Blijde Boodschap als dynamiet onder mannencultnur Christendom en feminisme bijten elkaar niet Oktober viel mee MAGERE MAANDEN KOMEN WEER NIJMEGEN Na afloop van haar college had Catherina Hai ti es vorige week pardoes een stu dente om haar hals hangen. Een al wat oudere vrouw die voor de les bedankte met de woorden: „Nou moet ik Je toch eerst een zoen geven. Wat je zei heb ik altijd al zo half en half aange voeld. Maar nu pas is het me echt duidelijk geworden. Nu opeens is het allemaal voor me gaan le ven". Het college van mevrouw Halkes ging over feministische theologie. Een nieuw vakgebied in de Nederlandse universitaire wereld. De opdracht tot onder zoek naar en onderwijs in de rela tie christendom - feminisme is haar door de Katholieke Univer siteit van Nijmegen verleend met ingang van 1 september van dit jaar. Voor zichzelf heeft zij daar aan als doelstelling verbonden een brug te slaan tussen de femi nistische en christelijke bele vingswereld. Op het eerste gezicht niet zo'n verschrikkelijk makke lijk streven. De twee partij en beloeren elkaar door de bank genomen met nauw verholen afschuw. Christe nen zien de feministen als een stelletje verdoolde god- delozen, terwijl feministen het christendom aanwijzen als een van de belangrijk ste factoren in de knech ting van de vrouw. Toch koestert mevrouw Halkes zelf al heel lang de overtui ging dat het wederzijdse wantrouwen op een schijn tegenstelling berust De veronderstelling dat zij dan wel een erg verwaterde meeloopster in de vrouwen beweging zal zijn, is onte recht „Zoals bijna iedereen in die tijd zag ik de vrou wen-emancipatie in de vijf tiger en begin zestiger ja ren als een streven naar gelijke rechten en plichten, naar gedeelde verantwoor delijkheid voor man en vrouw. Ik dacht dat het er om ging uit te breken uit dat reservaat van bed en wasmachine en dat je er was als je als gelijkwaardig mens meedraaide in de mannenwereld. Toen die uitbraak in mijn persoon lijk leven zo'n beetje lukte, kreeg ik geleidelijk aan in de gaten dat je om in de herenwereld je partijtje mee te mogen blazen, wèl aan één heel strikte voor waarde moest voldoen. Je werd alleen au sérieux ge nomen als je het spel vol gens de bestaande, dus vol gens de mannenregels speelde. Als je dezelfde hardheid, dezelfde effiéien- tie en dezelfde rationaliteit aan de dag legde als de mannen en je vrouwelijke kijk op de zaken terzijde schoof. Dat frustreerde me. Geïnspireerd door de ideeën over vrouweneman cipatie van vooral Ameri kaanse theologen, zijn mijn opvattingen toen gèevo- lueerd tot het denkbeeld dat het om veel meer gaat dan gelijke rechten en plichten alleen. Feminisme moet, zo denk ik nu, niet alleen de gelijk waardigheid van de vrouw, maar ook de gelijkwaardig heid van het vrouwelijk denken en voelen, van de vrouwelijke levenskijk be vechten". Catherina Halkes, 57 jaar, moeder van drie volwassen kinderen (een psychologe, een filosoof en een theo loog) verduidelijkt die stel ling als volgt: „Als je de normen, waarden en denk- patronen bekijkt waardoor we ons in het leven laten leiden, kun je een globaal onderscheid maken tussen enerzijds een mannelijke manier van voelen en den ken en anderzijds een vrou welijke. Rationaliteit, het heldere en logische denken is mannelijk. Emotionali teit, je gevoel als leidraad nemen, daarentegen vrou welijk. Concurrentie, wedij ver,het streven om de beste te zijn is een mannelijke waarde. Daartegenover staat het genoegen om in gelijkwaardigheid samen te zijn, dat je kan aanmerken als iets dat vooral vrouwen belangrijk vinden. De op vatting dat alleen het resul taat telt is ook zo'n typisch mannelijke gedachte. Het denkbeeld dat ook de weg die naar dat resultaat leidt van belang is; dat niet al leen het doel maar ook de middelen belangrijk zijn, ligt weer aan de vrouwelij ke kant van de streep. Enozvoort. Vanzelfspre kend heeft zo'n uitsplitsing maar een beperkte