over Paraguay V BBC-documentaire TERUGBLIK TELEVISIE VANAVOi TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND RADIO DINSDAG „HOLLANDS GLORIE" BEGON BIJ DE VISKAR RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURAN' MAANDAG 21 NOVEMBER 1977 PAC^ I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal AVRO 19.05 Programma-overzicht 19.10 De wolkenvegers, afl. 2 19.35 Drie tekenfilms 19.50 This is my son, TV-spel 20.40 Gééf om de natuur, docu mentaire NOS 21.35 Journaal AVRO 21.50 Music Gallery 22.50 Symbiose NOS 22.54 Journaal rM.Mïifjü.iiBa NOS 18.45 Staatsloterij (663, trekking 2) 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickie, de Viking, jeugdse rie, afl. 55 19.25 De Kris Pusaka, TV-serle, afl. 4 NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Terugkeer van de Wrekers, TV-serle 21.15 Voor een briefkaart op de eerste rang 22.05 Brandpunt KRO/RKK 22.45 Paraguay, verloren paradijs, documentaire NOS 23.25 Journaal 18.00 Nieuws uit Nooi Westfalen 18.05 Chico and the man, 18.40 Wat u beviel 19.15 Hier und Heute 19.45 Kabillowitsch 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 Circus in Berlijn 21.45 Steenkool, documi 22.30 Journaal 22.50 Sport (concours Berlijn) 23.35 Journaal DUITSLAND I 18.20 Fahrt Ins Blaue va 19.00 Journaal *,e« 19.30 Koning Klant .jje 20.15 Impulsen, educatie-a ne kt 21.00 Journaal 21.15 Kante, TV-film Ljj 22.55 Ernst Kolman, zoo[,te revolutie, reportage [,ar 23.45 Journaal ,ejj BELGIE NEDERLANDS 18.00 Bereboot 18.05 Klein, klein kleutert 18.20 Circus Rondau 18.45 Open school 19.15 Sporttribune 19.45 Journaal 20.15 Rad der fortuin, qui; 21.00 Grote lui, kleine liec_ 21.50 The Road to WisJ documentaire 22.40 Journaal, Wetstraaf Xi J NOS/NOT 11.30 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.30 Rosenmontag, TV-spel 11.55 Mordlllo, Argentijnse teke naar 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Muziek Extra 3 17.Q5 Kinderverkeersclubmt 17.10 FilmbrleveiT 17.55 Journaal H DUITSLAND II 16.30 Mozaïek "V 17.00 Journaal en 17.10 Techniek voor klndfn 17.40 Draaischijf HILVERSUM I EO: 17.32 (S) Klankbord: actual., in form.. comm. en muziek. PP: 18.19 Uitz. van de CPN. EO: 18.30 Nws. 18.41 (S) Wij hebben een woord voor de wereld gewijde muziek. 19.00 (S) Ronduit, jeugdprogr. 19.40 (S) De Bijbel open. 20.00 (S) EO-Regio. 20 10 (S) Ga er eens voor zitten, gevar. progr. 20.40 (S) Adam of aap? 20.55 (S) Ten slotte. NOS: 21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden en slechtzienden. 21 40 Open school. 22.25 Bond Zonder Naam. NOS. 22.30 Nws. 22 40 Boeren bont. VOO: 22.55 (S) Inform, show met actual. 23.55 Nws. HILVERSUM 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd: Engelse Brassband kampioenschappen. 19.30 Onderwijzen kunst of kunde? 19.50 (S) I de week. 20.00 Nws. 20.05 (S)w; Weibliche zieht uns hinan, p van de componist Frans Liszt. lied-oeuvre van Anton Webern"®' Literama. 22.22 (S) Poerari t1 Werk, een hoorspelserie. NOStOi Met het oog op morgen, metol] Actual.overz. Radio-TV, 23.10_, van morgen, 23.20 Den Haac en om 23.52 Even op adeif yoga. 23.55 Nws. 3e HILVERSUM II NOS-Maal. AVRO: 19 02 Akttf' de natuur. 1910 (S) Het stene^C 20.02 (S) Radiojourn. 20.05 clean dreammachine. 21.02 (jj] UJ ricneribuuid. zo.ui u lightshow. 0.02 Radiojourn. r1* Nachtje AVRO. de AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 830 Nws 8.36 Gymnastiek voor de huis- vrouvy. 8 45 De Groenteman. 8.50 Mor genwijding. 9.00 (S) Dansmuz. uit het oude Wenen. 9.15 Open School. 10.00 Radio Lawaaipapegaai. 10 10 Arbeidsvi taminen (10.30 Nws. 10.33 Radiojour naal). 11.55 (S) Een schorre haan kraait 5 voor 12. 12.26 Mededelingen tbv land en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radio journaal. 