TERUGBLIK ANDRÉ VERDIENT HET GELD VOOR JONGE CABARETIERS De radio gaat het maken, vindt Nico van Vliet TELEVISIE VANAVONI IV TELEVISIE MAANDAG eöïdedh H'l'litiW H'MI'IIM RADIO VANAVOND RADIO MAANDAG „Brandpunt" met nieuwe actie voor de Sahel-landen hou f1 het lJ scherm in het oog RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT/HET "—■"Ml n ■«■■■IMUHII "^TA A MAANDAG 7 NOVEMBER 1977 PAGIM Radio maar vooral de tv zouden meer jonge, onbekende cabaretgroepen In de ether moe ten brengen, vinden de directeuren van schouwburgen. Die houden er wel een paar centen aan over als ze André van Duin, Bram en Freek of Jasperina de Jong in huis heb ben, waarmee dan weer ruimte kan worden geschapen voor een of meer avonden met beginnelingen, maar het publiek kent die groepen niet, waagt de gok niet, heeft het geld er niet voor over en blijft weg. Dit geluid viel te beluisteren op het Delftse cabaretconcours Cameretten, dat een week lang alle zalen daar bezet hield met voorron des en finale, met cabaret-workshop en een forum, een discussie met Wim lbo en gastop treden van het Belgische ondubbelzinnige fe nomeen Urbanus van Anus en de zoetgevoois de Jasperina de Jong,, die zoveel maatschap pijkritiek in haar coloratuur kan doen. Voor dit concours meldden van de kleine honderd groepen, die ons land momenteel telt, er zich veertig voor deelname aan. Hiervan werden er veertien toegelaten tot de voorron den, van wie er uiteindelijk zes de finale bereikten. Deze beste zes werden uitgeselec teerd door het publiek. Pas in de finale ging een jury aan het werk met mensen als Loeki Knol, Han Peekei, Theo Ordeman en Wieteke van Dort. Deze finalisten mogen zich gesterkt weten door het feit, dat in het verleden ^leer- lands Hoop" van Bram en Freek van de Cameretten werd weggehoond wegens tekort aan kwaliteit Even zo vrolijk zijn met een eerste prijs van Cameretten gaan strijken groepen van wie niemand nadien nog iets heeft vernomen. Cameretten garandeert derhalve niets voor de toekomst. Het kan blijven vriezen en het kan blijven dooien, ook in het mistige land van de cabaretiers. Maar het is goed, dat Cameret ten bestaat, want goed cabaret wordt geboren uit de competitie, uit wedijver. Daarom zou het ook geen aanbeveling verdienen om het cavaret te subsidiëren. Niet alleen is het moei lijk precies uit te maken wie wel en wie niet in de overheidsbuidel mag tasten, maar bo vendien zou een slecht programma, dat gesub sidieerd is, vanwege het erin gestoken geld doorgespeeld moeten worden. Desnoods zon der publiek. Iets nog frustrerender kan men een beginnend cabaretier niet aandoen. Came- retten-jurylid en cabare tel peemaker Han Pee kei denkt daar overigens iets anders over. Volgens hem mag een goede cabaretgroep best in aanmerking komen voor een financiële tegemoetkoming. Hij vond in die opvatting niet op zijn weg het forum, met daarin mensen als schouw burg-directeur Luc van Gent uit Den Bosch, Ralph Inbar (TROS), Frans Muriloff (impresa rio) en tekstschrijver Michel v.d. Plas. Cabaret vraagt om een vorm, die nauw moet samenhangen met de inhoud, hetgeen resul teert in een uitvoering, die mede wordt be paald door de kennis en de kunde van de techniek van dit vak. Maar vooral gaat het toch om de teksten, die soms door de cabare tiers zelf worden gemaakt, soms door tekst schrijvers, die zelf geen voet op de planken zetten. Een daarvan is Michel v.d. Plas, be kend van liedjes van Sonne veld, Cox, Halse- ma etc. Michel v.d. Plas: „Sonneveld zag kans