Onderwijs in de greep van
audio-visuele middelen
Patsy Gallant
wachtte 20 jaar
op roem
in Europa
a
TERUGBLIK
TELEVISIE VANAVOI
7
TELEVISIE VRIJDAG L
RADIO VANAVOND
A
RADIO VRIJDAG f
lillViWIi'lll
RADIO/TELEVISIE
«Dl
LEIDSE COURANT,
DONDERDAG 17 NOVEMBER 1977 Pi
Schoonheid en een roede sten zijn niet
altijd een garantie voor een flitsende
carrière als Magere*. Het meest recen
te voorbeeld hiervan is de Canadese
Patsy Gallaat, die intussen a! 27 Is. Zij
begon met zingen toen ze vijf Jaar was
en toch heeft Europa met uitzondering
van Frankrijk moeten wachten tot en
kele weken terug, toen ze ook hier
bekend werd door haar single „From
New York to LA".
De schuld hiervan ligt voor een groot
deel bij CBS, die haar vanaf 1970, toen
ze bij deze maatschappij tekende, een
Europese tournee beloofd heeft, maar
die belofte nooit is nagekomen.
„Met CBS had ik een heel gewoon
contract zonder dat daarin stond wat
de maatschappij allemaal voor me zou
doen. Ze deden dus eigenlijk niets an
ders dan af en toe een elpee uitbrengen.
Als ik hard werk om iets te bereiken,
dan verlang ik dat ook van anderen,
maar ze deden niets daarom ben ik er
weggegaan".
Patsy Gallant vormde in het begin sa
men mat drie zusjes, „The Gallant Sis
ters", die vooral op feestjes'en in kerk-
zalen in haar woonplaats Campellton
optraden. Hun eerste tv-optreden bij het
lokale televisiestation vond plaats toen
Patsy Gallant acht jaar was. Ze verhuis
de met het gezin, dat bestond uit zeven
meisjes en drie jongens, naar Montreal
toen bleek dat daar meer geld te verdie
nen was. Zeven jaar traden ze onder
toezicht van hun moeder op in clubs
rond en in Montreal. Er kwam een
einde aan „The Gallant Sisters", toen
twee van haar zusjes trouwden. Een
jaar voor het uiteengaan waren ze re
gelmatig opgetreden in een CBC-show
(Canadian Broadcasting Corporation)
en waren daarmee een van de meest
gevraagde groepen geworden. Nadat ie
der zijn eigen weg was gegaan, vroeg
CBC of Patsy in een aantal amusement
sprogramma's wilde optreden. „Het liep
zo uit de hand dat ik twee jaar lang
iedere dag op de televisie te zien was
zowel in'Engelse als Franse program
ma's".
Patsy Gallant is mooi om te zien met
haar blonde haren en blauwe ogen. Ze
praat met een zachte stem waarmee ze
uitstekend kan zingen. Ze heeft iets
„Amerikaans" over zich, iets zakelijks,
maar is veel vriendelijker en geeft niet
direct het idee van „Tijd is geld". Haar
vaste producer en zakencompagnon Ian
Robertson is met haar meegekomen
naar Europa. Hij is de zakelijke leider
en ontvangt tijdens dit interview een
aantal telefoontjes uit Engeland waaruit
duidelijk wordt dat ze daar ook naar
toe gaan. Af en toe vult hij Patsy aan,
wanneer hij vindt dat ze niet helemaal
Patsy Gallant
kreeg een Ju
no Award" als
beste zangeres
van 1977.
duidelijk is geweest.
In 1969 begon zij met het zingen van
commercials voor radio en televisie.
„Het is mijn belangrijkste inkomen.
