Split Enz:
bizarre
kleding met
theater
achtige show
Barbra Streisand Girl"
Haagse studio kreeg kleur
12121*38351311
HH
TELEVISIE VANAVOND
hou f
het lJ
scherm
in het
oog
mmrcïïHfiB
TELEVISIE WOENSDAG
BEmga
RADIO VANAVOND
RADIO WOENSDAG
RADIO/TELEVISIE
LEIDSE COURANT/J
DINSDAG 1 NOVEMBER 1977 PAGINA 2
„Split Enz" een theaterachtige show
De Nieuwzeelandse formatie „Split
Enz", die voor de twwede keer in
Nederland was voor een aantal optre
dens, werd vooral bekend door thea
terachtige shows met bizarre kleding
en de uitstekend geproduceerde elpee
„Mental Notes".
„Split Enz" begon in 1972 als een
driemansformatie met Tim Finn, Phil
lip Judd en Jonathan Chunn. „We
heetten eerst „Split Ends" maar dat
veranderde later in „Split Enz" zegt
Edward Rayner. „We weten eigenlijk
niet wie die naam verzonnen heeft".
In 1974 wordt de bezetting kompleet
als Robert Gills, Noel Crombie, Ed
ward Rayner en Emlyn Crowther er
bij komen. Nadat ze succes oogstten
in Nieuw-Zeeland verhuizen ze in 1975
naar Australië. Daar spelen ze o.a. in
het voorprogramma van Frank Zap
pa, Roxy Music en Lou Reed en krij
gen zodoende grote bekendheid. „Er
is op muzikaal gebied veel verschil
tussen Nieuw-Zeeland en Australië",
aldus Edward Rayner. „In Nieuw-
Zeeland heb je een „pub and club
scene", waar je veel geld kan verdie
nen. We speelden toen alle top tien
hits en nauwelijks onze eigen num
mers. Toen we in Australiëwaren,
traden we op in concertzalen omdat
ze daar geen „club and pub scene"
kennen. „In Australië ontmoette „Split
Enz", John Hopkjins, die hun mana
ger werd. „We kregen bij Mushroom
Records een platencontract waardoor
we een elpee konden opnemen. Onder
tussen perfectioneerden we onze
show, droegen zelf gemaakte kleren
en gebruikte allerlei effecten zoals
ontploffingen om het geheel levendi
ger te maken". In april 1976 gaan ze
naar Engeland omdat ze vinden dat
ze meer een Engelse band zijn dan een
Amerikaanse.
De kleding, die tijdens de show ge
bruikt wordt, is ontworpen door Noel
Crombie, die aan de kunstacademie
van Auckland studeerde en al snel
zijn talent als kostuumontwerper toon
de. Tijdens het optreden in Nederland
draagt hij een pak dat verdeeld is in
een gele en een paarse helft. Zijn
gezicht heeft dezelfde kleuren, maar
is net andersom geschminkt. Ook de
andere leden van de groep dragen
kleurrijke pakken en hebben gesch
minkte gezichten. De haardos van Tim
Finn is het meest opvallend omdat
deze in twee punten is gekamd.
.Het idee achter de kostuums was om
als eenheid op te treden, net als bij
een groot orkest, zonder dat er een
leider naar voren kwam. In het begin
droegen we die pakken waarschijnlijk
om onze fouten te verbergen en ik
vind dan ook dat het ontwerp van
deze costuums duidelijk bij onze eer
ste elpee .Mental Notes" hoort, ook
Omdat de eerste elpee theaterachtiger
is dan onze laatste elpee", aldus Ed
ward Rayner, de pianist van Split Enz.
„Waarschijnlijk zullen we er in de
toekomst anders uit gaan zien, zoals
ook onze elpees veranderen".
Hun eerste werd in Australië en
Nieuw-Zeeland uitgebracht. In Europa
hebben we hem nog een keer opgeno
men, omdat de studiofasciliteiten be
ter waren". Voor de tweede .Mental
Notes" werden vier nieuwe nummers
geschreven en de rest van de eerste
elpee afgehaald. „Het is gek maar de
mensen, die onze eerste elpee kochten
vonden, die het beste terwijl degene
die de tweede .Mental Notes" kochten,
die beter vonden". Hun nieuwe elpee,
die een aantal maanden geleden uit
kwam heet „Dizrythmia". „Het ver
schil met „Mental Notes" is niet alleen
dat we andere producers gebruikt
hebben", vertelt Edward Rayner.