mijn teksten totaal te verpesten. De cabaretier doet er altijd iets bij of haalt er iets af. Bij Sonneveld herkende ik mijn eigen liedjes niet meer. Hij wilde in elk programma ook altijd een liedje hebben waarin de vrouw er bekaaid af kwam. Dit leidde tot het nummer „Tea room Tango", dat ik in zijn uitvoering niet meer herkende. Ik heb nadien nooit meer een liedje geschreven, waarin ik de vrouw afviel, niet vanwege Sonneveld, maar omdat ik al leen maar aardige vrouwen ken en daar niets slechts over weet te vertellen. Die liedjes haalde Sonneveld later dan ook bij een ander. In cabaretliedjes is vooral belangrijk de dose ring van de boodschap. Beginnende cabare tiers en schrijvers proberen in elke zin een boodschap te stoppen. Dat pakt het publiek niet Dat valt ze te zwaar op de maag. In elke strofe mag je niet meer dan één mededeling doen en die moet je dan nog duidelijk inlei den. Neem nou „Het rijtuigje naar Vinke- veen". Eerst moet er drie keer achtereen gezongen worden: „In een rijtuigje". Dan raakt het publiek geïnteresseerd in het reis doel. Dat blijkt dan Vinkeveen te zijn. Als- versiering daartussen dient het uitzicht op de* kont van het paard. Liedjes kunnen tegen woordig overal over gaan. Taboes zijn er niet meer, maar ik sprak eens met een Duitse cabaretier en die vertelde, dat je in Duitsland moet ontzien de vlag, het volkslied, de liturgie, joden, homosexuelen en „andere Belgen", d.w.z. alle minderheidsgroepen, behalve werk gevers en roomsen. In Duitsland mag je in het cabaret ook niet aan de president komen. Dat geldt hier dus voor de Koningin. Maar langs een achterdeurtje kun je hier wel bin nenkomen bij de Koningin, zoals is gebleken uit Sonnevelds -(Van der Plas') verhaal over „De stalmeester", die naar aanleiding van de cadeautjes bij het défilé door de tuin van Soestdijk op koninginnedag zijn visie geeft op het koningschap en op de plaats die de Neder lander in het hart van de Koningin inneemt en omgekeerd". Diezelfde Michel v.d. Plas heeft trouwens ervaren, dat er zeer sterke teksten gezongen worden door amateur-cabaretiers, sterk voor al omdat ze er zelf in geloven. Voor hetzelfde geld hoort hij volkomen lege teksten zingen door mensen die intussen naam hebben ge maakt en op die naam hun plaat en hun programma verkopen. Daarmee doen ze zich zelf en het publiek tekort. Een heel ander chapiter is de censuur op cabaretteksten, die op radio en tv maar ook in de zaal verwerpelijk zou moeten zijn. Prak tijkman Frans Muriloff met een lange erva ring op theatergebied heeft op dit punt zijn bedenkingen. Hij heeft vroeger jaranlang Wiesje Bouwmeester van nabij meegemaakt. Die had ben stopwoordje, dat niet uit haar mond te krijgen was en dat zij ook op het toneel nogal eens gebruikte: „O jeetje". Bij haar werd er altijd weer op aangedrongen dit woord achterwege te laten, toch een vorm van censuur, omdat het anders prompt brieven regende met verwijten aan haar adres, dat in het theater de naam van Christus werd mis bruikt. Volgens v.d. Plas gedijt cabaret het best in kleine zaaltjes, waar een samenzweerderig sfeertje kan ontstaan. Bovendien moet in elk programma tenminste een levensliedje voor komen. Er over vroeger gesproken, Frans Muriloff heeft Koos Speenhoff nog op zien treden. Als die een liedje gezongen had, ging hij rustig met zijn rug naar het publiek staan om uit een bundel papier een nieuw liedje te zoeken. „Dat zie ik vandaag de dag Paul van Vliet niet zo gauw doen", aldus Muriloff. En verder bleek uit