Door deze verdiensten word ik niet zo
gedicteerd door mijn platenmaatschap
pij en heb ik wat meer vrijheid om te
doen en te laten wat ik wil. De laatste
jaren zijn de reklameboodschappen in
Amerika en Canada zo uitgebouwd dat
het korte nummers zijn geworden. Het
verschil is alleen dat je onmiddellijk
„pakkend" moet zijn, terwijl je dat bij
een lied kan opbouwen. De meeste com
mercials duren 30 seconden en daarin
moet je kort en krachtig vertellen waar
het om gaat Ik heb een keer meege
daan aan een Ford-reklame waarmee
we later op tournee zijn gegaan door
Amerika en Canada. Het leuke ervan
was dat ik op het einde een Ford
cadeau kreeg. Doordat ik al heel wat
jaren in het vak zit weten de meeste
producers wat ik wil en is een reklame
vlug opgenomen. Voor reklamebood
schappen werk je vaak met hetzelfde
team samen. Ik werk met drie meisjes
al zo lang samen, dat de producers
weten voor welke reklame wij gebeld
moeten worden. Voor de televisierekla-
me kom ik zelf maar zelden in beeld,
omdat het gek zou zijn om twee tegen
strijdige producten aan te prijzen. Er
wordt wel gezegd dat het zingen van
commercials je carrière schaadt, maar
dat is absoluut niet waar. Het zingen
is een goede oefening en je krijgt te
maken met veel soorten muziek zoals
Jazz en Country &i Western".
Dat Patsy Gallant niet zomaar de eerste
de beste zangeres is bleek toen ze de
„Juno Award" kreeg als beste zangeres
van 1977. Daarbij had ze ook de beste
producer en de beste single van 1977.
„De „Juno Award" wordt o.a. gegeven
naar aanleiding van de platenverkoop
van het jaar", zegt Ian Robertson. Patsy
Gallant heeft in haar 22-jarige carrière
als zangeres vier elpees gemaakt zowel
in het Frans als in het Engels. Ze heeft
nu een platencontract bij Attic-records,
dat een veel vriendelijkere maatschap
pij is en die ook veel harder voor haar
werkt.
„Ian en ik zoeken voor een elpee eerst
al het materiaal bij elkaar door te
luisteren naar banden en platen. Echt
goed materiaal is moeilijk te vinden.
Voor het nieuwe album hadden we een
nummer dat Barbra Streisand ook wil
gebruiken voor haar nieuwe elpee dus
gebruiken wij het niet. Als we uiteinde
lijk een keus hebben gedaan uit al het
materiaal, gaan we naar de studio en
maken we een demo-tape van de num
mers. Thuis gaan we die beluisteren en
praten over arrangementen en het mi
xen. Als we dat uitgewerkt hebben gaan
we opnieuw naar de studio om de elpee
te maken. Het opnemen van een elpee
duurt ongeveer 150 uur, maar met alles
wat er bij komt zoals o.a. het luisteren
naar banden kost het ons 500 uur".
Doordat goed elpee-materiaal schaars
wordt is Patsy Gallant begonnen met
tekstschrijven.
„Ik geloofde eerst niet dat ik het zou
kunnen, maar het lukt me aardig. Het
is een kwestie van je gedachten op
papier zetten". De show waarmee ze
optreedt is een rock and roll broadway
show waarin allerlei soorten muziek
zitten die ze graag zingt De kostuums
die gebruikt worden zijn speciaal voor
de show ontworpen. Het is een heel
team dat aan de show werkt „We ge
bruiken 30 dansers en verschillende
mensen voor het achtergrondkoortje.
Als we volgend jaar naar Europa ko
men voor een aantal concerten kunnen
we helaas niet de hele show meenemen
omdat dat veel te veel geld zou kosten".
Dan krijgt ze een ingeving en bedenkt
dat ze de dansers ook in Europa kan
huren. „Ik heb een aantal ontzettende
goede dansers in Spanje gezien. Ian, het
lijkt me een aardig idee om de dansers
uit Europa te halen" zegt ze.
Na Nederland gaan Patsy Gallant en
Ian Robertson naai Parijs om daar te
praten over eventuele concerten. „Weet
je", zegt ze, „de Engelse versie van
„From New York to LA." heeft het in
Frankrijk beter gedaan dan de Franse
versie. Logisch eigenlijk want die Fran
sen verengelsen helemaal".
Hans Piet
Gijzelingen
trokken niet
veel meer
kijkers dan
gewoonlijk
(Van onze radio- en tv-redactie)
HILVERSUM De flJzeliBfen
in Bovensmilde en de Punt in
mei en juni van dit jaar hebben
I wel geleid tot meer luisteraars
naar nieuws op de radio, maar
I nauwelijks tot meer kijkers
naar de uitzendingen van het
i NOS-journaal en de actualitei
tenrubrieken.
