Sfi. SPRAAK ■M W WIMïl'ïlll 1 1 Aangedikte spanning in eerste deel „Kris Pusaka" TERUGBLIK SIMPLISTIES VERBOND HECHT WAARSCHUWING AAN NIEUWE SIMPELPEE DE ARMETIERIGHEID VAN „TV-privee' TELEVISIE VANAVOND TELEVISIE DINSDAG RADIO VANAVOND lilRUMII RADIO DINSDAG RADIO/TELEVISIE LEIDSE COURANT MAANDAG 31 OKTOBER 1977 PAGINA 2 MAJ door Ton Oliemuller Koot en Bie van het Simplisties Verbond zullen deze winter nog wat kleine gaatjes vullen in VPRO's „Gat van Nederland", maar voor het overige zullen zij door afwe zigheid op de buis hun schitter vertonen. Dit betekent, dat de vaste kijkers verstoken zul len continueren van de verbondsverslagen en daarmee van de voortgang verschoond blij ven van de pogingen om de gecompliceerde samenleving te versimpelen. Met het oog te dien einde daarop heeft de directie van het Simplisties Verbond opnieuw een simpelpee in de commercie laten verschij nen, die onder de titel „Hengstenbal" de rolbevestigende man-vrouw-relatie onder het licht houdt en wel zodanig, dat de dames niet worden gedegradeerd en de feministische re volutie voor de man bespreekbaar wordt ge houden. De directie liet deze simpelpee vergezeld gaan van liefst twee schrijvens, die hier om elk misverstand uit te bannen in den brede exten- so worden afgedrukt „Dames Heren ook! Teneinde ons prachtige Verbondswerk, dat zich thans richt op het vervaardigen van een knusse speelfilm, uit eigen zak te kunnen blijven voortbekostigen, ziet de directie van het Simplisties Verbond zich pijnlijk genood zaakt bijgesloten langspeelplaat in uw belang rijke belangstelling aan te wrijven. Alles draait om Mannen op de derde elpee van het SV. Want die man, zo bevond ons verbond, dreigt een weinig onder de voet en erger nog te worden gelopen hangende de feministische vloedgolf, zodat zijn boeiend wezen anno ho- deladiejee best even in het spotlicht van het zonnetje gezet mag worden. Mannen over Vrouwen daar gaat het over op deze plaat En het moet al heel raar lopen wilt u daar geen raakvlak mee vertonen. De vloedgolf van prijzen, waarin het Simplisties Verbond re centelijk kopje onder werd gedompeld (de tweede zilveren Nipkovschijf, een Edison, de Alfred Neumann Award, de pater J. Tannen- baumprijs en de Zilveren Beer-nominatie voor onze nog te maken speelfilm) hebben ons het hoofd niet op hol doen slaan. Bravo! De plaat die u hier onderhaaft bevat uitsluitend nieuw, nog niet eerder uitgebracht, oorspronkelijk materiaal, dankzij de gelukkige omstandig heid, dat wij geen normale Hollandse cabare tiers zijn die drie jaar met een en hetzelfde programma door het land trekken, om dit tenslotte nog eens dunnetjes op de plaat te zetten! Om met nog meer slijm te paaien, sluiten wij hier een verhaaltjesbundeltje van Verbondsdirecteur Koot bij in, dat ons heel geschikt lijkt ter doding van alle tijd die u wachtend op echt nieuw nieuws in uw gezelli ge redactielokalen dient zoet te brengen. Met onze beste wensen voor u en de uwen verblij ven wij, was getekend Koot en Bie, feestcom missarissen van het Bestaan". Koot en Bie staande de vergadering bijtwee. Alsof dit niet genoeg was pluim gestreken aan het adres van de heren recensenten en andere simpel peedraaiers gewerd ons nadien een tweede door het Simplisties Verbond met stempel goedgekeurd schrijven om de oren gesmeten, waaraan wij van a tot z willen ontlenen: „Dames Heren Plaatrijders ook! Het Simplisties Verbond, staande de vergade ring bijtwee, ziet zich gedwongen. Tot wel het volgende en dat is een waarschuwing te ver klaren: De langspeelplaat die hier onderhaaft scabreust namelijk tamelijk. Maar het Ver bond staat hier en kan niet anders. (Vergelijk in dit verband de tijd waarin wij leven). Indien u immers deze schijf door Griep of