Giscard schiet op alles wat Anglicaanse synode solidair met Christelijk Instituut Zuid-Afrika Opvolger van Makarios wil ook politieke rol vervullen kerk wereld Nederlanders in Rhodesië zijn onmogelijk Lievehëlp, wat n groei zit er m de ^vaarbewijzen ran despaarJbanK LEIDSE SPAARBANI Bedrijfsapostolaat vraagt kerk om meer betrokkenhei KORTE METTEN BUITENLAND LEIDSE COURANT DINSDAG 15 NOVEMBER 1977 De familie Trouw: driemaal alles verloren. MARANDELLAS - Niets is - zozeer ten prooi aan de tand des tijds als de moraal Wat twintig jaar geleden „goed" was, is nu verwerpelijk. Emi gratie naar Rhodesië bijvoor beeld. Tot 1964 zag Den Haag het maar wat graag, dat jonge boeren en andere werkers, die het hier allemaal te kleinscha lig vonden, in een land als Rhodesië een nieuw bestaan opbouwden. Was er toen dan geen zwarte meerderheid, die door een paar honderdduizend blanken werd gekoeioneerd? Zeker, maar dat mocht toen. De enige consessie, die het eerbiedwaardige instituut van de Nederlandse Emigratie- dienst deed was, dat alle aspi rant-landverhuizers voor Rho desië psychologisch getest werden. Kijken of ze wel met de negers overweg konden. Een Leidse professor zou dat eventjes uitzoeken. Dimpfna van Weesenbeck (Bergen op Zoom), al 12 jaar sociaal werkster in Rhodesië: „Die Nederlanders hier zijn onmogelijk. Ze proberen in hun verhouding tot de Afrika nen nog Rodesischer te zijn dan de Rhodesiërs zelf. Een psychologische test? Zou je niet zeggen. In ieder geval moet ik de Nederlander nog zien, die de Afrikaan als zijn gelijke behandelt". Er zijn ongeveer 3000 (ex-)Ne- derlanders in Rhodesië, de meesten zijn Nederlander ge bleven, of hebben tenminste nog steeds een Nederlands paspoort in hun kast liggen. Voor de rest voelen ze zich Rhodesiër. In Wankie ontmoette ik zo'n Nederlandse Rhodesiër langs de weg. Hij maakte zich juist gereed, „in camouflage-uni form en met FN-geweer, de nationale klederdracht," een konvooi auto's te begeleiden, op zijn 58ste een vrijwillig- heidsdienst. Ook hij was psy- cholisch getest op zijn vermo gen Afrika Afrikabeb te kun nen omgaan. „Toen ik hier pas kwam in '53, zag ik het allemaal veel te idealistisch. Met de kaffers eten aan dezelfde tafel eten en zo. Maar dat heb ik wel heel snel afgeleerd. De Afrikanen zijn nog geen mensen". Toch heeft hij het naar zijn zin in Rhodesië en naar Neder land wil hij voorlopig niet te rug. „Ja dat Nederlandse pas poort heb ik iedere keer laten verlengen. Je moet toch ergens heen als het hier fout gaat?" Voor de Nederlanders, die Rhodesiër zijn geworden, is dat een groot probleem. Voor Annie en Piet Trouw bijvoor beeld, gerepatrieerd uit Indo nesië en met steun van de Nederlandse regering naar zuidelijk Rhodesië g'èemi- greerd in 1957. „Als wij, Rhodesische Neder landers, in Nederland terugke ren worden we slechter behan deld dan de Surinamers. Alsof je niet de nationaliteit mag aannemen van het land waar heen je emigreert?" Zij, zoals zo vele blanke Rho desiërs, kunnen gewoon niet begrijpen, waarom ons land de „terroristen" financiële steun geeft „Nederland finan ciert de moord op weerloze vrouwen en kinderen", zeggen ze verbitterd. In de heuvels ten zuiden van Marandellas, waar de Trouw's een landhuis hebben, stikt het van die „terroristen". Het Rho- Dimpfna van Weesenbeck, 12 jaar lang soxiaal werkster in Rhodesië. desische leger komt geregeld over met helikopters en vlieg tuigen om de vrijheidsstrijders met granaten te bestoken. „Gelukkig hebben ze er hier al heel wat gedood", zegt Annie Trouw. Twee zoons vechten in het leger, in de buurt van de grens met Mozambique, een derde is tot zijn ergenis vrijge steld van dienstplicht. Piet Trouw (58) is landbouw- consulent en werkt in de stam landen. Hij schudt de voor beelden van Afrikaanse onwe tendheid dus zo uit de mouw. „Een kraalhoofd had 24 stuks vee