.Mental Notes" werd anders opgeno
men omdat de nummers die we had
den, delen waren en pas in de studio
nummers werden, terwijl „Dizryth
mia" klaar was voordat we de studio
ingingen". „Het opnemen van .Mental
Notes" ging niet spontaan, omdat we
de nummers al heel vaak gespeeld
hadden", zegt Mal Green, de Engelse
drummer van „Split Enz". „Alles wat
we op „Dizrythmia" deden was nieuw
en kon zodoende spontaan gebeuren".
De producers, die gebruikt werden
verschilden ook. „Phil Manzanera, de
producer van .Mental Notes", bekeek
de productie vanuit een muzikaal oog
punt, omdat hij zelf muzikant is. Geoff
merick, die we voor „Dizrythmia" ge
bruikten is een technicus". Op .Men
tal Notes" werden veel instrumenten
en effecten gebruikt en is daardoor
een muzikaal avontuur geworden.
„Dizrythmia" daarentegen is meer een
rock en roll-elpee, omdat Geoff Eme-
rick alle instrumenten, die hij overbo
dig vond eruit heeft gehaald. „We
willen ons volgende album zelf produ
ceren en in Nieuw-Zeeland opnemen
omdat het goed is om terug te gaan.
We hebben veel fans in Nieuw Zeel
and en Australië als je drie jaar on
derweg bent is het goed om weer thuis
te komen".
„Split Enz" heeft door de jaren aardig
wat veranderingen ondergaan. De
laatste twee leden, die de groep verlie
ten, waren Phill Judd en Jonathan
Chunn. Edward Rayner daarover:
„Phill Judd was onze tekstschrijver
maar hij heeft een gezin en kinderen
en kan er niet zo goed tegen om lang
van huis te zijn. Hij woont nu met zijn
gezin in Engeland en is een professio
nele tekstschrijver geworden. Jonat
han Chunn, heeft ook een gezin. Hij
zag het optreden niet meer zo zitten
en is teruggegaan naar Nieuw-Zeel
and, waar hij zijn oude beroep weer
uitoefent. Hij is onderwijzer, maar
heeft nu weer een nieuwe band en een
nieuw platencontract". Als „Split Enz"
straks terug is in Nieuw-Zeeland gaan
ze daar niet alleen een nieuwe elpee
opnemen, maar ook op tournee. Waar
ze naar toe gaan als de tournee is
afgelopen weten ze nog niet. „Het ligt
er aan waar we veel gevraagd worden
of waar het leuk is om een tijd te
blijven. Onze volgende verblijfplaats
zou wel eens Japan kunnen worden".
Naar wat voor muziek luistert „Split
Enz?" „Ik luister het meest naar de
radio, dus eigenlijk de hits die ge
speeld worden", zegt Edward Rayner.
„Als je steeds op tournee bent, is er
weinig tijd om veel te luisteren, maar
ik vind het niet erg, omdat ik op deze
wijze niet wordt beïnvloed. Zodoende
kan ook de muziek van „Split Enz"
orgineel blijven. We gaan geen bepaal
de richting uit, we volgen gewoon het
„Split Énz"-spoor en waar dat op
houdt of welke richting dat uit gaat
weet ik niet".
Het is tijd voor Edward Rayner en
Mal Green om wat te gaan eten. „On
gezond voedsel vanavond: kip met pa
tat", zegt Edward Rayner", maar ja,
je bent er wel aan gewend na drie jaar
touren".
„Zo vrij als een vogel" waarin Svenne en Ninna allerlei avonturen beleven met een
vliegtuig in een nieuwe Zweedse jeugdserie.
Barbra Streisand en Omar Sharif in de musical „Funny Girl".
Vanavond zeDdt de TROS de
eerste van een serie bekende
musicals uit. „Funny Girl" met
in de hoofdrollen Barbra Strei
sand als Fanny Brice en Omar
Sharif als Nick Arnstein is het
verhaal van een meisje dat na
veel ploeteren een klein rolletje
krijgt bij Keeney's Music Hall.
Ze werkt bard en weet zodoen
de een rol bij de bekende Zieg-
feld Follies te bemachtigen.
Door haar werk leert ze de
gokker en charmeur Nick Arn
stein kennen. De twee worden
verliefd en trouwen, maar de
verhouding is weinig gelukkig.
Fanny Brice wordt steeds be
kender terwijl Nick steeds
meer in de problemen komt, en
zelfs in de gevangenis belandt.
Ned. II, 19.17 uur.
