Leidse brugwachter ontzegt
'Harderwijkse tjalk
overschaduwt
Imperium
Tekort provincie naar tien miljoen
",,/e mag er niet in want het is vol'
!<)NDERDAG 20 OKTOBER 1977
LEIDSE COURANT
PAGINA 3
i een onzer verslaggevers)
PEN/DEN HAAG Even-
■■de stad Leiden kampt ook
I Itrovincie Zuid-Holland met
"enorm tekort op de begro-
voor het volgend jaar. Van
'Ine dag op de andere is het
rinciaal begrotingstekort
fclopen van een dikke drie
{oen naar 10 miljoen gulden,
taak hiervan is een brief
de minister van Binnen-
^se Zaken waarin de provin-
wordt meegedeeld dat zij er
van uit mag gaan dat de
e financiële regeling voor
)vincies die bij de Tweede
jer ligt, nog voor 1978 van
*ht zal worden. En dit is
r een direct gevolg van de
inetscrisis en het uitblijven
een nieuw kabinet,
ivankelijk was de provincie
UITBLIJVEN KABINET SPEELT ZUID-HOLLAND PARTEN
hoopvol gestemd over het tekort
op de begroting. Daarbij was zij
ervan uitgegaan dat de bijdrage
uit het provinciefonds, waar
Zuid-Holland zijn meeste geld
vandaan haalt, in het kader van
de nieuwe regeling aanzienlijk
zou worden opgetrokken (van 95
miljoen naar 102,6 miljoen). De
mededeling van de minister dat
de provincie dat voor 1978 maar
moest vergeten, haalde een pijn
lijke steeep door de Zuid-Hol
landse financiële rekening.
Gedeputeerde drs. Boone (finan
ciën) noemde het ministerieel
besluit gisteren „triest en treu
rig". Volgens hem blijkt op
nieuw hoe weinig oog het Rijk
heeft voor de grote problemen
waarmee Zuid-Holland tekam-
pen heeft. „Zoals het nu gaat
gaat het helemaal verkeerd en
blijft Zuid-Holland een vergeten
provincie", aldus drs. Boone.
Het tekort van de provincie is
volgend jaar groter dan ooit en
dat steekt dan schril af tegen de
steeds groter wordende reserves
van andere provincies. Door de
bestaande volgens Zuid-Holland
uiterst onrechtvaardige verde
ling van het geld krijgt Drenthe
bijvoorbeeld 120 gulden per in
woner en houdt daar dan jaar
lijks zo'n 3 miljoen aan over.
Zuid-Holland moet het doen met
25 gulden per inwoner en ziet
zijn tekort jaarlijks groeien.
Het ministerieel besluit is voor
de provincie overigens geen
aanleiding op de uitgaven te
beknibbelen: „We zullen het gat
laten groeien en de begroting
niet aanpassen", verklaarde drs.
Boone. Wel zal opnieuw met
klem bij met name de Zuidhol
landse kamerleden de grote
noord van de provincie onder
de aandacht worden gebracht.
In dit verband zullen de drei
gende tekorten door de nieuwe
bibliotheekwet en andere cultu
rele aangelegenheden worden
aangeroerd. Ook het dit jaar
door de provincie ingestelde
fonds stadsvernieuwing, waar
van met name de kleinere ge
meenten kunnen profiteren
door op provinciale kosten amb
tenaren aan te trekken kan in
dit verband worden genoemd.
R.EIDEN „Je komt er niet in want we zitten
Jl vol", kreeg Martin van Feggelen afgelopen
^naandag van de brugwachter van de Schrij-
versbrug (de brug over-de Oude Rijn in het
verlengde van de Herensingel) te horen toen
hij met zijn tjalk even in de binnenstad van
Leiden wilde afmeren. De uit Harderwijk af
komstige scheepstechnicus-ontwerper geloofde
niet dat de Leidse binnenstad al geheel verza
digd zou zijn aan varend goed en vroeg om
■•nadere opheldering. „Je komt er niet in want
we hebben toch al zoveel last met jullie", kreeg
n °hij vervolgens van de Leidse bruggenopener te
Van Feggelen kon kort en lang of als
praten, maar de brugwachter wat
juist bereid om het openingsmechanisme van de
jSchrijversbrug voor hem in werking te stellen.
