen mee aan schoolradio (Van onze radio- en tv-redactie) HILVERSUM - Prins Claus en drs. Den Uyl hebben toegezegd te zullen meewerken aan een nieuwe serie uitzendingen van de Stichting Nederlandse Schoolradio onder het motto „Zwart-wit", waarin de proble men van de derde wereld aan de orde worden gesteld. In de eerste vijf afleveringen worden in feuilleton-vorm de belevenissen uit de doeken ge daan van het Marsmeisje Oen (gespeeld door Maria Lindes) en de Nederlandse jongen Henk (Gees Linnebank). Oen moet op haai" Mars-school een werkstuk maken over de planeet aarde. De vragen die daarbij ontstaan zullen in de volgende drie afle veringen worden voorgelegd aan prins Claus en drs. Den Uyl. „Zwart-wit" is een gezamenlijk initiatief van AVRO en VARA en wordt steeds via Hilversum-2 uitgezonden op 25 november, 2, 9 en 16 december en tenslotte op 2,10 en 17 maart. NEDERLAND I Teleac 18.15 Bedreigde landschappen, les 12 NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal EO 19.04 Henkle's droomboom, TV- serie 19.10 Kinderkrant 19.30 Het kleine huis, TV-serle 20.20 Metterdaad (Bolivia) 20.30 De mens op de troon, TV- serie, afl. 3 21.00 De supertanker, documen taire 21.20 Tenslotte NOS 21.35 Journaal 21.50 Den Haag Vandaag 22.05 Beeldspraak 22.50 Journaal 18.05 De zes waanwijzen,? lenqulz 18.40 Mr. Carlis, TV-serle 1 1 19.15 Hier und Heute 20.00 Journaal 20.15 Gevraagde gasten 21.00 Die Damonen, TV-fll 22.35 Journaal 22.55 Sport (concours hi| Berlijn) 23.40 Journaal DUITSLAND II 18.20 Verhalen van Iwan, P" filmserie 18.45 De Wombels, poppenf rie NOS 18.45 Informatie voor Italianen 18.55 Journaal TROS 19.04 Matchpoint NOS 20.00 Journaal TROS 20.25 De verpleegsters, TV-serle 21.15 Theo Olof presenteert... 22.10 Aktua TV NOS 23.00 Journaal DUITSLAND I 19.00 Journaal 19.30 The Bride came Amerikaanse speelfilm (194' 21.00 Journaal 21.15 Gezichtspunt 22.00 Twee korte films 22.45 Journaal BELGIE NEDERLANDS 18.00 Bereboot 18.05 Sesamstraat 18.30 Open school 19.00 Tienerklanken 19.45 Journaal 20.15 Music-Hall 20.55 Verover de aarde 21.45 Portret van zangeres Berberian 22.30 Journaal, Wetstraat akt ifslu verl icht ude jven bar he NEDERLAND I 10.30 Schooltelevisie Teleac 15.15 Media in de school AVRO 15.30 Berebios DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Dagboek 10.40 Het gebeurde overmogen, TV-film 11.35 Het is anders dan vroeger, documentaire 12.20 Rondblik 12.50 Persoverzicht e po 13.00 Journaal ut g 16.15 Journaal pen 16.20 Verkeersdocumentaire 17.05 Filmcascadeurs 17.55 Journaal DUITSLAND II 16.20 Turn meel 16.30 Kli-Kla-Klawitter 17.00 Journaal 17.10 Steifer Hut und Knollt* se, jeugdserie 17.40 Draaischijf bt Irdb Jdzij HILVERSUM I 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 (S) De AVRO-diligence P.P 18.19 Uitzending van de WD. AVRO: 18.30 Nws. 18.41 Per Saldo, zakelijke bespiegelingen. 19.00 ZEVEN DE— DAGSADVERTENTISTEN. NOS: 19.15 Accoord, kroniek van amateuristi sche muziekbeoefening. AVRO: 20.00 (S) AVRO Totaal Theater (22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal). 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. KRO: 18.11 Echo. 18.30 (S) Op Vleugels, piano-improvisaties. 18.50 Verkenning, informatief programma. 19.00 Kerk in meervoud. 19.30 (S) Zin in muz. 20.00 Nws. 20.05 OverWB A 20.15 (S) Verdi: Messada Reivan 21.45 Spektakel 1977—78. NOSntinn (S) Met het oog op morgen, m"°, 23.05 Aktualiteitenoverzicht Raq 23.10 De krant van morgen. 23.2 er" Haag Vandaag. 23.52 Even opiark komen, yoga. 23.55 Nws. IjlllMdiWI.'.llllf^ leder heel uur nws. NOS: 18 Vacaturebank. 18.10 (S) NOS-n RA: 19.02 (S) Popreconstructie.O (S) Nashville. 21.02 (S) 23.02 (S) Wachten op middernaclB (S) Nacht drie-draai. 2.02 (S) F land. 5.02 (S) Truck. tructie.Q lemacll f ;S) Petl de dag. 13.30 Stoomradio. 