12.55 Europa van morgen. 1310 (S) Concertorgel. 13.25 Beurs plein 5. 13 30 'n Middagje AVRO (15.30 Nws. 15.33 Radiojournaal). 17.00 Voor ons gemaakt (door ons gekraakt). OVERHEIDSVOORLICHTING 17 20 Een terugblik op het begrotingsjaar 1976-77 van de Nederlandse Antillen. AVRO: Nws. 13.11 Echo. 13.45 VoorH dering, gezinskatechese. 14* vingers. 15.00 In de wachtkaï Nws. 1603 Spreekuur NOS j zal mijn tijd wel duren 17.2(1 light. 17.40 Tambu, informati zoekplaten voor Antilliane- land. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM II leder heel uur nws. VARA: 7.1 teiten via Dingen van de C Gesodemeurders. 9.03 (S) Pë 11.03 (S) Drie draait op mensen uit de sportwereld. VARA's zoekplaatje. 14.03 beeld (14.45 Engels popnws. Solleveld uit New York) 16. Top-20 en de tipLP. 17.03 Joanne Lumley als Purdey in ,,De Wrekers". ting gaat. Er wordt naar een oplossing gezocht. De vrouw neemt een beslissing, die door iedereen ervaren wordt als de beste. Ned. 1,19.50 uur. De acteurs gaan scheep voor de opnamen, v.l.n.r. Coen Flink als kapitein Sjemonow, Bora Lensky (produktie), Hugo Metsers als Jan Wandelaar, Teuntje de Klerk als Nellie Dijkmans, Lex van Delden als Kwel jr., Rudi Falkenhage als bootsman Janus en Walter v.d. Kamp. Walter v.d. Kamp op de „Holmvik" met op de achtergrond assistent-regisseur Rudi Falkenhagen, die ook bootsman Janus speelt. en verder waren er bi] beeld Pim de la Parra, die roepen was om iets ovë^ „introotje" op zijn film W pel te beweren, een te vei^ lozen zaak. En Jan Wolkf moeilijkheden met een blad heeft, die zich in (r hem bekende, wat overd krachtig aandoende taal b de en die Aad op een g<H moment meteen ook mai/ „jullie katholieken" aan» Bepaald zouteloos was he van het (werkeloze) ecl dat ging reageren op eeiT zouteloze advertentie va landelijk ochtendblad ei- dan ook uitliep op eer. voorspelbaar zouteloos gt bis. Maar was alles nou ai Ach kom. N De VPRO vertoonde avond „Van tsaar tot Ler" verder". Een documentair de Russische revolutie va samengesteld uit (hoofdza authentieke filmfragment zich een bijzonder bon aangelegenheid, maar div roep was bovendien op ld mineuze idee gekomen dn vist-auteur prof. Karei vie Reve uit te nodigen de ben zoals hijzelf zei, aan elk 1 praten. Een betere expli g was nauwelijks denkbaên weest. En dankzij zijn tig 'tende en relativerend-irqei commentaar genoot men fae lop. K HERMAN HOFHÏ avond de BBC-documentaire uit over de Zuidamerikaanse staat Paraguay, waar president Stroessner een schrikbewind voert om de macht voor zichzelf en de zijnen te behouden. Deze documentaire bevat indringende interviews over mishandelingen die in dit land tot een systeem geworden zijn. Ned. 11,22.45 uur. Kris Pusaka Het wordt Ben steeds duidelij ker dat de Kris een meer dan normale kracht heeft. Hij raakt er dan ook steeds meer van overtuigd dat hij de Kris moet terugbrengen naar de rechtma tige eigenaar ergens in Indone sië. Hij vraagt zich af waarom Santos zo geïnteresseerd is en wat hij met de inbraak te ma ken heeft. Een andere vraag die nog onbeantwoord is: wie heeft de Kris uit het huis van profes sor Smit gestolen? Ned. 11,19.25 uur. Mijn zoon De Amerikaanse film „Dit is mijn zoon" gaat over de geboor te van een gehandicapt kind, dat een groot aantal veranderin gen teweeg brengt in het gezin Kingston. De vraag is of het in het gezin moet blijven of dat het beter is als het naar een inrich- In het kader van de actie „geef om de natuur" laat de AVRO vanavond een film zien die naar aanleiding van een aantal voor beelden wil duidelijk maken waarom de actie noodzakelijk is. De film toont aan dat de mens verantwoordelijk is voor de verstoring in de natuur. In deze vijftig minuten durende documentaire van Joop Schel- tens varen we over het Naarder- meer, een