g l.Het is gewoon willekeur wat die brugwachter
Twdeed", zegt Martin van Feggelen in de gezellige
kajuit van de tjalk „Marie Johanna", die inmid-
Eels de Oude Rijn nabij de Leiderdorpse brug
ls ligplaats heeft gekozen. „Die man heeft van
e gemeente opdracht om alles wat in zijn ogen
niet deugt de toegang tot de stad te weigeren,
•pat is hetzelfde als een agent in een willekeurige
^.straat gaat staan en tegen voetgangers zegt:
q,Sorry, je komt er niet in want je uiterlijk staat
Xjme niet aan", aldus de gebelgde Van Feggelen
die samen met zijn gezin op herfstvakantie is
en voor het eerst Leiden met een varend bezoek
Woonboot
van Feggelen weet inmiddels wel waar-
chbm de brugwachter tot zijn belemmerende han
overging. „Ze zijn in Leiden, net zoals
andere steden bang dat ze gespuis binnenkrij-
n gen dat het vaartuig waarmee ze binnenvaren
sniot een permanente woonplaats in de stad gaan
'X';
Schipper Martin van Feggelen op de tjalk
maken. Vooral grote boten vertrouwen ze niet.
Maar hoe beoordeelt zo'n brugwachter of wat
die voor zijn brug krijgt betrouwbaar is of niet;
dat kan hij zeker aan iemands neus zien", aldus
de netjes bebaarde Martin van Feggelen wiens
23 meter lange tjalk ook niet de indruk geeft
als zou zich er louter a-sociaal gespuis op
bevinden. „In Amsterdam laten ze je een briefje
tekenen waarop je belooft je niet blijvend in
de binnenstad te gaan vestigen op de boot. Dat
is tenminste correct. Maar die brugwachter hier
zei dat ik maar een doorvaartpermissie bij het
gemeentehuis moest gaan halen. De vorige eige
naar, een beurtschipper, die de tjalk eerst voor
zijn werk gebruikte en later als plezierjacht
zoals ik nu, zou een hartverlamming gekregen
hebben als hem om een dergelijke reden de
toegang tot een stad zou zijn geweigerd".
Traditie
Het is overigens niet de eerste keer dat Martin
van Feggelen moeilijkheden ondervindt bij de
watersportrecreatie in Nederland. „Er varen
ongeveer 20 van deze tjalken in Nederland in
hun originele zeilstaat. Zelf heb ik naast deze
tjalk nog een zeiltjalk van dezelfde lengte die
ik in zijn oorspronkelijke zeilstaat heb terugge
bracht. Ook deze tot beurtschip verbouwde zeil
tjalk ga ik in de oorspronkelijke staat terug
brengen. Het schip dateert uit 1899. En behalve
ikzelf zijn er nog veel anderen die er alles voor
over hebben om de oorspronkelijke Nederlandse
binnenvaart in de oude glorie willen herstellen.
En het enige wat de overheid doet is aan deze
vorm van monumentenzorg is de eigenaars als
paria's te behandelen als ze ergens willen gaan
liggen. Het gaat me niet eens zozeer om de
behandeling in Leiden, ik wil liever een lans
breken voor al degenen die zo worden dwarsge
zeten als ze een stukje Nederlandse historie
willen bewaren", aldus Martin van Feggelen die
van plan is om over vijf jaar met de dan
volledig tot zeiltjalk verbouwde Marie Johanna
weer eens Leiden wil aandoen. „Ik ben be
nieuwd of ze me dan doorlaten", aldus de in
Leiden teleurgestelde Harderwijker.