in de wei lopen, aan het eind van het regenseizoen. Hij verkoopt er geen één. Het vol gend seizoen is slecht en er lopen dus veel te veel koeien in de wei. De grond is kaalge vreten, zodat acht koeien om komen. Ik zei toen tegen hem: Sufferd, waarom heb je geen koeien verkocht aan het eind van het goeie seizoen? Toen had je er nog heel wat voor kunnen krijgen. Nu zijn ze dood. Toen zei hij: Maar baas, hoe kon ik nou weten welke acht koeien dood zouden gaan" De Trouw's zijn ervan over tuigd, dat alleen de blanken een land als Rhodesië kunnen runnen, „ook al vindt de hele wereld en Nederland, dat de zwarte meerderheid dat kan en moet doen. Als jullie ons onze eigen boontjes maar eens lieten doppen". Ian Douglas Smith heeft bij de Trouw's de plaats ingenomen waar vroe ger leden van het Oranjehuis prijkten. „Een fantastische man. Een vent, die in de Twee de Wereldoorlog als een leeuw heeft gevochten en nu wordt hij uitgemaakt voor fas cist Drie keer hebben de Trouw's alles verloren. In de bezetting stijd, later in Indonesië onder Soekarno, 12 jaar geleden toen de wereld besloot geen tabak meer te kopen van de blanke rebellen in Rhodesië (onder wie Piet Trouw). „En nu zal ik dan wéér een keer alles verliezen als jullie je zin krij gen". De onzekerheid overheerst Zal de Nederlandse regering de hand over haar hart strij ken en de Nederlanders, die de Rhodesische nationaliteit hebben aangenomen hun vroe gere paspoort teruggeven, „als er iets gebeurt"? De Nederlandse regering mag het blanke bewind van Ian Smith dan helemaal met de nek aankijken, de Nederland se vertegenwoordiging in Rho desië is er nog altijd, op een laag pitje weliswaar en zonder vlag en wimpel, maar nog al tijd de immer vertrouwenwek kende aanwezigheid van een Nederlands ambtenaar. Albert Willem van der Rest, een geir- riteerd mens, die zich duide lijk een aantrekkelijker stand plaats had gewenst Je zult ambtenaar in de bui tenlandse dienst zijn, en er niet voor uit mógen komen. Den Haag ontkende me tot twee keer toe, aat het iemand in Rhodesië had. Toch biedt de kapitale villa in de blanke wijk van Salisbury nog steeds uitkomst voor vele (ex-)Neder- landers. „Ik doe hier niets", zegt Van der Rest humeurig als ik hem in zijn middagslaapje stoor. „Nederland is niet vertegen woordigd." Maar waarom dan al die ge heimzinnigheid en die po& kast van kantooruren, afr_ ken maken en een secretaire,, die ijverig zit te typen het portret van de voif® Van der Rest, nog sjagrijif „Dat zeg ik u niet. Werr zich maar tot het minister Den Haag. Waarom hebt F komst niet aangekondigd?*® ov Van der Rest, gezagsdie^® over de ambassade-die-nir® staat, verbiedt me uitdnf lijk een foto te maken vai stukje Nederland in RhodJ Maar ik heb er ook vertrouwen in, dat ik allF1 één kiek zou hebben kul vastleggen: die protserige la-met-oprijlaan, zwenf1 tennisbaan, paardentoesfroo en die paar kleine „noolgegi ningen" waarin het z\te tc personeel huist, weggedoj v achter de parkeerplaats islar de bezoekerst II (De heer Van der Rest i$n v gens de Gids van het Depiaie ment van Buitenlandse Z(im I als attaché verbonden aas Fr consulaat-generaal in Jtfoon nesburg). CEES MANDfode (Van onze correspondent Paul Webster) PARIJS Een al geruime tijd sluime rende controverse over President Gis- cards grote voorllelde voor de jacht is in Frankrijk tot een hoogtepunt geko men met een dierenbeschermingscam pagne die uitgaat van een boek getiteld „Een jager genaamd Giscard". De schrijvers van het boek, Jean-Jacques Barloy en Fran;oise Gaujoir zijn uitge nodigd om een aantal spreekbeurten te houden voor Franse milieu- en natuur beschermingsorganisaties. President Giscard heeft er nooit een geheim van gemaakt dat jagen een van zijn meest geliefde vrijetijdsbestedingen is; dat jagen van hem is nu een belangrijke factor geworden in de binnen- en