Sesjun
Nadat het programma „Sesjun"
op de radio een succes gewor
den was, besloot de TROS voor
lopig twee televisieuitzendingen
te maken met dezelfde titel. In
de eerste aflevering zien we een
optreden van Chris Barber en
zijn Jazz and Blues Band en van
het Stan Getz Quintet. Chris
Barber werd vooral bekend als
componist en uitvoerder van
goede amusementsmuziek. Tot
1959 speelde zijn carrière zich
voornamelijk in Europa af,
maar dit veranderde toen hij
een tournee gemaakt had door
Amerika. Stan Getz speelde
aanvankelijk tenorsaxofoon in
een aantal bekende big bands.
Hij vormde een eigen trio en
trad daarmee voornamelijk in
Europa op. Momenteel woont
hij in Kopenhagen. Hij won tal
loze populariteitspolls en heeft
een grote hoeveelheid platen op
genomen.
Ned. II, 23.10 uur.
Ot en Sien
In het programma „Ot en hoe
zit het nou met Sien" worden de
problemen besproken van de
pensionering voor alleenstaande
vrouwen. Men is namelijk van
mening dat zij op jongere leef
tijd moeten pensioneren. In dit
programma o.a. een filmportret
van een 54-jarige cheffin op de
naaizaal van een konfektiebe-
drijf in Haarlem.
Ned 1,22.05 uur.
De witte broek
Een verhaal over jongens in
Turkije, die mannenwerk moe
ten verrichten, waarna zij het
recht krijgen een witte broek te
gaan dragen als teken van vol
wassenheid. Zij helpen geduren
de drie dagen en nachten bij het
stoken van een grote oven om
geld te verdienen om deze broek
te kunnen kopen. De eigenaar
echter wil ze niet betalen.
Ned. I, 22.45 uur.
Voor de kinderen
Voor de kinderen morgenmid
dag drie programma's. Eerst om
15.30 uur Bolke de beer, dan om
15.40 uur „Zolder" en tenslotte
om 16.50 uur Zo vrij als een
vogel, een 6-delige serie over
drie kinderen, die fantastische
avonturen beleven met hun zelf
gebouwde vliegtuig.
Woensdag Ned 1,15.30 uur.
„Zolder" met Nelleke Burg en Bob van
Leeuwen.
De tenorsaxofonist Stan Getz in
jun".
(Van onze radio- en tv-redac-
tie)
HILVERSUM Met ingang
van 1 november zal de televi
siestudio van de NOS aan het
Korte Voorhout in Den Haag
overgaan op kleur. Het bete
kent, dat in het vervolg „Den
Haag Vandaag", de Haagse
uitzendingen van het NOS-
jo urn aal, interviews en ande
re bijdragen voor de actuali
teitsrubrieken ook van de an-
De studio Den Haag in het
voormalig provinciehuis was
de laatste van de NOS-stu-
dio's, die nog niet voor kleure-
nuitzendingen geschikt was.
Dat geschikt maken voor
kleur heeft twee en een half
miljoen gulden gekost.
Daarvoor is de studio dan ook
echter met de nieuwste techni
sche snufjes uitgerust. Er
staan drie kleurencamera's die
van een technische ruimte uit
op afstand bestuurd worden.
Men heeft de beschikking over
drie beeldbandmachines voor
het opnemen, monteren en
weergeven van materiaal, dat
eventueel wordt vervaardigd
door middel van een mobiele
camera-eenheid. Deze bestaat
uit een wagen, voorzien van
een kleurencamera, geluidsap
paratuur en registratiefacilitei
ten. De wagen is overigens al
sinds enkele maanden in Den
Haag gebrpikt bij opnamen
van het parlement.
Tijdens de ombouwperiode
heeft het NOS-joumaal voor
zijn berichtgeving gastvrijheid
genoten in een van de verga
derzaaltjes in het gebouw van
de Tweede Kamer.
Teleac
18.15 Bedreigde landschappen,
les 9
NOS
18.45 Fabeltjeskrant
18.55 Journaal
EO
19.04 Windkracht 16
19.30 De bijbel open, afl. 5
20.00 Nederland zingt
21.00 Nader bekeken
NOS
21.35 Journaal
21.50 Den Haag Vandaag
22.05 Ot.en hoe zit het nou met
Sien?