|CRO-THEATER WIJKT VOOR RENOVATIE PANCRAS-OOST
rajlDEN Micro-theater Impe-
in bestaat in november 20
jr. Dat zou op zichzelf reden
zijn voor een heleboel
(vreugde, ware het niet dat
jubileum wordt overscha-
d door een september gear-
aanzegging die het
iter vriendelijk doch drin-
verzoekt het pand toch
per 1 januari 1978 te
iten. In verband met de
:rende renovatiewerkzaam-
len in het kader van het
itemmingsplan Pancras-Oost
et het fabrieksgebouw aan
Ves test raat 40, waar Impe\
m is gehuisvest, verdwijnen
zal er op deze plaats een
mmig park verschijnen,
et zal nog wel een jaartje
üopen", weet Kees Visser,
)rzitter van het micro-theater
melden. „De drukkerij die
c in dit gebouw zit is toege-
!d tot 1979 te kunnen blijven
s dan zitten wij ook nog wel
ïn goed. We zijn echter al
ik bezig om een nieuw ge-
uw te zoeken en het moet
zegd worden dat de gemeente
haar best doet. We hadden
na het kerkje van de Aposto-
che Gemeente aan de Rem-
andtstraat kunnen hebben
aar dat is op het laatste mo-
ent verkocht aan iemand an-
rs. We hebben nu weer een
der kerkje op het oog, maar
t moet eerst gerestaureerd
>rden en het zal zeker vijf jaar
iren voor we daar in zouden
innen trekken. Als tussenop-
ssing voor die vijf jaar is ons
n zaal in de Witte Poort-kazer-
aangeboden, maar persoon-
k zie ik meer in het pand aan
Rembrandtstraat waar voor
in de drankgroothandel Ha-
mdijk was gehuisvest. Dat
ind is makkelijk als overbrug-
ng in te richten", aldus Kees
Visser die nog geen definitieve
toezegging van de gemeente
heeft gekregen. „Ze zijn het er
wel over eens dat Imperium
moet blijven en we kunnen
eventueel op een subsidie reke
nen", aldus Visser.
Grap
Voorlopig zal Imperium haar
voorstellingen in het eigen thea
tertje aan de Vestestraat 40 blij
ven voortzetten. Hoog wegge
borgen achter de statige gevel
van het fabriekspand. In de wat
sombere Vestestraat is een uit
hangbord het enige levensteken
van het micro-theater. Zes ver
veloze trappen omhoog in het
kale gebouw blijkt zich achter
twee deuren ineens een zeer
knusse, met hout betimmerde
ruimte te bevinden waarin het
goed toneelkijken is, compleet
met royale bar. Het is precies
10 jaar geleden dat Imperium
de zolder van de voormalige
wollen deken-fabriek Van Wijk
in haar huidige staat omknutsel-
de.
In de tien jaar daarvoor, toen
het Imperium aan eigen ruimte
ontbrak werden voorstellingen
gegeven in andere gebouwen.
Kees Visser: „Twintig jaar gele
den besloot een groepje vrien
den, dat lekenspelfragmenten in
kerkdiensten speelde op een
avond een toneelgroep op te
richten. Het zou iets kleins wor
den dus werd de naam maar
groot gehouden. (Imperium-kei
zerrijk). Het was eigenlijk een
grap, ze gingen volledig op de
Romeinse toer door consuls te
benoemen etc., maar het kwam
uiteindelijk toch tot een vereni
ging voor amateurtoneel en eind
1957 werd de eerste uitvoering
gegeven, het stuk „De Herber
gierster" van Coldoni. Er volg
den jaarlijks toneelstukken en
opk werd er rond kerstmis
steeds een kerstspel gespeeld, in
ziekenhuizen, inrichtingen, be
jaardencentra en dergelijke".
Eigen theater
In 1967, bij het 10-jarig jubileum
ontstond het dolle idee om een
eigen theater te maken. De kale
ruimte aan de Vestestraat ver
anderde na een waar acteurs-
vlijt in de gezellige toneelruimte
van nu. Kees Visser: „We heb
ben sindsdien al onze theater
winsten in ons theatertje ge
stopt. We doen bijna alles ook
zelf. We maken de kostuums, de
decors - waar Visser als tekenle
raar aan de Pedagogische Aca
demie in IN Oegstgeest in be
langrijke mate verantwoordelijk
voor is en we proberen voor
elke voorstelling binnen het
budget van 200 gulden te blij
ven. Je moet dan alles zo goed
koop mogelijk proberen te doen,
en het resultaat is dikwijls lang
niet gek. al moet je vaak impro
viseren".