dit forum, dat cabaret meer moet zijn dan „Publikumsbeschimp- fung", Het mag ook best amusant zijn. Er bestaat hier en daar een neiging om alleen links maatschappelijk engagement in een pro gramma als cabaret te beschouwen. Als je daaraan toegeeft, verwijder je de romantiek uit het cabaret Aan het eind van de welgevulde cabaretweek, zaterdagavond, bleek er nog hoop te zijn voor het cabaret De jury met als woordvoerder Han Peekei moest vaststellen veel goed werk te hebben gezien met als gevolg, dat twee groepen de eerste prijs kregen, tw. het Am sterdamse „Lagelandencabaret" en „Cabaret Driemaal Bellen" uit Groningen. De cheque van duizend gulden, de hoofdprijs, moest dan ook doormidden. Het programma van de Gro ningers werd evenwichtig van tekst en op bouw genoemd, terwijl „Lagelanden" enkele verbijsterende nummers bezit, zoals „Buik- spreekpop". Opvallend goed werk leverde in deze groep de aangever. Rotterdams „Koud kunstje" werd tweede, het Haagse „Van Santencabaret" derde, het Gro ningse „Fobscene" vierde en het Utrechtse „De Rozen" vijfde. Arno Witteveen van „Lage landen" won de persoonlijkheidsprijs en „Driemaal Bellen" de publieksprijs van de culturele gemeenschap Delft. O ja, na elf jaar Cameretten hebben omroep mensen het gestuntel met microfoons niet langer kunnen aanzien. Voortaan kunnen alle Cameretten-deelnemers gratis een cursus mi crofoontechniek krijgen bij de KRO. Het Camerettenforum met v.l.n.r. Luc van Gent, Ralph Inbar, Herman Emmink (voorzitter), Frans Muriloff en Michel v.d. Plas. Nico van Vliet (50), vroeger reporter, laatste lijk als welzijnswerker in functie bij het departement van CRM, verhuist dezer dagen als directeur AVRO-radio naar Hilversum. Hij geeft door deze overstap duidelijk aan, dat hij niet achter de mensen staat die van de radio zeggen dat deze „dood" is. In het omroepblad „Spreekbuis" geeft hij zijn visie op deze zaak: „Het mag dan wel lijken dat de radio „dood" is, maar wat dat betreft hoef ik je alleen maar te wijzen op de come back van de radio in Amerika. Wij hier in Nico van Vliet: „TV is bezig een grote vergissing Nederland denken nog steeds, dat je televisie temaken". kunt gebruiken op de manier van andere media, zoals bijv. de film. Dat is een grote vergissing. Televisie is natuurlijk niet: een camera richten op een trein in de Punt en dan horen, dat er allerlei aanvallen plaats vinden. Televisie is erbij zijn op het moment dat het gebeurt. De rest is film. De televisie slokt hier alle aandacht op, omdat het nog zo nieuw is. In Amerika heeft de tv een veel langere geschiedenis. Op het moment, dat de televisie hier werkelijk als televisie gebruikt gaat worden, zal er teruggegrepen worden op de radio. Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat de radio daar helemaal niets voor hoeft te doen. De radio moet beseffen, dat een groot deel van het publiek niet meer in de huiska mer zit, maar in de auto. Ik vind het een uitstekende zaak, dat er een klassieke zender is en dat er een popzender is. Ik weet alleen niet of je zo doorredenerend kunt zeggen: en nu gaan we ook een nieuwszender enz. ma ken. In Amerika is dat wel gedaan, maar daar komt men toch van terug, omdat de mensen daar juist nu weer het algemene pakket ei- Als het aan Nico van Vliet ligt zullen we het binnenkort meemaken, dat heel het huisgezin net als vroeger weer om de radio zit ge schaard. Die televisie is trouwens toch nooit wat aan. NEDERLAND I NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal NCRV 