22.45 De witte broek, Zweeds TV-
spel
23.25 Journaal
NEDERLAND II
NOS
.18.45 Informatie voor Italianen
18.55 Journaal
TROS
19.04 Catlmero
19.17 Funny Girl, Amerikaanse
filmmusical (1968)
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.25 Funny Girl, vervolg
22.20 Aktua TV
23.10 Sesjun, jazz
NOS
23.35 Journaal
DUITSLAND I
18.00 Draaiorgels
18.45 Ballet
19.05 Mr. Cllssold, TV-spel
20.00 Journaal
20.15 Zweedse circus Scott
21.00 Ich will leben, TV-flIm
22.35 Journaal
22.55 Schaduwen, drie TV-spelen
24.00 Journaal
DUITSLAND II
18.10 Onderzoek en techniek
19.00 Journaal
19.15 De Bergrede
19.30 De graven van Rome
20.00 Der Prels, TV-spel
22.00 Journaal
22.05 Kenteken D
22.50 Philadelphia Symphony Or
chestra
23.30 Journaal
BELGIE
NEDERLANDS
18.00 Pierrot, TV-serle
18.05 Sesamstraat
18.30 Open school
19.00 3x11-actle
19.05 Kluchtfilm
19.10 Het vrije woord
19.45 Journaal
20.15 Buddy Greco Show
21.10 Ontwikkelingshulp In Kenia
22.00 Vincent, de Evangelist, TV-
portret
22.35 Journaal
NOS/NOT
10.00 Schooltelevisie
11.30 Schooltelevisie
NCRV
15.30 Bolke de Beer
15.40 Zolder, kindermagazine
16.50 Zo vrij als een vogel, TV-se-
rle, afl. 2
DUITSLAND I
10.00 Journaal
10.05 Draaischijf
10.25 Parabel
10.35 Kenteken D
11.20 Verhalen uit Berlijn
12.20 Rondblik
12.50 Persoverzicht
13.00 Journaal
16.15 Journaal
16.20 Beroemde kerkhoven
17.05 Het dassenpaard
17.55 Journaal
DUITSLAND II
16.20 Turn meel
16.30 KIFKIa-Klawltter
17.00 Journaal
.17.10 Stelfer Hut und Knollenna-
11 .HVI uiuai:x.iii|i
HILVERSUM I
gen. 19.00 Trefpunt NOS
Accoord: kroniek van de amateuristi
sche muziekbeoefening. AVRO 20.00 (S)
AVRO-Totaal-Theater: gevarieerd pro
gramma 22.30 Nws. 22.40 Radjournaal
HILVERSUM II
18.00 Nws KRO 10.11 Echo. 18.30 (S)
Op vleugels, pianoimprovisatie, 18.50
Verkenning. informatief programma.
19.00 Kerk in meervoud. 19.30 Impres
sies Cameretten 1977. 20.00 Nws. 20.05
Overweging. 20.15 (S) Klassieke muz.
21.30 Spektakel. NOS 23.00 (S) Met het
oog op morgen, met om 23.05 Actuali-
teitenoverzicht Radio-TV. 23.10 De krant
van morgen. 23.20 Den Haag vandaag.
23.52 Even op adem komen. yoga. 23.55
Nws.
HILVERSUM III
leder uur nws. NOS 18.03 De vacature
bank 18.10 (S) NOS-maal. VARA 19.02
(S) Poprekonstruktie. 20.02 (S) nashvil-
le. 21.02 (S) Popdonder. 23.02 (S)
Wachten op middennacht. 0.02 (S)
Nacht drie-draai. 2.02 (S) Peter Holland.
5.02 (S) Truck.
HILVERSUM I
TROS: 7.00 Nws. 7.02 Rustig bijkomen.
7.30 Nws. 7.41 (S) Aktua. 8.30 Nws. 8.36
Gym. v.d. huisvrouw. 8.45 (S) Kom er
maar eens bij: gesprek 10.00 (S) Wat
zeg je me nouI 10.30 Nws. 10.33 (S)
Toerja-toernee: gevar. progr. 11.45 (S)
Cafe-Chantant: Liedjes uit den goeden
ouden tijd. 12.26 Meded. t.b.v. land- en
tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 Aktua 2.
13.00 (S) Licht orkest. 13.30 (S) Sport
na sport: jeugdprogr. 14.00 (S) Speciali
teiten a la carte klass. verzoekprogr.
15.00 (S) Als dat zou kunnen: verzoek
platen (15.30-15.32 Nws.) 16.30 (S)
Kernpunt, gesprekken. OVERHEIDS-
VOORL.: 17.20 Tekst en uitleg: rubr.
van het ministerie van onderwijs en
wetenschappen. TROS: 17.30 Nws.
17.32 (S) Aktua magaz.