Tot deze conclusie komt de
dienst kijk- en luisteronderzoek
van de NOS, die tijdens de gij
zelingen de luister- en kijkdicht
heid heeft gemeten. De grotere
belangstelling voor de radio
nieuwsdienst was het duidelijkst
merkbaar op Hilversum 3. In
mei van het vorig jaar luister
den op deze zender gemiddeld
1,8 miljoen Nederlanders naar
het nieuws. Dit getal steeg tij
dens de eerste twee weken van
de gijzelingen tot gemiddeld
ruim 2,7 miljoen luisteraars.
De belangstelling voor het ra
dionieuws viel overigens 's
avonds na zeven uur sterk te
rug. Maar toch boekten het
NOS-Journaal en de actualitei-
tenrubieken van de zendge
machtigden geen opvallende
winst. De gemiddelde kijkdicht
heid voor het journaal bedroeg
tijdens de gijzelingen zeventien
procent, terwijl het percentage
voor het gehele tweede kwartaal
van 1977 op zestien lag. De ac
tualiteitenrubrieken kwamen
met twintig procent tijdens de
gijzelingen zelfs iets achter op
de kwartaalcijfers van 21 pro
cent.
De grootste belangstelling trok
ken de vaak simultaan uitgezon
den journaals van acht uur. Op
enkele dagen zat dan meer dan
de helft van de Nederlandse ge
zinnen aan de beeldbuis gekluis
terd. Veel extra-uitzendingen
bleken slechts weinig kijkers te
trekken. Het vrijlaten van de
schoolkinderen vrijdag 27 mei
trok in een extra uitzending vijf
procent van de Nederlandse ge
zinnen. Het 's avonds uitgezon
den simultaan-journaal daaren
tegen kreeg toen 55 procent van
de kijkers. Maar hoe langer de
gijzelingen duurden, hoe kleiner
de kijkdichtheid werd. Zelfs za
terdag 11 juni, toen leger en
politie krachtdadig hadden inge
grepen en de gijzelingen waren
beëindigd, konden de cijfers
van de eerste twee weken niet
meer worden gehaald.
Zendamateurs
niet eens
met jongste
PTT-
maatregelen
(Van onze radio- en tv-redactie)
BREDA - Voorzitter Philip
Huis van de VERON, de vereni
ging voor experimenteel radio
onderzoek in Nederland, heeft
op de dag van de amateur in
het „Turfschip" in Breda acties
in het vooruitzicht gesteld als
de overheid de voorgestelde be
knotting van de zendamateur
werkelijk in de nieuwe machti
gingsvoorwaarde verwerkt.
Doordat de machtigingsvoor
waarden sterk achterhaald wa
ren door de techniek werd be
sloten tot een nieuwe opzet. De
VERON en de Vereniging van
Radiozendamateurs werden in
die opzet betrokken. Des te gro
ter was de teleurstelling toen
bleek, dat de PTT uitermate
weinig rekening heeft gehouden
met de verlangens van de radio
zendamateurs en dat nu een
aantal beperkingen opgelegd
dreigt te worden. Volgens voor
zitter Huis blijkt in de nieuwe
machtiging ook een aantal za
ken niet geregeld, zoals het laag-
frequent inpraten in allerlei
electronische toestellen, bijvoor
beeld recorders, orgels en der
gelijke. De PIT stelt nog altijd
de amateur aansprakelijk voor
de kosten om dat op te heffen,
terwijl de fabrikant produkten
levert die niet meer voldoen aan
de eisen van het huidig tech
nisch niveau. De heer Huis kon
digde aan, dat VERON en VR-
ZA alles in het werk zullen stel
len om de belangen van de le
den veilig te stellen.
Ons land telt op dit moment
5874 zendamateurs van wie er
circa 2000 een ab-machtiging,
circa 3000 een c-machtiging en
circa 900 een d-machtiging heb
ben. De provincies Zuid-Hol
land, Noord-Holland en Noord-
Brabant tellen de meeste zenda
mateurs.
