*OP The Boomtown Bots nieuwe sensatie uit Ierland PLATEN KLASSIEK Kathleen Ferrier als Orfeus levend geworden herinnering T Mtcertagenda Waar nu in een wolkenkrab ber de belastingdienst re geert, stond vroeger het Haagse Gebouw voor Kunst en en Wetenschappen dat niets met wetenschappen maar alles met podium kunsten te maken had. Over eenkomstig een herhaalde voorspelling van de brand weer is het inderdaad afge brand maar na de laatste wereldoorlog was het toch nog geruime tijd in vol be drijf. Ik had er op rij 5 een vaste hoekplaats maar ik kon nooit gaan zitten alvo rens de armleuning, die al tijd los zat, provisorisch te bevestigen. Ik wilde geen tu mult riskeren als ik er tij dens het luisteren onwille keurig op zou gaan leunen. Op 11 januari 1951 heb ik er een opvoering meegemaakt die de toenmalige Nederland se Opera gaf van Glucks „Orfeo ed Euridece". Ik had die voorstelling twee jaar eerder al in de akoestisch veel betere Koninklijke Schouwburg gezien en ge hoord maar wilde mij de re prise tot geen prijs laten ont gaan. Opnieuw immers zong als gast de grote Engelse alt Kathleen Ferrier in de tra vestie-rol van Orfeus. Tegen het eind viel een zwaar gor dijn achter op het toneel met roe en al naar beneden maar persoonlijke ongelukken kwamen gelukkig niet voor. Behalve het koor heeft Gluck in zijn muziekdrama dan ook maar drie personen nodig. Greet Koeman zong Euridi- ce, haar veel jongere zusje Nel Duval de partij van Amor. Ferrier en Koeman zijn over leden, Nel Duval trok zich uit de operawereld terug. Alles wat restte was dus de herin nering maar die was wèl onuitwisbaar. Naar stem en expressie was Ferrier een unieke, onvergetelijke arties te en dat was Koeman ook. Bovendien leek de rol van Orfeus Ferrier op het lijf geschreven: zij wist zich vol maakt te vereenzelvigen met zijn wènhoop om het verlies van zijn geliefde vrouw, zijn dramatische smeekbede haar in het dodenrijk te mogen zoeken; zijn tocht, hand in hand, om haar op aarde te rug te brengen; zijn vertwij feling als hij zichzelf vergeet en tegen het gebod in, toch naar haar omkijkt en haar voor de tweede keer verliest Maaidan is Amor zozeer van zijn zelfverloochening overtuigd, dat hij beiden op nieuw herenigt. Kathleen Ferrier: de 27-jari ge telefoniste die wel wat aan muziek had gedaan maar toen pas een professio nele zangopleiding ging vol gen. Acht, negen jaar trad zij op, hooguit vijf jaar was zij een internationale beroemd heid en toen al trof haar hetzelfde lot als Euridice. In ons land heeft men haar vrij vaak mogen horen; in liederenrecitals in Diligentia en met orkest op het grote podium. Ook buiten ons land echter zijn er duizenden die haar niet kunnen vergeten en er zijn talloze jongeren die haar legendarische kunst, •voor zover vastgelegd, met graagte willen ondergaan. Platenmaatschappijen en ra dio-omroepen hebben al her haaldelijk alles uitgebracht wat aan klinkende documen ten kon worden geprodu ceerd en niemand geloofde dat er nog wat bij zou ko men, al was er de vage herin nering aan een Nederlandse radio-uitzending van de com plete „Orfeo". Er werd aan genomen dat het materiaal was weggedaan. Ook Glyn- debourne en Covent Garden hadden niets van deze zeld zame creatie. Maar zie, het onschatbare document is toch terugge- Kathleen Ferrier als Orfeo vonden. Klaas Posthuma van EMI-HMV ontdekte in het NOS-archief in 1965 met zorg gemaakte banden die waren overgespeeld van glasplaten die de KRO had gemaakt voor een uitzending van de laatste Haagse voorstelling. Die opname is met precieze toewijding voor heruitgave gereed gemaakt. Terecht liet men mono wat mono was, terecht probeerde men niet de bijgeluiden in het uitver kochte K. en W. weg te filte