12.00 Gulpen Centraal, gesprekken.
13.00 Nws. 13.11 Dingen van de dag.
13.30 Een middagje stoomradio, gevar.
progr. 16.00 Nws. 16.03 De lage landen,
hoorspel. 16.40 Lichte grammofoon-
muz. 17.00 (S) Het Metropoleorkest
o.l.v. Dolf van der Linden. RVU: Land
schappen en beschermde dorpsgezich
ten. 17.55 Meded.. SOS- en politiebe
richten.
HILVERSUM III
KRO: 7.02 (S) Drie op je boterham. 9.03
(S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait
op verzoek. 12.08 (S) Drie tussen de
middag. (S) De Theo Stokkink
show. 16.03 (S) Hltmeesters.
HILVERSUM IV
HILVERSUM
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
In de Roode Cirkel, nws. progr. (8.00
Nws.) 8.50 Ombudsman. 9.00 Even mu
ziek. grammofoonplaten. NOS: 9.20 Wat
heeft dat kind?, pedagogische rubriek.
9.35 Waterst. VARA: 9.40 Schoolradio.
10.00 Radioweekblad. (11.00 Nws.)
11.30 De Franse opera (5) 1905-1906.
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.06 (S) Te Deum Laudarnus.
7.30 (S) Preludium. Tussen 7.50 en 8.20
Cultur. nws. 9.00 Nws. 9.02 (S) Onder
schooltijd. 10.00 (S) Orkestpalet. 11.25
Platennws. 12.00 (S) Tafelmuz. 14.00
Nws. 14 02 Verhalen uit de wereldlitera
tuur. 14.40 medea. opera van Luigi
Cherubin uitgevoerd door Koor en or
kest van de 6cala te Milaan m.m.v.
solisten.
Een tv-serie die voor „de oudere
jeugd" bestemd heet te zijn,
maar die begint met enkele
journaalopnamen van Neder
landse troepen die (in 1948) op
rukten naar Djakarta kan om te
beginnen enige verbazing oproe
pen. Bij nader inzien bleek „De
kris pusaka", geschreven door
Anton Quintana, toch wel op
gewoon een spannend verhaal
uit te draaien. De eerste aflever
ing bood overigens nog niet zo
heel veel aanknopingspunten. Ik
hoop er te zijner tijd nog wel
op terug te komen.
„Ik ben ontzettend rijk", gaf
Rijk de Gooyer toe in een voor
hem door Jef Rademaker (tekst)
en Claus van Mechelen (muziek)
geschreven liedjes-programma.
Ik kan niet zeggen dat ik er zo
ontzettend blij mee was. Dat
was niet aan De Gooyer te wij
ten; hij weet best wat hij met
welk chanson dan ook moet
doen. Zoals deze keer het meest
overtuigend bleek in een aardig
lied als „De meiden van Mo-
kum", al kan het mij geen zier
schelen of dat - zoals met na
druk werd voorspeld - een „top
hit" wordt. Maar voor een goed
deel waren de liedjes van een
manifeste van Oekel-achtige ge
woonheid, die bepaald aanstelle
rig aandeed, zo er soms al niet
sprake was van een vrij plat
vloerse dubbelzinnigheid. Je zou
wel eens willen weten wat de
schrijver van „De broek van
Corrie Brokken" over een der
gelijk programma zou hebben
opgemerkt als hij nog tv-criticus
zou zijn geweest
In VARA-visie brak een inter
view met Bernst Engelmann,
voorzitter van de Duitse schrij
versbond zeer de aandacht Hij
stelde dat het Duitse terrorisme
het fascisme in de hand werkt
en dat het bedreven wordt door
lieden die Marx niet hebben ge
lezen en die geen ideologie heb
ben, maar alleen een haat tegen
de maatschappij koesteren. En
gelmann vond het nog het ergst
dat er elders in Europa „linkse
groepen zijn die met hen sympa
thiseren" en hij gaf ook met
grote stelligheid te kennen, dat
de drie leden van de Rode Ar
mee Fraktion in de gevangenis
wel degelijk zelfmoord hebben
gepleegd. Ik bedoel dit alles
werd gezegd door een man, die
men werkelijk niet van rechtse
sympathieën kan verdenken.
„Brandpunt" liet onder meer
prins Carlos, die in Madrid de
eerste Carlisten-bijeenkomst bij
woonde, aan het woord. Maar
hij had wel ongeveer hetzelfde
nog kortgeleden in andere ac
tualiteitenrubrieken gezegd. Ad
Langebent had, geloof ik, wel
een substantieel gesprek met
minister Lubbers over economi
sche problemen, maar noch bij
de VARA, noch bij de KRO een
woord over Caransa.
HERMAN HOFHUIZEN