Eveline Velsen presentatrice van de tv-rubriek „3 x 20
Meneer de Groot uit de Dik Voormekaar Show, waarin
o.a. optreden „Sailor" met „Down by the docks" en de
groep „Luv" die „Dream" zingt. Ned. II om 19.35 uur.
„Van Wlm, Zus, Jet naar vldeocasset" is
de titel van «en film die Catherine Keyl
maakte over het gebruik van audio-vi
suele middelen die hij het onderwijs
gebruikt worden. De film werd vervaar
digd ter gelegenheid van het 25-Jarig
bestaan van de Protestants Christelijke
Onderwijs Federatie, die de inbreng van
het Christelijk onderwijs verzorgt bij
schoolfilm en -televisie. In dese uitzen
ding vindt ojl een kort gesprok plaats
met de heer J. Baayens, vooruittor van
de P.C.O.F. en don we hoe een stukje
film over de Islam kinderen aan het
denken en doen brengt.
Ned. II, 23.10 uur.
Samenzweerders
De laatste aflevering van Tom en de
samenzweerders heet „De admiraal".
George Cosserat die de ondubbelzinnige
inhoud van de door Tom ontcijferde
brief kent, gelooft dat Page te goeder
trouw is. Tom on Betsy zijn daar niet zo
zeker van en krijgen gelijk als blijkt dat
Page een Franse spion is.
Ned. II, 19.10 uur.
Bellamy
In de aflevering „De bedrieger bedrogen"
uit de serie „De familie Bellamy" speelt
de chauffeur Thomas Watkins een be
langrijke rol. Er is gebleken dat lady
Marjorie verliefd is geweest op de jonge
kapitein Hammond, die gesneuveld is in
India. Zijn brieven zijn echter bewaard
gebleven en worden te koop aangeboden.
Watkins onderhandelt, maar kómt bedro
gen uit
Ned. H, 21.30 uur.
3 x 20
Eveline Velsen presenteert „3 x 20", een
Uitgelicht
„Uitgelicht" is een nieuw programma dat
iedere uitzonding één gast heeft In deze
eerste uitzonding praat van Belle met dr.
Gilles Quispel over de vraag: „Hoe kun
je leren leven met jeuelf".
Ned. I, 22.05 uur.
Teloac
18.15 Eenheid In eenheden, les 7
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
AVRO
19.05 3x20, Informatie
20.05 Eur. titels formatledansen
21.00 Ennla Challenge Cup, kunst
schaatsen
NOS
21.35 Journaal
21.50 Oen Haag Vandaag
22.05 Uitgelicht (Jack van Belle),
aft. 1
23.05 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Informatie voor Joegosla-
ven
18.55 Journaal
NCRV
19.04 Paddlngton, poppenfllmte-
rle, afl. 8
19.10 Tom en de samenzweer
ders, TV-serle, slot
19.35 Dik Voormekaarshow
NOS
20.00 Journaal
20.25 Minivoetbalshow (O. - Z.
Nederland)