Tijdgebrek onvoorbeluisterd op zoudt zetten, lopen u en uw programma de kans „Af" te gaan. Want naar en raar maar waar: wat in de knussiteit van de Hollandse huiskamer allemaal kan (vergelijk in dit verband nog maals de tijd waarin wij leven) vermag die zelfde huiskamer nog lang niet altijd rimpel- vrij per ether binnen te golven. Zo herinneren wij ons met smaak en graagte hoe Willem Duys de beide voorgaande langspeelplaten van het Simplisties Verbond onvoorbeluisterd uitzond in zijn „Muziek Mozaïek", om de eerste maal geschrokken te faden nadat het woord was gevallen en, een jaar later, ons prachtige verbond hard weg te draaien na het horen van de veel scabreuzere kreet Wij herhalen: Willem Duys had ons niet voorbe- luisterd. Waar zou iemand in het oorverdoven de bezit van 25.000 langspeelplaten trouwens de tijd vandaan moeten halen om naar nieuwe langspeelplaten te luisteren? (Vergelijk in dit verband bijvoorbeeld de tijd waarin wij le ven). U bent dus gewaarschuwd en dat was eigenlijk alles wat wij te melden meenden moeten. O ja, dan was er nog een aardigheidje want wij hadden namelijk nog een aardig heidje. Wij dachten ineens: wat doen de da mes heren plaatrijders toch tijdens een een maal opgezette plaat? Zitten zij zich dan niet ruimshaps te vervelen en zou het niet aardig zijn indien zij tijdens al deze Tijdens iets te lezen zouden hebben (volgt aankondiging van opgemeld boekje als boven). Wij wensen u graag veel luister- en leesbehaag, was gete kend, Koot en Bie, als voornoemd f eestcom missarissen van het Bestaan". Een simpelpee met bijgesloten recenserende waarschuwing neemt de recensenten-plaatrij ders veel werk uit handen en oren en brengt de hele platenbiz terug tot zijn meest simpele vormennormen. Als clicheemarinetjes hebben zij een viriel nummer dat zij zelf een „vies praatje" noemen, maar als Verbondsdirecteu ren komen zij ook met veel oprecht lachwek kends uit de groeven, zoals het kleine wereld je van onze showbiz met gekoosde speel- naampjes als Jasperientje, Adèletje, Willeke- tje en Liseloortje van Paultje van Vlietje. Allemaal aardige meiden, vindt Bie met als bijval van Koot: „Daarin kan ik met mijn merendeel meegaan". Al deze kreten zijn mooi meegenomen en de verhelderende commentaarkritiek op eigen simpelpee brengt de herenplaatrecensentenrij- ders in de unieke situatie onvoorbeluisterd. over de plaat te kunnen vooroordelen. Een simplisties hoogtepunt en hoogstandje zonder weergaloos. Blijft het boekje waarin Koot zijn jeugdtrau ma's heeft afgedroomd met „Treitertrends" die eerder in weekbladen verschenen en ge schreven in een onthutsend-intellectueel scha- blonetaaltje, gemengd met kleutertaal-eigen over bijv. de noodzaak als jongen van min stens een gat in je hoofd, te bekomen via het schepje van je vriendje, en de pleister voor de versiering zonder gat daaronder. Heerlijke tijddodende stukjeslezerij. En op de simpelpee ook al een Robje de Nijsje-traumaatje: ,Jk was nul en zij was 26, toen ik op het naakte strand vrijde met moeder-de-vrouw". Hoe onvolwassen de Ned. tv in vergelijking met het buitenland nog is, werd men dezer dagen opnieuw gewaar, toen twee sterfgeval len zich aandienden. Eerst bereikte ons het bericht, dat Mathilde Willink de eeuwigheid verkoos boven het tijdelijke, waarbij de TROS niet anders wist te produceren dan een zo kort mogelijke herhaling van een frag ment „TV-privee", dat zozeer op uiterlijkhe den was toegespitst, dat het als herhaling als eer aan deze dode geenszins bruikbaar bleek. Daags daarop overleed in Duitsland de actrice Augusta Flickenschildt, een toneelspeelster voor wie de grondtoon van het leven ernst was. Onlangs had de Hessische Rundfunk met haar een interview, dat nu zij overleden was in