19.04 Popparade 20.00 Mlnlvoetbalahow 21.05 Da rechter la linker, TV-ae- rle NOS 21.35 Journaal NCRV 21.50 Da tijd stond even stil 22.55 Eerlijk gezegd 23.05 Onderwijzen: kunst of kun de? 23.30 Symbiose NOS 23.34 Journaal NEDERLAND II 18.00 Nieuws uit NoordrlJnV Wostfalen 18.05 Chlco and the Man, TV-J 18.40 Wat u beviel 19.15 Hier und Heute 19.45 Kabtllowltsch 20.00 Journaal 20.15 Report 21.00 Lorlot IV 21.45 Petrograd/Lenlngrad, i mentalre 22.30 Journaal 22.50 Bisschoppensynode Ir 18.20 Helno zingt 19.00 Journaal 19.30 Dagtocht naar politie 20.15 Praxis, gezondheid NOS 18.45 Informatie voor Spanjaar den 18.55 Journaal KRO 19.05 Wlckle, de Viking, Jeugdse rie, all. 53 19.25 De kris Pu saks. TV-ssrle, afl. 2 NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 Terugkssr van de Wrekere, TV-serle 21.15 Rondje Theater 22.05 Brandpunt KRO/RKK. 22.45 Geloven op maandag 23.10 Socutera NOS 23.20 Journaal 21.00 Journaal 21.15 Storm ovar Azlfl, speelfilm (1928) 23.20 Journaal 18.00 Pierrot, TV-serle 18.05 Klein, klein kleutertje 18.20 Circus Rondau, TV-serle, i 10 18.45 Open school 19.15 Sporttrlbune 19.45 Journaal 20.15 Rad der fortuin, quiz 21.00 Grote lui, kleine lulden, 1 10.00 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Wie man seinen Gattan loa wlrd, TV-spel 12.05 Report 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.15 Journaal 16.20 Glelchberechtlgung 1st Msh- rarbelt, documentaire 17.05 Klnderverkeeraclub 17.10 Fllmbrleven 17.55 Journaal 16.30 Mozaïek 17.00 Journaal 17.10 Techniek voor kinderen 17.40 Oraalschllf HILVERSUM 18.30 Nws. 18.41 (S) 100 jaar Bajjtlsten- gemeonte Vriescheloo. 19.00 (S) Ron duit. muzikaal en Informatief program ma voor de jeugd. 19.40 (S) Bijbel open. 20.00 (S) EO-Regio. 20.10 (S) Ga er eens voor zitten, 20.40 (S) Adam of aap? 20.55 (S) Tenslotte. NOS 21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden en slechthorenden. 21.40 Open School. 22.25 Bond Zonder Naam. 22.30 Nws. 22.40 Boerenbont. VOO: 22.55 (S) Infor matieshow en actualiteiten. 23.55 Nws. HILVERSUM II 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. Aanslui tend: Makro, sociaal-economische ru briek. 18.40 Muziek in vrije tijd (S). 19.30 Onderwijzen kunst of kunde? 19.50 PsaJm van de week. 20.00 Nws. 20.05 (S) Das ewig Weibliche zieht uit hinan, portret van Franz Liszt. 21.10(1 Klassieke Liederen. 21.35 (S) Literarra Kroniek over boeken, schrijvers en M neel. 22.38 (S) werk; lulstorapoi. 23.00 Met het oog op morgen, met o 23.05 Aktualiteitenoverzicht Radio-T 23.10 De krant van morgen. 23.20 D« Haag Vandaag. 23.52 Even op ada komen. 23.55 Nws. HILVERSUM III NOS 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S NOS-maal. AVRO19.02 (S) Het Steen» Tijdperk. 20.02 Radiojournaal. 20.05 Superclean Dreammachine. 21.02 (S De negen-uur-jazz-show. 22.02 Radio journaal. 22.05 (S) Pirn Jacob's Platen» cala. 23.02 (S) Candlelightshow (00.0| Radiojournaal). VPRO 01.02 (S) VPRq Jazz-Nacht. NOS 04.00 (S) De maandag nachten van november. HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Avro-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojourn.) 8.30 Nws. 8.36 Gym. v.d. huisvrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Morgenwijding 9.00 (S) Dansmuziek. 9.15 Open school. 10.00 Radio Uwaaipapegaai. 10.10 Ar beidsvitaminen. (10.30 Nws. 10.33 Ra diojoüm.) 11.30 (S) Rond om twaail; een uur allerlei. 12.06 Meded. t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojourn. 12.55 Europa van morgen. 