21.30 De Familie Bellamy, TV-se-
rle
22.20 Hier en Nu
23.00 Standpunt
23.10 Audiovisuele middelen op
school
NOS
23.30 Journaal
19.15 Hier und Heute
19.45 Wat u beviel
20.00 Journaal
20.15 Pro en Contra
21.00 Superstar, TV-serlL
21.45 Titel, Thesen, Teif
te
22.30 Journaal
DUITSLAND I
18.20 Uit het logboek vij
ter Petersen, TV-serle
19.00 Journaal
19.30 De grote prijs, quiz
20.50 De grote hulp
21.00 Journaal D>EÏ
21.15 Georglos MangalA va
mentalre ®we2
22.00 Der Prototyp, TV-f#m
23.20 Journaal !sbo'
toe
pa
HH'HUBMl p~
CB23nCj!moei
18.00 Bereboot f",,
18.05 Rondomone J.
18.30 De vergeten ellarLde
serie
18.55 De Noorderkant, TVmb
19.05 Filmpremières
19.35 Kijk ultl
19.45 Journaal
20.15 Muppet Show
20.40 Panorama
21.30 Fllmklucht
21.35 Standpunten
21.55 Gesprek met W. F. i
22.25 Journaal
DUITSLAND I
18.00 Nleus uit Noordrljnland-
Westfalen
18.05 Dubbelspion, TV-serle
20.15 Ondergaande werel
NEDERLAND I
10.30 Schooltelevisie
10.55 Werken met het thema
11.30 Schooltelevisie
■:IdTc^
NEDERLAND
HILVERSUM I
18 00 De Kerk vandaag: 1819 Uitz. van
D'66. 18 30 Nws. 18 41 (S) De wereld
zingt Gods Lof 19.35 (S) Leger des
Heilskwarlier. 19.50 NCRV-Leerhuis
20 00 (S) Draaischijf. 21 10 (S) Cine
maorgels 21.20 Een. twee. uit de maat,
progr. over onderwijs en opvoeding.
21.40 Soms voel ik ook au van binnen.
22.00 Rondom het Woord 22.25 Zojuist
verschenen, boekbespreking. 2230
Nws 22.40 (S) Politiek weekoverz. 22 50
(S) Van onze correspondenten 23 00 (S)
Klanksnoer, klass. muz. 23.55—24.00
HILVERSUM II
18.00 Nws. 18.11 Radioiournaal. 18.30
Kleur 1900 Aspecten; kuBeB
20 00 Nws Klassiek (S) Prog de
komponist Wolfgang FortnerJJn
klassiek of Jazz, zijn er scf
nen? Docum 22 30 Vrouwen
Janacek NOS 23 00 (S) M<T°j
op morgen; 23.05 Aktual. ov£ d
TV. 23.10 De krant van morte i
Den Haag Vandaag; 23.52 o.
adem komen, Yoga. 23.55
NOS 18 03 De vacaturebank
NOS-maal TROS 19.02 (S) Pi
(S) Ferry Maat s Soul Show
Ses|un. 23 02 (S) Close-up 0'
Hugo van Geldesen Show.
(S) De nachtwacht
HILVERSUM I
KRO: 7 00 Nws. 7.02 Het levende woord.
7 08 (S) Lichte muz. (7.30 Nws) 8 30
Nws. 8.36 Gym. v.d huisvrouw. 8.45
Gevarieerd progr (10.30 Nws 11.00
Taxichauffeurs, gesprekken. 12 00 (S)
Gevar progr (12.26 Meded. 12.30 Nws.
12 40 Echo) 14 00 (S) Gevar. progr
(15.30 Nws16.00 (S) Spreekuur. 17.00
(S) Souvenirs. 17.30 Nws. 17.32 Echo.
aan de NOS-koren en -orkes
hel meisje, verhaal. 15.30
n Uitgesloten, progr. over
den 15 45 Zoeklicht op
(16 00 Nws) VPRO: 17.00 Wet
te kringen, politieke actuel. 1
BIOSE. 17 55 Meded.
HILVERSUM II
NCRV 700 Nws. 7.11 Ochtendgym
7 20 Te Deum Laudamus. 7.54 Op de
man af, evangelisch commentaar 8.00
Nws 8 11 Hier en nu. 8 25 Vandaag -
vrijdag, gevar progr 9 00 Politiek en
samenleving NOS: 9 10 Spiegel van
België. 9 35 Waterstanden 9 40 School
radio. 10 00 In Spokani spreken zo
spokanisch, documentaire. 10.30 NOS-
Jazzportret. 11.00 Nws. 11.03 Meer over
minder; de stem van de sprekende
minderheid 12.30 Rechtepraat. OVER-
HEIDSVOORL.. 12 49 Uitz voor de land
bouw 13 00 Nws NCRV: 13.11 Hier en
Nu NOS 3.30 Vonken onder de as,
Nederlandse volksverhalen en -gebrui
ken. 13.45 Onder de groene linde; oude
liedjes en balladen 14.00 Repertorium
N
xil
EO 7 02 (S) Tijdsein (7.05 (SB"
terdaad-Memo 8 45 (S) EO-R»m
(S) De muzikale fruitmand 10va
elfder ure. TROS: 1 03 (S) r
Vries draait op verzoek. 12.0 i
derlandstalige top-10 en
NCRV 13.30 (S) Pop-kontakt!