buitenlandse politiek. Tegenstanders van Giscard vinden dat zijn liefhebberij niet te stroken is met de steun die hij in het openbaar toegezegd heeft aan het Wereld Natuurfonds en zijn inspanningen op het gebied van de milieubescherming. De schrijvers van het boek stellen dat natuurbescher- mingsregels steeds zo omgebogen worden dat Gis card toch met nieuwe trofeeën kan terugkeren, vooral uit Afrika en Oost-Europa. De eerste reactie op het jagen van Giscard kwam in Frankrijk zelf. Hij maakt gebruik van twee geliefde koninklijke jachtdorpen, Rambouillet en Twee jachtliefhebbers: Tito en Giscard, tijdens het recente bezoek van Tito aan Frankrijk. Marly-le-Roi. In die laatste plaats had de Zonneko ning ook zijn jachthutten en de stad wordt nu wel Marly-les-Présidents genoemd; grote stukken van het openbare bos zijn afgezet als jachtgebied voor de president, zeer tot het ongenoegen van de socialistische gemeenteraad. Het record zou daar 500 neergeschoten fazanten op een dag zijn, maar toen de Britse premier Callaghan met de Franse president afgelopen december in Rambouillet ging jagen zouden er in totaal 1200 dieren gedood zijn. De president wordt vaak gefotografeerd met een coltrui en jagersjasje, met een geweer in de hand. Maar de weekend-uitstapjes met zijn ministers en hun families blijken ook belangrijke staatsbijeen- komsten te zijn geworden. Het Franse beleid ten opzichte van het Spanje na Franco werd voornamelijk vastgesteld tijdens een wildezwijnejacht met de toen nog toekomstige koning Juan Carlos. De president reisde ook naar Polen om in een weekend op berejacht te gaan met Gierek. Die ontmoeting maakte deel uit van het Franse aandeel aan détente, een woord dat overigens in het Frans zowel „ontspanning" als „trekker" kan betekenen. Tito heeft in Joegoslavië ook met de Franse president gejaagd en ook toen werd over politiek gepraat De belangrijkste beslissingen op het gebied van buitenlandse politiek werden genomen tussen jachtpartijen op groot wild in'Afrika. President Bongo van Gabon, voorzitter van de Organisatie voor Afrikaanse Eenheid en president Moboetoe waren Giscard's gastheren toen de Franse beleids punten werden opgesteld ten aanzien van zwart Afrika. Giscard heeft ook in Centraal Afrika, in Kenya en Mozambique gejaagd. Dergelijke safari's dien den als onderwen) voor een populair liedje, waar in een moeder-olifant aan haar baby probeert uit te leggen waarom de president hem wil doden. Maar naar aanleiding van de jachtpartijen van de president stegen ook de geruchten over „verloren" weekends en over de moeilijkheden die men zou ondervinden om contact met hem op te nemen. Het meest opzienbarende geval van de „verdwe nen" president volgde op het ontslag van de Gaullistische premier Chirac vorig jaar augustus. De president wilde een jachtsafari in Afrika niet onderbreken en Frankrijk moest bijna vier weken lang met spanning afwachten hoe de nieuwe rege ring er uit zou zien. Chirac sloeg uit dit voorval politieke munt, door een basis op te bouwen die hem in een blijvende dominerende positie in de Gaullistische partij plaatste. Niemand spreekt deze feiten tegen, maar het Elysée, dat drie jaar geleden ook al geplaagd werd door kritiek op het persoonlijke leven van de president, zou wel geïrriteerd geraakt zijn door de toon van het boek, en door de satirische besprekin gen daarvan. Le Canard Enchainé bijvoorbeeld liet uitvoerig een psychiater aan het woord die de jacht vergeleek met „een bepaalde vorm van sexueel gedrag". De schrijvers citeren ook jachtopzieners die bewe ren dat tamme zwijnen in de bossen werden losgelaten voor de president, „die op alles schiet wat beweegt". Ze melden ook dat in het buitenland de president buiten het seizoen mag schieten op beschermde diersoorten, hoewel hij in Maleisië en India niet op tijgers mocht jagen. Drie jaar gele