waarde in die zin dat je niet kunt zeggen dat alle mannen al tijd rationeel zijn en alle vrouwen altijd emotioneel. Wat je wel staande kunt houden is dat mannen over het algemeen meer waarde hechten aan rationaliteit en dat ze geacht worden hel derder te denken dan vrou wen. In die geest moet je het onderscheid verstaan". „Als je dat verschil nu in ziet, \un je ook begrijpen dat de omstandigheid dat de wereld door mannen ge regeerd wordt, tegelijker tijd betekent dat aan dat regeren mannelijke waar den en normen ten grond slag liggen. In feite regelen we de samenleving dus op een heel eenzijdige manier. De helft van wat we als mensen-samen in huis heb ben om de maatschappij optimaal prettig in te rich ten, laten we ongebruikt Wat het feminisme zoals zich dat in de afgelopen pakweg tien jaar heeft ont wikkeld, beoogt is die een zijdigheid te doorbreken. De cultuur zó te verande ren dat aan de ene kant mannen zich ontplooien tot wezens die ook vrouwelijke normen en waarden tot hun denken toelaten en aan de andere kant vrouwen de gelegenheid krijgen effi ciënt krachtdadig enzo voort te zijn zonder voor manwijven te worden ver sleten". „Hoe nodig die culturele re volutie is, zie je elke dag om je heen. Dertig eeuwen mannen-cultuur heeft ge leid tot een wereld die op alle fronten naar de blik sem gaat Kijk naar het milieu, de bewapenings wedloop, de kloof arm-rijk, het spook van het terroris me". Tot zover is mevrouw Hal kes, die de afgelopen zeven jaar pastorale theologie do ceerde aan de theologische faculteit in Nijmegen en net 11 jaar lidmaatschap van het hoofdbestuur van de Willibrordvereniging heeft afgesloten, goed te volgen. Maar hoe nu kan iemand met een zo radicale cultuurkritiek zich thuis voelen in de joods-christe lijke traditie? De H. Schrift is toch geschreven in man nen culturen, vanuit door haar als eenzijdig gehekel de mannennormen en heeft geleid tot een puur door mannen gedomineerde kerkorganisatie? „Thuis voelen is een groot woord", reageert ze. „Het kan natuurlijk niet anders of ik zit boordevol kritiek op de kerk en de klassieke theologie. De kerk ver sterkt en legitimeert de mannencultuur waarin wij leven. Dat maakt me boos. Maar volgens mij kan en mag die kritiek niet leiden tot een verwerping van de centrale boodschap in de Schrift Je moet natuurlijk een onderscheid maken tussen die Boodschap en de litteraire vorm waarin hij is gegoten. De verwoording van de Openbaring is ge beurd in masculine, door de man overheerste, cultu ren. De sporen ee sporen daarvan zijn heel duidelijk aanwijsbaar. Denk alleen maar aan het Godsbeeld. In het Oude Testament wordt God doorgaans voorgesteld als een koning of veldheer en in het NieuweTestament als een Vader. In beide ge vallen als een mannelijk wezen. Maar op de inhoud van de Boodschap is dat naar mijn overtuiging niet van invloed. De essentie van de Openbaring is dat er een God bestaat die de mensen bevrijdt uit onvrij heid. We zijn niet het slach toffer van een onwrikbaar noodlot, zo luidt de Bood schap, maar de wereld is aan ons in beheer gegeven om er verandering in te brengen. In welke richting die verandering zich moet voltrekken wordt niet in concrete richtlijnen aange geven. Jezus geeft maar één gebod: dat we van el kaar moeten houden. De invulling daarvan heeft hij duidelijk gemaakt door zijn manier van leven. Door een levensstijl, die alle schut tinkjes, alle ongelijkheden omver werpt. Jezus maakt geen onderscheid naar ras, klasse of sexe. Hij door breekt juist alle taboes die hij aantreft Gaat bijvoor beeld bij als verachtelijk aangemerkte tollenaars eten, laat zich door onreine vrouwen aanraken en be moeit zich zelfs met Sama- ritaanse vrouwen. Hij ver werpt kortom elke vorm van discriminatie en zet al le mensen in één grote ruimte. In de zon van Gods liefde". „Die bevrijding uit onvrij heid en ongelijkheid is de kern van de Boodschap. Daarom zie ik geen