Het micro-theater verzorgt jaar
lijks drie verschillende toneel
stukken, in de periode oktober/-
november, februari/maart en
april/mei. In totaal worden er
jaarlijks 40 voorstellingen gege
ven. Dit seizoen, in het jubi
leumjaar worden er maar twee
produkties op touw gezet, maar
dat zijn dan gelijk ook twee
stukken in grote bezetting. Mo
menteel wordt „Don Quichotte"
gespeeld, waarvoor als regisseur
(de enige salarispost) Rein Ed-
zard is ingehuurd en in het
voorjaar komt „Becket of de
Eer van Goud" van Jean
Anouilh. Beide stukken worden
ongeveer twintig keer gespeeld.
Onderwijzers
'De gemiddelde leeftijd van de
Imperiumacteurs ligt zo rond de
twintig jaar en het percentage
onderwijzers of onderwijzers in
wording is opvallend hoog. Kees
Visser: „Er wordt wel eens ge
zegd dat Imperium alleen voor
onderwijzers zou zijn maar dat
is niet waar. Onderwijzers bezit
ten nou eenmaaleen beetje ac-
teercapaciteiten omdat ze dage
lijks voor een klas moeten op
treden. Maar iedereen is verder
welkom. Het is echter niet zo
dat iemand de ene dag bij ons
binnenloopt en gelijk de andere
dag optreedt. Het gaat heel ge
leidelijk. Iemand bezoekt eens
een voorstelling van Imperium,
gaat eens wat helpen met het
versjouwen van dingen (bijvoor
beeld bier zes trappen op, want
ook dat moet gebeuren), dan
krijgt hij op een gegeven mo
ment een klein rolletje en als
het leuk loopt maken we hem
lid. Er zijn twintig min of meer
vaste leden, maar daar zit veel
verloop in. Van het gezelschapje
dat 20 jaar geleden begon is
alleen nog maar de penning-
meesteresse, Ans Alting (45)
over".
Achter deze statige gevel van het fabriekspand aan de
Vestestraat zet Imperium voorlopig nog de voorstellingen
voort.
Collage
Wat betreft de keuze van het
repertoire moet worden gezegd
dat Imperium het moeilijke
werk niet uit de weg gaat. Stuk
ken van Camus, Sartre en
Anouilh behoren niet tot de
meest eenvoudige toneellitera
tuur. Ook de zogenaamde „col
lage-vorm", waarbij een stuk uit
improvisatie ontstaat, een me
thode die door Rein Edzard
wordt toegepast is niet bepaald
een eenvoudige. „Don Quichot
te", dat momenteel wordt ge
speeld is zo'n collagestuk. „Over
het algemeen slaan de collage-
stukken meer bij het jongere
publiek aan. Ouderen zien liever
tekststukken. De hoeveelheid
publiek varieert ook met de
moeilijkheidsgraad van het
stuk. We proberen het repertoi
re daarom maar wat af te wisse
len want ook de baromzet is een
belangrijke financiële factor. Na
een moeilijk stuk blijven de
mensen niet zo makkelijk zitten.
Onze voorstellingen worden
over het algemeen goed bezocht,
gemiddeld zo'n zestig mensen.
(Imperium heeft 96 zitplaatsen.
Een micro-theater mag niet
meer dan 100 plaatsen hebben)",
aldus Kees Visser.
Reünie
Het 20-jarig bestaan van Impe-
riym wordt onder meer gevierd
iTKit een reünie op vier novem
ber. „Don Quichotte" wordt dan
voor een besloten gezelschap ge
speeld. „We gaan al die oud-le
den om een handtekening vra
gen en die handtekeningen wil
len we dan op lapjes laten bor
duren eri al die lapjes met die
handtekeningen worden dan
één grote lappendeken (patch
work). We vragen er gelijk een
bijdrage want we zijn driftig
aan het sparen om straks alle
kosten van verhuizingen en in
richtingen te kunnen betalen.
Een verhuizing zal ons in ieder
geval straks één groot voordeel
brengen: in onze volgende thea
terruimte zullen er waarschijn
lijk geen zes trappen zijn waar
we tegen op moeten klimmen en
wat vooral voor de oudere be
zoekers wel eens bezwaarlijk
is", aldus Joop Visser.