den werd er gezegd dat in Roemenië een beer uit de dierentuin was losgelaten, zodat de president er op kon jagen. (Copyright The Guardian) llllllllll lllllllllll Groeispaarbewijzen aan toonder uw geld groeit in b.v. 5 jaar van Hn f 1.000 naar f 1.450 (groei 45%) tlM gezond groeiklimaat bij de De algemene synode van de anglikaanse kerk heeft zich solidair verklaard met het Christelijk Instituut in Zuid- Afrika, dat onlangs door een ban van de regering-Vorster is getroffen. De synode nam unaniem een resolutie aan, waarin men zich schaarde achter het protesttelegram aan Vors ter, dat de aartsbis schop van Canterbury vorige maand verstuurde. In dit telegram werden de an- g lik an en opgeroepen niet al leen te bidden voor de onder drukten in Zuid-Afrika maar ook financieel bij te dragen aan het fonds voor het Chris telijk Instituut, dat is ingesteld door de Britse raad van ker ken. Aan het einde van het debat nam de synode enkele minu ten stilte in acht ter herden king van diegenen, die zijn omgekomen tijdens hun ver blijf in een politiebureau of gevangenis. Tijdens de synodezitting heb ben de anglikaanse bisschop pen zich ook beziggehouden met ontwikkelingshulp. De an- glikanen werden opgeroepen hun vertegenwoordigers in het parlement te schrijven en hen aan te sporen er bij de Britse regering op aan te dringen het Britse aandeel in projecten van de Verenigde Naties te verhogen naar het streef-ni- veau, dat de Verenigde Naties hebben gesteld: 0,7 procent van het bruto nationaal pro dukt. De anglikanen werd tevens ge vraagd zich nadrukkelijk be reid te tonen om hun aandeel te betalen bij eventuele belas tingverhogingen ten behoeve hiervan. Mevrouw Jill Dann, die namens het bisdom Bristol dit voorstel indiende, wees erop, dat Zweden, Noorwegen en Nederland dit niveau al hadden bereikt, en dat terwijl Nederland tien jaar geleden minder ontwikkelingshulp gaf dan Groot-Brittannië, aldus mevrouw Dann. De synode heeft zich tijdens de algemene vergadering ook met het Ierse probleem bezig gehouden. Men besprak het rapport „Het Ierse probleem en wijzelf' van de anglikaanse raad voor sociale verantwoor delijkheid. Het rapport vroeg onder meer om een nieuw po litiek initiatief van de kant van de Britse regering. Het idee van een gedragscode als hulp voor bisschoppen wanneer zij te maken krijgen met illegale eucharistievierin gen door vrouwelijke pries- ters, gewijd in alle provincies van de anglikaanse gemeen schap, werd afgewezen door de aartsbisschop van Canter bury. Dr. Coggan vond, dat hij op dit punt al eerder duidelijk genoeg is geweest, naar aanlei ding van een eucharistievie ring in Engeland door de gees telijke Alison Palmer van de Amerikaanse episcopale kerk. De geestelijkheid werd opge roepen zich aan de kerkelijke wetten te houden. Met als thema „werken aan de arbeid, arbeiden aan de kerk" heeft de Stichting Bedrijfsa postolaat Nederland (SBN/- DISK) zich op haar algemene jaarvergadering beziggehou den met het arbeldsaposto iaat. Geconstateerd werd dat de plaatselijke kerk nog te weinig betrokken is bij de problemen Aartsbisschop Chrysostomos, die zoals gemeld zondag gein- troniseerd werd als hoofd van de onafhankelijke Cyprisch- Orthodoxe kerk, is van plan een belangrijke politieke rol te blijven spelen binnen de Grieks-Cyprische gemeen schap. Totdat er eindelijk een oplos sing is voor het Cyprische con- flikt zal de kerk haar rol blij ven vervullen als „ethnarchie", aldus de aartsbisschop in een rede van een uur tijdens zijn intronisatie in de kathedraal van St. Johannes in Nicosia. Dit betekent dat zij met de regering zal samenwerken en zal doorgaan te strijden voor de rechten van de Cyprische bevolking, aldus Chrysosto mos. Aartsbisschop Chrysostomos haalde in scherpe bewoordin gen uit tegen de „Buitenlandse bezetting" door de „invasie le gers" van de