ren. Het opera-orkest werd een beetje opgehaald maar de waarlijk excellente solo hoboïst liet men zoals hij was. Ferrier zelf, bijna onaf gebroken aanwezig, komt bo ven verwachting mooi tot haar recht, zelfs tot in kleine details. Ook Koeman toont haai' formaat, alleen de prille Nel Duval is in haar kleine rol niet zo sterk. Jv »oomtown Rats" wor- 'ro,8l succes, twijfel daar V We willen rijk en 26(er°emd worden om te nte. loe dat is. Als het ons 254/aJt dan verzinnen we niet anders". Bob Geldof, ter van „The Boom- ^■fcts" zegt vol overtui- larin bij gelooft. Het ize kreten zoals we die ^-Hoorden, maar bij „The limi bet anders. Engeland mgt laatste maanden dui- %nnen merken wie dat Te vinden ons geen ,k rive'-baud. The Boom- nersfts' zijn '1977 Pop', om- ^bopulaire muziek ma- t mensen tussen de 13 JïTJJste single „Lookin' af- l" kwam op nummer Jin in de Britse top-100 de week erop naar 8. Er werden in totaal i' singles verkocht. Ook 51 iuut-elpee „The Boom- jT^ts" werd goed ontvan- °1J?do/, die samen met de Johnie Fingers naar 7—jtd kwam voor wat in- is laat in het nieuwe 30f ;am-gebouw, gelegen wrtupsnjke Hilversum. De ,92 5 dat ze wat moei- '~y hadden met het in- Ti in het hotel. rufyeland in de ban van -—Dep raakt is niet zo Mp- te begrijpen omdat j:g ybomtown Rats" ruwe 9 fepliceerde muziek q waaraan het publiek 3 froep plezier beleven. udof doet als zanger nken aan Mick Jagger ïjTfji lange slanke lichaam nggrote mond met brede —Hij is echter wat min- jdenDntroleerd in zijn be- 3 wp, veegt veelvuldig le ettn haar en staat wild ne i armen te zwaaien. Hij te gh zo uit dat hij na il vettreden totaal is uitge- 0,-. h zang klinkt hier en Hoi) dat van Steve Harley |Reed. „Mijn favoriete zijn „The Roling Sto- The Who". „The Sto- 2 yjjt geniaal en ik wil niet (pn dat we beïnvloed ir jat zijn groepen zoals •ote ix Pistols", die zeggen iers, te zijn, maar dat kan keuials groepen uit de ja- beïnvloed werden jaren, zo on- de invloed van Ion I SEX PISTOLS De Engelse punkbeweging heeft met „Never Mind The Bollocks" van The Sex Pistols haar eerste monumentale langspeler opgeleverd. Deze debuut-lp (de groep maakte wel al vier singles) is van alle tot nog toe verschenen punk-Ip's het meest overtuigende bewijs dat punk meer is dan alleen bet teruggrijpen p- de popmuziek uit de beginjaren zestig. The Pistols maken muziek die qua vorm en instrumentatie uiterst simpel is gehouden, maar van de wijze waarop de groep muziek maakt gaat een bijna demonische kracht uit De nummers zijn energiek en rauw en steunen ook op een zekere monotonie reactie op bet veel melodieuzere popwerk uit de jaren zestig). Een verhaal apart is dan nog de expressieve zang van Johnny Rotten, die zijn teksten eigenlijk voortdurend uitschreeuwt „Never Mind The Bollocks" is één van de meest opwindende platen, gevuld met schitterende nieuwe composities, maar ook met reeds bekende hits als „God Save The Queen", JPretty Vacant" en >rAnarchy In The UJL". (Virgin Records). E.L.O. Een van de groepen, die op elke elpee weer gedegen vakwerk aflevert, is ongetwijfeld de zeven man sterke Engelse formatie „The Electric Light Orchestra". Precies een jaar na „New World Record" beeft dit gezel schap de in een prachtige futuristische hoes gestoken „Out of the Blue" uitgebracht compleet met bouwplaat waarmee je je eigen „ELO-Flying Object" kunt maken. Ook op dit dubbelalbum steekt ELO zich weer in dezelfde muzikale jas: verzorgde rock binnen een door strijkers en synthesizers gecreëerd romantisch sfeertje. Hun muziek borduurt als het ware voort op de door de Beatles uitgezette lijn. Alle nummers zijn zoals gewoonlijk geschreven door Jeff Lynne, die de Ip's ook produceerde. Wat ELO brengt