echte tegenstelling tussen chris tendom en feminisme. Inte gendeel. Net zo goed als Jezus de discriminatie van tollenaars en Samaritanen verwerpt wijst hij de on dergeschiktheid van de vrouw, en daarmee van wat ik heb aangeduid als het vrouwelijk denken en voe len, van de hand. Dat wil ik graag duidelijk maken. Zowel aan mijn mede christenen als aan mijn me de-feministen". „Van mijn mede-christenen en dan vooral van de kerk als instituut verwacht ik dat ze schuld bekennen en toegeven dat ze een ver keerde visie hebben gehad op de positie van de vrouw. Aan de andere kant wil ik, dat het feminisme de bev rijdende kracht van het christendom inziet Het zou zo verschrikkelijk jammer zijn als in de vrouwenbewe ging de religieuze dimensie helemaal teloor zou gaan. Juist de Blijde Boodschap kan werken als dynamiet onder de mannencultuur". Het was al uren lang donker toen ik aanbel de bij het huis van Koos en Lenie Middel man. Lenie deed open. Koos was nog niet thuis. Reed nog met de tractor, de sterke koplampen priemend door de avond, over het veld. Zijn zoveelste overuur. De oogst moet van het land, en als het niet anders kan zelfs bij nacht en ontij. Lenie is er gelaten onder. „Ach", zegt ze, „we hebben het nodig natuurlijk Als Koos niet zou overwerken zouden we het stukken minder hebben. Maar zoals het vorige maand was, dat Koos 's morgens om half zes 't huis uitging om er pas 's avonds om een uur of tien, elf in terug te komen, dat was ook niets. Je zag elkaar amper. Maar het bracht wel geld in het laatje". Dat deed het zeker in september. Aanmerke lijk meer in elk geval dan in de maand oktober, die nu achter ons ligt Leverde september een totaal aan inkomsten op van 2590 gulden, oktober bleef daar met een totaal van 1720 gulden, 870 gulden bij ach ter. Was er in september ook geen enkele week waarin de inkomsten de uitgaven niet verre overtroffen, in oktober is er een week waarbij er weer een tekort is ontstaan, ook al is het dan maar een kleintje van f 8J21. Het lijkt of er iets van spijt doorklinkt in Lenies stem als ze zegt: (rDe vette maanden zijn zo langzamerhand voorbij. Nu komen de magere weer.Maar even later zitten we samen over het huishoudboekje gebogen onder het genot van een kop koffie en een snee koek, die zowel Pieter, Chrisje als de teckel Blackie aan het zeuren brengt Maar een kinderhand en een hondetand zijn gauw gevuld De rust keert weer en we bekijken de eerste week. EERSTE WEEK Niet slecht, die eerste week. Dat wordt al meteen duidelijk. Inkomsten: 450 gulden, uitgaven 338,54 gulden. Het levert een over schot op van f 111,46. Dat ondanks het feit dat er een bijzondere uitgave was van f 66,80 voor de verjaardag van Koos. Het abonnement op de krant, die tenslotte geen dag te missen is, kostte f 38,75 en dan hebben we de grootste posten wel gehad. TWEEDE WEEK De tweede week kwam er 480 gulden binnen en werd daarmee de recordweek van de maand oktober, wat inkomsten betreft Er werd uitgegeven f 342,40. Die twee bedra gen van elkaar afgetrokken laten een over schot zien van f.137,60. Dat is dan weer het grootste overschot van deze maand. De grootste uitgavenposten in deze tweede week waren de gasrekening van 83 gulden en de motorrijtuigenbelasting van 66 gulden. DERDE WEEK De derde week is de laagste week wat inkomsten betreft, maar gelukkig ook waar het om de uitgaven gaat Er kwam f.350 in, er ging f.260,14 uit Een overschot dus van f.89,86. Een jopper voor Lenie van 49 gulden en f.40,86 waterschaprechten waren de „af wijkende" uitgaven. VIERDE WEEK In de vierde week stegen de inkomsten wel tot 440 gulden, de uitgaven echter tot 448,21 gulden. Een tekort dus van f.8,21. Dat is dan weer te wijten aan het simpele feit dat Lenie echt een nieuwe bril nodig had, die f.240,10 kostte. Tja, dan zit je weer tegen een tekort aan te kijken, ook al is het er dan maar een van f.821. Overigens sprongen de Middelmannen er deze maand