van onze mooiste na tuurgebieden dat eens bestemd was voor vuilnistortplaats van de hoofdstad en waar zich nu een unieke kolonie lepelaars en aalscholvers bevindt. Het meest boeiende gedeelte van deze film is de vogelmoord in de landen rond de Middellandse zee waar duizenden vogels neergeknald en in netten gevangen worden, om vervolgens op markten en in winkels te worden schoon ge maakt en verkocht. De vogel is een ontzagwekkende insecten- opruimdienst, die ongeveer 600 insecten per dag vangt. Ook door het vangen van deze vogels wordt het evenwicht in de na tuur verstoord, kunnen de insec ten zich sneller en in groten vermenigvuldigen en schade aan richten. Het wereldnatuur- fonds wil dan ook achthonderd duizend gulden uittrekken voor een project dat o.a. voorlichting zal geven. Ned. 1, 20.40 uur. Extra uitzending bezoek Sadat Zoals wij vorige week al be richtten zendt KRO-TV van- HILVERSUM NOS-televisie geeft vanavond in een extra uit zending verslag van de perscon ferentie die president Sadat en premier Begin maandagmiddag zullen houden. Ook zal in deze uitzending het vertrek van pre sident Sadat van het vliegveld Ben Goerion te zijn zijn. De reportage is van 18.00 tot 18.45 uur op Nederland I. Jan Wandelaar. Deze Jan begint als eenvoudi ge scheepsjongen, maar maakt een hele car rière door. Van duvelstoejager schopt hij het tot zeeman met een zekere autoriteit. Dat moet van het begin af in zo'n karakter inge bouwd worden om die ontwikkeling waar te maken. Zijn hele houding heeft iets afstande lijks, de hele serie door, ook in relatie tot zijn vrouw, eerst Teuntje de Klerk als Nellie Dijk mans, zijn eerste vrouw, en na haar overlijden bij de geboorte van het tweede kind, de redersdochter Riekie Kiers, een rol van Josine van Dalsum". Jan Wandelaar maakt een mooie zeemanscar rière, maar als ruwe zeeën storten ook de tegenslagen zich over hem heen. Sociale ellen de, uitzuigerij door de reders en drie maanden gevang als hij uit woede een directeur neer slaat. Dan moet hij het ook nog beleven, dat zijn tweede vrouw Riekie tijdens een zeetocht wordt doodgeschoten door een overspannen marconist. Toch zal hij tot het eind van zijn leven blijven varen: op de brug, handen op de rug, de benen gespreid voor de slingering van het schip. Hugo Metsers: „Ik meen de figuur van Jan Wandelaar heel dicht te hebben benaderd. Het belangrijkste in hem vind ik hetgeen hij niet zegt. Hij denkt veel vanuit zichzelf. Bovendien is hij sentimenteel, af en toe stug, zodat hij nogal eens tot innerlijke conflicten komt Hij kan geen onrecht verdragen. Dat geldt ook voor mijn persoontje. Ik kan heel lang zwij gen, maar als ik een ander storend ga vinden, kan dat soms tot heel vervelende dingen aanleiding geven. Ik vind het van Jan Wande laar niet zo'n mooie daad om even gauw thuis te komen, bij zijn vrouw een kind te verwek ken en weer snel scheep te gaan, omdat hij alleen maar aan zijn vak denkt. Wel heb ik geprobeerd duidelijk te maken, dat hij veel van Nellie houdt. Zo laat ik hem huilen als hij verneemt dat zij in het kraambed gestor ven is. Ik vind hem geen ruwe zeebonk, wel een moedig mens, die opkomt voor de rechten van anderen". Walter v.d. Kamp heeft niet alleen gezorgd voor ruwe zeetjes en ruwe zeebonken, maar ook diepte in de tekening van karakters ge zocht, waarvoor hij kon beschikken over Jan Teulings, Lex van Delden, Jan Blaaser, Rudi Falkenhagen (tevens tweede regisseur), Mi- chiel Kerbosch, Coen Flink, Teuntje de Klerk, Josine van Dalsum, Johnny Jordaan, wijlen Han Bentz v.d. Berg, Frits Lambrechts, Lou Steenbergen, Leen Jongewaard, Fransjes Gel derblom, Gerard Cox, Maya Bouma, Liane Saalborn, Johan Schmitz, Wim Povel, Willie Ruys en Henny Alma. Meest opvallende figuur in deze lijst van acteurs is Teuntje de Klerk, niet omdat zij de anderen in deze tv-serie zou overvleugelen, wel omdat zij als nieuweling tegelijk haar visitekaartje afgeeft. Deze ex-leerlinge van de Maastrichtse toneelschool en momenteel ver bonden aan de toneelgroep „Globe" dient zich aan als een bijzonder acteertalent.