is niet meer verrassend te noemen, maar de muziek is echter van zo'n. constant hoge kwaliteit (qua arrangementen en qua produk- tie) dat 'ie ieders aandacht verdient. Beste nummers: ,Jun-. gle" en Concerto for a rain dayofwel geheel kant drie.! Jet/United Artists. NEIL YOUNG Van Neil Young is onder de titel „Decade" een driedubbele verzamel-lp verschenen. Een zeer bijzonder verzamelwerk, want de plaat bevat naast alle (veelal schit terende) bekende nummers ook een aantal nog niet uitge brachte composities. Ook zijn op „Decade" enkele onbeken de versies te horen van ai eerder uitgebrachte nummers, zoals een prachtige versie van „Helpless" uit zijn periode met Crosby, Stills Nash. De plaat loopt de gehele, nu ruim tienjarige carrière van Young langs, vanaf Buffalo Springfield tot en met zijn meest recente langspelers en het zijn vrijwel alleen de beste nummers die op deze plaat staan. „Decade" is door de zanger zelf samengesteld en bovendien op de hoes van een groot aantal zeer interessante persoonlijke kanttekeningen voorzien. (Reprise Records). Niettemin is het een overwel digende ervaring, deze plot seling weer werkelijkheid ge worden, dierbaar gekoester de herinnering. Ik kan mij niet voorstellen dat, ondanks de technische vooruitgang, ook wie haar nooit in werke lijkheid hoorde, niet diep on der de indruk komt van deze Orfeus op een uiteraard his torische opname. Het is een prachtig document, voorzien van een fraai uitgevoerd en informatief toelichtingsboek. Daarin staat dat het gaat om een opname in de Amster damse Stadsschouwburg maar achteraf is dat een ver gissing gebleken: het gaat echt om de Haagse opvoe ring van 11 januari 1951. Aan de kwaliteit en de betekenis van de EMI-box 5 C 161 -25 637/Z38 doet dat overigens niets af. Alle royalties van de verkoop worden gestort in het Kathleen Ferrier Memo rial Scholarship-fonds te Londen. J. KASANDER Rats" ont- uijiiu twee jaar gele- Dublin en begonnen T fl/n hun snelle opmars. In fitstonden in het bij- j gikaal waar we ons i.44.>sheidsgeld kwamen ~^ls goede vrienden ken- TT" elkaar al heel lang. In j 'gebeurde niets op het iJEvan de rock and roll. Q(gn allerlei bands, maar aaWelden alleen jazz-rock, aaw'-roclc en funk-rock. aakt'ij dan ook met rock aaktf begonnen, konden we 5LE( spelen. Iedereen wees deur. We hebben de gewaarschuwd en ge- t we over zes maanden str-ö zouden zijn, maar 4- d geloofde ons. On- Rotten, zanger van The Sex Pistols, die de eerste monumentale punklangspe- de markt brachten. 3r1tpg 19 november De „Jband" speelt in 't- van Troje aan de f Prinsegracht en brengt raggae-mu- 46B Club „0'16", Oos- 16 te Voorburg. Aan- ir. New Yorkse new 'oep, concerteert op 1 in Paradiso te Am- 20 november De uit de V.S., in het uids Congresgebouw I Haag, aanvang 20.15 ^dag 23 november I p Franklin, soulfeno- a meen uit de jaren zestig, treedt op in het Amster damse concertgebouw, aan vang 20.15 uur. Donderdag 24 november en vrijdag 25 november Bei de dagen een uitverkocht concert van de Engelse groep „Yes" met in het voorpro gramma zanger Donovan. Aanvang 20.00 uur in het Ahoy'-sportpaleis te Rotter dam. Op vrijdag verder de Neder landse bluesgroep „Flavium" in 't Paard van Troje in Den Zaterdag 26 november jubileumfeest in 't Paard van Troje met het „Fidelia Flo wer Ragtime Orchestra" van eigen bodem Zondag 27 november Eerste concert van de Stranglers in Paradiso, ter wijl Joan Baez in de Rotterdamse Doelen optreedt, aanvang 20.15 uur. Maandag 28 november Al Jarreau in theater „Carré" te Amsterdam, aanvang 19.00 uur, en tweede concert van de stran glers in Paradiso, Amster dam. The Boomtown Rats; „Muziek is onze hobby en het zei altijd onze hobby blijven". langs gingen