Elpee-pop NOS: 16.03 (S) ge
Hitparade. npi
HILVERSUM IV
NOS: 7.00 Nws 7.02 (S) Vroecgoi
9 00 Nws. 9 02 (S) Stof vaaj.
10 00 (S) Vrijdagmorgenconc
(S) Van het Nederlands concé"1
EO 13.00 (S) Klankspiegel: c ei
beuren uit heden en verledaoi
Nws 14 02 Klankbord. 14 20 fcet
concert. 14.45 (S) Woord der
VPRO 15 00-17.00 (S) Muzi€_
orgelconcert.
gevarieerd programma met o.a. de test
van de Fiat 127. Verder suggesties voor
de inrichting van een slaapkamer en
aandacht voor voeten en schoeisel
Ned. 1,19.04 uur.
In geen enkel programma wordt
het binnenland zo uitvoerig be
licht als in van Gewest tot Ge
west. Gisteren viel er ook een
interessante «vergelijking in te
beluisteren. Een der sprekers
bij de Catz herdenking in Brou
wershaven zei, dat de raadspen
sionaris een talent had dat ook
huidige televisiemakers bezit
ten: zich aanpassen bij de mid
delmaat. Alles wat in de kraam
paste bij Catz werd door hem
gebruikt, precies als de televisie
doet, aldus de spreker... Dus
weer niets nieuws onder de zon.
Intussen viel er gisteren heel
wat af te kijken. Twee speel
stukken en een boek aktuele
voorlichting, onder meer over
de werkwijze van het met de
Nobelprijs bekroonde Amnesty
International in het programma
met de Map.
IKON zette zijn hartverwarmen
de kinderserie voort met een
kijkje onder vriendinnen. Den
Haag Vandaag had weinig te
?eggen over de formatie, die nu
wel een heel langdradige lint
worm is geworden. De heren
willen weinig of niets meer
kwijt. Een soort gevechtspauze
met de media even op een laag
pitje om het broze bouwsel dat
nu weer in de maak is weer niet
meteen te torpederen.
Televizier hield zich weer bezig
met drugs, zonder dat in de
gesprekken met verslaafden iets
te voorschijn kwam dat we al
niet wisten. Je vraagt je wel
eens af waarom ze telkens weer
op het scherm moeten. Er wordt
soms een meewarig spelletje
mee gespeeld. Veel werkelijke
steun komt er niet uit te voor
schijn.
De avond was gevuld met nog
andere menselijke eigenaardig
heden. Elisabeth Bergner speel
de in de Poolse film „Nacht
dienst" een humeurige oude
vrouw die haar dagen en nach
ten in bed doorbrengt i
daaruit de verpleegster
kan, maar geen enkete.
het lang bij haar uit. Cl
een jonge Joegoslavisc
haar koekjes van eigegj
toedient. En u raadt het^
eindigt ermee dat het fr,
oudje uit haar hand J
hebben dit stuk al een&e
op het scherm gezien.
was het weer groots D
soonstoneel van de grotya
dienne. Vroeger haddei^
Nederland ook van dit sjjc
trices. Het niet op haar
gevallen en inderdaad
gal kwaadaardige vro
kreeg een gestalte. Ik ge£~
het een uitstervend gA
maar de televisie is er naL
goed voor. i^
Het andere net bood
AVRO om het evenwicrr
wat te herstellen mann^(
genspel in het Duitse sti
lukszoekers". Een sc—
voelt zich beslopen do«
niet valt onder ziekte may
stens zo vervelend is, ni
de overgangsjaren. Hij is
lig, kan niet goed meer
en op een literaire dif
avond die heel anders w
dan dit soort avonden pr
doen, levert hij maar
weerwerk tegenover iemi 1
de nieuwe generatie v<)E
en dan ook heel anders
is dan hij. Een poosje te
zijn gezin met een anderdie
blijkt ook niet de idealJM
sing. Allemaal nogal clicB c
en met weinig echte verte
Het soort spel dat je Bi
malen gezien hebt, en da'bi
vantevoren ziet aankoméc
echte schrijver voorstellA*
zo'n he-man in een nfft
blijkt nog altijd een hele
HAN JO*