In het jaar 322 voor Christus overleed in Chalkis (Grieken
land) de "wijsgeer Aristoteles". Vooruitlopend op het her
denkingsjaar 1978, wordt dit jaar te Leiden reeds een aantal
lezingen gehouden door het dispuut Sint Thomas van Aqui
no. De eerste lezing behandelt het onderwerp "Het zielsbe-
grip bij Aristoteles", dat door drs. P. van Kempen gehouden
wordt De aanvangstijd van deze cyclus is vanavond om
acht uur in bet Academiegebouw aan het Rapenburg 73.
Huwelijksbedrog
In het Lak-theater heeft vanavond de première plaats van
het Wederzijds Huwelijksbedrog door toneelgezelschap T L.
Een bijzondere gebeurtenis, omdat de productie van het
begin af achtervolgd is door tegenslagen. Dankzij de grote
inzet van het sterk onderbezette gezelschap is het stuk toch
nog tot stand gekomen. Het Wederzijds Huwelijksbedrog is
geschreven in 1714 door Pieter Langendijk. Het spel heeft
een bewerking ondergaan waarbij geprobeerd is, zon der het
karakter aan te tasten, te komen tot een meer eigentijdse
vormgeving. Het verhaal gaat over een aan lager wal geraak
te edelman, Lodewijk, en de arme maagd, Charlotte, die een
verloving tot stand proberen te brengen, waarvan zij beiden
denken wijzer te kunnen worden. Uiteindelijk blijkt door
talrijke intriges het winstoogmerk door echte liefde te zijn
vervangen. T L hoopt met deze productie een toemee langs
amateur-theaters, wijkcentra en scholen te kunnen maken
en nodigt gegadigden uit de première bij te wonen.
PvdA bezoekt Leiden
Een delegatie van de tweede kamer fractie van de Partij
van de Arbeid brengt maandag 31 oktober een bezoek aan
Leiden. Deze maal zullen vooral de kamerleden die zich
bezighouden met economische zaken deel uitmaken van de
delegatie, te weten: Dolman, Castricum, Hartmeijer, Van der
Hek, De Kam en Wöltgens. Van het stadhuis vergezellen
enkele wethouders en fractieleden van de Partij van de
Arbeid de kamerleden op hun tocht door de stad. 's Middags
om twee uur is er de ontvangst in de Groenoordhallen. Een
welkomstrede wordt dan ge houden door wethouder Van
Aken (economische zaken) en de directeur van het GAB.
Tijdens een rondrit door de stad worden er achtereenvol
gens bezoeken gebracht aan de K.N.G. (Grofsmederij) en
het industrieterrein "de grote Polder". Om kwart over vier
bezoekt het gezelschap machinefabriek "van der Nat" en
het industriegebied "de Waard". Tegen vijven ontvangt de
Kamer van Koophandel de delegatie. Hier zal een gesprek
gehouden worden met vertegenwoordigers van de K.v.K. en
de Leidse vereniging van Industrieëlen. Rond zessen wordt
voor de innerlijke mens gezorgd, 's Avonds om half acht
volgt er een vergadering met vakbonden en leden van
ondernemingsraden over de werkgelegenheidpproblematiek
in de Leidse regio. Tot besluit is er een persconferentie om
half tien in het Parlement aan de Nieuwe Rijn 52.
Jamsessie
Verschillende Leidse popgroepen houden morgenavond 21
oktober om acht uur de eerste „Jamsessie" van dit seizoen
in het Leids Vrijetijdscentrum. Zoals gebruikelijk ligt het
accent bij sessies op improviserende muziek waarbij blues-,
rock- en jazzinvloeden duidelijk te horen zullen zijn. Naast
de Jamsessie is er ook een „Open Podium", waar Leidse
groepen de kans krijgen kort (ongeveer 20 minuten) te laten
horen waartoe ze in staat zijn. Dit is speciaal bedoeld voor
groepen die niet of weinig voor publiek gespeeld hebben.
Groepen, die aan Open Podium willen meedoen en muzikan
ten die willen meejammen worden verzocht zich voor
vrijdag op te geven bij het Vrije Tijdscentrum. Breestraat
66 te Leiden. Men kan zich ook telefonisch opgeven bij Ferry
op nummer 146449. De voorstellingen beginnen om acht uur
en de toegangsprijs is 2,- voor leden en 3,- voor niet-le-
den.