we terug naar Ierland en werden als echte helden binnengehaald. De mensen dje ons de deur gewe zen hadden stonden met con tracten klaar, maar toen zei den wij nee. In het begin speelden we vooral in scholen en kerkzalen maar moesten onze eigen voorstelling beta len. Ik schreef een valse che que uit die we opstuurden in de hoop dat ze het niet zouden ontdekken dat de cheque vals was. In Ierland is (nu) ook veel ver anderd; er zijn nu zes muziek bladen terwijl er eerst niet een was en er zijn zes groepen die rock and roll spelen". In maart van dit jaar kwamen ze naar Engeland Huurden een huis om te werken en te leven en kregen zeven aanbiedingen van platenmaatschappijen. „We kozen voor „Ensign Re cords" omdat Nigel Grainge ons ontdekt had en het de enige echte platenmaatschap pij is. Alle platenmaatschap pijen worden beheerd door mannen met grijze pakken, die in een boek kijken of iets wel of niet mag. Het ergste is Pho nogram Amerika, die de laat ste twee jaar door deze tactiek tal van artiesten is kwijtge raakt zoals David Bowie, Rod Stewart en binnenkort ook „The Boomtown Rats". Tijdens het interview zit Bob' Geldof wat onderuit gezakt in zijn stoel en praat gemakkelijk over de groep. Terwijl hij een pilsje drinkt zet hij duidelijk uiteen hoe hij over bepaalde zaken denkt Johnie Fingers, gekleed in een bruin/wit ge streept pak dat sterk aan een pyjama doet denken, zit er wat stilletjes bij. Glimlacht veel en geeft alleen antwoord op de vragen die hem gesteld wor den. Hij was vroeger lid van de Beatles-fanclub en kreeg al op zeer jonge leeftijd pianoles, waarin hij moest proberen de klassiekmeesters onder de knie te krijgen." De naam „The Boomtown Rats" hebben we opgedoken uit Woody Go- drey's boek „Bands for Glo ry". Op pagina 174 vertelt hij over een nieuwe vechtersben den „The Boomtown Rats". Wij kozen het omdat we bij de nieuwe muziekgeneratie ho ren." De eerste grote toe mee begint in Engeland aan het eind van november en eindigt in Ier land aan het begin van het nieuwe jaar 1978. „Tussen de ze toemees willen we onze nieuwe elpee opnemen. Dat gebeurt waarschijnlijk in Ne derland omdat we het een fijn land vinden. Wij gaven ons beste concert in Amsterdam", zegt Bob Geldof. „De mensen waren enthousiast en alles liep uitstekend. Een van de num mers op de B-zijde van de single werd in Amsterdam op genomen. We hebben toen be sloten om de elpee in Hilver sum op te nemen als de studio tenminste vrij is. Nederland is op Engeland na het belang rijkste popiand van Europa. Onze Europese toernee begint in Amsterdam in januari 1978, misschien wel met het uitbren gen van de nieuwe elpee. De eerste elpee werd in Duits land opgenomen en geprodu ceerd door Robert John Lan ge, die in dezelfde studio „Gra ham Parker and the Ru mours" opnam. „Toen wij in maart naar Engeland kwamen vroeg hij of we zin hadden om mee naar Duitsland te gaan om daar de elpee te maken. Wij hadden nog nooit een stu dio van binnen gezien dus gin gen we naar Duitsland om daar in 3 1/2 week de elpee op te nemen. Het materiaal werd geschreven door Bob Geldof, die daar als ex-journalist geen moeite mee had. Voor het nieuwe album heeft hij al ze ven nummers klaar. „Het wordt een melodieuze elpee", zegt hij. „We proberen de nummers eerst uit bij onze optredens voordat ze gebruikt worden. Reageert het publiek goed dan gebruiken we ze. De mensen komen naar ons con cert omdat ze lol willen heb ben. Als de show goed gaat en het publiek wil dat we blijven spelen gaan we net zo lang door tot we geen nummers meer over hebben, al duurt het vier uur. Muziek is onze hobby en het zal altijd onze hobby blijven". Hans Piët

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 19