13.10 (S) Orgelmuz. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. (15.30 Nws. 15.33 Radiojourn.) 17.00 Voor ons ge maakt (door ons gekraakt...), kindeipro- gr. OVERHEIDSVOORL: 17.20 Neder- lands-Antilliaanse letterkunde. AVRO: 17.30 Nws. 17^2 Radipjoum. 17.50 (S) Folklive. HILVERSUM II 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.17 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter M, magaz. (9.30 Scheepspraat. 9.35 waterst.) 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten, schoolradio (11.00 Nws.) 11.30 Ouder worden we allemaal, bejaardenprogram. 12.00 in „de Boerderij", licht progr. 12.49 OVERHEIDSVOORL.: Uitz. voo|| de landbouw. 13.00 Nws. 13.11 echo.1 13.45 Voor de verandering, gezinskate* chese. 14.00 Lange vingers, schoolr» dio. 15.00 In de wachtkamer. 16.00 Nws 16.03 Spreekuur. NOS: 17.00 Het zrfT mijn tijd wel duren, milieuproblematiek! 17.20 (S) Eurolight: licht muz. 17.40 (r' Tambu: inform, en verzoekplaten w de Antillianen in Nederland. 1745 k ded. VARA: Van 7.00—8.00 Aktual. via Din-1 gen van de dag. 7.02 (S) Gesodemeur- I ders. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S)L| Drie draait op verzoek. 12.03 (S) VARA's" Zoekplaatjej4.03 (S) Sp.tsbeeld. 16.03Le HILVERSUM IV TROS: 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio, rr 9.00 Nws. 9.02 Als reizigers onder- d weg9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf 12.00 (S) K Intermezzo. 13.00 (S) De meest verkoch- v te klassieke tien. 13.30 (S) Koren en d korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) Om het 3 boek. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00 (S) v Belcantorium. T Vanavond besteedt „Brand punt" aandacht aan de situatie in Senegal en Opper-Volta. Een camera-ploeg heeft daar o.l.v. Willebrord Frequin gefilmd. Naar zijn oordeel is de situatie er nog erger dan in 1972-'73, toen de wereld werd opge schrikt door de dood door hon ger en dorst van meer dan 100.000 bewoners en honderd duizend koeien en schapen van de Sahel-landen. Nu al staan de waterputten droog, terwijl de regentijd net voorhij is. De grootste droogte moet nog ko men en wordt in mei van het volgend jaar verwacht Deze documentaire is gemaakt om Duizenden dieren sterven dagelijks in het Sahel-gebied dat geteisterd wordt door droogte. In de Brandpunt-uitzending wordt een nieuwe actie gestart om de levens van mens en dier te redden. Kris Pusaka Ben van Rooyen heeft een kris op een veiling gekocht voor een prijs die hoger was dan hij mocht bieden. De antiekhande laar Santos bood ook, maar werd op een gegeven moment op vreemde wijze tegengehou den verder te bieden. Daarom probeert hij na de veiling de kris alsnog te kopen, maar Ben weigert Ben besluit om de vol gende dag met de kris naar een expert te gaan om van hem te horen dat het inderdaad een heel bijzondere kris is. Als Ben 's nachts slaapt, krijgt hij een vreemde droom waarin de kris verandert in een Indonesisch landschap waarin een Javaanse prins verschijnt, die smekend zijn handen naar hem uitsteekt Ned. II, 19.25 uur. kers volgen hem naar Parijs en nemen hem gevangen. De ben de, waartoe deze misdadiger be hoort, probeert de Eenhoorn te bevrijden, maar hij wordt ge dood. Dood geschoten door zijn eigen mensen? Wie zal dat ver haal geloven? Steed weet het antwoord. Hij doet alsof de Een hoorn nog in leven is. Ned. II, 20.25 uur. De tijd een nieuwe financiële actie op stichting hoopt met het verto- gang te brengen voor de stich- nen van deze film, anderhalf