-Enige da gen geleden zagen wij haar in de Guy de Maupassant-aflevering „De vlieg", waarin zij het onevenwichtige dartelding speelde, zoals alleen kon ontstaan in de zieke geest van De Maupassant. Men hoefde geen deel te hebben aan de gedachtenwereld in dit spel om te kunnen vaststellen, dat de rol van „De vlieg" tegelijk speels en kundig werd gedaan. In „Hollands Glorie" krijgt men een heel andere Teuntje te zien, nl. een toegewijde zeemans vrouw, die de angst om het hart slaat als buiten de storm woedt. Ook de relatie met haar man, Jan Wandelaar (Hugo Metsers) speelt zij even gevoelig als zuiver. In een gesprek met Teuntje de Klerk word je al gauw duidelijk, dat die uitersten in haar rollen niet zonder meer gespeeld worden. Die hebben ook duidelijk met haar eigen aard te maken. In zichzelf vindt zij iets clownesks terug, dat in buien van vrolijkheid ook op haar gezicht is af te lezen. In haar neerslach tigheid doet zij zich echter als levensernstig voor. Zij blijft zich bekommeren om haar jeugdvriendin, die later na een ziekte verlamd raakte. En ofschoon gereformeerd opgevoed hecht zij aan het in Maastricht geleerde ge bruik om dagelijks een kaarsje op te steken. Zij zegt dat dit haar een binding met God geeft waardoor alle moeilijke levenszaken zich als minder problematisch voordoen. Al bijeen is Jan de Hartog wel te spreken over deze tv-serie, ofschoon hij toegeeft niet meer, helemaal achter de inhoud van dit boek van hem te staan: „Ik ben al blij, dat Walter v.d. Kamp er geen stuk heldenverering van heeft gemaakt. De Hollandse zeeman is ook maar een gewone man, die pas over moed blijkt te beschikken als daarop een beroep wordt gedaan'*. Geef om de natuur Een van de bedreigde diersoorten de zeehond die het Wereldnatuurfonds probeert te redden. Het was zoals Klaas-Jan Hen- drichs zaterdagavond zei bij die reportage van de aankomst van president Sadat in Israël: „Er gaat wat door je heen, als je de beelden ziet, die wij nu op u loslaten". En toen ging het nog maar om de beelden van een Egyptische President die op het Israëlische vliegveld werd ver welkomd door een Israëlische militaire band, die het Egypti sche volkslied speelde. De KRO had om ze mogelijk te maken, er het programma „Bij ons in Hoevelaken" voor laten schie ten. Allicht, bij ons in Israël ging toch wel even voor. Voor wat het gewone doen be treft was er zaterdagavond weer in een nieuw programma „De alles anders show" van Rad van den Heuvel. Die overigens toch niet zo heel erg anders was. Wat hij overigens weer gemeen had met de „Goed nieuws-show" van Sonja Barend, die vrijdagavond in première ging en die op zijn beurt ook niet zoveel, al of niet goed, nieuws inhield. Ook in ander opzicht waren er wel overeenkomsten. Au fond ging het ook in dit geval om niet veel meer dan om een „personality show" met een liedje en een praatje of met een praatje en een liedje. Weliswaar had Van den Heuvel iets in het vooruit zicht gesteld van een program ma waaruit zou blijken dat „de media" al of niet tegen wil en dank een „vertekende rol" spe len. Maar daar kwam toch niet erg veel van terecht. Ofschoon: toen er drie koppen werden ver toond uit ochtendbladen over het grote Sadat-nieuws was er wel even sprake van een duide lijke vertekening, want voor het zelfde geld had men drie andere koppen uit precies dezelfde drie ochtendbladen kunnen kiezen, die weer een andere suggestie hadden kunnen wekken. Ach ja, „De nationale roman van de zees