zijn geheel kon worden herhaald, waarbij gezien haar overlijden haar uitspraken een dubbel zo diepe betekenis kregen. In dit interview reageerde de actrice Flicken schildt op trefwoorden haar aangereikt door de interviewer. Godsdienst: „Ik ben van protestant katholiek geworden. Maar vroeg of laat dienen zich de gewetensproblemen aan. Het is goed, dat een man zich dan op een vrouw kan verlaten, en dat een vrouw weet dat zij een man aan haar zijde heeft. Moeilijker wordt het voor alleen staanden. Men mag niet verwachten, dat zij het kunnen stellen met alleen maar een Idee, want geloof is niet meer dan een Idee. Je hebt pas wat aan dit Idee als je niet meer alleen in dit leven staat". Sexualiteit: „Ik verbaas mij over de gewillig heid van de jongere generatie. Van jongens kan ik dit wel begrijpen. Maar voor een vrouw geldt: alles wat zij wenst heeft zij toch in haar hoofd". De zee: .Als ik aan de zee denk, dan denk ik aan de mannen die in dit koude water hun leven verloren. Maar ook aan de ruimte, die het verschaft aan de fantasie van mensen voor wie deze wereld te klein is". Muziek: „Ik ga graag naar concerten en beleef daar zeer intense en persoonlijke ervaringen, zoals iedereen in een concertzaal. Maar bij muziek denk ik vooral aan The Beatles, om dat ik toen ik voor het eerst een concert van hun bijwoonde zag hoe jongens en meisjes niet meer als individu, maar gezamenlijk deze muziek ondergingen". Dit zijn slechts een paar reacties uit een interview van drie kwartier, dat zowel bij leven als bij dood zijn waarde behoudt. Hoe armetierig steekt op zulk een moment een rubriek als „TV-privee" daarbij af. Lang geleden kwam producer Carl Tewes bij de KRO met een idee. Hij had meer vernomen over een soort „heilige kris", althans een Javaanse kris waaraan door de eigenaar ma gische kracht wordt toegeschre ven. „Of daar misschien een verhaal in zat." Regisseur Bram van Erkel vond dat zeker en liet Anton Quintana een der tiendelige serie schrijven rond een dergelijke kris die in Ne derland terecht komt Op een veiling krijgt een medewerker van het Instituut voor de Tro pen het wapen voor veel geld in handen, maar veel plezier heeft hij er niet van. De mede werker (Willem Nijholt) wordt vele afleveringen lang achterna gezeten door een duister heer schap, Santos (Peter Aryans) die ook in Indonesië opduikt wanneer de medewerker van het Instituut voor de Tropen de kris daar wil afleveren aan de rechtmatige eigenaar. „Het moest toch ook een beetje spannend worden," vond Bram van Erkel, die vanavond, wan neer de eerste aflevering wordt uitgezonden, die spanning er wel erg dik bovenop legt. Deze aflevering begint met oorlogsge weld in Indonesië (1946). Een van de soldaten heeft plotseling voor een kris bovenmatige be- langstelling - waarom te midden van vele rijkdommen juist deze kris zijn aandacht heeft wordt niet uitgelegd - waarna de came ra wordt verplaatst naar een veiling in Amsterdam. Met de meeste hoofdrolspelers kan ken nis worden gemaakt: Nijholt, zijn secretaresse Dore Smit, zijn zoon Erik van 't Wout en Peter Aryans. Gierende banden en plotselinge verschijningen ma ken dat de spanning er een bee tje al te dik bovenop wordt ge legd, maar de jeugdige kekers zullen graag willen weten of de boosaardige antiekhandelaar Santos erin slaagt de kris uit handen te krijgen van Nijholt als medewerker van het Insti tuut voor de Tropen. En wat daarna nog gebeurt Ned. II, 19.25 uur. Wrekers Met een kogel in zijn lichaam keert geheim agent Martin terug uit de West. Zijn laatste woor den zijn „de Engelen van de dood". Met die gegevens gaan Steed, Purdey en Gambit op pad. Als gauw blijkt dat achter deze woorden een plan steekt om overheidspersoneel, dat over de hele wereld