Turken. Turkse troepen houden het noorden van Cyprus, een derde van het hele eiland, sinds juli 1974 be zet „We zullen onze heilige plaat sen ook niet vergeten", aldus Chrysostomos. Hij haalde het Oude Testament aan in een verwijzing naar het (naar wordt gezegd) graf van St Barnabas, de metgezel van de apostel Paulus, die de kerk van Cyprus stichtte, en dat nu in het bezette gebied ligt: Dat mijn tong in mijn mond mogen blijven vastzitten als ik ooit de heilige plaatsen van onze heilige voor vaderen vergeet", zo parafra seerde de aartsbisschop. De vijftigjarige aartsbisschop, voorheen bisschop van Paphos en waarnemend aartsbisschop sinds de dood van aartsbis schop Makarios in augustus van dit jaar, is het hoofd van een van de oudste christelijke kerken. De Cyprische kerk is al sinds 1.500 jaar een onaf hankelijke kerk binnen de oos- ters-orthodoxe familie. Het generaal kapittel van de paters-misslonarissen van het Goddelijk Woord (SVD: Socle- tas Verbi Divini) heeft de Westduitse pater Heinrich Heekeren gekozen tot gene raal-overs te voor de volgende tien jaar. Pater Heekeren (46) is de opvolger van de Ameri kaan John Musinsky, die het Gezelschap van het Goddelijk Woord de afgelopen tien jaar heeft geleid. De nieuwe over ste heeft gedoceerd in Colum bia, Spanje en Indonesië. De Hervormde Jeugdraad, postbus 114 .te Driebergen, heeft een langspeelplaat uitge bracht, getiteld „Van feest tot feest". Men wil daarmee wat speels, ondersteunend mate riaal aanbieden aan hen die bezig zijn met groepswerk voor jeugdigen in kinderclubs, op scholen en zondagsscholen. Ook in het gezin is de plaat goed bruikbaar. De plaat be- vat liedjes die betrekking heb- ben op Kerstmis, Pasen, He melvaart en Pinsteren. Er is ook schriftelijk begeleidings materiaal voor het zelf maken van een project. In een toespraak tot de Poolse bisschoppen in het Vatlcaan heeft paus Paulus erop gewe zen, dat de kerk het recht heeft op godsdienstvrijheid en de verspreiding van de chris telijke boodschap. De kerk, aldus de paus, kan niet verza ken aan haar apostolische op dracht De gelovigen hebben er recht op vrij in de gods dienstleer te worden opge voed. Zoals bekend komt de Poolse partijleider Edward Gierek eind deze maand naar Rome. Hij heeft onlangs sinds jaren weer een gesprek gehad met kardinaal Wyszinski De Raad van Kerken Neder land heeft besloten een dele gatie af te vaardigen bij het oecumenisch centrum te Brus sel en bij de commissie van kerken bij de Europese ge meenschappen. De raad meent dat een brede inbreng van de kerken steeds klem mender wordt nu steeds ver der wordt gewerkt aan de Eu ropese eenwording. Binnen kort zullen de nieuwe delega tieleden, onder wie een rooms-katholiek, aan de raad ter benoeming worden voor gedragen. van de arbeider: daar waai arbeidsconfikten zijn moet kerk op komen voor de z\ keren. Een inleiding op thema hielden twee mei uit de kringen van de ai der-priesters, Jan Peijnenb en Threes van Dijck, die der een boek schreven hun ervaringen bij het werl in een fabriek. De kerk moet een niei maatschappelijke keuze d< Je zou de vraag stellen wi om christelijke bedrijfsni sen niet ruiterlijk willen t< ven, dat dit systeem van vaartsproduceren ten ko van menselijke arbeid en mens in zijn arbeid niet d< zo werd gezegd. Aan het slot van de verg ring stelde men een brief gericht aan de agendacomi sie van het Landelijk P.' raai Overleg (LPO), dat b volgend jaar zijn derde verin dering houdt. In de bi - wordt erop aangedrongen het nieuwe thema van LPO „Samen geloven, sanA- kerk zijn" beter tot zijn r# te laten komen dan tot nu in de voorbereidingen het val is geweest De aanbevelingsvragen in loof en kerk te betrekken, den genoeg vraag- en luiste stof om met LPO-HI een st^, verder te komen, aldus bedrij f sapostolaat. ii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 10