Actie vogelasiel
Patrick van der Valk houdt morgen 21 oktober in zijn buurt
(Anna van Saksenlaan 7 te Leiderdorp) een inzamelingsactie
voor het vogelasiel „Rijnland", dat nabij molen de Valk in
Leiden gelegen is. Patrick is een van de twintig scholieren,
die de heer Van Krieken in zijn taak van vogelbeschermer
bijstaat. Onlangs werd deze dierenliefhebber door de beken
de Pistolen Paultje voor zijn bijzondere verdiensten onder
scheiden met een gouden horloge. Er is echter meer nodig
om de onkosten voor medicijnen, de bouw van hokken en
voedsel te kunnen betalen. Daarom heeft de gemeente Leider
dorp toestemming tot deze actie gegeven. Het telefoonnum
mer van Patrick van der Valk is 895776.
Europese beweging
De afdeling Leiden van de Europese Beweging Nederland
houdt binnenkort een serie voorlichtingsbijeenkomsten in
Alphen aan den Rijn, de Bollenstreek en Leiden. Morgen
21 oktober staat een bijeenkomst in het Antonius Clubhuis
in Leiden op het programma. Er zal een serie dia's worden
vertoond onder de titel „Het Europese parlement in twintig
dia's". Vervolgens worden twee films vertoond. De bijeen
komst begint om acht uur.
Berkheide
De werkgroep Berkheide houdt zaterdag 22 oktober haar
eerste studiedag in de grote collegezaal van het Zoölogisch
Laboratorium aan de Kaiserstraat. Het doel van de studiedag
is informatie te verschaffen over de effecten van waterwin
ning en recreatie zoals die in het duingebied plaatshebben,
op het natuurlijke duinmilieu. Er zullen 's morgens lezingen
worden gegeven door de heren. Van Ommering, Bal, Van
Dijk en Runhaar, 's Middags is er een excursie door het
noordelijke deel van Berkheide (Verzamelen bij de waterto
ren van de LDM aan de Can tine weg in Katwijk a/d Rijn).
Karakterloos gitaarspel
tijdens Rijksdaalderconcert
LEIDEN De gebruikelijke informatie over achtergrond en
opleiding van de optredende solist was deze keer achterwege
gebleven op het programma velletje van K O voor het Rijksdaal
derconcert in de Kapelzaal. Dat vind ik een goed initiatief: er
wordt geen poging gedaan het oordeel van het publiek al bij
voorbaat te beïnvloeden en zo kan het spel voor zich spreken.
Gitarist Rob Bakker, gesteund door een solide geluidsinstallatie,
bracht een tamelijk conventioneel en zeker niet verrassend pro
gramma. Voor de pauze wat gemengd klassiek werk en erna het
Spaanse vuurwerk. Wel verrassend was de weinjg artistieke aanpak
van Rob Bakker. Aanvankelijk leek het of hij nog zijn draai moest
vinden; „My Lady Hunsdon's Puffe" kreeg als openingsstuk te
weinig relief in frasering, dynamiek en articulatie om echt aan
te spreken. Maar deze speeltrant bleek krakteristiek te zijn voor
alles wat Rob Bakker ons voorschotelde. Met als gevolg dat alle
stukken van Dowland tot en met Iglesias hetzelfde klonken,
vormloos en krakterloos. Zelfs de overbekende en zeer geliefde
Prelude nr. 1 van Heitor Villa-Labos onderging dit droeve lot
Wanneer je het ene stuk na het andere zo slordig afgeraffeld hoort
spelen vraag je je wel af of iemand als Rob Bakker zichzelf nog
wel eens dwingt tot kritische beschouwing van zijn interpretatie.
Daarnaast schoot hij ook enorm te kort aan techniek, een gebrek
dat de perfecte versterkers nog eens pijnlijk onderstreepte. Alleen
al het in deze zaal overbodige en dus ondoordachte gebruiken van
technische hulpmiddelen deed twijfelen aan de muzikale instelling
van de gitarist, maar die twijfels zijn in de loop der avond helemaal
weg^2nomea PAULA KONINÓ