belangrijke pos ten heeft, te doden. Een zeer NED. H, 20.25 uur. MUPPET De Muppet-show wordt in 130 landen uitgezonden en blijkt steeds opnieuw een succes te zijn. Het is een knap vervaardig de produktie, die in de Els tree- studio in Engeland gemaakt wordt. De Muppet-elpee, die on langs in Nederland werd uitge bracht, heeft 19 weken op de eerste plaats van de elpee-top- vijftig gestaan. Op deze elpee staan nummers die in de show gezongen worden. Beginnend met het Muppet Show Theme, worden de liedjes afgewisseld door grappen. Naast deze elpee kan men nu ook Muppet pos ters, handdoeken en boeken krijgen. Ned. II. 21.15 uur. Charlie Brown Er wordt een motorrace georga niseerd door Peppermint Patty. Charlie Brown komt ook en wint na een spannende strijd. Maar ja, Charlie had zich wel een andere hoofdprijs voorge steld. Ned. 1,19.30 uur. Rijk de Gooyer Rijk de Gooyer toont zich als Ned* ^.55 uur zanger en brengt een aantal splinternieuwe liedjes, die voor hem geschreven werden. De liedjes gaan over het leven en de liefde. Ze werden gemaakt door Jef Rademaker. NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal VARA 19 Vrouwenplaneet Medusa, TV- serie 19.30 Charlie Brown, tekenfilmse rie 19.55 Rijk de Gooyer zingt 20.35 Vara-Visie NOS 21.35 Journaal VARA 21.50 Lord Peter Wimsey, TV-serle 22.40 Hoe bestaat het.. 23.15 Symbiose NOS 23.19 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Informatie voor Spanjaar den 18.55 Journaal KRO 19.05 Wickie, de Viking 19.25 De Kris Pusaka, TV-serle, afl. 1 NOS 20.00 Journaal KRO 20.25 De terugkeer van de Wre kers, TV-serie 21.15 The Muppet Show 21.45 Sanford en Zoon, TV-serle 22.10 Brandpunt KRO/RKK 22.50 Bisschoppensynode NOS 23.10 Journaal 18.00 Nieuws uit Noordrijnland Westfalen 18.05 Die Zwei von der Tankstolle 18.40 Wat u beviel 19.15 Hier und Heute 19.45 Kabillowltsch 20.00 Journaal 20.15 Monitor 21.00 Music on Top 21.45 Am Ende eln neuer Men- sch? TV-film 22.30 Journaal DUITSLAND II 18.10 Pacific, documentalre-serli afl. 1 19.00 Journaal 19.15 Hervormingsdag 19.30 Dying, documentaire 21.00 Journaal 21.15 Der Gehülfe, Zwitserse speelfulm (1975) 23.10 Journaal 18.00 18.05 18.20 18.45 19.15 19.45 20.15 21.00 serie 21.30 22.25 22.40 Pierrot, TV-serie Klein, klein kleutertje Circus Rondau Open school Sporttribune Journaal Micro, Macro, quiz Grote lui, kleine lieden, TV Wikken en wegen Journaal, Wetstraat Open school NEDERLAND I NOS/NOT 10.00 Schooltelevisie 14.00 Schooltelevisie DUITSLAND I 10.00 Journaal 10.05 Draaischijf 10.25 Een volksvijand, TV-spel 12.05 Monitor 12.50 Persoverzicht 13.00 Journaal 16.00 Journaal 16.05 De Katakomben van Paler mo, reportage 16.55 Kinderverkeersclub 17.40 Allerheiligen 17.55 Journaal 12.00 Koorwerk van Rossini 13.00 Draaischijf 13.35 Silence, Amerikaanse film (1973) 15.00 Journaal I 15.05 De rode wouwen van Wales, natuurfilm 15.40 Roemeense volkskunst 16.15 Journaal 16.20 An American in Paris, Ame rikaanse filmmusical (1951) BELGIE NEDERLANDS 15.00 Muziek voor de jacht 15.30 Meet me in SL Louis, Ameri kaanse filmmusical (1946) HILVERSUM I P.P.: 18.19 Uitz. van de Politieke Partij Radikalen. 18.30 Nws. EO: 18.41 (S) Daar waar de molens staan: muz. progr. 19.00 (S) Ronduit: muzikaal en inform, progr. voor jongeren. 19.40 (S) De Bij bel open. 20.00 (S) Reformatie-herden king. NOS: 21.05 (S) Hobbyscoop. 21.30 Voor blinden en slechtzienden. 21.40 Open School. 22.25 Bond zonderNaam. 22.30 Nws. 22.40 Boerenbont. VOO: 22.55 (S) Informatieshow en actual. 23.55-24.00 Nws. klass. Pianomuz. 19.30 Onderwijzen kunst of kunde? 19.50 Psalm van d week. 20.00 Nws. 20.05 (S) Klass. mm 21.35 (S) Literama, kroniek over ken. schrijvers en toneel. 22.25 Poerama. poezieprogr. 