16.00 16.03 Angst, hoorspel. 17.00 (Sè®er muziekalbum van Paul Gedwin t af: R.V.U.: Landschapsparken en| nO| schermde dorpsgezichten. 17.55 j HILVERSUM I TROS 7.00 (S) Rustig bijkomen. 7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua-ochtendeditie. 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 (S) Kom er maar eens bij: gesprek en klassieke muz. 10.00 (S) Wat zeg je me nou. 10.30 Nws. 10.33 (S) Toerja-Toernee 11 45 (S) Café Chantant. 12.26 Mededelingen tb .v. land- en tuin- Douw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Aktua 2. he„e, TÓIÏ Si 13 00 (SI Hoooteounten uit musicals. 0®MP^P delingen. KRO 7.02 (siWl HILVERSUM IV, 13 00 (S) Hoogtepunten uit musicals. 13.30 (S) Sport na sport, jeugdprogram ma. 14.00 (S) Specialiteiten a la carte. 15.00 (S) Als dat zou kunnen. (15.30 Nws) 16.30 (S) Kernpunt, gesprekken. OVERHEIDSVOORLICHTING. 17.20 Tekst en uitleg. TROS 17.30 Nws. 17.32 (S) Aktua-magazine. HILVERSUM II VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtend-gymnas- - tiek. 7 20 In de Roode Cirkel. (8.00 11.25 (S) Platennws. 12.00 (S) Tafi Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Electroni- 12.00 Lezing. 12.30 Themaprogri" sche accordeonmuz. NOS 9 20 Wat 13.30 Middagsymfonie. 14.00 NwsHgei heeft dat kind. 9.35 Waterstanden. VA- Verhalen uit de wereldliteratuur.zij RA 9.40 Schoolradio. 10.00 Radio (S) Oude huisorgels in Nederland^ t Weekblad (1-1.00 Nws.) 11.30 De Franse (S) In de schaduw van de meLb opera. 12.00 Woerden - Centraal, ge- 15.50(S) In kleine bezetting. Kamr^ lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll ir n d Onvergetelijke beelden konden wij gisteren in de namiddag op ons scherm waarnemen toen wij in een extra reportage uit Israël zagen hoe Golda Meir zich tot de naast haar zittende Sadat richtte: „Wij willen niet bescho ten worden, maar, gelooft u mij, wij willen ook niet schieten." Zij hoopte „als oude vrouw" de vre de nog te kunnen beleven. En er brak iets van een warme menselijkheid door toen zij „als grootmoeder" de presidentiële grootvader een presentje mee gaf. Een stuk verschrikkelijke wereldpolitiek even terugge bracht tot een hartelijk gebaar; een kijkend mens mag het toch maar allemaal meemaken. „Brandpunt" had Charles Sch- wietert naar Israël afgevaardigd en hij bleek er een interview te hebben gehad met de heer Ra bin, oud-premier, die een gema tigd optimisme aan de dag leg de. En Willibrord Nieuwenhuis had in de studio een vraagge sprek met de heer Rabbani, con sul van Koeweit -in de dagen van de oliecrisis zagen en hoor den wij hem geregeld - die over igens met nadruk stelde slechts „zeer privé" een persoonlijke mening te geven. Ook hij wilde afwachten. Nadat wij konden constateren kijk dat de amateurs van B.V,jef Den Bosch zeer eervol [,ra£ Feyenoord in „de Kuip" fyua verloren en dat de Bossch porters -dat ging naar dam toe- dus toch een f dagje hadden gehad, werc^- nog even herinnerd aan l|ncjv zoek dat het Nederlands V( paat onlangs aan Rome:^ gebracht. Joost Middelhof 20) aan kardinaal Willebran^^ reactie op de nogal geruc,^ kende toespraak van demcj. Die kreeg hij. Maar wij h^ het inmiddels allemaal al; krant kunnen lezen. ken de De AVRO vertoonde eer van Joop Scheltens: „Gei de natuur", die de actie injg^ die vrijdag aanstaande zij^ ongetwijfeld al weet, uiUerte in een tot na middernaclomj rende televisieavond metjuje en Willem. Geen bijster 2aj neel, maar wel een werkje, en wij weten nu te^ou ste precies waar het omV0rc Om een groot aantal pro,ncj( namelijk die variëren va' nc grote stille heide" tot en nyjnc behoud van de oerwouder^jg tropen. Allicht, dat we hqjjj^ niet minder kunnen doe^erSi met vijftig miljoen. lwjj Herman Hofl iiiniiiii ii M i in 11 ii i ii 11 i ii ii i ii ii ii ii p J

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2