leepvaart" heeft Elseviers uitgeverij als ondertitel meegegeven aan de 44e druk (600.000 exemplaren in to taal) van Jan de Hartog's boek „Hol lands Glorie." Jan de Hartog staat daar iets nuchterder tegenover. Hij zegt: „In de jaren '30 ben ik aan het schrijven gegaan, omdat ik als stuur man op de zeesleepvaart teveel aan de wal werd gehouden en omdat ik in die jaren kritiek had op de sociale omstandigheden van het personeel van de zeeslepers. Ik stapte binnen bij de uitgeverij Elsevier om te horen of die nog een manuscript kon gebruiken. Ze vertelden me toen, dat ik een voorschot kon krijgen als ik al iets op papier had. Ik moest de eerste letter nog schrijven, maar ik zei dat ik al een heel stuk af had. Toen vroegen ze naar de titel. Plompverloren gooide ik de woorden er uit, die ik het laatst op straat had gelezen voor ik bij Elsevier binnenstapte. Dat was „Hollands Glorie" en dat stond op een viskraam voor de deur van de uitgever. Else vier wilde zekerheid, dat het boek af zou komen. Ik kreeg een kamertje toegewezen waar ik in geen veertien dagen meer uit mocht Daar schrapte ik de ene dag weg wat ik daags tevoren moeizaam op papier had gekregen. Zodoende duurde het wat langer, maar het boek kwam uiteindelijk toch af. Ik denk, dat een deel van het succes van dit boek te verklaren is uit het feit, dat het tijdens de bezetting verscheen. Alleen de titel al bevatte iets van de geest van het verzet die elke Nederlander toen voelde. In menig huis lazen de vaders voor uit dit boek". AVRO-tv verwacht een soortgelijk effect als op zaterdag 26 november begonnen wordt met de eerste twee van de vijftien afleveringen en vervolgens elke zaterdag tot 4 maart toe van de tv-bewerking van dit boek door Walter v.d. Kamp. Voor deze tv-produktie heeft de AVRO twee miljoen neergeteld, waarvan slechts een gering deel aan rechten is terecht gekomen bij Jan de Hartog. Deze had al zo vaak van filmmakers kleine bedragen voor optie op zijn boek ontvangen zonder dat het ooit tot ver filming kwam, dat hij er nu maar een klein bedrag voor vroeg, omdat hij er aanvankelijk niet zo erg in geloofde. Dezelfde mentale moeilijkheden heeft ook de AVRO moeten overwinnen. Waar haal je een oude stoomzeesleper uit de jaren 1910-'20 vandaan? Hoe film je op zee? Hoe bereik je bij studio-opnamen het effect van zeebewegin gen? In de eerste vraag werd voorzien, toen men in een Zweedse haven op de aloude „Holmvik" stiet, die in het begin van deze eeuw werd gebouwd door Bodewes uit Hooge- zand. Het filmen op zee bleek zonder zeebe nen een heel wat grotere opgaaf voor de meer dan zestig acteurs, die in deze tv-serie zijn betrokken, maar van de zeesleepbedrijven Wijsmuller en Smit, van de Koninklijke Mari ne, van het loodswezen in Den Helder en van de Ierse autoriteiten, in welker wateren veel werd gefilmd, kreeg men alle soorten van medewerking. En wat de studio betreft, deco rateur Wim Bijmoer bouwde scheepsinte rieurs na, die hij op een halve bolvormige ondergrond plaatste, zodat studio-assistenten op handkracht het schip konden laten deinen. Regisseur Walter v.d. Kamp: „Het is een geweldig boek om er een tv-serie van te maken. Het bevat niet alleen talloze dramati sche momenten, maar ook echt Hollandse humor. Ik zou het echter gemakkelijker gehad hebben als het boek wat meer dialoog zou hebben bevat Dat heb ik nu zelf allemaal moeten bijschrijven, afgaande op het origi neel. Met de gedachte, die in veel tv-kringen heerst, dat je beter eigentijdse tekst kan gebruiken op de tv, ben ik het niet eens. Heel Hollywood drijft op bestaande boeken. Wij kunnen hier nu eenmaal niet wat die Engelsen met hun tv-spelen wel voor elkaar krijgen. Ik ben blij met Hugo Metsers in de hoofdrol van

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2