22.39 (S) Weit een luisterspel. NOS: 23.00 (S)Met hf oog op morgen, met om 23.05 Actui overz. Radio-TV; 23.10 De krant 18.00 Nws. 18.11 Hier en nu. Aanslui tend: „Makro", sociaal economische ru briek. 18.40 (S) Muziek in vrije tijd. 19.00 (S) Symphonie-orkest Con Brio: ■;inyd:Uii.'jiii»l NOS: 18.03 De vacaturebank. 18.10 (S) NOS-maal. AVRO: 19.02 (S) Het Steenen Tijdperk. 20.02 Radiojournaal. 20.05 (SI Superclean Dreammachine. 21.02 (S) De Negen-uur-jazz-show. 22.02 Radio journaal. 22.05 (S) Platenscala. 23.02 (S) Candlelightshow. (0.02 Radiojournaal.) E.O.: 1.02-7.00 (S) True Light. I HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) AVRO-klok. (7.30 Nws. 7.41 Radiojournaal). 8.30 Nws. 8.36 Gymnastiek voor de huis vrouw. 8.45 De Groenteman. 8.50 Mor genwijding. 9.00 (S) Dansmuz. 9.15 Open School. 10.00 Radio Lawaai pape gaai. 10.10 Arbeidsvitaminen. 10.30 Nws. 10.30 Nws. 10.33 Radiojournaal. (S) Rondom Twaalf eenuur allerlei. 12.26 Mededelingen voor land- en tuin bouw. 12.30 Nws. 12.41 Radiojournaal. 12.55 Europa van morgen. 13.10 (S) Pianospel. 13.25 Beursplein 5. 13.30 'n Middagje AVRO. 15.30 Nws. 15.33 Ra- diojoumaal.17.00 Voor ons gemaakt door ons gekraakt, kinderprogramma. Overheidsvoorlichting: 17.20 "Staats rechtelijke alternatieven voor de Neder landse Antillen. AVRO 17.30 Nws. 17.32 Radiojournaal. 17.50 Toppers van toen. HILVERSUM II l 7.20 Het levende woord. 7.25 Badinerie. 7.54 Overweging. 8.00 Nws. 8.11 Echo. 8.30 Aubade. 9.00 De letter. INI. 9.30 Scheep spraat. 9.35waterstanden. 10.30 Ik sta hier niet voor de banken te praten. 11.00 Nws.11.30 Ouder worden we alle maal. 12.00 In de Boerderij. 12.49 Over heidsvoorlichting: Uitzending voor de landbouw. 13.00 Nws. 13.11 Echo ma gazine. 13.45 Voor de verandering. 14.00 Lange vingers. 15.00 In de wacht kamer. 16.00 Nws. 16.03 Spreekuur. NOS 17.00 Het zal mijn tijd wel duren. 17.40 (S) Tambu, informatie en verzoek platen voor Antillianon in Nederland. 17.55 Mededelingen. HILVERSUM III leder heel uur nws. VARA 7.C_ Gesodemeurders. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 (S) Drie draait op verzoek vr mensen uit de sportwereld. 12.03 VARA's verzoekplaatje. 14.03 S) Spits- beeld. 16.03 (S) LP-top-20 en de Tip-LP. 17.03 (S) Alfred Lagarde. TROS 7.00 Nws. 7.02 (S) Capriccio. 9.00 Nws. 9.02 (S) Als reizigers onderweg. 9.30 (S) Van heinde en verre. 10.00 (S) Opus tien tot twaalf. 12.00 (S) Intermez zo. 13.00 (S) De meest verkochte, „klas sieke tien". 13.30 (S) Koren-korpsen. 14.00 Nws. 14.02 (S) om de kunst. 14.30 (S) Guitariteiten. 15.00 (S) Belcanto- Willem Nijholt als Ben, in de nieuwe jeugdserie „Kris Pusaka", doet hevig geobsedeerd 'n bod op de kris. Het mag typische iets voor Wim I. Schippers -de inspirerende geest achter de Servet- en Van Oekelshows van destijds, zoals u zich ongetwijfeld herinnert- worden genoemd, dat hij een toneelstuk in het Nederlandse schreef, om het vervolgens te laten vertalen in het Engels en het te doen opvoeren door En gelse acteurs en actrices in een Hilversumse studio en (voor de buitenopname) in Bristol en Londen: 'Cross Now*. De Neder landse vertaling, die er min of meer ondergeschoven bij werd geleverd is 'Doodgaan kan de beste overkomen', en dat leek mij nog iets meer toepasselijk op de inhoud van het stuk. Want er lieten nogal wat personen het leven. Dat het een zeer merk waardig televisiespel was'merk te men overigens pas goed ach teraf. Men had zich geen mo ment verveeld, maar wie zou hebben moeten navertellen wat het nou precies allemaal bete kend had, zou, geloof ik, nog lelijk met de mond vol tanden hebben gezeten. Toch een ty pisch Van Oekel-effect zoge zegd. Voort moest men er naar mijn overtuiging inderdaad dankbaar voor zijn dat het stuk niet door Nederlandse