De WrekerS ting „Mensen in NoodyChari- miljoen gulden binnen te kri> tas". Als er binnen twee maan- gen, zodat mensen in nood weer den geen hulp komt, zal er op- geholpen kunnen worden, nieuw een ramp ontstaan. De Ned. II. 22.05 uur. De Eenhoorn faalt een minister te vermoorden omdat deze een kogelvrij pak aan heeft De Wre- In „De tijd stond even stil" wordt opnieuw gesproken over de oliecrisis die in 1973 plaats vond, omdat er nu meer gege vens over bekend zijn. Was de panieksituatie die ontstond te recht, en waren de bezuinigin gen die de regering ons oplegde, zoals de snelheidsbeperking en de autoloze zondag noodzake lijk? Nu vier jaar later zijn onze energieproblemen er niet min der om. Verschillende deskundi gen werd naar hun mening ge waagd. Jan van Hillo presen teert deze uitzending. Ned. 1,21.50 uur. Natuurlijk was het partijcon gres van de PvdA niet zo span nend als het geweest zou zijn, als de kabinetsformatie wel ge slaagd was. Dat bleek al uit de radioreportages, die de VARA over de hele zaterdag uitges meerd bracht. Een vrij tamme aangelegenheid voor rooie rak kers onder elkaar, die voorlopig nauwelijks meer reden hadden tot enig onderling meningsver schil en die dan ook weer eens eensgezind de „Internationale" konden zingen. Jaap van Mee leren drukte het 's avonds in „Televizier-Magazine" op de te levisie tegen Joop den Uyl zelve zo uit: „U mag de heer Van Agt wel dankbaar zijn: hij heeft de eenheid in uw partij weer her steld". En de veelvuldig gesjees de formateur moest min of meer grommend toegeven „dat daar wel iets inzat". Inmiddels is de kabinetsforma tie, met al die mislukkingen en machteloosheid, wel bijna tot een aangrijpend drama gewor den. En je vroeg je zaterdag, toen zowel Den Uyl als Van Agt een paar keer op het scherm verschenen af, wie van hen bei den eigenlijk de meest getour menteerde indruk maakte. Joop gaf (aan Jaap alweer) toe dat ook de Partij van de Arbeid „niet brandschoon genoemd kan worden" en dat zijn partij din gen had gedaan „die ook anders hadden gekund". En Dries riep, toen hij werd geinterviewd in hetzelfde Haagse congresge bouw waar net dat rooie con gres was gehouden, in wanhoop uit: „Wat hier vandaag allemaal is uitgetoeterd geloof ik wel". Ik bedoel, de media zorgen er in deze dagen wel voor, dat een meelevend democraat ook volop en tot in de details de gelegen heid krijgt tot meeleven. En het is nog lang niet afgelopen. Een lengte-record is al gebroken, zoals u weet. Nou dat van „Pey ton Place" nog. Voor wat het meer gewone ver- j tier betreft konden wij dit TV- weekeinde kijken naar twee westerns: Zaterdag bij de NCRV naar „De jacht op Willie Boy" van Abraham Polansky I (een goede) en zondag bij de AVRO naar „Chisum" (een spannende) die „wijzelf' hadden gekozen maar het eigen werk 1 was weer bijzonder schaars. Wel kwam de VPRO gister avond met „De vrede van Rot- 1 terdam" een film van Rudolf I I van den Berg, die overigens (en allicht) over de haven bleek te gaan. En daar kreeg men dan weer moza'ieksgewijze een beeld van uit gesprekken met de di- 1 rekteur van een containersover slagbedrijf, een voorzitter van een scheepvaartvereniging en I met een kraanmachinist Zij spraken alle drie, op hun eigen karakteristieke manier, best wel verhelderende taal. Van den Berg had trouwens zelf ook ge- zorgd voor bijzonder fraaie tus sentijdse, de sfeer bepalende beelden. Een onconventioneel en in ieder geval veelzeggend i filmpje. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2