oktober, alles bij elkaar geno men, niet eens zo slecht uit. Het totaal aan inkomsten was f.1720, het totaal aan uitga ven f.138929, zodat er een maandoverschot blijft van f.330,71. Daarvan moeten we ech ter viermaal f.66, zijnde viermaal de weke lijkse rente en aflossing van de hypotheek die Koos en Lenie hebben, aftrekken. Dat is 264 gulden. Zodat het overschot nog slechts f.66,71 groot is. Maar, een overschot is een overschot en als we dat tellen bij het totale overschot van de afgelopen negen maanden dan komen we op een bedrag van f.70,31. Immers, in januari was er een tekort van f.516,48, in februari van f.311,05, in maart van f.152,24, in april van f.310,49. Mei gaf een overschot te zien van f.49,61, juni weer een tekort van f.73,76 en juli van f.206,91. Augustus bracht een overschot van f.508,02 september van f.1016,90. Die getallen bij elkaar geteld laten een totaal overschot zien van f.3,60, waarbij dan nu komt het over schot van f.66,71 van de maand oktober. Samen f.70,31. Aan kinderbijslag en vakantiebonnen kre gen Koos en Lenie tot nu toe f.4104,18, zodat men van een totaaloverschot zou kunnen spreken van f.4174,49. En dat is weer een gemiddeld maandoverschot van f.417,45, ge rekend over de afgelopen tien maanden. Dat lijkt natuurlijk erg aardig, maar de schrale maanden moeten nog komen en wat nu een overschot is, zal weer zeer snel in een tekort verkeren. Want de tering naar de nering zetten is met een WW-uitkenng van f.301 in de week nagenoeg een onmogelijk heid. Wat me dan brengt op de brief die de heer Verschuur Koos en Lenie, via mij, schreef. Niet zo'n vriendelijke brief eigenlijk. „Wel ja", zegt hij, „dat gaat maar met 600 gulden in zijn handjes naar huis aan het eind van de week of het mets is. En dan moeten wij zeker medelijden hebben omdat meneer in de wintermaanden in de WW loopt Van onze centen op wintervakantie gaan, zul je bedoe len." Nou ja, meneer Verschuur, wat maak je me nou. Koos werkt graag, heel graag. Maar als er nu geen werk meer is, zo'n maand of vier, wat dan? Ik neem graag aan, meneer Ver schuur, dat u hard moet ploeteren voor uw loon. Maar als u nu zelf eens zonder werk zou komen - het kan toch nietwaar? - zoudt u dan niet blij zijn met een uitkering uit die WW-pot? Nou dan.' Overigens, Koos en Lenie zijn er wel blij mee en daar willen ze best voor uitkamen ook. Maar denk niet dat ze blij zijn omdat Koos dan niet hoeft te werken. Beslist niet Dat zegt Lenie me trouwens ook nog eens duidelijk als ik afscheid van haar neem. Er valt een druilerige regen en het is guur koyd. De winter staat duidelijk voor de deur en ik bedenk dat ik nog twee keer over deze drempel zal gaan, nog twee keer onbeschei den gluren in het huishoudboekje van de familie Middelman, dat er inde wintermaan den zo mistroostig uitziet GERARD GRONE Lenie had een nieuwe bril echt nodig Cpftfp um/Jf ECialC HWr* Slager 34.20 groenteboer 28.00 bakker 27.25 kruidenier 42.40 cadeaus Koos 66.80 melkboer 23.55 bondscontributie 4.05 ongevallenverz. 34.04 dagblad 38.75 St-Nicolaaslijst (school) 5.00 loten voetbalvereniging 1.00 damclub 5.50 benzine 28.00 Ingekomen 450.00 Tweede week slager 33.20 groenteboer 24.00 gas 83.00 bondscontributie 4.05 contr. voetbalver. 15.25 staatslot 25.00 motorrijtbel. 66.00 bakker 19.20 kruidenier 38.50 Chrisje kapper 5.50 melkboer 23.20 damclub 5.50 Ingekomen 480.00 Derde week Kruidenier 39.75 bakker 17.08 waterschap 40.86 radio/TV-gids 10.40 slager 32.10 groenteboer 27.50 bondscontributie 4.05 melkboer 22.95 Koos en Pieter kapper 11.00 jopper Lenie 49.00 damclub 5.50 Ingekomen 350.00 Vierde week bakker 1&04 kruidenier 42.60 melkboer 21.42 bondscontributie 4.05 bril Lenie 240.10 damclub 5.50 broek, trui Chrisje 38.25 slager 31.25 groenteboer 22.00 Benzine 25.00 Ingekomen 440.00 Drs. Catherina Halkes: „Jezus verwerpt discriminatie van de vrouw'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 19