acteurs -afgezien nou even van de top- was gedaan. In dat geval zouden er waarschijnlijk nog meer on gelukken zijn gebeurd. De NOS gaat op de zondagmid dagen een historische documen taire serie over de geschiedenis van het Christendom voor ons ontrollen. Zij zal er vijftien voor nodig hebben en dat is het te behandelen onderwerp in aan making genomen nog niet eens zo heel veel. Ook het aantal van de aan de co-produktie deelne mende omroepen (Granada tv, Bayerische Rundfunk, NDR en NOS) mag gezien tegen de ach tergronden van de twintig eeu wen nog bescheiden worden ge noemd. De eerste aflevering be sloeg de eerste drie onder de titel "Bijzondere mensen'. Van Bethlehem tot Constantijn, die het kruis in de zon zag verschij nen. Het gaat kennelijk niet om een vooropgezet religieus pro gramma. Presentator-samenstel ler Bamber Gascoigne zei het meteen bij het begin al, dat men louter 'The Story' op het oog had. Afgezien van het feit dat het uiteraard om een zeker zeer boeiend stuk historie gaat voel ik mij toch een tikkeltje ongewis ten aanzien van een program ma, dat niet alleen populair-we- tenschappelijk, maar ook nog bijvoorbeeld populair-theolo- gisch en populair-exegetisch moet worden genoemd. En dat gaat ook allemaal wel wat erg vlug. De VARA herdacht zaterdag-. avond de plotseling overleden Theo Eerdmans. Zeer terecht natuurlijk, want hij heeft in het toch nog wel recente verleden veel tot de glorie van die om roep bijgedragen. Wat niet weg neemt dat hij in de zestiger jaren in veel wijdere kring een ongemene populariteit genoot., later nog slechts zou worden overtroffen door Mies Bouw man of Willem Duys, Eerdmans was waarschijnlijk de eerste quizmaster, die iets van een op recht menselijk element in de verschillende quizzen die hij leidde, invoerde Maar Louis Velleman had gelijk toen hij Theo Eerdmans toch vooral her dacht als de briljante journalist reporter die hij ongetwijfeld ook is geweest. Met veel plezier heb ik verder gekeken naar 'Sills en Burnett in de Met', een two womenshow, die Carol Burnett en Beverly Sills opvoerden in de eerbied waardige Metropolitan Opera in New York. laatsgenoemde is daar coloratuur-sopraan, maar zij bleek desondanks toch over voldoende komisch talent te be schikken om het naast haar in dat opzicht befaamde partnerin reëel te kunnen uithouden. 'Vara-Visie' en 'Televizier Maga zine' van de AVRO overlapten elkaar voor een deel. Ik wil niet opnieuw beginnen te zeuren over coördinatie, maar ik vind wel dat actualiteitenrubrieken in geen geval ooit mogen samen vallen. Switchend en wel kon ik dus constateren dat W.L. Brugs- ma een interview had met Ed van Thijn die zijn beleid als onderhandelaar van de Partij van de Arbeidfractie verdedigde en die zich verontschuldigde voor het afschuwelijke politieke jargon, dat bijvoorbeeld bestaat in termen als Het inkleuren van een kabinet'. Hij had er kenne lijk niet aan gedacht dat je die inderdaad infantiele taalkundi ge onzin natuurlijk ook gewoon terzijde kunt schuiven. 'Televi zier' besteedde enige aandacht aan de ontvoering van Maurits Caransa. Gezien de afschuwelij ke actualiteit terecht, ook al kon de reportage niet veel voorstel len omdat er nu eenmaal op dat moment nog weinig nieuws was. Ook was de AVRO-rubriek op het aardige idee gekomen Ber nard Hammelburg, de na elf jaren van ballingschap naar Spanje repatriërende Prins Carl Hugo op diens reis van Parijs naar Madrid te laten volgen. Dat leverde een weliswaar niet diepgravende, maar toch wel in teressant verslag op. Op het voetballen hadden de VARA en de AVRO in elk geval eerlijk samen verdeeld. Ieder twee wedstrijden uit de eredivisie. HERMAN HOFHUIZEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1977 | | pagina 2